Kopsasin tuo toisen aloituksen lopusta tänne, kun tästä on toistuvasti ollut niin paljon puhetta.
Joskus alkoholipuolella on näkyvissä riippuvuus alkoholistista, eli vapaana ollessa kelpaa puolisoksi lähinnä alkoholisti.
Mutta Nph puolella olen kokemuksesta johtuen eri mieltä, koska juoppous tunnetaan mutta nph:a ei. Ne henkilöt jotka ovat olleet tai ovat parisuhteessa nph:n kanssa, ovat yhtä poikkeusta lukuunottamatta hyvän itsetunnon omaavia ja hyvin järkeviä ihmisiä.
Myöskään minun itsetunnossa ei ole mitään vikaa enkä kaipaa kenekään muuttamista, tai jotain holhoojan roolia. Se olisikin kummallista kun alkoholstiexän puitteissa kävin kurssit jossa asiaa käsiteltiin.
Nph on normaalin ihmisen kokemuspiirin ulkopuolella oleva asia, jota ei kokenutkaan, jos ei ole ennestään tietoa nph:a, osaa tunnistaa.
Tavatessa narsisti käyttäytyy täysin normaalisti tai jopa normaalia paremmin. Kaikki yhdessä oleminen on hauskaa ja tuntuu että on löytänyt juuri sopivan ihmisen.
Todellisuudessa vieressä on henkilö joka näyttelee kokoajan ja on herkkä sille mistä toinen pitää ja kuinka ollaakaan on samaa mieltä kaikesta.
Siis suhde on kaukana holhousuhteesta, eihän järkevää ihmistä tarvitse holhota ja siltä se narsu silloin vaikuttaa. Myös nph jolla on alkoholiongelma on hyvä pettämään toista uskomaan että ongelmia ei ole, toisin kuin tavallinen alkkis.
Uskon myös että narsistin ja tahdottoman ihmisen kohtaaminen on hyvin epätodennäköistä, vaikka tunnen tukun narsisteja, niin en yhtään sellaista liittoa ole nähnyt. Narsu ottaa sen jonka saa uskomaan itseensä ja se on yleensä normaali ihminen, siis lähes kaikki normaalit ovat luvallista narsku saalista.
Narsistin uhrit ovat useinmiten normaaleja ihmisiä.
52
372
Vastaukset
Mä en kyllä usko, että kukaan valitsee tietoisesti alkoholistia puolisokseen.
Hyvin harva oikeasti edes tietää mitä alkoholismi tai addiktio on muussa kuin siinä muodossa, että ollaan ressuja tissuttelijoita, piikki hanskassa, ryyppäämässä koko ajan tai jossain sillan alla tenuttamassa.
Sama ajattelu sielläkin on : ihana tyyppi noin muuten, tosi kiva. Sitten kun hälytyskellot soi, alkaa todellisuuden kieltäminen ja auttamisyritykset, anteeksipyytelykierre ja kontrollointitarve jne.
Suhteesta muodostuu riippuvuussuhde ajan kanssa.
Mä ainakin otan noita päihde-esimerkkejä esiin paljolti siksi, että siellä on suhteissa paljon samanlaista dynamiikkaa kuin muissakin kaltoinkohtelevissa vastaavissa.
Sitä paitsi, alkoholi tai päihteet nyt on reeeilusti yli puolessa väkivallanteossa mukana ja mitä pahemmaksi teot menee - sitä useammin.
Alkoholi ei itsessään enää silloin useinkaan ole "se tekijä" vaan olosuhteet mitkä se ongelma ja sen tuottamat sivuongelmat tuo. Toisaalta perinteinen pohjanmaalainen kännitappo veitsen kanssa taitaa olla edelleenkin perinteisimpiä =)
Sen kännissä tehdyn "intohimohakkauksen" lisäksi.
Addiktin tunnemaailma on niin sekaisin, että suhteellisuudentaju hämärtyy, loukkaantumiskynnys madaltuu ja impulssikontrolli vähenee. Siihen kun silpasee kossua vähän niin ai että.
Ne on aika samanlaisia tilanteita kuin muissakin kaltoinkohtelusuhteissa ja toimivat hyvinä kuvainnollistajina.
"Myös nph jolla on alkoholiongelma on hyvä pettämään toista uskomaan että ongelmia ei ole, toisin kuin tavallinen alkkis"
Toi on ihan kukkua. Anteeksi.
Perustiedoilla addiktioista sen saa jo esille.
JOKAINEN addikti käyttäytyy "narsistisesti", valehtelee, manipuloi, huijaa, vähättelee, kieltää ongelman, salailee, menettää kontrolliaan jne ja tämä on ihan perushomma tässä jutussa.
Ei ole olemassakaan sellaista addiktia joka toimisi jotenkin "rehdimmin" tai pääsisi vähemmillä vaikutuksilla. Ei vain ole.
Mutta itse asiaan : uhrit eivät ole mikään yhtenäinen ryhmä ja sen sisällä on vaihtelua ; siellä on myös (!) uhreja joilla on itselläkin vintti pimeenä tai tarpeita joita tällainen suhde täyttää.
Toiset taas saavat yksinkertaisesti paremmuudentunnetta ollessaan "sellaisen" kanssa ja näin ulkoistettua kaiken pahan ja huokailtua ympäriinsä. "Voi kun se on niin kamala, huh huh...en tajua...onneksi minä en..."
Kuten kirjoitin aiemmin : myös niistä usein tiedostamattomista vaikutteista puhuminen/kirjoittaminen on uhrien auttamista.
Väkivaltaisesta suhteesta toiseen hyppivät uhrit omaavat joitakin yhtäläisyyksiä kylläkin. Niistä kirjoittamista ei tartte ottaa henkilökohtaisesti.Tuon käänteisnarsisti, vastariippuja, läheisriippuja - keskustelun innoittamana tässä hyvä peruslinkki asiasta.
Vaikka aihe on liitetty alkoholismiin,sen voi helposti rinnastaa ilmiönä muihinkin kaltoinkohteleviin suhteisiin.
http://www.juwanet.org/sosterv/alkoholi/läheisriippuvuus.htm
Tässä taas tämä perinteinen versio sellaisen suhteen dynamiikasta :
Kaltoinkohteleviin ja haittoja tuottaviin suhteisiin "osallistuu" moni jopa tietämättään, tietämättömyyttään tai tahtomattaan.
Tässä esitellään "päähenkilöt" jotka alkavat suojaamaan sairastuttavaa yksilöä.
http://www.juwanet.org/sosterv/alkoholi/karuselli.htm
Ja sitten siitä paskanjauhannasta ja moraalittomuudesta :
http://www.juwanet.org/sosterv/alkoholi/kielto.htm
Näissä läheisille haittoja tuovissa ongelmissa (addikti, narsisti, vaimonhakkaaja jne) on paljon yhtäläisyyksiä eikä sitä alkoholisti-sanaa tartte säikkyä. Kaikki he elävät erittäin voimakkaan ja hallitsevan ilmiön äärellä tietämättä enää mitä tehdä.- xcch
"Mä en kyllä usko, että kukaan valitsee tietoisesti alkoholistia puolisokseen."
Niinkö, eräs tuttavani (Tuula, isä oli ollut alkoholisti (nimi muutettu) kertoi että kun hän alkoi seurustelemaan nykyisen miehensä kanssa, niin tämä kertoi avoimesti että hänellä on tapana ottaa aikatavalla alkoholia. Ei tietenkään pitänyt itseään alkoholistina. Olivat olleet 3-4 kuukautta naimissa niin Tuula kertoi alkaneensa läksyttää miestä juomisesta, niin mies oli katsonut vaimoaan ja sanonut että "minähän kerroin että otan runsaasti alkoholia ja sinä ei ollut mitään sitä vastaan, niin että mitä sinä nyt alat siitä moittimaan"
Tuula kertoi että "totta se oli" hänen piti siis vaieta.
Yli kymmenen vuotta siinä meni, kun mies sitten AA-kerhon kautta raitistui.
Nainen kertoi että se oli hänelle toinen shokki, koska mies itsenäistyi eikä enän tarvinnut eron pelossa mielistellä vaimoaan.
"JOKAINEN addikti käyttäytyy "narsistisesti", valehtelee, manipuloi, huijaa, vähättelee, kieltää ongelman, salailee, menettää kontrolliaan jne ja tämä on ihan perushomma tässä jutussa. "
Tuo on kaikki on totta, mutta alkoholisti uransa alkutaipaleella on varsin normaali, juo esim. vähemmän kuin naapurin kalle joka ei ole alkoholsti.
Exä joi suhteen alussa aika harvoin, ehkä pari kertaa kuukaudessa eikä koskaa itseään pöydän alle tai muistia pois. Ei määrät alussa häirinnet mutta kummallinen ailahteleva käytös, myös ennen juomista selvinpäin. Se selvisi kun hän kertoi rehellisesti minnesotahoidon jäkeen että oli ollut alkoholisti jo ennen kuin edes tunnettiin. Ja häntä riivasivat jo tuolloin itsepetos oireet.
Väittäsin kyllä että Nph alkoholisti uran alussa ja vähän pitemmälläkin pystyy kyllä huijaamaan paremmin, koska tavoilleen uskollisena näyttelee muutenkin sujuvasti kunnollista ja rakastunutta. Exä ei esim. senkummemmin mitään näytellyt, oli oma itsensä ja sellaisena muuten jatkossakin pysyi, mutta alkoholin käyttö ja siitä johtuvat lieveilmiöt pahenivat. - xcch
xcch kirjoitti:
"Mä en kyllä usko, että kukaan valitsee tietoisesti alkoholistia puolisokseen."
Niinkö, eräs tuttavani (Tuula, isä oli ollut alkoholisti (nimi muutettu) kertoi että kun hän alkoi seurustelemaan nykyisen miehensä kanssa, niin tämä kertoi avoimesti että hänellä on tapana ottaa aikatavalla alkoholia. Ei tietenkään pitänyt itseään alkoholistina. Olivat olleet 3-4 kuukautta naimissa niin Tuula kertoi alkaneensa läksyttää miestä juomisesta, niin mies oli katsonut vaimoaan ja sanonut että "minähän kerroin että otan runsaasti alkoholia ja sinä ei ollut mitään sitä vastaan, niin että mitä sinä nyt alat siitä moittimaan"
Tuula kertoi että "totta se oli" hänen piti siis vaieta.
Yli kymmenen vuotta siinä meni, kun mies sitten AA-kerhon kautta raitistui.
Nainen kertoi että se oli hänelle toinen shokki, koska mies itsenäistyi eikä enän tarvinnut eron pelossa mielistellä vaimoaan.
"JOKAINEN addikti käyttäytyy "narsistisesti", valehtelee, manipuloi, huijaa, vähättelee, kieltää ongelman, salailee, menettää kontrolliaan jne ja tämä on ihan perushomma tässä jutussa. "
Tuo on kaikki on totta, mutta alkoholisti uransa alkutaipaleella on varsin normaali, juo esim. vähemmän kuin naapurin kalle joka ei ole alkoholsti.
Exä joi suhteen alussa aika harvoin, ehkä pari kertaa kuukaudessa eikä koskaa itseään pöydän alle tai muistia pois. Ei määrät alussa häirinnet mutta kummallinen ailahteleva käytös, myös ennen juomista selvinpäin. Se selvisi kun hän kertoi rehellisesti minnesotahoidon jäkeen että oli ollut alkoholisti jo ennen kuin edes tunnettiin. Ja häntä riivasivat jo tuolloin itsepetos oireet.
Väittäsin kyllä että Nph alkoholisti uran alussa ja vähän pitemmälläkin pystyy kyllä huijaamaan paremmin, koska tavoilleen uskollisena näyttelee muutenkin sujuvasti kunnollista ja rakastunutta. Exä ei esim. senkummemmin mitään näytellyt, oli oma itsensä ja sellaisena muuten jatkossakin pysyi, mutta alkoholin käyttö ja siitä johtuvat lieveilmiöt pahenivat.Siis olet toisaalta oikeassa Lynett, ei tietenkään valitse alkoholistia sillä tavalla että toinen sanoo "olen Pirjo / Teijo ja olen alkoholisti" :)
xcch kirjoitti:
Siis olet toisaalta oikeassa Lynett, ei tietenkään valitse alkoholistia sillä tavalla että toinen sanoo "olen Pirjo / Teijo ja olen alkoholisti" :)
Sepä se, mutta montaa kumppania kiehtoo ajatus siitä, että minä olen nyt niin erikoinen tässä... että että että... hän varmasti muuttuu. Hän varmasti nyt haluaa tätä. Ja tämä kertoo vain siitä, että perustiedot addiktioista ovat täysin hukassa yleisellä tasolla. Koska päihdeongelmat ovat suurin kansallinen ongelmamme ja joukossa on tuplaongelmaisia (ja jos ei ole alunperin häiriötä niin päihteet tuo kyllä sen tullessaan,...) persoonallisuushäiriöisiä ja muita mielenterveysongelmaisia, se olisi tärkein lähestymiskohta.
Jokaisen pitkään "menestyneen" holistin/addiktin takana on mahdollistajia, hoivaajia, kontrolloijia...(laitoin sen linkin ; karuselli nimeltä kieltäminen) joten vaikka se toisen juominen ei ole vastapuolen vika (!!!), he osallistuvat käytöksellään ongelman ylläpitämiseen.
Jos tätä tietoa markkinoitaisiin yhtä fanaattisesti kuin narsismia sellaisenaan, moni voisi pelastua. Ei vain ole "yhtä kamalaa" (???) olla holistin puoliso kuin narsistin.
Mutta...kävele sisään kuuntelemaan tällaisten läheisten kertomuksia jonka jälkeen omat ongelmasi ovat täysin mitättömiä. Se ON iso ongelma. On on on.
Suurin osa kaikesta väkivallasta liittyy päihteisiin ja niiden tuomiin mt-ongelmiin tai niillä peitettyihin mt-ongelmiin.
- henna...
Näyttää siltä, että narsistille tuottaa suurinta tyydystä se, mitä vahvemman ja vahvempi itsetuntoisen, hyvin ihmisten kanssa toimeen tulevan ja sosiaalisemman ihmisen saa murrettua ja alistettua.
Oma eksäni on sanonut nykyisestään, joka ainakin vaikuttaa sellaiselta ihmiseltä että olisi aika helposti kenen vaan höynäytettävissä (anteeks vaan kun sanon ihmisestä noin), että nainen ei häntä kiinnosta ja nainen ei ole mielenkiintoinen, koska uskoo liian helposti häntä yms ja yrittää olla mieliksi, ja siksi vonkaa mm. mun perääni, koska minussa sentään kuulemma oli haastetta. "Edeltäjäni" ovat olleet jotkut jopa hyvin korkeasti koulutettuja, seuraelämässä suosittuja naisia.- henna...
Nyt on vissiin jätkä vähän reissussa rähjääntynyt, pienessä paikassa tapansa jo tunnetaan ja ei ole enää valinnanvaraa naisten suhteen. Kylmästi sanottuna.
"...että nainen ei häntä kiinnosta ja nainen ei ole mielenkiintoinen, koska uskoo liian helposti häntä yms ja yrittää olla mieliksi, ja siksi vonkaa mm. mun perääni, koska minussa sentään kuulemma oli haastetta."
Tyypillinen imartelulause =)
Eli koettaa sanoa kuinka ainutlaatuinen olet eikä tuo toinen oikeasti merkkaa mitään, ota takaisin jne.
Mua aina huvittaa noissa kökköpuheissa se, että minkälaisen kuvan ihminen kuvittelee antavansa kun kertoo olevansa jonkun sellaisen kanssa josta ei edes pidä...noh, toisaalta, nuo ton tyyppiset mairittelut ovat ilmeisen toimivia.- xcch
"Näyttää siltä, että narsistille tuottaa suurinta tyydystä se, mitä vahvemman ja vahvempi itsetuntoisen, hyvin ihmisten kanssa toimeen tulevan ja sosiaalisemman ihmisen saa murrettua ja alistettua."
Tuohon minunkin kokemukset viittaa, tuntuu kyllä oudolta, mutta minun tietoon tulleissa tapauksissa yli 80% narsu puolison kumppaneista on todella luja luontoisia.
Kehumisiin pitää suhtautua varauksellisesti, narsu kehuu aina sitä jonka tykönä ei ole ja haukkuu sitä jonka tykönä on. Siis tietysti aina sille jonka tykö haluaa. Jos lähtis pois toisen tyköä sinun tykö niin kohta haukkuisi sinua sille toiselle ja kehuisi sitä. Olisko näin ? oletan ainakin :) - henna...
lynett kirjoitti:
"...että nainen ei häntä kiinnosta ja nainen ei ole mielenkiintoinen, koska uskoo liian helposti häntä yms ja yrittää olla mieliksi, ja siksi vonkaa mm. mun perääni, koska minussa sentään kuulemma oli haastetta."
Tyypillinen imartelulause =)
Eli koettaa sanoa kuinka ainutlaatuinen olet eikä tuo toinen oikeasti merkkaa mitään, ota takaisin jne.
Mua aina huvittaa noissa kökköpuheissa se, että minkälaisen kuvan ihminen kuvittelee antavansa kun kertoo olevansa jonkun sellaisen kanssa josta ei edes pidä...noh, toisaalta, nuo ton tyyppiset mairittelut ovat ilmeisen toimivia."Tyypillinen imartelulause =)"
Tottakai myös imartelulause, onhan kyseessä narsisti joka käyttää imarteluakin saadakseen tahtonsa perille.
Mutta tiedän ehkä sinua paremmin myös tosiasiat, eli sen että koska nainen on nin "helppo nakki" niin silloin kun mies esimerkiksi kelpuuttaa naisensa mukaan ravintolaan, niin ei halua istua edes hänen kanssaan samassa pöydässä, puhuu julkisesti mitätöiden ja ivaillen naisesta/naiselle, ei ole tuntevinaan häntä, ei lähde samaa matkaa kotiin, flirttailee avoimesti naisensa nähden muiden kanssa jne. Samanlainen pettäjäpaska se on ollut muidenkin kanssa, mutta sen on pitänyt tehdä se paljon enemmän salassa ja esimerkiksi ravintolassa kovastikin liimautunut sellaiseen kumppaniinsa, jossa on sen mielestä ollut sitä "haastetta" ja joiden kanssa olemisesta on tuntenut saavansa itselleen meriittiä. Tottakai se sille "kelpaa" samalla tavalla sitten kotona, neljän seinän sisällä. - _ __ ___ ____
xcch kirjoitti:
"Näyttää siltä, että narsistille tuottaa suurinta tyydystä se, mitä vahvemman ja vahvempi itsetuntoisen, hyvin ihmisten kanssa toimeen tulevan ja sosiaalisemman ihmisen saa murrettua ja alistettua."
Tuohon minunkin kokemukset viittaa, tuntuu kyllä oudolta, mutta minun tietoon tulleissa tapauksissa yli 80% narsu puolison kumppaneista on todella luja luontoisia.
Kehumisiin pitää suhtautua varauksellisesti, narsu kehuu aina sitä jonka tykönä ei ole ja haukkuu sitä jonka tykönä on. Siis tietysti aina sille jonka tykö haluaa. Jos lähtis pois toisen tyköä sinun tykö niin kohta haukkuisi sinua sille toiselle ja kehuisi sitä. Olisko näin ? oletan ainakin :)"Narsistin uhrit ovat useinmiten normaaleja ihmisiä."
Ei pidä LAINKAAN paikkaansa. Narsistin uhriksi (parisuhteessa) joutuvat huonon itsetunnon omaavat käänteisnarsistit, heikosti itseään ja oikeuksiaan sekä tunteitaan puolustavat ihmiset, jotka kärsivät läheisriippuvuudesta ja itseluottamuksen puutteesta eivätkä ylipäätään uskalla ilmaista omia tunteitaan ja joilta puuttuu rohkeutta olla oma itsensä kaikkien ihmisten kanssa, myös narsistien ("liiallisen" mukautuvia kun ovat). Monilla narsistin uhreilla on huono turvallisuuden tunne ja he hakevat joko tietoisesti tai tiedostamattaan "voimakkaan" ihmisen kumppanikseen tunteakseen olonsa turvalliseksi (narsisti voi vaikuttaa hyvin voimakkaalta - ainakin aluksi, todellisuudessahan asia ei ole näin).
Tämä on valitettava tosiasia, mutta tosiasia kuitenkin.
