Kastijako seuroissa

Under Dog

Onko sinun mielestä seuroissa semmonen nokkimisjärjestys. Sanalla sanoen luokkajako uskovaisten perheiden kesken. Köyhemmät on siellä alakastissa ja komeissa taloissa asuvat rikkaat mersu ja marimekko uskovaiset sitten paremmissa piireissä.

34

748

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Varovainen arvaus

      Hei ethän sentään taida olla vain vähän kateellinen?

    • Että silleen

      Ruostunut vanha mersu nyt ei ole mikään vaurauden merkki. Tiedän erään paikkakunnan, jossa mersuja keinahteli ry:n parkkipaikalle. Siellä niitä tökötti rivissä useampia, mutta ne olivat.... Autohan se silti on mersukin. Kyllä sillä liikkumaan pääsee.

    • nokkijia on

      Varmasti on nokkimisjärjestys uskonliikkeissä, mitä suurempi liike sitä enempi

      • Että näin se on

        Erityisen kova kilpailu uskovaisten kesken maallisen mammonan keräämisessä ja mahtailevalla elämäntyylillä on täällä Pohjoisessa isoissa rauhanyhdistyksissä.


      • Nöyryys kadonnut...
        Että näin se on kirjoitti:

        Erityisen kova kilpailu uskovaisten kesken maallisen mammonan keräämisessä ja mahtailevalla elämäntyylillä on täällä Pohjoisessa isoissa rauhanyhdistyksissä.

        Tässä asiassa on kyllä menty kovin kauaksi LLL:n opetuksesta.


    • kicked

      On!

    • jrt34

      Hei!
      Vaikka moni selittelee, että tuollainen on tyypillistä jokapuolella, ei oikea uskovainen anna itsestään sellaista vaikutelmaa, että luokittelisi lähimmäisensä. On kuitenkin niin totta, että seuroissakin tuollaista tapahtuu.

      Autuaalla sydämellä varustettuja oikeita uskovaisia on vaan niin vähän.

      • yksi syntinen

        Tähän syntiin minä ainakin olen joutunut usein, joka päivä, vaikka kuinka haluaisin ajatella niin kuin raamattu opettaa.


      • etsivä-xx
        yksi syntinen kirjoitti:

        Tähän syntiin minä ainakin olen joutunut usein, joka päivä, vaikka kuinka haluaisin ajatella niin kuin raamattu opettaa.

        Ikävää, jos siitä tulee nokkimisjärjestys.
        Kirkkokahveilla messun jälkeen on sekaisin kaikenlaisia ihmisiä samassa pöydässä ja papitkin "jalkautuvat" eri pöytiin.

        Sitten on sellaista jakautumista, että sukulaiset tapaavat toisiaan.
        Koulukaverit tapaavat toisiaan.
        Harrastuspiireissä tavanneet tapaavat toisiaan.
        Lasten harrastuksisa pyörineet harrastuksen tukiyhdistysten vanhemmat tapaavat toisiaan.
        Serkun kummin kaimat tapaavat, koska molemmat tuntevat sen ja sen.
        Jääkö seuroista sellainen sitten kokonaan ulos kahviseurasta, joka ei kuulu mihinkään ryhmittelyyn. Kokemukseni mukaan jää, mutta en ole ajatellut sitä eliitti/rupusakki-ongelmaksi, niin kuin edellä joku kirjoittaa.


      • yksi syntinen
        etsivä-xx kirjoitti:

        Ikävää, jos siitä tulee nokkimisjärjestys.
        Kirkkokahveilla messun jälkeen on sekaisin kaikenlaisia ihmisiä samassa pöydässä ja papitkin "jalkautuvat" eri pöytiin.

        Sitten on sellaista jakautumista, että sukulaiset tapaavat toisiaan.
        Koulukaverit tapaavat toisiaan.
        Harrastuspiireissä tavanneet tapaavat toisiaan.
        Lasten harrastuksisa pyörineet harrastuksen tukiyhdistysten vanhemmat tapaavat toisiaan.
        Serkun kummin kaimat tapaavat, koska molemmat tuntevat sen ja sen.
        Jääkö seuroista sellainen sitten kokonaan ulos kahviseurasta, joka ei kuulu mihinkään ryhmittelyyn. Kokemukseni mukaan jää, mutta en ole ajatellut sitä eliitti/rupusakki-ongelmaksi, niin kuin edellä joku kirjoittaa.

        Minä ainakin halveksin rikkaita vl:ä ja säälin köyhiä vl:ä.
        Kuvittelen itse kuuluvani keskiluokkaan.


      • yksi syntinen
        yksi syntinen kirjoitti:

        Minä ainakin halveksin rikkaita vl:ä ja säälin köyhiä vl:ä.
        Kuvittelen itse kuuluvani keskiluokkaan.

        "Kirkkokahveilla messun jälkeen on sekaisin kaikenlaisia ihmisiä samassa pöydässä ja papitkin "jalkautuvat" eri pöytiin."
        Ainakin meidän seurakunnassa, jokainen kuppikunta istuu omissa pöydissä.

        "Sitten on sellaista jakautumista, että sukulaiset tapaavat toisiaan."
        Eliittisuvut pyörii keskenään ja rupusakkisuvut keskenään.

        "Koulukaverit tapaavat toisiaan."
        Totta, ekonomit ja lääkärit toisiaan, ja autonasentajat ja lähihoitajat toisiaan.

        "Harrastuspiireissä tavanneet tapaavat toisiaan."
        Eliittiharrastuksissa pyörii eliitti ja köyhillä ei ole mitään harrastuksia.

        "Lasten harrastuksisa pyörineet harrastuksen tukiyhdistysten vanhemmat tapaavat toisiaan."
        Eliittiharrastuksissa pyörii eliitti ja köyhillä ei ole mitään harrastuksia.

        "Jääkö seuroista sellainen sitten kokonaan ulos kahviseurasta, joka ei kuulu mihinkään ryhmittelyyn."
        Varsinkin herkät ihmiset, jotka oireilevat psyykkisesti, jäävät ilman ystäviä.


      • yksi syntinen
        yksi syntinen kirjoitti:

        "Kirkkokahveilla messun jälkeen on sekaisin kaikenlaisia ihmisiä samassa pöydässä ja papitkin "jalkautuvat" eri pöytiin."
        Ainakin meidän seurakunnassa, jokainen kuppikunta istuu omissa pöydissä.

        "Sitten on sellaista jakautumista, että sukulaiset tapaavat toisiaan."
        Eliittisuvut pyörii keskenään ja rupusakkisuvut keskenään.

        "Koulukaverit tapaavat toisiaan."
        Totta, ekonomit ja lääkärit toisiaan, ja autonasentajat ja lähihoitajat toisiaan.

        "Harrastuspiireissä tavanneet tapaavat toisiaan."
        Eliittiharrastuksissa pyörii eliitti ja köyhillä ei ole mitään harrastuksia.

        "Lasten harrastuksisa pyörineet harrastuksen tukiyhdistysten vanhemmat tapaavat toisiaan."
        Eliittiharrastuksissa pyörii eliitti ja köyhillä ei ole mitään harrastuksia.

        "Jääkö seuroista sellainen sitten kokonaan ulos kahviseurasta, joka ei kuulu mihinkään ryhmittelyyn."
        Varsinkin herkät ihmiset, jotka oireilevat psyykkisesti, jäävät ilman ystäviä.

        "Varsinkin herkät ihmiset, jotka oireilevat psyykkisesti, jäävät ilman ystäviä."

        Heissä on hullun leima.
        Mitä ihmiset ajattelevat, jos alennun ystäväksi sellaisen kanssa. Pian luulevat, että itsekin olen yhtä sairas.

        Pitäisi päästä parempiin piireihin.


      • näkemys.
        yksi syntinen kirjoitti:

        "Varsinkin herkät ihmiset, jotka oireilevat psyykkisesti, jäävät ilman ystäviä."

        Heissä on hullun leima.
        Mitä ihmiset ajattelevat, jos alennun ystäväksi sellaisen kanssa. Pian luulevat, että itsekin olen yhtä sairas.

        Pitäisi päästä parempiin piireihin.

        Kuoleman hetkellä, et ajattele tuollaisia. Kaikki kunninantavoittelu on jäänyt taakse. Olet vain Jumalan silmien alla. Katovaista on mainen kunnia.

        Sitä paitsi uskovaisista epäuskoiset sanovat aikanaan: noita me tyhminä pidimme, itse me tyhmiä olimme.

        Outo ajatus, että uskovainen lähtisi erottelemaan toisia niin kuin pahantekijöitä ja puhdistamaan seuraa huonommasta aineksesta. Niinhän se joku kokoomuslainen politiikko meinasikin, että pitäisi heikompi aines puhdistaa ja he eivät saisi lisääntyäkään tms...


      • yksi syntinen
        näkemys. kirjoitti:

        Kuoleman hetkellä, et ajattele tuollaisia. Kaikki kunninantavoittelu on jäänyt taakse. Olet vain Jumalan silmien alla. Katovaista on mainen kunnia.

        Sitä paitsi uskovaisista epäuskoiset sanovat aikanaan: noita me tyhminä pidimme, itse me tyhmiä olimme.

        Outo ajatus, että uskovainen lähtisi erottelemaan toisia niin kuin pahantekijöitä ja puhdistamaan seuraa huonommasta aineksesta. Niinhän se joku kokoomuslainen politiikko meinasikin, että pitäisi heikompi aines puhdistaa ja he eivät saisi lisääntyäkään tms...

        "Outo ajatus, että uskovainen lähtisi erottelemaan toisia niin kuin pahantekijöitä ja puhdistamaan seuraa huonommasta aineksesta."

        Voi olla sinulle outo ajatus, mutta kun minä katson omaan sydämeen, niin siellä on tämmöistä pahuutta, jota vastaan joudun taistelemaan päivittäin, kuitenkaan onnistumatta.
        Sitä olenkin miettinyt miksi tunnen noin, olenko ainoa, joka tuntee noin?


      • näkemys.
        yksi syntinen kirjoitti:

        "Outo ajatus, että uskovainen lähtisi erottelemaan toisia niin kuin pahantekijöitä ja puhdistamaan seuraa huonommasta aineksesta."

        Voi olla sinulle outo ajatus, mutta kun minä katson omaan sydämeen, niin siellä on tämmöistä pahuutta, jota vastaan joudun taistelemaan päivittäin, kuitenkaan onnistumatta.
        Sitä olenkin miettinyt miksi tunnen noin, olenko ainoa, joka tuntee noin?

        Ajatuksia on monenlaisia, mutta kunhan ei toteuta erottelua. Ihmisessä asuu pohjimmiltaan narsismi, sen ei vain saa antaa kasvaa. Narsismia voi ruokkia sillä tavalla, että alkaa haukkua ja panetella sekä sortaa ja vieroksua lähimmäisiä. Ja mitäs sitten, jos itseltäkin pettää mielenterveys ja joutuu heikoille? Toivooko niin, että muut jättäisivät, hylkäisivät ja mustamaalaisivat. Panettelisivat ja puhuisivat pahaa, kuinka se ihminen onkaan mielenterveytensä kanssa ongelmissa? Vähemmästäkin saattavat jotkut alkaa panetella. Ei sellaisessa ihmisessä ei asu lähimmäisen rakkaus. Näin minun mielestä.

        Kyllä te tiedätte, ettei tällainen oikein ole. Sen te tiedätte, älkää siis jatkako sitä ja tehkää parannus siinä laajuudessa kuin pahennusta tullut on. Jos olette vaikka supisseet keskenänne juoruissa ym. Raamattuhan nimenomaa varoittaa juoruiluista.


    • näkemys.

      Seurojen väliaikatiedotteessa Helsingissä kerrottiin, että vaikeuksiin joutuneet saavat hakea avustusta Srk:lta leiri- ja suviseuramenoihin. Mm. saatetaan kenttämaksut kokonaankin maksaa. Jäsen täytyy olla. Lisäksi kehoitettiin, että vaikeuksissa (=lue köyhyydessä) eläviä saavat tukea yksittäiset ihmisetkin.

      Jos on yksinäinen eikä kavereita pahemmin ole ja elää ravinnonsaannin ja muun elatuksen suhteen köyhyysrajalla, niin kai tuollainen voi mennä rikkaan luo pyytämään rahaa.

      Muuten olen sitä mieltä, että mitään erottelua ja eriarvoistamista sekä nokintaa ei saa uskovaisten keskuudessa olla. Jos on niin, siitä pitää tehdä parannus ja nöyrtyä samalle tasolle. Kerskakulutuksen näen syntinä, lue mammonan palvonta, mahtailu, ökyily, tavallaan näyttely, että minullapa on. Materialismi on kauhea jo nimenä.

    • Meidän RY.ltä

      Löytyy tämä chrysler-mersu poppoo joka kuvittelee omistavansa koko rakennuksen...

    • nokkijia on

      Tavataan sukulaisia ja tuttuja vl:lliä siellä suvareissa, voihan sitä tavata muallakin, kastijakoa sekin kun pitää siellä vain tavata.

    • okei?

      Intiassa hindulaisuuteen kuuluu kastijako. Käytännössä se tarkoittaa esim sitä, että avioliitot solmitaan kastien sisällä. Jos joku menee ylittämään kastirajat, siitä seuraa hyljeksintä. Kastijärjestelmä on nokintaa ja kovinta syrjintää joutuvat kokemaan kastittomat. Onko Suomi irtisanoutunut kaikesta tuosta, rikkaat voivat kyläillä kaikkien köyhimpien luona, mennä ristiin naimisiin, ottaa piireihinsä mukaan, rikas valita kummiksi lapselleen köyhän jne.

      Päteekö tämä meillä, onko kaikki ok? "Kastijärjestelmä" on yhteiskunnassa vallalla oleva systeemi ja yleisesti hiljaa hyväksytty toimintatapa. Ehkei sorrettujen mielestä ok, mutta ilmeisesti ylätasolla olevien mielestä kyllä. Muutenhan ylimistö purkaisi moiset systeemit jo esimerkillään - rikkaan perheen lapsi naisi sosiaalisesti alemmista luokista olevan jne. Hetkinen, puhutaanhan meilläkin sosiaalisesti alemmista luokista. Onhan Suomessakin sellainen järjestelmä, toisin sanoen vain.

      • okei?

        Lisään vielä; yleisesti Suomessa ja varsinkin koulujen penkeillä käytetään tuota termiä: alempi sosiaaliluokka. Seuroissa ja Ry:llä sellaista termiä en muista kuulleeni.

        Mutta kai tuo luokkajako Suomessa on nähtävillä yleisesti. Uskovaisten keskuudessa saattavat naimisiin kyllä mennä köyhempien ja rikkaiden perheiden lapset keskenäänkin. Tapauksia löytyy.


    • Suvaitsevaisuutta

      Kastijako Haukiputaan ry.llä oli niin voimakasta silloin kun oli suviseurat Haukiputaalla vuonna 93 että talkoo porukatkin muodostettiin eri kasteista koostuviksi. Minun uskoni hiipui silloin ja sillä tiellä olen edelleen.

      • alakyläransuperäylik

        Näin se on Kiimingissä edelleen. Täällä on tietyillä perukoilla omat porukkansa joihin ei muita kuin pintaliitäjiä oteta. Näin se piiri pieni pyörii


      • Kiiminki helvet-iin
        alakyläransuperäylik kirjoitti:

        Näin se on Kiimingissä edelleen. Täällä on tietyillä perukoilla omat porukkansa joihin ei muita kuin pintaliitäjiä oteta. Näin se piiri pieni pyörii

        Eikö ne nämä hoitomiehet tulleet Kiiminkiin, henkioppineet,
        ja paiskasivat saman tien ilman keskusteluja koko Kiimingin
        seurakunnan RY:T helvet.iin. Väärästä
        hengestä. Oli siinä sitten ajateltavaa, mistä oljenkorresta
        itse kukin ottaa sitä Rauhanyhdistyksen TURVAA??


      • Täälläpäin
        Kiiminki helvet-iin kirjoitti:

        Eikö ne nämä hoitomiehet tulleet Kiiminkiin, henkioppineet,
        ja paiskasivat saman tien ilman keskusteluja koko Kiimingin
        seurakunnan RY:T helvet.iin. Väärästä
        hengestä. Oli siinä sitten ajateltavaa, mistä oljenkorresta
        itse kukin ottaa sitä Rauhanyhdistyksen TURVAA??

        uskovaiset lääkärit ja opettajat ne on etunenässä mahtailu-porukoissa.


    • Roskien keruuta

      Tarjotaamn alemmalle ainekselle suviseuroissakin, parempien lapset sitten myyntitehtävissä...

    • pohjimmaiset

      Ne huonoimmat ja köyhimmät uskovaiset ovat kuitenkin rakkaita veljiä ja sisaria verrattuna epäuskoisiin. Pahinta on, jos on korvakorut, värjätyt hiukset tai miehellä pitkät hiukset. Ei ole oikein uskomassa, minkä takia minkäänlainen normaali, aito, aidosti tasavertainen kohtelu ei koske tuollaista ihmistä. Kaikki tähän mitä saastaisimpaan pohjasakkaan kuuluvat voivat sen todistaa. LOL :D

      • Vuorisaarnasta

        "Ne huonoimmat ja köyhimmät uskovaiset ovat kuitenkin rakkaita veljiä ja sisaria verrattuna epäuskoisiin. "

        Mutta Jeesus opetti aivan toisin. Hän kehotti seurustelemaan niiden kanssa jotka nimenomaan EIVÄT olleet samassa uskossa. kehjotti olemaan viemässä evankeliumia kaikkien keskuuteen.

        Vanhoillislestadioaliset ovat kääntyneet sisäänpäin ja seurustelevat vain samanuskoisten kesken. Tämä on aivan järjetöntä kristinuskon normeja ajatellen.


    • epäuskoinen

      En tiedä kun en ole koskaan seuroissa käynyt. Tulee kyllä joistakin lestoista mieleen tuo vauraus. Ihan kuin sillä olisi merkitystä? sitä olen ihmetellyt että uskovaisille sillä oisi, jos kerran pienistäkin asioista ollaan tekemässä syntiä?

      • Luokkajako jyrää

        Juuri nämä mammonan rakastajat ovat samoja hoitomiessukuja, joille ei uskalleta mistään mitään sanoa. Katsokaa miten kävi Lempäälässä kun alemman sosiaaliluokan uskovainen erehtyi arvostelemaan Ry:n kahvion penkkivalintaa ja tuomaan oman esityksensä rinnalle...


      • luohualtako?
        Luokkajako jyrää kirjoitti:

        Juuri nämä mammonan rakastajat ovat samoja hoitomiessukuja, joille ei uskalleta mistään mitään sanoa. Katsokaa miten kävi Lempäälässä kun alemman sosiaaliluokan uskovainen erehtyi arvostelemaan Ry:n kahvion penkkivalintaa ja tuomaan oman esityksensä rinnalle...

        Ketä nämä hoitomiessuvut ovat?


      • Puhujasuvut
        luohualtako? kirjoitti:

        Ketä nämä hoitomiessuvut ovat?

        Jokaisessa maakunnassa on muutama hoitomiessuku, joissa löytyy julmuutta joka polvessa. Puhujia kaikki ja toinen toistaan vallanhimoisempia...


    • olisi tervettäkin ol

      mutta sinne suviseuroihin te vaan ajatte taas pitkinä jonoina ja vetoautojen ikkunoista kurkkii kymmenen pellavapäätä, näin se vaan menee.

      hoidettavaksi ja sidottavaksi harhaisiin opinkappaleisiin joissa ei juuri raamatun linjaa ole.

      täällä vähän raksutatte hoitojutuista mutta siihen se jää.

      • jacoppi

        Sitä minäkin ihmettelen, olisi kuvitellut, että nousee joitakin puhujia puhujapönttöön, jotka sanoutuvat irti hoitokokousväkivallasta, mutta sellaisia ei ole noussut.

        Uskon, että syynä on tämä eliitti -asia. Kun on päässyt puhujaksi, kuuluu eliittiin ja voi pitää itseään parempana ihmisenä kuin muut. Siitä seuraa se, että on lojaali SRK:n johtokunnalle, vaikka tietääkin sen toimineen väärin.

        Ehkä nämä puhujat ajattelevat, että minä en henkilökohtaisesti ole toiminut hoitajana, jopa minuakin on hoidettu, joten en ole vastuussa tapahtuneesta.

        Mutta mitä raamattu sanoo?
        Siellä sanotaan, "Älkää pyrkikö opettajiksi, sillä he saavat kovemman tuomion."


    • kovavaatimus

      On siellä raamatussa kovaakin tekstiä, eli opettajallekin on asetettu

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi

      Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh
      Maailman menoa
      235
      2028
    2. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      84
      1228
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      89
      1044
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      114
      1041
    5. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      87
      847
    6. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      123
      840
    7. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      98
      794
    8. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      764
    9. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      124
      706
    10. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      23
      701
    Aihe