Kuollut, kastamaton lapsi?

Uskosta kiinnostunut

Tervehdys!

Kiinnostaisi tietää, mikä on kristinuskon ja luterilaisuuden kanta siihen, mitä tapahtuu lapselle joka kuolee ennen kuin hänet on ehditty kastaa? Kasteessahan meidät "...otetaan Jumalan lapseksi ja seurakunnan jäseneksi. Kaste vapauttaa meidät synnin, kuoleman ja perkeleen vallasta." (Katekismus).

Mitä jos lapsi ennättää kuolla ennen kasteenantoa? Vaikka syntejä hän ei ole ehtinyt vielä tehdä, on hän kuitenkin perisynnin tahraama. Pääseekö lapsi taivaaseen(ja millä perusteella?) vai joutuuko kadotukseen vai onko olemassa jokin "välimuoto"?

Terveisin
Toni

52

2189

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toope vihannes

Vanhastaan on sanottu ettei kasteen puuttuminen kadota vaan kasteen väheksyntä. Kun tarkoitus on ollut kastaa, niin Jumala kyllä on nähnyt sen. Kastekäskyä ei ole tahallaan jätetty noudattamatta.

(Ehkä uudestikastajapiireissä, joissa pieniltä lapsilta väärän opetuksen johdosta kielletään kaste, voidaan vedota kasteen pieniltä epääjien syyntakeettomuuteen... :-)

• jäi epäselväksi

Entä siinä tapauksessa, ettei vanhemmilla ole tarkoituskaan kastaa lasta?
        Miten käy kastetta halveksivien vanhempien lapselle?

• toope vihannes
        jäi epäselväksi kirjoitti:

Entä siinä tapauksessa, ettei vanhemmilla ole tarkoituskaan kastaa lasta?
        Miten käy kastetta halveksivien vanhempien lapselle?

Jumala saa päättää miten käy. Jumala määrää kastamaan ja opettamaan. Uskovalle ja kastetulle luvataan pelastus. Uskon puuttuminen on vakavampi kuin kasteen, mutta ei Jumala kastetta varmasti turhaan ole käskenyt. En missään tapauksessa jättäisi omia lapsiani kastamatta niinkuin uudestikastajat tekevät vain omiin järkeilyihinsä vedoten. "Lapsethan ovat synnittömiä", "he pelastuvat automaattisesti", "kaste on pelkkä merkki" ...

Uskon Jumalan voivan pelastaa uudestikastajien tai muiden kastetta halveksivien vanhempien lapset. Mutta ei kaikkia lapsia pidä jättää kastamatta sillä perusteella mitä Jumala ehkä voi tehdä. Vaan heidät on kastettava, niinkuin Raamattu käskee. Miksi toimia vastoin selvää sanaa?

• toope vihannes kirjoitti:

Jumala saa päättää miten käy. Jumala määrää kastamaan ja opettamaan. Uskovalle ja kastetulle luvataan pelastus. Uskon puuttuminen on vakavampi kuin kasteen, mutta ei Jumala kastetta varmasti turhaan ole käskenyt. En missään tapauksessa jättäisi omia lapsiani kastamatta niinkuin uudestikastajat tekevät vain omiin järkeilyihinsä vedoten. "Lapsethan ovat synnittömiä", "he pelastuvat automaattisesti", "kaste on pelkkä merkki" ...

Uskon Jumalan voivan pelastaa uudestikastajien tai muiden kastetta halveksivien vanhempien lapset. Mutta ei kaikkia lapsia pidä jättää kastamatta sillä perusteella mitä Jumala ehkä voi tehdä. Vaan heidät on kastettava, niinkuin Raamattu käskee. Miksi toimia vastoin selvää sanaa?

Tarkoitatko, että Jumala hylkää sellaisen lapsen hänen vanhempiensa "virheen" vuoksi?

• Uskova mies
      • rakkauden teko

Sittenhän rakastavan vanhemman pitäisi antaa vauvansa kuolla, jos hän haluaa tämän varmasti pääsevän taivaaseen.
        Aikuiseksi kasvaneena vauva voisi nimittäin joutua kadotukseen.

• mielipie haipolasta

Petteri Haipola ei ole mikään auktoriteetti missään asiassa. Olen vieraillut hänen sivuillaan. Hän on nuori uskova, joka luulee olevansa kaikkien mahdollisten kysymysten asiantuntija ja on kirjoittanut hirveän määrän omia selityksiään vähän kaikkeen. Paisunut nuori jolppi.

• Luterilainen oppi

on tässä asiassa hyvin jyrkkä: kaste pelastaa. Ei ole pelastusta missään muualla kuin kasteessa. Kasteessa lapsi uudestisyntyy Jumalan lapseksi, joten jokainen kastettu on samalla myös uskova ja menossa taivaaseen. Ne, joita ei ole kastettu, eivät voi pelastua. Heillä ei ole asiaa taivaaseen. Päättele siitä, mihin he joutuvat.

• rakkauden teko

Kaikki keskenmenneet sikiöt joutuvat kadotukseen ilman kastetta.
        Mutta jos hermosto ei ole vielä kehittynyt, niin he eivät toivottavasti tunne siellä paljon tuskaa.

• hmm...
        rakkauden teko kirjoitti:

Kaikki keskenmenneet sikiöt joutuvat kadotukseen ilman kastetta.
        Mutta jos hermosto ei ole vielä kehittynyt, niin he eivät toivottavasti tunne siellä paljon tuskaa.

Ainakaan ehtoollisella käyneet keskenmenneet eivät joudu kadotukseen. Saavat äidin verenkierron kautta ehtoollisaineet, eli Kristuksen ruumiin ja veren, siunauksen ja samalla perisynninkin anteeksiannon osakseen.

• Uskova mies

Pääseekö taivaaseen jos on kastettu vauvana ja elää synnissä eikä tee parannusta ikinä synneistään pois, kysyn teiltä luterilaisilta? Vai kuittaako kasteenarmo kaiken?

• tässä vastaus

Ei kasteen armo kuittaa kaikkea. Kastettu ihminen voi joutua kadotukseen. Sen sanoo selvästi Mark.16:16 "Joka ei usko, se joutuu kadotukseen" (vaikka hänet olisikin kastettu.) Monen pienenä kastetun luterilaisen tarve tällä hetkellä on tulla herätykseen.

Jeesuksen ristintyö kattaa kaiken, eli kaikki sinun ja minun menneet, nykyiset ja tulevat synnit on jo sovitettu. "Kasteen armo" tarkoittaa sitä, että Jeesuksen työhön perustuva armo on tarjolla jokaiselle Häneen kastetulle koko elämän ajan. Mutta ei Jumalan armo auta sitä ihmistä, jolle armo ei kelpaa ja joka ei Jumalaan usko eikä halua Hänen yhteydessään elää.

• Uskova mies

Se on erittäin petollinen oppi mielestäni tuo lapsikasteoppi. Siinä monet erehtyy pahemman kerran luottamaan että se kasteenarmo pelastaa. Niinpä he ajattelevat että eihän tässä mitään uskoontuloa ja parannuksen tekoja tarvita. Riittää kun on saanut vaan sen kasteen, ja senkun elää heläyttää synnissä ja taivaanportit aukenee. Aivan kauhea harha se.

• tarkennus sinulle

Eihän se ole lapsikasteen vika, jos jotkut luulevat pelastuvansa vaikka eivät usko eivätkä tee parannusta. Petollinen oppi on julistaa synnissä ja maailmassa elävälle, että kaikki on hyvin, koska sinut pienenä kastettiin.

Haukut aiheetta lapsikastetta. Voisit vähän tarkentaa sanomisiasi, ettet anna itsestäsi kovin hölmöä vaikutelmaa.

Yhtä hyvin voisit sanoa, että paha juttu se Jeesuksen Golgatalla suorittama sovitustyö, kun jotkut ajattelevat, että siitä voi olla osallinen ilman uskoakin vaikkapa vain kuulumalla nimellisesti johonkin kirkkoon.

Nimikristillisyys on se, mikä on petollista. Eivät Jumalan teot eivätkä sana ja pyhät toimitukset. (kaste ja ehtoollinen)

• Uskova mies
      • onpas tämä vaikeaa

Olet väärässä. Suomessa luterilainen kastekäytäntö toimi pitkään erittäin hyvin ja täällä asui todella paljon uskovaa kansaa, jotka eivät olleet nimikristittyjä. Nimikristillisyys on yleistynyt vasta viime vuosikymmeninä Suomessa. Se johtuu MAALLISTUMISESTA EIKÄ KASTEKÄYTÄNNÖSTÄ.

USAssa on nimikristittyjä/tapakristittyjä ja maallistuneita ihmisiä monissa baptistisissa kirkoissa, joissa käytäntönä on aikuisten kastaminen. Ei se ole kasteen antamisen ajankohdasta kiinni, niinkuin näytät yhä luulevan.

• oikea oppi!!
        onpas tämä vaikeaa kirjoitti:

Olet väärässä. Suomessa luterilainen kastekäytäntö toimi pitkään erittäin hyvin ja täällä asui todella paljon uskovaa kansaa, jotka eivät olleet nimikristittyjä. Nimikristillisyys on yleistynyt vasta viime vuosikymmeninä Suomessa. Se johtuu MAALLISTUMISESTA EIKÄ KASTEKÄYTÄNNÖSTÄ.

USAssa on nimikristittyjä/tapakristittyjä ja maallistuneita ihmisiä monissa baptistisissa kirkoissa, joissa käytäntönä on aikuisten kastaminen. Ei se ole kasteen antamisen ajankohdasta kiinni, niinkuin näytät yhä luulevan.

Totta.
        Tämä menee vaikeaksi ja sekavaksi, kun kirkkolaitos kehitti tuon automaatti-pelastuksen, vauvakasteen. Sehän kehitettiin takaamaan kirkolle veronmaksajia.
        Raamattuhan ei sellaista tunne.
        Kun eräät kirkonmiehet tajusivat, miten julmaa on tuollainen "vettä päähän"-
        pelastus, niin he peruvat hieman oppiaan ja keksivät
        tuon toisen harha-opin:

"Vanhastaan on sanottu ettei kasteen puuttuminen kadota vaan kasteen väheksyntä."

Raamattu ei tunne tuollaistakaan selitystä!

Vauvat ovat Jeesuksen omien sanojen mukaan taivaskelpoisia ilman mitään vesiseremoniaa!
        "Sen kaltaisten on taivasten valtakunta."

• niin ....

Kaste on vala vaikka sitten ei eläisikään kristinuskon mukaan.
        Kaste asettaa ihmisen tunnustamaan ikuisen Jumalan vallan.
        Nimikristityn uskontunnustus kirkossa on yhtä pätevä kuin uskovallakin. Kumpikin suullaan myöntää Jumalan itsesä yläpuolelle. Tekojen mukaanhan ihminen tuomitaan niin uskovat kuin uskomattomatkin. Raamattu ei sano, että uskomisen mukaan ketään tuomittaisiin. Totteleminen teossa on uskomisen sinetti!
        Jos teet samoin kuin toinenkin, ei harras uskomisesi anna sinun teollesi lisäboonuksia.

• Uskova mies

Täytyy sanoa että kyllä on hajaannus suuri uskovien keskuudessa näissä opillisissa asioissa. Ekumenia siinä sopassa vain lisää hajaannusta kunnes kaikki on yhtä sekamelskaa.

• On. Mutta silti

Yksittäisinä uskovina voimme hajaannuksesta huolimatta olla mielestäni veljiä keskenämme.

"Jokainen, joka uskoo, että Jeesus on Kristus, on Jumalasta syntynyt; ja jokainen, joka rakastaa häntä, joka on synnyttänyt, rakastaa myöskin sitä, joka hänestä on syntynyt." (1.Joh.5:1)

Vaikka sinulla ja minulla on hyvin erilainen näkemys lapsikasteesta, pidän sinua uskon veljenäni.

• Uskova mies
        On. Mutta silti kirjoitti:

Yksittäisinä uskovina voimme hajaannuksesta huolimatta olla mielestäni veljiä keskenämme.

"Jokainen, joka uskoo, että Jeesus on Kristus, on Jumalasta syntynyt; ja jokainen, joka rakastaa häntä, joka on synnyttänyt, rakastaa myöskin sitä, joka hänestä on syntynyt." (1.Joh.5:1)

Vaikka sinulla ja minulla on hyvin erilainen näkemys lapsikasteesta, pidän sinua uskon veljenäni.

Uudestisyntyneillä kuuluukin olla Hengen yhteys keskenään. Jeesushan rukoili että uudestisyntyneet yhtä olisivat.

• +M+
        Uskova mies kirjoitti:

Uudestisyntyneillä kuuluukin olla Hengen yhteys keskenään. Jeesushan rukoili että uudestisyntyneet yhtä olisivat.

"Kiinnostaisi tietää, mikä on kristinuskon ja luterilaisuuden kanta siihen, mitä tapahtuu lapselle joka kuolee ennen kuin hänet on ehditty kastaa?"

Asiaan on yksinkertainen vastaus. Herra Jeesus Kristus kertoo tämän Johanneksen evankeliumissa luvussa 3.

5. Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.

Lapset eivät ole synnittömiä. He ovat syntyneet perisynnin alaisena. Kastamattomat lapset menevät ikuiseen kadotukseen.

• Uskova mies
        +M+ kirjoitti:

"Kiinnostaisi tietää, mikä on kristinuskon ja luterilaisuuden kanta siihen, mitä tapahtuu lapselle joka kuolee ennen kuin hänet on ehditty kastaa?"

Asiaan on yksinkertainen vastaus. Herra Jeesus Kristus kertoo tämän Johanneksen evankeliumissa luvussa 3.

5. Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.

Lapset eivät ole synnittömiä. He ovat syntyneet perisynnin alaisena. Kastamattomat lapset menevät ikuiseen kadotukseen.

Hurja oppi tuokin. En millään jaksa uskoa että Jumala tuomitsee kadotukseen viattomat vauvat joita ei ole kastettu. Kyllä ensiksi täytyy syyllistyä tietoisen synnin ja pahuuden tekoon että voidaan tuomita.

• oikea oppi !
        +M+ kirjoitti:

Tuollakin tavallakin voi raiskata Raamattua, kuin M tekee.
        Hän otta yhden jakeen irrallaan sen kontekstista ja koettaa sillä puolustella
        julmaa oppia vauvojen syntisyydestä.

5. Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan. "

Vauvat ovat jo sisällä Jumalan valtakunnassa ILMAN vesiseremoniaakin, mutta
        kun epäraamatulliselle perisynnille pitää yrittää löytää Raamatusta
        perusteita, kaikki keinot ovat luvallisia.

Vauvat ovat tukevasti Jumalan kädessä eikä edes kirkko opillaan voi
        riistää heitä sieltä:
        "Minun Isäni on heidät minulle antanut, eikä kukaan voi riistää heitä minun Isäni kädestä,"

• +M+
        oikea oppi ! kirjoitti:

Tuollakin tavallakin voi raiskata Raamattua, kuin M tekee.
        Hän otta yhden jakeen irrallaan sen kontekstista ja koettaa sillä puolustella
        julmaa oppia vauvojen syntisyydestä.

5. Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan. "

Vauvat ovat jo sisällä Jumalan valtakunnassa ILMAN vesiseremoniaakin, mutta
        kun epäraamatulliselle perisynnille pitää yrittää löytää Raamatusta
        perusteita, kaikki keinot ovat luvallisia.