Sitten on pieni osa niitä, jotka alkavat seurustella narsistin kanssa, mutta erovat hyvin nopeasti huomattuaan narsistin olevan häiriöinen. Heistä ei siis tule uhreja, koska eivät jää suhteeseen.
xcch, ymmärrän kyllä, että haluat pitää kiinni omasta "normaaliudestasi". Ja kyllähän narsistien uhrit ovatkin "normaaleja". Myös narsistit ovat "normaaleja": heillä on vain persoonaan ja omaan minäkäsitykseen liittyviä ongelmia ja kehitystehtäviä, joita he eivät syystä tai toisesta ole käyneet läpi. Sanoisin kuitenkin vielä xcch, että jos uhri EI halua parantaa OMAA epätasapainossa olevaa narsismiaan, hän kärsii siitä valitettavasti lopun ikäänsä. Aivan samalla tavalla kuin narsistikin.
Ja ihan kaikille tiedoksi tähän loppuun, että tämäKÄÄN viesti EI ollut mitätöintiä tai syyttelyä, vaan IKÄVÄ TOSIASIA. Toivon kaikille uhreille PELKKÄÄ HYVÄÄ. - henna...
xcch kirjoitti:
Kehumisiin pitää suhtautua varauksellisesti, narsu kehuu aina sitä jonka tykönä ei ole ja haukkuu sitä jonka tykönä on. Siis tietysti aina sille jonka tykö haluaa. Jos lähtis pois toisen tyköä sinun tykö niin kohta haukkuisi sinua sille toiselle ja kehuisi sitä. Olisko näin ? oletan ainakin :)"Kehumisiin pitää suhtautua varauksellisesti, narsu kehuu aina sitä jonka tykönä ei ole ja haukkuu sitä jonka tykönä on. Siis tietysti aina sille jonka tykö haluaa. Jos lähtis pois toisen tyköä sinun tykö niin kohta haukkuisi sinua sille toiselle ja kehuisi sitä. Olisko näin ? oletan ainakin :) "
Kyllä narsistin kehumiseen pitää todellakin suhtautua varauksellisesti.
Jos kuvittelen, että minuun iskisi joku "mielenhämärtymishulluuskohtaus" ja ottaisin sen takaisin, niin olen sen verran itsepäinen ja näen sen läpi nykyisin että riita olisi valmis muutamassa päivässä, en hyväksyisi hänen valheitaan ja hyväksikäyttöään ja vähättely-yrityksiään, jolloin hän varmaan hyvinkin nopeasti pakenisi nykyisensä luokse, koska saa siellä liki ilmaisen ylläpidon ja hänen sanojaan ei asetettaisi juuri koskaan kyseenalaiseksi ymns. Jotenkin vaan tuntuu, että hän hakee/tarvitsee ne dramaattiset riitelyt, että saa toteuttaa manipulointiaan kun yrittää selittää mustan valkoiseksi, siinä se "haaste" luultavasti onkin, että hän kaipaa vaikeammin manipuloitavissa olevaa ihmistä, tyydytys manipuloimisesta on varmaan isompi kun pystyy sen tekemään sellaisen kanssa joka ei ole niin helposti manipuloitavissa, eihän sellaisessa joka silmät pyöreinä uskoo kaikki hänen valheensa ole itse asiassa mitään manipuloitavaa ja siksi se voi olla narsistin mielestä tylsä tapaus. En nyt ehkä osannut selittää selvästi mitä tarkoitan ja voinhan olla väärässäkin, mutta tämä heppu on mielestäni juuri tällainen.
Varmaan sitten kun toteaisi minut "liian vaikeaksi" (ja ilmainen ylöspito ym ei toimisi ja sen hän tarvitsee, on aina elänyt naisten kustannuksella) ja tehdessään paluuta nykyisensä luokse, haukkuisi minua tälle nykyiselleen ja luultavasti sepustaisi tarinan että ei hän itse asiassa halunnutkaan minun luokseni mutta kun se henna painosti, itki ikäväänsä ja väkisin vaati luokseen niin hän ihan säälistä ... :D
Joskus heidän suhteensa aika alussa tämä nykyinen soitti minulle, itki, valitti sitä miten mies halveksii häntä jne ja nainen myös epäili vieraista naisista (eron jälkeen mies oli soitellut minulle monta krt pvässä ja uhkaillut jopa itsarilla jos en ota sitä takaisin) ja en halunnut näitä vonkaamisia naiselle kuitenkaan paljastaa (koska olin varma että sitten kun nainen olisi tästä miehelle sanonut, mies olisi taatun varmasti kääntänyt syylllseksi minut ja kieltänyt koko asian) mutta sanoin naiselle että mies on täysin epäluotettava ja valehtelee, että suosittelen tekemään päätöksen suhteen jatkosta tuon tiedon perusteella. Nainen kiitti neuvosta. Seuraavana päivänä soitti ihan raivona sanoen että "prkeleen h*ora, sinä itse valehtelit, minä kysyin mieheltä eilen illalla että valehteleko sinä ja mies vastasi että en valehtele" ja sitten nainen kertoi sanoneensa minun sanoneen että mies valehtelee niin nainen raivosi että "mies sanoi että se henna on juossut minun perässäni koko ajan sen jälkeen kun sen jätin ja nyt mustasukkaisena keksii tuollaista, että minä muka valehtelisin". Eli nainen itse ensin epäilee miehen valehtelevan, minä vahvistin että näin on, kysyy valehtelijaksi epäilemältään että valehteletko sinä ja kun toinen vastaa, että en valehtele, niin uskoo sitä. huh huh.
Totuus oli kuitenkin se, että se olin minä joka sen jätin ja totuus oli se että mies vonkasi jatkuvasti takaisin hyvin dramaattiseksi heittäytyen ja minä selvästi ja jyrkästi kielsin enää ikinä haluavani minkäänlaista suhdetta hänen kanssaan. - henna...
henna... kirjoitti:
"Kehumisiin pitää suhtautua varauksellisesti, narsu kehuu aina sitä jonka tykönä ei ole ja haukkuu sitä jonka tykönä on. Siis tietysti aina sille jonka tykö haluaa. Jos lähtis pois toisen tyköä sinun tykö niin kohta haukkuisi sinua sille toiselle ja kehuisi sitä. Olisko näin ? oletan ainakin :) "
Kyllä narsistin kehumiseen pitää todellakin suhtautua varauksellisesti.
Jos kuvittelen, että minuun iskisi joku "mielenhämärtymishulluuskohtaus" ja ottaisin sen takaisin, niin olen sen verran itsepäinen ja näen sen läpi nykyisin että riita olisi valmis muutamassa päivässä, en hyväksyisi hänen valheitaan ja hyväksikäyttöään ja vähättely-yrityksiään, jolloin hän varmaan hyvinkin nopeasti pakenisi nykyisensä luokse, koska saa siellä liki ilmaisen ylläpidon ja hänen sanojaan ei asetettaisi juuri koskaan kyseenalaiseksi ymns. Jotenkin vaan tuntuu, että hän hakee/tarvitsee ne dramaattiset riitelyt, että saa toteuttaa manipulointiaan kun yrittää selittää mustan valkoiseksi, siinä se "haaste" luultavasti onkin, että hän kaipaa vaikeammin manipuloitavissa olevaa ihmistä, tyydytys manipuloimisesta on varmaan isompi kun pystyy sen tekemään sellaisen kanssa joka ei ole niin helposti manipuloitavissa, eihän sellaisessa joka silmät pyöreinä uskoo kaikki hänen valheensa ole itse asiassa mitään manipuloitavaa ja siksi se voi olla narsistin mielestä tylsä tapaus. En nyt ehkä osannut selittää selvästi mitä tarkoitan ja voinhan olla väärässäkin, mutta tämä heppu on mielestäni juuri tällainen.
Varmaan sitten kun toteaisi minut "liian vaikeaksi" (ja ilmainen ylöspito ym ei toimisi ja sen hän tarvitsee, on aina elänyt naisten kustannuksella) ja tehdessään paluuta nykyisensä luokse, haukkuisi minua tälle nykyiselleen ja luultavasti sepustaisi tarinan että ei hän itse asiassa halunnutkaan minun luokseni mutta kun se henna painosti, itki ikäväänsä ja väkisin vaati luokseen niin hän ihan säälistä ... :D
Joskus heidän suhteensa aika alussa tämä nykyinen soitti minulle, itki, valitti sitä miten mies halveksii häntä jne ja nainen myös epäili vieraista naisista (eron jälkeen mies oli soitellut minulle monta krt pvässä ja uhkaillut jopa itsarilla jos en ota sitä takaisin) ja en halunnut näitä vonkaamisia naiselle kuitenkaan paljastaa (koska olin varma että sitten kun nainen olisi tästä miehelle sanonut, mies olisi taatun varmasti kääntänyt syylllseksi minut ja kieltänyt koko asian) mutta sanoin naiselle että mies on täysin epäluotettava ja valehtelee, että suosittelen tekemään päätöksen suhteen jatkosta tuon tiedon perusteella. Nainen kiitti neuvosta. Seuraavana päivänä soitti ihan raivona sanoen että "prkeleen h*ora, sinä itse valehtelit, minä kysyin mieheltä eilen illalla että valehteleko sinä ja mies vastasi että en valehtele" ja sitten nainen kertoi sanoneensa minun sanoneen että mies valehtelee niin nainen raivosi että "mies sanoi että se henna on juossut minun perässäni koko ajan sen jälkeen kun sen jätin ja nyt mustasukkaisena keksii tuollaista, että minä muka valehtelisin". Eli nainen itse ensin epäilee miehen valehtelevan, minä vahvistin että näin on, kysyy valehtelijaksi epäilemältään että valehteletko sinä ja kun toinen vastaa, että en valehtele, niin uskoo sitä. huh huh.
Totuus oli kuitenkin se, että se olin minä joka sen jätin ja totuus oli se että mies vonkasi jatkuvasti takaisin hyvin dramaattiseksi heittäytyen ja minä selvästi ja jyrkästi kielsin enää ikinä haluavani minkäänlaista suhdetta hänen kanssaan."Jotenkin vaan tuntuu, että hän hakee/tarvitsee ne dramaattiset riitelyt, että saa toteuttaa manipulointiaan kun yrittää selittää mustan valkoiseksi.."
Miten tuon selittäisi ymmärrettävästi..... hän kokee mielenkiintoisemmaksi sellaisen joka on "vaikea", jonka kanssa hän saa tehdä "työtä" saadakseen toisen manipuloitua, mutta KÄYTÄNNÖSSÄ tarvitsee sellaisen, joka on "helppo", joka tekee sille kodin omalla kustannuksellaan, ruokkii, suostuu seksiin miehen ehdoillla, miehen palatessa vieraista ei ole pelkoa että tulisi ulosheitetyksi tai ainakin jos sellaisella vähän uhkaillaankin niin hän pystyy olemaan varma että pienellä vaivalla saa toisen leppymään jne... hän TARVITSEE tällaisen suhteen, mutta sanoo että "ei rakasta" tätä ja tämä ei ole mitenkään mielenkiintoinen .. hän mielessään todennäköisesti rakentelee saavuttamattoman "rakkautensa" kohteen sellaisesta, jonka kanssa hän käytännössä ei pystyisi kuitenkaan olemaan ja elämään...
Sellainen kuva minulla on miehestä tullut omien kokemuksieni ja sen perusteella mitä hänen muista suhteistaan tiedän. Juuri tämä henkilö on mielestäni tuollainen, en tiedä kuuluuko tuo tyypillisesti nars pers härön piirteisiin vai ei. Mutta nph:n piirteet ja ominaisuudet kyllä sopii muuten häneen hyvin, ne mitkä ovat asiantuntijoiden mukaan narsistin piirteitä. - henna...
henna... kirjoitti:
"Jotenkin vaan tuntuu, että hän hakee/tarvitsee ne dramaattiset riitelyt, että saa toteuttaa manipulointiaan kun yrittää selittää mustan valkoiseksi.."
Miten tuon selittäisi ymmärrettävästi..... hän kokee mielenkiintoisemmaksi sellaisen joka on "vaikea", jonka kanssa hän saa tehdä "työtä" saadakseen toisen manipuloitua, mutta KÄYTÄNNÖSSÄ tarvitsee sellaisen, joka on "helppo", joka tekee sille kodin omalla kustannuksellaan, ruokkii, suostuu seksiin miehen ehdoillla, miehen palatessa vieraista ei ole pelkoa että tulisi ulosheitetyksi tai ainakin jos sellaisella vähän uhkaillaankin niin hän pystyy olemaan varma että pienellä vaivalla saa toisen leppymään jne... hän TARVITSEE tällaisen suhteen, mutta sanoo että "ei rakasta" tätä ja tämä ei ole mitenkään mielenkiintoinen .. hän mielessään todennäköisesti rakentelee saavuttamattoman "rakkautensa" kohteen sellaisesta, jonka kanssa hän käytännössä ei pystyisi kuitenkaan olemaan ja elämään...
Sellainen kuva minulla on miehestä tullut omien kokemuksieni ja sen perusteella mitä hänen muista suhteistaan tiedän. Juuri tämä henkilö on mielestäni tuollainen, en tiedä kuuluuko tuo tyypillisesti nars pers härön piirteisiin vai ei. Mutta nph:n piirteet ja ominaisuudet kyllä sopii muuten häneen hyvin, ne mitkä ovat asiantuntijoiden mukaan narsistin piirteitä.Täytyy vielä sanoa, että jossakin vaiheessa yhdessä oloamme, ehkä jossakin keskivaiheilla, ollessani ihan päästäni pyörällä ja mitätöity ja alistettu, olin itsekin aika pitkälle juuri tuollainen "helppo nakki", jonka jälkeen aloin taistelemaan oman itseni puolesta, otin selvää asioista jne jne jne mutta loppuvuosina silkka pelko teki käytännössä toimmisen vaikeaksi ja hidasti sitä.
- xcch
henna... kirjoitti:
Täytyy vielä sanoa, että jossakin vaiheessa yhdessä oloamme, ehkä jossakin keskivaiheilla, ollessani ihan päästäni pyörällä ja mitätöity ja alistettu, olin itsekin aika pitkälle juuri tuollainen "helppo nakki", jonka jälkeen aloin taistelemaan oman itseni puolesta, otin selvää asioista jne jne jne mutta loppuvuosina silkka pelko teki käytännössä toimmisen vaikeaksi ja hidasti sitä.
" jonka jälkeen aloin taistelemaan oman itseni puolesta, "
Olet ollut todella urhoollinen sillä naisilla tämä on varmaan huomattavasti vaikempaa ja vaarallisempaa kuin miehillä, meillä väkivallan pelko on pieni. Henkistä tosin esiintyy, mutta se ei ole niin vaarallista. - henna...
xcch kirjoitti:
" jonka jälkeen aloin taistelemaan oman itseni puolesta, "
Olet ollut todella urhoollinen sillä naisilla tämä on varmaan huomattavasti vaikempaa ja vaarallisempaa kuin miehillä, meillä väkivallan pelko on pieni. Henkistä tosin esiintyy, mutta se ei ole niin vaarallista.Totta puhut mielestäni tuon väkivallan suhteen, että naisille se on vaikeampaa. Itselleni se oli jotain aivan kammottavaa kun en ollut ikinä ennen häntä kokenut fyysisen väkivallan uhkaa tai fyysistä väkivaltaa, se oli niin vieras ja kaukainen asia minun maailmassani.
Tässä tänä iltana näitä kirjoittaessani, tajusin itse vieläkin selvemmin, miten suhde narsistin kanssa MUUTTI minut ihan toisenlaiseksi kuin olin mitä olin ollut ennen häntä ja kuitenkin ikää ja elämää ja ihmissuhteita oli jo melkoisesti takana ennen narsistia. Kun täällä niin usein kirjoitetaan että uhrit ovat sellaisia tai tällaisia. Olin aika liikkuvainen, eläväinen, iloinen, elämään ja itseeni luottavainen, positiivinen, nauravainen ja sosiaalinen ennen häntä (hui kamala, nyt tietysti sanotaan, että uhrit ovat omasta mielestään täysin vailla vikoja, joo, en ollut täysin vailla vikojakaan!!!) ja muutuin pahimmillani narsistin kanssa ahdistuneeksi, pelokkaaksi, matelevaksi, erakkomaiseksi, tahdottomaksi, kaikesta syyllisyyttä tuntevaksi, loputtoman väsyneeksi, mielisteleväksi lapaseksi, joka ei enää osannut nauraa eikä itkeä eikä enää tiennyt edes itse kuka oikein oli ja mitä halusi ja mitä ajatteli ja jolta narsistin myötä oli kadonneet melkein kaikki ystävät ja kaveritkin. Tiedän itsestäni että se miten narsisti kohtelee vaikutuspiirissään olevaa voi MUUTTAA TODELLA RAJUSTI tämän kaiken kohteena olevaa ihmistä. - 10+18
henna... kirjoitti:
Totta puhut mielestäni tuon väkivallan suhteen, että naisille se on vaikeampaa. Itselleni se oli jotain aivan kammottavaa kun en ollut ikinä ennen häntä kokenut fyysisen väkivallan uhkaa tai fyysistä väkivaltaa, se oli niin vieras ja kaukainen asia minun maailmassani.
Tässä tänä iltana näitä kirjoittaessani, tajusin itse vieläkin selvemmin, miten suhde narsistin kanssa MUUTTI minut ihan toisenlaiseksi kuin olin mitä olin ollut ennen häntä ja kuitenkin ikää ja elämää ja ihmissuhteita oli jo melkoisesti takana ennen narsistia. Kun täällä niin usein kirjoitetaan että uhrit ovat sellaisia tai tällaisia. Olin aika liikkuvainen, eläväinen, iloinen, elämään ja itseeni luottavainen, positiivinen, nauravainen ja sosiaalinen ennen häntä (hui kamala, nyt tietysti sanotaan, että uhrit ovat omasta mielestään täysin vailla vikoja, joo, en ollut täysin vailla vikojakaan!!!) ja muutuin pahimmillani narsistin kanssa ahdistuneeksi, pelokkaaksi, matelevaksi, erakkomaiseksi, tahdottomaksi, kaikesta syyllisyyttä tuntevaksi, loputtoman väsyneeksi, mielisteleväksi lapaseksi, joka ei enää osannut nauraa eikä itkeä eikä enää tiennyt edes itse kuka oikein oli ja mitä halusi ja mitä ajatteli ja jolta narsistin myötä oli kadonneet melkein kaikki ystävät ja kaveritkin. Tiedän itsestäni että se miten narsisti kohtelee vaikutuspiirissään olevaa voi MUUTTAA TODELLA RAJUSTI tämän kaiken kohteena olevaa ihmistä.Henna, kerroit että muutuit narsistin kanssa. Sen huomaa täällä keskusteluissakin, koska käyttäydyt suurimman osan ajasta hyvin narsistisesti.
henna... kirjoitti:
"Tyypillinen imartelulause =)"
Tottakai myös imartelulause, onhan kyseessä narsisti joka käyttää imarteluakin saadakseen tahtonsa perille.
Mutta tiedän ehkä sinua paremmin myös tosiasiat, eli sen että koska nainen on nin "helppo nakki" niin silloin kun mies esimerkiksi kelpuuttaa naisensa mukaan ravintolaan, niin ei halua istua edes hänen kanssaan samassa pöydässä, puhuu julkisesti mitätöiden ja ivaillen naisesta/naiselle, ei ole tuntevinaan häntä, ei lähde samaa matkaa kotiin, flirttailee avoimesti naisensa nähden muiden kanssa jne. Samanlainen pettäjäpaska se on ollut muidenkin kanssa, mutta sen on pitänyt tehdä se paljon enemmän salassa ja esimerkiksi ravintolassa kovastikin liimautunut sellaiseen kumppaniinsa, jossa on sen mielestä ollut sitä "haastetta" ja joiden kanssa olemisesta on tuntenut saavansa itselleen meriittiä. Tottakai se sille "kelpaa" samalla tavalla sitten kotona, neljän seinän sisällä.Voi olla että arvioit tilanteen oikein. Voi olla että et.
Jos olet väärässä, haluat uskoa tuohon. Monesti on keskusteltu siitä, kuinka "ne" aina valehtelee. Miksi hän nyt puhuisi totta ?
Miksei tämä ole manipulaatiota ?
Hän haluaa sinun uskovan että olet ainutlaatuinen. Ihana. Vahva. Kaikkea muuta mitä toinen ei ole.
Mutta jos taas olet oikeassa ja kun kerroit hänen päihdeongelmastaan...on tosiasia, että kun se pahenee, myös seurakin pahenee.
Tosinarsistin ei tartte laskea rimaa koska hän voi manipuloida kenet vain uhriksi eikä tartte jäädä roikkumaan yhteen mahikseen.- entinen uhri
Narsisti todellakin saa varmasti suuremman tyydytyksen, mitä itsenäisemmän ja esim hyvin koulutetun ihmisen ihmisarvon saa nujerrettua. Narsisti menettää myös mielenkiintonsa, jos uhri alkaa olla kiinni hänessä ja kun ongelmia ilmenee. Narsisti ei todellakaan auta! Narsistit ovat syvästi kateellisia ja heidän itsetuntonsa on mitätön.
- xcch
"xcch, ymmärrän kyllä, että haluat pitää kiinni omasta "normaaliudestasi"
Minut testattiin exän aikoihin läheiskurssilla ja tulos oli psykologin kertomana että, "olet erittäin vahva persoona, olet niin vahva että olen utelias tietämään tarkemmin minkälainen oikein olet"
En ole antanut narsun minua pompotella, jos menee jossakin asiassa liian pitkälle niin laitan sulun päälle ja narsu on oppinut sen pakosta hyväksymään.
Kaikkea jäynää on keksinyt, yxi esimerkki..yhteen väliin tuli aina täyttämään tiskinpesukonetta kun olin syömässä ja hätyytti minut omalta vaki paikalta toiselle puolen pöytää. Tein sen alussa kiltisti, kunnes huomasin että tekee saman lähes joka päivä ja se on siis tahallista kiusaamista ja komentelu alkoi tapatua yhä röykeämällä äänellä, töni tuolia ja mekasti muutenkin, kun aina olet edessä jne.
Kerran kun taas tuli komentelemaan niin sanoin että anna olla viimeinen kerta kun tulet konetta täyttelemään minun ruoka aikana ja ajoin hiiteen. Kyllä se totteli, tiestysti kaikenlaista mököttömistä seurasi, mutta on pysynyt poissa :) Tietää että kun minulla kärähtää päreet jonkun asian suhteen niin laitan sen kuntoon. Varmaan tästä syystä on ollut jo pitempään rauhallista, mutta mistä sitä koskaan tietää mitä tapahtuu, narsut kun on arvaamattomia.
En tiedä onko tuollainen normaalia, samanlaisia kuin minä on pari tuttua joilla toisella on nph vaimo, mutta toinen on jo eronnut. Kovia yhteenottoja heillä on ollut, eivät kaverit antaneet periksi.
Ei liitto olisi kestänyt näin kauan jos olisin ollut tohvelsankari.- xcch
Kerrotaan vielä tämäkin, keräsi yhteen väliin myös ruuat jääkaappiin kun olin syömässä, yleensä vasta aloittanut. Hain ne kärsivällisesti takaisin, kunnes sain tarpeeksi. Kannatin ne siitä lähtien narsulla takaisin, kyllä se vähän niskotteli alussa.
Ei sen monta kertaa tarvinnut hakea kun oppi olemaan koskematta ruokiin. Kostoksi ei laita mitään jääkaappiin mitä minä olen tarvinnut syödessä :). Ei tietenkään ole sitä sanonut mutta helppo huomata, jos minulta unohtuu maitopurkki pöydälle, niin se on pöydällä vielä seuraavana päivänä, vaikka hänen korkeutensa olisi käynyt välillä iltapalalla. Hän ystävällisesti ottaa kaapista toisen maitopurkin jota itse käyttää, seuraavana aamuna minä tietysti saan kuulla kunniani purkin pöydälle jättämisestä. :oi
En viitsi kaikkiin pikkuasioihin puuttua, käy elämä minulle sekä narsulle liiana ahtaakksi, minulle riittää että tarvittaessa voi laittaa asiat kuntoon. Kohtelen tietysti normaalisti narsua ystävällisesti ja kunnioittavasti, mutta turhan usein se tulkitsee sen heikkoudeksi, tuota se ei meinaa millään oppia että ystävällisyys ei ole sama kuin heikkous. - henna...
:) lukiessani näin elävästi sieluni silmillä nuo ruokailu-tiskikoneentäyttämistilanteet :)
- henna...
xcch kirjoitti:
Kerrotaan vielä tämäkin, keräsi yhteen väliin myös ruuat jääkaappiin kun olin syömässä, yleensä vasta aloittanut. Hain ne kärsivällisesti takaisin, kunnes sain tarpeeksi. Kannatin ne siitä lähtien narsulla takaisin, kyllä se vähän niskotteli alussa.
Ei sen monta kertaa tarvinnut hakea kun oppi olemaan koskematta ruokiin. Kostoksi ei laita mitään jääkaappiin mitä minä olen tarvinnut syödessä :). Ei tietenkään ole sitä sanonut mutta helppo huomata, jos minulta unohtuu maitopurkki pöydälle, niin se on pöydällä vielä seuraavana päivänä, vaikka hänen korkeutensa olisi käynyt välillä iltapalalla. Hän ystävällisesti ottaa kaapista toisen maitopurkin jota itse käyttää, seuraavana aamuna minä tietysti saan kuulla kunniani purkin pöydälle jättämisestä. :oi
En viitsi kaikkiin pikkuasioihin puuttua, käy elämä minulle sekä narsulle liiana ahtaakksi, minulle riittää että tarvittaessa voi laittaa asiat kuntoon. Kohtelen tietysti normaalisti narsua ystävällisesti ja kunnioittavasti, mutta turhan usein se tulkitsee sen heikkoudeksi, tuota se ei meinaa millään oppia että ystävällisyys ei ole sama kuin heikkous."..tuota se ei meinaa millään oppia että ystävällisyys ei ole sama kuin heikkous. "
Lienee narsistille melkoisen vaikea läksy opittavaksi. :D - 5+20
"Minut testattiin exän aikoihin läheiskurssilla ja tulos oli psykologin kertomana että, "olet erittäin vahva persoona, olet niin vahva että olen utelias tietämään tarkemmin minkälainen oikein olet"
Xcch, tuolla psykologi tarkoitti, että sinulla on ongelma oman "vahvuutesi" kanssa. Psykologit eivät koskaan sano tutkimustilanteissa(kaan), mitä he itse ajattelevat, koska se voisi tuhota luottamuksen tutkivaan psykologiin. Vahvuudella psykologi tarkoitti todennäköisesti juuri narsisteille tunnuksenomaista piirrettä ja halusi tutkia sinua enemmän sen takia, ehkä jopa auttaa. Luepa tämä lainaus:
"Edellä on jo viitattu siihen, että ihmisen narsistinen tasapaino ja hänen minuutensa rakentuneisuus ja vahvuus ovat tekijöitä, jotka ovat merkityksellisiä sen suhteen, kuinka altis hän on häpeäromahduksille tai häpeän tuhoaville muodoille."
http://www.jotte.info/hapea
Narsistit ovat vahvoja suhteessa muihin ihmisiin sillä tavalla, että he ovat usein joustamattomia ja pakottavat muut ihmiset omiin näkemyksiinsä ja hallinnan alle.
Minulle heräsi ainakin kysymys, onko tuo puolisosi narsistiksi haukkuminen sittenkin omien tunteittesi heijastamista puolisoosi. - ..
xcch kirjoitti:
En viitsi kaikkiin pikkuasioihin puuttua, käy elämä minulle sekä narsulle liiana ahtaakksi, minulle riittää että tarvittaessa voi laittaa asiat kuntoon. Kohtelen tietysti normaalisti narsua ystävällisesti ja kunnioittavasti, mutta turhan usein se tulkitsee sen heikkoudeksi, tuota se ei meinaa millään oppia että ystävällisyys ei ole sama kuin heikkous.puhut kuin koiran kasvattamisesta...
5+20 kirjoitti:
"Minut testattiin exän aikoihin läheiskurssilla ja tulos oli psykologin kertomana että, "olet erittäin vahva persoona, olet niin vahva että olen utelias tietämään tarkemmin minkälainen oikein olet"
Xcch, tuolla psykologi tarkoitti, että sinulla on ongelma oman "vahvuutesi" kanssa. Psykologit eivät koskaan sano tutkimustilanteissa(kaan), mitä he itse ajattelevat, koska se voisi tuhota luottamuksen tutkivaan psykologiin. Vahvuudella psykologi tarkoitti todennäköisesti juuri narsisteille tunnuksenomaista piirrettä ja halusi tutkia sinua enemmän sen takia, ehkä jopa auttaa. Luepa tämä lainaus:
"Edellä on jo viitattu siihen, että ihmisen narsistinen tasapaino ja hänen minuutensa rakentuneisuus ja vahvuus ovat tekijöitä, jotka ovat merkityksellisiä sen suhteen, kuinka altis hän on häpeäromahduksille tai häpeän tuhoaville muodoille."
http://www.jotte.info/hapea
Narsistit ovat vahvoja suhteessa muihin ihmisiin sillä tavalla, että he ovat usein joustamattomia ja pakottavat muut ihmiset omiin näkemyksiinsä ja hallinnan alle.
Minulle heräsi ainakin kysymys, onko tuo puolisosi narsistiksi haukkuminen sittenkin omien tunteittesi heijastamista puolisoosi.Mm läheisriippuvuuteen liittyy "vahvuuteen sairastuminen" eikä mikään tunnu kaltoinkohtelun osalta riittävän ja siksi suhteen onkin mahdollista pitkittyä.
Se ei ole tervettä vahvuutta kun heittää itsensä rovioon toisen puolesta. Kannattelee kaikkea ja toimii moraalinvartijana huolehtimatta itsestään.
Kun mikään ei enää tunnu miltään...kunnes kamelinselkä katkeaa ja tästä päästäänkin siihen mihin tavallaan uskon ; ihminen jolla on tuollainen tiedostamaton(kin) ongelma syntynyt tai entisestään, ajautuu helposti itselleen vääränlaisiin suhteisiin koska on sokea omalle problematiikalleen.
"Vakka kantensa valitsee" - ilmiö kuvainnollisesti.
Ja sitä jatkuu tavallaan juuri niin kauan, kun hän joutuu törmäämään oman problematiikkansa mahdottomuuteen. Jotkut ei törmää koskaan. Siitä syntyy se nöyrtyminen ja "herääminen" sitten ; kun käyttää niitä keinoja ja ne ei autakaan ihan mahdottomassa suhteessa lopulta ollenkaan...kamelin selkä katkeaa mutta ennen sitä käydään todella pohjalla.
Ne esim juuri läheisriippuvan (tai käänteisnarsistin jne)"oireet" ovat sellaisia, että niitä tiedostamaton "ei näe selkeästi" eli on ns sairaudentunnoton (okei, sairaus ei ole oikea sana mutta anyway) ja siksi saattaa esim lähteä alusta asti taistelemaan selkeästi huonon suhteen puolesta (tyypillinen kuvaus tällaisesta "halusta" on tuossa pitkässä ketjussa...).
Siksi se "magneetti".
Esim läheisriippujan ominaisuudet normisuhteessa tekevät hänestä kaltoinkohtelijan helposti tai sitten "oireet" helpottuu mutta esim suhteessa narsistiin hän näiden "ominaisuuksien" vuoksi on kuin kolikon vastapuoli.
Alkoholistin kanssa merkit voi olla ilmassa mutta läheisriippujan "ominaisuudet" pistävät hänet taistelemaan ennemmin kuin näkemään realiteetit ja hän syrjäyttää oman hyvinvointinsa toisen puolesta. Hän saa nyt hyvällä syyllä kontrolloida, olla omavoipainen huumorintajuton ja joustamaton "oma itsensä". Koska toinen "tarvitsee" sitä kun ei ymmärrä parastaan.
Toisaalta, läheisriippuvuus syntyy kaltoinkohtelevissa suhteissa joten aina se ei ole olemassa ennen sitä. Kait.
Muuten en ole kuullut tuollaisesta päihdehoidon yhteydessä olevalla kurssilla tehdystä testistä jonka psykologi arvioi. Tietyissä laitoksissa on perhekeskeinen lähestymistapa ja koko perhe saa neuvoja sekä apua tilanteeseen mutta joo...taas näitä juttuja.
Kuulostaa muutenkin aika oudolta psykologilta lähestymistavaltaan. Mutta onhan meitä moneen junaan.- M.B.
xcch kirjoitti:
En viitsi kaikkiin pikkuasioihin puuttua, käy elämä minulle sekä narsulle liiana ahtaakksi, minulle riittää että tarvittaessa voi laittaa asiat kuntoon. Kohtelen tietysti normaalisti narsua ystävällisesti ja kunnioittavasti, mutta turhan usein se tulkitsee sen heikkoudeksi, tuota se ei meinaa millään oppia että ystävällisyys ei ole sama kuin heikkous.Jäätävä ystävällisyys ja päältä kohteliaat tavat aika usein tuppaa liippasemaan sieltä vihaamisen sivusta aimo annoksen matkaansa. Mutta kukin tyylillään, normaalisti...tykönänsä.
"Kerran kun taas tuli komentelemaan niin sanoin että anna olla viimeinen kerta kun tulet konetta täyttelemään minun ruoka aikana ja ajoin hiiteen. Kyllä se totteli, tiestysti kaikenlaista mököttömistä seurasi, mutta on pysynyt poissa :) "
Ei tuo kyllä mikään narsisti ole...edelleenkään.
Tekee kotitöitäkin itse, eikä jätä niitä äijän huoleksi. :D
Ja miksi ITSE syöt aina sillä puolen pöytää missä tiedät olevasi tiellä!??
Kuulostaa siltä, kuin aivan tahallasi haluaisit ärsyttää toista, vaikka helpommalla pääsisit, kun istuisit toisella puolen pöytää.
Et kuulosta kovin joustavalta tyypiltä..."narsusi" joutuu joustamaan sitten puolestasi. Itse teet mitä haluat.
Seuraava kommenttisi:
"...jos minulta unohtuu maitopurkki pöydälle, niin se on pöydällä vielä seuraavana päivänä, vaikka hänen korkeutensa olisi käynyt välillä iltapalalla. Hän ystävällisesti ottaa kaapista toisen maitopurkin jota itse käyttää, seuraavana aamuna minä tietysti saan kuulla kunniani purkin pöydälle jättämisestä. :oi"
Eli huomaat siis, että purkki on "jäänyt vahingossa" pöydälle, mutta et siitä huolimatta sitä nosta, vaan "narsun" olisi tehtävä se puolestasi.
Ehkä hän on oppinut olemaan tekemättä asioita puolestasi...
Kuulostaa jonkunlaiselta testailulta.
Kuka tässä kiusaa ja ketä? ;)dizel kirjoitti:
"Kerran kun taas tuli komentelemaan niin sanoin että anna olla viimeinen kerta kun tulet konetta täyttelemään minun ruoka aikana ja ajoin hiiteen. Kyllä se totteli, tiestysti kaikenlaista mököttömistä seurasi, mutta on pysynyt poissa :) "
Ei tuo kyllä mikään narsisti ole...edelleenkään.
Tekee kotitöitäkin itse, eikä jätä niitä äijän huoleksi. :D
Ja miksi ITSE syöt aina sillä puolen pöytää missä tiedät olevasi tiellä!??
Kuulostaa siltä, kuin aivan tahallasi haluaisit ärsyttää toista, vaikka helpommalla pääsisit, kun istuisit toisella puolen pöytää.
Et kuulosta kovin joustavalta tyypiltä..."narsusi" joutuu joustamaan sitten puolestasi. Itse teet mitä haluat.
Seuraava kommenttisi:
"...jos minulta unohtuu maitopurkki pöydälle, niin se on pöydällä vielä seuraavana päivänä, vaikka hänen korkeutensa olisi käynyt välillä iltapalalla. Hän ystävällisesti ottaa kaapista toisen maitopurkin jota itse käyttää, seuraavana aamuna minä tietysti saan kuulla kunniani purkin pöydälle jättämisestä. :oi"
Eli huomaat siis, että purkki on "jäänyt vahingossa" pöydälle, mutta et siitä huolimatta sitä nosta, vaan "narsun" olisi tehtävä se puolestasi.
Ehkä hän on oppinut olemaan tekemättä asioita puolestasi...
Kuulostaa jonkunlaiselta testailulta.
Kuka tässä kiusaa ja ketä? ;)Tuo maitopurkin jättäminen huomiotta on hieno passiivinen tapa sanoa, että eipä tartte enää kuunnella sitä narinaa väärässä paikassa väärällä tavalla tuotteiden keräämisestä jääkaappiin. Ihan oikein =)
Että pidä purkkis.
Mutta muuten erittäin omituisia kertomuksia mutta totta kai kukin tyylillään. Itsellenikin välittyy kysymyksiä siitä, kuka kiusaa ja ketä. Ei ihmekään jos puoliso tuollaiseen tai ton tyyppiseen tilanteeseen vastaa vetäytymällä.
Mutta joo.
Jos vastapuoli kirjoittaisi tuosta samasta tilanteesta, mitenhän hän sen kokisi ?
Voisi olla mielenkiintoista.
- xcch
"Lienee narsistille melkoisen vaikea läksy opittavaksi. :D"
On se, todenäköisesti ylivoimainen. Ystävällisyys normaali liitossa onnellistaa liitoa, mutta narsun kanssa päivastoin se johtaa aina ja poikeuksetta hyväksikäyttöön, koska narsu tulkitsee se aina heikkoudeksi.
Mahdollisesti narsun elämässä se sitä tarkoittaa, jos hän jää kiinni jostakin vääriteosta, niin joutuu olemaan toiselle ystävällinen ja mielistelemään kun on aivan pakko, eli on heikko sillä hetkellä.
Ystävällinen puoliso tarkoittanee narsulle, että puoliso mielistelee ja on jostainsyytä heikoilla aivankuin oli jäänyt jostakin väärinteosta kiinni. Vaikak kyse on vain siitä että puoliso osoittaa ystävällisyyttä jota jokainen normaali ihminen pyrkii tekemään.
itse olen huomannut että minun puolelta osoitettu liiallinen ystävällisyys ja varsinkin hyvät teot ovat johtaneet aina katasfrofiin. Kun on menneinä vuosina tuntunut että nythän tämä alkaa sujua, niin silloin narsu on nykässyt maton alta. Viimevuonna jo siinä määrin että päätin tutustua tähän nph ongelmaan tarkemmin.- henna...
Ihan samat kokemukset itsellä, Ja minulle oli aika vaikea mieltää ja oppia se läksy, että noin toimivia ihmisiä on todella olemassa, että joku ihan oikeasti toimii noin vaikka sen näki selvästi, ajattelin pitkään kuitenkin "normaalisti toimivien ihmisten kautta" ja epäilin että itse tulkitsen väärin.
"Ystävällinen puoliso tarkoittanee narsulle, että puoliso mielistelee ja on jostainsyytä heikoilla aivankuin oli jäänyt jostakin väärinteosta kiinni. Vaikak kyse on vain siitä että puoliso osoittaa ystävällisyyttä jota jokainen normaali ihminen pyrkii tekemään."
Tuntuu tosi loogiselta että noin se juuri olisi. Kun ei-narsisti ajattelee ja odottaa narsistin toimivan normaalien ihmisten tapaan ja reagoivan niin kuin ihmiset yleensä ja kun näin ei tapahdu, syyttää itseään tai uskoo ymmärtäneensä väärin, niin narsisti ajattelee, että kaikki muutkin ihmiset ovat samanlaisia kuin hän itse. Hyvä oivallus! - 12+5
henna... kirjoitti:
Ihan samat kokemukset itsellä, Ja minulle oli aika vaikea mieltää ja oppia se läksy, että noin toimivia ihmisiä on todella olemassa, että joku ihan oikeasti toimii noin vaikka sen näki selvästi, ajattelin pitkään kuitenkin "normaalisti toimivien ihmisten kautta" ja epäilin että itse tulkitsen väärin.
"Ystävällinen puoliso tarkoittanee narsulle, että puoliso mielistelee ja on jostainsyytä heikoilla aivankuin oli jäänyt jostakin väärinteosta kiinni. Vaikak kyse on vain siitä että puoliso osoittaa ystävällisyyttä jota jokainen normaali ihminen pyrkii tekemään."
Tuntuu tosi loogiselta että noin se juuri olisi. Kun ei-narsisti ajattelee ja odottaa narsistin toimivan normaalien ihmisten tapaan ja reagoivan niin kuin ihmiset yleensä ja kun näin ei tapahdu, syyttää itseään tai uskoo ymmärtäneensä väärin, niin narsisti ajattelee, että kaikki muutkin ihmiset ovat samanlaisia kuin hän itse. Hyvä oivallus!Henna ja xcch, NORMAALIA EI OLE OLEMASSA. Kaikki ihmiset ovat erilaisia ja käyttäytyvät eri tavalla eri tilanteissa ja erilaisissa vuorovaikutustilanteissa.
Jos ajattelette EDELLEEENKIN noin (ette ole enää ihan nuoria kuitenkaan), elätte kuplassa. Sitten suojelette kuplaanne järjestämällä mielessänne kaikki OMASTA MIELESTÄNNE erilaiset ihmiset narsisteiksi sun muiksi. HERÄTKÄÄ!!! 12+5 kirjoitti:
Henna ja xcch, NORMAALIA EI OLE OLEMASSA. Kaikki ihmiset ovat erilaisia ja käyttäytyvät eri tavalla eri tilanteissa ja erilaisissa vuorovaikutustilanteissa.
Jos ajattelette EDELLEEENKIN noin (ette ole enää ihan nuoria kuitenkaan), elätte kuplassa. Sitten suojelette kuplaanne järjestämällä mielessänne kaikki OMASTA MIELESTÄNNE erilaiset ihmiset narsisteiksi sun muiksi. HERÄTKÄÄ!!!Samaa mieltä.
Ei ole "normia" vaan jokaisella on ongelmansa vuorovaikutuksessa ja ne vaihtelevat eri tilanteissa, eri elämänvaiheissa, eri yksilöiden kanssa.
Joillakin, esim narsistilla, sitten vähän vakavammat. Puhumattakaan moniongelmaisista, kuten päihderiippuvista persoonallisuushäiriöisistä/mielenterveysongelmaisista (masennus, ahdistus).
MM maanisdepressiivisyys päihdeongelmat taitaa olla kärjessä tuplakeissien osalta.
Tai no joo... masennus varmaan on "suositumpaa" mutta siinä ei tiedä onko masennusta hoidettu alkoholilla vai onko masennus alkoholismin seuraus. Seurauksena se taitaa olla aika välttämätön kylläkin. Yhteisvaikutus on kuitenkin katastrofaalinen.
Taas nähtiin tänään kuinka MD-epävakaan-kétjuun, oli huijausviesti tai ei, tultiin tarjoamaan narsismia. Kuvitellaan, että aloitus olisi muka totta. Jos ei ole, se ei haittaa sillä jollekin se varmaan on. Miksi ihmeessä ?
Kuvitellaan hetki että aloitus on totta...kuvitellaan sitä ihmistä kelle se on...miksi ihmeessä diagnosoitu MD epävakaa tullaan lääkärin diagnoosin jälkeen tyrmäämään narsistiseksi persoonallisuushäiriöksi ?
Okei, epävakaa ja narsistinen ph...juu juu, mutta se MD lienee aika ISO osa sitä. Enkä tajua miksi ihmeessä se on jotenkin vakavampaa olla narsistin kuin hoitamattoman MD:n uhrina.
- xcch
"Jos ajattelette EDELLEEENKIN noin (ette ole enää ihan nuoria kuitenkaan), elätte kuplassa. Sitten suojelette kuplaanne järjestämällä mielessänne kaikki OMASTA MIELESTÄNNE erilaiset ihmiset narsisteiksi sun muiksi. HERÄTKÄÄ!!!"
Et ole lukenut kunnolla kirjoituksiamme, me elettiin kuplassa, mutta kupla puhkesi kun puolison jatkuva käsittämätön epälooginen tominta johti siihen että alettiin tutkimaan asiaa. Siis äärinmäinen itsekkyys, tunteettomuus. Taustalta löytyi nph narsimi, jota asiantuntijoiden mukaan esiintyy vain 2-5% väestöstä. Voit pitää sitä normaalina jos haluat, Psykiatrit ovat diaknosoineet sen häiriötilaksi. Sen takia tämämäkin narsismipalsta on perustettu, USA:ssa on psykologeja jotka tienaa elantonsa npn asiantuntijoina. Ongelmalla jota ei sinun mielestä ole edes olemassa, elävätkö nämä asiantuntijat kuplassa?
Normaali ei ole sama kuin täydellinen, viimeksimainittuja ei ole olemassa, mutta normaaleja kyllä. - Kaikkeasitäkuulee .
Hirveä selittey taas, YRITÄT KOKO AJAN SELITTÄÄ ITSESI JA VASTUUSI POIS. Olen lukenut kymmeniä ellen jopa sata kirjoitustasi. Yrität koko ajan myös väännellä sanojani, mutta eivät ne siitä muutu miksikään. EN MISSÄÄN VAIHEESSA OLE SANONUT, ETTEIKÖ EPÄTASAINEN NARSISMI OLE ONGELMA! SE ON SITÄ MITÄ SUURIMMASSA MÄÄRIN. Sinullakin on narsismin epätasapainon ongelma.
Persoonallisuushäiriöt ovat mielenterveydenhäiriöitä kuten esim. masennus. Pidätkö masentuneitakin epänormaaleina?
Se, että pitää muita ihmisiä epänormaaleina, jos he eivät ole samanlaisia kuin itse, on TODELLA NARSISTISTA!Narsismi on jostain syystä ainoa (!) ongelma, joka on nostettu epäinhimilliseksi demoniksi. Okei, esim MD-ihmisten tai vaikka addiktien kanssa elävät kokevat sen "saman" mutta samaa ajojahtia ei tapahdu vaikka jengi purnaa (oikeutetusti) siitäkin.
Tässä on pakko silloin välillä (!) olla takana voimakas tarve ulkoistaa jotain. Jotain. Jotain. En tiedä.
Mihin narsismi on vastaus ?
Juuri sinulle tai sinulle ?
Ehkä sinulle ?
Mitä tapahtuisi jos asia ei olisikaan niin, näin selviäisi myöhemmin ?
Jospa siippasi olikin MD. Tai addikti. Tai te vain elitte suhteessa jossa kaksi yksilöä syö toisensa elävältä. Näitäkin on.
Miksi NPH sen karuimmassa muodossaan on ainoa oikea vastaus ?
Toisaalta tiedän tasan tarkkaan ettei se kuulu mulle pätkääkään mutta olen todella utelias.- M.B.
lynett kirjoitti:
Narsismi on jostain syystä ainoa (!) ongelma, joka on nostettu epäinhimilliseksi demoniksi. Okei, esim MD-ihmisten tai vaikka addiktien kanssa elävät kokevat sen "saman" mutta samaa ajojahtia ei tapahdu vaikka jengi purnaa (oikeutetusti) siitäkin.
Tässä on pakko silloin välillä (!) olla takana voimakas tarve ulkoistaa jotain. Jotain. Jotain. En tiedä.
Ehkä sinulle ?
Jospa siippasi olikin MD. Tai addikti. Tai te vain elitte suhteessa jossa kaksi yksilöä syö toisensa elävältä. Näitäkin on.
Toisaalta tiedän tasan tarkkaan ettei se kuulu mulle pätkääkään mutta olen todella utelias.Mii tuu
*täyttää astianpesukonetta samalla kun joku syö* - xcch
"Persoonallisuushäiriöt ovat mielenterveydenhäiriöitä kuten esim. masennus. Pidätkö masentuneitakin epänormaaleina? "
Pääsääntöisesti normaalina pidetään sitä mitä ei tarvitse hoitaa tai muuttaa. Miksi hoitaa tai muuttaa jotakin mikä on normaalia?
Jos esim. lääkäri sanoo jollekin että ihossa oleva luomi on normaali, niin se takoittaa että ei tarvitse tehdä mitään, mutta jos sanoo että se näyttää epänormaalilta, niin sehän johtaa tutkimuksiin.
Jos nph narsimi on normaalia, niin miksi siihen valjastettu niin suuret resussit ja kirjoitettu kirjoja sekä pidetty radiossa ja televisossa ohjelmia. Siis sinun mielestä normaalista asiasta.?
Ei minun ole tarvetta määritellä mitä normaali tarkoittaa se on jotku tehneet jo aikaa sitten. Ei liioin sitä onko nph narsimi normaalia vai ei, se on asiantuntijoiden tehtävä.
http://ohjelmat.yle.fi/akuutti/arkisto/piru_tyopaikalla_narsisti_tyokaverina
"Historia tuntee monia hirmutekoihin yltänyttä narsistia: Hitler, Stalin, Saddam Hussein... Luonnehäiriöinen voi elää kuitenkin myös lähipiirissämme. Kiusaaja keskellämme -sarja antaa sekä kokemuksellista että asiantuntijatietoa narsistisesta minävauriosta."
Hitler, Stalin, Saddam Hussein ovat siis normaaleja, kopsasin tuolta..
http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=5&ag=74&t=486&a=4402 - xcch
lynett kirjoitti:
Narsismi on jostain syystä ainoa (!) ongelma, joka on nostettu epäinhimilliseksi demoniksi. Okei, esim MD-ihmisten tai vaikka addiktien kanssa elävät kokevat sen "saman" mutta samaa ajojahtia ei tapahdu vaikka jengi purnaa (oikeutetusti) siitäkin.
Ehkä sinulle ?
Toisaalta tiedän tasan tarkkaan ettei se kuulu mulle pätkääkään mutta olen todella utelias."Toisaalta tiedän tasan tarkkaan ettei se kuulu mulle pätkääkään mutta olen todella utelias."
Addiktin narsimi on sidoksissa eri tekijöihin, hyvinä aikoina kohtelevat puolisoa normaalisti tai jopa paremmin. Alkoholsti voi olla myös humalassa puolisolleen ystävällinen ja rakkaudellinen. Omasta kokemuksesta tämän tiedän ja jos alkoholisti töppää niin vain humalassa, selvinpäin katuu..
Nph ei kadu koskaan, ongelma on tautotta päällä ympäri vuorokauden, valehtelee, manipuloi, syyttää, uhkailee, kiusaa. Ei rakasta puolioa koskaan toisin kuin addikti voi tehdä. Useimmat nph:a on moraalittomia pettäjiä, jos jäävät kiinni eivät kadu aidosti, haukkuvat vain sen jonka kassa ovat pettäneet ja kahden viikon sisällä syyllistävät myös puolisonsa siitä jne... - xcch
M.B. kirjoitti:
Mii tuu
*täyttää astianpesukonetta samalla kun joku syö*Sillä ne sinun parisuhteet ovat olleetkin niin vaikeita ja nyt sitte asut yksin :o]
- Vakiovierailija
xcch kirjoitti:
Sillä ne sinun parisuhteet ovat olleetkin niin vaikeita ja nyt sitte asut yksin :o]
Ja Sinä asut edelleen narsistisi kanssa mutta täällä ylemmyydentuntoisena haukut häntä kun on niin paska joten mikä sinua vaivaa??
Vakiovierailija kirjoitti:
Ja Sinä asut edelleen narsistisi kanssa mutta täällä ylemmyydentuntoisena haukut häntä kun on niin paska joten mikä sinua vaivaa??
Hehe. :) *peukku*
Normaaleja...kuten epävakaasta, huomionhakuisesta ja riippuvaisesta persoonallisuushäiriöstä kärsiviä yms... :)
Ai niin, mutta samaan "normaali" ryhmään kuuluu myös NPH näillä kriteereillä...
Vai voidaanko muka jonkun maallikon keksimän "säännön" mukaan sanoa, että tämä häiriö on jotenkin epänormaali muihin häiriöihin verrattuna?- M.B.
Ainakin sitä yritetään kovasti..
M.B. kirjoitti:
Ainakin sitä yritetään kovasti..
Itse itsensä kieltävä "sairaus" joka ei parane millään ja siitä pitäisi olla enemmän vastuussa kuin esim masennukseen tai MD:n potemisesta.
Why ?
Totta kai jokainen on vastuussa omasta toiminnastaan jne., mutta tämä häiriö on selkeästi kärjessä sen puolesta, että sitä moralisoidaan ja demonisoidaan. Johtuen varmastikin ja selkeästi sen ympäristölleen tuoman haitan vuoksi mutta on se jotenkin outoa silti :
Häiriö johon olennaisena osana kuuluu tiedostamattomuus siitä, joka yleensä syntyy toisen häiriöisen aiheuttamana (narsisti on usein itse NPHU mikä on aika "koomista") yhteisvaikutuksessa perimän kanssa ja on pysyvä tila, mutta silti hän on kiusallaan kettumainen ?lynett kirjoitti:
Itse itsensä kieltävä "sairaus" joka ei parane millään ja siitä pitäisi olla enemmän vastuussa kuin esim masennukseen tai MD:n potemisesta.
Why ?
Totta kai jokainen on vastuussa omasta toiminnastaan jne., mutta tämä häiriö on selkeästi kärjessä sen puolesta, että sitä moralisoidaan ja demonisoidaan. Johtuen varmastikin ja selkeästi sen ympäristölleen tuoman haitan vuoksi mutta on se jotenkin outoa silti :
Häiriö johon olennaisena osana kuuluu tiedostamattomuus siitä, joka yleensä syntyy toisen häiriöisen aiheuttamana (narsisti on usein itse NPHU mikä on aika "koomista") yhteisvaikutuksessa perimän kanssa ja on pysyvä tila, mutta silti hän on kiusallaan kettumainen ?Kai tähän liittyy jossain määrin se, että useimmat muut MT-häiriöt selkeästi aiheuttavat kärsimystä ihmiselle itselleen. NPH-ihminen näyttää pääsevän kuin koira veräjästä, ja päin vastoin tuntuu, jopa tietoisesti, vain nauttivan häiriintyneestä toiminnastaan(jota ei häiriöisenä pysty häiriöisenä näkemään, sillä hänen mielestään eri mieltä olevat ovat niitä häiriintyneitä). Tämä sotii perimmäistä oikeudenmukaisuuden käsitystä vastaan.
Kai voisi sanoa, että kaikki maailman pahuus johtuu erilaisista ihmisten häiriöistä, vastuuntunnossa, moraalintunnossa, tunne-elämän toiminnoissa, ymmärryksessä jne.?
Tällaisen ymmärtäminen, tai NPH-ihmisen ymmärtäminen (ymmärtämisen yrittäminen) voi kuulostaa helposti siltä, että "no se vaan on sellainen, ei se sille mitään voi, minkä vuoksi se sitten ei edes ole niin paha". Käsistä lipuu konkreettinen ote pahuutta ja pahaa vastaan.
Voisi ehkä myös ajatella, että ymmärtäminen ei ole silleen jättämistä ja hyväksymistä. Pahuuden ja sen synnyn syitä voi kenties yrittää ymmärtää sairautena, mutta sitä ja sen vaikutuksia vastaan voi silti taistella. Taistelu on kenties jopa tehokkaampaa ymmärryksen lisääntymisen myötä?
Häiriöiden ymmärrys lisää mahdollisesti myös kykyä nähdä ja hallita omia mahdollisia pieniä tai suuria häiriöitään.
Ystävämme Sun Tzu meitä valistaa:
"Tunne vihollisesi, tunne itsesi, niin voittosi ei koskaan ole uhattuna.
Tunne maasto, tunne säät, niin voittosi on täydellinen."inkoponko kirjoitti:
Kai tähän liittyy jossain määrin se, että useimmat muut MT-häiriöt selkeästi aiheuttavat kärsimystä ihmiselle itselleen. NPH-ihminen näyttää pääsevän kuin koira veräjästä, ja päin vastoin tuntuu, jopa tietoisesti, vain nauttivan häiriintyneestä toiminnastaan(jota ei häiriöisenä pysty häiriöisenä näkemään, sillä hänen mielestään eri mieltä olevat ovat niitä häiriintyneitä). Tämä sotii perimmäistä oikeudenmukaisuuden käsitystä vastaan.
Kai voisi sanoa, että kaikki maailman pahuus johtuu erilaisista ihmisten häiriöistä, vastuuntunnossa, moraalintunnossa, tunne-elämän toiminnoissa, ymmärryksessä jne.?
Tällaisen ymmärtäminen, tai NPH-ihmisen ymmärtäminen (ymmärtämisen yrittäminen) voi kuulostaa helposti siltä, että "no se vaan on sellainen, ei se sille mitään voi, minkä vuoksi se sitten ei edes ole niin paha". Käsistä lipuu konkreettinen ote pahuutta ja pahaa vastaan.
Voisi ehkä myös ajatella, että ymmärtäminen ei ole silleen jättämistä ja hyväksymistä. Pahuuden ja sen synnyn syitä voi kenties yrittää ymmärtää sairautena, mutta sitä ja sen vaikutuksia vastaan voi silti taistella. Taistelu on kenties jopa tehokkaampaa ymmärryksen lisääntymisen myötä?
Häiriöiden ymmärrys lisää mahdollisesti myös kykyä nähdä ja hallita omia mahdollisia pieniä tai suuria häiriöitään.
Ystävämme Sun Tzu meitä valistaa:
"Tunne vihollisesi, tunne itsesi, niin voittosi ei koskaan ole uhattuna.
Tunne maasto, tunne säät, niin voittosi on täydellinen."Nph ihminen näyttää pääsevän helpommalla.
Nimenomaan näyttää. Ja usein pääsekin suojaavien mekanismiensa vuoksi. Heillä kun ei ole tapana jäädä tuleen makaamaan vaan "apu" tulee ihan ittestään jotta pääsee inhottavista tuntemuksista eroon.
Samaa mieltä tuosta, että ymmärtäminen ei ole hyväksymistä.
Tunne vihollisesi ja tunne itsesi =)
Totta.
Joskus se vihollinen voi olla oma itsekin. Itse itselleen. Itse itsensä kanssa sotien. Minä minä. Heh heh, pitäiskö mennä päikyille ?lynett kirjoitti:
Nph ihminen näyttää pääsevän helpommalla.
Nimenomaan näyttää. Ja usein pääsekin suojaavien mekanismiensa vuoksi. Heillä kun ei ole tapana jäädä tuleen makaamaan vaan "apu" tulee ihan ittestään jotta pääsee inhottavista tuntemuksista eroon.
Samaa mieltä tuosta, että ymmärtäminen ei ole hyväksymistä.
Tunne vihollisesi ja tunne itsesi =)
Totta.
Joskus se vihollinen voi olla oma itsekin. Itse itselleen. Itse itsensä kanssa sotien. Minä minä. Heh heh, pitäiskö mennä päikyille ?"Joskus se vihollinen voi olla oma itsekin. Itse itselleen. Itse itsensä kanssa sotien. Minä minä. Heh heh, pitäiskö mennä päikyille ?"
:D
En voi olla lukematta ilman Repomies-tyyliä,
ja kun luetut sanat loppuvat niin oma pää jatkaa :D
- Gitta<3
En ole valinnut alkoholistia puolisoksi. Suhde on edennyt siihen että toinen osa puoli on pian 12 vuoden aikana alkoholisoitunut niin pahoin että meinaa tuhota perheen sillä. Hän juo 3 kertaa viikkoon paljon ja silloin ainakin minä saan kärsiä siitä todella. Mieheni käytös on erittäin loukkaavaa silloin kun hän juo. Myöskin muulloin hän on erittäin paha narsisti ja joudun elämääm henkisen yliotteen alla koko ajan. Minulla on hyvä itsetunto mutta nyt alkaa olla mitta niin täynnä etten enää jaksa.
- sinä olet
valinnut jäädä siihen suhteeseen.
- 20+12
Gitta, lähde pois, eroa. Ota vastuu myös lastesi hyvinvoinnista, he kärsivät, jos et lähde.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi772548On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole492536Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä732402Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.672200Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl331908Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma1051749Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista
Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko241221Riikka runnoo! sähkön hinta +25 %, bensan hina +16 %
Euron bensa! Tuo legendaarinen persujen vaalilupaus. Sannan hallitus pudotti sähköenergan alv:n 10 prosenttiin, Riikka r71054Rakastan sinua hiljaisuudessa
Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi411045Eläköön kuningas, kuningas on kuollut
Heikki Nivala kaatui kuin mies. Kavaltaja käveli juuri edelliseen toukokuun kokoukseen hankkimansa puku päällä. Eläköön59965