Olen kesän alusta alkanut ratsastaa erästä 8 vuotiasta ev-ravuria. Tamma toimii kentällä ja nostaa laukat sun muut ravista ja käynnistä päivästä riippuen, ongelmani onkin vain kuolaimet. Olen testannut hepallani jos minkälaisia kuolaimia. Välillä tuntuu että mitä kovempaa kuolainta (gägit, olympiat) käyttää sitä hermostuneemmaksi heppa tulee, yrittää nostaa päätän oikealle mentäessä ja paeta kuolaintuntumaa (vasemmalle ei ongelmaa) Kun taas välillä tuntuu ettei tamma pysy ollenkaan hanskassa nivelillä tai kolmipaloilla, painaa vaan kädelle ja juoksee pidätteiden läpi. Olen tässä jonkin aikaa harkinnut heppaselle nyt KUPARIROLLERIA, ja toivoisin jonkinlaisia henk.koht kokemuksia näistä kuolaimista. Olen harkinnut myös BB-suitsien ostoa, mutta en tiedä viitsinkö, koska aikeissa olisi tällä tammalla aloitella kisauraa, enkä tiedä ovatko kuolaimettomat sallittuja seurakisoissa ym.
EX-ravuri + kuolainongelma
7
332
Vastaukset
- Hevostelun lopettanu
No, itse ainakin omista kokemuksista sanon, että hackamoreja suosittelen kokeilemaan, tai sitten kumiolympioita, ja laitat keskimmäiseen renkaaseen:) Hackamoreilla menin jokunen vuosi sitten eräällä ruunalla, kun kentällä oli tosi hyvä ja näin, mutta maastossa sitten sai olla vähän kovempaa, niin hackamoret oli hyvät ja kyllä löyty jarrut sun muut:) Ja kumiolympioista sit et eräällä toisella ruunalla on herkkä suu, mutta jarrua ei taho aina välillä löytyä, niin sillä sitten niillä ratsiivat:) Että kokeiles vaikka noita:D Ja sit voisit vaikka antaa jonkun muun ratsastaa hevosellasi, ja antaa hänen sanoa arvionsa?:)
- KorJA
Omasta kokemuksestani voin sanoa, että ravureilla on tapana mennä sitä kovempaa mitä enemmän sieltä suusta vetää ja kovemman kuolaimen vaihto ei auta asiaa yhtään. Mieluummin kannattaa kokeilla juuri noita kuolaimettomia ratkaisuja tai sitten alkaa opettaa sitä pikkuhiljaa kuolaintuntumalle(suosittelen ehdottomasti) ihan perus(paksu) nivelellä. Aikaa se vie ja saattaa olla vaarallistakin, suosittelen talvella syvää hankea minne mennä harjoittelemaan, siellä loppuu äkkiä juoksuhalut jos se meinaa oikeasti lähteä käsistä :) Jotkut voi olla vaikeita opettaa tuntumalle esim. jos hevonen on sitä laatua, että vetää kiitolaukkaa tuntumaa pakoon niin siinä ei vetäminen enää auta, silloin on keksittävä joku muu keino keskittää hevosen huomio muuhun kuin pakenemiseen.
Jos tuntuman harjoittelu, puolipidätteet menee vaikka käynnissä läpi ilman tuollaista reaktiota niin siitä on hyvä aloittaa.Yhdyn edelliseen kirjoittajaan siinä, että kannattaa hankkia toisen ratsastajan arvio asiaan ja jos löytyisi kaveri kuka pitäis hevosen juoksutusliinassa kun harjoittelette asioita niin on huomattavasti turvallisempaa :) Toivon, että pääsette eteenpäin :) - KorJA
KorJA kirjoitti:
Omasta kokemuksestani voin sanoa, että ravureilla on tapana mennä sitä kovempaa mitä enemmän sieltä suusta vetää ja kovemman kuolaimen vaihto ei auta asiaa yhtään. Mieluummin kannattaa kokeilla juuri noita kuolaimettomia ratkaisuja tai sitten alkaa opettaa sitä pikkuhiljaa kuolaintuntumalle(suosittelen ehdottomasti) ihan perus(paksu) nivelellä. Aikaa se vie ja saattaa olla vaarallistakin, suosittelen talvella syvää hankea minne mennä harjoittelemaan, siellä loppuu äkkiä juoksuhalut jos se meinaa oikeasti lähteä käsistä :) Jotkut voi olla vaikeita opettaa tuntumalle esim. jos hevonen on sitä laatua, että vetää kiitolaukkaa tuntumaa pakoon niin siinä ei vetäminen enää auta, silloin on keksittävä joku muu keino keskittää hevosen huomio muuhun kuin pakenemiseen.
Jos tuntuman harjoittelu, puolipidätteet menee vaikka käynnissä läpi ilman tuollaista reaktiota niin siitä on hyvä aloittaa.Yhdyn edelliseen kirjoittajaan siinä, että kannattaa hankkia toisen ratsastajan arvio asiaan ja jos löytyisi kaveri kuka pitäis hevosen juoksutusliinassa kun harjoittelette asioita niin on huomattavasti turvallisempaa :) Toivon, että pääsette eteenpäin :)Unohdin laittaa tuohon viestiini, että kun harjoittelette kuolaintuntuman sietämistä, pidätteitä, puolipidätteitä niin ääniavuilla on monelle hevoselle iso merkitys. Ratsastin itse viimeksi pari vuotta sitten sellaista kaveria, joka oli aika herkkä. Jos sitä vahingossakin pidätti liikaa niin se kiihdytti heti, mutta kun tuumasi selästä rauhallisella äänellä "sooooo" ja samalla kevyesti pidätti niin toimi kuin ajatus. Meinasi välillä pysähtyä kuin seinään kun pyysi vaan äänellä hieman hidastamaan ravia :) Se oli minulle hyvä opetus ratsastaa välillä sellaista hevosta, kun olin ratsastanut useimmin sellaisilla, jotka hakee tuntumalle itse tai jopa roikkuvat siellä kannettavana :D Toivottavasti tästä oli jotain apua sinulle.
- just niin
Hevosesi tasapainottaa itseään, luullen, että kaatuu, kun on ajettu toiseen suuntaan kisoissa. On varmasti jo alunalkaen toispuoleinen, kuten melkein kaikki ovat.
En käyttäisi kovia kuolaimia, vaan päinvastoin ja nuo ääniavut toimivat ravureilla hyvin ja sitä kautta, voit yrittää kertoa, mitä haluat tapahtuvaksi, kun teet näin. Samoin apujen selkeys on tärkeää. - amr5
Minä ex-ravurin kanssa (ori) käyttäisin mahd. pehmeää kuolainta, sillä ex-ravurit ovat arkoja suusta (90%)
- tixxi
Oletko myös tarkistuttanut heppasi hampaat? :)
- suokkilove
Minulla on kans ex-ravuri, olen ratsastanut sillä noin 4 vuotta. Hevoseni oli koko viime talven sairaslomalla (kaviokuume. Ei onnu tai mtn enää. on erikoiskengät vaikka laukkaa ja ravaa haassa normaalisti vaikka ei olisi kenkiä ollenkaan) ja ratsastin sillä hyvin vähän. Viime keväänä aloitin taas ratsastuksen ja hevoseni ei enää kuuntele kunnolla. Ratsastan maastossa. Se haluaa vain ravata ja laukalla sen saa vain harvoin ja sekin on kovan työn takana. Ja kun laukkaa niin se menee kiitolaukkaa ja joskus pukittaa ja ei kuuntele kovin hyvin. Minusta tuntuu, että hevonen kiukuttelee ja on kova suustaan. Hevonen on myös kadottanut "muodon" ratsastattessa. Voisiko hevosta muistuttaa ratsastusmuodosta vaikka joillakin apuohjilla? Ja miten saisin takaisin sen hienon ratsulaukan ja kytkettyä tuo ravurimaisuuden pois? Ja miten saisin koottua hevosen taas?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi
Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh2352028- 841228
- 891044
Jani Wickholm on kuollut
Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm1141041J-mies, miten voit olla niin varma siitä
että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp87847- 123840
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa98794- 119764
Alan pikkuhiljaa olemaan sinut
sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante124706- 23701