Vauvat ovat tukevasti Jumalan kädessä eikä edes kirkko opillaan voi
        riistää heitä sieltä:
        "Minun Isäni on heidät minulle antanut, eikä kukaan voi riistää heitä minun Isäni kädestä,"

"Vauvat ovat jo sisällä Jumalan valtakunnassa ILMAN vesiseremoniaakin"

No kerroppa missä raamattu opettaa näin?.

"Minun Isäni on heidät minulle antanut, eikä kukaan voi riistää heitä minun Isäni kädestä," ei liity millään tavalla kasteeseen, joten kannattaa miettiä sitä kontekstia ihan itse.

• poiuytrewq
        +M+ kirjoitti:

"Vauvat ovat jo sisällä Jumalan valtakunnassa ILMAN vesiseremoniaakin"

No kerroppa missä raamattu opettaa näin?.

"Minun Isäni on heidät minulle antanut, eikä kukaan voi riistää heitä minun Isäni kädestä," ei liity millään tavalla kasteeseen, joten kannattaa miettiä sitä kontekstia ihan itse.

Jeesus itse sanoo että tulkaa lasten kaltaisiksi. Lapset omassa viattomuudessaan ovat jo jumalalle kelpaavaisia. Siis pienet vauvat ja sikiöt. Abortoidut tai keskenmenot. Ja ainoa oikea kaste on upotuskaste.

• Eikiitosjeesus
        poiuytrewq kirjoitti:

Jeesus itse sanoo että tulkaa lasten kaltaisiksi. Lapset omassa viattomuudessaan ovat jo jumalalle kelpaavaisia. Siis pienet vauvat ja sikiöt. Abortoidut tai keskenmenot. Ja ainoa oikea kaste on upotuskaste.

Hyvä opetus sikäli että lapsethan uskoo mitä satuja vaan. Ei nekään erota mikä on totta ja mikä ei, sen enempää kuin uskovaisetkaan. Siksi tuollaista herkkäuskoisuuden joukkoesiintymää kutsutaan uskonnoksi.

• oikea oppi !

Jos lapsi on taivaallisen Isän kädessä, niin ei kai hän silloin ole kadotuksessa!!! Eikö
      Isä ole jo taivasten valtakunnassa???
      Järki hoi!

Lisää:
      Matt 18:14
      "Niin ei ole siis teidän taivaallisen Isänne tahto, ETTÄ YKSIKÄÄN NÄISTÄ PIENISTÄ
      JOUTUISI KADOTUKSEEN"!

Kyllä Jumala on voimalinen toteuttamaan tahtonsa!

Olisiko Jeesus siunannut lapsia, jos nämä olisivat olleet syntisiä??

Jeesus sanoi: "Lasten kaltaisten on taivasten valtakunta"!

• toope vihannes

Jeesus ei mielestäsi voi siunata aikuista ollenkaan, kun aikuinenhan on syntinen?! Selevä..

Jeesus sanoo lasten OTTAVAN VASTAAN Jumalan valtakunnan EI OLEVAN SIINÄ SYNTYMÄN PERUSTEELLA.

• oikea oppi !
        toope vihannes kirjoitti:

Jeesus ei mielestäsi voi siunata aikuista ollenkaan, kun aikuinenhan on syntinen?! Selevä..

Jeesus sanoo lasten OTTAVAN VASTAAN Jumalan valtakunnan EI OLEVAN SIINÄ SYNTYMÄN PERUSTEELLA.

Seli, seli!

Tarkoitako, että kun pappi roiskasee vettä vauvan päähän, niin siinä
        vauva ottaa vastaan Jumalan valtakunnan???

Vauva siis PAKOTETAAN OTTAMAAN!!!!!
        Entä, jos vauva ei halua?

• luokkaantunut evlut
        oikea oppi ! kirjoitti:

Seli, seli!

Tarkoitako, että kun pappi roiskasee vettä vauvan päähän, niin siinä
        vauva ottaa vastaan Jumalan valtakunnan???

Vauva siis PAKOTETAAN OTTAMAAN!!!!!
        Entä, jos vauva ei halua?

Puhut erittäin halveksivasti kasteesta, siitä, jolla minutkin pienenä kastettiin.

Jeesus sanoo, että aivan pienet lapset ottavat Hänet vastaan! Jos isommaksi kasvanut haluaa lähteä Jeesuksen luota pois, niin toki siihen on täysi vapaus.

• oikea oppi !
        luokkaantunut evlut kirjoitti:

Puhut erittäin halveksivasti kasteesta, siitä, jolla minutkin pienenä kastettiin.

Jeesus sanoo, että aivan pienet lapset ottavat Hänet vastaan! Jos isommaksi kasvanut haluaa lähteä Jeesuksen luota pois, niin toki siihen on täysi vapaus.

Tuo on totta:
        "Jeesus sanoo, että aivan pienet lapset ottavat Hänet vastaan! "

Tiedän monia, jotka ovat ottaneet Jeesuksen vastaan aivan
        pienenä, kun heille on kerrottu Jeesuksesta, Hyvästä Paimenesta.

"Usko tulee kuulemisesta."

Mutta vauvat eivät ota vastaan muuta kuin äidin rintaa!

• +M+

Lisää:
        "Niin ei ole siis teidän taivaallisen Isänne tahto, ETTÄ YKSIKÄÄN NÄISTÄ PIENISTÄ
        JOUTUISI KADOTUKSEEN"!

Samalla tavalla ei ole taivaallisen isän tahto, että kukaan joutuisi kadotukseen ja silti moni joutuu kadotukseen. Lisäksi tämäkään jae ei käsittele kastetta, joten argumenttisi on yhtä tyhjän kanssa.

"Kyllä Jumala on voimalinen toteuttamaan tahtonsa!"

Miten tämä liittyy myöskään asiaan.

"Jeesus sanoi: "Lasten kaltaisten on taivasten valtakunta"!"

Niin taivas on "Lasten kaltaisten", ei lasten. Tämäkään jae ei käsittele millään tavalla kastetta.

Vähän tasoa noihin argumentteihin. Lainauksillasi ei ole mitään tekemistä kasteen kanssa.

• oikea totuus
        oikea oppi ! kirjoitti:

Tuo on totta:
        "Jeesus sanoo, että aivan pienet lapset ottavat Hänet vastaan! "

Tiedän monia, jotka ovat ottaneet Jeesuksen vastaan aivan
        pienenä, kun heille on kerrottu Jeesuksesta, Hyvästä Paimenesta.

"Usko tulee kuulemisesta."

Mutta vauvat eivät ota vastaan muuta kuin äidin rintaa!

Jeesus on kanssasi eri mieltä. Hän on suurempi auktoriteetti minulle kuin joku omia pään järkeilyjään julistava.

• oikea oppi !
        oikea totuus kirjoitti:

Jeesus on kanssasi eri mieltä. Hän on suurempi auktoriteetti minulle kuin joku omia pään järkeilyjään julistava.

Täh??

Missä asiassa olet eri mieltä?

Jeesushan ei puhu tuossa vauvoista mitään, vaan LAPSISTA, jotka
        olivat kuuntelemassa hänen opetustaan!

• oikea oppi !
        +M+ kirjoitti:

Lisää:
        JOUTUISI KADOTUKSEEN"!

Samalla tavalla ei ole taivaallisen isän tahto, että kukaan joutuisi kadotukseen ja silti moni joutuu kadotukseen. Lisäksi tämäkään jae ei käsittele kastetta, joten argumenttisi on yhtä tyhjän kanssa.

"Kyllä Jumala on voimalinen toteuttamaan tahtonsa!"

Miten tämä liittyy myöskään asiaan.

"Jeesus sanoi: "Lasten kaltaisten on taivasten valtakunta"!"

Niin taivas on "Lasten kaltaisten", ei lasten. Tämäkään jae ei käsittele millään tavalla kastetta.

Vähän tasoa noihin argumentteihin. Lainauksillasi ei ole mitään tekemistä kasteen kanssa.

Milloin sinusta on tullut julma lasten vihaaja?
        Rajaat lapset pois Taivasten valtakunnasta ilman kastetta!

Sinulla on julma oppi! Etkö usko, että Jumala voi toteuttaa tahtonsa?

Sinulla tuntuu olevan vaikeuksi ymmärtää Jumalan sanaa:
        ""Minun Isäni on heidät minulle antanut, eikä kukaan voi riistää heitä minun Isäni kädestä," ei liity millään tavalla kasteeseen, joten kannattaa miettiä sitä kontekstia ihan itse."

Tuo Raamatunkohdan merkityshän on se, että kukaan- ei edes kirkko opillaan-
        voi riistää lapsia Jumalan kädestä!

• Sallikaa lasten ...
        oikea oppi ! kirjoitti:

Täh??

Missä asiassa olet eri mieltä?

Jeesushan ei puhu tuossa vauvoista mitään, vaan LAPSISTA, jotka
        olivat kuuntelemassa hänen opetustaan!

Jeesuksen luo tuotiin siunattaviksi aivan pieniä sylilapsia, siis vauvoja. Sinun laillasi opetuslapset tahtoivat estää tuojia! Jeesuksen sanat heille muistanet...

• oikea oppi!
        Sallikaa lasten ... kirjoitti:

Jeesuksen luo tuotiin siunattaviksi aivan pieniä sylilapsia, siis vauvoja. Sinun laillasi opetuslapset tahtoivat estää tuojia! Jeesuksen sanat heille muistanet...

Jeesuksen luokse EI TUOTU sylivauvoja, sillä juutalaisen lain mukaan
        vauvojen pitää pysyä kotona määrättyyn ikään asti!!!

Nuo lapset olivat sen ikäisiä, että huusivat Hoosiannaa, ja puhuivat,
        Matt 21:15.
        He olivat vanhempiensa mukana kuuntelemassa Jeesuksen opetusta!

Kirkkolaitoshan yrittää opillaan estää lapsilta pääsyn taivaaseen ilman kastetta!
        Heille Jeesus sanoi:

"Älkää estäkö heitä, sillä lastenkaltaisten on taivasten valtakunta"!

• Voi mikä harha

Totuus on kuitenkin, ettei pelkkä kaste ketään pelasta, vaan usko. Kastettuja luterilaisia menee ryminällä kadotukseen, kun eivät usko Jeesukseen henkilökohtaisena Vapahtajana.
      Luterilaisten harhaoppi on juuri siinä, kun opetetaan että pelkkä kaste pelastaa.

• Usko on ihmeellistä

Itse uskon

- että pelastun
        - että kaikki muut menevät ryminällä kadotukseen
        - että kaikki paitsi minä ovat harhaoppisia
        - että Jeesus tulee kohta vapahtamaan minua aivan henkilökohtaisesti
        - että $aatana söi Jumalan suihinsa

• Uskova mies

Empä ole kuullut kenenkään sellaisen saaneen armolahjojakaan joka ei ole vielä tullut uskoon tietoisesti elämänsä aikana. Kyllä ne armolahjat ja hengen hedelmät ovat ilmenneet vain sellaisilla jotka ovat Jeesuksen ottaneet tietoisesti vapahtajakseen. Johtuu siitä että tietoisen uskoon tulon hetkellä Pyhä Henki tulee ihmiseen ja alkaa vaikuttaa näitä hedelmiä ja armolahjoja. Tietysti jumalattomat tekevät hyviä tekoja, mutta nämä ovat omavoimaisia tekoja. Kysynkin että onko joku kuullut jonkun lapsikastetun jumalattoman puhuvan kielillä? En ole sellaiseen henkilöön itse vielä törmännyt.

• Puhujain kieli

Itse kuulin juuri jonkun puhuvan kielillä. Tuolla torin kulmalla notkui ja päästeli sellaisia värssyjä, ettei niistä tavallinen syntinen selvää saanut. Kastettakin otti. En uskaltanut kysyä, oliko lapsikastettu.

• Niko.

Elä tukeudu ja turvaa katekismukseen vaan yksin Raamattuun.

Kaste ei yksin pelasta ketään, mutta joka uskoo ja kastetaan pelastuu.

Varmasti pieni sylivauva joka kuolee, pääsee taivaaseen.
      Samoin on kohtuu kuolevien lasten ja synnytyksessä kuolleiden lasten kanssa.

Raamattukin kertoo tähän aiheeseen liittyvän tapauksen:

"Sitten Natan meni kotiinsa. Ja Herra löi lasta, jonka Urian vaimo oli synnyttänyt Daavidille, ja lapsi sairastui pahoin.

Daavid kääntyi pojan vuoksi Jumalan puoleen, paastosi ja vietti yönsä maaten paljaalla lattialla.

Hovin vanhimmat tulivat hänen luokseen ja yrittivät saada hänet nousemaan, mutta hän ei suostunut eikä myöskään syönyt mitään heidän kanssaan.

Seitsemäntenä päivänä lapsi kuoli. Palvelijat eivät uskaltaneet kertoa Daavidille lapsen kuolemasta, sillä he ajattelivat: "Kun me puhuimme hänelle pojan vielä eläessä, hän ei kuunnellut meitä. Kuinka me nyt voisimme sanoa hänelle, että poika on kuollut? Hän voi tehdä jotakin epätoivoista."

Huomatessaan palvelijoidensa kuiskailevan keskenään Daavid ymmärsi, että lapsi oli kuollut. Hän kysyi heiltä: "Onko lapsi kuollut?" He vastasivat: "On."

Silloin Daavid nousi maasta, peseytyi, voiteli itsensä ja vaihtoi vaatteensa. Sitten hän meni pyhäkköön ja kumartui maahan rukoilemaan. Kotiin palattuaan hän pyysi syötävää, ja hänelle tuotiin ruokaa ja hän söi.

Palvelijat kysyivät: "Mitä tämä tarkoittaa? Kun poika oli vielä elossa, sinä paastosit ja itkit, mutta nyt, kun hän on kuollut, sinä nouset ja rupeat syömään."

Hän vastasi: "Kun poika oli elossa, minä paastosin ja itkin, sillä ajattelin: 'Ehkäpä Herra armahtaa minua ja lapsi saa elää.'

Miksi nyt enää paastoaisin, kun hän on kuollut? Voinko saada hänet takaisin elämään? Minä menen aikanaan hänen luokseen, mutta hän ei voi palata minun luokseni."

Daavid tiesi lapsen pääsevän taivaaseen, jonne hänkin kerran olisi menevä.

• Miriam.lut

Näin tämän asian minäkin näen.

Jotkut rinnastavat vauvakasteen (jossa ihminen liitetään Jumalan seurakuntaan) ympärileikkaukseen, joka toimitettiin merkiksi Israelin kansaan kuulumisesta.

Tästäkin näkökulmasta tarkasteltuna tuo Daavidin ja hänen kuolleen poikansa tapaus on mielenkiintoinen. Poika nimittäin kuoli seitsemäntenä päivänä, kun ympärileikkaus oli suoritettava kahdeksantena päivänä (3. Moos. 12:3). Daavidin ja Batseban esikoispoika ehti siis kuolla juuri ennen tätä liiton merkin toimittamista!

Mutta pääsikö Daavidin ympärileikkaamattomana kuollut poika silti taivaaseen? Kuten Daavidin sanoista voimme päätellä, pääsi.

• Demok

Vanha viestiketju ,mutta täytyy kirjoittaa.
      Eli usko on välttämätön pelastukseen ja ainoastaan se usko jonka Jumala lahjoittaa ihmiselle Jeesuksen pelastyön johdosta yksin armosta ilman ihmisen tekoja.
      Oli sitten kysymys sylivauvasta tai 100vuotiaasta sama asia,sillä ei ole annettu muuta pelastusta.
      Helluntai opin teologia on siinä mielessä ristiriitainen kun yritetään keksiä lapselle joku muu tie ,osittain virheellisen syntikäsitteen johdosta.Raamattu puhuu pienistä lapsista useista kohdista ,esim. Matt. Jeesus puhuu pienistä lapsista ,jotka uskovat minuun tai psalmeissa (8) eli Jumala on lahjoittanut pienille lapsille uskon ja vanhemmille sanotaan että kastakaa ja opettakaa pitämään....
      Se että luterilaisuus laittaa kasteen hetkeen uskonlahjan saamisen on mielestäni myös teologisesti virheellistä raamatun valossa ja sen teologian mukaan kastamattomat lapset joutuvat kadotukseen.
      Jumala yksin päättää tietysti mihin ihminen joutuu ,mutta raamatun esimerkkien mukaan esim apt 8 osoittaa ettei kasteessa ole aina saatu Pyhää Hengeä ja lapsia ei kaikkia oltu kastettu alkuseurakunnan aikana ja silti Jeesus sanoi että uskovat.
      Luterilainen oppi on mielestäni oikeassa kun opettaa kasteen merkityksestä liittona ja vastuullisuutta vanhemmille ,esim. Kasteen liiton edeltäjä vanhassa liitossa ympärileikkaus kts moos 2. 4luku mikä merkitys sillä oli.
      Summa summarum kaste on tärkeä ja Jumalan antama liitto ja suoja,jota Jumalan sana raamattu nimenomaan pienten lasten kohdalla alleviivaa.
      Nämä kaste ristiriidat mielestäni johtuu siitä myös kun vapaissa suunnissa kaste mielletään ihmisen tekona osana pelastusta eikä täysin Jumalan liittona ,johon ihminen voi liittyä.
      Se vastuu kasteen toimittamisesta on selvästi pienen lapsen vanhemmilla kuten mooseksen toisen kirjan 4luvusta voidaan päätellä,vaikka se on oli ympärileikkauksen veriliitto.
      Perhekunta kasteista on turha väitellä,jos joku haluaa siitä lisätietoa niin juutalaisuudessa se on täysin selvä asia niin historiankirjoista kuin koko juutalaisuuden historiassakin perhekunta on aina käsittänyt myös sylivauvat ,myös nuoremmat kuin 8päivän ikäiset,jonka Jumala oli määrännyt ympärileikkauksen ajaksi.
      Myös argeologiasta on löytöjä lasten haudoista jotka oli kastettu pieninä.
      Kun kristillinen seurakunta alkoi kasvaa alkuseurakunnan jälkeen lasten kasteet yleistyivät eli oli tietysti luonnollista että aikuisia kastettiin alussa enemmän ja kuten myös lähetystyössä kentillä,jossa ei ole kristillistä seurakuntaa.
      Baptistikaste sen varsinaisessa merkityksessä missä se suomen vapaissa suunnissa ymmärretään ei ole ollut kuin noin 400vuotta vanha käsitys.Esimerkiksi apostoliset isät tai kirkkoisät eivät tunne kuuliaisuuden askeletta tai kielilläpuhumista merkkinä Pyhän Hengen merkkinä ja emme voi olen sitten baptisti tai luterilainen sivuutta kristillisestä historiasta apostolisia tai kirkkoisiä,sillä se historia mitä meillä on he ovat sitä jatkumona eniten tuoneet historiaan todistettavasti.Kaikki voivat sanoa että me ollaan niitä alkuseurakunnan jälkeläisiä,mutta tavat oppikäytännöt ovat kuitenkin erilaisia.Kuitenkin sama Jumalan Pojan usko vaikuttaa tänä päivänä,kun turvaamme häneen.
      Jättäkää siis opin alkeet olit sitten kastettu kerran tai kahdesti ja keskittykäämme yksin Kristuksen sovitustyön merkitykseen ja saamme pyytää kaikki viisautta ja rakkautta ja nöyryyttä kohdata lähimmäisemme tietäen että ainoa yhteys on anteeksisaamisessa,Kristuksen veressä ,yhteys Häneen ja yhteys muihin sisariin ja veljiin.

• taivaaseen

Kyllä se vauvakasteoppi voi harhaan johtaa pahastikin, jos luulee että on pelastunut vain sen takia ikuisesti, että vauvana kastettiin, teki nuorena ja aikuisena sitten mitä tahansa! Se tie voi johtaa helvettiin.
        Se puhe että kasteen armo rittää on vaarallista.

http://katekismus.fi/sakramentit/35.html
        Tässäkään ei puhuta yhtään mitään aikuisen ihmisen parannuksen tekemisestä elämässään.
        Luulevatko ihmiset, että vaikka on harrastettu haureutta ja tehty aviorikoksia ym. että taivaan portit aukeavat silti? Ei. Nuoruudessaan syntiin langennut ihminen ei ole pelastunut, ellei synny uudesti ylhäältä ja tee parannusta.

9. Vai ettekö tiedä, etteivät väärät saa periä Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö. Eivät huorintekijät, ei epäjumalanpalvelijat, ei avionrikkojat, ei hekumoitsijat eikä miehimykset,
        10. eivät varkaat, ei ahneet, ei juomarit, ei pilkkaajat eivätkä anastajat saa periä Jumalan valtakuntaa.
        11. Ja tuommoisia te olitte, jotkut teistä; mutta te olette vastaanottaneet peson, te olette pyhitetyt, te olette vanhurskautetut meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja meidän Jumalamme Hengessä. - 1. Kor. 6

Edelläolevassa puhutaan peson vastaanottamisesta syntisen elämän jälkeen, eikä puhusta viattomasta vauvasta.

• ”Nämä kaste ristiriidat mielestäni johtuu siitä myös kun vapaissa suunnissa kaste mielletään ihmisen tekona osana pelastusta eikä täysin Jumalan liittona ,johon ihminen voi liittyä.”

Tämä ero on mielestäni aika selvä.

”…niin juutalaisuudessa se on täysin selvä asia niin historiankirjoista kuin koko juutalaisuuden historiassakin perhekunta on aina käsittänyt myös sylivauvat ,myös nuoremmat kuin 8päivän ikäiset,jonka Jumala oli määrännyt ympärileikkauksen ajaksi.”

Perhekunta on tosin laajempi kuin ydinperhe, eli siihen kuului myös isovanhempia sekä mm. orjia.

”…oli tietysti luonnollista että aikuisia kastettiin alussa enemmän ja kuten myös lähetystyössä kentillä,jossa ei ole kristillistä seurakuntaa.”

Aivan, täysin johdonmukaista.

”Baptistikaste sen varsinaisessa merkityksessä missä se suomen vapaissa suunnissa ymmärretään ei ole ollut kuin noin 400vuotta vanha käsitys.”

Kulttuurievoluutio on juuri tällaista, että aina tulee jotain uutta mukaan ja vanhaa jää pois. Ehkä baptistit halusivat näin korostaan uskon tärkeyttä, ja siihen liitettiin mukaan kasta.

”Jättäkää siis opin alkeet olit sitten kastettu kerran tai kahdesti ja keskittykäämme yksin Kristuksen sovitustyön merkitykseen ja saamme pyytää kaikki viisautta ja rakkautta ja nöyryyttä kohdata lähimmäisemme tietäen että ainoa yhteys on anteeksisaamisessa,Kristuksen veressä ,yhteys Häneen ja yhteys muihin sisariin ja veljiin.”

Tästä olen aivan samaa mieltä.

• kasteuskovalle

Mutta mitä Raamatussa sanotaan pelastuksesta ja kasteesta?

Room.10:
      8. Mutta mitä se sanoo? "Sana on sinua lähellä, sinun suussasi ja sinun sydämessäsi"; se on se uskon sana, jota me saarnaamme.
      9. Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut;
      10. sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.

Miten vauva tunnustaa uskon suullaan? Ei hänen tarvitsekaan! Jumala ei ole epäreilu vaan täysin oikeudenmukainen.

Apostolien teot 8:
      35 Filippos rupesi puhumaan, aloitti tuosta kirjoitusten kohdasta ja julisti miehelle evankeliumia Jeesuksesta.

36 Matkan jatkuessa he tulivat paikkaan, jossa oli vettä. Silloin hoviherra sanoi: "Tässä on vettä. Estääkö mikään kastamasta minua?" [ 37 [i] Filippos sanoi hänelle: "Jos koko sydämestäsi uskot, se on mahdollista." Hoviherra vastasi: "Minä uskon, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika."]* 38 Hän käski pysäyttää vaunut, ja he molemmat, Filippos ja hoviherra, astuivat veteen, ja Filippos kastoi hänet.

• uskovan

Eli luterilaisuuden mukaan ihmisen äiti ja isä omilla teoillaan päättää pääseekö heidän lapsensa taivaaseen vai joutuuko helvettiin?
      Ei ole Raamatun mukaista luterilainen kasteoppi.

• evlutj

Sama logiikka vapaissa suunnissa, jos lapselle opetetaan että pitää ottaa kaste sitten kun on valmis. Eli tekeehän vanhemmat siinäkin päätöksen kun opettavat lapsille tämän opin. Minusta jokaisen uskovaisen vanhemman velvollisuus on viedä lapsensa kasteelle, kaste yksin ei pelasta, mutta usko pelastaa.

• Avaaja on erehtynyt lukemaan kasteopin myöhemmästä kirjallisuudesta, kun pitäisi lukea se Raamatusta.

Raamatussahan vauvakaste tuli korvaamaan juutalaispojille tehdyn ympärileikkauksen.

• 12____13

Ihan vaan tiedoksi, jos kastetaan kuten Raamattu opettaa, kasteella ihminen tehdään Jeesuksen opetuslapseksi.

"Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti.""
      Mat.28:19-20

Ikuinen elämä ei kuitenkaan riipu kasteesta, vaan siitä onko ihminen vanhurskas:

"Ja nämä menevät pois iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään".
      Mat. 25:46

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      88
      2108
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      136
      1766
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      180
      1316
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      241
      784
    5. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      67
      732
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      10
      711
    7. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      708
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      211
      608
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      49
      566
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      502
    Aihe