K-18 pelien luovuttaminen alaikäisille

HuolestunutÄiti71

Poikani (10v) pyysi minua ostamaan hänelle Grand Theft Auto – nimisen pelin. Perjantaina kaupassa ollessani huomasin pelissä olevan K-18 merkinnän. En kyennyt ostamaan peliä, vaikka lupasinkin pojalleni.
Omasta mielestäni tein oikean valinnan, mutta kuulen aiheesta jatkuvasti, kun poikani kertoo, että kaveritkin saavat pelata ja muillakin on kyseinen peli. Minun on vaikea katsoa lapseni pettynyttä ilmettä.
Mietinkin tässä, että onko se oikein ostaa K-18 pelejä pienille lapsille vain koska ”muillakin on”?
Ostavatko jotkut vanhemmat oikeasti lapsilleen K-18 pelejä? Jatkossa varmaan pitää varmistaa mitä on lupaamassa.

277

14086

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Servaaja

      vitun kukkahattutäti :D sun lastas kiusataan ja sä vaa jeesustelet :D hyvä et pilaat lapses imagon :D

      • aesdfkjl

        kuulostat juuri joltain "kovalta" ala-astelaiselta joka ei pysty puhumaan normaalisti sanomatta v*ttu joka lauseessa. Onhan se upean hieno voimasana, mutta kuulostaa aivan naurettavalta kun minuutin puheessa täytyy kuulua vähintään 10 v*ttua..


      • Cilto

        Ite en saa pelata 18 pelejä, oon 14v ja kun täytän 15v saan.


      • Vittu BEGI
        Cilto kirjoitti:

        Ite en saa pelata 18 pelejä, oon 14v ja kun täytän 15v saan.

        Mitä helvettiä se BEGI tekee! Gta on ihan sopiva peli. Noi begi ikärajat vois olla vaan mielisairaille! Osta vaa se peli.


      • Servaaja oon samaa mielt

        Vtun urpoja te jotka pilattu lapsenne ilon elämään sillä et ne ei saa pelaa voit pelei tarkotan et ku ne ei saa nii niit aletaan kiusaa ja kaikkee koko elämänsä myös koulun ulkopuolella


      • FaZeM8 PuSSyS lAuer
        Vittu BEGI kirjoitti:

        Mitä helvettiä se BEGI tekee! Gta on ihan sopiva peli. Noi begi ikärajat vois olla vaan mielisairaille! Osta vaa se peli.

        Se on pegi eikä begi


      • Anonyymi
        Vittu BEGI kirjoitti:

        Mitä helvettiä se BEGI tekee! Gta on ihan sopiva peli. Noi begi ikärajat vois olla vaan mielisairaille! Osta vaa se peli.

        Samaa mieltä ei se gta peli ole niin raaka.


      • Anonyymi
        aesdfkjl kirjoitti:

        kuulostat juuri joltain "kovalta" ala-astelaiselta joka ei pysty puhumaan normaalisti sanomatta v*ttu joka lauseessa. Onhan se upean hieno voimasana, mutta kuulostaa aivan naurettavalta kun minuutin puheessa täytyy kuulua vähintään 10 v*ttua..

        Niillä hokijoilla tekee pimpsaa mieli.


    • ammattilainen

      no kyllähän se ihan normaalia on. en tiedä sitten 10-v mutta kyllä siinä paikkeilla voi pojat hyvin alkaa pelaamaan k-18 pelejä koska PEGI:n ikärajajärjestelmä on aivan ylitiukka.

    • gegref

      Itse pelasin lapsena k-18 pelejä eikä se minua kieroon kasvattanut

    • isä123

      Ei tuo K-18 tarkoita, että peli olisi mitenkään liian väkivaltainen. Itse ostin lapselleni Grand Theft Auto IV:n, pelasin itse läpi ja totesin, että ihan pelattavaa tämä on. Yleensä pelaillaan poikani kanssa kahdestaan.
      (Poikani on 11v.)

      • RetardiOfS24

        (::::::3 Onko se tuon kokoinen?
        I
        I

        I
        I
        ww
        WWW
        WWWww
        WWWw


    • Veijari123

      Kyllä ostavat. Itsehän olin 11v kun sain ensimmäisen Grand Theft Auto-pelin. Nyt ikää 19, enkä tosiaan juokse kaupungilla pieksemässä ihmisiä ja varastelemassa autoja. Pelien vaikutusta nuoreen mieleen on liioiteltu kovasti vain siksi, koska Breivik sun muut ampujat ovat harrastaneet videopelejä.

      Ihan oikeasti, 99% lapsista on joskus pelannut sotapelejä tai katsonut väkivaltaisia elokuvia, mutta näetkö miljoona kersaa juoksevan ympäri Suomea ampumassa aseilla?
      Ennemmin kannattaisi pitää poikasi erossa rap- ja hiphop musiikista, lapset ottavat "gangsta"-elämäntyylin liian vakavasti nuoressa iässä ja siirtyvät vääriin kaveriporukoihin.

      • Varaa!

        Gangstat ovatkin niitä hulluja varastelevia ja töhriviä lapsia,jotka kuuntelevat rap ja hiphop ja hevimusiikeita.
        GTA:ta voisi pelata jo 16 vuoden iässä.


      • selverin

        Ahaa eli musiikki pilaa nuorison. Vähän niinkuin rock 50-luvulla?


      • Juhoooooo

        Sä puhut totta


      • Trophy_Tussu

        Mulle on jääny se gangstatyyli se on nice tykkään mm gangsta rapistä ja "hoodareista" ite keksimä sana tarkoittaa tummaihoiset miehet jag niillä on aivan liian isot vaatteet yli iso t paita ja yli löysät farkut ja asuvat "in the hood"


      • Anonyymi

        tuo on totta koska mun luokalla on ne helvetin gansterit jotka kuunetelee paskaa suomi räppiä yhessä nurkassa


      • Anonyymi
        Varaa! kirjoitti:

        Gangstat ovatkin niitä hulluja varastelevia ja töhriviä lapsia,jotka kuuntelevat rap ja hiphop ja hevimusiikeita.
        GTA:ta voisi pelata jo 16 vuoden iässä.

        Niin voisi pelata, mutta minä olen pelannut tänään aivan liikkaa.


    • ebin

      mä sain 8-vuotislahjaksi grand teft auto-sarjan pelin, k18 myös

      • gtapelle

        saitko enkun kirjaa? :D


    • kori-andersson

      ei kannata :D ja viina

    • Maahanmuuttaja88

      Itseni mielestä on hyvää, että lapsi ymmärtä tämän maailman pahat puolet jo lapsena. Näkee kuinka ihmisii tapetaan, viattomia sellaisia ja siit voi kans oppia et mitä ei kannata tehdä. Pelissä voi olla negatiivisia ja myos positiivisia vaikutuksia lapseesi

      Suurinosa kuitenkin tämän pelin pelaajista ovat nykyään linnassa tai tutkintavankeudessa kouluampumisten suunnittelusta.

      Mutta jos olisin lapsesi isä, niin ostaisin kyllä. Ties vaikka isona joskus pahoja tilanteita että on pakko tappaa ihminen moottorisahalla tai puukotta katuhuora kun maksanut liikaa

    • Jan-Erik G.

      Jo ensimmäinen videopeli voi tappaa. Minulle isoveli osti GTA 3:n silloin kun se julkaistiin. Pelasin sitä 4 tuntia yhteen soittoon ja vaivuin psykoosiin. Isäni harrastaa metsästystä joten kävin hänen asekaapillaan ja maanisesti aloin hapuilemaan asetta ja panoksia. Onneksi äitini ehti väliin.

      • RetardiOfS24

        no siis mitö vittuu sä pelaat jotaki GTÅ Fyyråå ku runee tuli just uus patsi ja lisää ice whole5566 kamaa


      • pomppiva lehmä

        Sää oot mieleltäs niin vitun heikko, mee terapiaan... Sun kaltasille ihmisille tollasia pelejä ei kuuluis antaa... Mut sellasille, kenellä on järki päässä, eikä videopelit vaikuta mitenkään, niin niile voi hyvinkin antaa tollasia pelejä:) Mielestä se on kiinni ja persoonasta... Ja noi kaikki kouluampujat on päästään ihan helvetin sekaisin, ja ne ei erota todellisuutta ja fiktiota... mm: Breivik ja se batman ampuja...
        Sit on myös niitä vitun idiootteja jotka hetken mielijohteesta tekee jonkun uhkauksen...
        Mut yleisesti tuskin gta 11 vuotiasta vahingoittaa, 7-7 vbuotiaalle ei ehkä kannata kummiskaan antaa kyseistä k-18 peliä, mutta se on totta että toi pegi ikäraja systeemi opn ihan vituralleen tehty... Hyvänä esimerkkinä Driver Parallel Lines: k-18 vaiks siihen olis joku k 15 sopinu paremmin


      • Necro
        RetardiOfS24 kirjoitti:

        no siis mitö vittuu sä pelaat jotaki GTÅ Fyyråå ku runee tuli just uus patsi ja lisää ice whole5566 kamaa

        Enpä silti runea pelaisi ;)


    • tgyhrtyrtyrty

      Pelien ikärajat ovat naurettavien kukkahattutätien aikaansaannos. Ihmisillä tapana pelätä asioita mitä ei tunne ja näyttävästi sinä et tiedä mitään peleistä ja luulet niiden olevan jotenkin "hirvittäviä" lapsellesi.

      • Näin on

        Ikärajat ova hyvää mainosta, K-18 peli on tavoittelemisen arvoinen koska se on kielletty. Ei ikärajoista mitään haittaa ole, pikemminkin päinvastoin sillä kielletty hedelmä on tunnetusti parhaimman makuinen.


    • Asiantuntija44

      Veijari123 puhuu asiaa. Ei väkivaltaiset pelit tai elokuvat aiheuta mitään ammuskeluja tai häiriintyneitä ihmisiä. Juurikin esimerkiksi rap- ja hiphop-musiikki tekee näitä.

      Itse sanoisin että kannattaa ehkä odottaa kuitenkin muutama vuosi jotta lapsesi oppii paremmin ymmärtämään mitä pelissä tapahtuu.

      Ja semmonen pieni lisäinfo vielä, että jos lapsesi haluaa pelin jossa on PEGI:n merkintä k-16, voit ostaa tämän hänelle. K-16 pelit eivät ole ollenkaan rankkoja.

    • Nyymi123435
    • marttinen5

      >2011
      >Omistaa lapsen

      Toivon todella...

    • Wilhelm Kori-Anders
    • ebunu

      u has mads?

    • ÄläHuoli

      Aiheutat pojallesi vain tarpeettomia lisähuolia koulukiusauksen yms. muodossa olemalla ostamatta hänelle "K-18-pelejä." PEGI:n järjestelmä on, kuten edellä jo mainittu, vitsiin verrattavissa oleva ja jälkikasvun avittaminen tällaisissa arkaluontoisissa asioissa on ollut jo pitkään enemmän sääntö kuin poikkeus. :)

      • mää vaan

        kukaan ei kiusaa koulussa jos ei omista GTA:ta. Jos sen sijaan menee kaverille ja kieltäytyy pelaamasta koska "äiti sanoo etten saa pelata K-18 -pelejä" niin siitä voi tulla sanomista. Paras siis jättää peli ostamatta, mutta ei kuitenkaan välttämättä kieltää pelaamista. Antaa lapsen itse päättää tykkääkö hän sitä katsella tai pelata, kaverien luona.


      • kiusaus
        mää vaan kirjoitti:

        kukaan ei kiusaa koulussa jos ei omista GTA:ta. Jos sen sijaan menee kaverille ja kieltäytyy pelaamasta koska "äiti sanoo etten saa pelata K-18 -pelejä" niin siitä voi tulla sanomista. Paras siis jättää peli ostamatta, mutta ei kuitenkaan välttämättä kieltää pelaamista. Antaa lapsen itse päättää tykkääkö hän sitä katsella tai pelata, kaverien luona.

        mul ei oo gta ta ja mua kiusataan aivan helvetisti mä oon ollu puol vuottta köyhä homo


    • talttaninjat#jönteks

      en saanut lapsena pelata gta-pelejä, joten minusta tuli vihainen lapsi, joka purki pahaa oloaan muihin väkivallan keinoin.

    • mää vaan

      Voi että on vammaisia trolleja taas vastaamassa. Näitä tulee niistä jotka pelaa GTA:ta 10-vuotiaina.

      Mielestäni teet ihan oikein, kun et osta lapsellesi K-18 -pelejä. Noita pelejä lapsilleen ostavat ovat vastuuttomia vanhempia. Toki useimmat lapset varmasti nauttivat näistä peleistä, mutta aina on riski, että joku lapsi ottaa pelit liian tosissaan ja tästä kehittyy väkivaltainen tai muuten häiriintynyt lapsi.

      Toisaalta voi myös olla, että lapsi ei ymmärrä pelin väkivaltaisuutta vaan pitää sitä pelinä muiden joukossa. Näin kävi itselleni, kun kymmenkesäisenä pelasin Wolfenstein 3D:tä (tapetaan natseja pyssyllä), Duke Nukemia (tapetaan avaruusolioita pyssyllä) ja Grand Theft Autoa. Nyt 26 vuoden iässä nuo pelit kauhistuttavat enemmän kuin silloin aikoinaan.

      Sivumennen täytyy mainita myös internetin väkivaltaiset pikkupelit. Olin äskettäin lapsenvahtina tutun luona ja pikkupoika meni nettiin pelaamaan peliä, jossa sai lyödä ja ampua tikku-ukkoa kaiken maailman aseilla. Eikä pelissä ollu MITÄÄN tavoitetta! Siis puhdasta sadismia! Yltiöväkivaltaisia tikku-ukkopelejä on ollu jo minun lapsuudestani, joku ihme StickDeath -sivusto se taisi olla. Kannattaa ihan oikeasti tarkkailla missä se lapsesi liikkuu.

      • HuolestunutÄiti71

        Kiitos tuestasi.
        Viestisi sai itsetuntoni nousemaan huomattavasti ja olen entistä varmempi että tein oikean valinnan.

        Toivoisin vain että muutkin vanhemmat olisivat samanlaisia. En haluaisi lapseni joutuvan jotenkin ulkopuolelle vain koska hänellä ei ole sitä tiettyä peliä. Kuulostaa muutenkin melko absurdilta minusta että peleillä olisi suuri merkitys kiusauksen kohteeksi joutumiseen.


      • Näin on

        On se nyt kuitenkin parempi että lapsi/nuori pelaa K-18 pelejä kun on kadulla viinaa ja huumeita vetämässä. Jotain suhteellisuudentajua!

        Jos pelit olisivat niin vaarallisia kuin hysteerikot väittävät olisi viimeisen 20 vuoden aikana tapahtunut valtaisa väkivaltarikollisuuden kasvu etenkin nuorison keskuudessa. Väkivaltarikollisuus on kuitenkin hitaasti mutta varmasti laskenut viime vuosikymmeninä.


      • VÄÄRIN!!!!!
        HuolestunutÄiti71 kirjoitti:

        Kiitos tuestasi.
        Viestisi sai itsetuntoni nousemaan huomattavasti ja olen entistä varmempi että tein oikean valinnan.

        Toivoisin vain että muutkin vanhemmat olisivat samanlaisia. En haluaisi lapseni joutuvan jotenkin ulkopuolelle vain koska hänellä ei ole sitä tiettyä peliä. Kuulostaa muutenkin melko absurdilta minusta että peleillä olisi suuri merkitys kiusauksen kohteeksi joutumiseen.

        eieieieieieiei!!!!!!!!! ei ole oikea valinta. itekki oon nyt 12 ja pelailen call of dutyia ja gtaata ja kaikkia mahdollisia k18 pelejä. lapsestas tulee vann vihanen kun et osta sitä.


      • 3+11
        HuolestunutÄiti71 kirjoitti:

        Kiitos tuestasi.
        Viestisi sai itsetuntoni nousemaan huomattavasti ja olen entistä varmempi että tein oikean valinnan.

        Toivoisin vain että muutkin vanhemmat olisivat samanlaisia. En haluaisi lapseni joutuvan jotenkin ulkopuolelle vain koska hänellä ei ole sitä tiettyä peliä. Kuulostaa muutenkin melko absurdilta minusta että peleillä olisi suuri merkitys kiusauksen kohteeksi joutumiseen.

        No ei varmasti kiusata jos ei GTA:ta omista.


