Ulkomaille maksaminen Nordeasta tökkii

IBANlainen

5 vuotta olen maksellut ostoksiani pääasiassa Ruotsiin ja Saksaan IBAN ja Bic tunnusten avulla. Perjantaina yritin mennä maksamaan samaan tyyliin, eli maksu ulkomaille kohtasta.
Kun olin laittanut kaikki tarvittavat tiedot yms. yritin maksaa laskua. Ylälaitaan tulikin stop -merkin näkoinen punainen kuvio ja teksiti: Tee maksu Uusi maksu -toiminnolla.
Eikö tuo Uusi maksu -toiminto ole tarkoitettu vain kotimaan maksuja varten... tuollahan ei kysytä esim. tuota Bic koodia saati valuuttaa.
Ja Nordean asiakaspalvelu ttökkii aivan tolkuttomasti... 2 päivää sitten laitoin viestiä, eikä mitään ole kuulunut.

28

12824

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Uusi maksu toimii

      Uusi maksu-kohta on nimenomaan kaikkia SEPA-maksuja varten. Syötät sinne tilinumeron IBAN-muodossa niin verkkopankki tunnistaa kohdepankin ja lisää automaattisesti BIC-tunnuksen. BIC-tunnus saattaa poiketa sinulle annetusta, mutta toimii kyllä. Itselläni esimerkiksi maksaessa Sveitsiin UBS-pankkiin oli tilille annettu BIC UBSZH80A ja verkkopankin laittama oli UBSZH12B. Rahat tulivat kuitenkin muutamassa päivässä perille.

      • Uusi maksu toimii

        Niin ja valuuttana SEPA-maksuissa on aina euro. Tämä muutetaan kohdepankissa muutaman maan tapauksessa paikalliseen valuuttaan. Jos haluat maksaa esimerkiksi Ruotsiin kruunumääräisenä, käytät Ulkomaanmaksua ja tällöin maksusta menee kuluja.


    • Kiva, kiva

      Nordea ei tuostakaan sen tarkemmin informoinut. Olisi voinut siihen Stop-merkin yhteyteen laittaa jonkun linkin tai infon. Moni muukin on tätä ihmetellyt. Luulevatko ne siellä pankissa että ihmset ovat ajatustenlukijoita ja ymmärtävät automaattisesti mistä on kysymys. Saatanan saatana ja vitun ärsyttävää.

      • Uusavuttomuutta?

        Ai ei vai? Menee www.nordea.fi -> Henkilöasiakkaat -> Kortit ja Maksut -> Maksaminen -> Euromaksu. Tulee seuraava sivu:
        http://www.nordea.fi/Henkilöasiakkaat/Kortit ja maksut/Maksaminen/Euromaksu/1119212.html

        "Maksat tilisiirron samalla tavalla riippumatta siitä, onko se menossa kotimaahan tai muualle SEPA-alueelle."

        Vaihtoehtoisesti valikosta löytyy ohjeet myös Valuuttamaksua varten... Ei ole kovin vaikeata noita löytää. Lisäksi Verkkopankin sisällä on ohjeet jokaista sivua varten.


      • 11 + 11
        Uusavuttomuutta? kirjoitti:

        Ai ei vai? Menee www.nordea.fi -> Henkilöasiakkaat -> Kortit ja Maksut -> Maksaminen -> Euromaksu. Tulee seuraava sivu:
        http://www.nordea.fi/Henkilöasiakkaat/Kortit ja maksut/Maksaminen/Euromaksu/1119212.html

        "Maksat tilisiirron samalla tavalla riippumatta siitä, onko se menossa kotimaahan tai muualle SEPA-alueelle."

        Vaihtoehtoisesti valikosta löytyy ohjeet myös Valuuttamaksua varten... Ei ole kovin vaikeata noita löytää. Lisäksi Verkkopankin sisällä on ohjeet jokaista sivua varten.

        Oleellinen pointti ei ylempänä ollut etteikö ko. tietoa Nordean sivuilta löytyisi kun riittävästi kahlaa eri sivuja ja valikkoita lävitse.

        Pointti oli se, ettei "uusi maksu" ole monellekaan merkitykseltään selkeä ja sen sisältö tiedossa.

        Mikäli Nordea olisi tehnyt asian selkeästi ja fiksusti, niin valikon "uusi maksu" namiskan takana tai suoraan sen yhteydessä olisi linkillineseti tuo sama termi, joka veisi suoraan selvitykseen sen merkityksestä ilman, että pitää alkaa käyttää turhauttavan paljon aikaa ko. tiedon hakemiseen.

        Nordean sivulla on muuten runsaasti eri infoissa vain maininta mistä jokin vaikkapa tieto "x" löytyy. Sitten alkaa turhautta valikoiden selaaminen ja sivuilta toisille klikailu. Älykkäästi toteutettuna tuo sana "x" olisi linkillinen sana, joka veisi suoraan ko. sivulle ja asiaan. Sisäisiä "sana-aihe-linkkejä" tulisi käyttää runsaamminkin ergonomiaa parantamaan.

        Saman asian voi toteteuttaa ergonomisesti tai sitten ei. Tokihan sama asia / ongelma toistuu enempi vähempi kaikkialla mm. eri pankien ja virastojen sivustoilla.


      • 15+8

        Syynä infon puutteeseen on se, että EU-määräysten mukaan euromaksu SEPA-alueelle pitää olla samanhintainen kuin kotimaankin maksu eli käytännössä ilmainen. Ulkomaanmaksuista Nordea on taas perinyt isommat palvelumaksut, jos vahingossa valitsee toimitustavan tms. sellaiseksi, että euromaksun ehdot eivät täyty. Palvelumaksujen maksimoiseksi Nordea toivoi tietysti mahdollisimman monen maksavan kalliilla välityspalkkiolla euromääräisen maksut ulkomaankasuina. Nyt kaiketi on tullut jotkut EU-säännökset voimaan, jotka estävät tällaisen keplottelun.


    • joutis

      Mitä ihmettä?

      Maksoin tänään Nordean tililtäni normaalilla "uusi maksu" toiminnolla ES- - - tilille haluamani summan.

      Ei tökkinyt nyt eikä ole tökkinyt aikaisemminkaan.

    • Äräkäppärä

      Onneksi löysin googlaamalla tämän ketjun. Itse hakkasin päätä seinään juuri samasta asiasta, kun yritin tehdä maksua Saksaan "maksu ulkomaille" toiminnolla. Viimeksi kun katsoin, Saksa nimittäin oli ulkomaa.

      Ja toi ilmoitus on kaikkien käytettävyynmokien äiti! Jos ei voida antaa järkevää ilmoituksta, miksei järjestelmä voi itse siirtyä siihen Uusi maksu-toimintoon ja täyttää niitä kenttiä valmiiksi, kun ne on jo kertaalleen siihen ulkomaanmaksuun hakattu.

      Ei hyvää päivää taas mitkä tunarit näitä systeemejä suunnittelee!!

      • Joutis!

        Mitä ihmettä vieläkin?

        Maksoin "uusi maksu" kentän kautta tuon 09.11. maksuni.

        D-B:n Espanjan konttorin tilille 1000€ ilman vaikeuksia tai mitään mutkia!


      • Anonyymi
        Joutis! kirjoitti:

        Mitä ihmettä vieläkin?

        Maksoin "uusi maksu" kentän kautta tuon 09.11. maksuni.

        D-B:n Espanjan konttorin tilille 1000€ ilman vaikeuksia tai mitään mutkia!

        Minulle kävi niin kun maksoin viikon päästä raha tuli takaisin tililleni ei siis mennyt perille


    • Kiitos tästä ketjusta, olin nimittäin aika sormi suussa kanssa tuon "uuden maksun kanssa" - enkä niin kovin tyhmänä itseäni pidä.

      • hmmmmmmmmmmmmmm

        Tätä viestiketjua itsellänikin kiittäminen, että ulkomaanmaksu onnistui! Nordea, laittakaa sinne verkkopankkiin viesti "EU-maksut uusi maksu-toiminnolla", niin säästätte monen maksajan ylimääräiseltä vaivalta!


    • maksuttaja

      Totta turisette. Itsellänikin oli jo vanha "ulkomaan maksu"- pohja jota käytin pari vuotta sitten. Nyt sitten ihmettelin mikä tökkii. Piti noin pari kertaa koittaa ennen kuin uskalsin vaan pistää "normaalina" laskuna menemään Saksaan.

      Sitä ollaan näköjään jo lähellä EU-liittovaltiota, kun ei tunnusteta enää maita "ulkomaiksi". Bleh!

    • KANTA-ASIAKAS

      PASKAT ETTÄ NORDEASSA TÖKKII

      V-TTUUN TUO ULKOMAANMAKSUT LINKKI

      ETTÄ ON TORVELOA ASIAKASPALVELUA!

    • pettynyt asiakas

      Pitäsköhän tuolle punahousuiselle Waalroosille maksaa enemmän stay away bonuksia että Nordea vaivautuisi informoimaan asiakkaitaan kunnolla.

    • Ubschlaagi

      Huh-huh, tämä ketju pelasti perkuleelliselta sydämentykytykseltä, jota tämä ensimmäinen tilisiirtoni ulkomaille eli Saksaan aiheutti.
      Aika ovelan harhaanjohtavaa on Nordean verkkosivujen informaatio ulkomaanmaksusta. Kaikki tutnuu sujuvan hyvin ibaneineen ja biceineen, kunnes lopussa tulee tuo punaristinen umpikuja, joka pyytää menemään tutulle kotimaan maksusivulle. Väemmästäkin on saatu schlaageja! Onneksi tämä ketju oli olemassa.
      Pikkasen voisi Nordea ajatella asioita, jos haluaa ensikertalaisenkin osaavan näitä ulkomaan maksujuttuja. Ehkä se ei ole tarkoituskaan?

      • kotimaa vai ulkomaa

        Sama juttu! Aivan hanurista tuo! Ensin hakkasin päätä seinään moneen kertaan ja aina vaan herjasi ties mistä sallituista merkeistä ja sitten "tee uusi maksu"-kohdan kautta.
        Lopulta onnistui, tai ainakin tililtä näkyy lähteneen jonnekin rahaa. Kuitenkin maksaessa lukee kaiken aikaa kotimaan maksu eli jäi vähän epämääräinen olo.

        Ennen meni kätevästi ulkomaan naksujen kautta ja valitsemalla oman pankin kulut, luulisi että systeemin muuttuessa olisi opastettu käyttäjää paremmin.
        Kuluttaja-asiamies hohoi...


    • OKO

      Tein eilen tilinsiirron Saksaan "normaalina" tilinsiirtona. Aluksi yritin ulkomaan maksuna mutta stop merkki opasti vihjailemalla oikeille jäljille. BIC numeroksi se arpoi saman jonka olin saanut laskun lähettäjältä.
      ONKO KELLÄÄN KOKEMUSTA että miten kauan kestää kun Nordean kautta siirretyt rahat on vastapuolella Saksassa?

    • Mika Mikkonen

      Tää on just tätä huonoa palvelua jossa käytäntöä ei oteta huomioon!!

    • Fuck Wahlroos

      Pikamaksu olisi kyllä onnistunut ihan kivasti "ulkomaan maksut" -kohdasta. Pelkällä 32 euron lisämaksulla. Onneksi päätin vielä kokeilla kotimaan uutta maksua, niin säästyi tuo 32 euroa Nallen henkilökohtaiseen virkistysrahastoon päätymiseltä.

    • Ei kannata hosua

      Minullepa kävi niin, että maksoin Saksaan ulkomaanmaksuna Nordean tililtäni virheellisesti laskun. Se olisi siis pitänyt maksaa ihan "uusi maksuna" vaan.

      Tätä en tajunnut Nordean sivuilta lukea kun luulin, että ulkomaanmaksu on ulkomaanmaksu ja Saksa on ulkomaa.

      Missään vaiheessa Nordean ohjelma ei herjannut mitään. Ei stopia, ei punaista, ei mitään! No, naputtelin ja vahvistin maksun. Kuitenkaan tililtäni ei lähtenyt tuota summaa kun tarkistin, eikä sitä myöskään näkynyt "erääntyvät maksut" kohdassa.

      No sitten tyhmänä aloin etsiä ohjeita jostain ja sanottiin, että uusi maksu, uusi maksu. Selvä. Maksoin sen sitten uusi maksu -kohdasta vielä toiseen kertaan ja hienosti meni. Rahat lähti samantien tililtä ja kaikki ok.

      Seuraavana päivänä tuo samainen saatanan lasku olikin veloitettu tililtäni uudelleen. Eli ulkomaanmaksu OLIKIN onnistunut. Nordea oli veloittanut sen tililtäni ilman, että siitä oli missään mitään tietoa, ei siis erääntyvissä, eikä missään.

      Soitin Nordeaan. He ihmettelivät, miksei ohjelma herjannut missään vaiheessa ja antoi maksun mennä ulkomaanmaksuna. Sanoin, etten minä vaan tiedä. He lupasivat selvittää asian ja tehdä itse itsestänsä reklamaation Nordeaan :D

      Tästä minä joudun maksamaan vielä 25 euroa päälle Nordealle selvityskuluja kun he yrittävät saada rahojani palautumaan.

      Maksan paitsi tyhmyydestäni, niin vieläpä siitä, että Nordean ohjelma EI HERJANNUT, vaikka olisi pitänyt. Mutta kuulemma tästä 25 euron lisäselvityskulustakin he voivat itse tehdä reklamaation ja saattaa jopa olla, että saan senkin joskus takaisin. Kuka tietää.

    • Pasi Kallero

      Hyvä ketju. Sain itsekin rahat lopulta liikkeelle Saksan suuntaan tekemällä normaalin kotimaan maksun. Aikani hakkasin ulkomaan maksua turhaan ja sitten googlen kautta tänne. Nytpä tietää senkin, ettei Saksa enää ole ulkomaa.

      • Anonyymi

        Osuuspankissa ulko- ja sisämaan maksu tapahtuu samalla nappulalla. Pankin ohjeessa sanotaan ”Uusi maksu tunnistetaan automaattisesti ulkomaanmaksuksi, kun tilinumeroksi kirjoitetaan ulkomainen tilinumero. Tilinumeron tunnistamisesta saat vielä varmistuksen. Kun tilinumero on varmistettu ulkomaiseksi, pääset täyttämään lisätiedot ulkomaanmaksuun.”.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osuuspankissa ulko- ja sisämaan maksu tapahtuu samalla nappulalla. Pankin ohjeessa sanotaan ”Uusi maksu tunnistetaan automaattisesti ulkomaanmaksuksi, kun tilinumeroksi kirjoitetaan ulkomainen tilinumero. Tilinumeron tunnistamisesta saat vielä varmistuksen. Kun tilinumero on varmistettu ulkomaiseksi, pääset täyttämään lisätiedot ulkomaanmaksuun.”.

        Huomasin juuri kommentoineeni 7 vuotta vanhaa viestiä, ei ollut tarkoitus. Joku muu oli omalla kommentillaan nostanut tämän vanhan ketjun ylös, siksi hämäännyin.


    • Anonyymi

      Samat ongelmat siellä Nordeassa on vieläkin. Tämä pankki menee tänä vuonna vaihtoon sekavuuden ja korkeiden palvelumaksujen takia.

    • Anonyymi

      Maksoin viime viikolla laskua Saksaan ja kaikki meni siihen asti hyvin, kunnes yritin vahvistaa maksuni. Tuli ilmoitus, että maksu pitäisi vahvistaa jollakin prkleen ID-sovelluksella, mutta milläs vahvistan, kun minulla on vain tavallinen kännykkä.

      Olen aikaisemmin maksanut laskuja ainakin Belgiaan eikä siinä ollut mitään ongelmia. Viimeksi (viime tammikuussa) tosin jouduin vahvistamaan maksuni tekstiviestillä ja sekin onnistui hyvin. Mutta viime viikolla ei onnistunut enää. Tutkin asiaa ja sain käsityksen, että maksaminen ei tällä hetkellä (?) onnistu netissä tunnuslukulaitteella. Mietin vain, että missähän vaiheessa taas onnistuu.

      Minulla ei ole älypuhelinta, koska en sellaista tarvitse (minulla on tietokone ja siinä netti), enkä juuri tarvitsisi tavallista kännykkääkään, mutta nyky-yhteiskunnassa ei enää mikään onnistu ilman kaiken maailman puhelimia. Edes lääkäriaikaa ei voi (=saa) varata paikanpäällä vaan pitää tehdä puhelimessa, vaikka sitten terveyskeskuksen käytävältä.

      Onko kellään tietoa, milloin nettimaksaminen ulkomaille taas onnistuu ilman ylimääräistä pelleilyä?

      • Anonyymi

        Sama ongelma täällä: maksu ulkomaille, tunnuslukulaite eikä älypuhelinta. Sain lopulta vahvistettua maksun vanhassa verkkopankissa, johon vielä pääsee linkistä uuden kautta. Siellä tarvitsi vain tehdä lisävahvistus tunnuslukulaitteella.


    • Anonyymi

      S-pankissa eI tilisiirrot ulkomaille toimi nyt eikä pankki suostu ottamaan mitään kantaa asiaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2092
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1644
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1491
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      25
      1468
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1397
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1331
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1250
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe