Auttakee onnetonta! Nyt tartteisin tietoa asiasta ja nopeesti, oon nimittäin ostamassa vimosen päälle huippupyörää netin kautta, mutta tiedä onko fillari sopivan kokoinen ( ja koeajelu tulisi kalliiksi, kun pitäisi lähteä testailemaan toiselle puolelle Suomea). Itsellä on mittaa 172cm ja pyörä on 26", onko sopivan kokoinen? Siis sellainen, ettei tartte selkä mutkalla, polvet suussa körötellä menemään? :)
Kiitos jo etukäteen, ehkäpä olen kohta onnellinen "jalkovälkonneen" omistaja!
Oma pituus - fillarin koko?
4
194
Vastaukset
- Pedelecci
No kundi lueppas tätä palstaa etiäpäin (tai käytä hakua) niin siellä on paljonkin puhuttu fillarin runkokorkeudesta.
Tuolla pyörän läpimitalla (26", 28," 29" jne) ei siis ole juurikaan mitään tekemistä fillarin sopivuuden kanssa! Eli, älä osta mistään nettifirmasta fillaria, jos kooksi ilmoittavat vain jonkun 26" jne. Vaan hanki fillarisi myyjältä (netistä tai kivijalasta) joka oikeasti osaa ja pystyy tarjoamaan eri runkokorkeuksia.
Asiaa on myös vuosien mittaan kovasti puitu Fillaripalstalla, suosittelen siihen tutustumista:
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/ - Alkup. Maantiepyöräi
Toivon, että aloitus on trolli. Kiekon koolla ei ole suurta yhteyttä siihen, minkä kokoiselle kuskille pyörä sopii. Rungon koko ratkaisee ja silloinkin mitoista tärkeämpi on rungon pituus. Korkeutta on helpompi säätää hieman.
Pedeleccin neuvo on oikea. Fillarilehden foorumilla (Fillarisuositukset -> LUE TÄMÄ ENSIN: kevään pyörävinkit) on kokoelma laskureita, joilla voi laskea oikeaa pyörän kokoa. Tulee käyttää vähintään sellaista laskuria, jossa otetaan huomioon sekä ajajan pituus että jalan sisämitta. Tarkempiakin laskureita toki on.
Itse en kuitenkaan suosittelisi ostamaan ensimmäistä parempaa pyörää netistä, vaan se kannattaa ostaa osaavasta kivijalkakaupasta. Ei mistään urheilumarketista, joka ei osaa mitoittaa pyörää oikein. - Pomppukeppi
Minusta ei ole ollenkaan kumma että jotkut sotkevat polkupyörän renkaiden koon ja runkokoon toisiinsa. Aloittaahan melkein jokainen pyöräilyn lapsena jolloin pyörän runkokoko ja renkaiden koko kasvavat käsi kädessä. Eli aina pituuden kasvaessa, seuraava pyörä on ollut myös renkaan tuumakooltaan suurempi. Tästä tietysti seuraa se looginen ajatus että sama pätee aikuistenkin pyöriin. Ja tätä tietysti vain vahvistavat nuo yleisesti käytettävät markettipyörät joita on usein vain yhtä ainutta runkokokoa mallia kohti.
Mutta kuten todettua, kunnon pyörissä on rengaskoko valittu käyttötarkoituksen mukaan ja runkokoja on sitten eri kokoisille ajajille. Hyvällä tuurilla voi tietysti tuo aloittajan kysymä pyörä olla hänelle sopiva. Mutta suurella todennäköisyydellä ei. Keskikokoinen ihminen on tietysti vahvoilla kun on kyse "yhden koon fillarista". Aloittaja oli kuitenkin 172 cm pitkä nainen, joten hän ei ehkä edusta enää naisten keskikokoa, joten on suuri mahdollisuus että pyörä on hänelle liian pieni. - Börje 321
Ensimmäinen "oikean" fillarin osto menee netistä persiilleen varmaan kolmessa neljästä. Käytä noita edellä mainittuja laskureita niin pääset lähelle oikeeta. Ota joku toinen avuksi siinä vaiheessa kun pitää mittailla raajojen pituuksia niin ei tule väärin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi
Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh2352028- 841228
- 891044
Jani Wickholm on kuollut
Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm1141041J-mies, miten voit olla niin varma siitä
että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp87847- 123840
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa98794- 119764
Alan pikkuhiljaa olemaan sinut
sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante124706- 23701