      • asia hallussa
        3+11 kirjoitti:

        No ei varmasti kiusata jos ei GTA:ta omista.

        tuli mieleen oma lapsuus kun ei ollu GTA:ta siin vaihees ku kaverit sai tietää ni mua alettii kiusata nyt ku oon 16 ni äitini osti mulle sen pelin eikä kiusata enää


      • Jyynäri

        Haista nyt vaan piiiiiiitkä paska! Ne k-18 pelit on samanlaisia kuin k-16 pelit raakuudeltaan! Veri lentää ja haihtuu ilmaan!!!⊙_○⊙_○ Kylöä lapsi lopettaa pelaamisen jos peli on pelottava! Virheistä oppii! Älkää olko niin ennakkoluuloisia!!!!!


      • Herännyt huoltaja
        HuolestunutÄiti71 kirjoitti:

        Kiitos tuestasi.
        Viestisi sai itsetuntoni nousemaan huomattavasti ja olen entistä varmempi että tein oikean valinnan.

        Toivoisin vain että muutkin vanhemmat olisivat samanlaisia. En haluaisi lapseni joutuvan jotenkin ulkopuolelle vain koska hänellä ei ole sitä tiettyä peliä. Kuulostaa muutenkin melko absurdilta minusta että peleillä olisi suuri merkitys kiusauksen kohteeksi joutumiseen.

        Ei se nyt niin mene...
        Kun minun poikani kysyi saisikohan hän Call Of Duty, kieltäydyin.
        Viikon päästä poikani vihdoin avautui ja kertoi itku kurkussa että hänet oli jätetty kaveri porukan ulkopuolelle koska hän ei tiennyt mitään pelistä ja kaikki puhuivat
        siitä. Kun ostin vihdoin hänelle Call of Dutyn
        oli jo myöhäistä, hän oli jo lopuulisesti ulkona... Vaidoimme koulua.


      • olet väärässä
        3+11 kirjoitti:

        No ei varmasti kiusata jos ei GTA:ta omista.

        Tottakai lapsia kiusataan jos ei ole K18 pelejä kaikki nauraa ja sanoo sä et uskalla pelata kunnon pelejä. Ja sit sä vastaat ei oo mun vika mun äiti ei anna vaan ostaa kunnon pelejä. Sen jälkeen ne haukkuu sun äitiä. (olen kokenut tilanteen)


      • Haistkaapaska
        HuolestunutÄiti71 kirjoitti:

        Kiitos tuestasi.
        Viestisi sai itsetuntoni nousemaan huomattavasti ja olen entistä varmempi että tein oikean valinnan.

        Toivoisin vain että muutkin vanhemmat olisivat samanlaisia. En haluaisi lapseni joutuvan jotenkin ulkopuolelle vain koska hänellä ei ole sitä tiettyä peliä. Kuulostaa muutenkin melko absurdilta minusta että peleillä olisi suuri merkitys kiusauksen kohteeksi joutumiseen.

        Kannattaa ostaa GTA ei siinä oo mitään pahaa perkele vittu saatana.


      • Tahvo
        olet väärässä kirjoitti:

        Tottakai lapsia kiusataan jos ei ole K18 pelejä kaikki nauraa ja sanoo sä et uskalla pelata kunnon pelejä. Ja sit sä vastaat ei oo mun vika mun äiti ei anna vaan ostaa kunnon pelejä. Sen jälkeen ne haukkuu sun äitiä. (olen kokenut tilanteen)

        Eieieieeeieiie ei varmasti kiusata sen takia.
        Ei kannata ostaa lapselle tommosia pelejä. Iha turhia kaikki ammuskelu pelit


      • CODnoobi

        Hyvähä sun on sanoo ku ei sun nuoruudessas tällaisia pelejä varmaa ees ollut. Mä kyllä tiiän sen tunteen kun on kaverilla pleikkaohjain kourassa niin joku kattoo mua sillee MIKS ET KENEENKÄÄN OSU silmällä. Vittumainen tunne...


      • Anonyymi
        olet väärässä kirjoitti:

        Tottakai lapsia kiusataan jos ei ole K18 pelejä kaikki nauraa ja sanoo sä et uskalla pelata kunnon pelejä. Ja sit sä vastaat ei oo mun vika mun äiti ei anna vaan ostaa kunnon pelejä. Sen jälkeen ne haukkuu sun äitiä. (olen kokenut tilanteen)

        Haloo.Nykyään lapset määrää ei vanhemmat.Kauheita pelejä ostetaan pikku lapsille. Vanhemmuus on hukassa.


      • Anonyymi
        Jyynäri kirjoitti:

        Haista nyt vaan piiiiiiitkä paska! Ne k-18 pelit on samanlaisia kuin k-16 pelit raakuudeltaan! Veri lentää ja haihtuu ilmaan!!!⊙_○⊙_○ Kylöä lapsi lopettaa pelaamisen jos peli on pelottava! Virheistä oppii! Älkää olko niin ennakkoluuloisia!!!!!

        Tämä kommentti on hyvä esimerkki käytöksestä, jota liian raakojen pelien pelaaminen voi tuottaa.


      • Anonyymi
        Herännyt huoltaja kirjoitti:

        Ei se nyt niin mene...
        Kun minun poikani kysyi saisikohan hän Call Of Duty, kieltäydyin.
        Viikon päästä poikani vihdoin avautui ja kertoi itku kurkussa että hänet oli jätetty kaveri porukan ulkopuolelle koska hän ei tiennyt mitään pelistä ja kaikki puhuivat
        siitä. Kun ostin vihdoin hänelle Call of Dutyn
        oli jo myöhäistä, hän oli jo lopuulisesti ulkona... Vaidoimme koulua.

        Et kertonut lapsesi ikää, mutta Call of Duty -pelin ikäraja on 16 eli sitä saa vanhemman valvonnassa pelata aikaisintaan 13-vuotiaana.

        Jos poikasi ja hänen kaverinsa olivat tuota nuorempia, niin oikea ratkaisu on ottaa yhteyttä lastensuojeluun. Jokainen vanhempi, joka antaa lapsensa pelata tuota peliä ennen 13-vuoden ikää pääsee automaattisesti lastensuojelun ohjaukseen keskustelemaan niistä vastuista, joita vanhemmilla on.

        Se, että muut vanhemmat eivät hoida vastuitaan, ei ole järkevä syy jättää omia vastuitaan hoitamatta.

        Jos opettaja on koulussa kuullut, että lapset keskustelevat siitä, että ovat pelanneet Call of Duty -peliä, niin hän on tehnyt virkavirheen, jos ei ole ilmoittanut asiasta lastensuojelulle. Eli jos antaa lapselle pelin, jota hän ei saisi laillisesti pelata, niin lapselle pitäisi myös opettaa, että pelistä ei saa puhua kenellekään, joka voisi sanoa siitä jollekin lakia noudattavalle aikuiselle. Jos ei pidä tällaisen opettamista lapsellensa hyvänä ideana, niin sitten ei pidä antaa sitä peliäkään.


    • AbdulHassan92

      Kyllä GTA:ssa jos tekee jotain pahaa niin tulee kytät perää, yleensä mä ja Make tapetaa ne, muuten ne pidättää ja sit et saa aseita enää.

    • Huolestunut tepa

      Olen täysin samaa mieltä asiasta!!! Teit oikean päätöksen! alle 18-vuotiaat eivät saa pelata minun mielestäni väkivaltaisia pelejä tai tulee juuri tuollaisia koulu ammuskelijoita isona! ikärajat on tehty että niitä noudatetaan! jos poikasi pelaa vaikka "kaverillaan" kyseistä peliä suosittelen jotain rangaistusta (esim. ei tv katselua tai ei tietokoneen pelaamista kuukauteen)

      • tepa gay lol

        yhdys sana virheitä


      • noh

        Kukkahattu noob


      • Pedopappa69

        Ei niistä vittu tule niitä kouluampujia saaaaaaatanaaaaaaaaaaa!!!!!!


      • 1+9

        samaa sanotaan softauksest
        "lapsesta tulee joku kouluampuja ku pitää kädessää oikeen aseen näköst kuula-asetta"


    • "- että onko -"

      Ensinnäkin: ei saa kysyä "että onko", vaan kysymys on ilmaistava: "onko". En ymmärrä kuinka voi olla huolissaan kansakuntaa sisältäpäin syövästä turmiosta, jos ei itse osaa omaa kieltäänsäkään.

      Toiseksi: suomalainen on samanarvoinen kuin somali (vai oletko kenties toista mieltä?). Somaliassa lapset varttuvat väkivallan keskellä eikä heidän tuskaansa ymmärretä Suomessa, joka pohjoismaisena vaipanvaihtovaltiona luo kansalaisilleen harhakuvan rauhallisesta ja turvallisesta maailmasta. Vain väkivallan kanssa kasvaneet ymmärtävät toisiaan.

      Kolmanneksi: kieltämällä GTA:n lapseltaan kieltää vanhempi samalla jotain muutakin, ymmärryksen muita kansoja kohtaan, monikulttuurisen yhteiskunnan perustan. Väkivaltaviihde osana kasvatusta luo lapselle tylsän ja tasapaksun elämän sijaan sopivanlaista jännitystä. Koska kyse on viihteestä, voi sen nauttimisen myös lopettaa halutessaan. Toimintaelokuvat myös kuvaavat mahdollisia vaaratilanteita, joihin voi aivan hyvin itse joutua kaupungilla, ja näyttävät, kuinka niistä pääsee pois.

      Olet siis tyrannimainen nainen, joka ei saa kotonaan vaikuttaa asioihin omasta mielestään tarpeeksi, joten tahdot pilata lastesi elämän kostoksi.

    • Onnellinen isä

      Olen 15-vuotiaan lapsen isä, ja poikani on hyväkäytöksinen kaikinpuolin. Annan pojan pelata silloin tällöin pelejä, ja muistan koltiaisen joskus maininneen myös Grand Theft Auto -nimisen pelin. Rehellisesti sanottuna en tiennyt pelin sisällöstä vielä tuolloin mutta luotan poikaani kuin peruskallioon, ja tiedän että hän osaa itse välttää liian väkivaltaisia, seksistisiä tai huumeita käsitteleviä pelejä. Minulla on turvallinen olo niin kauan kun pidän hänet erossa tästä nykyajan "Rap" ja "HipHop" -kulttuurista. Sen verran kuin olen sitä kuullut, "Rap" houkuttelee nuoria rikoksen polulle ja olemaan "Gangsteri" sekä "Pajauttamaan" eli keulimaan mopoilla.
      Musiikilla voi olla tappava vaikutus, ottakaa kuuleviin korviin!

      • k1r01l3v4511l1

        Cheek on RÄPPÄRI!!?


      • Anonyymi

        Jos annat lapsesi pelata pelejä, joiden pelaamiseen hänen ikänsä ei lain perusteella riitä, niin vähintään sinun pitäisi selvittää mitä pelissä tarkalleen tehdään.

        GTA-pelissä voi käydä esimerkiksi varastamassa ensin itselleen pesäpallomailan, käydä sen jälkeen hakkaamassa sillä kadulla tuntemattomia ihmisiä kuoliaaksi varastaakseen heidän rahansa ja käydä ostamassa sen jälkeen keräämillään rahoilla huumeita ja mennä katsomaan tyttöjä strippiluolaan. Kun pelissä etenee riittävän pitkälle, niin voi myös varastaa jäätelöautoja ja myydä niistä huumeita lapsille ja kerätä lisää rahaa, että voi ostaa omia strippiklubeja. Pelissä myös pornoelokuvien tuotannolla voi hankkia lisää rahaa.

        Paikasta toiseen voi liikkua varastetulla autolla, helikopterilla tai taksilla ja jos tekee riittävästi rikoksia, niin saa peräänsä poliisin ja armeijan, mutta niistä pääsee eroon, jos ehtii juoksemaan omaan kotiinsa ennen kiinni jäämistä tai kuolemista. Ja jos on hakannut jotain pesäpallomailalla ja paikalle tulee ambulanssi, niin voi tietenkin varastaa myös sen ambulanssinkin.

        Jos tämä kuvaus on nähdäksesi sopiva lapsesi harrastustoiminnaksi, niin silloin voit EHKÄ perustellusti rikkoa pelin ikärajaa. Pelien ikärajat, varsinkin K18, on välillä laitettu markkinointinäkökulmasta, ei pelin varsinaisen sisällön perusteella. Mutta ymmärtämättä pelin sisällöstä et voi järkevästi tehdä päätöstä onko pelaaminen ok sinun lapsesi käsityskyvyllä varustetulle henkilölle.

        Ja vaikka olisit eri mieltä "oikeasta" ikärajasta kyseiselle pelille, niin lain näkökulmasta K18-peleissä ei ole harkinnanvaraa. Muissa ikärajoissa harkinnanvara on 3 vuotta.


    • Tero1337

      Itsehhän n. 6vuotiaana aloitin pelaamaan väkivaltaisia pelejä eikä se aiheuttanut mitään sivuvaikutuksia, koulussa meni hyvin nappailin aina yli 7 numeroita.
      Kun pelailin pelejä aloitin sen ohella urheilun ja sain enemmän voimaa aloittaa sen ja jaksamaan.

      Turhia tiukka pipoja!

      Osta peli katso kun poikasi pelaa, jos se yltyy niin kannattaa säädellä konsolilla pelaamista!

      • Anonyymi

        Luuletko, että "aina yli 7 numeroita" on esimerkki hyvästä menestyksestä koulussa?

        Olen kuitenkin täysin samaa mieltä siitä, että jos ostat pelin ikärajasta huolimatta, niin sitten katsot vierestä, kun lapsi pelaa. Silloin saat myös paremman käsityksen siitä, mitä pelissä itse asiassa tapahtuu ja tarvittaessa perua oikeuden pelin pelaamisesta, jos et ole samaa mieltä pelin sopivuudesta lapsellesi, kun olet nähnyt mitä pelissä tapahtuu.

        Vaikka K18-leimassa ei lain mukaan ole harkinnanvaraa, niin välillä K18-leima on sisällössä, johon se ei oikeasti kuulu. Esimerkiksi GTA:n sisältö voisi ihan hyvin olla K16-leimallakin, mutta valmistaja ei ole siihen sellaista yrittänyt saada, koska K18-leima on eduksi pelin myymisessä aikuisille.


    • Perheellinen pelaaja

      Itse olen pelannut monia väkivaltapelejä pojankoltiaisesta asti, suuriin osa väkivaltaisia 18 pelejä joissa on kaikenlaista mitä perheenäidit pelkäävät. Kuitenkin olen nyt 23 -vuotias poliisi hyvillä tuloilla, minulla on hyvä perhe ja kolmevuotias poika kuka pelailee pelejä XBoxillani, tosin lastenpelejä toistaiseksi, mutta silloin kun hän on vähän vanhempi, ostan väkivaltapelejä hänelle lahjoiksi jos hän niin haluaa. Uskon kyllä että poikani osaa jo 10 -vuotiaana hahmottamaan todellisuuden ja videopelin, koska minäkin pystyin tuonikäisenä. Kannattaa ostaa pojalle se peli, ja tehdä selväksi että kyseessä on videopeli ja oikeassa elämässä tuollaista ei saa tehdä. Ja yllämainitut koulukiusaustapaukset ovat täyttä totta.

      • paljon asiaa

        Puhut vähän mutta asiaa, joka on harvinaista herkkua suomi kakkosnelkussa...
        Eivä ne väkivaltaiset sitä nuorten väkivaltaa aiheuta, vain oma kasvuympäristö.
        Jos nuori joutuu huonoon kaveriporukkaan, rupee pyörimään mopojengeissä ja ei saa vanhemmiltaan kunnon kasvatusta ja esimerkkiä, pelit vain lietsovat väkivaltaa, eivät aiheuta sitä. Kun taas jos oikeasti ymmärtää pelin ja todellisuuden eron, ja on kuva oikeasta elämäntavasta ja suhtautumisesta väkivaltaan, ovat pelit harmitonta huvia. Pointtina oli että väkivaltapelit ovat vaarallisia vain väärinkäytettyinä. Melkein sama asia kuin vahvat lääkkeet. Tosin nykyaikana näkee aivan liikaa niitä pullamössökakaroita, jotka kuuntelevat sitä "rap ja hiphop-musiikkia", keulivat mopoilla, menestyvät huonosti koulussa ja käyttävät päihteitä. Siinä oiva esimerkki siitä pelien huonosta käytöstä, vaikkakin aivan kaikista edellämainituista ei välttämättä tule kouluampujia, niin kovin hyvää tulevaisuutta heille tuskin on ennustettavissa.


      • Anonyymi

        Ihmiset ovat yksilöitä, joten suosittelen seuraamaan sivusta kuinka lapsesi reagoi pelaamiseen ja millainen hänen käytöksensä on pelaamisen jälkeen. Joillekin lapsille väkivaltaiset pelitkin ovat ok, joillakin käytös ja sisällön ymmärtäminen on selvästi sellaisella tasolla, että peli ei sovi hänelle.

