Octavian takavaloissa ongelmaa

Muuten hyvä mutta...

Minulla on vuoden 2010 mallinen Octavia 1,8TSI Elegance.
Ostin sen uutena ja sain sen käyttööni Tammikuun 2010 lopussa.
Noin vuoden käytön jälkeen eli Tammikuussa 2011 kun oli täällä eteläsuomessakin aika kovat pakkaset yli -20C huomasin että ajotietokone herjaa että kaikki takavalot ovat pimeänä. Näin oli myös todellisuudessa eli mitään valoja (takavalot, rekisterivalot, jarruvalot, vilkku ja peruutusvalo) takapäässä ei ollut. Ajelin siitä sitten noin 40 km maantietä pitkin kotiin ja jännäsin että toivottavasti en valoitta lauantai-iltana ajaessani aiheuta vaaratilanteita muille tiellä kulkeville. No noin 20 min ajon jälkeen valot alkoivat taas toimimaan. Ajattelin että pakkanen on tehnyt tepposet ja sen vuoksi on tilapäisesti joku toimintahäiriö. Koko lopputalvi ja kevät mentiin ilman ongelmia kunnes kesäkuun lopussa 2011 tuli sama ongelma. Ajotietokone herjasi ettei takavalot toimi ja näin oli todellisuudessakin eli ei ollut haamuhälytys. Ajelin kotiin ja seuraavana päivänä kun lähdin autolla liikenteeseen oli vika hävinnyt palatakseen taas seuraavan päivänä ja hävitäkseen taas saman päivän aikana. Soitin tietysti huoltoon ja kerroin ongelmasta. Auto meni tutkimuksiin ja todettiin että autosta on mennyt sähköpääkeskus. Uusi sähköpääkeskus tilattiin ja se vaihdettiin elokuun alussa. Kaikki meni hyvin kunnes viime perjantai illalla ilmeni jälleen kerran sama ongelma. Valitettavasti se sattui perjantai illalla koska jos ongelma olisi ilmennyt aikana jolloin Skodan huolto olisi ollut auki olisin ajanut sen samoin tein huoltoon. Lauantaina kun kävin kaupassa valot olivat edelleen pimeänä. Kun starttasin auton kaupan pihalla niin kas kummaa takavaot pelasivat taas niin kuin pitääkin. En usko että alunperinkään vika oli missään sähköpääkeskuksessa vaan kyseessä taitaa olla joku maadoitusongelma. Onneksi autossa on vielä takuu jäljellä ja odotankin että vika ilmenee siten että voin ajaa auton huoltoon ongelman ollessa päällä. Onko joku muu törmännyt vastaavaan vikaan?
Eikä mitään kommentteja että vaihda merkkiä. Auto on muuten toiminut hyvin ja olen tyytyväinen.

43

4082

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toyotafani*

      Heh, Skoda on Skoda vaikka voissa paistais! Tsekkiläiset sähkö komponentit ovat laadultaan sitä sun tätä, joten ei mikään ihme, että valot reistailee.
      Kannattaisi vaihtaa merkkiä, esimerkiksi Fiat on erittäin luotettava merkki ja autot ovat suhteellisen halpoja. Paras kate euroille tulee, kun ostaa Japanilaisen laatuauton, kuten Toyotan. Ei mene eurot hukkaan.

      • Muuten hyvä mutta...

        Hei nimimerkki Toyotafani onko älyykkydessäsi jotain vikaa vai etkö ymmärrä lukemaasi?? Sanoin viestini lopussa että "Eikä mitään kommentteja että vaihda merkkiä. "
        En kiistä etteikö Japanilaiset ole ihan hyviä autoja itsellänikin on ollut kaksi Nissania ja kaksi Mazdaa eikä pahaa sanottavaa kummastakaan merkistä. Nyt on Skoda ja tyytyväinen olen ollut siihenkin jos ei lasketa mukaan tätä takavalo ongelmaa.
        Eli jos ei ole muuta sanottavaa asialliseen keskusteluun kuin provoilu niin please mene provoilemaan johonkin muuhun viestiketjuun.


      • Anonyymi

        Vai japanilainen. Siinä on se vika.. että japanilainen ottaa pellin maalaa sen molemmin puolin.. ja nykäsee pellin välistä pois.


    • Valoa skodaan

      Kestikö todellakin kesäkuun lopusta elokuun alkuun ennenkuin saivat sinulle sen uuden "sähköpääkeskuksen"? vai miksi se vaihdettiin noin pitkän ajan kuluttua vian ilmaantumisesta?

      Minulla on itselläni uutena ostamani helmikuussa 2010 rekisteröity octavia Combi 1.4 TSI DSG mitään sähkövikoja ei ole ollut mutta kiinnostuin vain tuon korjauksen hitaudesta voisitko ystävällisesti tarkentaa miksi se kesti niin kauan?

      Vie autosi kuitenkin ensitilassa merkkilikkeeseen koska taakuuaika on päällä, älä tyydy mihinkään selityksiin vaan vaadi heidät korjaamaan autosi kuntoon.
      Sähköviat on näissä nykyisissä autoissa paljon monimutkaisempia kuin vanhoina "hyvinä aikoina".
      Jos vika uusii esim. heti seuraavalla kerralla kun menet autoosi ja sen käynnistät aja se pois pihastasi että ehto täyttyy siis kyse on Skoda-ajoturvasta kun matkan aikana autoosi tulee vikaa Skoda-palvelupuhelimen järjestämä huoltoauto saapuu paikalle ja jos vikaa ei voida paikanpäällä korjata menetellään niiden ehtojen mukaan mitkä sait ostaessasi uuden autosi. Ne kaikki tiedot on siinä kansiossa missä on ohjekirja huoltokirja ym. siellä on myös Skoda-ajoturvan puhelinnumero.

      Toivottavasti vika selviää ja kerro kun saat autosi kuntoon mikä oli syynä valojen häviämiseen.

      Terveisin Skodailija 2010

      • Muuten hyvä mutta...

        Itse asiassa vika ilmaantui kesäkuun lopussa ,mutta vasta heinäkuun puolessa välissä vein auton huoltoon. Tämä syystä, että minulla oli kotona remontti kesken ja halusin saada sen kesälomallani kuntoon, eikä minulla ollut yksin kertaisesti aikaa viedä autoa huoltoon ennen heinäkuun puolta väliä. No tilasivat huollossa uuden sähköpääkeskuksen ja sen toimittamiseen meni 2,5 vikkoa niin, että vasta elokuun alussa se asennettiin paikoilleen. Mutta kuten jo alkuperäisessä viestissä kerroin, nyt viime perjantaina se sama vika ilmeni uudelleen. Ja tottahan toki vien auton huoltoon tämän vian takia ennen kuin takuu aika loppuu. Odotan vaan että saisin ajaa sen huoltoon juuri silloin kun vika on parhaillaan päällä.


      • etuvalo
        Muuten hyvä mutta... kirjoitti:

        Itse asiassa vika ilmaantui kesäkuun lopussa ,mutta vasta heinäkuun puolessa välissä vein auton huoltoon. Tämä syystä, että minulla oli kotona remontti kesken ja halusin saada sen kesälomallani kuntoon, eikä minulla ollut yksin kertaisesti aikaa viedä autoa huoltoon ennen heinäkuun puolta väliä. No tilasivat huollossa uuden sähköpääkeskuksen ja sen toimittamiseen meni 2,5 vikkoa niin, että vasta elokuun alussa se asennettiin paikoilleen. Mutta kuten jo alkuperäisessä viestissä kerroin, nyt viime perjantaina se sama vika ilmeni uudelleen. Ja tottahan toki vien auton huoltoon tämän vian takia ennen kuin takuu aika loppuu. Odotan vaan että saisin ajaa sen huoltoon juuri silloin kun vika on parhaillaan päällä.

        Taidat puhua potaskaa!
        Autossasi on päiväajovalotoiminto. Silloin ei seisontavalot (ei edessä eikä takana) ja rekisterikilven valo eivät pala, kun päiväajovalotoiminto on aktivoituna.
        Jos sulla todella on ko. auto, lue ohjekirjasta sivu 49.
        Vai SÄHKÖPÄÄKESKUS, ajahan vika päällä huoltoon, ettei vaan takuu pääse loppumaan VALOPÄÄ!!!


      • siinä oikea valopää
        etuvalo kirjoitti:

        Taidat puhua potaskaa!
        Autossasi on päiväajovalotoiminto. Silloin ei seisontavalot (ei edessä eikä takana) ja rekisterikilven valo eivät pala, kun päiväajovalotoiminto on aktivoituna.
        Jos sulla todella on ko. auto, lue ohjekirjasta sivu 49.
        Vai SÄHKÖPÄÄKESKUS, ajahan vika päällä huoltoon, ettei vaan takuu pääse loppumaan VALOPÄÄ!!!

        jolla ei edes jarruvalot tai vilkut toimi päivävaloilla, äly älä jätä.


      • säännöt/asetukset
        siinä oikea valopää kirjoitti:

        jolla ei edes jarruvalot tai vilkut toimi päivävaloilla, äly älä jätä.

        Varsinainen valopää, siis kumpi?
        Jos vilkut ja jarruvalot eivät toimi, niin sellaisella autolla ei saa ajaa ja jos sellaisen takuuauton vie huoltoon niin vaatimalla saa taatusti ilmaisen sijaisauton jos korjaus onnistu heti.


    • Muuten hyvä mutta...

      Kuulehan nimimerkki ”etuvalo”. Kysyin asiallisesti että onko jollain muulla samaa vikaa että ajoittain takavalot eivät toimi. En sitä että onko minulla päivä ajovalotoiminto päällä vai ei. Auto on ollut huollossa ja huolto oma aloitteisesti vaihtoi siihen takuuna sähköpääkeskuksen. Olen omistanut ajokortin vuodesta 1980 asti kun täytin 18 vuotta ja korjaillut ja huoltanut omia autojani silloin kun autot olivat vielä selliaisa että niitä kotikonstein pystyi korjailemaan. Eli älä pidä minua ihan tyhmänä kyllä minä autonkin päälle jotain ymmärrän. Nämä nykyiset autot ovat vaan rakennettu niin ettei edes laturin hihnaa taida saada itse vaihdettua. Eli edelleen sama kysymys kuin aloitusviestissäni onko joku muu törmäillyt tällaiseen takavalojen ajoittaiseen häviämis ongelmaan?
      Ja kaiken maailman viisastelijat voivat jättää kirjoittelematta jos ei oikeasti ole asiaa.

    • Viestiketjun aloitta

      On tää uskomaton foorumi. Jos haluat asiallisen vastauksen johonkin kysymykseen niin pelkkää provoa tulee. Ihan niin kuin nämä kaksi spede viestiäkin jotka tässä minun alkuperäistä nimimerkkiäni mukailee. Jos olet yksi ja sama pentu joka provoilet niin toivottavasti sait sen pikku pippelisi laukeamaan housuihisi.

      • Ei spede

        Asiaa 1.4 tsi.n omistajalle.tiedät varmaan noiden jakopään ongelmista.onko ollut ja jos on.niin paljonko oli mittarissa kun ilmaantui..


      • Fresakt
        Ei spede kirjoitti:

        Asiaa 1.4 tsi.n omistajalle.tiedät varmaan noiden jakopään ongelmista.onko ollut ja jos on.niin paljonko oli mittarissa kun ilmaantui..

        Hei spede, mitä jakopään jutut liittyy tähän asiaan? Tässä puhutaan takavalojen ongelmista. Miksi näillä provo-eenokeilla on niin kova hinku tuupata kaikki asiat sekaisin samaan syssyyn? Että onko ollut ja jos on niin laita se oma (jako)pääsi kuntoon.


    • ohmi kertaa kähmi

      Sähköhäiriö se on eikä mikään maadoitusongelma. Takavaloja (niinkuin kaikkia valoja) ohjataan CAN-väylän kautta. Jos ohjain luulee että väylässä on jotain vikaa, niin se antaa vikailmoituksen, ja samalla katkaisee virransyötön niille valoille.

      Kuten kotitetokoneillekin annetaan CTRL-ALT-DEL resetti, niin autonkin voi buutata sammuttamalla virrat ja käynnistämällä uudelleen. Useimissa tapauksissa valot taas toimivat sen resetin jälkeen.

      • Oma auto

        Vitun homo..osta se skoda yhden kerran oikeesti laina rahalla.et höpöttele joutavia.tiedät sitten miltä tuntuu maksaa omasta pussista.s.


      • Kallista halpailua
        Oma auto kirjoitti:

        Vitun homo..osta se skoda yhden kerran oikeesti laina rahalla.et höpöttele joutavia.tiedät sitten miltä tuntuu maksaa omasta pussista.s.

        Itäauton laatu ei petä.kaikki paikat reistailee.kalliiksi käy halppis autoilu


      • Olet asshole
        Oma auto kirjoitti:

        Vitun homo..osta se skoda yhden kerran oikeesti laina rahalla.et höpöttele joutavia.tiedät sitten miltä tuntuu maksaa omasta pussista.s.

        Senkin siimahomo, kenelle sinun oli tarkoitus vastata ja miten auton rahoitus liittyy CAN-väylän ongelmiin??


      • Muuten hyvä mutta...

        En ymmärrä CAN väylästä mitään muuta kuin että valo ongelma häviää kun auton sammuttaa lyhyen ajon jälkeen ja taas käynnistää. Tätä ei kuitenkaan tapahdu joka kerta eli välillä pitää sammutella ja käynnistää 4-5 kertaa enen kuin ongelma häviää. Joku bitti siellä on poikittain. Sama vika uusiutui taas pari päivää sitten ja ensiviikoksi on huolto tilattu. Toivottavasti vika alkaa pikkuhiljaa selviämään. Ei se ole mikään ratkaisu ongelmiin että auto piää välillä resetoida, ihan niin kuin en hyväksy sitäkään että tietokonetta tai Nokian kännykkää pitää resetoida. Kyllä noinkin kallis laite kuin auto pitää uutena (takuu vielä tammikuun loppuun asti voimassa) toimia niin kuin se on suunniteltu ja myyjä luvannut.
        Nyt viimeisen valojen pimenemisen aikana huomasin että takaluukun sähköinen lukkokaan ei auennut kun tämä vika oli päällä. Eli takana paloi vain lisäjarruvalo ja rekisterivalo. Kaikki muut valot takapäässä olivat pimeinä. Edessä valot paloivat normaalisti.


    • ykdxoerjmtg

      ikävä juttu

    • säköt menee

      itä auton ongelmia,joudut vaihtaa koko sähkö keskuksen ,maksaa hunajaa,kannattaneeko laitaa ensinkään,taas alkoi pakkasetkin,tulee itäautossa kalsa taas

      • Muuten hyvä mutta...

        No nyt on vika korjattu. Maadoitusjohto oli löysällä. Kaikki muut takavalot olivat aika ajoin pimeänä paitsi lisäjarruvalo ja rekisterivalot. Huolto sanoi että nämä kaksi toimivaa valoa ovat eri maadoitusjohdon takan mitä muut takavalot. Oliko pelkkä selitys sitä en tiedä mutta ainakaan enää tätä takavalo ongelmaa ei ole esiintynyt viimeisimmän huoltokäynnin jälkeen.


    • sokotalla pimeästi

      näitä löytyy

      • Puolivalo skeida

        Tämän takia noita puolivalo skodia paljon.taitaa kaikista mennä nuo sähköpääkeskuksetkin.huh huh.eipä ihme kun skodan myynti romahti.viat tulleet kansan tietoon


      • Puolivalot
        Puolivalo skeida kirjoitti:

        Tämän takia noita puolivalo skodia paljon.taitaa kaikista mennä nuo sähköpääkeskuksetkin.huh huh.eipä ihme kun skodan myynti romahti.viat tulleet kansan tietoon

        Tämä sähköpääkeskus taas paskana.ja joku pelle väittää ettei vikaa


      • pimeenä usein
        Puolivalot kirjoitti:

        Tämä sähköpääkeskus taas paskana.ja joku pelle väittää ettei vikaa

        Voi voi.puolivalo skeidat.oikeesti valot pimeinä tämän tästä


    • laserit ja ledit

      Sähköpää keskusta käytetään vain asuin ja kiinteistö rakennuksissa. Skodassa toimii valot aina kun on tarvis!

      • skeida tulessa

        Kirjoita julli googleen... SKODAN SÄHKÖPÄÄKESKUS VIAT.KERRO KAIKILLE MITÄ LÖYSIT.


      • faktaa on
        skeida tulessa kirjoitti:

        Kirjoita julli googleen... SKODAN SÄHKÖPÄÄKESKUS VIAT.KERRO KAIKILLE MITÄ LÖYSIT.

        Eipä näytä skodissa toimivan juuri mikään sähkö laite


      • öklköllkölllöööö
        faktaa on kirjoitti:

        Eipä näytä skodissa toimivan juuri mikään sähkö laite

        ydin voimala kävely keppi puoli piste väli merkki hapan leipä äidin kieli isän pyllyssä


    • Valaistunut

      Käyttäkää ajovaloja!

      Liikenteessä näkee paljon autoja joissa takana valot eivät pala. Etelä Suomessa, Helsingin seudulla, erityisesti. Vaarallisen usein myös olosuhteissa missä ajovalojen käyttö on itsestäänselvyys.

      Havaintojeni mukaan Skoda merkkisissä autoissa takavalot toimivat esimerkillisesti.

      • Etuvalot taas toimii

        merkillisesti. Kuten nyt ne kusenkeltaiset pikku lyhdyt jotka tuikuttelee toispuolisesti, ihan vammaisen näköistä.


    • Super Skodisti

      Minä ajan vanhalla Fabiallani vain eteenpäin joten takavaloja en juurikaan tarvitse.

    • Hyvää esimerkkiä

      Näitä takavalovammaisia Skodia näkee tiellä paljon. Onko tullut mieleen että siellä takana tulija saattaa joutua vaikeuksiin teidän takia? Kiva asenne: tein taloremonttia, ei ollut vielä huollon aika, jne. Nää piittaamattomat Paskaskodapellet pitää vissiin opettaa tavoille?

    • Valaistunut

      Muistakaa! Näillä keleillä autossa pitää käyttää ajovaloja.
      Skodan ajovaloautomatiikka on hyvä esimerkki toimivasta ratkaisusta. Toisetkin autonvalmistajat saisivat ottaa Skodasta oppia.

    • Voivoivoivoivoivoi

      Voi voi.kalliiksi käy

    • huolestunut.kansalainen

      Sähkövikojahan näissä riittää...

      • Anonyymi

        nyt skoda vaarit tarkistakaa skodienne valot.
        jos ette osaa itse korjata,viekää korjaamolle,polttimoissa tuskin vikaa..

        hapettuneet johdot tai vialliset osat suurin syy


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        nyt skoda vaarit tarkistakaa skodienne valot.
        jos ette osaa itse korjata,viekää korjaamolle,polttimoissa tuskin vikaa..

        hapettuneet johdot tai vialliset osat suurin syy

        mulla oli skoda octavia 2014

        siinä oli valoissakin vikaa koko ajan,milloin mikäkin pimeen. vilkutkin toimivat satunnaisesti.
        Pysyvä vikakoodi oli

        00927-terminal 30 (right)

        vaihdoin skodan toiseen merkkiin pari vuotta sitten,vikoja oli liiaksi ja öljyn kulutus kasvoi kokoajan


    • Anonyymi

      Sähkövioistaan on skodat olleet aina tunnettuja. kumpa ne olisivatkin tuon autohirviön ainoat viat...NOT 🤣

    • Anonyymi

      meidän talossa asuu skodavaari, joka tämän tästä ruikkii koko moottoritilaan sähkölaitteisiin ja liittimiin crc:tä. pistää väkisin hymyilyttämään vaarin touhut. kuulemma ehkäisee sähkövikoja ennalta 😂

      • Anonyymi

        Mut mä oo hullu, kuten amerikan nykyinen presidenttikin! Hihiiiiiii!....Ja sillä vielä ydinaseiden laukaisukooditkin hallussa!....Hihhiiiiiii!......🤣


    • Anonyymi

      Aina naurattaa Skoda. Erityisesti ravintolassa syödessä Skoda naurattaa. Aina naurattaa, mikähän siinä...🤔

    • Anonyymi

      Trollitehtaan provoa ! ! Älä kommentoi ! !

    • Anonyymi

      Isi työntää, äiti ohjaa, lapset pitää pohjaa😀

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Maailman menoa
      254
      2213
    2. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      81
      2045
    3. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      98
      1770
    4. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      115
      1579
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      169
      1181
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      65
      1180
    7. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      64
      1019
    8. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      113
      1018
    9. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      33
      1003
    10. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      60
      996
    Aihe