Olen sairaslomalla oleva työtön. Työnantajani irtisanoi minut 3.6.2011 ja irtisanomisaika päättyi 3.8.2011 Perusteluina: työkyvyn pysyvä ja olennainen heikentyminen. TE - toimiston käskystä annoin sitten oman lausuntoni johon ilmoitin etten ole kykenevä vastaanottamaan minkäänlaista työtä sairauteni vuoksi. Tällähetkellä sairaslomani on kirjoitettu 1.1.2012 asti. Nyt sitten TE - toimisto antoi liittoon lausunnon etten ole oikeutettu päivärahaan koska olen kieltäytynyt töistä. Tämä taas tarkoittaa sitä etten myöskään saa mistään rahaa. Kävin TE - toimistossa selittämään asian ja tiedusteleen miksi näin?
Vastaukseksi sain että jos kirjoitan uuden lausunnon että olen valmis vastaanottamaan töitä sairaudestani huolimatta niin rahan tulo jatkuu. Eli minut suorastaan pakotettiin näin tekemään.. Herääkin kysymys voiko näin ihmistä kohdella? Irtisanomisilmoituksen jälkeen menin heti ilmoittautuun ja tuolloin virkailija neuvoi minua kertoen näin: minua ei voi laittaa töihin niinkauan kuin on esittää sairaslomatodistus.
Nyt olen ollut sitten elokuusta asti ilman liiton korvauksia, viimeinen korvaus oli 8 päivän ajalta. Sossuunhan sitten oli pakko turvautua, sainkin sieltä sen verran että vuokran pystyin maksamaan. Sossu käski minun myös laittamaan kelaan kyseiseltä ajalta sairaslomatodistuksen ja käski hakemaan päivärahaa. Hm.. vaikka he tietävät sossussa että kelan myöntämä sairaspäivärahaoikeus oli päättynyt huhtikuussa 2011. Näin olen nyt tehnyt kaikkien vaatimuksesta mutta raha ei vaan minun luokse tule.......
Tämä on todella ahdistavaa kun näin tulee kohdelluksi. Onko ihme jos pää hajoo ja saikku jatkuu......
Onko kellään vastaavanlaisia kokemuksia? Jos on niin mielenkiinnolla tahtoisin lukea kuinka olette selvinneet. =(
TE - toimiston lausunnosta tyrmistynyt
33
802
Vastaukset
- Sairas Vääns
Työkkärin ja sossun kannnalta olet väärällä luukulla. Mikläli olet niin sairas, ettet pysty mihinkään työhön, sun pitää olla sairaslomalla tai työkyvyttömyyseläkkeellä. Ongelma syntyy silloin, jos kelan mielestä et ole sairas, vaan työkykyinen.
Oletko siis hakenut eläkettä? Jos olet hakenut, niin sen ajan kun päätöstä tehdään, saat työttömyyskorvausta.
Jos taas olet tavan työtön, et voi 3kk työttömyyden jälkeen keltäytyä mistään tarjotuta työstä tai kurssista. Eka 3kk työttömällä on ammattisuoja, eli ei tarvi hakea kuin omaa pääammattia nimettyä työtä.
Jos kietlätydy mistään työstä terveyteen vedoten, pitää sulla olla sellainen lääkärintodistus sun hoitavalta lääkäriltä, jossa perustellaan sun terveydentila huomoiden, että et jotain työtä pysty tekemään. Muussa tapausksessa tulee karenssia että pätkähtää.
Hankkiudu piikaisesti pois työkkärin kirjoilta ja hae joko sairaspäivärahaa tai sairaeläketta. Selvitä lääkärisi kanssa terveysrajoitteet ja ota semmoinen lausunto, missä sairautesi ja terveydentilasi kiistattomati todetaan. Huomaa, että työkkärlle ei käy lausunnot, jossa sanotaan "suositellaan" tai "voi ehkä vaikeuttaa" tai muuta liirumlaarumia yleisesllä tasolla. Pitää lukea suoraan että mitä rajoitteita on ja mitä työtä ei siksi voi terveyttä vaarantamatta tehdä. - - kakkara -
Tätä pompottelua on nyt jatkunu kohta jo neljä vuotta... Kolmas työkyvyttömyyseläkehakemus on vetämässä... Viisesimpään kuin myös edellisiin olen tehnyt valituksen, aina hylkäävä päätös. Eipä ole auttanut lääkärin kirjottamat todistukset yhtään mitään. Että näin kohdellaan ja alistetaan kuin myös pakotetaan.
- Klaus ei-Järvinen
#
TE - toimiston käskystä annoin sitten oman lausuntoni johon ilmoitin etten ole kykenevä vastaanottamaan minkäänlaista työtä sairauteni vuoksi.
#
No jos tuollaista heität työkkärin tädille, niin et kyllä tule pääsemään työkkärin asiakkaaksi. Jos ei voi vastaanottaa minkäänlaista työtä, ei saa työttömyyskorvausta. Noin se on.- - kakkara -
Näin kirjoitin koska TE - tätsy näin KÄSKI kirjottamaan.... Sielä toimistossa kun yks sanoo yhtä ja toinen taas tyrmää sen toisen sanomat kirjottelut. Kas siinä pulma ketä sitten uskoa?? Kyllä sielläkin toimistossa mielestäni heidän täytyy ohjeistaa asiakkaita samalla tavalla eikä mielivaltasesti tehdä kuinka haluavat.
Pettymys on hirveä kun rahan tulo yht'äkkiä sitten loppuu. Muutenkaan näillä korvauksilla ei leveesti eletä saatikka sitten kun ne loppuvat kokonaan. Tuolloin kysyin virkailijalta että mites nyt vuokran maksan ja ruokaa hankin alaikäiselle lapselleni sekä itselle niin sain tylyn vastauksen: ilmoita vuokranantajalle ettet kykene maksamaan.... :( Täytyy myöntää että nieleskelin karvaita kyyneleitä ja mielessäni samalla kirosin heidät kaikki alimpaan h****ttiin....
Toteankin näin: tämmöstä ei kukaan tajua eikä edes halua tajuta joka ei ole vastaavanlaisia itse kokenut. - KalleKustaa III
- kakkara - kirjoitti:
Näin kirjoitin koska TE - tätsy näin KÄSKI kirjottamaan.... Sielä toimistossa kun yks sanoo yhtä ja toinen taas tyrmää sen toisen sanomat kirjottelut. Kas siinä pulma ketä sitten uskoa?? Kyllä sielläkin toimistossa mielestäni heidän täytyy ohjeistaa asiakkaita samalla tavalla eikä mielivaltasesti tehdä kuinka haluavat.
Pettymys on hirveä kun rahan tulo yht'äkkiä sitten loppuu. Muutenkaan näillä korvauksilla ei leveesti eletä saatikka sitten kun ne loppuvat kokonaan. Tuolloin kysyin virkailijalta että mites nyt vuokran maksan ja ruokaa hankin alaikäiselle lapselleni sekä itselle niin sain tylyn vastauksen: ilmoita vuokranantajalle ettet kykene maksamaan.... :( Täytyy myöntää että nieleskelin karvaita kyyneleitä ja mielessäni samalla kirosin heidät kaikki alimpaan h****ttiin....
Toteankin näin: tämmöstä ei kukaan tajua eikä edes halua tajuta joka ei ole vastaavanlaisia itse kokenut.SIis työministeriö on kehoittanut työkkäriä antamaan työhönosoituksia myös sairauslomalla oleville työttömille. Eli työtä on haettava vaikka olisi kuinka sairas. Sairauden arviointi on jätettävä työpaikan työtterveyshuollolle. Eli parempi on hakea työtä kun käsketään vaikka ei pystyisi tekemään työtä. Karenssia tulee jos ei työtä hae.
- ...
Hei, sano vastaanottavasti töitä. Ota vastaan työ, mitä TE-keskuksesta tarjoaa, mutta jää sitten heit sairaslomalle. Lääkäri on sinulle kirjoittanut sairaslomaa, joten voit ihan hyvin näyttää työnantajalle sen, että olet lääkärin määrämällä sairaslomalla. Jos he irtisanoavat eli ts. purkavat koeajalla työsuhteesi, sanot vain Te-keskukselle,että et ole tehnyt mitään "väärää" työpaikalla, olet vain ollut lääkärin määrämälä sairaslomalla.
SInun siis kuuluu olla sairaslomalla, koska lääkäri on niin kirjoittanut. - Arpaix
Hakee töitä tai ainakin joku kurssi, niin ja työttömyysturvaa jatkuu.
Kun pääsette vaikka kursille, saatte päivärahaa 9euro par päivä, se on vähän, vaan joku 600euroa kk, mutta parempi kun ei mitään. Pyytäkää apua sukulaisilta ja kavereilta. Ja kesällä ovat pääsykokeet AMK ja yliopistoihin, kokelikaa niitäkin ja hankkikaa vaikka uutta ammattia kun ette ole vielä eläkeiässä.
Kun sairaus ei ole kuolemaan johtava, ei ole mitään syy antaa eläkettä. Jo nyt Suomessa kohta enemmään eläkeläisiä kun töissä olevia. Ei mikään maan talous kestää niin valtava eläkeläis armeijaa kun Suomessa on! - Arpaix
Kun sairaus olisi hyvin vaikea ja kuolemaan johtava kun vaikka syöpä terminaali vaihteessa, varmasti olisitte eläkettä saanut. Itse minulla kolmoishermo vaurioittunut ja talvella pakkasissa hirvet särkyt, käytän Tegretol, mutta sairaus on paranettava leikauksella, eikä johtaa kuolemaan, niin olen työkykyinen, ja siltti vaikka oli kipuja monta päivää- kävin talvella töissä ja Lapissa. Asun Savossa, työni loppuu joulukuussa ja talvella ajattelen taas Lappiin koska siellä voin käytää minun äidinkieli /ranska/ turistien parissa työksenneleessä. Savossa, missä asun ei ole turismia ja työn takia olinj monesti matkustanut. Toivoa aina on.
- selkeää
Emme halua elättää vapaamatkustajia. Mene työhön tai ole ilman rahaa.
- Arpaix
Mielestani aloittaja pitää hakea töitä tai ainakin joku kurssi ja opiskella. Kun opiskelee voi saada työmarkkinatukea 9 euroa. Töitä voi hakea kotipaikkakunnan ulkopuolellakin, riippuu missä asuu. Mutta kun sairaus ei ole kuolemaan johtavaa terminaali vaiheessa, ja aloittaja pystyy kirjoittamaan ja käymän TE toimistossa ja huolehtimaan lapsesta, kysessä ei ole mikään vaikea sairaus!! Kun olisi oikeasti sairaus niin vaikea ettei voi tehdä mitään, niin aloittaja ei pystys edes kirjoittamaan tai kävelemään.
Aloittajalle: menkää kursille, hakekaa töitä,!!! On ymmärrättävä ettei saa päivärahaa kun kieltää hakea edes töitä eikä tee mitään aktiivista toimintaa.- - kakkara -
Jep, aloittaja kykenee kyllä kirjoittamaan. Jep, myös kävelemään pystyn se on totta. Ihmettelen kirjoitustasi, kuolemaan johtavasta sairaudesta, terminaalivaiheesta jne. Et voi mitenkään tietää mitä sairastan. Olen sairastanut kohta neljä vuotta, se kertoo jo jotakin - en ole työkykyinen!
Hoitavalta lääkäriltäni olen saanut todistuksen etten ole kykenevä minkäänlaisiin töihin, tätä lausuntoa ei vaan TE: toimistossa ymmärretä!!!!! Tämä nyt sinulle vaan tiedoksi. - että näin
Tiedän monta ihmistä, joka pystyy kirjoittamaan, mutta ei kävelemään.... Tiedän sellaisen joka pystyy kirjoittamaan ilman puvälineitä, mutta ei esim. syömään ilman apua. (kädet ei taivu, mutta liikkuu niin että pystyy kirjoittamaan. Toinen tosin tarvitsee apuvälineen kirjoittamista varten.
- Arpaix
Liian helposti lannistutte!! Kokelkaa ryhdistayttyä, ja etsikää työpaikkaa tai opiskelkaa. Nyt voitte olla sairas mutta kun pystytte kirjoittamaan, voitte opiskella ja saada uutta ammattia. Saitte potkut koska luultavasti olitte sairaslomalle koko ajan. Yrittäjä maksaa työntekijästä palkan lisäksi 40% valtiolle /eläkematkut, vakuutukset/, eli työtenkijä tulee yrittäjälle hyvin kalliiksi, ja kun vielä koko ajan lorvailee kotona, niin on ymmärrättävä että työntekijä joka ei tee töitä saa potkut. Teidän oli irtisanottu aivan typerästä syystä. Kun olisitte tehnyt kunnolla töitä, ei tulis työttömyyttä. Suomessa on satoja tuhanisi työttömiä jotka olisivat kiitollisia kun saisivat työpaikkaa!! Tulin Suomeen Ranskasta vuonna 2001, ja töitä minulla oli vaan sesonki ainaa, koska kielen takia en saanut töitä. Mutta olin paljon matkustanut työn takia. Kun asun Savossa ja työ loppuu joulukuussa, niin jo nyt etsin töitä vaikka Lapissa, koska se on ainoa paikka missä voin työlistyä keskieuroopalaisten turistijen parissa. On minullakin terveys ongelmat, mutta aina jotain pystyn tekemään ja kesällä pyrin yliopistoon.
On helppoa vaan "heitäytyä", ja olla vaan. Noustakaa pystyyn ja hakekaa vaikka opiskelupaikkaa!! - - kakkara -
Mikä sinä " ranskalainen " olet minua arvostelemaan...... :(
Kun alotin kirjottelun niin kysyin onko kenelläkään vastaavanlaisia kokemuksia mitä minulla on, en pyytänyt sinua tänne jakelemaan neuvojasi.
Sairaus ei ole suinkaan typerä syy - en sitä kohdalleni halunnut vaan näin siinä kävi. Sairaudelleni en mitään mahda. Sinun mielestä lorvailen kotona ja sain sen vuoksi " potkut ". Edelleenkään et tiedä kuinka sairas minä olen joten voit pitää mielipiteesi itselläsi. En kaipaa sinun saarnojasi ollenkaan.
Ei tämä kirjoittamasi heittäytyminen ja olla vaan juttusi ainakaan minuun uppoo....
Voin nyt kertoa sinulle vielä että vaikka työnantajani irtisanoi minut niin työni hoidin moitteettomasti aina sairastumiseeni asti. Työtodistuksessa on ainoastaan kiitettävät lausunnot.
PISTE. - Arpaix
Minä en arvostele, minullakin ei ollut helpoa, eikä tarvitse heti suuttua, kun sanoin mielipide. En minäkään saa mitään korvauksia kotona työttömänä ja kun olin työtön, en saanut mitään puolison tulojen takia, joka on vaan pieni eläke. Nyt olen osa-aikaisessa töissä ja talvella ajattelen lähteä töihin Ivaloon, koskaSavossa, missä asun ei ole mahdolisuus saada työpaikkaa turismin parissa ja käytää monia kieliä. Itse työskennelen mielulään kansainvällisessa työympäristossa asiakaisden kanssa jotka ovat keski Euroopassa. Savossa ovat vaan suomalaiset, siksi mielulään lähden Lappiin. Kesällä ajattelen vielä pääsykokeet yliopistoin ja itse olen 40v. En ajattelut eläkettä tai muuten vetäyttymistä akiivisesta elämästä.
Olin vaan Teitä neuvonut etsiä vaikka opiskelupaikkaa, joku kurssi tai muu vastaava. Esim. yrittäjä-kurssi on aika hyvää ja oppii paljon uuta asiaa.
Teille ei vaan että puuttuu työpaikkaa, mutta puuttuvat myös hyvät tavat!- surfanni
Hei mites puolisosi on eläkkeellä ja pienellä vielä. Onko hän kaulaan asti halvaantunut kun ei kykene tekmään työtä ?
- kääkäjyy
se saamarin kaikkitietävä ransmanni häärää palstalla kuin palstalla opettamassa sormi pystyssä mitä kenenkin pitää tehdä.... ei kannata välittää, sillä on oma maailma...
- - kakkara -
Kiitos! En välitäkkään. =)
- Osin työkyvytön mies
- kakkara - kirjoitti:
Kiitos! En välitäkkään. =)
Ranskalainen voisi hirttää itsensä lähimpään savolaiseen kieroon koivuun:)
Tosiasiat ovat tosiasioita. Symppaan aloittajaa. Saattaisi minullakin olla mielipide mutta kaikki mitä nyt kirjoitetaan, jää jossitteluksi.
Sen neuvon annan, että kun sairausloma loppuu, ja jos meinaat päästä takaisin MOL-Kela nimiseen ympyrään, älä hae uutta sairauslomaa vaan ilmottaudu työttömäksi työnhakijaksi.
Tai sitten alat haalia todellisia uusia erikoislääkäreiden lausuntoja, mieluummin nyt heti ja anot pysyvää työkyvyttömyyseläkettä suoraan omalta eläkeyhtiöltäsi. Unohda välistä Kelat ja Mollit. Siis suoraan eläkeyhtiöltä ja mukaan liität omin käsin kirjoitetun asiallisen selosteen, pitkän tai lyhyen.
- Arpaix
Kirjoitan myös meidän palstalle http://www.salutfinlande.net/ ja suuri osaa Suomessa asuvista ranskalaisista käy töissä tai opiskelee. Aika suuri osaa ovat hyvin mennestyneet, jopa parempi kun monet suomalaiset omassa maassa.
Meillä kaikilla oli hyvin vaikea alku ja maahanmuutto ei ole helppoa.
Ulkomaalaisille on Suomessa paljon vaikeampaa työllistyä ja mennestya esim kielen takia, on minullakin kotiikävä ja muut seikat, mutta en itse sen takia enkä vaadi eläkettä. Kun täytätte 53vuotta, niin saatte eläkettä kun muutkin, mutta kun puuttuu työhistoriaa, eläke tule pieni. Siksi on parempi tehdä siitä töitä tai yrittää siihen 63 tai 65 vuoteen asti. Lukekaa meidän palsta!! Montako meistä huutaa että haluaa eläkettä ja voi itku, kaikki yrittävät tulla toimeen ja opiskelevat suomea tai ruotsia ja ainakin englantia että voi saada Suomessa töitä ja se ei ole helpoa!!! Teistä on itsestään selvää puhua omalla kielellä ja saada palveluja omalla kielellä, meille mualta muutaneille se on kaikki 100% vaikeampi.- Jägerbataillon Nr.27
Te ranskalaiset ootte kahesti olleet onnekkaita.
Mutta kun Saksalaiset aseveljemme tulevaat seuraavan kerran, loppuu tuo patongipurijoiden suunsoittokin.
- 55555555555555555555
Arpaix on oikeassa, maahanmuuttajilla on paljon vaikeampi tilanne. tsemppiä.
- - kakkara -
Ehkä siinä tapauksessa kannattaa palata omaan maahansa niin pärjää kielellä..... Tavoista puheenollen - ei sinullakaan niitä näytä olevan!
- 5+20
Vilkaisepas tätä linkkiä:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/9302653 - kakkakakkakakkkkkkkk
kakkara on kakkapää--
- - kakkara -
Ja sinä olet ollut kaukana kun järkee on jaettu.....
- naanari
On se kumma kun täältä kysyy asiallisia neuvoja, niin sekopäät alkaa kommentoimaan ja arvostelemaan ihan muita asioita.
Eikö teille mitään tapoja ole opetettu vai ettekö tosiaan osaa käyttäytyä kuin normaalit sivistyneet ihmiset?
Suosittelen, että jos ei ole mitään järkevää asiaa, niin pitäkää se leipäläpenne kiinni, kiitos. - - kakkara -
Erikoisia kommentteja todellakin, neuvoja arvosteluineen jne. Todella ärsyttävää. Niitähän minä en suinkaan ollut vailla, vaan kommentoijat eivät tätä ymmärtäneet. Tahdittomia kirjotuksia. Tämä " Arpaix " jankuttaa ja toistaa samat asiat moneen kertaan...
Jos kaikki on täällä MEIDÄN MAASSAMME 100 % vaikeempaa niin miks ihmeessä tulitte tänne? Kysyn vaan.- Palstasotailua
Parhaimpia ketjuja pitkään aikaan, sain nauraa vedet silmistä vuotaen:DDDDD:DDDDDDDDD
- kakkarakakkalla
minäkin nauroin kippurassa, eli kakkara haluaa rahaa, mutta työ ei kelpaa, ei kurssi, ei mitään.
- tempakka
On se ihmeen vaikee tajuta. Toki, " kakkara " haluaa rahaa että pärjää. Työkin kelpais jos sairaus antais myöten sitä tehdä.
Te jotka " nauratte kippurassa " - NAURAKAA koska nauru pidentää ikää!!!!!!
Mutta miettikää ensin ennen kuin haukutte syytöntä. Ei alottaja tänne kirjottele turhia. Hävetkää.
- Kakaralle
hei kakara
Mene te-toimistoon ja sano olevasi työtön, joka hakee työkykyään vastaavaa työtä. Eli sanot että olet valmis ottamaan vastaan työtä jos se sopii sinun terveydentilaasi. Silloin heidän on annettava sinulle lausunto, jonka avulla saat työttömyyspäivärahan liitolta. Tämä siksi että työkkärissä periaatteessa pitäisi olla vain työtä hakevia henkilöitä. Sinulla on kuitenkin sairauden takia toinen tilanne. Sinä voit aina todistaa lääkärintodituksella, että juuri tätä työtä et voi ottaa vastaa terveydellisten syiden takia.
Älä anna periksi. Byrokratia on monimutkaista varsinkin jos on väsynyt mutta pyydä apua jostain lähiverkostosta tai vastaavasta. - köyhät kyykkyyn
Onko nyt kyse sairauslomasta vai kuntoutustuesta?
Voit ilmoittautua työkkäriin vajaakuntoiseksi työnhakijaksi kun odottelet kuntoutustukipäätöstä Kelasta, saat edes päivärahan Kelasta tai liitostasi, ja Kela vähentää ne päivärahapäivät kuntoutustuesta.
Samoin kannattaa tehdä jatkohakemusta tehdessäkin, kun ne päätökset tahtovat viipyä kuukaudenkin.
Mutta jos on kyse sairauslomasta, niin ei kai se työkkärille kuulu, riittää kun ilmoittaa mistä lähtien on sairauslomalla ja milloinka se loppuu.
Itse olen toiminut niin kun olen työttömänä jäänyt sairauslomalle ja myöhemmin kuntoutustuelle, eikä ole ollut ongelmia, eikä ole tullut katkosta rahan tuloon.
Ja irtisanominen sairauden takia kuuluu minun mielestäni liitolle. Ainakin minä soittaisin sinne ja kysyisin asiasta.
Voimia sinulle. Nämä jutut on tehty tarkoituksella niin byrokraattisiksi, ettei kaikki jaksa niistä ottaa selvää....eli siis ei tarvitse maksaa. Ja työkkärissä ja kelalla neuvovat miten sattuu, kun eivät itse viitsi ottaa asioista selvää.
Ja kun joku alkaa peräämään oikeuksiaan, hänet leimataan hankalaksi asiakkaaksi, ja tietoa saa sen jälkeen kiskoa oikein tosissaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole202212Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi492120Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä301999Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma471406- 741346
Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?
Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?46883Kaunein nimi
Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?56822Farmi-Amski ja Jucci Hellström - Sydämiä satelee - Onko tässä jotain enemmän?
Amskidamski Anne-Mari Tarkkio ja Jucci Hellström olivat samaan aikaan Farmi Suomi -realityssä. Nyt somessa on nähty mat8751- 52733
Rakastan sinua hiljaisuudessa
Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi33724