        Jos et ole valmis katsomaan lapsesi pelaamista sivusta etkä ole valmis esimerkiksi itse ensin pelaamaan koko peliä läpi omalla ajallasi että ymmärtäisit mistä puhutaan, älä poikkea ikärajoista yli lain salliman määrän verran (eli K-16 ja matalammissa ikärajoissa max. 3 vuotta, K18-peleissä poikkeamaa alaspäin ei salllita ollenkaan).


    • "Gangsta"

      Kaikki materiaali, missä on K-18 merkintä, todennäköisesti on syystä siinä ja materiaalin soveltuvuuden on joku alan expertti määritellyt. Ei se että jos peli on "PEGI" tai joku muu, niin tarkoita, että sen materia ei ole väkivaltaista.

      Enkä usko, että jotkut GTA nörtit tulevat kiusaamaan ketään koskaan. Antaa toisten lasten pelittää elämä hukkaan jossain pikseli maailmassa. Sillä aikaa ne joilla ei ole GTA:ta, menestyvät koulussa ja varmasti sosiaalisessakin elämässä paremmin.

      • fw0gggihirhhuhuihrhi

        kyllä ne jotka pelaavat sosiaalisia pelejä pärjäävät hyvin elämässään mutta,voit hankkia ne k18 pelit lapsellesi koska, se kyllä joskus kyllästyy niihin aivan sata varmasti.


    • Kris. Dem. / Äiti

      Meidän perheessämme on tehty selväksi, että videopelit ovat saatanan työkalu, jolla ohjataan lasten keskittyminen pois perheestä ja kristuksesta. Televisiotakin meillä katsellaan hyvin harvoin, silloin kun sieltä meidän lapsille sopivaa ohjelmaa tulee. Vaikka lapsemme (11- ja 17-vuotiaat pojat) ovatkin aikanaan kapinoineet sääntöjämme vastaan - on aviomieheni aina palauttanut kurin taloon!

      Toivon, että muutkin vastuulliset vanhemmat kieltäisivät videopelien pelaamisen lapsiltaan.

      • no just

        Maailman väkiluku pienenee huomattavasti jos videopelit kielletään (if you know what i mean)


      • wanne101

        ärsyttää tollaset uskonnolliset hihhulit


      • Ei h••••••• teitä uskonnollisia hihhuleita. Sinun jumalasi ja saatana on täysin keksittyjä olentoja joita ei ole olemassakaan.


      • Hämmästynyt

        Otan osaa lasten suruun...:(


      • eksynyt suolisto69:n
        antsert kirjoitti:

        Ei h••••••• teitä uskonnollisia hihhuleita. Sinun jumalasi ja saatana on täysin keksittyjä olentoja joita ei ole olemassakaan.

        jjjjepppp... samanlainen satuhahmo se jumalakin on kuin nää pelihahmot joita ammutaan... tai vaikka nalle puh


      • paskiaine oot

        haista pitkä paska!


      • 1+1=2
        wanne101 kirjoitti:

        ärsyttää tollaset uskonnolliset hihhulit

        Oon ihan vitun samaa mieltä


    • kieroon kasvanut

      Niin kauan kun et osta pojalles doomia niin sen mielenterveys pysyy kohillaan. Nyt kun ostat sille Leisure Suit Larry pelejä ja annat pelata pojan niin paljon kun haluut niin homoo ei pojastas tule. Suosittelen myös Myrkky lehtiä.

      • mää vaan

        pelasin pikkupoikana Larry -pelejä eikä musta tosiaan homoa tullu, mutta mun mielestä Larry-pelien naisetkin oli rumia.


    • jebediahahville

      Mielestäni voitte tulla keskustelemaan herranne kanssa Ylilaudalle

      ylilauta.fi/b/

    • Äiti68-

      Hei,

      Meidänkin perheessämme oli ongelmia kyseisen asian kanssa. Poikamme olisit GTA/COD sarjan pelejä pelata, mutta viisaina vanhempina kielsimme tämän. Toinen poikamme istuu nyt nuoriso vankilassa ja toinen elää sossun rahoilla. Koen kuitenkin onnistuuneni kasvattajana, sillä kielsinhän K18 pelien pelaamisen !

      Ei mutta ihan oikeesti. Äiti71 (vai mikä olikaan) voisi nyt tosiaan herätä. Jos tosiaan luulet, että noi K18 pelit tuottaa ne ongelmat minkä takia kouluammunnat yms tehty niin oot aika pahasti metsässä.
      Herää tähän maailmaan, ei mulla muuta.

      • Valveutunut

        Mutta kouluampujat kuten Pekka-Eric Auvinen pelasivat Sota pelejä ja muuta väki valta viihdettä! Mitäs sanot siihen!!


      • Näin on
        Valveutunut kirjoitti:

        Mutta kouluampujat kuten Pekka-Eric Auvinen pelasivat Sota pelejä ja muuta väki valta viihdettä! Mitäs sanot siihen!!

        Pekka-Eric Auvinen ja muut kouluampujat joivat ainakin lapsena maitoa. Ehkä maito aiheutti heidän väkivaltaisuutensa?


      • 13 v

        osta sille gta 5 ei kannata ostaa gta iv:tä koska se on jo vitun vanha ja sitä paitsi call of duty peliit ovat tosi paskoja eivätkä laisinkaan realistisia


      • huhhuh
        Valveutunut kirjoitti:

        Mutta kouluampujat kuten Pekka-Eric Auvinen pelasivat Sota pelejä ja muuta väki valta viihdettä! Mitäs sanot siihen!!

        Niin ja kuinka moni muu, josta ei tullut kouluampujaa...


      • Valveutunut kirjoitti:

        Mutta kouluampujat kuten Pekka-Eric Auvinen pelasivat Sota pelejä ja muuta väki valta viihdettä! Mitäs sanot siihen!!

        Pekka Auvinen oli vuosien koulukiusauksen kohteena ja halusi kostaa kiusaajilleen. Ja Pekka itse sanoi jäähyväiskirjeessään että hänen kouluiskunsa ei ole pelien tai sunmuun viihteen syy.


      • arazero13
        Näin on kirjoitti:

        Pekka-Eric Auvinen ja muut kouluampujat joivat ainakin lapsena maitoa. Ehkä maito aiheutti heidän väkivaltaisuutensa?

        POLTTAKAA LEHMÄT!!!! =) vitsi vitsi,
        Mutta kyllä minun mielstä nuo k18 pelit ovat vain pelejä, itsekkin 11v pelaan k18 pelejä: GTA IV, Black ops, Just cause 2, Just Cause 2 vois olla kyllä k16
        Ja saan silti hyviä numeroita, ei ole jälkkää yms


      • Anonyymi
        arazero13 kirjoitti:

        POLTTAKAA LEHMÄT!!!! =) vitsi vitsi,
        Mutta kyllä minun mielstä nuo k18 pelit ovat vain pelejä, itsekkin 11v pelaan k18 pelejä: GTA IV, Black ops, Just cause 2, Just Cause 2 vois olla kyllä k16
        Ja saan silti hyviä numeroita, ei ole jälkkää yms

        Itekkin oon pelannu K-18 Pelejä jo alle 18 vuotiaana. Skyrim, Fallout 4, Shadow of mordor, Yakuza 0. God of war on paras.


    • keksa1

      Aika moni ampujista on myös kuulunut luterilaiseen kirkkoon. Pitäisikö jeesus panna vankilaan?

    • Saman aiheen puitteissa ollaan mieheni kanssa keskusteltu. Saako alaikäiselle antaa k-18 pelejä? Vastaus on kyllä ja ei. Omalta kohdaltani voin sanoa että kannatan k-merkintöjä ja niiden noudattamista (ei niitä siihen huvin vuoksi ole laitettu). Tietytsti paras tapa selvittää asia on pelamaalalla peli itse läpi. Jos läpupeluun jälkeen koet ettei tästä ole mitään haittaa pikku nassikalle niin mikäs siinä. Vanhempana sinun itse pitää päättää mikä lapsellesi on hyväksi ja mikä ei.

      • HuolestunutÄiti71

        Ostaisitko tuon mainitsemani Grand Theft Auton lapsellesi? Se mitä siitä olen ottanut selvään puistattaa aivan mielettömättömästi minua.
        Tällä siis pyrin siihen, että joidenkin vanhempien sietokyky tälläisiin asioihin voi olla hyvinkin herkkä, kuten minulla. Siltikin jotkut ovat näemmä hyväksyneet tuon pelin sopivaksi omille lapsilleen. En ymmärrä.


      • HuolestunutÄiti71 kirjoitti:

        Ostaisitko tuon mainitsemani Grand Theft Auton lapsellesi? Se mitä siitä olen ottanut selvään puistattaa aivan mielettömättömästi minua.
        Tällä siis pyrin siihen, että joidenkin vanhempien sietokyky tälläisiin asioihin voi olla hyvinkin herkkä, kuten minulla. Siltikin jotkut ovat näemmä hyväksyneet tuon pelin sopivaksi omille lapsilleen. En ymmärrä.

        Alle 15-vuotiaalle? En todellakaan. Silloin kun minä olin nuorempi oli äitini kanssa samantapaisia taistoja, koskien Levottomat-leffaa. Käytin argumenttia "mutku muutkin saa katsoa!" äiti sanoi ei ja se oli sillä selvä. Ei se että muut vanhemmat ostavat tarkoita että sinun pitäisi. Ja vielä tuohon sinun sietokykyysi. Jos sinusta joku ei ole lapsellesi sopivaa älä osta tuotetta. Niinkuin sanoin edellisessä viestissä vanhempana sinun pitää itse päättää mikä lapselle on hyväksi ja mikä ei. Ei ole muiden tehtävä kasvattaa sinun lapsiasi, eikä sinun muiden.


    • aivan naurettavaa

      Kuules nyt huolestunut äiti. Se pn VAIN peli ja jopa lapsi osaa erottaa toisistaan pelin ja tosimaailman. Se mitä pelihahmon kanssa touhutaan pelimaailmassa ei tapahdu tosimaailmassa, eli lapsestasi ei tule hullua murhaajaa vaikka pelissä tapetaan ihmisiä hyvinkin kekseliäillä tavoilla.

      Eiköhän se ole lapsen pelin kautta hyvä oppia ymmärtämään todellisen maailman pahuutta ja vaaroja. Peli on kuitenkin turvallinen tapa kohdata elämässä tietyt reaaliteetit, joita oppii välttämään sitten tosielämässä.

      Olen itse pelannut läpi kaikki väkivaltapelit Doomista alkaen aikanaan enkä silti kasvanut hulluksi murhaajaksi.

    • kerää ittes.

      Helvettiäkö sää sitä täältä suomi24 kysyt ? Eikö omat kasvatus neuvot auta ? Mutta tossa tullu ilmi se että koulu ammuskelijat pelaa yleensä sotapelejä niin no shit sherlock ? Tuskin ne muumeja kattomalla on saanu idean lähteä ammuskelemaan ketään.

      Huolestunutäiti71 oot kyllä pahasti kassalla ja sen huomaa. Yksikään kavereistani (olen 18) ei ole mitenkään käytöshäiriöinen vaikka on pelannu sotapelejä. Ja KYLLÄ niistä voidaan kiusata ku tommoset liian ylisuojelevat äitit ei suostu ostamaan pojalleen peliä. Hyväksy se tosiasia. Sit vasta kusessa ootki ku poikaas kiusataan ja se on ujo.

      Kerää nainen ittes ja koita päättää niinku aikunen ja eikä tulla vinkuu suomi24.

      • Keräämässä itteesä

        Ei tullu mielee, että aina ei voi olla varma omista kasvatusmetodeista? Mihinkäs muualle sitä menis "vinkumaan" jos ei tänne.
        Tosi aikuismaista -.-'


      • SerKeer

        Missään välissä HuolestunutÄiti71 ei ole sanonut että K-18 pelejä pelaamalla tulee lapsista sekopäitä. Lukisit sinäkin tarkemmin.

        Joka tapauksessa olen Äiti71 kanssa samoilla linjoilla tässä. Ei ne väkivaltapelit kuulu kaikkein nuorimmille, ja varsinkin se kiroilun ja ininän määrä mitä moninpeleissä kuule juuri lasten suusta tulevan on järkyttävää ja todella ärsyttävää.

        Heillä ei ole sitä pelaamisen iloa vaan kiroilevat ja haukkuvat koodariksi ja muuksi.
        Opetelkaa pelaamaan ja sitten pyytäkää vanhemmiltanne pelejä joihin teillä ei itse ole ikää. Netistäkin voi ostaa ja latailla vaikka olisi 6v.


    • mies30v nyt

      En ole äiti,
      Ihmettelen itsekin noita ikäsuosituksia.
      Kyllä pelit ovat paljon raaempaa kuin videot.
      Jo se että pelaat jännityksellä ja välillä pelästyt paljon aidommin kuin jossain videoissa.

      Paras olisi kun vanhemmat itse tutustuisivat peliin ensin. Gta ei mielestäni kuitenkaan kuuluu pahimpiin ,vaikka aiheet ovatkin väkivaltaisia.
      fallout 3:ssa suolet lentää ja kavereita ammutaan.
      Itse en kyllä 10v antaisi pelata edes tuota GTA sopiva ikä olisi 15v.

      Siihen en minäkään usko että peleillä olisi mitään vaikutusta arjessa, mutta se että ne aiheuttaa liikaa jännitystä 10 vuotiaalle, asiat ovat kuitenkin sellaisia mitkä olisi hyvä kuulla ekaa kertaa, jostain muualta kuin pelistä.

      Vanhemmat ei oikeasti edes tiedä mitä on kauppojen hyllyillä!
      "Fullmetal Alchemist" on piirretty! Suolet ja veri lentää näytettiin kolmoselta jokin aika sitten viikonloppu aamuisin.
      Kerran näin kirjastossa lasten hyllyllä sarjakuva lehden, sattui olemman mangaa ja vieläpä pornoa. Japanilaisessa sarjakuvassa kun on kaikenlaista lonkero pornosta alkaen.

    • Näin on

      Kymmenen vuotiaalle ehkä liian raju peli mutta kyllä 14 vuotiaalle ostaisin ja olen ostanutkin K-18 pelejä. Naurattavia tuollaiset ikärajat peleissä, ei ne mitään tupakkaa ja viinaa ole. Niitä en ostaisi enkä ole ostanutkaan.

      • aaasd

        GTA IV:ssä poltetaan tupakkaa, vedetään viinaa käytetään huumeita ja käydään strippiklubilla JA NIIN MYÖS KAIKISSA MUISSAKIN GTA


    • Terevaanmutsiseven1

      Itselläni on väkivaltapelejä vaikka kuinka paljon, ja niiden kanssa on mukava viettää aikaa.
      En silti ole koskaan edes lyönyt ketään. En ole sen aggressiivinen kuin muutkaan enkä unelmoi tappamisesta.

      Silti en usko että olisi hyväksi antaa noin nuorelle GTA:ta, se kuitenkin on melko karua menoa. Ehkä sitten 12v.

      Uskoakseni et edes kysynyt mielipiteitämme että teitkö oikein, vaan että miksi jotkut ostavat K-18 pelejä lapsilleen ja mikä moraalinen vastuu vanhemmilla on tämän kaltaisissa asioissa.

      Vanhempien pitäisi mielestäni, sinun tavallasi, olla ostamatta K-18 pelejä ala-asteikäisille ja sitä nuoremmille. Yläasteikäiset jo kykenevät selvästi erottamaan toden ja fiktion.

      • Täysin samaa mieltä

        Itse täytän kohta 14 ja mielestäni väkivaltapelit ovat vain viihdettä ja tapa irroittautua todellisuudesta. En ehkä itse alle 12-vuotiaalle gta-peliä antaisi mutta kyllä sitä vanhemmalle voisin antaa. Mielummin pitää hauskaa pelissä kun käyttää huumeita jossain kadun kulmassa. Ja vielä eivät nämä pelit ketään väkivaltaiseksi muuta, itse olen pelannut enkä ole ikinä esim. lyönyt ketään


    • jokuooooo

      riipuu kui vanha se lapsi on.. Jos se on jo jtn yli 11 v nii eiköhä se sillo jo sais pelaa niitä pelejä.. riipuu ihan ihmisestä ja pelistä kuinka raaka se on ja kuinka pahasti se vaikuttaa siihen ihmiseen

    • ....

      No hui kamala.

    • pp

      Ihmisten kannattaa vähän miettiä: otetaanpa esim. nyt vaikka se gta: (malliesimerkkinä käytän nelosta) Traaginen selviytymistarina siitä millaista on elämä sodan kauhut kokeneena maahanmuuttajana täysin vieraassa maassa ilman ystäviä ja valheiden ympäröimänä.

      Se on totta että pelissä on väkivaltaista ja moraalisesti arvelluttavaa sisältöä, mutta pelistä löytyy myös jonkun tasoinen moraali.

      Ote pelin dialogista suomennettuna: Mafiamies: Ota tämä pesäpallomaila ja mene antamaan hänelle opetus. Pelihahmo: En tarvitse pesäpallomailaa antaakseni opetuksen.

      Ja tehtävässä pitää heittää tiiliskivi ikkunan läpi.

      Että tälleen :-)

      • Eheheheh:D1

        Toinen esimerrki sitten sellainen missä pitää varastaa juna jollekin arabille.

        Helikoptereita ammutaan alas ja porukkaa kuolee vain jotta joku hemmoteltu pentu saisi junan.

        Huhhuh...


    • K18 merkki on syystä

      Muistakaa että kouluampumiset ovat aina alkaneet K18 tietokonepeleistä haluatko lapsellesi tappamispelin ajattele sitä? Tietokonepelit todella ovat vaarallisia kehittyvälle lapselle. Seuraava hankinta onkin täysikäisenä laiton tai laillinen ase. Tämä on totuus.

      K18 peliä pelaava 10 vuotias on 90% todennäköisyydellä aikuisena rikollisempi.

      • hgkok

        Itsehän olen purkanut vitutuksen "tappopeleiihin" ja olen paljon tasapainoisempi kuin muut minun ikäiseni. Ja niissä oppii että jos joku tulee hakkaamaan niin ei luovuta vaan taisteleeloppuun saakka...kuten pwäeleisaä


      • EI OLE

        EI OLE!!!!!!!


      • Luuletko vai tiedätkö?

        Huom. Olen itsekkin pelannut k-18 pelejä vaikka olen 15 vuotta eikä se ole minuun vaikuttanut mitenkään en ole väikivaltainen tai suunnitellut kouluampumista edelleen ne pelit ei aiheuta lapsellesi mitään väkivaltaisuutta ellei hänellä ole mentaalisia tai psyykkisiä ongelmia esim. Itselläni on ADHD enkä ole muuttunut pelaamisen jälkeen väkivaltaiseksi.

        Ps. ADHD ei ole mentaalinen tai psyykinen sairaus vaan keskittymishäiriö ja hyperaktiivisuus


      • huhhuh

        Mielipiteesi ovat kovin mustavalkoisia...


    • pKil

      Hei, olen pienestä tytöstä lähtien pelannut K-18 pelejä. Nykyään olen 17-vuotias, elämääni tyytyväinen, tasapainoinen nuori. Olen vakaassa parisuhteessa, omistan paljon kavereita. En polta enkä juo tai käytä muitakaan päihteitä. Vieläkin pelaan ammuskelupelejä joiden tunnen olevan pienempi paha maailmassa, kuin esim. päihteet joita nuoret kokeilevat jo hyvinkin nuorena.

      • Isäolavi

        No, huh huh! Kylläpä peleistä tuleekin väärristynyt maailman kuva jos ''kaveritkin omistetaan''. En päästä koskaan k-18 peliä sisään taloon, enkä lapsia ulos talosta kun noin vääristyy kuva maailmasta!


    • enam85

      Mielestäni teit oikean valinnan. Poikasi on aika herkässä iässä (10v.) ja omaksuu käyttämistään medioista monenlaista. Ei K-18 pelit ja elokuvat sarjamurhaaja-narkkareita tee, mutta oman kokemukseni perusteella voi johtaa esim. ylivilkkauteen ja näin koulumenestyksen laskemiseen.
      K-18 -pelejä ei myydä alaikäsille ihan syystä. Verellä mässäily ja seksuaalinen sisältö on liian voimakasta ainakin 10 -vuotiaalle! K16 ja alemmat ikärajat taas ovat suosituksia, ja itsekin joudun myöntämään pelanneeni sellaisia pelejä joiden suositusikärajaa en silloin aikoinaan täyttänyt. Saman ikäselle lapsuudenystävälleni ei myyty 12 -merkittyä peliä, joten hänen veljensä osti sen vielä samana päivänä..

    • Tiukkisäiti =)

      Minä en ymmärrä, miksi lapsen pitää saada pelata sellaisia pelejä, jotka on tarkoitettu aikuiselle. En usko, että ikärajat ovat vain "kukkahattutätien" aikaansaannosta, eivätköhän ne ole ihan oikeasti mietittyjä. Itselläni on teini-ikäinen tyttö, joka ei katso elokuvia/pelaa pelejä, joihin hänen ikänsä ei riitä. Minun ajatusmaailmaan ei sovi se, että antaisin lapselleni luvan pelata viihteellisessä mielessä väkivaltaisia/seksuaalisviritteisiä pelejä. En ymmärrä, mitä hän hyötyisi niistä? Kaveripiiristä hän ei ole tippunut pois sen vuoksi, ettei niitä saa pelata. Kavereina tosin sattuu olemaan sellaisia nuoria, joilla on ihan yhtä tiukat säännöt kuin meilläkin.
      Me olemme ehkä päässee helpolla, koska teini ei ole koskaan edes tingannut noista asioista. Hänellä tuntuu olevan paljon mielekkäämpää tekemistä kuin viihdyttää itseään väkivaltaisilla peleillä/ohjelmilla.

      • Vilkaise oven raosta123

        Nii jos luulet teini huoras viihbytämään itseään ilmankin k-18 pelejä mistä tiebät ettei hän miellytä itseään masturbatioinilla


      • dfffffffggg
        Vilkaise oven raosta123 kirjoitti:

        Nii jos luulet teini huoras viihbytämään itseään ilmankin k-18 pelejä mistä tiebät ettei hän miellytä itseään masturbatioinilla

        masturbointi on normaali asia ja tiedät senkin itse.... se ei ole paha asia ja kyllä tiukkisäiti tietää sen myös...


    • Sinä olet poikasi vanhempi. Sinä päätät, mitä pelejä hän saa pelata ja mitä ei. Yleisesti kai ajatellaan, jos ikäraja on 18, ei se sovellu ainakaan 10-vuotiaalle. Minusta teit aivan oikein. Lupauksella ei ole väliä, koska se perustui epärehellisyyteen. Poikasi tasan tiesi, että peli on K-18. Itseasiassa kannattaisi panna pojan kone jäähylle vähäksi aikaa tuosta. Sinun tehtäväsi ei ole miellyttää tai viihdyttää lastasi vaan kasvattaa häntä.

      Se, että muillakin on ei ole mikään syy pelin ostamiseen. Sen sijaan, jos olet perehtynyt peliin (ei välttämättä pelaamalla) ja oman harkintasi perusteella toteat, että se on sopiva lapsellesi, niin sitten voit ostaa. Tosin kannattaa miettiä, mitä tapahtuu, jos lapsesi pelaa kavereiden kanssa peliä ja kaverin vanhemmat eivät pidä siitä. Jos kaikki muut pelaavat (yleensä tämä tarkoittaa, että lapsi tietää 1-2 kaveria, jotka pelaavat), niin se johtuu siitä, että kaikki vanhemmat ovat unohtaneet olla vanhempia.

      Suomessa jotenkin näillä ikärajoilla on ulkoistettu kasvatus valtiolle. Periaatteen tulisi pikemminkin olla, että vanhempi päättää, ja ikärajat ovat ohjeita vanhemmalle tässä päätöksessä.

      • Onnellinenisä78

        Minun lapseni sanoi että on ainoa kaveripiirissä joka ei saa pelata k16 pelejä ja siksi joutuu keskustelujen ulkopuolelle. Hän ehdotti, että kuukauden ajan hän saa pelata bf3 (k16), ja katsotaan jos tulee vaikutuksia. Mitään eroa ei ole näkynyt, vain pari kertaa kiroillut pelin aikana, mutta se on normaalia nykynuorille. Annoin pojalleni luvan pelata k16 pelejä, ja hän antoi minulle halin :3. Joskus pelaan poikani kanssa mw2, ja otamme erän toisiamme vastaan. Hän nykyään on minua parempi. Ps. Poikani oli 12 kun sai alkaa pelaamaan.


      • ihminen1
        Onnellinenisä78 kirjoitti:

        Minun lapseni sanoi että on ainoa kaveripiirissä joka ei saa pelata k16 pelejä ja siksi joutuu keskustelujen ulkopuolelle. Hän ehdotti, että kuukauden ajan hän saa pelata bf3 (k16), ja katsotaan jos tulee vaikutuksia. Mitään eroa ei ole näkynyt, vain pari kertaa kiroillut pelin aikana, mutta se on normaalia nykynuorille. Annoin pojalleni luvan pelata k16 pelejä, ja hän antoi minulle halin :3. Joskus pelaan poikani kanssa mw2, ja otamme erän toisiamme vastaan. Hän nykyään on minua parempi. Ps. Poikani oli 12 kun sai alkaa pelaamaan.

        Onko tää joku trolli? Jos ei niin mukava kuulla.


    • ösööss

      Niin, parasta on olla lupaamatta. Sanoa, että harkitsen asiaa tutustuttuani ko peliin. Lapsen pitää itsensä takia oppia sietämään pettymyksen kokemuksia. Lapsi myös oppii vanhemmaltaan tapoja toimia ja käsitellä erilaisia tilanteita. Ei aina saa, mitä pyytää. Pyytäjä ei aina tiedä, mitä pyytää. Toimintatapojen oppiminen on tässä yhteydessä tärkeää. Lapsen pyynnöstä keskustellaan. Lapselta voi kysyä, tietääkä hän minkälainen peli on kyseessä. "Voitko kertoa pelistä?. Sitten kysyä lapsen omaa mielipidettä ko pelistä. (Opettaa lasta kriittisyyteen. Plussat ja miinukset pelissä.) Lopuksi vain sanoa tilanteen mukaan: "Ei ole varaa nyt ostaa peliä ja sitä paitsi et saa pelata peliä, koska se ei ole sinulle sopiva". Tähän päätökseen voi osallistuttaa lapsen, mutta aikuinen on se, joka tekee lopullisen päätöksen. Tai esim. "Ok, harkitsen asiaa. Kiitos, että kerroit pelistä. Tutustun ko peliin ja teen sitten ratkaisuni." Jos tutustut peliin, eikä se osoittaudu turvalliseksi tms. voit aina etsiä paremman vaihtoehdon. Tietysti kait olisi hyvä käydä tämä ostokeikka yhdessä lapsen kanssa, niin hän oppii toimintatavan.

      • Jeehienoaihehermanni

        Pelit on vain pelejä!
        K-18 pelit on vain pelejä eivätkä vaikuta mitenkään oikeaan elämään!


    • kääkätti

      Nämä kaksi viimeistä neuvoa ovat naulan kantaan. Sinä olet vanhempi, et kaveri. Vanhemman tehtävä on tuottaa lapselleen pettymyksiä, muuten he eivät tule niitä kestämään isompinakaan.
      Itselläni on pojat 21 ja 16, he ovat saaneet pelata alaikäisenä mainitsemaasi peliä ja olen aikanaan mennyt siihen ansaan, että lupasin heille tuon pelin sen enempää tutkimatta sisältöä. Pidin lupaukseni, koska sen olin tehnyt. Nyt toimisin ehkä toisin. No, peli ei sinällään ole huono, eikä raakakaan, ellei sitten tosiaan ala ihannoimaan sitä ampumista ja ryöstelyä, siinä on kyllä ihan mukaviakin elementtejä, mutta väkivalta on kuitenkin mukana. Et tule pystymään siihen, etteikö lapsesi näkisi ja pelaisi tuollaisia pelejä, koska kavereilla niitä kuitenkin on, mutta jos niitä ei ole kotona, niin illan voi jo rauhoittaa ajattelemaan muita asioita. Kavereita sinun ei kannata pojaltasi kieltää, se olisi lapselle raadollista ja aiheuttaisi hetken kuluttua yksinäisyyttä. Eikä oikein toisten koteihin voi mennä sanelemaan sääntöjä. Nuorimmaiseni on tällä hetkellä pelifriikki ja pinnaa sen vuoksi myös koulusta. Neuvoisin rajoittamaan pelaamista ja kannustaa enemminkin ulkoiluun ja sen sortin tekemiseen missä kysytään mielikuvitusta.

      • HerraAnonyymi

        TätÄ kyseistä peliä (GTA IV) ri ollut 11 vuotta sitten


    • HuolestunutÄiti71

      Kiitos kaikille tähän asti vastanneille. On mukava huomata että vielä on oikeasti välittäviä ihmisiä paikalla. Poikani vaikuttaa jo unohtaneen sen, että ei saanut peliään, selvästikin nuo muotivillitykset muuttuvat lapsilla vinhaan tahtiin.

      Harmillista tosin on se, että tännekin kommentoijista osa on valmis ostamaan 10 vuotiaalle K-18 pelin! Kuitenkin moni on myös puolustellut sitä sillä, että itsekin on pelannut pienestä asti eikä mitään vikaa ole päähän tullut.

      Onni oli teille suopea, mutta entäpä jos yksi miljoonasta sekoaakin aivan täysin, jos pienenä hän on pelannut väkivaltaisia pelejä eikä kukaan ole kertonut niiden olevan vain eräänlaisia tarinoita eikä totta? Luultavasti tähän sekoamiseen tarvitaan muutakin kuin vain K-18 pelejä.

      • Ainekset.

        Niihin ainekset ovant seuraavat: Huumeita, alkoholia Joku ennestään tiedetty mielenvika. Suosittelen ostamaan pelin vasta kun henkilö on 12 - 13.


      • EI NÄIN

        KYLLÄ ainakin 1000 ihmistä on sekoja ei se 1 ihminen siihe lisää paljoo hallaa tee ja jos näet et poikas on tulos sekoks nii otat vaa pois :D


      • Rdzrbh

        No oikeest 1miljoonast tekis noin 7000 ihmistä koko maailman väestöstä


    • Vanhemmat määrää

      Moi. En ole ikinä tänne Suomi24:n kirjoittanut, mutta sanon vain sen verran, että vanhemmat päättää lapsensa K-18 pelaamisesta ja pelaamisesta ylipäätänsä sen perusteella, kuinka "kypsä" lapsi on. Jos tässä taas ajattelee, että "minun lapseni on kyllä vuosia muita edellä" niin huijaat vain itseäsi sitä varten, että voit miellyttää lastasi ja antaa hänen hallita.

      Suosittelen, että googlaatte tai katsotte vaikka Youtube:sta videoita ja tietoja pelistä (Gameplay, Review tms.) ja niiden perusteella päätätte. Kannattaa myös seurata, miten lapsi reagoi pelatessa (esim: suuttuu, kun epäonnistuu)

      Ja lopuksi vielä, että kyllä se on seura tai mielenhäiriöt, mitkä saavat lapsen sekoilemaan... Harrastus siihen auttaa, mutta ei tietenkään mitään mistä voi saada lisää näitä seuria. :)

    • Fate95

      Itse sain ensimmäisen räiskintä/GTA:n kun olin 9. Nytten olen 16. Vanhemmat itse päättävät, että ostavatko K-18 pelejä lapsilleen. Se on vain suositusraja. Mielestäni gta:t ovat hyviä. Mukavaa viihdettä

    • badssa

      Voisin sanoa että ois aika perseestä jos ois noin munankipee mutsi... Lapses kuitenki jossain vaiheessa oppii tilaamaan verkkokaupoista niitä niin turha sitä alkaa rajottamaan. Oma faija ja mutsi ei koskaan itkeny mistään K18-paskasta, siis aivan vitusta tommoset rajat. Jos on tommonen ylihuolehtiva äiti niin lapsi ei tuu kasvamaan normaalisti.. Varmaan nukkuu vielä sun vieressäkin?

    • Nuori11093

      ei ne pelit oikeesti vaikuta lapsien käyttäytymisee se on vaa ne mist ne ottaa roolimallin eli jostai just kuuluistat henkilöst joka on yleensä joku artisti tai joku muu sellanen ja ottaa sit mallii esim sen musa videoist missä käytetää alkoholia/tupakka tuotteita ehkä jopa huumeita leveillään väkivallasta (erityisesti Hip Hop / rap kulttuuri)

    • me gusta

      :DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahhhhhhhhhahahahaha

    • tämä on todellisuus

      Erotan tosielämän ja virtuaalimaailman tarpeeksi hyvin. Vanhempani pelaavat nämä väkivaltapelit ensin läpi, miettivät ja päättävät saanko pitää sen. Vain yksi peli ei ole kelvannut, vaikka vanhempani antavat pelata gta:ta en silti ole mikään KOULUAMMUSKELIJA olen onnellinen kun vanhempani antavat luvan pelata sitä. Vanhempani välittävät kyllä minusta tiedän sen, enhän minä saa mennä illalla kaupungille enkä edes viihdy siellä, pelaan jääkiekkoa ja jalkapalloa illalla äiti/iskä vie minut silloin tällöin kaverille kunhan se sopii. Musta yli 10 vuotias saisi pelata gta:ta, kunhan ymmärtää että kyseessä on virtuaalimaailma ja ei matki gta:ta ikinä. Näillä säännöillä pärhää maailmassa ihan hyvin.

