Työtöntä juoksutetaan kun pässiä narussa

TyötönDI

Olen nyt 4 kk työttömänä ollut Tietotekniikan DI. Tähän mennessä olen käynyt yhteensä 4 työhaastattelussa., 2 pääkaupunkiseudulla ja 2 kantahämeessä.
Puhelinhaastatteluita on myös ollut 2.

Eniten tässä työnhaussa ärsyttää työnhakijoiden järjetön juoksutus työhaastatteluihin pitkienkin matkojen takaa. Yhdellä kasvotusten tapahtuvalla työhaastattelukerralla pitäisi musta saada asiat päätettyä, sensijaan että juoksutetaan 2. tai jopa 3.nelle työhaastattelukierrokselle.

Esimerkiksi voin kertoa yhden työhaastattelumatkan hämeenlinnaan.
Yhteen suuntaan matka oli n. 250 km ja aika menee autolla n. 3,5 h,
ja vielä takaisin sama matka. eli n. 500 km ja aikaa paloi matkoihin 7 h.
Itse haastattelu kesti ekalla kierroksella 15 min. Jonka jälkeen sanoivat, että pääsen ehkä toiselle kierrokselle. Soitto tuli paria päivää myöhemmin, taas sama rumba, ja nyt haastattelu kesti 30 min. Loppujenlopuksi en saanut ks. työtä.

Pointti tässä kaikessa on se, että eikö työnantajat voisi ensin puhelinhaastatella ihmisen ja valita niin sopivimmat toiselle kierrokselle, sitten pyytää haastatteluun, ja 2 kierroksen haastattelun perusteella sitten valita henkilön työhön. Sensijaan, ihmistä juoksutetaan kuin pässiä narussa ja aikaa palaa sekä kohtuuttomia kustannuksia tulee työnhakijalle, sillä työkkärikään ei joka matkalle liikkuvuusavustusta myönnä.

Joku irvileuka voisi sanoa tässäkohdin, "että mitäs haet noin kaukaa työtä". Mutta lähempää täältä itäsuomesta ei löydy IT-alan työtä kovinkaan helposti ja varaa ei työttömänä ole muuttaa noin vain pääkaupunkiseudulle työttömäksi tai juosta kovinkaan monessa työhaastattelussa kuun aikana, kun ei tuo haastatteluissa käynti työttömällekkään ilmaista ole.

9

374

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Häpeä

Mitäs kouluttauduit.

• lauriina l

" Häpeällä" itsellään taitavat asiat olla niin hyvin ,että on mielestään varaa puuttua asiohin ,joista mitä ilmeisimmin ei taida olla itsellä mitään kokemusta eikä tietoa.Tiedoksi hänelle : ihmiset hankkivat koulutusta siksi, että pärjäisivät elämässä, pystyisivät hankkimaan itse elantonsa työllään.Tähän meillä kaikilla pitäisi olla mahdollisuus ,mutta kaikki kun ei aina ole niin kuin pitäisi . Kerropa, hyvä "Häpeä" mihin SINÄ olet hankkinut koulutusta ja pätevyyden ? Vai loppuuko se siihen , että osaat kirjoittaa tuollaisia kahden sanan lauseita nettiin ... Suosittelisin jotain murkkujen halloween- blogia tms. jossa voit vapaasti viljellä "O.M.G" ,"lol" ym. nettifiksuutta osoittavia kääpiöilmaisuja. Parempi olisi tietysti , että tekisit läksysi ja antaisit aikuisten keskustelujen heidän asioistaaan vielä olla.Näin Sinustakin voi vielä joskus tulla jotain.

• häpeä

Mä oon raksamies oma perhe iso talo kaksi autoa rahnaa= hyvin menee!!

En tajua, miksi kouluttauduit työttömäksi!! Vastaa Senki laiska savolainen!!

• sapatilla
        häpeä kirjoitti:

Mä oon raksamies oma perhe iso talo kaksi autoa rahnaa= hyvin menee!!

En tajua, miksi kouluttauduit työttömäksi!! Vastaa Senki laiska savolainen!!

Ei kannata provosoitua nimim "Häpeä" kaltaisista kirjoitteluista. TyöyönID puhui aivan asiaa. Tilanne on sama kaikilla työttömillä, jotka etsivät omaa koulutusta / työkokemusta vastaavaa työtä.

• kokeile rohkeasti

Miten olisi haku ulkomaille väliaikaisesti/pysyvästi töihin ?. Esim. Saksa tarvitsee kovasti insinöörejä.

• toinen kouluttautunu

Mitenköhän se on häpeältä pois, että joku on kouluttautunut? Taitaa Häpeä olla jotenkin katkeroitunut elämäänsä kun noin pitää alkaa provosoimaan?

Tai sitten se on näitä yksinäisiä, tylsistyneitä, joilla ei oo muuta elämää ja huvitusta kuin ihan väenväkisin alkaa provosoimaan toisia netissä.

Mutta alkuperäiselle. Samassa veneessä ollaan. Paitsi että itselläni ei ole edes ollut haastatteluja kahden kuukauden aikana. Yksi viesti, että mahdollisesti valitaan ja sen jälkeen, sori ei valittukaan.

Elämä on.

• r342r4

Tänä päivänä ei hirveästi auta vaikka oli miten DI. Työelämä vaatii usein osaamista, eikä sitä yleensä missään koulunpenkillä teoriaa ja muuta lässytystä kuuntelemalla saa. Voisit vaikka itse opiskella jonkin ohjelmointikielen, jonka osaajista on kysyntää ja sitä kautta yrittää päästä töihin.

Itse en lähtisi noin kauas työhaastatteluun, ei siinä ole oikein järkeä. Jos ei haastattelu onnistu puhelimessa tai muuten, niin antaisin olla. Jos haastattelijalla on vaikka kuva työnhakijasta ja juttelee tämän kanssa puhelimessa, en ymmärrä miksi pitäisi jonnekin kauas haastatteluun.

• AluPerri

Ei tuo ohjelmointikielen opettelu hyödytä yhtään työnsaantia, kun et saa siitä mitään todistusta / paperia, jolla todistat haastattelussa osaavasi kyseistä ohjelmointikieltä vaikka kuinka hyvin olisit itse opetellut. Ja mitä sitten tulee työn hakemiseen, niin jos lähiseudulta etsii, niin suurempi todennäköisyys on tulla pitkäaikaistyöttömäksi kuin edes yrittämällä hakea töitä kauempaa.

• r342r4
        AluPerri kirjoitti:

Ei tuo ohjelmointikielen opettelu hyödytä yhtään työnsaantia, kun et saa siitä mitään todistusta / paperia, jolla todistat haastattelussa osaavasi kyseistä ohjelmointikieltä vaikka kuinka hyvin olisit itse opetellut. Ja mitä sitten tulee työn hakemiseen, niin jos lähiseudulta etsii, niin suurempi todennäköisyys on tulla pitkäaikaistyöttömäksi kuin edes yrittämällä hakea töitä kauempaa.

"Ei tuo ohjelmointikielen opettelu hyödytä yhtään työnsaantia, kun et saa siitä mitään todistusta / paperia, jolla todistat haastattelussa osaavasi kyseistä ohjelmointikieltä vaikka kuinka hyvin olisit itse opetellut"

Ei pidä ollenkaan paikkaansa. Voi sanoa, että monikaan joka etsii jonkin ohjelmointikielen osaajaa, vähät välittää mistään todistuksista koska tietää ettei sellaisia asioita missään koulussa opita. He vaativat lähes aina työnäytteitä osaamisesta tai haluavat jotenkin muutenkin varmistua että ko. henkilö todellakin osaa homman.

Tässä tyypillinen työilmoitus:
        http://www.mol.fi/paikat/Job.do?lang=fi&jobID=7841571&index=18&anchor=7841571

"Lisääthän hakemukseen työnäytteitäsi!"

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      74
      1933
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1673
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      148
      1240
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      198
      662
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      646
    7. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      55
      571
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      191
      553
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      498
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      462
    Aihe