Pikku pulmia pupun kanssa, osaisiko joku auttaa?

Carrie-

Minulla on n. 1½ kääpiöluppa/leijonaharja poikakani, kyseessä on minun ensimmäinen kanini ja nyt on pientä pulmaa sen kanssa..
1. Minulla on pupulle hyvää ja laadukasta heinää joka tuoksuu hyvälle eikä ole homeista tai mitään, mutta pupu ei innostu sitä syömään. Aina kun laittaa heinää häkkiin se kakkaa heinän päälle ja näin ikään protestoi että olen edes saattanut sitä hänelle tarjota. Olen kokeillut voisiko vaikuttaa mihin heinää laittaa jnejnejne mutta mikään ei auta.. Heinä on kuitenkin kanin perus ruokaa jota sen pitäisi ensisijaisesti syödä ennen pellettejä sun muita... Onko mitään hyviä vinkkejä miten saada pupu syömään heinää?

2. Pupuni syö aina kuivana ruokana pellettiä, lemmikkikaupasta ostettua laaturuokaa ja laitan miltein joka päivänä sille vähän porkkanaa ja näkkileipää ja salaattia jne. Välillä kuitenkin sen maha menee jostain sekaisin enkä ole saanut selville mikä sen mahan sekoittaa... Ei sille aina ripuli tule kun tuoretta antaa mutta välillä joo, joskus ihan vetistä ripulia niin että pyllykarvatkin ovat kakassa, ja välillä sitten vain vähän löysempää niin että lattiat menee sotkuun siitä töhnästä. Pitäisikö tästä olla huolissaan vai mitä tässä pitäisi tehdä.. Pari kertaa olen eläinlääkärille itku kurkussa soittanut että kaikki ei ole hyvin ja sieltä on tullut vaan kehotusta että heinää tulee syöttää ja tuoda lääkäriin jos ei mene parissa päivässä ohi. Mutta kun tässä oli sekin ongelma että pupu ei halua syödä heinää.. Pitäisikö olla huolissaan näistä ripulikuuroista vai onko tämä ihan normaalia?

3. Olen miettinyt että ottaisin toisen kanin tuolle kaveriksi mutta olen todella huolissani siitä että miten tämä ensimmäinen pupu suhtautuisi uuteen tulokkaaseen. Onko kellään kokemusta tilanteesta että tulee uusi kani taloon niin mitä se reviirin haltija tuumailee asiasta? Onko vaikutusta että ottaako ihan luovutusikäisen pupun vai vähän vanhemman? Jos on pieni niin pääseekö ihan vauva helpommin jo vanhemman suosioon?

Toivottavasti joku joka pupuista tietää vastaa tähän viestiin, meinaan rakastan pupuani äärettömän paljon ja haluan antaa sille täydellisen elämän minun kaninani. :)

11

180

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • omia kokemuksia

Onko kanilla heinäverkkoa? Itse olen huomannut, että jos heinää laittaa häkin lattialle, niin kani sen vain tallaa ja teke siihen tarpeensa. Verkosta heinä on maistunut. Paljon annat pellettiä? Sain aikoinani suosituksen, että jättää pelletit ja muut pois kanilta vähäksi aikaa, jotta heinäkin alkaa kelpaamaan..se toimi, kani ei itseään nälkään tapa.

• Carrie-

On kokeilu sellaista heinätelinettä mutta ei se oikein siitäkään syönyt.. Mutta laitetaan neuvo kokeiluun ja katsotaan miten käy, toivottavasti toimii. :) Kiitoksia vinkistä! :)

• Kani-täti

Itsekin suosittelen heinähäkkiä. Tuosta linkistä löytyy kuvakin. :)
      http://www.petsie.fi/forum.php?range=1&fid=3342 Minkä merkkistä/millaista heinää syötät kanille? Itse olen huomannut, että markettien heinät eivät kelpaa kunnolla, eivät varmaan maistu niin hyvälle, vaikka näyttävät ja tuoksuvatkin ihan hyvältä. Kannattaa ostaa pienpaaleissa joltain tilalta tai sitten eläinkaupasta pienemmissä pussukoissa.