    • jfsdfjsiedjf

      Vaikka ette ostais lapsellenne mitä tahansa K-18 peliä, Se saa sen vaan warettamalla tuolta netin syvykksistä sen. Ainakin itte latailen suurin piirtein kaiken

    • pelaaja96

      Olen nyt 15-vuotta, valehtelen vanhemmileni säännöllisesti kaikesta pelaamisestani, se alkoi jo nuorena (ala-asteella) siitä että en saanut pelata aikuisille tarkoitettuja pelejä ja peliaikojen rajoittamisesta ja valehtelen edelleen. Oikeasti, jos pojallasi on yhtään järkeä, hän alkaa tehdä samoin jos jatkat ehdotonta ei-linjaa. Varsinkin näin hieman vanhempana sosiaaliset paineet tehdä aikuisten juttuja kasvavat jatkusti esim. alkoholi, tupakka joten tämä ei koske pelkästään pelejä. Neuvoni on sinulle, että raotat esirippua hieman, ja sallit esim. k-16-pelit. Pian astuu voimaan laki muutos joka tekee KAIKISTA ikä rajoista täysin päteviä joka lisää poikasi kuumotuksia hankkia itseltään kiellettyjä pelejä vielä enemmän, ei pelkästään k-18 merikittyjä pelejä. Pakota poika harrastamaan liikuntaa, se vie mielen pois peleistä ja on terveellistä. Toivotan hyviä jatkoja sinulle, ja toivottavasti saat pojan rauhoitettua. Luottamus on tärkeää, yritä saada poika uskomaan ettet ole vain rajoitus, vaan anna myönnytksiä esimerkiksi juuri k-16 pelit k-18 pelien sijaan.

    • Vanhemmille järkeä

      Ei missään nimessä K-18 pelejä 11-vuotiaalle lapselle. Yritä selventää lapsellesi miksi et ostanut sitä. En voi ymmärtää vanhempia jotka ostavat näitä pelejä lapsille. Eivätkö ne välitä vai eivätkö ne ymmärrä!

      Minulla 11-vuotias lapsi ja tiedän hänen kaveripiirinsä vanhempien ostavan tällaisia pelejä enkä todellakkaan arvosta heitä!

      • ei kukkahattuja :D

        Luuletko et se rupee riehuu aseen kaa? :D Korkeintaa vetää pikkuvelijeään nassuun :D


    • Hi4556

      Pelien haittavaikutukset ovat aivan törkeästi yliliioteltuja, vain jotain silmävaurioita voi tulla ruudun tölläämisestä. Amerikkalaisessa ohjelmassa Penn And Teller: Bullshit tätä asiaa käsiteltiin. Esimerkkinä ohjelman lopussa 10vuotiaalle ammuskelupelien pelaajille annettiin ase, jolla hän ampui maalitaulua valvotussa seurassa, ammattilaisen kanssa. Poikaraukka hädintuskin kykeni asetta kantamaan, saatika sillä ampumaan, kun hän ampumisen lopetti hän alkoi itkeä.

      Minä olen pelannut pelejä jo nuoresta, ja koska olen hyvä niissä olen nostanut imagoani, eli kiusaamisesta ei ole huolta. Ja kouluammuskelut johtuu juuri kiusaamisesta, ei peleistä. Ja kiusaamiseen puuttumattomuus juurtuu aina loppujenlopuksi vanhempiin. Eli kouluammuskeluissa suurempi syypää on ne vanhemmat itse, eikä videopelit. Tää nyt on vaan tämmönen muotijuttu jolle vanhemmat voi pistää syyt niskoille. Ennen oli rockmusiikki esimerkiksi.

    • herra 47[?]

      Ei nuo GTA pelit tai muutkaan K18 pelit/elokuvat oo vaikuttanu minnuu mitenkää silloinkaan kun olin lapsi. Joillekki lapsille ne saattaa olla hiukan rajumpia ja joillekki taas ei!

    • Anna mennä

      Riippuu ottaako poikasi vakavasti esim. väkivaltaiset elokuvat. Itte aina pelannu enkä mitää oo saanu, Call Of Dutysta vähän raivonpuuskia, kun kuolee helposti.
      Toisaalta ihan yht paljon raivoon ku häviin rankkareilla kavereille FIFASSA jalkapallopeli) :D

    • ASDFDA

      pillukarvat kondomi joka petti DILDO

    • Mie ite

      Ikärajat otetaan nykyään turhan vakavasti,ja ne on täysin turhia :)

    • Vittu

      Mie tie sää oot oikeessa, ei ne vitun ikäräjat oloe hyviä ne on shaissee

    • drifteri

      Pakko nyt sanoa, että niillä ikärajoilla ja suosituksilla on oma tarkotuksensa, mutta monissa tapauksissa ne ovat liioiteltuja. Kuitenki useimmissa K-18 merkillä varustetussa pelissä on hyvät perustelut lapulle kannessa. Mutta useammin, kyseisen pelin sisällön haitallisuus riippuu enemmän pelaajasta. Itse pelasin ensimmäisen kerran K-18 peliä 9vuotiaana, enkä silloin ymmärtänyt ja sisäistänyt pelin väkivaltaa. Vanhempiani ei missään tapauksessa voi tästä syyttää, sillä pelaaminen oli kyseiseen aikaan sen verran uusi/nouseva villitys, että vanhempien tietämättömyys peleistä ja ikärajoista oli normaalia ja silloin pelaamiseen ei kiinnitetty sellaista huomiota mediassa mitä nykypäivänä. Muistan joskus 12-14vuotiaana tajunneeni erästä gta peliä pelatessani, miten viihdyttävää kyseinen sisältö on, niin kauan kun se pidetään osana virtuaalimaailmaa. Tällä tarkoitan pelin väkivaltaa ja rötöstelyjä, huumeita yms... Koskaan elämäni aikana et mitään yllämainituista ole hyväksynyt virtuaalimaailman ulkopuolella, humalassakaan en ole kertaakaan tapellut, sellasita tilannetta ei ole tullut vastaan josta en puhumalla olisi pois päässyt. Itse ensimmäisen kerran elämässäni sellaista asetta millä hengen voisi viedä olen käsitellyt armeijassa tarkassa valvonnassa, enkä moisista välineistä niinkään välitä oikeassa elämässä. Virtuaalitodellisuudessa ryöstely, aseiden ja päihteiden käyttö käy viihteestä. Se ei missään tapauksessa tarkota, lapsesta kasvaisi narkkari-asehulluhörhö, vaikka hän saisikin väkivaltapelejä pelata ennen "sallittua" ikää. Pitää vaan muistaa tehdä lapselle selväksi virtuaalimaailman ja todellisuuden ero ja ainakin alkuun valvoa että lapsi ymmärtää tämän eron. On ikävä tosiasia että pelaaminen yhdistetään aina kouluammuntoihin ja muihin vastaviin tapauksiin. Kyseisiä väitöksiä tekee paljon enemmän sellaiset ihmiset, jotka eivät ole koskaan videopelejä pelanneet ja jotka eivät ymmärrä pelaamista konseptina. Itselläni ei ole omia lapsia, joten en osaa sanoa onko seuraavasta neuvosta hyötyä vanhemmille, siitä voitte päättä jokainen itse. Mikäli lapsenne pyytää K-18 peliä tai muuta hänen ikäänsä korkeamman suosituksen omaavaa peliä, ottakaa selvää kyseisen pelin sisällöstä NEUTRAALISTA lähteestä, kuten ammattilaisen tekemästä arvostelusta, jonka jälkeen arvioikaa lastenne henkistä ikää ja ymmärryskykyä puhtaasti järjen kanssa heittämällä arvion ajaksi tunteet syrjään. Ikävä fakta on että monet vanhemmat omaa lastaan arvioidessa on sokea tunteidensa tähden. Tällä tarkoitan etta vanhempi saattaa nähdä lapsensa paremmassa valossa omian tunteidensa tähden mitä täysin neutraali ihminen näkisi... Hyvä jos joku löysi apua tästä...

      T: 22V AMK opiskelija

      • xXxenoletrollixXx

        Huolestunutäiti71 Olen itse 13 vuotias poika ja minun vanhemmat antavat minun pelata codia/gta ja muit k-18 pelejä
        Mutta kuules minulla OLI yksi kaveri jonka vanhemmat ei antanut sen pelata k-18 pelejä joten hän halusi tietää miltä se tuntui joten tuli pelaamaan meille codia ja hänen vanhemmat saivat selville siitä ja hän sai rangaistuksen sama juttu lapsellasi joka todennäköisesti jonain päivänä menee pelaa kavereitten kaa k-18 pelejä tai pelaa kotona salaa
        Ja arvaapas mitä kävi sille mun kaverille joka EI saanut pelata k-18 pelejä kun hän ei saanut olla enää minun kanssa ja muuttui väkivaltaiseksi koska hän ei saanut itse pelata väkivaltapelejä eräänä päivänä hän tuli puukon kanssa kouluun, mieti sitä!!!! Koska hän ei tiennyt miltä se tuntuu pelata semmosia pelejä
        Elikkäs kaiken paskanjauhannan jälkeen suosittelen ostamaan lapsellesi k-18
        Ja muuten k-18 pelit eivät ole vaikuttaneet minuun urheilen olen semi-hyvä koulussa 8 keskiarvo


      • 13wee
        xXxenoletrollixXx kirjoitti:

        Huolestunutäiti71 Olen itse 13 vuotias poika ja minun vanhemmat antavat minun pelata codia/gta ja muit k-18 pelejä
        Mutta kuules minulla OLI yksi kaveri jonka vanhemmat ei antanut sen pelata k-18 pelejä joten hän halusi tietää miltä se tuntui joten tuli pelaamaan meille codia ja hänen vanhemmat saivat selville siitä ja hän sai rangaistuksen sama juttu lapsellasi joka todennäköisesti jonain päivänä menee pelaa kavereitten kaa k-18 pelejä tai pelaa kotona salaa
        Ja arvaapas mitä kävi sille mun kaverille joka EI saanut pelata k-18 pelejä kun hän ei saanut olla enää minun kanssa ja muuttui väkivaltaiseksi koska hän ei saanut itse pelata väkivaltapelejä eräänä päivänä hän tuli puukon kanssa kouluun, mieti sitä!!!! Koska hän ei tiennyt miltä se tuntuu pelata semmosia pelejä
        Elikkäs kaiken paskanjauhannan jälkeen suosittelen ostamaan lapsellesi k-18
        Ja muuten k-18 pelit eivät ole vaikuttaneet minuun urheilen olen semi-hyvä koulussa 8 keskiarvo

        Bravo

        Vihdoin joku puhuu järkeä


    • itehä oon 12 vuotias poika sain ekan grand theft auto pelin 10v ei ne kasvata lapsia huonosti osta vaa se sille

    • 11-vuotias,viisas

      Olen 11-vuotias,eikä minua edes kiinnostaisi mitkään K-18-pelit.Ei tuommoisia typeriä pelejä.

    • Ei vakavaa

      Eipä itsestäkään häiriintynyttä ole tullut vaikka 5 vuotiaana pelailin k18 lätkän omaavaa Duke Nukem 3D vaikka porukat kielsivät. Osta peli vaan jos poikasi sen haluaa muutenkin pääsee vähän vapaasti pelissä purkamaan turhat stressit sun muut ärsytykset pois

    • mitä

      moi mun kaverilla on gta4 ja se on luokan paras oppilas hänellä on todistukses kaikki muut kymppei paitsi musiikki ja hänen ikä on 13v

      • Mitämitä?

        Hänellä on GTA IV mutta ei uskalla pelata sitä :)


    • kinger56

      Minä olen säännöllisesti käyn ampumassa radallo ja pelaan joka päivä enkä ole ketään ampunut ja olen12

    • theGamerGirl98

      Itte oon 14v TYTTÖ joka tarhaikäsestä pelannu GTA 3... enpä oo ihmisiä pahemmin hakannu/ampunu saati huorannu kylillä... Half lifeeki tullu aika paljon pelattua mutta kyllä silti vaan on polulla pysytty päihteettömänä ja koulu menee hyvin. Ihan liian tiukkoja on noi ikärajat ja nekin on mun käsittääksen ainaki 16 saakka pelkkiä suosituksia. Näin vähän vanhempana kun 5v ni tuntuu sillee oudolta että mun on annettu pelata niitä mutta kokemuksesta tiedän että kyllä sitä elämässä pärjää. Kummatkin iso veljet 9 vuotiaasta pelannu ja toinen töissä amnesty internationalis ja toinen korjailee isän kanssa maatalouskoneita ympäri suomee. EI SE VAIKUTA MIELENTERVEYTEEN PAITSI JOS ON VALMIIKS MIELISAIRAS.

      • yhgrhherhrher

        ensinäkin kaikki ikärajat ovat sitovia ( sain tietää tänään kun ennakotilasin diablo III) eli pitää tuoda vanhempi mukaan joka on sukua sinulle.


    • Cilto

      Se on laissa kielletty, sama kun ajaisit ylinopeutta julkisessa tiellä.

    • 15-vuotias likka

      Mun mielestä voisit ihan ostaa,
      ei se sun poikaas vaikuta mitenkään kuiteskaan.
      Ja kaikki mun pikkuveljen (12v) kaverit ja itsekki son pelannu räiskintäpelejä jo 10vuotiaana, ja se nyt on vähän vilkas mutta ei paha tai mitään sellasta.

      Osta vaan, se on hyvä peli.

    • lapsi 13v

      Täällä on 12-vuotias poika! Omahan on valintasi ostatko k-18 pelejä lapsellesi,mutta jos ostat hänelle 18-pelejä ja niihin lapsi voi purkaa energiansa ja agressivuutensa. peleihin...jos semmoista ilmaantuu.

    • 13v puhuja

      Huolestunu äiti, ketjun aloittaja.:

      Itse täytän kohta 14 vuotta, olen pelannut, saati katsonut kauhu/sota/ammuskelu genreisiä pelejä ja leffoja jo 7 vuotiaasta asti,ja silti tiedän hyvin mikä on väärin ja mikä ei. Minulla on kaveri, jonka äiti on Tiukka-asteinen "kukkahattutäti" Minä säälin hänen elämäänsä, hän on syrjitty, hän on masentunut ja hän kertoi, ettei saa pelata k-18 pelejä ja hänellä on nukkumaanmenoajat. Jo tuosta tiesin että hänen äitinsä on ylisuojeleva.ko ihminen ei saa olla melkein koskaan yötä missään vieraissa, vaikkei hänellä olisi siksi päiväksi mitään tehtävää kotonaan. On totta, että kouluampujat ovat pelanneet ko pelejä, mutta heillä kaikilla on ollut miessä jotain vikaa.Ei tavan tallaaja, vaikka olisi pelannut ja katsonut elokuvia koko ikänsä, tekisi tuollaista. Ja kuten jotkut ovat täällä sanoneet, Pegi on laittanut vähän liiankin tiukat lätkät peleihin. Pojastasi saattaa k-18 peleillä ja liialla netin käytöllä tulla jonne (katso vaikka urbaanista sanakirjasta,mitä tuo tarkoittaa). Katsoin tätä keskustelua, ja löysin paljon roskakommentteja, jotka olivat lähetelleet juuri mainitsemani "jonnet"

      Pointtini oli, että jos pojan mielenterveydessä ei ole vikaa, niin osta GTA pois vain. Jos pojan luonne muuttuu aggressiivisemmaksi, ota peli vain yksinkertaisesti pois pojalta. mutta olen 72% varma, ettei luonne muutu. Pitemminkin en antaisi pojan kuunnella räppiä tai muuta vastaavaa, joka oikeasti saattaa sekoittaa pään.

    • lopettanut

      olen pelannut sotapelejä jonkun aikaa ja olen huomannut että ne tekevät pelkästään pahaa ja haittaa pidemmän päälle ! älkää pelatko keksiäkää muuta tekemistä

    • lol

      Voi jeesus. Mä oon tyttö ja mä sain sen GTA pelin ku mä olin jotai.. 7-8v.
      Ei se mikää "vaarallinen" peli oo. ihan kiva.

