Olemme keskustelleet narsisteista jo niin pitkään, että voisimme keskustella siitä, millaisia uhrit ovat - ihan tasapuolisuuden nimissä. Listatkaa tähän keskusteluun huomioitanne itsestänne (jos olet uhri) tai tutuistanne (jos tunnet uhrin).
Pyydän asiallista keskustelua, ei syyttelyä tai moittimista, vaan keskustelua siitä, millaisia piirteitä uhreiksi joutuvilla yleensä on. (Jotkut piirteet saattavat olla narsistin kiinnostuksen kohteena tai mahdollistajana erilaiseen hyväksikäyttöön.) Tämä voi auttaa meitä uhreja tarkkailemaan myös omiaa piirteitämme ja kehityksenkohteitamme. Jos yhtäläisyyksiä löytyy, voimme ehkäå oppia niistä jotain, jotta emme enää joutuisi uudelleen uhriksi.
Tässä omat huomioni uhrien piirteistä:
- huono itsetunto
- ei osaa pitää omia rajoja
- ei puolustaudu, ei uskalla
- ei hae apua, vaikka voi huonosti
Millaisia uhrit ovat?
106
679
Vastaukset
- _ __ ___ ____
Kiitos tästä aloituksesta! Hyvin muotoiltu ja ajateltu aloitus.
Itse olen huomannut seuraavia:
- helposti loukkaantuva, "rypee" omassa huonossa olossaan
- sietää kaltoikohtelua pitkäänkin
- on hieman läheisriippuva, roikkuu kumppanissaan, vaikka tämä kohtelee huonosti
- usein herkkä, jopa "yliherkkä"
- kaipaa turvaa toisesta ihmisestä (ehkä liikaakin, koska on turvaton)
- ei myönnä omaa avuntarvettaan- _ __ ___ ____
Vielä lisää tuli mieleen:
- on "käänteisnarsisti", joka ei "välitä" omasta hyvinvoinnistaan vaan on altruisti omankin hyvinvoinnin uhalla
- heikko itseluottamus
- ei ilmaise omia tunteitaan kumppanilleen, erityisesti negatiivisia - Sandeline P.
_ __ ___ ____ kirjoitti:
- on "käänteisnarsisti", joka ei "välitä" omasta hyvinvoinnistaan vaan on altruisti omankin hyvinvoinnin uhalla
- heikko itseluottamus
- ei ilmaise omia tunteitaan kumppanilleen, erityisesti negatiivisiaMutta eikö altruismi ole kuitenkin ihan hyvä asia? Epäitsekkyys vastaan itsekkyys? Kyllä minä ainakin valitsisin epäitsekkyyden noista kahdesta.
- _ __ ___ ____
Sandeline P. kirjoitti:
Mutta eikö altruismi ole kuitenkin ihan hyvä asia? Epäitsekkyys vastaan itsekkyys? Kyllä minä ainakin valitsisin epäitsekkyyden noista kahdesta.
On se mielestäni tiettyyn rajaan asti. Sitten, kun tekee aina kaiken muiden hyväksi, alkaa olla jo alistuva käänteisnarsisti, joka vähät välittää omasta hyvinvoinnistaan, mutta lopulta päätyy syyttämään toisia omasta huonosta olostaan.
Jos ei osaa vetää omaa rajaansa muidenkin auttamisessa ja alistumisessa, ajautuu vain tavallaan tuhoamaan itseään.
Terve narsismi on sopiva suhde tervettä itsekkyyttä sekä epäitsekkyyttä. - M.B.
_ __ ___ ____ kirjoitti:
- heikko itseluottamus
- ei ilmaise omia tunteitaan kumppanilleen, erityisesti negatiivisiaEdelleenkään en liittäisi käänteisnarsismia altruismiin. Tai ehkä käsitteessä altruismi on itselläni hiomisen varaa? Aito altruisti ei mielestäni huuda kohtaamaansa vääryyttä hyväksikäytettynä, vaan ihan oikeasti on altruistinen ja toiset luontaisesti ensisijaisesti huomioonottava ja heidän vuokseen asioita hyvällä mielellä ja vapaalla tahdolla tekevä..
Käänteisnarsisti taas mielestäni on olemassa oman toisen eteen uhrautuvuutensa kautta, sellainen, joka saa tyydytyksen siitä ajatuksesta, että toinen ei olisi mitään ilman hänen sitä mahdollistavaa toimintaa, eli näkee oman tärkeytensä toiselle ensisijaisena motivaattorina myös ottaessaan vastaan kaltoinkohtelua.
Altruisti ei välttämättä uhraa itseään kaltoinkohtelulle halussaan toimia mahdollisimman monen yhteiseksi hyväksi? - Sandeline P.
M.B. kirjoitti:
Edelleenkään en liittäisi käänteisnarsismia altruismiin. Tai ehkä käsitteessä altruismi on itselläni hiomisen varaa? Aito altruisti ei mielestäni huuda kohtaamaansa vääryyttä hyväksikäytettynä, vaan ihan oikeasti on altruistinen ja toiset luontaisesti ensisijaisesti huomioonottava ja heidän vuokseen asioita hyvällä mielellä ja vapaalla tahdolla tekevä..
Käänteisnarsisti taas mielestäni on olemassa oman toisen eteen uhrautuvuutensa kautta, sellainen, joka saa tyydytyksen siitä ajatuksesta, että toinen ei olisi mitään ilman hänen sitä mahdollistavaa toimintaa, eli näkee oman tärkeytensä toiselle ensisijaisena motivaattorina myös ottaessaan vastaan kaltoinkohtelua.
Altruisti ei välttämättä uhraa itseään kaltoinkohtelulle halussaan toimia mahdollisimman monen yhteiseksi hyväksi?Minäkin olen ajatellut, että altruismi on ihan hyvä asia erityisesti ryhmässä tai parisuhteessa. Aloin vain miettiä, olenko koskaan tavannut ihmistä, joka on "aito" altruisti, joka ei saa itselleen mitään muiden huomioon ottamisesta. Onhan sekin tavallaan itsekästä, jos auttaa muita tai ottaa muut huomioon saadakseen itselleen hyvän mielen... Itse olen kyllä ainakin ollut aikaisemmin liian kiltti ja sopeutuvainen, sen myönnän. Mutta sellaistahan se tyttönä kasvaminen oli: kun täytti kaikki odotukset ja suoritti kiltisti kaikki vaaditut asiat, sai hyväksyntää.
- M.B.
Sandeline P. kirjoitti:
Minäkin olen ajatellut, että altruismi on ihan hyvä asia erityisesti ryhmässä tai parisuhteessa. Aloin vain miettiä, olenko koskaan tavannut ihmistä, joka on "aito" altruisti, joka ei saa itselleen mitään muiden huomioon ottamisesta. Onhan sekin tavallaan itsekästä, jos auttaa muita tai ottaa muut huomioon saadakseen itselleen hyvän mielen... Itse olen kyllä ainakin ollut aikaisemmin liian kiltti ja sopeutuvainen, sen myönnän. Mutta sellaistahan se tyttönä kasvaminen oli: kun täytti kaikki odotukset ja suoritti kiltisti kaikki vaaditut asiat, sai hyväksyntää.
Harha lienee siinä, että kasvaa olemaan kiltti saadakseen kiitosta kiltteydestään. Ja kun sitä ei saa, kokee tehneensä huonosti tai jopa väärin ja tarpeeksi pitkälle vietynä, seuraukset saattavat olla marttyyrimaisiin mittoihin ulottuvat toisten syyttelyt hyväksikäytöstä.
Eli tavallaan oma itse ei riitä. Tieto siitä, että tekee oikein on ikäänkuin ulkopuoliselta tulevan kiitoksen ja hyväksynnän varassa, joka sekin on hutera ja helposti heiluteltava paatti, koska kun tulee tarve kyseenalaistaa se hyväksyntä ja lähtee testaamaan sitä käyttäytymällä huonosti, niin eihän siitä sitä hyväksyntää seuraa, jolloin saattaa vahvistua käsitys siitä, että on olemassa toisille vain hyväksikäyttötarkoituksessa, joka on oivalluksena huonoa oloa aiheuttava.
Eli tietynlainen itseriittoisuus ja oman arvon tietäminen, tervettä narsismia niin sanotusti, niin se altruismi muodostuu arvoksi itsessään ja se hyvä siitä minkä itselleen saa, ei vääristy. Ei se hyvän tekeminen huonoksi muutu, vaikka siitä seuraisikin hyvää mieltä itse tekijälle.
*onkohan ihan sekavasti kirjoitettu vaihteeksi* M.B. kirjoitti:
Harha lienee siinä, että kasvaa olemaan kiltti saadakseen kiitosta kiltteydestään. Ja kun sitä ei saa, kokee tehneensä huonosti tai jopa väärin ja tarpeeksi pitkälle vietynä, seuraukset saattavat olla marttyyrimaisiin mittoihin ulottuvat toisten syyttelyt hyväksikäytöstä.
Eli tavallaan oma itse ei riitä. Tieto siitä, että tekee oikein on ikäänkuin ulkopuoliselta tulevan kiitoksen ja hyväksynnän varassa, joka sekin on hutera ja helposti heiluteltava paatti, koska kun tulee tarve kyseenalaistaa se hyväksyntä ja lähtee testaamaan sitä käyttäytymällä huonosti, niin eihän siitä sitä hyväksyntää seuraa, jolloin saattaa vahvistua käsitys siitä, että on olemassa toisille vain hyväksikäyttötarkoituksessa, joka on oivalluksena huonoa oloa aiheuttava.
Eli tietynlainen itseriittoisuus ja oman arvon tietäminen, tervettä narsismia niin sanotusti, niin se altruismi muodostuu arvoksi itsessään ja se hyvä siitä minkä itselleen saa, ei vääristy. Ei se hyvän tekeminen huonoksi muutu, vaikka siitä seuraisikin hyvää mieltä itse tekijälle.
*onkohan ihan sekavasti kirjoitettu vaihteeksi*Jos ajatellaan, että altruismi on epäitsekästä toisten auttamista, se on useimmiten kyllä vain haavekuva itsestä. Eli tein sen kaiken ja siedin sen kaiken vain rakkaudesta ja koetin saada hänet raiteilleen. Rakkaudestani. Kiltteyttäni. Olin niin vahva.
Ei se ole rakkautta, eikä kiltteys ole aina terveellistä siinä muodossa. Sairas vahvuus on sairasta vahvuutta.
Se on itsekästä toisen "auttamista" joka antaa itselle jonkin palkinnon, kuten auttamisessa aina. Tai en mä tiedä aina mutta lähes aina. Palkinto on se, että saa tuntea itsensä tärkeäksi ja miksi esim tukiryhmissä päähoitokeinona on toisten auttaminen...se syy on juuri siinä ; se auttaa auttajaa.- M.B.
lynett kirjoitti:
Jos ajatellaan, että altruismi on epäitsekästä toisten auttamista, se on useimmiten kyllä vain haavekuva itsestä. Eli tein sen kaiken ja siedin sen kaiken vain rakkaudesta ja koetin saada hänet raiteilleen. Rakkaudestani. Kiltteyttäni. Olin niin vahva.
Ei se ole rakkautta, eikä kiltteys ole aina terveellistä siinä muodossa. Sairas vahvuus on sairasta vahvuutta.
Se on itsekästä toisen "auttamista" joka antaa itselle jonkin palkinnon, kuten auttamisessa aina. Tai en mä tiedä aina mutta lähes aina. Palkinto on se, että saa tuntea itsensä tärkeäksi ja miksi esim tukiryhmissä päähoitokeinona on toisten auttaminen...se syy on juuri siinä ; se auttaa auttajaa.Aidossa altruismissa noin ei ole. On hämmentävää vaatia auttajaa toimimaan autajan asemassa niin, että se ei tuottaisi edes hyvää mieltä auttajalle itselleen. Sellaisiin tulkintoihin mentäessä eksytään sille tielle, jolla se pohjaton oma itsekkyys on ensisijainen tavoite kaikessa ja ainoa hyväksyttävä sellainen.
Jos auttaja saakin auttamisestaan jotakin, vaikka sen hyvän mielen, ei se tekoa itsessään tee huonommaksi. Mutta jos ainoa tarve toisen auttamiselle on ensisijaisesti oman hyvänmielen saavuttaminen, se auttajana toimiminen saa silloin itsekkäät mittasuhteet siinä mielessä, että nopeasti saatetaan katsoa se oma näkökulma ainoaksi toteuttamiskelpoiseksi, eikä enää kuunnella sitä autettavaa itseään. Ei ketään pidä mennä auttamaan niin, että jyrää sen toisen omassa auttamishalussaan.
Ja jos auttaminen taas auttaa auttajaa, niin silloinhan lopputuloksena on kaksinkertainen auttaminen; sen toisen ja sen toisen saama apu. Mutta vain jos se toteutuu niin, että kumpikaan ei toimi toista jyräten. Toinen vaatien apua ja tehden siitä mahdollisen kiristysaseen toista vastaan ja toinen vaatien saada auttaa omista lähtökohdistaan käsin puhtaasti tehden siitä mahdollisen kiristysaseen toista vastaan. M.B. kirjoitti:
Aidossa altruismissa noin ei ole. On hämmentävää vaatia auttajaa toimimaan autajan asemassa niin, että se ei tuottaisi edes hyvää mieltä auttajalle itselleen. Sellaisiin tulkintoihin mentäessä eksytään sille tielle, jolla se pohjaton oma itsekkyys on ensisijainen tavoite kaikessa ja ainoa hyväksyttävä sellainen.
Jos auttaja saakin auttamisestaan jotakin, vaikka sen hyvän mielen, ei se tekoa itsessään tee huonommaksi. Mutta jos ainoa tarve toisen auttamiselle on ensisijaisesti oman hyvänmielen saavuttaminen, se auttajana toimiminen saa silloin itsekkäät mittasuhteet siinä mielessä, että nopeasti saatetaan katsoa se oma näkökulma ainoaksi toteuttamiskelpoiseksi, eikä enää kuunnella sitä autettavaa itseään. Ei ketään pidä mennä auttamaan niin, että jyrää sen toisen omassa auttamishalussaan.
Ja jos auttaminen taas auttaa auttajaa, niin silloinhan lopputuloksena on kaksinkertainen auttaminen; sen toisen ja sen toisen saama apu. Mutta vain jos se toteutuu niin, että kumpikaan ei toimi toista jyräten. Toinen vaatien apua ja tehden siitä mahdollisen kiristysaseen toista vastaan ja toinen vaatien saada auttaa omista lähtökohdistaan käsin puhtaasti tehden siitä mahdollisen kiristysaseen toista vastaan.Auttaminen on taitolaji.
Ei sais prässätä eikä liikaa puuttua.
Olen tavannut noissa päihdepiireissä paljon sellaisia ihmisiä joille on kehittynyt vuosien tai vuosikymmenien aikana aivan käsittämättömän hienovarainen ja upea tapa "tyrkkiä oikeaan suuntaan" antamatta oikeita neuvoja tai pakottaen. Tms.
Se on jotakin hämmentävää. En osais. Enkä osaa ottaa sitä vastaankaan mutta tämän huomasin.
Se on taitolaji. Harvojen.
Monet sitten alkoivat liika prässäämään jotain tyyppiä ja ottivat liikaa hänen asioita omakseen ja silloin menee metsään. Ei hjyvä.lynett kirjoitti:
Auttaminen on taitolaji.
Ei sais prässätä eikä liikaa puuttua.
Olen tavannut noissa päihdepiireissä paljon sellaisia ihmisiä joille on kehittynyt vuosien tai vuosikymmenien aikana aivan käsittämättömän hienovarainen ja upea tapa "tyrkkiä oikeaan suuntaan" antamatta oikeita neuvoja tai pakottaen. Tms.
Se on jotakin hämmentävää. En osais. Enkä osaa ottaa sitä vastaankaan mutta tämän huomasin.
Se on taitolaji. Harvojen.
Monet sitten alkoivat liika prässäämään jotain tyyppiä ja ottivat liikaa hänen asioita omakseen ja silloin menee metsään. Ei hjyvä.Tuli mieleeni, että A:lla on paljon tällaisia ominaisuuksia.
Sitten parin viikon tai kuukaudenkin jälkeen hoksaa että aha..joo...nyt hoksasin. Se kun pitää mennä oman prosessin kautta, ei ketään voi auttaa suoraan neuvomalla jos ei ole sisäistänyt asiaa itse.
Sanoppa vaikka juopolle mitä hänen pitää tehdä että raitistuu ( tai kiristä, uhkaile) ja kato mitä tapahtuu. AAAhhhahhhaaa !- M.B.
lynett kirjoitti:
Tuli mieleeni, että A:lla on paljon tällaisia ominaisuuksia.
Sitten parin viikon tai kuukaudenkin jälkeen hoksaa että aha..joo...nyt hoksasin. Se kun pitää mennä oman prosessin kautta, ei ketään voi auttaa suoraan neuvomalla jos ei ole sisäistänyt asiaa itse.
Sanoppa vaikka juopolle mitä hänen pitää tehdä että raitistuu ( tai kiristä, uhkaile) ja kato mitä tapahtuu. AAAhhhahhhaaa !"Sanoppa vaikka juopolle mitä hänen pitää tehdä että raitistuu ( tai kiristä, uhkaile) ja kato mitä tapahtuu. AAAhhhahhhaaa !"
Niinpä. Ja sitten puhutaan toisen kouluttamisesta ikäänkuin se olisi auttamista. Kun selvää on, että toinen yritetään saada käyttäytymään omalle itselle mieluisalla tavalla.
Kysymyksenalainen juttu on aina se, että kuinka hienovaraista milloin mitkäkin motivaationtapaiset johonkin toimintaan ovat. Mitä jos auttaja vain kuvittelee olevansa hienovarainen tajuamatta itse, että talloo menemään kuin norsu posliinikaupassa, ja ihmettelee sitä, kun apu ei mene mitenkään päin perille ja ryhtyy syyllistämään tätä avunkohdettaan?
Kuinka helposti sellaista tapahtuu ja missä määrin? - . .. ... . .
_ __ ___ ____ kirjoitti:
On se mielestäni tiettyyn rajaan asti. Sitten, kun tekee aina kaiken muiden hyväksi, alkaa olla jo alistuva käänteisnarsisti, joka vähät välittää omasta hyvinvoinnistaan, mutta lopulta päätyy syyttämään toisia omasta huonosta olostaan.
Jos ei osaa vetää omaa rajaansa muidenkin auttamisessa ja alistumisessa, ajautuu vain tavallaan tuhoamaan itseään.
Terve narsismi on sopiva suhde tervettä itsekkyyttä sekä epäitsekkyyttä.Ohutnahkaista narsistiakin käytetään ilmaisemaan tuollaista marttyyriuuteen kallistuvaa henkilöä. Tällainen ihminen saa "ravintoa" itselleen siitä, että luo tilanteen, jossa hän voi esittää uhrautuneensa.
- 3049580
. .. ... . . kirjoitti:
Ohutnahkaista narsistiakin käytetään ilmaisemaan tuollaista marttyyriuuteen kallistuvaa henkilöä. Tällainen ihminen saa "ravintoa" itselleen siitä, että luo tilanteen, jossa hän voi esittää uhrautuneensa.
Jotain se ainakin tyydyttää, jos antaa itseään kohdeltavan kaltoin. Tai voihan se olla pelkkää pakkotoistoakin.
- 1+2
Eikös narsistien uhrit ole läheisriippuvaisia ressukoita?
- _ __ ___ ____
Tuo ressukka-sana on liian osoitteleva termi. Läheisriippuvia monet narsistin uhrit kyllä ovat, valitettavasti. Vaikka uhrit ovat voineet pitkäänkin parisuhteessa tai avioliitossa huonosti, he vain jatkavat suhdetta kuukaudesta tai vuodesta toiseen. Monet eivät koskaan hae mistään apua vaan jäävät sairauslomallekin esim. stressin tai uupumuksen vuoksi. Monet eivät pysty myöntämään itselleen omia heikkoja kohtiaan, jotka sitten monesti mahdollistavat narsistin hyväksikäytön. Monet uhrit ovat häpeäalttiita, kun narsisti on taas häpeämätön.
_ __ ___ ____ kirjoitti:
Tuo ressukka-sana on liian osoitteleva termi. Läheisriippuvia monet narsistin uhrit kyllä ovat, valitettavasti. Vaikka uhrit ovat voineet pitkäänkin parisuhteessa tai avioliitossa huonosti, he vain jatkavat suhdetta kuukaudesta tai vuodesta toiseen. Monet eivät koskaan hae mistään apua vaan jäävät sairauslomallekin esim. stressin tai uupumuksen vuoksi. Monet eivät pysty myöntämään itselleen omia heikkoja kohtiaan, jotka sitten monesti mahdollistavat narsistin hyväksikäytön. Monet uhrit ovat häpeäalttiita, kun narsisti on taas häpeämätön.
Juu, läheisriippuvuus ainakin viimeistään syntyy siinä suhteessa jos ei alkujaan jo ole. En tiedä voiko se syntyä kenelle vain.
Ennen tällaisista suhteista, jotka alkavat todella kummallisesti jo alkujaankin (näistä on tarinoita netti pullollaan), puhuttiin vain sellaisina joissa yleensä vaimo koettaa muuttaa miestä. Se oli ennen puheenaihe. Lienekö samasta kyse nykyäänkin ?
Nyt se on vain "koetin rakastaa narsistini terveeksi".
Uhreilla on tapana olla alttiita imartelulle (huono itsetunto, minäkuva olematon, arvottomuuden tunne, häpeäalttius) ja narsistin tuoma huuma, vaikka se välillä laskeekin todella mutaan, tuo heille erikoisuudentunteen.
Olen spessu, merkitsen hänelle enemmän kuin muut uhrit tai kumppanit.
Kaikkea muuta hänen puheistaan pidetään valheena mutta tätä osuutta ei.
Halu uskoa omaan erityislaatuisuuteen on kova. Vaikka hän on noin ja näin sairas ja tunteeton...mutta minut hän haluaa koska olen erikoislaatuinen "hyvä uhri" toisin kuin muut.
Tästä samasta harhasta kumpuaa toive siitä, että vaikka uhrit eivät ole yhtenäinen ryhmä (eivät tietenkään mutta tietystä osasta löytyy yhtäläisyyksiä), niin he ovat yhdessä asiassa samanlaisia : omanarvontuntoisia, vahvoja ihmisiä.
Käänteisnarsistin tapa saada minäkuvansa tämän kumppanin kautta on olennainen osa monilla. Kun kökköryöpyn jälkeen on maissa ja pelokkaana, ehkä hylkäämisenkin osalta, seuraava "nostokausi" palauttaa taas ideaalikuvan...huh, olenkin hieno ja erikoinen ihminen. Hän on riippuvainen kumppaninsa antamasta palautteesta lähes täysin ja suodattaa minuutensa hänen läpi. He projisoivat molemmat toisiinsa tunteita joita eivät osaa käsitellä. He ovat toinen toisilleen heijasteina vaatien kumppaniltaan aina takaisin sitä "lähdettään".
Kun kumppani imartelee, eli aina muka luikertelee takaisin ikään kuin vasten omaa tahtoa, vaikka sana muoto pitäisi olla että Minä halusin hänet takaisin jotta saisin taas kokea sen nostovaiheen ja minuuteni kuntoon, saadakseni olla tärkeä, spessu.
Uhreilla on valitettava tapa häpeäalttiuden vuoksi "itsetutkiskella" itseään siinä suhteessa sen toisen antaman palautteen kautta ja ovat siis rajattomia.
Suuri osa haluaa kieltää itsestään kaikki "parannusta" tarvitsevat osa-alueet joita viimeistäänkin sitten sen suhteen jälkeen on ja paljon.
Ei, en ole läheisriippuvainen koska se kuulostaa "heikolta ressukalta" ja sitähän en halua olla.
En voi olla käänteisnarsisti koska...koska...narsistihan on paha.
En ota häntä takaisin, en tee itse valintoja tai esim eristäydy sen käänteisnarsistisuuden tuoman häpeäni vuoksi vaan sen toisen vuoksi.
Yhtä kaikki, tällaisessa suhteessa pitkään tai sarjauhriudessa on jänniä joitakin yksityiskohtia kuten vakava ulkoistaminen itsensä kaikesta. Huumorintajuttomuus, "sairas vahvuus", omavoipaisuus ja kieltäydytään mm avusta tai ei tehdä tilanteelle mitään. Kaikki omasta lihomisesta tms lähtien laitetaan palstoilla toisen syyksi.
Pahimpia ovat tietoiset uhrit jotka elävät kaltoinkohtelevassa suhteessa ja vain parjaavat siitä vuosikausia kaikille tekemättä mitään asialle. Eli tietätävät jo että kumppani on vaikka "sairas", oli kyse nyt mistä tahansa, mutta haluavat pitää roolinsa. Tästä on esimerkkejä mm alkkispuolella tai väkivaltaisten perheiden puolelta ; kun kumppani muuttuukin ja uhri menettää "roolinsa", he eivät tulekaan enää toimeen.
- Ajatus: "En kelpaa kenellekään" aina läsnä.
- Riippuvuus muiden ihmisten mielipiteistä, vaatii muilta jatkuvaa tukea mielipiteilleen/päätöksilleen.
- helposti takertuu ihmisiin, joiden kokee kannattelevan itseään.
- Eivät pärjää yksin. Kokevat etteivät ole olemassa ilman muita.
- Takertuvat helposti kaikenlaiseen imarteluun ja tulevat tällaisista ihmisistä riippuvaisiksi sietäen heiltä kaikenlaisen väärinkohtelun.
- Tietynlainen itsekeskeisyys, sillä ovat käpertyneet liikaa omaan heikkoon itsetuntoonsa ja näkevät muut vain omina kainalosauvoinaan.
- Näkee itsessään vain huonoja puolia.
- Pessimisti
- Helposti johdateltava
- Rakastuu helposti ihmiseen, jonka kokee nostavan itsetuntoaan.
( Kuvaus tutustani )- Sandeline P.
Aika monesta piirteestä olen samaa mieltä. Huonommuuden ja alemmuudentunne ovat kai useilla aika selkeästi pinnalla. Tuo käpertyminen itseensä oli mielenkiintoinen: voisiko olla kyse jopa masennuksesta..?
Helposti johdateltava, ihan selkeä piirre: eräs tuttavani meni naimisiin ulkomaalaisen miehen kanssa, koska ihastui siihen, että mies kutsui häntä ensitapaamisesta asti nimellä "prinsessa". No, avioliitto on ollut pelkkää karikkoa... Sandeline P. kirjoitti:
Aika monesta piirteestä olen samaa mieltä. Huonommuuden ja alemmuudentunne ovat kai useilla aika selkeästi pinnalla. Tuo käpertyminen itseensä oli mielenkiintoinen: voisiko olla kyse jopa masennuksesta..?
Helposti johdateltava, ihan selkeä piirre: eräs tuttavani meni naimisiin ulkomaalaisen miehen kanssa, koska ihastui siihen, että mies kutsui häntä ensitapaamisesta asti nimellä "prinsessa". No, avioliitto on ollut pelkkää karikkoa...Käpertyminen itseensä... käänteisnarsisti ottaa itselleen narsistille kuuluvat tunteet kannettavakseen, riipakseen ja siitä se alamäki lähtee.
Tiedostamaton tällainen idealisoi kumppaninsa eikä suostu näkemään kaltoinkohtelua realistisesti. Hän pitää itseään niin huonona että ulkoistaa tämän hyvän kohtelun ja hyvyyden vastapuoleen jonka sitten kuuluisi se heijastaa takaisin...ja kun näin ei aina ole, alamäki vain jyrkkenee.
Kun taas sitten tulee heräämisvaihe tai kuten läheisriippuvaiset monesti, he ulkoistavat pahan siihen toiseen. Eli istutaan 30 vuotta kavereiden kanssa kahvilla päivittelemässä kun taas Erkki veti turpaan tai taas se Heikki on teillä tietämättömillä ja sivulliset ihmettelee koko ajan miksi tuo jatkaa sitä suhdetta.
Mutta kun hänellä on tärkeä osuus tällaisen ihmisen elämässä (saa tunteen siitä), hän janoaa sitä tunnetta lisää.
Paikkailee korjailee, ripittää, neuvoo, ohjailee, määräilee, kontrolloi, kyttää, vaatii, pistää "maksamaan velkojaan" kaltoinkohtelukauden jälkeen ja saa siitä erikoisuudentunteen.
- 0+0
Näissä monissa vastauksissa kirjoitetunlaisen nph uhristaan tekee ja se on myös todennäköisesti narsistin tarkoitus. En tiedä pystyykö nph tekemään kaikista ihmisistä edellä kuvatunlaisen vai valitseeko uhreikseen sellaisen, jolla vaistoaa olevan "taipumusta" tällaiseen reagointiin, mutta jos uhri ei olisi koskaan tavannut narsistia, nuo piirteet eivät välttämättä koskaan tulisi edes esiin normaalissa parisuhteessa.
Totta kai kaltoinkohtelusuhde vaikuttaa toiseen osapuoleen vahvistaen aiempia ominaisuuksia tai herätellen uusia. En usko että siitä onkaan tässä kyse.
Täytyy kuitenkin muistaa, että on osa sellaisia uhreja, jotka mielellään valitsevat juuri sellaisen kumppanin. Tästä moni kertookin : tavikset ei tunnu miltään, on harmaata, en osaa olla. Se huuma on jotakin niin hienoa ettei sitä saa muuten kokea. Siihen jää kiinni mutta narsisti ei ole yksin se joka sillä pitää kiinni vaan siihen liittyy myös uhrin omat tuntemukset sen huuman tuomana. Uhrikin pitää kiinni siitä.
Tämän näkee siitäkin, ettei olla valmiita katkaisemaan yhteyksiä vaan "toivotaan yhteydenottoa" vaikka se kerrotaankin sen pelkona. Jos sitä oikeasti pelkäisi, sen estäisi totta kai.
Eli ei se narsisti tule vain ja ota (tai tule väkisin takaisin), jotain ihmistä totta kai voi kertahuijata, vaan vastapuolikin sisällyttää joitain epärealistisia (ainakin uhrien kertomusten mukaan annetut odotukset ja toiveet ovat sellaisia) toiveita suhteen osalta.
Kerran oli radiossa puhetta nettihuijauksista, uskontojen uhreista jne.
Ihmeteltiin miten kukaan siihen lähtee.
Tämä poliisi sanoi, että tietynlaisessa elämäntilanteessa ihminen on sellaisessa "tilassa", esim menetysten, yksinäisyyden tms vuoksi ja on tavallaan täysin avoin huijaamiselle, käytti jopa sanoja "toivoo tulevansa huijatuksi".
Se ei tarkoita sitä, että oikeasti tai sananmukaisesti nyt toivoo(!) että rahat ja loputkin mielenterveydestä menee vaan sitä, että jollain tavalla hieman alakynnessä oleva ihminen toivoo "ihmeparannusta" ja innostuu jostain muille selkeästi epärealistisesta esityksestä.
Minulla on ainakin ollut tiettyjä vaiheita elämässä jolloin tuollainen menee osin läpi (kun olin aika pohjilla elämässä) mutta sitten suurimmaksi osaksi "sellaiset" herättävät jos ei nyt suoraa inhoa niin ainakin jotain huvittunutta epäuskoisuutta. Ettei voi olla totta ja muutama tuollainen yrittäjäkin on ollut sinkkuaikoina välissä mukana mutta otin vain sen ilon irti siitä ja kun se skitsoilu alkoi, osoitin ovea. Moido.
Se oli silloin ilmiselvää ettei mun kämpässä aleta sekoilemaan ja riehumaan.
Sitten kun oli huonompi aika, sekaannuin sellaisiin ihmisiin jotka vain pahentivat tilannettani.
- oldmetall
Tässä ketjussa kuten lähes kaikissa ketjuissa käsitellään lähinnä parisuhteita. Narsistin uhriksi joutuu myös ystävyyssuhteessa tai lähisukulaiset ovat kuka narsisti ja kuka uhri ja työpaikoilla taasen on joko esimies tai työkaveri narsisti.
Kun siedin naristista rusennusta parikymmentäkin vuotta niin se, että annoin ystävättärelleni valtaa pohjautuu pitkälti noihin esittelemisiin uhrien piirteisiin. Mulla on huono itsetunto vieläkin ja olen joutunut tekemään kovasti vanhuuden koittaessa tekemään töitä jotta saisin rakennettua itsetuntoani.
En osannut tahi uskaltanut puolustautua kun ex-ystävätär sai rähinäkohtauksen niin hänen hampaansa kalisivat suussa kuin sirkkelinterät kun hän suolsi loukkauksiansa ns "totuuksina" niin että olin aivan tyrmistynyt ja lamaantunut.
Muuten en voinut huonosti tai kuka sen tietää ehkäpä, mutta en luottanut itseeni ja en älynnyt hakea apua vaikka hänen loukkausryöppynsä aiheuttivat mulle selittämättömän pahan olon.
Otin aiemmin ennen välirikkoamme vuoden kestäviä breikkejä, siitä ex-ystävätär muile pulisemaan kuinka en kestä totuutta ja olen herkkänahkainen ja pitkävihainen.
Hän oli mestari manipuloija ja osasi erinomaisella suomen kielellä kääntää asiat niin että minä olen henkisesti epävakaa. Aloin jo itsekin uskoa, että minussa on kaikki vika.
Nyt toivon todellakin, että olisin päässyt irti ex-ystävättärestäni. Kesällä törmäsin häneen muutaman kerran ja mulla oli sellainen tunne, että hän oli aivan vieras minulle kuten kuka tahansa muu kaduntallaaja.
Kimurantista ystävyydestämme opin sen, että koetan olla joutumatta uudelleen uhriksi.
Yksinolo on paljon lohdullisempaa kuin takertua vaikkapa parisuhteeseen jossa sut rusennettaisiin.Hyvä kirjoitus.
Tack.
Joillakin voi tuollainen reagointitapa herätä jostain vanhoista "traumoista" tai kiltiksi kasvattamisesta. Osa taas, minullakin on sellaisia kavereita, jotka eivät kertaakaan kattoisi tollasta mutta näenkin että heillä on hieman erilainen tausta ja perhe.
Itselläni tuollainen käytös herättää lähes aina vihaa ja puolustautumisentarpeen, mutta olen ollut muutamia kertoja sellaisessa tilanteessa (joka on ilmeisesti laukaissut samankaltaisuutensa vuoksi jonkin "klikin"), että olen mennyt aivan lukkoon enkä saanut pidettyä puoliani tai sanaa suustakaan.
Se oli opettavaista mutta todella hämmentävää.- xcch
lynett kirjoitti:
Hyvä kirjoitus.
Tack.
Joillakin voi tuollainen reagointitapa herätä jostain vanhoista "traumoista" tai kiltiksi kasvattamisesta. Osa taas, minullakin on sellaisia kavereita, jotka eivät kertaakaan kattoisi tollasta mutta näenkin että heillä on hieman erilainen tausta ja perhe.
Itselläni tuollainen käytös herättää lähes aina vihaa ja puolustautumisentarpeen, mutta olen ollut muutamia kertoja sellaisessa tilanteessa (joka on ilmeisesti laukaissut samankaltaisuutensa vuoksi jonkin "klikin"), että olen mennyt aivan lukkoon enkä saanut pidettyä puoliani tai sanaa suustakaan.
Se oli opettavaista mutta todella hämmentävää.Suurin osa täällä olevista uhreista on eronnut n. yli 90%, joten missä roikkuvat kiinni? Tuttava piirissä on 4 eronnut narsteista (3 naista ja yksi mies.)
4 jatkaa kaikki miehiä (sis. minä). Kaksi kavereista kilttejä, mutta ei myötäile liikaa narsua, toinen meinasi erota, mutta narsu antoi periksi. Me kaksi ollaan kovia lupäitä hyvällä itsetunnolla, eli tilanne hallinassa, pidetään päämme.
Alkoholistien puolisoilla olen havainnut mainitsemianne heikkouksia, mutta en narsisti puolisoilla. - Kaikkeasitätaas
xcch kirjoitti:
Suurin osa täällä olevista uhreista on eronnut n. yli 90%, joten missä roikkuvat kiinni? Tuttava piirissä on 4 eronnut narsteista (3 naista ja yksi mies.)
4 jatkaa kaikki miehiä (sis. minä). Kaksi kavereista kilttejä, mutta ei myötäile liikaa narsua, toinen meinasi erota, mutta narsu antoi periksi. Me kaksi ollaan kovia lupäitä hyvällä itsetunnolla, eli tilanne hallinassa, pidetään päämme.
Alkoholistien puolisoilla olen havainnut mainitsemianne heikkouksia, mutta en narsisti puolisoilla.Sinä olet varmaankin psykiatrian erikoislääkäri, kun olet osannut noinkin monta diagnoosia tehdä ;DDD
- Narskutarallaa
xcch kirjoitti:
Suurin osa täällä olevista uhreista on eronnut n. yli 90%, joten missä roikkuvat kiinni? Tuttava piirissä on 4 eronnut narsteista (3 naista ja yksi mies.)
Alkoholistien puolisoilla olen havainnut mainitsemianne heikkouksia, mutta en narsisti puolisoilla.Ja se piti vielä sanoa, että jos edelleen olet "narskusi" kanssa yhdessä, olet tehnyt tietoisen valinnan ja olet vain oman itsesi uhri. Ota vastuu äläkä syytä puolisoasi.
- Vajaata
xcch kirjoitti:
Alkoholistien puolisoilla olen havainnut mainitsemianne heikkouksia, mutta en narsisti puolisoilla.EIHÄN TÄÄLLÄ OLE UHREJA KUIN SINÄ JA HENNA JA EDELLEEN VUOSIEN JÄLKEEN LAINAILEE NARSUKIRJAA JA NARSUSITÄ EIKÄ ETENE MIHINKÄÄN.NARSU EI ANNAN PERIKSI VAAN PUHUT MUISTA ONGELMISTA.
Narskutarallaa kirjoitti:
Ja se piti vielä sanoa, että jos edelleen olet "narskusi" kanssa yhdessä, olet tehnyt tietoisen valinnan ja olet vain oman itsesi uhri. Ota vastuu äläkä syytä puolisoasi.
Tässä olen samaa mieltä. Ainoa narsismi, mistä kukaan voi puhua, on oma narsismi.
Jokainen, joka kertoo 'siitä paskasta narsistisista' kertoo lopulta vain itsestään.
Tässä valossa jokainen ns. 'uhri': mitä vaikeammat kokemukset, sen vakavammin narsistisesti vammautunut ihminen kirjoittaa. Sääli heitä. Vaikkei se mitään auta - saati ratkaise.
Ja tämä oli tottakai törkeä kommentti. Minkäs torjunnalle teet?- xcch
Narskutarallaa kirjoitti:
Ja se piti vielä sanoa, että jos edelleen olet "narskusi" kanssa yhdessä, olet tehnyt tietoisen valinnan ja olet vain oman itsesi uhri. Ota vastuu äläkä syytä puolisoasi.
"Ota vastuu äläkä syytä puolisoasi."
Olenko syyttänyt? olen kertonut vain minkälainen hän on.. - M.B.
xcch kirjoitti:
Olenko syyttänyt? olen kertonut vain minkälainen hän on..:) Jaa-a, mitäs tuohon nyt sanoisi.. mitä ilmeisimmin olet syyttänyt, jos kommenttisi on luettu toisten toimesta syyttelynä.. :D Eikös se niin mennyt. Että kun lukija lukee kommentin syyttelyksi, se silloin on sitä....?
- xcch
Kaikkeasitätaas kirjoitti:
Sinä olet varmaankin psykiatrian erikoislääkäri, kun olet osannut noinkin monta diagnoosia tehdä ;DDD
"Sinä olet varmaankin psykiatrian erikoislääkäri, kun olet osannut noinkin monta diagnoosia tehdä ;DDD"
Noo, maallikko vaan, mutta niin selkeitä tapauksia.
Ei vaiskaan kyllä ne muut ovat tehneet diaknoosit, koskien myös minun kotinarsua. Hieman muutamassa tapuksessa avitin.. - xcch
M.B. kirjoitti:
:) Jaa-a, mitäs tuohon nyt sanoisi.. mitä ilmeisimmin olet syyttänyt, jos kommenttisi on luettu toisten toimesta syyttelynä.. :D Eikös se niin mennyt. Että kun lukija lukee kommentin syyttelyksi, se silloin on sitä....?
"Että kun lukija lukee kommentin syyttelyksi, se silloin on sitä....?"
No ei noin ollut, sehän koski vain itseä koskevia kommentteja ja narsu ei näitä kommentteja ole lukenut, vain sivulliset joita tuo lause ei siis koske :) - Parasta komediaa
xcch kirjoitti:
Olenko syyttänyt? olen kertonut vain minkälainen hän on.."Olenko syyttänyt? olen kertonut vain minkälainen hän on.."
HAHHAHHAHHAHHAAAAAAAAAAAAAAAAAA! En tiedä voinko nauraa tarpeeksi tuolle kaikelle. Miten sokea olet itseäsi kohtaan? Vastaanpa tähän itse ettei sinun tarvitse vaivautua: täysin sokea! - Aika pelottavaa
xcch kirjoitti:
"Että kun lukija lukee kommentin syyttelyksi, se silloin on sitä....?"
No ei noin ollut, sehän koski vain itseä koskevia kommentteja ja narsu ei näitä kommentteja ole lukenut, vain sivulliset joita tuo lause ei siis koske :)Kyllä, xcch:n kommentit alkavat olla yhä enemmän hennan tyylisiä kommentteja. Sama tyyppi, pahoin pelkään...
- xcch
"EIHÄN TÄÄLLÄ OLE UHREJA KUIN SINÄ JA HENNA JA EDELLEEN VUOSIEN JÄLKEEN LAINAILEE NARSUKIRJAA JA NARSUSITÄ EIKÄ ETENE MIHINKÄÄN.NARSU EI ANNAN PERIKSI VAAN PUHUT MUISTA ONGELMISTA."
Tämähän on narsismi palsta, mene jollekkin toiselle palstalle jos halua lukea jotakin muuta kuin narsimia. Vai pitäskö tänne alkaa lainata Auto bild lehden artikkeleita keskustelun pohjaksi ? :)- xcvh
"Tämähän on narsismi palsta!
No nyt selvisi sekin, miksi sinä olet täällä. ;DD - xcch
xcvh kirjoitti:
"Tämähän on narsismi palsta!
No nyt selvisi sekin, miksi sinä olet täällä. ;DD"No nyt selvisi sekin, miksi sinä olet täällä. ;DD"
Eikö :D - jopasjopas
xcch kirjoitti:
"No nyt selvisi sekin, miksi sinä olet täällä. ;DD"
Eikö :DHieno tunnustus. Sitten kun vielä näkyisi jutuissasi tuo oman persoonasi tiedostaminen... :D
- entinen uhri
Entinen uhri:
-huono itsetunto
-syyllistettävissä helposti
- ylikiltti suorittaja
-rajaton, annoin hyväksikäyttää itseäni ystävyys-ja parisuhteissa oman jaksamiseni kustannuksella
- vaikea pitää puoliaan, antaa kohdella itseään huonosti
Nykyään:
- vedän omat rajat ja pidän oman reviirin
- terve parisuhde, annetaan ja otetaan eikä uhrauduta
- teen työni hyvin mutta rajat on olemassa ja en anna käyttää itseäni hyväksi hyvinvointini kustannuksella
- en anna kenenkään kohdella itseäni huonosti
Minulta on narsistisen lapsuuden perheen llisäksi jäänyt taakse usea yksipuolinen ja hyväksikäyttävä ystävyyssuhde, jotka tajusin vasta kun aloin parantua lapsuuden kokemuksista. Nykyään tilalla muutama hyvä laadukas ystävä. En hae enää muiden hyväksyntää huonoon itsetuntooni.
Elämänlaatu parantunut 100%.- M.B.
Kappas. Oman vastuunsa tunnustava ja sen ottanut.. hienoa :)
Itseasiassa todella hienoa, että elämänlaatusi on parantunut 100% - Sandeline P.
entinen uhri,
minulla on aikalailla samoja kokemuksia. Omia rajoja on ollut vaikea opetella, mutta on kannattanut. Tuo "en anna kenenkään kohdella itseäni huonosti" on ollut ainakin minulle erityisen tärkeä asia: jos joku kohtelee huonosti, ilmaisen kaltoinkohtelijalle selvästi ikävät tunteeni huonosta kohtelusta. Aikaisemmin en jostain syystä osannut tuota tehdä, vaan pidin mölyt mahassani, vaikka sattuikin. Tuota en aio harrastaa enää koskaan.
Hienoa, että elämäsi on parantunut 100%! =)
- xcch
"Kappas. Oman vastuunsa tunnustava ja sen ottanut.. hienoa :)"
Nyt on sinun vuoro :)- Sandeline P.
xcch, minusta tuo kommenttisi oli asiaton, vaikka laitoit hymiön. Jos et osaa keskustella asiallisesti, niin olisi kiva, jos et ottaisi osaa tähän ketjuun.
- M.B.
Sandeline P. kirjoitti:
xcch, minusta tuo kommenttisi oli asiaton, vaikka laitoit hymiön. Jos et osaa keskustella asiallisesti, niin olisi kiva, jos et ottaisi osaa tähän ketjuun.
Kiitos Sandeline P :)
Ymmärrän kyllä, että ulkopuoliselle tuollaisia kommentteja saattaa olla hieman ikävämpi lukea, mutta voihan noita ottaa esimerkinomaisina heittoinakin :) Ja jos ne jotakin jollekin avaavat vaikkapa kommunikaation tasoista, niin silloinhan silläkin (esimerkillä siis) on saavutettu jotakin..
Sinulle xcch: Kiitän vuoron passittamisesta minulle mitä kauniimmin. Pidän sen itselläni, toistaiseksi :) - xcch
Sandeline P. kirjoitti:
"xcch, minusta tuo kommenttisi oli asiaton, vaikka laitoit hymiön. Jos et osaa keskustella asiallisesti, niin olisi kiva, jos et ottaisi osaa tähän ketjuun."
Normaali kommentti ja haaste perässä.
Ihmettelen sensijaan että itse laittelet tänne avauksia jossa syyllistät uhreja. Eikö sinun mielummin pitäsi kertoa että sinulla on tällainen heikkous että ole osannut laittaa rajoja. Mistä sinä tunnet kaikki uhrit?
Minulle tuollaiset ongelmat ovat täysin tuntemattomia, en kannata tuollaista epärehellistä yleistämistä. - M.B.
xcch kirjoitti:
"xcch, minusta tuo kommenttisi oli asiaton, vaikka laitoit hymiön. Jos et osaa keskustella asiallisesti, niin olisi kiva, jos et ottaisi osaa tähän ketjuun."
Normaali kommentti ja haaste perässä.
Ihmettelen sensijaan että itse laittelet tänne avauksia jossa syyllistät uhreja. Eikö sinun mielummin pitäsi kertoa että sinulla on tällainen heikkous että ole osannut laittaa rajoja. Mistä sinä tunnet kaikki uhrit?
Minulle tuollaiset ongelmat ovat täysin tuntemattomia, en kannata tuollaista epärehellistä yleistämistä."Mistä sinä tunnet kaikki uhrit?"
Eli uhreista ja ominaisuuksistaan keskusteleminen on tabu teille vahvoillekin :)
Johan kun kaikki nph:t ovat samasta muotista niin voihan tuota kokeilla samalla väärinpäinkäännetyllä kaukoputkella kokeilla tarkastella uhriakin...
Sitä et sinä varmaankaan ole ensimmäisenä estämässä, koska käsittääkseni sulla ei ole henkilökohtaista tarvetta siihen. Olethan joustava ja ymmärtäväinen ihminen, joka ymmärtää sellaisen asian, että jotkut toiset ihmiset saattavat haluta laajentaa omaa tarkastelunsa kohdetta hieman muutakin sisältäväksi kuin pelkän nph:n, joka sekään ei ole yksistään, ilman sitä uhria, mitään... - xcch
M.B. kirjoitti:
"Mistä sinä tunnet kaikki uhrit?"
Eli uhreista ja ominaisuuksistaan keskusteleminen on tabu teille vahvoillekin :)
Johan kun kaikki nph:t ovat samasta muotista niin voihan tuota kokeilla samalla väärinpäinkäännetyllä kaukoputkella kokeilla tarkastella uhriakin...
Sitä et sinä varmaankaan ole ensimmäisenä estämässä, koska käsittääkseni sulla ei ole henkilökohtaista tarvetta siihen. Olethan joustava ja ymmärtäväinen ihminen, joka ymmärtää sellaisen asian, että jotkut toiset ihmiset saattavat haluta laajentaa omaa tarkastelunsa kohdetta hieman muutakin sisältäväksi kuin pelkän nph:n, joka sekään ei ole yksistään, ilman sitä uhria, mitään..."jotkut toiset ihmiset saattavat haluta laajentaa omaa tarkastelunsa kohdetta hieman muutakin sisältäväksi kuin pelkän nph:n. "
Ymmärrän oikein hyvin, kyse on vain siitä että minusta on hyvä kirjoittaa omat kokemukset omina, ei yleistäen koskemaan kaikkia. Ne on erittäin arvokkaita ihmisille joilla on ko. ongelmia ja joita on hyväksikäytetty.
Ei minulla ole itsetunto ongelmia koskaan ollut, olen aina pitänyt puoleni. Tämä ei tarkoita sitä että alkaisin heti räyhäämään kun tulee ongelmia, päinvastoin hyvällä itsetunnolla pystyy määrätietoisesti työskentelemään jonkin tavoitteen hyväksi myös vaikeassa parisuhteessa. Pyrin pitämään käytökseni nöyränä kaikissa olosuhteissa, ja luonnoltani olen kiltti ja kaikkien kanssa toimeen tuleva. Tätä kilteyttä narsisti käytti hyväksi alussa, tulkitsi sen virheellisesti heikkoudeksi, huomasi kyllä ajan kanssa erehdyksensä.
Tietysti kohtelen hyvin ja kunnioittavasti narsua kuten kaikkia muitakin ihmisiä, oma valintahan tuo on ollut. Pitää aina muistaa että puute on tullut syntymälahjana sukuperintönä ja sille ei voi mitään. Ei silti tarvitse hyväksyä hänen tekoja ja käytöstä, eikä varsinkaan alistua niille. - M.B.
xcch kirjoitti:
"jotkut toiset ihmiset saattavat haluta laajentaa omaa tarkastelunsa kohdetta hieman muutakin sisältäväksi kuin pelkän nph:n. "
Ymmärrän oikein hyvin, kyse on vain siitä että minusta on hyvä kirjoittaa omat kokemukset omina, ei yleistäen koskemaan kaikkia. Ne on erittäin arvokkaita ihmisille joilla on ko. ongelmia ja joita on hyväksikäytetty.
Ei minulla ole itsetunto ongelmia koskaan ollut, olen aina pitänyt puoleni. Tämä ei tarkoita sitä että alkaisin heti räyhäämään kun tulee ongelmia, päinvastoin hyvällä itsetunnolla pystyy määrätietoisesti työskentelemään jonkin tavoitteen hyväksi myös vaikeassa parisuhteessa. Pyrin pitämään käytökseni nöyränä kaikissa olosuhteissa, ja luonnoltani olen kiltti ja kaikkien kanssa toimeen tuleva. Tätä kilteyttä narsisti käytti hyväksi alussa, tulkitsi sen virheellisesti heikkoudeksi, huomasi kyllä ajan kanssa erehdyksensä.
Tietysti kohtelen hyvin ja kunnioittavasti narsua kuten kaikkia muitakin ihmisiä, oma valintahan tuo on ollut. Pitää aina muistaa että puute on tullut syntymälahjana sukuperintönä ja sille ei voi mitään. Ei silti tarvitse hyväksyä hänen tekoja ja käytöstä, eikä varsinkaan alistua niille."Ymmärrän oikein hyvin, kyse on vain siitä että minusta on hyvä kirjoittaa omat kokemukset omina, ei yleistäen koskemaan kaikkia."
Niinpä. Eihän tuohon ole yksinkertaisesti mitään lisättävää :)
Nöyryydestä tiedän sen, että on nöyryyttä, on nöyryyttä ja on nöyryyttä ja sitten on nöyristely vielä erikseen. Monesti vahvat ihmiset melkeinpä sanattomasti vaativat toista nöyristelemään syyttäen toista nöyryyden puutteesta ja kun niin ei tapahdu, (nöyristelyä siis) saattaa narsismisivallus heilahtaa ja hieman narsistiseen vivahtava toisen alistamiskampanja sen myötä saada alkunsa. - ...
M.B. kirjoitti:
"Ymmärrän oikein hyvin, kyse on vain siitä että minusta on hyvä kirjoittaa omat kokemukset omina, ei yleistäen koskemaan kaikkia."
Niinpä. Eihän tuohon ole yksinkertaisesti mitään lisättävää :)
Nöyryydestä tiedän sen, että on nöyryyttä, on nöyryyttä ja on nöyryyttä ja sitten on nöyristely vielä erikseen. Monesti vahvat ihmiset melkeinpä sanattomasti vaativat toista nöyristelemään syyttäen toista nöyryyden puutteesta ja kun niin ei tapahdu, (nöyristelyä siis) saattaa narsismisivallus heilahtaa ja hieman narsistiseen vivahtava toisen alistamiskampanja sen myötä saada alkunsa.Sinähän sen tiedät.
- M.B.
... kirjoitti:
Sinähän sen tiedät.
...Ja sinä näköjään olet vain tietävinäsi :)
- ....
M.B. kirjoitti:
...Ja sinä näköjään olet vain tietävinäsi :)
Siitä et tiedä mitään :)
- M.B.
.... kirjoitti:
Siitä et tiedä mitään :)
Sinähän sen tiedät :D
- ...
M.B. kirjoitti:
Sinähän sen tiedät :D
Niinpä :D
- M.B.
... kirjoitti:
Niinpä :D
:D
*ojentaa peilin. Sulla on roska nenänpielessä* - *ojentaapinsetit*
M.B. kirjoitti:
:D
*ojentaa peilin. Sulla on roska nenänpielessä*Hennalla on tainnut mennä pahasti herne nenään. Ei vain tajua, että hänen pitää se itse sieltä kaivaa pois eikä kaivattaa muilla...
- hahhahhaaaa
*ojentaapinsetit* kirjoitti:
Hennalla on tainnut mennä pahasti herne nenään. Ei vain tajua, että hänen pitää se itse sieltä kaivaa pois eikä kaivattaa muilla...
"Ei vain tajua, että hänen pitää se itse sieltä kaivaa pois eikä kaivattaa muilla... "
Ihan paras juttu :DDDD
- entinen uhri
Kaikki suhteet ovat kaksipuoleisia. Tottakai on omalla vastuulla, jos antaa itseään käyttää hyväksi. Mutta jos ei paremmasta tiedä, kun on vauvasta asti oppinut pitämään mölyt mahassaan, ollut ylikiltti ja jopa alistuva, että on saanut äidiltään edes jotain "rakkautta" ja "hyväksyntää". Tottakai olen vammautunut, sillä kasvattihan minut narsisti.
Kyllä minä silti uhri olen ja siksi itseni koen. On ollut kova työ oppia taistelijaksi ja pitämään puoliansa ja se työ jatkuu. Mutta tokihan elämänlaatu on parantunut, koska elän nyt itseäni varten ja vedän ne rajat. Aika ajoin tulee silti paskaa niskaan kun narsu ei sitä kestä.- Sandeline P.
Kaikki suhteet ovat todellakin kaksipuoleisia. Omalla vastuulla on ainakin omasta hyvinvoinnista huolehtiminen. Pelkäänpä pahoin, että kiltiksi ja alistuvaksi lapseksi kasvaminen on narsististen vanhempien syytä, niin kuin sanoit.
Minä pääsin eroon taistelemisesta pitkän taistelun jälkeen. Enää en taistele. Olen jättänyt elämästäni pois ihmiset, joiden kanssa täytyy taistella. En halua hukata elämääni sellaiseen.
Toivottavasti jaksat, entinen uhri, jos olet edelleen narsistin kanssa. Hyvä että olet oppinut vetämään rajasi!
Sarjauhreille
http://www.youtube.com/watch?v=jOsW6BHzrD8- ...
Nuo sun sarjauhri ja urauhri kommenttis on todella loukkaavia ja kertovat paljon susta.
- M.B.
... kirjoitti:
Nuo sun sarjauhri ja urauhri kommenttis on todella loukkaavia ja kertovat paljon susta.
Höpö höpö. Todella ja aidosti loukkaavaa oikeita uhreja kohtaan on sellainen, kun kahdella jalalla ovesta suhteellisen vapaasti ulos kävelemään kykenevä aikuinen ihminen väittää, että ei voinut lähteä..koska "miljoonasta eri syystä"..
Sarjauhri ja urauhri ovat näppärän sanailijan oivalliset lisänimelliset täsmennykset uhriuden erilaisiin vivahteisiin, eikä niistä pidä ottaa loukkaantuakseen. Jos tuntuu sarjauhrilta voi onnitella tietenkin itseään ensinnäkin siitä, että ei ole ainakaan sarjamurhaaja.. Ja sitten miettiä, että haluaako tehdä asialle jotain. Siis sille, että jos tuntuu sarjauhriudelta. Ei siis sille, että kun ei olekaan sarjamurhaaja..
*reps*
joo. kahvia. - ...
M.B. kirjoitti:
Höpö höpö. Todella ja aidosti loukkaavaa oikeita uhreja kohtaan on sellainen, kun kahdella jalalla ovesta suhteellisen vapaasti ulos kävelemään kykenevä aikuinen ihminen väittää, että ei voinut lähteä..koska "miljoonasta eri syystä"..
Sarjauhri ja urauhri ovat näppärän sanailijan oivalliset lisänimelliset täsmennykset uhriuden erilaisiin vivahteisiin, eikä niistä pidä ottaa loukkaantuakseen. Jos tuntuu sarjauhrilta voi onnitella tietenkin itseään ensinnäkin siitä, että ei ole ainakaan sarjamurhaaja.. Ja sitten miettiä, että haluaako tehdä asialle jotain. Siis sille, että jos tuntuu sarjauhriudelta. Ei siis sille, että kun ei olekaan sarjamurhaaja..
*reps*
joo. kahvia."höpöhöpö"
Sinä taas loukkaat tuolla jatkuvalla mitätöinnilläsi. - .. . .. . . . ...
... kirjoitti:
"höpöhöpö"
Sinä taas loukkaat tuolla jatkuvalla mitätöinnilläsi.Ihan ulkopuolisena voisin tässä sanoa, että ei tuossa minusta ainakaan ollut mitään mitätöintiä. Ehkä sinun olisi hyvä miettiä, koetko yleensä hyvin helpostikin mielipiteiden ilmaisun mitätöintinä?
- aattele ite
.. . .. . . . ... kirjoitti:
Ihan ulkopuolisena voisin tässä sanoa, että ei tuossa minusta ainakaan ollut mitään mitätöintiä. Ehkä sinun olisi hyvä miettiä, koetko yleensä hyvin helpostikin mielipiteiden ilmaisun mitätöintinä?
Antaa olla tasan vaan.
- vau..
hieno biisi! Tuntuuko se oikeesti tuolta...
- Ei ikinä enää..
Olin ehdottomasti liian kiltti ja sinisilmäinen, en ollut törmännyt tämäntyyppiseen mieheen aikaisemmin. Hän oli niin karismaattinen, niin hyvännäköinen ja hyväkäytöksinen. En ymmärtänyt, että hän peilaa itsensä minuun, sen takia hän tuntui niin tutulta.
En sanoisi, että minulla on huono itsetunto, mutta asiaan vaikutti varmasti, että olin eronnut vuosi aikaisemmin suhteesta jossa ei ollut rakkautta, intohimoa tai hellyyttä. Aluksi tuntui että tämä narsku pystyi antamaan tämän kaiken minulle. Olin niin onnellinen.
Ei kuitenkaan mennyt kovin pitkä aika ennen kuin heräsi epäilys, että tässä ei ole kaikki kohdallaan, ensimmäinen mustasukkaisuuskohtaus tuli jo pari kuukauden jälkeen, itkin ja selitin ja selitin, en ollut tehnyt mitään, mutta hän piinasi minua tällä tapauksella useasti, myös pitkän ajan jälkeen.
Sitten kuvioon tuli katoamiset, sovitut tapaamiset peruuntuivat sikamaisella tavalla, hän vain jätti tulematta, ei saanut puhelimella kiinni, aina piti olla varasuunnitelma. Mykkäkoulu oli toinen bravuuri, saattoi kestää päiväkausia, yksikin väärä sana ja pam.. siinä oltiin.
Eniten kärsin kuitenkin hänen epävakaudesta, hän siirsi omaa huonoa olonsa minuun, nähdäkseen kuinka pystyin sen kantamaan, hän jatkoi niin pitkään, että murruin, silloin hän lopetti kuin päin seinää, ja rupesi hoivaamaan minua.
Olen miettinyt todellakin paljon jälkikäteen kuinka minä, itsenäinen, itsepäinen, kaunis aikuinen nainen jouduin tähän, minua suorastaan suututtaa, että olin niin kiltti, mutta enää en ole. Olen oppinut paljon itsestäni, olen oppinut asettamaan rajoja, ajattelen paljon enemmän mitä on minulle hyväksi, en mitä muut ajattelevat minusta.
Hän on useasti yrittänyt ottaa minuun yhteyttä, ilmeisesti narsku ei kestä tulla jätetyksi, en vain pysty olemaan hänen kanssaan missään muodossa tekemisissä, en halua muistella menneitä enkä halua ikinä enää olla kaatopaikka hänelle. - älä lyö
uhrina en kyllä tunne noita piirteitä alkuunkaan olen päinvastainen... mutta ehkä aikoinaan olin juuri tuollainen. vuosien varrella olen kehittynyt vahvemmaksi ja oppinut että pidän puoleni, hakenut apua kun olen voinut huonosti jne. nykyisin en anna kenenkään käyttää itseäni hyväksi .
kaikki kirjoitukset ottavat esille narsismin parisuhteessa, onhan narsismia myöskin muunlaisissa ihmissuhteissa niin kuin minun itseni kohdalla. - 2+3
Täytyy muistaa, että tälläkin palstalla kirjoittelee ihan oikeita narsistin uhreja ja sitten "uhreja", jotka ovar uhrinarsisteja, sitten on käänteisnarsisteja ja muita persoonallisuushäiriöisiä ja heidän uhrejaan.
Täällä on esim. kaksi tunnettua kirjoittajaa, joilla on ongelmia suurinpiirtein kaikkien muiden kirjoittajien kanssa, mutta ajattelevat kuitenkin olevansa "uhreja". - ihan naurettavaa
"...joilla on ongelmia suurinpiirtein kaikkien muiden kirjoittajien kanssa..."
Ongelmia näyttää olevan vain muutaman rekisteröidyn nimimerkin kanssa jotka kirjoittavat rekisteröidyllä nimimerkillään tai härskeimmät haukkumisensa jollain muulla nimimerkillä. Ongelman muodostaa se, että nämä muutama rekisteröity nimimerkki eivät hyväksy ikäviä tosiasioita nph:sta vaan raivostuvat ja haukkuvat näiden kahden kirjoittajan persoonaa väittäen heitä milloin milläkin tavalla mieleltään sairaiksi ja hoitoa tarvitseviksi valehtelijoiksi.- Hoitoon vaan
Hahhahhahaaaaa!
Kuka tahansa lukija huomaa, että näillä kahdella sankarilla ei ole kaikki kotona.
- Säälittävää
Millaisia uhrit ovat?
SEKAISIN! JO KAUAN ENNEN KUIN KOSKAAN TAPASIVATKAAN NARSISTEJA!- 2+3
"SEKAISIN! JO KAUAN ENNEN KUIN KOSKAAN TAPASIVATKAAN NARSISTEJA! "
Tuo koskee vain näitä meidän kahta palsta"uhria". Ei kannata yleistää koskemaan kaikkia muitakin uhreja, hieman loukkaavaa olisi... 2+3 kirjoitti:
"SEKAISIN! JO KAUAN ENNEN KUIN KOSKAAN TAPASIVATKAAN NARSISTEJA! "
Tuo koskee vain näitä meidän kahta palsta"uhria". Ei kannata yleistää koskemaan kaikkia muitakin uhreja, hieman loukkaavaa olisi...Olet oikeassa!
Aito uhri ei pure kättä, on heikko, suree, itkee, pyytää apua, tukeutuu kunnes voimistuu, on nöyrä, kiitollinen...kyllä sä tiijät :)- 2+3
yxex kirjoitti:
Olet oikeassa!
Aito uhri ei pure kättä, on heikko, suree, itkee, pyytää apua, tukeutuu kunnes voimistuu, on nöyrä, kiitollinen...kyllä sä tiijät :)Jep, kaikki taitaa tietää paitsi kyseiset tyypit itse. Mikähän saisi ne heräämään?
2+3 kirjoitti:
Jep, kaikki taitaa tietää paitsi kyseiset tyypit itse. Mikähän saisi ne heräämään?
Veikkaan että herättely on turhaa jos eivät ite saa oivallusta ja halua herätä.
Eipä tuu 'heikko uhri' mieleen esimerkkihenkilöistä ;)- 2+3
yxex kirjoitti:
Veikkaan että herättely on turhaa jos eivät ite saa oivallusta ja halua herätä.
Eipä tuu 'heikko uhri' mieleen esimerkkihenkilöistä ;)"Eipä tuu 'heikko uhri' mieleen esimerkkihenkilöistä"
Joo ei todellakaan... :/ - ja heippa taas
yxex kirjoitti:
Olet oikeassa!
Aito uhri ei pure kättä, on heikko, suree, itkee, pyytää apua, tukeutuu kunnes voimistuu, on nöyrä, kiitollinen...kyllä sä tiijät :)Tässä toinen haukutuista osapuolista, moi!
Olen ollut narsistin uhri, olen päässyt eroon narsistista ja en ole enää hänen uhrinsa.
Narsistin uhri nimitystä käytetään henklöstä, joka on narsistin manipuloitavana ja piinattavana. Narsistin uhri ei ole mikään tietynlainen "ihmislaji" vaan uhriksi joutuu kaikenlaisia ihmisiä. Kun on päässyt eroon piinaavasta narsistista, ei ole kenenkään uhri.
"Aito uhri ei pure kättä, on heikko, suree, itkee, pyytää apua, tukeutuu kunnes voimistuu, on nöyrä, kiitollinen...kyllä sä tiijät "
Sinä et ole yhtään mikään määrittelemään, minkälainen on aito uhri.
Tuolla lailla käyttäytyvä on tietysti oikea narsistin toiveuni, jos käyttäytyy noin suhteessa narsistin kanssa.
Minä en ole tullut tälle palstalle olemaan heikko, suremaan, itkemään tai pyytämään apua, olemaan nöyrä ja kiitollinen syötetystä huuhaasta. Joitakin oivalluksia olen saanut asiallisista kirjoituksista, kiitos siitä heille. Olen ollut tällä palstalla jakamassa tietoa siitä minkälaisia narsistit ovat. Ja senkin vain niille, ketkä osaavat ottaa tietoa vastaan. - marraskuu2011
2+3 kirjoitti:
"Eipä tuu 'heikko uhri' mieleen esimerkkihenkilöistä"
Joo ei todellakaan... :/"Eipä tuu 'heikko uhri' mieleen esimerkkihenkilöistä"
Ja sekös teitä v*ituttaakin? - sivukorva
ja heippa taas kirjoitti:
Tässä toinen haukutuista osapuolista, moi!
Olen ollut narsistin uhri, olen päässyt eroon narsistista ja en ole enää hänen uhrinsa.
Narsistin uhri nimitystä käytetään henklöstä, joka on narsistin manipuloitavana ja piinattavana. Narsistin uhri ei ole mikään tietynlainen "ihmislaji" vaan uhriksi joutuu kaikenlaisia ihmisiä. Kun on päässyt eroon piinaavasta narsistista, ei ole kenenkään uhri.
"Aito uhri ei pure kättä, on heikko, suree, itkee, pyytää apua, tukeutuu kunnes voimistuu, on nöyrä, kiitollinen...kyllä sä tiijät "
Tuolla lailla käyttäytyvä on tietysti oikea narsistin toiveuni, jos käyttäytyy noin suhteessa narsistin kanssa.
Minä en ole tullut tälle palstalle olemaan heikko, suremaan, itkemään tai pyytämään apua, olemaan nöyrä ja kiitollinen syötetystä huuhaasta. Joitakin oivalluksia olen saanut asiallisista kirjoituksista, kiitos siitä heille. Olen ollut tällä palstalla jakamassa tietoa siitä minkälaisia narsistit ovat. Ja senkin vain niille, ketkä osaavat ottaa tietoa vastaan.Toinen haukutuista, ja samalla haukkujista :)
Syyttömät taitavat olla täällä aika vähissä sen asian suhteen.
Ja kukas meistä on yhtään mikään määrittelemään sitä, mitä joku ehdottomasti on, siinä olet oikeassa. Ehdotonta totuutta ei ole meistä kenelläkään! Keskustelun kannalta voidaan sitten esittää puolin ja toisin tietävämme jotain. Eipä sitä tulisi minkään tekemisestä tai asioiden selventämisestä mitään, jos vaan istuttais ja todettais ettei mitään voida tietää.
Hyvä kuitenkin meidän jokaisen tiedostaa se tietämisen mahdollisuuksien rajallisuus, ettei kovin sokeuduttaisi. marraskuu2011 kirjoitti:
"Eipä tuu 'heikko uhri' mieleen esimerkkihenkilöistä"
Ja sekös teitä v*ituttaakin?Noup :)
- 2+3=5
ja heippa taas kirjoitti:
Tässä toinen haukutuista osapuolista, moi!
Minä en ole tullut tälle palstalle olemaan heikko, suremaan, itkemään tai pyytämään apua, olemaan nöyrä ja kiitollinen syötetystä huuhaasta. Joitakin oivalluksia olen saanut asiallisista kirjoituksista, kiitos siitä heille. Olen ollut tällä palstalla jakamassa tietoa siitä minkälaisia narsistit ovat. Ja senkin vain niille, ketkä osaavat ottaa tietoa vastaan."Sinä et ole yhtään mikään määrittelemään, minkälainen on aito uhri."
Ai mutta sinäkö olet..? :DDD
Tämähän on keskustelu ja kaikki ovat laittaneet omia käsityksiään esille siitä, millaisia uhrit ovat. Ja tuskinpa kukaan haluaa lukea tuota sinun "tietoasi", jota olet tulkinnut väärinymmärryksen vallassa ja "narsistin ikuinen uhri"-silmälasien läpi. - Surullistahan se on
2+3=5 kirjoitti:
"Sinä et ole yhtään mikään määrittelemään, minkälainen on aito uhri."
Ai mutta sinäkö olet..? :DDD
Tämähän on keskustelu ja kaikki ovat laittaneet omia käsityksiään esille siitä, millaisia uhrit ovat. Ja tuskinpa kukaan haluaa lukea tuota sinun "tietoasi", jota olet tulkinnut väärinymmärryksen vallassa ja "narsistin ikuinen uhri"-silmälasien läpi."Ja tuskinpa kukaan haluaa lukea tuota sinun "tietoasi", jota olet tulkinnut väärinymmärryksen vallassa ja "narsistin ikuinen uhri"-silmälasien läpi. "
Jos on oman vihansa vallassa, niin kyllä tuollainenkin "tieto" uppoaa. Sitten kun elpyy vihan tunteesta, alkaa nähdä asiat uudella tavalla ja osaa ottaa omankin vastuun ja omat ongelmat paremmin huomioon.
Jos ei pääse vihastaan irti, niin sitten käy kuin tuollekin kyseiselle kirjoittajalle ja alkaa toimia narsistipoliisina...
- ENTINEN uhri
"Millaisia uhrit ovat?"
Uhrit ovat piirteiltään:
- heikkoja, eivät posaa puolustautua
- epävarmoja, tarvitsevat narsistisen ihmisen vierelleen tunteakseen itsevarmuutta
- heillä on huono itsetunto, eivät tunne itseään ja sen takia valitsevat kumppanikseen narsistin, joka on mahdollisimman huono kumppani, heillä ei ole riittävästi trvettä narsismia pitämään itseä kasassa
- heillä on heikko minä ja sen takia he löytävät vierelleen kumppanin, joka vaikuttaa hyvin itsevarmalta ja heikon minän takia kuvittetevat, että kumppanin varmuus ikään kuin siirtyy myös heille
- läheisriippuvaisia, ovat kiinni kumppanissaan eivätkä osaa olla yksin tai erota kumppanistaan, jonka kanssa voivat huonosti, voi mennä jopa vuosia, että tajuavat tilanteensa
- ajattelevat olevansa uhreja, joilla ei ole minkäänlaista voimaa vaikuttaa omiin asioihinsa ja elämäänsä, että he voivat vain ottaa vastaan kaiken sen, mikä heille annetaan
- kaiken kärsiviä ja hieman marttyyriuuteen kääntyviä yliatruisteja, jotka eivät välitä itsetään ja omata hyvinvoinnista vaan suuntaava koko ajan huomionsa vain muiden tarpeisiin (myös muiden vikoihin ja muihin ominaisuuksiin)
- eivät osaa, uskalla tai halua ilmaista todellisia tunteitaan erityisesti stressitilanteissa eivätkä varsinkaan puolustaa itseään esim. riitatilanteissa ja näin putoavat aina uhrin rooliin
- eivät ota vastuuta omasta itsestään ja hyvinvoinnistaan vaan syyttelevät muita omasta vastuuttomuudestaan ja vastuuttomuuden seurauksista
- ajattelevat monesti, että omat valinnat olivat vain muiden manipulointia, vaikuttamista ja muuta tekemistä, johon heillä ei ollut osaa eikä arpaa
- ja näiden kaikkien syiden takia kärsivät koko ajan lisää!
Uhrin kärsimys loppuu siihen, kun päättää ettei enää kärsi ja hankkii itselleen psykoterapeutin, työskentelee itsensä kanssa, etsii oman voimansa ja itsensä ja vahvuutensa, koska OMAN ELÄMÄN HALTUUNOTTAMINEN ON PARASTA, MITÄ IHMISELLE VOI TAPAHTUA!
http://www.youtube.com/watch?v=IYzlVDlE72w - ???????
Kun narsisti on mm. tällainen:
- pyydetään tai vaaditaan rakkauden osoituksia, ja kun niitä saadaan, ne torjutaan, mitätöidään tai häpäistään. Puhutaan esimerkiksi läheisyyden kaipuusta, sitten syytetään väärästä ja ärsyttävästä lähestymisestä.
- nostetaan toinen jalustalle tiettyjen positiivisten ominaisuuksien perusteella. Myöhemmin käytetään samoja ominaisuuksia osoituksena toisen heikkoudesta ja viallisuudesta.
- vannotaan toiselle rakkautta ja ihailua. Samalla kerrotaan, millä tavoin toinen on niin huono, että häntä ei kukaan voi sietää.
- petetään ja mitätöidään kumppania, joka loukkaantuu ja on yksinäinen. Pettämistä perustellaan sillä, että kumppani on torjuva ja tylsä.
- valehdellaan, sitten syytetään kumppania luottamuksen puutteesta.
- vannotaan rakkautta sanoissa. Teoissa osoitetaan aivan päinvastaista.
- syyllistetään muutenkin syyllisyyden vallassa olevaa ihmistä siitä, että hän ei todellisuudessa koe tai myönnä syyllisyyttä vaan teeskentelee.
- syyllistetään toista omista teoista. Kun toinen ei halua myöntää syyllisyyttä tällaiseen, syytetään häntä täydelliseksi, joka ei koskaan tee mitään väärin.
- loukataan toista mitätöivällä kommentilla. Kun kohde loukkaantuu, syytetään häntä huumorintajuttomaksi: ”Sehän oli vain vitsi!”
- jos kumppani kysyy narsistin menoista, hän on mustasukkainen. Jos kumppani ei kysy, hän on piittaamaton ja kylmä.
niin kuinkahan monta luettelemistanne ominaisuuksista uhrilla on ennen narsistia vai onko kuitenkin niin että suurelta osalta narsisti tekee uhristaan kuvailemanne kaltaisen? Ja tämä ei poissulje ollenkaan sitä etteikö uhrilla VOI olla joku heikko kohta - tai oikeammin joku käsittelemätön trauma tunne-elämässään, joita useimmilla on - miksi on alunperin joutunut narsistin uhriksi - ENTINEN uhri
"niin kuinkahan monta luettelemistanne ominaisuuksista uhrilla on ennen narsistia"
Kyllä ne ovat kaikki olleet jo ennen narsistia: ei yksi ihminen toista voi muuttaa aivan toiseksi persoonaksi. Narsisti saa hyvin esiin vain ne uhrin kaikkein heikoimmat kohdat, koska osaa käyttää niitä hyväkseen. Uhreilla on vain vaikea myöntää tätä itselleen, koska myöntämisen myötä nuo sokeana kohtana omassa persoonassa olevat kohdat tulisivat ryminällä omaan tietoisuuteen ja se on yleensä aika tuskallista tietoa. Terveen itsetunnon omaavaa ihmistä narsisti ei saisi manipuloitua samalla tavalla.- 6+8
"Ihmisellä on taipumus pohtia tapahtumien syytä, ja terve mieli kykenee kyseenalaistamaan oman toimintansa. Kaksoissidosviestinnän edessä terve mieli toimiikin loogisesti ja alkaa kyseenalaistaa ja epäillä omia ajatuksiaan ja arviointikykyään. Täysin terve mieli voi sairastua, kun se joutuu jatkuvasti umpikujaan ahdetuksi."
Kirjasta Naimisissa narsistin kanssa, tekijöinä myös psykiatrian ammattilainen/ammattilaisia, Gustava Schulman on muistaakseni ainakin alan ammattilainen - ENTINEN uhri
6+8 kirjoitti:
"Ihmisellä on taipumus pohtia tapahtumien syytä, ja terve mieli kykenee kyseenalaistamaan oman toimintansa. Kaksoissidosviestinnän edessä terve mieli toimiikin loogisesti ja alkaa kyseenalaistaa ja epäillä omia ajatuksiaan ja arviointikykyään. Täysin terve mieli voi sairastua, kun se joutuu jatkuvasti umpikujaan ahdetuksi."
Kirjasta Naimisissa narsistin kanssa, tekijöinä myös psykiatrian ammattilainen/ammattilaisia, Gustava Schulman on muistaakseni ainakin alan ammattilainenKyllä varmasti näin on, mutta eihän tuossa puhuttu mitään huonosta itsetunnosta (joka johtaa siihen, että ottaa narsistin kumppanikseen), huonosta itseluottamuksesta (joka johtaa siihen, että alkaa epäillä itseään), heikosta minästä (joka aiheuttaa sen, että uhri voi olla narsistin kumppani ja roikkua hänessä), huonosta omien tunteiden ilmaisusta (jonka takia ei ilmaise kumppanilleen negatiivisia tunteita eikä tämän takia saa selville itsellekään, että narsisti ei halua todellisuudessa keskustella tai ole kiinnostunut kumppaninsa tunteista), läheisriippuvaisuudesta (roikkuu narsistissa jopa vuosia vaikka voi huonosti eikä hae edes apua), eikä siitä, että uhrit eivät ota vastuuta omasta itsestään ja hyvinvoinnistaan tai lapsistaan (pakenevat koko ajan omaa huonoa oloaan monilla keinoilla) jne jne.
- ENTINEN uhri
ENTINEN uhri kirjoitti:
Kyllä varmasti näin on, mutta eihän tuossa puhuttu mitään huonosta itsetunnosta (joka johtaa siihen, että ottaa narsistin kumppanikseen), huonosta itseluottamuksesta (joka johtaa siihen, että alkaa epäillä itseään), heikosta minästä (joka aiheuttaa sen, että uhri voi olla narsistin kumppani ja roikkua hänessä), huonosta omien tunteiden ilmaisusta (jonka takia ei ilmaise kumppanilleen negatiivisia tunteita eikä tämän takia saa selville itsellekään, että narsisti ei halua todellisuudessa keskustella tai ole kiinnostunut kumppaninsa tunteista), läheisriippuvaisuudesta (roikkuu narsistissa jopa vuosia vaikka voi huonosti eikä hae edes apua), eikä siitä, että uhrit eivät ota vastuuta omasta itsestään ja hyvinvoinnistaan tai lapsistaan (pakenevat koko ajan omaa huonoa oloaan monilla keinoilla) jne jne.
Ja minusta kuulostaa siltä, että yrität paeta omia uhrin piirteitäsikin, jotta voisit syyttää vain narsistia kaikesta - myös siitä, mikä kuluu sinun vastuullesi...
- Sandeline P.
ENTINEN uhri kirjoitti:
Kyllä varmasti näin on, mutta eihän tuossa puhuttu mitään huonosta itsetunnosta (joka johtaa siihen, että ottaa narsistin kumppanikseen), huonosta itseluottamuksesta (joka johtaa siihen, että alkaa epäillä itseään), heikosta minästä (joka aiheuttaa sen, että uhri voi olla narsistin kumppani ja roikkua hänessä), huonosta omien tunteiden ilmaisusta (jonka takia ei ilmaise kumppanilleen negatiivisia tunteita eikä tämän takia saa selville itsellekään, että narsisti ei halua todellisuudessa keskustella tai ole kiinnostunut kumppaninsa tunteista), läheisriippuvaisuudesta (roikkuu narsistissa jopa vuosia vaikka voi huonosti eikä hae edes apua), eikä siitä, että uhrit eivät ota vastuuta omasta itsestään ja hyvinvoinnistaan tai lapsistaan (pakenevat koko ajan omaa huonoa oloaan monilla keinoilla) jne jne.
"huonosta itsetunnosta (joka johtaa siihen, että ottaa narsistin kumppanikseen)"
Niin, kyllä narsistin kanssa menee yhteen heikon itsetunnon omaava ihminen, pakko se on myöntää eikä sitä voi kukaan kiistää. Ja siitä se sitten vielä anelee ajan mittaan. Onneksi on olemassa myös ihmisiä, jotka auttavat tuollaisessa tilanteissa olevia ihmisiä. MInä ainakin pääsin yli parinkin ihmisen tuella.
- 6+8
Lainaus kirjasta, jonka tekijöinä mm. Gustav Schulman, psykiatrian erikoislääkäri ja psykoanalyytikko, Jyrki Pekola, psykoterapeutti ja Pia Kaulio, psykologi
- entinen uhri
Kannattaa otta huomioon että on uhreja ja sitten uhreja. Jos narsisti osaa aikuisiällä hyväksikäyttää heikkouksiasi niin tilanne on kuitenkin parempi kuin jos olet narsistiäidin kasvattama. Kun perheestä löytyy vielä samanlainen sisarus ja olet vauvasta asti näiden kahden aivopesemä niin tilanne onkin jo paljon huonompi.
Minulla kesti 30 vuotta tajuta, että minua edes hyväksikäytetään ja etten olekaan niin surkea ja huono ja ettei minua saa kohdella huonosti. Kun aloin laittamaan niitä rajoja näissä ihmissuhteissa olen ollut viimeiset 10 vuotta sellaisen paskanheiton kohteena, että välit on nyt terapeuttinikin suosituksesta katkolla.
Omia puuteellisuuksiani olen hoitanut ja kasvanut omilla jaloilla seisovaksi aikuiseksi. Tilanne ei parane kun ne enemmän hoidon tarpeessa olevat eivät apua hae. Minusta on turha syyllistää uhreja. Oikeuttaako jonkun huono itsetunto jonkun toisen kohtelemaan sinua huonosti? Tekeekö se sen jotenkin vähemmän hirveäksi?! Ei, kiusaamista ei oikeuta mikään....Sairaalloisesta perheestä tullessaan ei välttämättä tiedä paremmasta.
Mäkin hyppäsin ekaan suhteeseen isäni kopion kanssa ja heräsin myöhemmin vasta asiaan.
Olinhan mä kuullut, että lapsi helposti toisintaa kotiolojaan tai etsii sitä olematonta vanhemman rakkautta tai mahdollisuutta toistaa niitä konflikteja, mutta joo, se vain nauratti.
Totuus kuitenkin voi olla se, että se tuntuu kotoisalta.
Irti voi kuitenkin päästä, mutta vasta sitten kun huomaa ettei ole välttämättä pakkoe lää niin. Toiset eivät kuitenkaan pääse tästä kierteestä eroon mutta lycka tilllll kaikille sen suhteen.
Välit kannattaa laittaa "kylmästi" katkolle ja huolehtia itsensä kuntoon jos tykitystä riittää.
Itse en ole sitä mieltä, että esim huonon itsetunnon tuomien vaikeuksien esiintuominen olisi syyllistämistä vaan se on päinvastoin auttamista.
Kun ihminen tiedostaa tilansa, huonon itsetuntonsa jne, hän saa mahdollisuuden alkaa työstämään sitä. Se ei ole syyllistämistä vaikka sitä kautta tilanteen onkin ollut mahdollista jatkua vuosikausiakin.
Se on "vain osa" sitä ja vaatii erityistä huomiota.
Vaikka mä kulkisin kontaten tuolla, ei se oikeuta ihmisiä potkimaan vaikka jotakuta mieli tekisikin.
Huono itsetunto ei oikeuta (!) minkäänlaiseen väkivaltaan mutta ylläpitää omaa ongelmaa.- oma apu
lynett kirjoitti:
Sairaalloisesta perheestä tullessaan ei välttämättä tiedä paremmasta.
Mäkin hyppäsin ekaan suhteeseen isäni kopion kanssa ja heräsin myöhemmin vasta asiaan.
Olinhan mä kuullut, että lapsi helposti toisintaa kotiolojaan tai etsii sitä olematonta vanhemman rakkautta tai mahdollisuutta toistaa niitä konflikteja, mutta joo, se vain nauratti.
Totuus kuitenkin voi olla se, että se tuntuu kotoisalta.
Irti voi kuitenkin päästä, mutta vasta sitten kun huomaa ettei ole välttämättä pakkoe lää niin. Toiset eivät kuitenkaan pääse tästä kierteestä eroon mutta lycka tilllll kaikille sen suhteen.
Välit kannattaa laittaa "kylmästi" katkolle ja huolehtia itsensä kuntoon jos tykitystä riittää.
Itse en ole sitä mieltä, että esim huonon itsetunnon tuomien vaikeuksien esiintuominen olisi syyllistämistä vaan se on päinvastoin auttamista.
Kun ihminen tiedostaa tilansa, huonon itsetuntonsa jne, hän saa mahdollisuuden alkaa työstämään sitä. Se ei ole syyllistämistä vaikka sitä kautta tilanteen onkin ollut mahdollista jatkua vuosikausiakin.
Se on "vain osa" sitä ja vaatii erityistä huomiota.
Vaikka mä kulkisin kontaten tuolla, ei se oikeuta ihmisiä potkimaan vaikka jotakuta mieli tekisikin.
Huono itsetunto ei oikeuta (!) minkäänlaiseen väkivaltaan mutta ylläpitää omaa ongelmaa."Itse en ole sitä mieltä, että esim huonon itsetunnon tuomien vaikeuksien esiintuominen olisi syyllistämistä vaan se on päinvastoin auttamista."
Kuulostaa hyvältä mutta se totuus siitä auttamisesta ja sen motiiveista voi olla ihan toinen eikä se auttaja välttämättä itse edes tiedosta sitä. Vanha totuus hedelmistä puu tunnetaan pitää paikkansa, sitä on turha selittää muuksi. Tiedän ihan tasan tarkkaan sen itsepetoksen mekanismin kuinka se vaan lähtee jylläämään eikä sitä saa itse pysäytettyä sitten millään. Siellä on taustalla niin paljon selvittämättömiä asioita, joita ei aina vain pysty kohtaamaan.
Parhaiten auttaa toista kun auttaa itseään, siitä se lähtee. oma apu kirjoitti:
"Itse en ole sitä mieltä, että esim huonon itsetunnon tuomien vaikeuksien esiintuominen olisi syyllistämistä vaan se on päinvastoin auttamista."
Kuulostaa hyvältä mutta se totuus siitä auttamisesta ja sen motiiveista voi olla ihan toinen eikä se auttaja välttämättä itse edes tiedosta sitä. Vanha totuus hedelmistä puu tunnetaan pitää paikkansa, sitä on turha selittää muuksi. Tiedän ihan tasan tarkkaan sen itsepetoksen mekanismin kuinka se vaan lähtee jylläämään eikä sitä saa itse pysäytettyä sitten millään. Siellä on taustalla niin paljon selvittämättömiä asioita, joita ei aina vain pysty kohtaamaan.
Parhaiten auttaa toista kun auttaa itseään, siitä se lähtee.En usko, että ainakaan keskustelupalstalla voi olla riskiä huonon itsetunnon tuomista vaikeuksista.
Muuten meni viestin sisältö vähän ohi.- eroon päässyt
oma apu kirjoitti:
"Itse en ole sitä mieltä, että esim huonon itsetunnon tuomien vaikeuksien esiintuominen olisi syyllistämistä vaan se on päinvastoin auttamista."
Parhaiten auttaa toista kun auttaa itseään, siitä se lähtee.Tällä palstalla saa usein lukea, että uhrin pitää ottaa vastuunsa vaikeuksista mitä on narsistin kanssa eikä syyttää narsisteja. Se on syyllistämistä. Narsisti aiheuttaa aina vaikeuksia, oli hänen lähellään olevat ihmiset itsetunnoltaan minkälaisia tahansa. Jos narsisti höykyttää huonoitsetuntoista uhriaan ja kohtelee tätä huonosti, niin narsistilla on (pitäisi olla) vastuu omista teoistaan. Vastuu on täysin väärä sana sille, että huonoitsetuntoisten uhrien pitää rakentaa itselleen parempaa itsetuntoa oman itsensä vuoksi, mutta narsistin suorittamasta kaltoinkohtelusta on vastuu aina narsistilla itsellään, jota vastuuta ne ei kuitenkaan pysty ottamaan, koska ovat narsisteja ja siksi vastuuttavat uhrinsa omista teoistaan.
eroon päässyt kirjoitti:
Tällä palstalla saa usein lukea, että uhrin pitää ottaa vastuunsa vaikeuksista mitä on narsistin kanssa eikä syyttää narsisteja. Se on syyllistämistä. Narsisti aiheuttaa aina vaikeuksia, oli hänen lähellään olevat ihmiset itsetunnoltaan minkälaisia tahansa. Jos narsisti höykyttää huonoitsetuntoista uhriaan ja kohtelee tätä huonosti, niin narsistilla on (pitäisi olla) vastuu omista teoistaan. Vastuu on täysin väärä sana sille, että huonoitsetuntoisten uhrien pitää rakentaa itselleen parempaa itsetuntoa oman itsensä vuoksi, mutta narsistin suorittamasta kaltoinkohtelusta on vastuu aina narsistilla itsellään, jota vastuuta ne ei kuitenkaan pysty ottamaan, koska ovat narsisteja ja siksi vastuuttavat uhrinsa omista teoistaan.
Uhrilla on vastuu omasta elämästä, se ei ole narsistin vastuulla.
Narsistilla on vastuu omasta elämästä.
Jokainen ihminen joutuu työstämään oman itsetuntonsa ja jättämällä sen toisten ihmisten varaan (varsinkin kaltoinkohtelijan) se ei onnistu.
Narsistilla on vastuu omista teoistaan. Omasta elämästään.
Samoin uhrilla vaikka kohdalle sattuikin kuspää.
Ei tässä ole mitään ristiriitaa.- oma apu
lynett kirjoitti:
En usko, että ainakaan keskustelupalstalla voi olla riskiä huonon itsetunnon tuomista vaikeuksista.
Muuten meni viestin sisältö vähän ohi."Muuten meni viestin sisältö vähän ohi."
Sama vika mulla koko palstan suhteen, ihan kuin kiinaa lukisi josta en ymmärrä sanaakaan. Mutta ei se mitään :)
- uhriko?no.way
Halusin kantaa korteni kekoon tässä keskustelussa. En ole narsistin "uhri", vaan bipon, jolla usein narsistiset piirteet ovat pahasti pinnalla. Siis eksälläni oli, ei toki kaikille bipoille käy niin. Enkä halua kutsua itseäni uhriksi, koska se mielestäni alentaa ihmisen jollekin säälittävälle tasolle. Itselläni kesti kauan myöntää, että olen lievästi läheisriippuvainen ja omistan erittäin surkean itsetunnon. Tämän vuoksi annoin itseäni kohdella vuosia päin helvettiä. Eikä yksin tämä bipo kohdellut minua huonosti, vaan kaikki entiset mieheni ovat sitä tehneet. Eli olen oikea kusipää-magneetti. Ja miksikö olen. No mitäpä luulisitte. Minusta näki varmaan kilometrin päähän, että minulla on huono itsetunto ja minua on helppo käyttää hyväksi. Olin aina suhteessa se, joka kuunteli, auttoi ja ymmärsi. Tämä päti myös ystävyyssuhteisiin. Olin aina se, joka antaa ja antaa saamatta mitään takaisin.
Tuolla kaksisuuntaisten palstalla on paljon näitä naispuolisia tapauksia, jotka melko suurella varmuudella ovat läheisriippuvaisia ja huonon itsetunnon omaavia ihmisiä. He antoivat bipojen käyttäytyä miten halusivat ja sen jälkeen ovat täysin traumatisoituneita, niin kuin minäkin olin. Toki siellä on heitäkin, jotka ovat pystyneet viheltämään pelin poikki melko nopeaan. Olen muutaman kerran asiasta maininnut, mutta eivät he pysty myöntämään asiaa. Mielummin viskaavat kaiken syyn toisen niskoille, vaikka pitäisi myöskin katsoa itseään peilistä. Jokainen on vastuussa omista tunteistaan ja elämästään. Se on fakta. Tietenkin näiden sairaidenkin pitäisi ottaa vastuu, mutta miten laitat narsistin tai pahassa kunnossa olevan bipon vastuuseen yhtään mistään.
Ihmisen pitäisi aina välittää itsestään hitusen enemmän, kuin mitä omasta kumppanistaan, koska siten voi päästää irti huonosta parisuhteesta. Minä opin sen kantapään kautta. Olen kaikki hyväksikäyttävät ihmiset heivannut elämästäni ja toivottavasti pysyn vahvana sen suhteen. Toivon mukaan pystyn heittämään miehen pihalle samantien, jos tiettyjä piirteitä alkaa esiintymään. Itsetuntoni on terapian myötä parantunut. Tekemistä on vieläkin, mutta kaikki aikanaan. Nyt olen siinä tilanteessa, että puolustan itseäni aggressiivisesti. Se menee hieman yli, mutta ainakaan en enää ole se säälittävä ovimatto, johon kaikki pyyhkivät jalkansa.Kiva puheenvuoro =)
"Ihmisen pitäisi aina välittää itsestään hitusen enemmän, kuin mitä omasta kumppanistaan"
Näin voi pitää myös muista.
"Nyt olen siinä tilanteessa, että puolustan itseäni aggressiivisesti"
Se on normaalia. Ei kantsi ressaa.
=)- . .. . .. ..
"Enkä halua kutsua itseäni uhriksi, koska se mielestäni alentaa ihmisen jollekin säälittävälle tasolle."
Hienosti ajateltu. Jos ajattelee itsensä uhriksi, niin silloin uhriutuu. On tietysti normaalia, että jonkin aikaa esim. väkivallan jälkeen kokee näin, mutta pitkittyvä uhriutumisen tunne on aina ongelma juuri uhrille itselleen. Jos tuntee olevansa uhri, pitää myös hankkia ammattiauttaja, joka auttaa pois uhritilasta. Jotskut valitettavasti jäävät kiinni omaan uhriuteensa. Se on hyvin surullista. - 1+2=3
. .. . .. .. kirjoitti:
"Enkä halua kutsua itseäni uhriksi, koska se mielestäni alentaa ihmisen jollekin säälittävälle tasolle."
Hienosti ajateltu. Jos ajattelee itsensä uhriksi, niin silloin uhriutuu. On tietysti normaalia, että jonkin aikaa esim. väkivallan jälkeen kokee näin, mutta pitkittyvä uhriutumisen tunne on aina ongelma juuri uhrille itselleen. Jos tuntee olevansa uhri, pitää myös hankkia ammattiauttaja, joka auttaa pois uhritilasta. Jotskut valitettavasti jäävät kiinni omaan uhriuteensa. Se on hyvin surullista."Jos tuntee olevansa uhri, pitää myös hankkia ammattiauttaja, joka auttaa pois uhritilasta."
Jep, näin kannattaa tehdä. Itsestään on hyvä pitää huolta. Jos on fyysisen tai henkisen väkivallan uhri, pitää hoidattaa itsensä kuntoon ammattilaisella. Muuten voi jäädä kiinni omiin traumoihinsa ja omien traumojensa uhriksi. - 9+1=10
Niin...silloin kun tämä viestiketju oli aloitettu....minä olin jo päättänyt Ännä suhteeni...ja vasta aavistelin, että millainen ihminen mahtoi olla tuo minun "irtipäästämäni" kumppani...
Mutta periaatteessa päästin hänestä irti juurikin tuosta syystä...joka tuossa allaolevassa lainauksessa sanotaan...
"Ihmisen pitäisi aina välittää itsestään hitusen enemmän, kuin mitä omasta kumppanistaan, koska siten voi päästää irti huonosta parisuhteesta."
Mutta tuon ajatuksen sisäistin jo silloin, kun erosin alkoholisoituneesta puolisostani...jolloin olin tilanteessa, joko minä tai hän...ja valitsin itseni...
Tuosta voi löytää myös sen ajatuksen...rakasta lähimmäistä NIINKUIN ITSEÄSI...että voidakseen rakastaa toista...täytyy osata rakastaa ensin itseään...muuten ei kykene rakastamaan sitä toistakaan...
- älä lyö
aika paikkansa pitävä. mutta jotenkin en katso itseäni uhriksi kuitenkaan. itsetunto ja liika suvaitsevaisuus oli suurin syy kohdallani että kestin. myös sinisilmäisyys ihmisen hyvyydestä... sillä sitä olen vieläkin, haluan aina uskoa siihen mitä minulle sanotaan, siitä syystä että en hyväksy että ketään tuomitaan etukäteen vaan kaikkien on saatava mahdollisuus. tämä on kuitenkin osoittanut että useat ihmiset ei ole rehellisiä vaikkei narskuja olekkaan.
jokainenhan tietää että varsinkin narsistin kierous voi vaikuttaa niin rehelliseltä...
onnistuin irtautumaan kun oli muita pitkäaikaisia vastoinkäymisiä jotka pakottivat pitämään puolensa ja opiskelin 4 vuotta mistä itsetunto kasvoi, tänä päivänä ei mun silmille enään hypitä!
kun vain oppisin pitämään puoleni yleisillä paikoilla kun tää narsku joskus sattuu kohdalle ja antaa ilkeitä komentteja niin tapanani on vain ollut olla hiljaa.
sen komentit ovat niin outoja että mua vain on hävettänyt. - sfda
Mä olen kyllä eri mieltä. "Uhreilla" on toki keskenään samanlaisia piirteitä, mutta olen sitä mieltä, että ne ovat lähinnä seurausta ongelmaisen läheisen kanssa asumisesta, eivät syy siihen, että joskus on tällaiseen suhteeseen ajauduttu. Ja kyllä, uhrit eivät ole virheettömiä tai täydellisiä ihmisiä hekään, tekevät varmasti virheitä ja toistavat niitä useastikin, ennen kuin oppivat. Mutta suurin osa vaikeiden ihmissuhteiden uhriutuneista osapuolista on alun alkaen rakastunut ihmisiin, joilla on mahtavia puolia niin kuin kenellä tahansa, mutta joista on hiljalleen paljastunut tavallista vaikeampia ominaisuuksia. Uhriutuneet läheiset ovat ehkä keskimääräistä sitkeämpiä, uskollisempia ja joustavampia, sillä kestävät vaikeita olosuhteita pidempään kuin monet muut, liian pitkään siis keskimääräisen enemmistön mielesta, ja "sairastuvat" jossain vaiheessa prosessia.... kuvaan astuvat uhkailut, kontrollointi jne, jotka yltyvät tilanteen pahentuessa.
"Uhri" on silti aina uhri, uhrin syyllistämisellä ei saavuteta mitään, eikä sille itse asiassa ole edes oikeutusta. Ollaan väärällä tiellä, jos ihmisen hyvyyttä, sinisilmäisyyttä, joustavuutta ja muita hyviä ominaisuuksia aletaan kritisoida. Terve rajojensa pitäminen ja muut ovat tärkeitä taitoja, jotka jotkut joutuvat oppimaan karkeidenkin vaiheiden kautta, mutta silti ei ole oikein asettaa lähimmäistään tilaan, jossa aina rikkoo tämän rajoja. Kuinka moni meistä onkaan sinisilmäinen, kiltti ja joustava ja säästynyt elämässään vaikeilta tilanteita ja ihmisiltä vain siksi, että on onnekseen tavannut vain kunnioittavia ihmisiä ja saanut tällaisen henkilön esim. puolisokseen.
Uhritutumisesta sinällään on hyvä opetella pois, jos tällaiseen asemaan ja rooliin joskus on joutunut. Tästä oivalluksesta hatunnosto edellisille kirjoittajille. Muistakaamme kuitenkin silti, että kenenkään rajoja ei ole lupa rikkoa.... silloinkaan kun tämä ei itse ole oppinut pitämään rajoistaan kiinni..! - Uhrin asema?
Onko uhri = polttoaine narsistille? Eli kaipaa rinnalleen uhria, jolla pääsee pönkittämään omaa paremmuuttaan mm. työelämässä mollaa työkavereitaan, jolla kirkastaa omaa asemaansa ulkopuolisille mm. yhteistyökumppaneille. Manipuloinneissaan ylimielinen ja kun huomaa toisten kärsivän omasta tökeröstä käyttäymisestään ns. lyö lisää löylyä.
Tekee hyvää tulosta, kun pitää asiakkaitaankin "tyhminä tai huonompina ihmisinä kuin hän itse on". Kun ei arvosta toista niin on helpompaa rokottaa asiakastakin.
Mestarin puhe lahjat, mutta itselläni kun tiedostaa kyseisen henkilön ajatukset toisia kohtaan niin vienyt motivaation ja innokkuuden omalle tekemiselle (narsisti on osakas yrityksessä). Osaa antaa hyvän ensivaikutelman, siinä minuakin aikoinaan vei kuin pässiä narussa, mutta kun jonkun aikaa olin kuunnellut hänen juttujaan ymmärsin tilanteen ja pyrin enemmän välttelemään häntä. Aiemmin oli läpinäkyvämpi, nykyisin kun en ole tekemisissä hänen kanssaan niin joutuu olemaan varautuneempi kaikessa. Työpaikalla tiedostetaan kaverin haasteellisuus. Myyntialalla kuitenkin toiminnan periaatteena on tulos tai ulos. Joten minun tilanteessa tarkoittaa ilmeisesti sitten jossain vaiheessa ulos.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole482519Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi742507Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä732382Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.612175Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl321887Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma1031739Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista
Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko231185Riikka runnoo! sähkön hinta +25 %, bensan hina +16 %
Euron bensa! Tuo legendaarinen persujen vaalilupaus. Sannan hallitus pudotti sähköenergan alv:n 10 prosenttiin, Riikka r71034Rakastan sinua hiljaisuudessa
Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi411015Eläköön kuningas, kuningas on kuollut
Heikki Nivala kaatui kuin mies. Kavaltaja käveli juuri edelliseen toukokuun kokoukseen hankkimansa puku päällä. Eläköön56916