nihkeät sienet

Annuska553

Kuivasin uunissa suppiloita, torvisieniä jne. Tosi rapeita olivat kun otin pois :D Nyt kun olen pitänyt niitä isossa lasipurkissa uunin päällä ja :)

6

313

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "ja" mitä?????

      Siis mitä tarkoitit, vai katkesiko ajatus kesken kaiken?

    • ap

      OHO ;D
      Kirjoitin kyllä koko litanian ja tarkistinkin sen...mutta mitä ihmettä!! Mihin se loppu katos!!?? Mut okei...isossa lasipurkissa uunin päällä ja kun maistan niitä sellaisenaan ovat nihkeitä. Ovatkohan ihan ok vai onko mennyt piloille? Joudunko heittämään ison satsin menemään :(

      • Ainakin mulle käy niin, että kuivaan suppikset aivan rapsahtavan kuiviksi saunassa lämmöllä ( 40). Kun purkitan ne siellä lämpimässä saunassa tiivisteellä varustettuun lasipurkkiin ja suljen sen heti kuivauksen jälkeen, niin ne pysyvätkin rapeina.

        Mutta jos ne saavat olla tavallisesa huoneilmassa ja huonelämmössä, ne muuttuvat hiukan "nihkeiksi?" Siis imevät ilman kosteutta ja muuttuvat vähän joustaviksi. Sellaisiksi sienet tulevat myös, jos ne kuivaa huoneen lämmössä.

        Mielestäni ne eivät ole pilalla. Olen pitänyt sieniä vuositolkussa sellaisessa tilassa eli huonekuivina. Mulla on suuri kolmen litran lasiastia, jonka kannessa ei ole tiivistettä ja siinä olen säilyttänyt sieniä parikin vuotta tuollaisessa tilassa.

        Itsekin pohdin kyllä tuota kosteusasiaa. Musta tuntuu siltä,että jos sienet ei ole aivan rutikuivia, niin ne on kuitenkin parempi säilyttää ilmavasti, esim paperipusussissa, kuin melkein tiiviissä lasipurkissa. Paperipussissa on vähän tuuletusta eikä homehtuminen uhkaa yhtä herkästi.
        Itse hankin tänä syksynä tiivistetyt lasipurkitja kokeilen nyt, pysyykö ne oikeesti ihan rutikuivina niissä.


      • Testattu on:))
        kaarne kirjoitti:

        Ainakin mulle käy niin, että kuivaan suppikset aivan rapsahtavan kuiviksi saunassa lämmöllä ( 40). Kun purkitan ne siellä lämpimässä saunassa tiivisteellä varustettuun lasipurkkiin ja suljen sen heti kuivauksen jälkeen, niin ne pysyvätkin rapeina.

        Mutta jos ne saavat olla tavallisesa huoneilmassa ja huonelämmössä, ne muuttuvat hiukan "nihkeiksi?" Siis imevät ilman kosteutta ja muuttuvat vähän joustaviksi. Sellaisiksi sienet tulevat myös, jos ne kuivaa huoneen lämmössä.

        Mielestäni ne eivät ole pilalla. Olen pitänyt sieniä vuositolkussa sellaisessa tilassa eli huonekuivina. Mulla on suuri kolmen litran lasiastia, jonka kannessa ei ole tiivistettä ja siinä olen säilyttänyt sieniä parikin vuotta tuollaisessa tilassa.

        Itsekin pohdin kyllä tuota kosteusasiaa. Musta tuntuu siltä,että jos sienet ei ole aivan rutikuivia, niin ne on kuitenkin parempi säilyttää ilmavasti, esim paperipusussissa, kuin melkein tiiviissä lasipurkissa. Paperipussissa on vähän tuuletusta eikä homehtuminen uhkaa yhtä herkästi.
        Itse hankin tänä syksynä tiivistetyt lasipurkitja kokeilen nyt, pysyykö ne oikeesti ihan rutikuivina niissä.

        Voin heti kertoa, että kyllä pysyvät, kunhan purkki on kumitiivisteellä varmistettu. Muuten,, purkin voi myös tiivistää ilmastointiteipillä, jollei ole varma tiiviydestä. Siis, jos aikoo pidemmän aikaa kaapissa avaamattomana purkkia pitää..


    • Suppisfannn

      Eipä ole väliä purkilla.
      En ole koskaan laittanut suppiksiani lasipurkkeihin.
      Kuivatin olohuoneen lattialla sanomalehden päällä ja pussitin kuivina paperipussiin,jonka laitoin sitten pakastekelpoiseen muovipussiin.
      Paperipussi tasannee kosteushuippuja?

      Ovat säilyneet vanhimmat jo kolmatta vuotta,mutta kun uusia tulee koko ajan niin jää selvitettäväksi kuinka kauan vanhimmat säilyvätkään???

      Vanhimpien aromikin on edelleen hyvä,ei moitetta siinä suhteessa,eli lattiakuivauskin toimii.

      • kokemusta on.

        Paperipussi ei ole optimaalinen keino säilytykseen, siksi, että sienet imevät ilmasta hajuja itseensä. Lasipurkki on ehdottomasti parempi, jollet halua "maustaa" sieniäsi.. ,-)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      53
      1389
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1334
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      123
      1198
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      139
      1025
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      897
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      336
      829
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      724
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      646
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      633
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      602
    Aihe