    • lol1233

      Ei oo vaarallinen, mutta tulee agressiivemmaksi jos annat pelata. Tämä on henkilökohtaista. Voi jopa tulla harhaluulo, että pimeässä joku on tappamassa vaikka se ei olekaan harhaluulo. Että tämmöstä.. :)Ei oo vaarallinen, mutta tulee agressiivemmaksi jos annat pelata. Tämä on henkilökohtaista. Voi jopa tulla harhaluulo, että pimeässä joku on tappamassa vaikka se ei olekaan harhaluulo. Että tämmöstä.. :)Ei oo vaarallinen, mutta tulee agressiivemmaksi jos annat pelata. Tämä on henkilökohtaista. Voi jopa tulla harhaluulo, että pimeässä joku on tappamassa vaikka se ei olekaan harhaluulo. Että tämmöstä.. :)Ei oo vaarallinen, mutta tulee agressiivemmaksi jos annat pelata. Tämä on henkilökohtaista. Voi jopa tulla harhaluulo, että pimeässä joku on tappamassa vaikka se ei olekaan harhaluulo. Että tämmöstä.. :)Ei oo vaarallinen, mutta tulee agressiivemmaksi jos annat pelata. Tämä on henkilökohtaista. Voi jopa tulla harhaluulo, että pimeässä joku on tappamassa vaikka se ei olekaan harhaluulo. Että tämmöstä.. :)Ei oo vaarallinen, mutta tulee agressiivemmaksi jos annat pelata. Tämä on henkilökohtaista. Voi jopa tulla harhaluulo, että pimeässä joku on tappamassa vaikka se ei olekaan harhaluulo. Että tämassa vaikka se ei olekaan harhaluulo. Että tämmöstä.. :)

    • hjxhc

      Mä oon 10v. ja pelaan CoDeja. Ne on K-18 pelejä joissa on räiskintää. GTA ei ole mikää paha peli siinä on vaan seksiä jne.

    • vaikka poika ei k-18 pelejä saa niin jos hänellä on hyviä kavereita niin ei häntä kiusata tosin hän pelaa niitä pelejä kavereiden luona ja hankkii niitä salaa.

    • random_guy31

      Kaikkien pelien ikärajoi ei kyl oo mietitty esim. skate 3. pelissä vaan skeitataan eikä siinä oo tarkotus vahingoittaa ketää ja sen ikäraja on 16 ! mun mielest sen ikäraja pitäis olla 7

    • supercraft

      moro mä oon saanu k-18 pelejä vaik oon 9

      • random 15

        tätä on jo jauhettu mut ampujien ja murhaajien taustalla on useammin joku psyykkinen onkelma eikä peli ;(


    • Pelia-asinantuntija

      Hei jätkät noi k18 ikärjat ovat vain suosituksi .Lapsi kyllä tajuaa itse että
      on menossa huonompaan suuntaan.Joten kannattaa ostaa lapselle K18 peli josse haluaa ottaa sitten prlin pois jos tapahtuu jotain!!

    • hellanlettaset

      Hyvä on kyllä hieman seurata mitä ne sydänkäpyset latailee ja pelailee varsinkin netissä. Konsolipelejähän on helpohko valvoa. Onko muuten kuinka väkivaltainen tuo Modern Warfare 2? Löysin vaan pojan repusta lapun, jossa tuollainen peli mainitaan ja poika on vasta 10v. Nimen perusteella ei välttämättä ihan mun poikani peli?

    • antakaapelata

      Modern warfare on just sopiva peli tommoselle kymmenen vee natiaiselle. Uskokaa tai älkää, ette IKINÄ saa kitkettyä etenkään poikalapsesta tarvetta heilua leikkipyssyjen kanssa, kiinnostusta sotahommia ja leikkejä kohtaan. Uskon että toi modern warfare voi jopa innostaa poikasi tutkimaan historiaa. Näin on käynyt monien sotapelejä pelaavien kohdalla.

    • yksvaa2

      Tyhmiä on kyllä ihmiset. Jos joku sanoo jotain se on aina totta? Jos presidentti sanoo paska maistuu hyvälle maistuuko se? Uskomatonta. Ja rap musiikki rohkaisee nuoria tekemään rikoksia? Hah empä usko tämä gangsta rap kertoo elämästä ghetossa niinkuin jotkut GTA pelitkin. Esim gta san andreas.

    • tailwhip

      itse olen 14 ja pelaan gta,mw jne. mut aina se pegi ei tarkota et peli on vain k-18 vaan se voi tarkoittaa myös että se on (ikäsuositus) eivätkä kaikki k-18 olekkaan raakoja

    • mumo!

      ostaisinko 11v pojalleni black ops pelin joka on k.18 onko se järkevää??

    • ....................

      Grand Theft Auto ei ole mielestäni lapselle sopiva peli. Siinä murhataan ihmisiä, ammutaan, lyödään, puukotetaan, kiroillaan, varastetaan autoja...
      Siis kuka ostaisi lapselle aikuisten pelin???? Koska kaveritkin saa, niinkö? Hah.

    • meikämeikä

      Riippuu. Teit oikein, kun et ostanut, koska se on KIELLETTYÄ ostaa alaikäiselle k-18- merkinnällä varustettuja pelejä. Mutta toisaalta, ei lasta voi ikuisuuksiinkaan varjella. Netissäkin on niin paljon kaikkea nykyään ettei se lapsi siltä väkivallalta ja seksiltä välty vaikka kuinka yrittäis. Mun mielestä 10- vuotias on vähän liian nuori pelaamaan semmosta, ehkä parin vuoden päästä sitten. Ei GTA kyllä oo kovin raaka peli, on paljon raaempiakin jossa on matalampi ikäraja. Eli mä sanoisin että ehkä parin vuoden päästä tai sitten vanhempien kanssa. Kyllä kymmenenvuotias jo tajuaa, ettei semmosia asioita kun pelissä, voi tehdä oikeasti.

    • Imean

      Maailmasta loppuu ihmiset kesken jos videopelit kielletään!
      (you know what i mean)

    • Asijantuntija

      Se on vain peli. Itte olen 12v ja pelaan 18k pelejä. Ei ole numerot menny huonompaan suuntaa. :D

    • OstaSePeli

      Itse olen nyt 13 pelaan melkein kaikkia GTA pelejä, Counter Strikea, jne. Koulussa menee hyvin, käytöskin on 9 ja keskiarvokin 8.9.

      Ensi kerran kun kyseisen pelin näin olin varmaan yhdeksän. Sitten 10 vuotiaana sain itselleni ja aloin pelailemaan.

      Mutta kyllä se on totta että jotkut lapset sekoaa kun näitä pelailee, itse pelaan vieläkin GTA IV:tä koska viimmein ostin sen "laillisesti" Steamistä.

      Ei se peli nyt niin kauhean väkivaltainen ole. yleensä säädän kaikkea muuta kuin itse peliä kuten hypin laskuvarjolla, ajelen, hypin stuntteja. jne.

      Osta ihmeessä pojallesi se peli, se vaan harmittaa jos ei hän saa pelata sitä.

      • sannisd_

        Samaa mieltä...


    • veorahude

      K-18 pelejä jo 7 vuotiaasta asti...
      Mikä mustakin tuli?
      Toimeentuleva nuori mies! :)

    • GTAThings
    • himo4

      mä haluan gta:n. onks jollain

    • OlenSamaaMieltä

      Joo HuolestunutÄiti ei sun sitä ostaa kannata? Vai haluutko et sun lapsestaski tulee semmonen kauhee sotahullu? :O

    • ofljfkk

      voit sää sen ostaa, ota pois jos sun lapsesta tulee agressiivinen.

    • Voiherranjumala

      Kaikki kukka hattu tädit vauhissa valittaamassa että ammuskellan ihan kauheasti ja kaikkea. GTA opetta myös koska jos sä ammuskelet siinä pelissä ja tai teet jotain laitonta niin poliisit tulee perään. Älkää kertojo vaan negatiivisia asioita. :P

    • jööteri

      saatanan kotirouva ime persettä

    • N23

      Nyt on pakko sanoa jotain... Olen 23-vuotias nainen, ensimmäisestä gameboysta ja Sega 64bittisestä lähtien pelannut videopelejä. Isän kanssa pelailin paljon pienempänä ja lähes aina olen pelannut ikärajojen mukaan. Tomb raidereita pelasin vielä kun ei ollut ikää, niitäkin isän kanssa. En koe että olisin jäänyt mistään paitsi kun en teininä päässyt battlefieldiä pelaamaan.

      Enemmän kuin mitään muuta ottaa päähän kun pelaamassa on näitä skidejä jotka kirkuu mikkiin milloin homoksi/hakkeriksi/huoraksi kun ei peli luista ja ottavat turpaansa aikuisilta pelaajilta. Jos täällä on vanhempia paikalla, niin älkää hyvänen aika päästäkö niitä nettiin pelaamaan ainakaan. Pilaavat hyvän pelin kun eivät osaa pelata objektiivia tai tiiminä.

      Viime yönäkin oli kiva kuulla n.10 v skidin raget squad chatissa: vittu mä nussin sun äitiä vitun lesbo, anna mun ajaa sitä tankkia vitun noobi!

      Useimmin pelaan nykyään yksinpelejä tai co-oppeja miesystäväni kanssa kun ei noi lapset kuulu noihin peleihin. Tietysti voisihan sitä harkita pataljoonaan liittymistä niin pääsis eroon ongelmista. Quick match kun olisi kiva vaihtoehto olla olemassa silti, ei jaksa niin ei jaksa.

      Lapset eivät kuulu BF3seen, CoDiin, Borderlandsiin tai mihinkään k18 nettipeliin!

    • sannisd_

      On nuo ikärajat mielestäni melko turhia, kun nykyaikana kuitenkin varmaan suurin osa nuoristakin pojista pelailee räiskintäpelejä. Harvat niistä ikärajoista enää välittää. Ihan oikeasti.

      Itse pelasin K18 peliä ensimmäistä kertaa 5-vuotiaana, enkä sanoisi, että siitä mitään negatiivisia vaikutuksia minuun olisi tämän 10 vuoden aikana tullut :D Eivätkä sano muutkaan.

      Itse ostaisin pelin lapselle. Asiasta voi olla montaa eri mieltä. Tämä nyt oli tällainen lyhyesti perusteltu kommentti, kun en paremmin viitsinyt syventyä...otan toki kysymyksiä vastaan, mikäli on jotain...

    • äiti71:lle

      kyllä voi ostaa :) kunhan ensin tutustut peliin minä olen 12 vuotias poika pelannut sota pelejä pienestä pitäen (kun olin 10 es saanut peliä muutuin väkivaltaiseksi mutta kun sain pelin agressiivisuutenu purkautui peliin) nyt 7 lk koulussa pärjännyt erinomaisen hyvin (huonoin numeroni on 8

    • riuttala76

      Eiköhän lapsen aivot vaan kehity pelaamisella. Kyllähän meillä lapsena oli metsässä leikkiessä kaikilla omat puukotkin ja silti kellään ei taatusti käynyt mielessäkään että löisi sillä toista.

    • ei ytään sarkasmia

      Kaikki kuusivuotiaat jotka pelaavat k-7 pelejä. alkavat isona ammuskella ihmisiä. True story

    • elamanfilosofi

      PC- ja konsolipelit eivät tee ihmisestä mielipuolta, ellei tällä ole jo valmiiksi väkivaltaisia tai muuta erityisen outoja taipumuksia. Vaikka minulla ei lapsia ole, en silti antaisi vaikka alle 16 tai 17-vuotiaalle k-18 peliä pelattavaksi.
      Minusta pelit saattavat tehdä pelaajasta hemmetin yksinäisen ja muista syrjäytyneen ihmisen, jos tällä on jo valmiiksi sellainen tyyli, että tykkää usein olla yksinään. Varsinkin jos ei ole paljon kokemusta kanssakäymisestä muiden ihmisten kanssa ja lapsesta asti vaan pelaa pelejä monta vuotta, niin vaikkei pelit tekisi sinusta murhaajaa, saattaa ne silti jotenkin muuten vaikuttaa mieleen ja tehdä sinusta ainakin erakon.
      Että suosittelen ihmisiä käymään myös ulkona ja välillä olemaan toisten ihmisten seurassa eikä vaan keskustelemaan koneen kanssa, voi puhua vaikka omien perheenjäsenten kanssa tai hommata heidän kanssaan jotain.

      • elamanfilosofi

        Kyllä kai minkäikäinen tahansa saattaa eristäytyä muista ihmisistä jos istuu vaan pc:n tai konsolin edessä monta vuotta. Vaikka tämän netin kautta onkin kätevä keskustella, kannattaa välillä jutella ihmisten kanssa ihan livenä, niinkuin nykyään on muodikastakin sanoa :P


    • cod pelaaja

      pitäisikö minun saada pelata k18 pelejä kun olen 11v ja haluaisin pelata niitä minun isäni antaa ja äitini ei annna

    • vitun noobit

      Ne jotka väittää että k-18 aiheuttaa jotain niin ne vaan ei lapsena saanu pelata väkivaltapelejä! pikkuveli on 3v ja pellaa gta:sa koko ajan

    • jomppaleevi

      Vanhemmat ostaa mulle vaan k 18-16 pelejä jos joku toinen merkintä on k 12. Haluaisin itelleni the binding of isaacin mutta isä sanoo että pitää totella ikärajaa

    • Mitenkä on?

      Te, jotka annatte pelata 10 vuotiaiden k-18 pelejä, annatteko muksujen katsoa myös pornoa? Sehän on kanssa k-18. Vai onko seksi pahempaa kuin väkivalta?

    • Paroni Von Etanapoju

      Täytyyhän lapsella GTA olla ettei tippuis hikkejä alemmalle pykälälle koulun nokkimis järjestyksessä. Itsekin kerran löysin lompakostani 300 euroo ja muistin että mua kiusattiin siitä ettei mulla ollut pleikka 3 joten ostinpa sen ja nyt olen nokkimis järjestyksen 6 tasolla
      nokkimis järjestys alla
      10. paljon rahaa ja vähän rajoitteita osaa hakkeroida ja moodata.
      9.ainakin 5 euroo viikko rahaa ja paljon k18 pelejä.
      8.paljon pelejä muutama rajoite.
      7.on tarpeeksi vahva puolustamaan 10-tason porukkaa ja omistaa 1-3 k18 peliä.
      6.ihmiskilvet 10 tason porukalle.
      5.huomattomia.
      4.syrjitty mielipiteidensä takia.
      3.hikke eli saa hyviä numeroita eikä ole väkivaltainen.
      2.ylisujellut
      1.kaikkea 2-4 tasoilt yhteensä
      kirjoittelenpahan ihan vaan sen takia että ymmärtäisitte lapsianne ja nykynuoria.

    • pelaaja2

      Itse olen pian 15 ja monia vuosia vanhemmat ostaneet k18 pelejä ja elokuvia. Koskaan eivät kyseenalaistaneet ikärajaa. Ei ole koskaan mitään traumoja jäänyt esim sotapeleistä. Yleensä ikäluokitukset ovat muutenkin todella tiukkoja vaikka peli ei ole edes paha. Kaikki lempipelini ovat k18. Tottelen aina vanhempia ja koulu sujuu hyvin, en polta, juo tai käytä huumeita tai ole mitenkään väkivaltainen. Ei itse tarvitse kokeilla mitään noista, koska peleissä ja elokuvissa on jo tullut tutuksi. Itse ostaisin lapselleni varsinkin GTA:n, nuoremmat muutenkin yleensä vain ajelevat autoilla siinä.

    • kalastaja6

      Minusta kaikki james-bond elokuvat on raaempia kun mikään videopeli muistan kun olin11v sanoin äitille et osta tää k18 peli äiti sano ei mut sit äiti vähän jutteli kaverin äitin kanssa ja itsekin huomasi kun oli ostanut sen k18 pelin minulle että siinä ei ollut mitään pahaa nyt oon 17lukios keskiarvo 8.6 et ei vaikuta 19/20 osaaan ihmisistä noi pelit jos sitäkää

    • Paroni Von Etanapoju

      Pelit vaikuttvat mieleen jos pelaaja on pipi pää ja jos pelit vaikuttvat mieleen tuleeko monipolin pelaajista rikkaita.

    • lol1235

      oikeesti ei k-18 pelit oo ees raakoja.... itelläkin on kaikki GTA:t, call of dutyt, god of warit..... eikä ne teiän lapset minkään pelin takia jonkun v*tun natsi armeijan kaa tuolla turussa sodi......XDXDXDXD.. pelit on opettavaisia.. varsinkin k-18 pelit.XDXDXDXD

      • Anonyymi

        God of war on paras.


    • lolloman1

      maximissaan ehkä pikkusiskoo lyö turpaan. tai RAISKAA

    • Vastuu_vanhemmille

      Pelien ikärajat ovat asetettu ihan syystäkin. Verrattuna vanhoihin peleihin, nykyiset pelit on graafisempia ja monet aiheuttavat sosiaalista koukuttumista niihin, joka vieraannuttaa oikeasta maailmasta. Hyvänä esimerkkinä 15 vuotias nuori on viikonloppuisin aamusta iltaa tietokoneen ääressä ja jos siihen tulee puolen tunnin katkos, saadaan itku/potku raivarit 5 vuotiaan tavoin. Jos vaikka netissä on katkos meneillään, ei osata enää tehdä mitään muuta ja ollaan turhautuneita ja tylsistyneitä.

      Vanhemmille on helpompaa ostaa pelejä ja antaa heidän pelata omassa rauhassa, jolloin ei ole häiritsemässä omia tekemisiään. Tätä kutsuisin enemmin välinpitämätömyydeksi ja vastuun välttämiseksi.

      Moniko vanhempi on tutustunut oikeasti esim. tämän GTA V sisältöön? Ei kovin moni jaksa nähdä vaivaa. Siinä on hyvin graafista väkivaltaa, viinaa, huumeita ja seksiä, jotka esitetään hyvin graafisesti. Olisi melkein sama antaa porno tai kauhu leffa lapselle, joissa samanlaista graafista väkivältää tai seksiä. Pelissä se koetaan vielä intensiivisemmin kuin elokuvassa ja lapsi kokee olevansa todentuntuisemmin mukana tekemässsä niitä asioita.

      • GTA V

        Se on vain "ikäsuositus" ei ikäraja


      • Vastuu_vanhemmille
        GTA V kirjoitti:

        Se on vain "ikäsuositus" ei ikäraja

        PEGI on ikäraja asetus, vaikkakin sen noudattaminen on vapaaehtoista monissa maissa. Siitä huolimatta on vanhempien vastuulla tutustua pelin sisältöön ennen kuin sen lapselle/nuorelle antaa.

        PEGI-merkintä, joka tarkoittaa ikärajaa 3, 7, 12, 16 tai 18, esitetään pakkauksen etu- ja takakannessa. Merkintä antaa luotettavaa tietoa pelin sisällön soveltuvuudesta alaikäisille. Luokitus ei kerro pelin vaikeudesta tai sen pelaamiseen tarvittavista taidoista.

        http://www.pegi.info/fi/index/id/201/


      • trol
        Vastuu_vanhemmille kirjoitti:

        PEGI on ikäraja asetus, vaikkakin sen noudattaminen on vapaaehtoista monissa maissa. Siitä huolimatta on vanhempien vastuulla tutustua pelin sisältöön ennen kuin sen lapselle/nuorelle antaa.

        PEGI-merkintä, joka tarkoittaa ikärajaa 3, 7, 12, 16 tai 18, esitetään pakkauksen etu- ja takakannessa. Merkintä antaa luotettavaa tietoa pelin sisällön soveltuvuudesta alaikäisille. Luokitus ei kerro pelin vaikeudesta tai sen pelaamiseen tarvittavista taidoista.

        http://www.pegi.info/fi/index/id/201/

        Teidän lapsista tulee nössöjä eivätkä pärjää elämässä


      • buhhaaahhaaq
        trol kirjoitti:

        Teidän lapsista tulee nössöjä eivätkä pärjää elämässä

        Kysyin 2v sitte äidilt et saanko k18 pelei ja sano ei.Sit kysyin iskält ja se osti ja nyt oon 13 enkä oo kouluammuskelija :)


    • valtsu04

      minusta olisi parempi jos lapsesi saisi pelata gta iv koska itse olen 9v ja en saa pelata sitä mutta minua kiusataan koulussa koska en saa pelata sitä

    • kukkahättutäti

      Äitini ei antais ehkä ostaa kyseistä peliä. :D Luulen, että peli olisi ''raaka'' lapsellesi, en tarkoita, että lapsesi juoksee pitkin kyliä aseen kanssa, mutta minusta siltikään K-18 pelit ei sovellu tuon ikäisille.

      Minusta teit oikein !

    • Ihan mietiskeltäväks

      Hei!

      GTA on peli, jossa on oikean maan oikea paikka, jossa voi ohjata ihmistä ja elää, kuten tosielämässä (karkeasti). Eli tosielämäsimulaattori.

      Selvä!

      Nyt mietitään, lapsi haluaa tappaa:
      Ei anneta peliä = Tappaa oikeasti, Annetaan peli = Tappaa pelissä ihmisen

      Eli sanoisin, että ostamalla pelin ehkäiset poikasi huonoa tulevaisuutta.

      • Jossi22

        Hieno kaava. Ei vain mitään järkeä


    • jjjj

      Et varmasti ostaisi pornoakaan. Tai tupakkaa tai viinaa. K-18 merkintä kannattaa ottaa vakavasti.

    • minttunen

      En hankkisi todellakaan 10 vuotiaalle peliä, viis siitä, vaikka muilla olis kaikki. Ihan oikein teit. En ostais edes 15 vuotiaalle.

    • Seksikäslehmä

      Itse olen 12v ja pelasin granth theft autoa ekan kerran 8v kaverilla.
      olen myös pelannut näitä mw2,mw3 bo2 pelejä eikä ne ole vaikuttanut minuun ollenkaan :)

    • Opettajatar

      Miten ihmeessä te rinnastatte pelit ja koulusurmat?
      Ei ne kieltomerkit paketeissa siksi ole.
      Kieltomerkkien kriteerit tulevat suoraan yliopiston tutkimuksesta, jossa on selvitetty väkivallan vaikutusta lapsen psyykkiseen kehitykseen. Varsinkin ala-asteen ensimmäiset luokat jos selviää ilman Ramboja ja GTA-pelejä tulevaisuus näyttää heti valoisammalta.

      Mediaväkivalta voi myös aiheuttaa ahdistusta, pelkoa, levottomuutta ja painajaisia.
      Toisaalta tutkimuksissa on painotettu sosiaalisten ja psykologisten tekijöiden ensisijaisuutta käyttäytymismuutosten selittäjinä.
      Kaikki tämä opetetaan siellä koulussa, mistä ilmeisesti olette lintsanneet valtaosan ajasta.

      • AhdistusPelkoLevotto

        Voi vittu oikeesti. Kuulostat kyllä taas niin opettajalta. Kaikki ymmärtää että pelit on pelejä, viihdykettä ihmisille ja ei niistä mitään painajaisia tule, tai muita psyykkisiä ongelmia. Pahimman luokan kauhuleffat on vähän eri asia, niissä on huomattavasti vielä sairaampia asioita kuin peleissä. Oon kyllä samaa mieltä, että ala-asteen ensimmäisten luokkien oppilaiden ei pitäisi pelata mitään kiellettyjä pelejä. Mutta siitä kun vähän vanhenee, osaavat lapsetkin jo erottaa ihan selvästi että mitä pelissä tai oikeassa elämässä voi tehdä.


    • xd2

      Päivän naurut ei saa pelata 18 pelejä kukkahattutädit voi lähtee vegee ei ne vaikuta lapsii mitenkää

      • GTA V Platinumil

        True story


    • Hennssdf

      Ei porukka voi olla tosissaan täällä?

      Ite olen 22-vuotias ja omat vanhempani eivät antaneet minun pelata K-18 pelejä ala-ikäisenä. Tässä ei ole mun mielestä mitään järkeä. Pelit on pelejä ja oikea elämää on oikeaa elämää. En näe mitään järkeä miksei esimerkiksi 15-vuotias saisi pelata K-18 pelejä, koska kyllä 15-vuotias on jo niin vanha, että ymmärtää ettei pelissä tapahtuvat asiat sovi oikeaan elämään. En tiedä mistä tää juttu on lähtenyt, että kun lapsi pelaa jotain sotapeliä, hän automaattisesti ottaa siitä vaikutteita omaan elämäänsä. Mun mielestä 10-vuotias voisi esimerkiksi ihan hyvin pelata GTA-pelejä. Kyllä se lapsikin erottaa oikean elämän siitä pelistä ja juuri siinä pelissä hän voi tehdä sellaisia asioita, joita ei oikeassa elämässä voi tehdä.

      • RitvaKaikkikotona?

        Ritva-mummo ei taida olla vielä ihan ymmärtänyt sitä, että jos pelissä tapetaan ihminen, niin ei tapahdu oikeassa elämässä. Just sitä varten pelit on, että niissä voi tehdä virtuaalisesti sellaisia asioita, joita oikeassa elämässä ei voi tehdä. Ja en puhu nyt pelkästä tappamisesta. En oikein ymmärrä miksi sun kaltainen vanhempi rouva/mummo pitää blogia videopelien vaaroista, ei sun ikäiset ymmärrä näistä peleistä mitään. Täytyy mielestäni olla oikeasti tyhmä, jos kuvittelee videopeleissä tapahtuvien asioiden siirtyvän videopeleistä oikeaan elämään. En edes ymmärrä miksi tästä pitää keskustella. Ymmärrän sen ettei välttämättä 8-vuotiaan lapsen anneta pelata esimerkiksi GTA-peliä, mutta näiden pelien kokonaan kieltäminen (syystä että pelaajat ottavat vaikutteita pelissä tapahtuvista väkivaltaisuuksista) on mun mielestä naurettavaa ja uskon että harva ihminen ottaa tollasta tosissaan, jos tuollaista jonkun suusta kuulee.

        "Tai sitten pieni lapsi sekoaa ja luulee olevansa appelsiini ja kuorii itsensä. Ja kun veri ja suolenpätkät roiskuvat lasten ja naisten kasvoille aseiden laulaessa, nyrkkien puhuessa ja poliisin pamputtaessa, pelin aitojen grafiikoiden takia todellisuuden taju katoaa täysin tehden pelaajista murhaajia"

        Tämä on blogistasi otettua tekstiä ja nyt blogisi lukeneena kehotan sinua hakeutumaan mielenterveydelliselle osastolle hoitoon. Olisi sinun aika herätä ja alkaa etsiä oikeita todisteitä näille väitöksillesi. Toi appelsiini ja itsensä kuoriminen on kuultu jo jos jonkinmoisissa lapsien pelottelutarinoissa. Onko näin ikinä edes tapahtunut? Eipä taida olla.


      • 8vuotiastyttö
        RitvaKaikkikotona? kirjoitti:

        Ritva-mummo ei taida olla vielä ihan ymmärtänyt sitä, että jos pelissä tapetaan ihminen, niin ei tapahdu oikeassa elämässä. Just sitä varten pelit on, että niissä voi tehdä virtuaalisesti sellaisia asioita, joita oikeassa elämässä ei voi tehdä. Ja en puhu nyt pelkästä tappamisesta. En oikein ymmärrä miksi sun kaltainen vanhempi rouva/mummo pitää blogia videopelien vaaroista, ei sun ikäiset ymmärrä näistä peleistä mitään. Täytyy mielestäni olla oikeasti tyhmä, jos kuvittelee videopeleissä tapahtuvien asioiden siirtyvän videopeleistä oikeaan elämään. En edes ymmärrä miksi tästä pitää keskustella. Ymmärrän sen ettei välttämättä 8-vuotiaan lapsen anneta pelata esimerkiksi GTA-peliä, mutta näiden pelien kokonaan kieltäminen (syystä että pelaajat ottavat vaikutteita pelissä tapahtuvista väkivaltaisuuksista) on mun mielestä naurettavaa ja uskon että harva ihminen ottaa tollasta tosissaan, jos tuollaista jonkun suusta kuulee.

        "Tai sitten pieni lapsi sekoaa ja luulee olevansa appelsiini ja kuorii itsensä. Ja kun veri ja suolenpätkät roiskuvat lasten ja naisten kasvoille aseiden laulaessa, nyrkkien puhuessa ja poliisin pamputtaessa, pelin aitojen grafiikoiden takia todellisuuden taju katoaa täysin tehden pelaajista murhaajia"

        Tämä on blogistasi otettua tekstiä ja nyt blogisi lukeneena kehotan sinua hakeutumaan mielenterveydelliselle osastolle hoitoon. Olisi sinun aika herätä ja alkaa etsiä oikeita todisteitä näille väitöksillesi. Toi appelsiini ja itsensä kuoriminen on kuultu jo jos jonkinmoisissa lapsien pelottelutarinoissa. Onko näin ikinä edes tapahtunut? Eipä taida olla.

        ole persereikämies. itse olen 8 vuotias tyttö ja gtata pelaan 5/5


      • GTAV4PC

        Hei akka, onks sul kaikki ihan hyvin?


    • Totuudentorvi1

      Sun lapses syrjäytyy jos sen kaverit saa tiietää ettei sillä ole GTA ja sitte se masentuu saa huonoja numeroita, ei työtä = ei rahaa, ei rahaa = ei tyttö/naisystävää, ei tyttö/naisystävää = ei lapsenlapsia sulle ja sitte se asuu sun luona loppuelämänsä.

    • Hermanni

      Pelit ovat vaarattomia jos pelaaja on vaaraton.
      -Paroni Von Etanapoju

    • BO2 JUU

      No vittu se ei tee hyväää 10v lapselle joten oota viel kolme vuotta ja sitten saat hymyn lapses naamalle.

    • BO2 JUU

      No vittu se ei tee hyväää 10v lapselle joten oota viel kolme vuotta ja sitten saat hymyn lapses naamalle.

    • ...............

      GTA'a hakataan ihmisiä moottorisahoilla yms. ja raiskataan huoria.

    • 6x mummi

      En suosittele ostamaan. Luultavasti siinä on se ikäraja ihan syystä. Minun pojalla oli se peli ja hänen 10v poikansa halusi pelata sitä...mä sanoin ettei saa pelata, mutta isänsä anto. No, eihän siinä muuta mutta poika ei sen jälkeen muusta puhunutkaan kuin tappamisesta ja autolla päälle ajamisesta miten kivaa oli kun "BOINGGG" vaan ajaa jonkun ihmisen päälle ja veri lentää...yms...Enään ei sen jälkeen poika antanut enään poikansa sitä pelata, ja hyvä niin. Ei tee lapsen psyykkeelle hyvää noi pelit...enkä oo ihan varma edes siitä että onko ne ihan hyviä pelejä kenellekkään...ei ainakaan jos on hyvin herkästä ihmisestä kyse. Ei ne voi olla vaikuttamatta lapsen mieleen.
      Olet äiti, ja vastuussa lapsesi hyvin voinnista. Älä usko täällä sellasia välinpitämättömiä ihmisiä joille on ihan sama mitä sun lapsen psyykkeelle tapahtuu.

      Tsemppiä äitille, ja uskalla olla äiti joka laittaa lapselleen rajat, siitäkin huolimatta että lapsi kapinoi...niinhän ne lapset aina tekee. Osta lapselles mieluummin maingraft (en tiedä miten se oikeesti kirjoitetaan) mutta oma lapsenlapseni on nyt tykästynyt siihen kun siinä voi rakentaa ihan oman maailman ym...se ei ainakaan vahingoita häntä, ja ikäraja taitaa olla 7-70v

    • LUE TÄÄ VIESTI

      Saako lapsi ostaa K-18 pelejä jos on aikuinen mukana koska olen 13 vuotta ja harkitsen Saints Row IV pelin ostoa

      • bo22222

        Juu tottakai ei se kauppias siihe puutu jos siin on aikuinen mukana ja oon ostanu ite gta v citymarketist ku se julkastii :D


      • 14v
        bo22222 kirjoitti:

        Juu tottakai ei se kauppias siihe puutu jos siin on aikuinen mukana ja oon ostanu ite gta v citymarketist ku se julkastii :D

        Mut saaks ilma aikuista


      • bo22222
        14v kirjoitti:

        Mut saaks ilma aikuista

        Jos o joku vanha myyjä nii ei ne sitä yleens kato. Mitä nuorempi myyjä nii sitä isommat mahollisuudet et homma kusee :D


    • Ruuan vaikutteet

      Breivikin kodista löydettiin jääkaapista ruokaa! Ruoka pitää kieltää ettei enään ammuskeltaisi!

