Tiedottajaksi opiskelu

avuton lukiolainen

Seuraavana keväänä oisi tarkoitus valmistua Helsingin Medialukiosta ja tiedottajan työ kiinnostaisi!
Siihen ei voi kumminkaan suoraa lukea ja ammattikorkeakouluun kyllä haluan.
Kumpaan pitäisi lukea, medianomiksi vai markkinointiviestintää? Haluaisin siis yritysten tiedottajaksi, eli kumpi näistä olisi parempi tiedottajan kannalta?

Mihin kouluun kannattaisi hakea ja mihin perehtyä?

5

236

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suora kysymys vastau

      Suoraan kysymykseen suora vastaus: unohda ammattikorkea, se ei valmista mihinkään. Työnantajat arvostavat eniten viestintätieteiden tutkintoa ja yliopisto-opiskelua, amk-tutkinto on alalla täysin turha. Eli hae lukemaan tiedotusoppia tai viestintätieteitä ja YLIOPISTOON!
      Siihen tutkintoon kun sopivasti yhdistät kaupallisia aineita tai kieliä (mieluiten venäjä tai kiina) niin avot, töitä löytyy ja itse sanella palkkasi.

      • Tiedottaja evp.

        Komppaan.

        Amispapereilla ei tee kerrassaan mitään. Noin raakasti sanottuna, pari sopivaa maisterintodistusta ja muitaopintoja auttaa alkuun. Sopiva yhdistelmä voisi olla tosiaan sekä tiedotusopin ja vaikkapa kirjallisuuden opinnot. Ja ehdottomasti lisäksi oikeasti erinomainen kielitaito. Venäjä on aina tärkeä, huutava pula mandariinikiinaa osaavista ammattilaisista.

        Palkan sanelemisesta olen kyllä eri mieltä, kyllä se työnantaja määrää palkan. Pitkä akateeminen koulutus, rankka duuni, mahahaava ja haalariduunarin tulot, se on lähempänä totuutta.

        Mutta ei missään nimessä amikseen, jos aidosti on kiinnostunut media-alasta ja etenkin tiedottamisesta. Kyllä siihen pitää olla eväitäkin repussa, eikä mitään huuhaa-todistusta, kun töitä koittaa saada niisstä hommista. Kilpailijoita työpaikkoihin kyllä aina riittää.

        Ja minkään "media seksikkyyden" perään tosiduuneissa on aivan turha haikailla, verta hikeä ja kyyneleitä, se lähempänä totuutta. Vastuu on muuten pirun kova, ei ole varaa töpeksiä ollenkaan.

        Noin muuten tiedottajan nimikkeellä kyllä monenlaista hommaa, usein lähempänä silkkaa markkinointiviestintää, kuin pelkkää informatiikkaa.


      • Tiedottaja evp.
        Tiedottaja evp. kirjoitti:

        Komppaan.

        Amispapereilla ei tee kerrassaan mitään. Noin raakasti sanottuna, pari sopivaa maisterintodistusta ja muitaopintoja auttaa alkuun. Sopiva yhdistelmä voisi olla tosiaan sekä tiedotusopin ja vaikkapa kirjallisuuden opinnot. Ja ehdottomasti lisäksi oikeasti erinomainen kielitaito. Venäjä on aina tärkeä, huutava pula mandariinikiinaa osaavista ammattilaisista.

        Palkan sanelemisesta olen kyllä eri mieltä, kyllä se työnantaja määrää palkan. Pitkä akateeminen koulutus, rankka duuni, mahahaava ja haalariduunarin tulot, se on lähempänä totuutta.

        Mutta ei missään nimessä amikseen, jos aidosti on kiinnostunut media-alasta ja etenkin tiedottamisesta. Kyllä siihen pitää olla eväitäkin repussa, eikä mitään huuhaa-todistusta, kun töitä koittaa saada niisstä hommista. Kilpailijoita työpaikkoihin kyllä aina riittää.

        Ja minkään "media seksikkyyden" perään tosiduuneissa on aivan turha haikailla, verta hikeä ja kyyneleitä, se lähempänä totuutta. Vastuu on muuten pirun kova, ei ole varaa töpeksiä ollenkaan.

        Noin muuten tiedottajan nimikkeellä kyllä monenlaista hommaa, usein lähempänä silkkaa markkinointiviestintää, kuin pelkkää informatiikkaa.

        Ja noin vinkkinä. Aina pitäisi oikolukea kirjoittamansa teksti. Eikä ikinä sais kirjoittaa mitään kännissä :D


    • 37

      Minäkin suosittelen yliopistoa ja maisterintutkintoa viestintätieteissä tai vastaavassa (esim. tiedotusoppi, journalistiikka). On varmasti parempi vaihtoehto kuin AMK-medianomi. Lisäksi yliopisto-opiskelu on paljon rennompaa, tutkitustikin AMK-opiskelijat käyttävät paljon enemmän aikaa opiskeluun kuin yliopisto-opiskelijat. Yliopistossa ei tarvitse lähes koskaan käydä luennoillakaan :)

      Kun kerran Helsingissä olet, niin varaudu siihen, että hakijoita viestintätieteisiin on mielin määrin. Jos tosissasi haluat päästä sisään ekalla tai tokalla yrittämällä, kannattaa tutustua myös stadin ulkopuolisiin koulutusmahdollisuuksiin. Esim. Vaasaan on tosi helppo päästä, vink vink. ;)

      Itse opiskelen tosiaan täällä Vaasassa pääaineenani viestintätieteitä, tosin tietotekniikkapainotteisessa koulutusohjelmassa. Sivuaineeni on markkinointi ja olen opiskellut edellä mainittuja venäjää ja kiinaakin. Kivaa on! :)

      • maisterismies

        Vaasaa ei yliopistona juuri arvosteta. Siksi Vaasaan on helppo päästä. Siellä gradut on samaa tasoa kuin muualla maassa muinon proseminaarityöt.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      110
      891
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      278
      675
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      648
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      609
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe