Kuivasin uunissa suppiloita, torvisieniä jne. Tosi rapeita olivat kun otin pois :D Nyt kun olen pitänyt niitä isossa lasipurkissa uunin päällä ja :)
nihkeät sienet
6
313
Vastaukset
- "ja" mitä?????
Siis mitä tarkoitit, vai katkesiko ajatus kesken kaiken?
- ap
OHO ;D
Kirjoitin kyllä koko litanian ja tarkistinkin sen...mutta mitä ihmettä!! Mihin se loppu katos!!?? Mut okei...isossa lasipurkissa uunin päällä ja kun maistan niitä sellaisenaan ovat nihkeitä. Ovatkohan ihan ok vai onko mennyt piloille? Joudunko heittämään ison satsin menemään :(Ainakin mulle käy niin, että kuivaan suppikset aivan rapsahtavan kuiviksi saunassa lämmöllä ( 40). Kun purkitan ne siellä lämpimässä saunassa tiivisteellä varustettuun lasipurkkiin ja suljen sen heti kuivauksen jälkeen, niin ne pysyvätkin rapeina.
Mutta jos ne saavat olla tavallisesa huoneilmassa ja huonelämmössä, ne muuttuvat hiukan "nihkeiksi?" Siis imevät ilman kosteutta ja muuttuvat vähän joustaviksi. Sellaisiksi sienet tulevat myös, jos ne kuivaa huoneen lämmössä.
Mielestäni ne eivät ole pilalla. Olen pitänyt sieniä vuositolkussa sellaisessa tilassa eli huonekuivina. Mulla on suuri kolmen litran lasiastia, jonka kannessa ei ole tiivistettä ja siinä olen säilyttänyt sieniä parikin vuotta tuollaisessa tilassa.
Itsekin pohdin kyllä tuota kosteusasiaa. Musta tuntuu siltä,että jos sienet ei ole aivan rutikuivia, niin ne on kuitenkin parempi säilyttää ilmavasti, esim paperipusussissa, kuin melkein tiiviissä lasipurkissa. Paperipussissa on vähän tuuletusta eikä homehtuminen uhkaa yhtä herkästi.
Itse hankin tänä syksynä tiivistetyt lasipurkitja kokeilen nyt, pysyykö ne oikeesti ihan rutikuivina niissä.- Testattu on:))
kaarne kirjoitti:
Ainakin mulle käy niin, että kuivaan suppikset aivan rapsahtavan kuiviksi saunassa lämmöllä ( 40). Kun purkitan ne siellä lämpimässä saunassa tiivisteellä varustettuun lasipurkkiin ja suljen sen heti kuivauksen jälkeen, niin ne pysyvätkin rapeina.
Mutta jos ne saavat olla tavallisesa huoneilmassa ja huonelämmössä, ne muuttuvat hiukan "nihkeiksi?" Siis imevät ilman kosteutta ja muuttuvat vähän joustaviksi. Sellaisiksi sienet tulevat myös, jos ne kuivaa huoneen lämmössä.
Mielestäni ne eivät ole pilalla. Olen pitänyt sieniä vuositolkussa sellaisessa tilassa eli huonekuivina. Mulla on suuri kolmen litran lasiastia, jonka kannessa ei ole tiivistettä ja siinä olen säilyttänyt sieniä parikin vuotta tuollaisessa tilassa.
Itsekin pohdin kyllä tuota kosteusasiaa. Musta tuntuu siltä,että jos sienet ei ole aivan rutikuivia, niin ne on kuitenkin parempi säilyttää ilmavasti, esim paperipusussissa, kuin melkein tiiviissä lasipurkissa. Paperipussissa on vähän tuuletusta eikä homehtuminen uhkaa yhtä herkästi.
Itse hankin tänä syksynä tiivistetyt lasipurkitja kokeilen nyt, pysyykö ne oikeesti ihan rutikuivina niissä.Voin heti kertoa, että kyllä pysyvät, kunhan purkki on kumitiivisteellä varmistettu. Muuten,, purkin voi myös tiivistää ilmastointiteipillä, jollei ole varma tiiviydestä. Siis, jos aikoo pidemmän aikaa kaapissa avaamattomana purkkia pitää..
- Suppisfannn
Eipä ole väliä purkilla.
En ole koskaan laittanut suppiksiani lasipurkkeihin.
Kuivatin olohuoneen lattialla sanomalehden päällä ja pussitin kuivina paperipussiin,jonka laitoin sitten pakastekelpoiseen muovipussiin.
Paperipussi tasannee kosteushuippuja?
Ovat säilyneet vanhimmat jo kolmatta vuotta,mutta kun uusia tulee koko ajan niin jää selvitettäväksi kuinka kauan vanhimmat säilyvätkään???
Vanhimpien aromikin on edelleen hyvä,ei moitetta siinä suhteessa,eli lattiakuivauskin toimii.- kokemusta on.
Paperipussi ei ole optimaalinen keino säilytykseen, siksi, että sienet imevät ilmasta hajuja itseensä. Lasipurkki on ehdottomasti parempi, jollet halua "maustaa" sieniäsi.. ,-)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä531389- 1231334
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1231198- 1391025
- 101897
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten336829Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82724Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54646Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50633Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64602