      • Oisaikanukkuu

        Itse sain gta v 3-vuotiaana nyt olen 56-vuotias haluaisin sanoa että meidän lasta kiusattiin koulussa koska ei saanut gta v no ostettiin sitten sille semmone nalle puhin koripallo peli kutsui yks päivä kaverinsa testaaman sitä kaveri sanoi että on kiva peli ja löi rautatangon perseeseni nyt poikani ei uskalla mennä kouluun kun joku oli sanonut sille yksi päivä sitten että "minä ajan panssariautolla ylisi" poika on nyt niin peloissaan että on kolme päivää tunkenut peukaloa perseesen tarinan opetus dont feed the troll älä ruoki peikkoa


      • 1212
        Oisaikanukkuu kirjoitti:

        Itse sain gta v 3-vuotiaana nyt olen 56-vuotias haluaisin sanoa että meidän lasta kiusattiin koulussa koska ei saanut gta v no ostettiin sitten sille semmone nalle puhin koripallo peli kutsui yks päivä kaverinsa testaaman sitä kaveri sanoi että on kiva peli ja löi rautatangon perseeseni nyt poikani ei uskalla mennä kouluun kun joku oli sanonut sille yksi päivä sitten että "minä ajan panssariautolla ylisi" poika on nyt niin peloissaan että on kolme päivää tunkenut peukaloa perseesen tarinan opetus dont feed the troll älä ruoki peikkoa

        Eli mikä pelikonsolli.....millä pelasit GTA V?


    • entinen kalkkisäiti

      Ihan kuin noita väkivalta juttuja olisi missä vain esim.TV:ssä......
      Ei lasta voi kaikelta suojata,vaikka kuinka haluaisi.
      On myös erilaisia ihmisiä,kuten herkät....joihon voi vaikuttaa myös lasten ohjelmatkin,jotka ovat välillä tosi väkivaltaisia.
      Erosin Lapsen isästä n.7vuotta sitten ja lapsi on reilu 9v. Isänsä antoi pelata jo 3vuotiaana noita pelijä,ja olin aika vihainen.Mutta,kun lapsi 9v.ja on pelanut GTA IV
      nyt luonani vuoden verran.Katsoin kun lapsi pelasi ja juttelin samalla asiasta.Siinä tajusin samalla,että miten lapsi kommentoi asiaan ja toi oman näkemyksen väkivaltan ymmärtämisestä mikä ei ole totta.Eli oivalsin miten hienosti lapsi kertoi omia ajatuksiaan että tämä ei ole todellista ja miten ei voi oikeassa elämässä toimia.Joten kannattaa tutustua omaan lapseen kunnolla ja kuunnella miten hän käsittää väkivallan ja ymmärtääkö hän sen.Sillä jokainen lapsi on yksilö ja harkita sen mukaan.Herkämpi lapsi voi ottaa asian aivan eri tavalla,kuin toinen.Eli vanhemmat päättää milloin lapsi voi pelata jotain peliä ja olkaa mukana jonkun verran niin voi seurata onko peli sovelias lapselle milloin.Pelin voi ottaa pois jos ei ole sovelias myöhempää ajan kohtaa varten.Tai tutustu aikuinen itse ensin peliin,ennen kuin annat sen lapsellesi!Joten olen ylpeä äiti miten fiksu lapseni on ja ymmärtää todellisen väkivallan vaarallisuuden.Eli peli voi myös opettaa ymmärtämään asioita.Ja on myös mato peli 3vuotialle,jossa ammutaan singolla,yms.Eli tervettä maalasjärkeä!

    • 11v TRU GAMER

      eihä siinä mitää että teet lapsestas koulukiusatun ite oon 11v pelaan codia koska se on helvetin hyvä peli ja ei gta oo ees paha se ei oo lähellekkään yhtä paha ku joku mortal kombat

      • 14v

        Voiskoha kaupasta ostaa ilma vanhempia k18 pelin jos o alaikäne


    • 14v

      Voiks lapsi ostaa ilman vanhempaa k18 pelin kaupast

    • Rikosylikommissaario

      k18 pelin luovutaminen alkaikäiselle on sitten rikos

    • moi12745

      Bestgore.com ja sieltä etsikää sellane teksti ku "beheading" ja katselkaapas niitä hienoja videita ;)

    • Käyttäkää Steamia niin teidän ei tarvii itte mennä ostaan niitä pelejä.

    • SekuaSakua

      gta v on tarkoituksella 18k leima koska se sisältää väkivaltaa ja alastomuutta/seksiä joka ei välttämättä sovellu 10 vuotiaan silmille.

      jos pelistä poistettaisiin aseet/väkivalta ja alastomuus/seksi peli voisikin sopia 10 vuotiaalle mutta ei se silloin enää olisi gta.

      mutta omahan asiasia ostatko pelin pojallesi, mutta itse en ehkä viellä 10 vuotiaalle mitään gta välttämättä ostaisi. väkitalta/alastomuus/seksi ei ehkä ole viellä 10 vuotiaan juttu ja tee hyvää hänelle.

    • saatanaPERKELE

      haista vittu!

    • MMZGames
    • PcMasterRace

      Siis tiedän että tämä on aika vanha keskustelu, mutta ajattelin silti avautua tästä asiasta. Jos 10v lapsesi pyytä sinua ostamaan hänelle Grand theft auto tai Call of duty pelisarjasta pelin niin kannattaa ostaa hänelle Pelitietokone, koska Grand theft autoa ja Call of dutya pelataan yleensä konsolilla. Sitä paitsi Tietokoneelle on paljon enemmän ja parempia pelejä.

    • Kylläpitäisvittutajuta

      Siis... Ne vanhemmat jotka ei anna lapsen pelata k-18 pelejä on mulkvisteja koska he vain pilaavat lapsen elämän. En tajua miksi lapsi ei saisi pelata k-18 pelejä kun ei niistä mitään vitun vaikutteita saaja esim gta on kiva peli ja raiskaukset väkivala huumeet tai ylipäätään päihteet ovat vain yleis-sivistystä. Lapset oppii k-18 peleistä aika paljon. Minun mielestä jos kymmenen vuotias lapsi haluaa gta:n hänen pitää vittu saada se.

      • Reallyyyyyy

        OIKEESTI


    • k18lastenluovuttaminen

      Siis Raision kaupungin lastensuojeluviranomaisille on sairasta... Ne vanhemmat/
      viranomaiset, jotka ei anna lapsen asua isällään on mulkvisteja koska he vain
      pilaavat lapsen elämän. En tajua miksi lapsi ei saisi asua omalla isällään kun ei
      siitä mitään vitun vaikutteita saa ja esim. munattomat miehet, äidin uudet panot antavat lapselle niitä negatiivisiä vaikutteita, väkivalta lastensuojeluviranomaisia kohtaan ovat vain yleissivistystä. Lapset oppii sairaista äideistä ja viranomaisista
      aika vähän. Minun mielestä jos kymmenen vuotias lapsi haluaa äidistään ja sen munattomista miehistä eroon... hänen pitää vittu saada asua omalla isällään,,

    • Vinkit550

      Riippuu lapsesta ottaako lapsi pelistä oppia.... Pelirajat kannattaa noissa peleissä...
      Kato eittei lapses tee mitään härskiä!

    • MrXXXXX

      Tietämättäs saatoit aiheuttaa poikasi syrjäytymisen...
      ONNEA tuntuuko hyvältä?

    • Niih

      Tää on erittäin vanha keskustelu mutta kumminkin jos mä öisin vanhempi ni antaisin yli 12 vuotiaan pelata GTA:ta ja ei siinä pelissä sinänsä oo oikee mitää pahaa mutta vois sovita ettei menis mihkää "jänniin" juttuihin.

    • Vitunpegi

      Vitun pegi on paska rajoittamaan pelejä, älä sinä jaksa olla vitun ilonpilaaja. Nyt vittu vanhemmat älkää jaksaako tota paskaa K-18 pelin välittäminen ei ole lakia vastaan. Nyt vittu osta se peli sille, mun mutsi ei osta mulle Battlefield 4 ja se vittu pitäsi olla k-16 älä oo narttu ilonpilaaja vaa osta se sille vittu

    • PAPUTI

      Olisko ok jos lapset sais kattoo pornoa ja ottaa muutaman bissen samalla...? Jos on katsottu että on k-18 niin on...

    • PEWWKEWE

      osta vaa
      kaikki kouluampujat ja ne huhut että sotapelit olis tehny niistä sekopäitä on ihan puppua ne on ollu alunperin jo mielestään häiriintyneitä.

    • jshgoygaoho

      Jos 10 vuotiaalle on sopivaa peli jossa lyödään pelissä joltakulta pää irti, katsoa kun pää vierii katuun, ja kaula aukosta suihkuaa veri suihkulähteenä, niin siitä vain. Ostakaa sitten 10 vuotiaille tuo peli.
      Ikärajat ovat peleissä ihan syystä.

    • Gta_Pro

      Joo no ainakin nuo grand theft auto pelit liioittelevat k18 että ei siinä sen kummempia kuin ett kiroilvat ne rumimmat sanat sit pitää olla se 18 esim ne sanoo "you fucking pussy" "fucking cocksucker" ja sit siellä on prostituoituja naisia joiden kanssa voi tehä sitä mutta sukupuolielimet ei näy, ja strippiklubit, yhessä tehtävässä parin miehen pippeli näkyy mutta en oo ainakaan ite nähnyt kenen naisen pimppiä pelissä oon pelannut gta yli 12 vuotta ja sain eka gta se oli gta vice city eli grand theft auto vice city olin silloin 11v joten mä sanoisi että joo voit ostaa mutta gta vc ei ollu prostituoituja mutta sanat oli rumat mutta muistanuo mitä mainitain aiemmin ja sit päätät mä sanoisin joo "kaikilla muillakin 10v:lläkin on :D"

    • oikein-toimit

      Toimit oikein. Se rajoitus on juuri siksi, että se järkyttää lapsen kehitystä ja vääristää maailmankuvaa.
      Sairastuttaa lapsesi.
      Alkoholissakin on k-18 ja monissa muissakin asioissa.
      Teit oikein.

      • Anonyymi

        vittu mulla on pelkkä gta iv jonka faia osti mulle koska ei tienny sen ikärajaa eikä tiedä vieläkään ja oon 12 vuotias megis addikti sekä peli addikti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        vittu mulla on pelkkä gta iv jonka faia osti mulle koska ei tienny sen ikärajaa eikä tiedä vieläkään ja oon 12 vuotias megis addikti sekä peli addikti

        Tätä se teettää, kun annat alakoululaisen pelata GTA:ta.


    • Eiköhän kuule kieroon kasvaneet kukkahattutädit se asia oo niin, että jos ihmisellä on valmiiks jo päässä vikaa ja sitten sille ostetaan just vaikka se GTA niin sillon hän voi saada päähänpistoksen tappaa myöhemmässä iässä hänen ystävänsä ku se nyt sattu sitten käydä heiluttaa lakanoita hänen vaimonsa kanssa, mutta jos hän on ollut normaali ihminen ja muuten hyvin kasvatettu lapsi ikärajoilla ei ole mitään merkitystä. Raivostuttaa jotenkin tämä ikäraja joka vitun asiaan mitä keksitään tässä maassa kaikki on aina alaikäisiltä kiellettyä ja hössötetään sitä kuinka ne suojelee lapsia, onhan se vähän näinki mutta tää on mennyt aivan liian pitkälle... Olen kohta 16-vuotias ja pelannut 9 vuotiaasta asti kaikenlaisia sotapelejä ja ihan normaalia elämää eletään...

      • Anonyymi

        Kommentistasi näkyy kyllä, että olet kieroon kasvanut, ja näet kapeakatseisesti maailman vain omien mielipiteitettesi ja asenteittesi kautta.


    • Anonyymi

      GTA on tietyistä syistä K18-peli ja jos vanhemmille se on vain merkityksetön kirjaimen ja numeron yhdistelmä, eikä välitetä, että lapsi hakkaa pesarilla ohikulkijoita ja käy tissibaarissa lyömässä tuopilla jotain päähän, niin suosittelen sellaisille vanhemmille lapsistaan luopumista. Vanhempien välinpitämättömyys heijastuu myös lapsiin, jotka hekin sitten omaksuvat opit, että "K18" ei tarkoita mitään ja puolustellaan, kun "kaveritkin saa..." ja että on käsittämätöntä, että lapselta kielletään väkivaltaviihde, ja porno. Nykymaailma on zombifioinut niin vanhemmat kuin lapsetkin. Kun nämä zombit aikuistuvat ja siirtyvät työelämään, niin lapsena opitut tavat ja asenteet seuraa. Ja sehän näkyy.

      • Anonyymi

        Kavereitahan nämä nykyvanhemmat ovat lapsilleen. Ostetaan se GTA tai annetaan selata luuria aamusta iltaan, ettei vain tule pettymyksiä. Ostakaa saman tien viinaa lapsillenne.


    • Anonyymi

      Pelasin gta:ta jo 12 vuotiaana eikä jälkeenpäin ole negatiivisesti minuun vaikuttanut:)

    • Anonyymi

      "Omasta mielestäni tein oikean valinnan, mutta kuulen aiheesta jatkuvasti, kun poikani kertoo, että kaveritkin saavat pelata ja muillakin on kyseinen peli. Minun on vaikea katsoa lapseni pettynyttä ilmettä.
      Mietinkin tässä, että onko se oikein ostaa K-18 pelejä pienille lapsille vain koska ”muillakin on”?"

      Ihan oikein! Vanhempi on vastuullinen aikuinen, ei kaveri lapselleen. Nykyiset vanhemmat haluavat olla kavereita, jotka eivät halua tuottaa kaverilleen = lapselleen pettymystä. Tämä näkyy erityisesti liiallisten puhelinten käytön rajoittamisen suhteen: ei haluta rajoittaa, koska muuten lapsi alkaa huutamaan.

    • Anonyymi

      Tänä päivänä lapsuus on aika lyhyt ja sitä halutaan vain entisestään lyhentää. Aikuisena on aikaa tehdä koko loppuelämän niitä lapsena kiellettyjä asioita.

      Aika löyhää on kasvatus nykyään, kun 12-vuotiaiden annetaan seikkailla hu0rissa pelimaailmoissa ja pienet lapset saavat värjätä jopa hiuksiaan. Lapsille pitää varhain ostaa älypuhelimet ja ladata TikTokit ja Instagramit. Kyllä ymmärrän keski-eurooppalaisia paremmin, siellä päin lasten annetaan olla lapsia.

    • Anonyymi

      Saa antaa mäki

    • Anonyymi

      Ei GTA niin paha oo mut kuitenkin se on väkivaltainen

    • Anonyymi

      God of war on paras. Skyrim ja Fallout 4 on kans hyvii. Samoin Shadow of mordor ja Yakuza 0. K-18 pelit on kunnon pelejä.

    • Anonyymi

      GTA v premium edition ps4 peli, on hyvä sillä siinä on cheat codes ja Action up. Sekä first person mode:)

    • Anonyymi

      Suomessa K-18 -merkintä on sitova ja siinä ei ole vastaavaa 3 vuoden joustoa kuin alemmissa ikärajoissa. Ehkä tiedon lisääminen pelistä auttaa päätöksen tekemisessä. Tässä hieman kuvausta mitä pelissä voi oikeasti tehdä, ja jos olet sitä mieltä, että nämä sopivat 10-vuotiaalle lapsellesi, niin voit omalla harkinnallasi rikkoa lakia. Lapselle kannattaa kuitenkin selittää, että pelin pelaamisesta ei kannata kertoa kavereille eikä varsinkaan koulussa kenellekään aikuiselle, koska muuten voi päästä lastensuojelun asiakkaaksi harjoittelemaan vanhemman vastuuta.

      GTA-sarjan peleissä voi käydä esimerkiksi varastamassa ensin itselleen pesäpallomailan, käydä sen jälkeen hakkaamassa sillä kadulla tuntemattomia ihmisiä kuoliaaksi varastaakseen heidän rahansa ja käydä ostamassa sen jälkeen keräämillään rahoilla huumeita ja mennä katsomaan tyttöjä strippiluolaan. Kun pelissä etenee riittävän pitkälle, niin voi myös varastaa jäätelöautoja ja myydä niistä huumeita lapsille ja kerätä lisää rahaa, että voi ostaa omia strippiklubeja. Pelissä myös pornoelokuvien tuotannolla voi hankkia lisää rahaa.

      Paikasta toiseen voi liikkua varastetulla autolla, helikopterilla tai taksilla ja jos tekee riittävästi rikoksia, niin saa peräänsä poliisin ja armeijan, mutta niistä pääsee eroon, jos ehtii juoksemaan omaan kotipesään ennen kiinni jäämistä tai kuolemista. Ja jos on hakannut jotain pesäpallomailalla ja paikalle tulee ambulanssi, niin voi tietenkin varastaa myös sen ambulanssinkin.

      Arvalen, että useimmat peleistä ymmärtämättömät vanhemmat eivät pitäisi tällaista kuvausta pelistä kovin miellyttävänä, mutta kaikki edellä kuvattu on todellakin tässä pelissä mahdollista.

    Ketjusta on poistettu 22 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      987
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      734
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe