Hei!
Olen juuri aloittanut saliharjoittelun (urheillu olen lähes koko elämäni "kunnolla" pelaillen, lenkkeillen yms.) ja näitä keskusteluja täälläkin lukiessa, olen huomannut monen "tietäjän" sanovan että lisätä omega3:sta ja monivitamiinitabuja tarvittaessa ruokavalioon.
Ruokavalioni on kuitenkin kunnossa (tästä asiasta tiedän paljon, joten voin sanoa että kunnossa on) aikalailla ja tulee kaikenlaista syötyä. Joskus kuitenkin saattaa tulla päiviä (varsinkin viikonloppuisin), että ruokavalio hieman muuttuu ja ei tule niin monipuolisesti syötyä kuin arkisin.
Mietin siis, että jos kuitenkin lisäisin ruokavaliooni ja treeniini nuo omega 3:t ja monivitamiinit päivittäiseen käyttöön, niin voinko tämän takia saada ns. "yliannostusta" vitamiineista vai vaikuttaako tuo millään lailla mihinkään? Ja onko jotain tiettyä ajankohtaa päivässä, minä aikana nuo vitamiinit tulisi ottaa?
Liikaa vitamiineja?
5
151
Vastaukset
- 67-v
Täydennys vai varmistelu?
Täytyisi tietää saanti, imeytyvyys ja tasapaino.
Tuskin kukaan uskaltaa täällä ryhtyä neuvomaan tai antamaan suosituksia.
Omista kokemuksistaan voi kertoa mutta eivät nekään ole suoraan 1 : 1 sovellettavissa.
Olen itse jo vuosikausia täydentänyt ravinnon sisältämän, suositukset roimasti ylittävän D-vitskun saannin 5ml kalanmaksaöljyä aamuisin.
Ajatuksena myös HDL-kolestroli.
C-vitskua 500mg / aamuin ja illoin.
B1 ja B6 noin 10 x suositus
B12 noin 50 x suositus
B-vitskut yhdistelmätabusta lounaan yhteydessä.
Imeytymistä enn tiedä mutta jos epäilisin sitä niin varmistelisin foolihapolla.
Edellinen oikeasti terveellisen ja monipuolisen itse perusraaka-aineista valmistetun sapuskan lisäksi.
En pysty arvioimaa haittoja enkä hyötyjä.
Verikokeiden tulokset ovat erinomaiset, iästäni huolimatta. - treenivelho
Jos ruokavalio on kunnossa eikä treenejä vedetä äärimmilleen, ei mitään lisäravinteita tarvita.
Ainakin kusi haisee noilla 67 eväillä. Onko munuaisissa kiviä jo vai juotko vettä 8 litraa päivässä? "voinko tämän takia saada ns. "yliannostusta" vitamiineista "
-et voi saada. Omega-3:sta nyt on muutenkin melkosen mahdotonta ottaa yliannostusta. Yhtä hyvin voit pohtia, että voisitko saada yliannostusta esim oliiviöljystä. ;)
"vaikuttaako tuo millään lailla mihinkään?"
-vaikuttaa, mutta ainoastaan PITKÄLLÄ tähtäimellä ja JATKUVALLA käytöllä.
Suosittelen nämä otettavaksi aamulla runsaan veden kanssa.
Ja kannattaa pitää mielessä, että nämä ovat terveellisen ja monipuolisen ruokavalion täydennystä, ei korvaamista.- asdfgzx
Rasvaliukoisista vitamiineista voi saada "yliannostuksen".
(lue: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=skr00023)
Normaalilla ja terveellisellä ruokavaliolla et tarvitse vitamiinilisiä. Kuitenkin jos et syö kalaa (suositus1-2 kertaa viikossa), suosittelisin omegoita purkista.- 6
Koskee myös hiven- ja kivennäisaineita
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh942294Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr1741878- 1791446
- 243894
- 68816
- 62789
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol11786- 55692
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako213643Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </349611