Pelletit kannattaa jättää ensin kokonaan pois, ja tarjoilla vain vettä ja heinää. Kun masu on kunnossa, voi pelletit lisätä pikkuhiljaa ruokavalioon. Pellettimerkistä ja kanin koosta riippuen kanille saattaa riittää kaksikin ruokalusikallista pellettiä päivässä. Jos näyttää, että masu kestää pelletin, voi hiljalleen lisätä tuoreruokaa ruokavalioon.

Onko poikakanisi leikattu? Jos haluat hankkia sille kaverin, täytyy kanisi olla kastroitu. Paras kaveri kastroidulle urokselle on luovutusikäinen naaras. :)

• Carrie-

Olen ostanut kanille heinää ihan lemmikkikaupasta eikä ole ollut missään kovin isossa pakkauksessakaa. Mutta pistetään heinähäkki kokeiluun ja katsotaan miten käy. :)
        Ei ole kania leikattu mutta on ollut kyllä mielessä että pitää mennä leikkauttamaan jos sille meinaa kaverin ottaa.
        Kiitoksia sinullekkin neuvoista! :)

• kani fani

Jos hankit kanillesi kaverin se pitäisi leikkuuttaa ja ostaa silee tyttökaveri koska kahta poikaa ei voi pitää samassa häkissä ja leikkaamatonta poikaa ja tyttöä ei myöskään voi pitää samassa häkissä

• leijonien omistaja:)

^Väärin! Kaksi uros kania voi olla samassa häkissä, mutta useimmiten ne eivät tule toimeen keskenään!

• Sedä

Kahden uroskanin toimeentulo samassa häkissä on niin epätodennäköistä ettei kannata kokeilla, varsinkin kun samalla vaivalla saa lähes takuuvarmasti pärjäävän kastroitu poika & tyttö-parin...

• karvinen123

Meillä on vähän yli vuoden ikäinen leikattu poikakääpiöluppis, jolle otettiin n. 2 kuukautta vanha tyttöluppis kaveriksi vähän aikaa sitten. Aluksi juoksivat ympäri häkkiä ja körmyyttivät toisiaan, vaikka tyttö olikin vauva, mutta nyt syövät heiniä yhdessä heinähäkistä ja nukkuvat vierekkäin. Vaikuttavat tyytyväisiltä elämäänsä kanikaverin kanssa. Mikäli otat tyttökanin niin muista antaa ensimmäiselle kanille paljon huomiota, jottei siitä tule mustasukkainen pikkuselle. (: Mä ainakin suosittelen kanillesi kaveria, ja mieluusti poikasta, sillä sillon voit sopia kasvattajan kanssa, että mikäli kanit eivät tule toimeen, voit palauttaa poikasen.

• 4-kanin-omistaja

1. Kokeile heinäverkkoa, niitä saa eläinkaupasta. Tai voit pujotella heinää kattokaltereiden väliin. Tai vaikka kyhätä itse rautalangasta. Olen kokeillut kaikkia, toimii hyvin.
      2. Näkkileipä. Näkkileipä. Näkkileipä. Onko siinä ruista? Ruis pilaa kanin ruoansulatuksen. Eli ei näkkäriä. voit antaa sellaisenaan tai kuivata monivilja leipää. Meidän kanit on ainakin ihan hulluna niihin. Jos siinä näkyy jtn niin suosittelen leivän jättämistä pois. Lattialle jäävä töhnä voi olla myös umpisuolikakkaa, joka on normaalia. kanit eivät syö pissasta heinää, joten kokeile 1. neuvoa. Voit myös laittaa häkin lattialle hieman heinää "pesänrakennusta varten"
      3.Ei. Kani tappaa vauvan. Ne eivät ole kuin koirat. Parasta olisi, että otat sille kaverin, mutta niillä pitää ainakin aluksi olla omat häkit. Parasta olisi, että uusi tulokas olisi suurinpiirtein samanikäinen. Tee näin:
      Pidä kaneja omissa häkeissään aluksi samassa huoneessa niin, etteivät ne pääse haistelemaan toisiaan. (voi tulla tappelu, mutta niiden olisi hyvä vähdä toisensa). Siirrä häkit lähekkäin 2-3 päivän kuluessa, että kanit pääsevät haistelemaan toisiaan. Tarkkailet niiden suhtautumista toisiinsa alusta lähtien, niin kaikki sujuu ongelmitta. Jos ongelmia ilmenee, mene askel taaksepäin. Pidä häkkejä vieretysten 2-3 viikkoa. Tämän jälkeen aseta kanit "vääriin häkkeihin, ilman, että olet siivonnut häkkejä. Näin ne pääsevät tutustumaan toisen reviiriin ja alkavat tuntea toisen hajua turvalliseksi. pidä niitä "väärissä häeissä" ainakin vuorokauden. Toista tätä vähän väliä. Kun koet, että ne ovat hyväksyneet toistensa hajut ja olemassaolon, päästä ne ulkoilemaan "puolueettomalle reviirille" eli sellaiseen paikkaan, jossa ne eivät ole aiemmin olleet. Tarkkaile tilannetta. Aluksi ne saattavat jahdata toisiaan ja näykkiä, mutta katso, ettei synny tappelua. Nylkyttäminenkin on normaalia. Jos näet selvää vihamielisyyttä, erota kanit VÄLITTÖMÄSTI. siirry takaisin edelliseen vaiheeseen ja yritä muutaman päivän kuluttua uudelleen ja vaikka eri tilassa. Kun tuot kanit ensi kertaa samaan häkkiin, muista puhdistaa häkki perusteellisesti: imuroi, pese, desinfioi. Niin, ettei varmasti jää mitään hajuja.

Kastroithan kanisi, ennen, kuin hommaat sille kaverin? Ja otathan tyttö kaverin! Pojat eivät tule toimeen keskenään.
      Kanisi voi olla myöskin hieman apaattinen, koska se on yksin. Sillä on tylsää, ihminen ei korvaa toista kania, niinkuin ei mikään muukaan. Osa ongelmistasi voi johtua puhtaasti kaverin puutoksesta =) Vietkö kaniasi ulos,tai harrastatko sen kanssa jotain? anna sille paljon virikkeitä, niin ruokakin maistuu paremmalta. Eläinkaupan värikäs laaturuoka ei ehkä sovi kanillesi. Eikä siinä välttämättä ole tarpeeksi ravinteita. Niissä on yleensä paljon lisäaineita. Sinun kannattaa myös kokeilla ruoan vaihtamista. Muista totuttaa kani pikkuhiljaa uuteen ruokaan, ettei maha mene sekaisin. Et myöskään maininnut, annatko kanillesi tuoretta ruokaa? salaattia, oksia ym?

• mie

Mainitsipas!
        'laitan miltein joka päivänä sille vähän porkkanaa ja näkkileipää ja salaattia jne.'

• kanien omistaja

No meijän leikattu poikakani oli jotai puol vuotta ja sit ostettiin sen kaveriks naaraskani. Ekaks totuteltiin niit isos aitaukses ulkon toisiinsa eikä ollu siel ees huomaavinaa toisiaan sit laitettii samaa häkkii ni tuli vähä riitoi tai poika jahtas tätä naarast mut sit parin päivän pääst olivat jo ihan hyvii kamui. Kannattaa ostaa tyttö ja leikkauttaa poika ja sit aika samanikäiset olis hyvät

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1097
    2. Uskaltaisitko vielä

Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      866
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      835
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      275
      652
    5. Keitä täällä on??

Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      69
      572
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      72
      553
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      552
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      526
    9. Mitä toivot

Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      32
      473
    Aihe