Myrskyfokka

18

Tämmöistä aprikoin: pari vuotta sitten ostetussa veneessäni on edellisen omistajan jäljiltä käyttämätön myrskyfokka. Periaatteessa kai ihan fiksu juttu, mutta kun eihän sitä pysty käyttämään. Veneessä on rullapurje vakiona eikä mitään välistaagia, johon tuon myrskypurjeen voisi laittaa. Siinä on metallihakaset eli ilmeisesti se on ajateltu vaijeria myöten ylös vedettäväksi.
Rupesin miettimään, voisiko esimerkiksi spinnunostimen tms. avulla kehitellä tarvittaessa tuon "hätästaagin". Onko mitään toivoa, että kestäisi ja pysyisi riittävän tiukkana?

En tosin tiedä, onko tuolla niin väliäkään. Kai se vain hiukan auki rullattu genuakin tekee saman kuin tuollainen nenäliina, ei mikään superkryssaaja mutta ehkä pysyy suunnassa sen verran kuin tarvii.

43

805

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • =OKKWJIJD

      Myrskyfokalla ei itämerellä tervejärkinen purjehtija tee mitään. Jos keli on liian kova tavalliselle 100% fokalle ja reivatulle isolle, niin sitten vaan jätetään toinen kokonaan pois, jos on aivan pakko olla merellä moisissa keleissä (yli 14 m/s).

      Rullagenuaveneilijä hyötyy tavallisesta fokasta, joka laitetaan silloin foiliin, jos jenniä joutuu rullamaan. Saa nousukykyä ja vauhtia kymmeniä prosentteja enemmän rullattuun genoaan verrattuna.

      • m-fokkaa käyttänyt

        Sanoo myrskyfokasta palstan vähiten tervejärkinen.

        Foililla varustetuissa veneissäkin edellytetään, että myrskyfokan voi kiinnittää myös foilista riippumatta. Se tarkoittaa käytännössä hihnoja, jotka menevät foilin ympärille. Samalla tekniikalla vähän pidemmillä hihnoilla purjeen saa rullan ympäri kiinni. Lopputulos on aivan muuta kuin pikkuisen esiin jätetty rullapurje. Toisaalta rullapurjeen tahayon aukeaminen ja sitä seuraava riekaleiksi meno on aivan liian todennäköistä.


      • Vähän lisää

        Olipa yksioikoinen vastaus monitahoiseen kysymykseen (=OKKWJIJD) .
        Yleisesti hyväksytään, että voimakkaasti rullattu etupurje tuo ainakin seuraavat haitat:
        -muoto on rullauksen vuoksi huono (vaikuttaa luovilla)
        -purjeen esillä oleva osa on korkealla (kallistaa venettä)
        -purjeen yhteisvaikutus isopurjeen kanssa jää huonoksi suuren etäisyyden vuoksi (vaikuttaa luovilla).

        Siksi joissakin veneissä on kiinteä tai irroitettava ns kutteristaagi johon voidaan nostaa myrskyfokka, useimmiten hakasilla kiinni, nykyään myös liinaliesmalla joka vain kiristetään todella kireäksi.
        Tällainen järjestely antaa myös ns redundanssia eli vikasietoisuutta eli tavallisen etupurjeen, foilin, rullausmekanismin tai nostimen vikaantuminen ei estä tällaisen etupurjeen nostamista.

        Jos välistaagia ei ole eikä irroitettavaa voi laittaa (pitäisi olla myös nostinreikä sopivassa kohdassa mastoa) et voine hyödyntää myrskyfokkaasi ellet teetä siitä sellaista jonka saat foiliin kiinni.

        Yhdellä purjeella purjehtiminen voi onnistua jos olosuhteet ovat sopivat ja vene purjehtii siedettävästi niissä, aina näin ei ole.


      • oikjn33ee
        m-fokkaa käyttänyt kirjoitti:

        Sanoo myrskyfokasta palstan vähiten tervejärkinen.

        Foililla varustetuissa veneissäkin edellytetään, että myrskyfokan voi kiinnittää myös foilista riippumatta. Se tarkoittaa käytännössä hihnoja, jotka menevät foilin ympärille. Samalla tekniikalla vähän pidemmillä hihnoilla purjeen saa rullan ympäri kiinni. Lopputulos on aivan muuta kuin pikkuisen esiin jätetty rullapurje. Toisaalta rullapurjeen tahayon aukeaminen ja sitä seuraava riekaleiksi meno on aivan liian todennäköistä.

        "Foililla varustetuissa veneissäkin edellytetään, että myrskyfokan voi kiinnittää myös foilista riippumatta."

        Missä edellytetään, ei missään. Täysin turha purje tervejärkiselle itämeripurjehtialle koko myrskyfokka.


      • kas tässä
        oikjn33ee kirjoitti:

        "Foililla varustetuissa veneissäkin edellytetään, että myrskyfokan voi kiinnittää myös foilista riippumatta."

        Missä edellytetään, ei missään. Täysin turha purje tervejärkiselle itämeripurjehtialle koko myrskyfokka.

        ISAF Special Regulations 4.26.4


      • 34
        kas tässä kirjoitti:

        ISAF Special Regulations 4.26.4

        Ja mitä sitten? ISAF:n säännöt liittyvät vain kilpapurjehdukseen.


      • miten vain
        34 kirjoitti:

        Ja mitä sitten? ISAF:n säännöt liittyvät vain kilpapurjehdukseen.

        Noo, matkapurjehtijoiden hengellä nyt ei ole niin väliäkään, kunhan kilpapurjehtijat tulevat ehijnä perille.

        Toisin sanoen, mikään sääntö tai määräys ei velvoita sinua varustamaan venettäsi isoilla tai pienillä purjeilla. Varustelu on lakimääräisesti täsmälleen omalla vastuullasi.


      • 18
        miten vain kirjoitti:

        Noo, matkapurjehtijoiden hengellä nyt ei ole niin väliäkään, kunhan kilpapurjehtijat tulevat ehijnä perille.

        Toisin sanoen, mikään sääntö tai määräys ei velvoita sinua varustamaan venettäsi isoilla tai pienillä purjeilla. Varustelu on lakimääräisesti täsmälleen omalla vastuullasi.

        Kuitenkin on oikeus tilata kopteri pelastamaan. Epäkohta.


      • c/r purjehtia
        kas tässä kirjoitti:

        ISAF Special Regulations 4.26.4

        Just ja mk-säännöt kaskevät käyttämään vihreää lippua saalingissa. Skaboissa tietenkin teillä on sellainen:-9


      • joskus niinkin
        c/r purjehtia kirjoitti:

        Just ja mk-säännöt kaskevät käyttämään vihreää lippua saalingissa. Skaboissa tietenkin teillä on sellainen:-9

        Aina en muista ottaa skaboissa vihreää lippua pois jarruttamasta. Nuo ISAFin säännöt on kuitenkin mietitty kokonaisuus, jota päivitetään jatkuvasti kokemusten mukaan. Jos täällä kippareilla on mielestään paremmat taustatiedot tarpeiden arviointiin, niin sehän on heidän omassa päätösvallassaan.

        Kilpailuun lähdetään aina omalla vastuulla, se kerrotaan aina kilpailuohjeissakin. Kuitenkin järjestävä taho ottaa sen verran vastuuta itselleen, ettei päästä asiattomasti varustettuja veneitä tuottamaan tarpeetonta työtä meripelastukselle.


      • 555rrr
        joskus niinkin kirjoitti:

        Aina en muista ottaa skaboissa vihreää lippua pois jarruttamasta. Nuo ISAFin säännöt on kuitenkin mietitty kokonaisuus, jota päivitetään jatkuvasti kokemusten mukaan. Jos täällä kippareilla on mielestään paremmat taustatiedot tarpeiden arviointiin, niin sehän on heidän omassa päätösvallassaan.

        Kilpailuun lähdetään aina omalla vastuulla, se kerrotaan aina kilpailuohjeissakin. Kuitenkin järjestävä taho ottaa sen verran vastuuta itselleen, ettei päästä asiattomasti varustettuja veneitä tuottamaan tarpeetonta työtä meripelastukselle.

        tietsä mitä sana offshore tarkoittaa. itämerellä käytävät kisat ovat suurelta osin rannikko tai saaaristokisoja.

        ISAF OFFSHORE SPECIAL REGULATIONS

        www.yca.org.ar/Gallery/921.pdf


      • ai tieksmä?
        555rrr kirjoitti:

        tietsä mitä sana offshore tarkoittaa. itämerellä käytävät kisat ovat suurelta osin rannikko tai saaaristokisoja.

        ISAF OFFSHORE SPECIAL REGULATIONS

        www.yca.org.ar/Gallery/921.pdf

        Tietsä, että Offshore Special Regulations sisältää myös monta kategoriaa valtameren ja saariston välillä.


    • genuavene

      Mä olen kerran käyttänyt myrskyfokkaa jopa järvellä. Kelpo peli jos tuulee tosi kovaa. M-fokalla ja pieneksi reivatulla isolla oma veneeni kulkee ihan hyvin, ainakin paremmin kuin pelkällä genualla. Pelkällä isolla veneeni ei kulje mitenkään.

    • m-fokan staagi

      Välistaagin asentamista kannattaa harkita, jos purjehtii muuallakin kuin saariston suojassa.
      Nykyisessä veneessäni välistaagin mastohela on melko lähellä etustaagin kiinnitystä mastossa, jolloin ei tarvita barduunoita ja nostimena voi käyttää vaikka spinnunfallia (omassa veneessäni on kaksi genuafallia, toinen "staysailia" varten). Välistaagin kansihela on asennettu ankkuriboksin laipion kohdalle, jolloin kansihelaan/kanteen ei tarvita muita vahvistuksia.

      Yhdessä aikaisemmassa veneessäni välistaagia varten jouduttiin laittamaan vetotanko kannen alle, koska sopivalla kohdalla ei ollut kantta tukevaa laipiota. Mastohelan kohdalle jouduttiin asentanmaan barduunat, koska mastohela kiinnitettiin pari metriä keulastaagin alapuolelle. Toinen kahdesta spinnufallista muutettiin mastoplokin avulla kutteristaagin falliksi. Tämäkin järjestely oli hyvä, mutta jälkiasennuksena edellistä vaihtoehtoa kalliimpi toteuttaa.... Kun ensimmäisen kerran joutuu kaukana avomerellä oikeaan myrskyyn, ymmärtää arvostaa myrskyfokan merkityksen!

      Itse viritän välistaagin paikalleen ja m-fokan nostovalmiiksi, jos vaikkapa Itämerta tai Pohjanmerta ylittäessäni on odotettavissa kovia tuulia. Pitkille purjehduksille en enää lähtisi ilman kunnollista myrskyfokkaa.

      • hgfhgf

        Itseänikin kiinnostaa välistaagin asentaminen rullagenuan rinnalle. Tarkoitus olisi saada varsinaisen myrskypurjeen lisäksi käyttöön myös kovemman tuulen kryssifokka. 30 neliön genuan ottaminen pois foilista kun on aina aikamoinen operaatio. Välistaagin kiinnittäminen ja yksikertaisilla hakoilla varustetun, korkeaksi leikatun fokan käyttäminen olisi varmasti yksinkertaisempaa.

        Miten olette ratkaisset välistaagin säilyttämisen kannella sekä kiinittämisen kanteen? Briteillä ja jenkeillä tuntuu löytyvän näppäriä pikahakoja em. virityksiä varten : http://www.sea-sure.co.uk/index.asp?selection=detailed&uid=20439&catref=Rigging&InBox=Adjustment&cct=0&TypeSearch=&subcat=


      • 2+11
        hgfhgf kirjoitti:

        Itseänikin kiinnostaa välistaagin asentaminen rullagenuan rinnalle. Tarkoitus olisi saada varsinaisen myrskypurjeen lisäksi käyttöön myös kovemman tuulen kryssifokka. 30 neliön genuan ottaminen pois foilista kun on aina aikamoinen operaatio. Välistaagin kiinnittäminen ja yksikertaisilla hakoilla varustetun, korkeaksi leikatun fokan käyttäminen olisi varmasti yksinkertaisempaa.

        Miten olette ratkaisset välistaagin säilyttämisen kannella sekä kiinittämisen kanteen? Briteillä ja jenkeillä tuntuu löytyvän näppäriä pikahakoja em. virityksiä varten : http://www.sea-sure.co.uk/index.asp?selection=detailed&uid=20439&catref=Rigging&InBox=Adjustment&cct=0&TypeSearch=&subcat=

        30 m2 nenäliinaan poisotto foilista on lasten leikkiä, jos on kunnon vehkeet, eli muovinen foili, kuten norfoil ja kevyt mylar tms. genoa.

        Rullajennien alufoilit ovat usein turhan tiukkoja.

        Jos vähänkin kryssi saaristossa, babystaageista ei ole muuta kuin harmia. Avomerelläkin väsyyneenä pitkän halssin jälkeen venda voi mennä ikävästi puihin, jos ei huolehtia jenoan kulusta babystaagin ohi. Tietää ramppaamista kannella.


      • vrt Balticien helat
        hgfhgf kirjoitti:

        Itseänikin kiinnostaa välistaagin asentaminen rullagenuan rinnalle. Tarkoitus olisi saada varsinaisen myrskypurjeen lisäksi käyttöön myös kovemman tuulen kryssifokka. 30 neliön genuan ottaminen pois foilista kun on aina aikamoinen operaatio. Välistaagin kiinnittäminen ja yksikertaisilla hakoilla varustetun, korkeaksi leikatun fokan käyttäminen olisi varmasti yksinkertaisempaa.

        Miten olette ratkaisset välistaagin säilyttämisen kannella sekä kiinittämisen kanteen? Briteillä ja jenkeillä tuntuu löytyvän näppäriä pikahakoja em. virityksiä varten : http://www.sea-sure.co.uk/index.asp?selection=detailed&uid=20439&catref=Rigging&InBox=Adjustment&cct=0&TypeSearch=&subcat=

        Välistaagin säilyttäminen riippuu sen pituudesta. Omassa veneessäni se kiristetään rustin kiinnikkeeseen. Edellisesä veneessäni välistaagi oli pitempi ja sitä varten maston alaosassa oli urallinen hela, jonka kautta se vietiin maston taakse kiristystaljaan (mm. Balticeissa vakiovaruste).


    • .,m.,m

      "30 m2 nenäliinaan poisotto foilista on lasten leikkiä, jos on kunnon vehkeet". Mutta jos ei oo. Kyllä melko tukevan genun kanssa vekslaaminen on aikamoista puuhaa. Ainakin homma pitää tehdä satamassa.

      Tässä tapauksessahan ei ollut kyse varsinaisesta babystaagista, vaan irroitettavasta kutteristaagista, Niistä ja niiden toimivuudesta olisi kiva kuulla enemmän.

      • ??==?#

        "yllä melko tukevan genun kanssa vekslaaminen on aikamoista puuhaa. "

        30m2 mylar genoalla voi purjehtia fokkakeleihin asti ja sellainen painaa noin 10 kg ja menee nopsasti syliin mahtuvaksi mytyksi takakulmasta rullaamalla alaslaskun jälkeen ja helppo heittää kajuuttaan.


    • 14

      Voiko kutteristaagin alapään tehdä kolmesta vaijerinpätkästä; vaijerit hakasella varvaslistasta puolelta toiselle, kireälle, ja keskikohdasta lenkki johon kutteristaagin alapää kiinni? Varvaslistan luulisi kestävän? Alapää olisi siis kiinni kuin ylösalaisin olevassa Y kirjaimessa. Näin ei tarvitsisi kannen alle ankkurointia rakentaa, ja viritys olisi helposti poistettavissa kun ei käytössä.

      • kutteristaagi

        Jos veneesi painaa enintään 2 tonnia, voi varvaslistasi kestääkin tuollaiset kuormat, kunhan varvaslistasta lähtevä vaijeri on kireänä lähempänä pystysuoraa kuin vaakasuoraa.
        Sitä isommissa veneissä ei moinen viritys tule kyseeseen, ja aina jää sitten purje vähän turhankin korkealle kannesta, ellei edes halssikulmaa saa kiinni kanteen.


      • tässä vinkkejä!

        Tositilanteissa välistaagiin tulee aika kovat rasitukset. Myrskyfokka kuuluu "survival"-varustukseen. Siksi ei kannata rakennella "himmeleitä", vaan kerralla kunnolliset kiinnitykset välistaagille.
        Keräsin netistä muutamia kuvia. Ehkä saat niistä mallia sovellettavaksi omaan veneeseesi.

        Irrotettavan välistaagin säilytys onnistuu ilman, että se hakkaa mastoa.


        artikkeli välistaagin asentamisesta:
        http://www.coatesmarine.demon.co.uk/r18-99.htm
        esimerkkikuva välistaagin säilyttämisestä:
        http://ipphotos.com/view_ad.asp?Ad_ID=375
        eräitä venekohtaisia välistaagiratkaisuja:
        http://www.svsarah.com/Sarah/ewUpgradeSolentStay.htm
        http://www.sigma362.co.uk/maintenance/inner_forstay.html
        http://albinballad.multiply.com/photos/album/89
        http://www.jeanneau-owners2.com/hintsandtips/id149.htm


    • Seppomartti

      Irrioitettava kutteristaagi ja kovan tuulen purjeet hakasilla on matkapurjehtijalle hyvä ratkaisu ja vaihtoehto kahdelle rullastaagille. Purje kannattaa säilöä pitkässä pussissa kannella valmiina nostettavaksi eli hakaset ja skuutit valmiina. Irroitetun staagin säilöminen on hiukan ongelmallinen sen pituuden vuoksi. Sivuvantin rustin seutuun kansilenkki on ok mutta liian lähellä ja vaatii kiristystä. Sama tilanne maston alaosan lenkin kanssa. Löysä staagi hankaa nastoa ja saalinkeja- kiristystä tarvitaan. Mustaa alumiinisottaa = hankausjauhetta löytyy myrskyn jälkeen kannelta. Rullapurjeen foilin uraan voi toki vaihtaa pienempiä. Käytännössä näitä kovan tuulen rättejä ei ole veneessä ja vaihtaminen pitäisi aloittaa heti tuulen yltyessä. Jos tuuli on jo yltynyt ja yli puolet genoasta rullattu ja iso kakkosreivissä on tilanne jo vaihtamista ajatellen menetetty. Ken pitää rullapurjeen avaamista ja vaihtamista myrskyfokkaan helppona ei ole sitä todellisuudessa tehnyt. Oman yli 40m2 rullagenoalla purjehtiessa olen sitten jatkanut rullatirullaa vaikka mukana on neljä tuliterää haruspurjetta mm 10 ja 5 m2. Turha levittää tietoa, ettei Itämerellä voi tuulla, sääennustukset ovat luotettavia tai 14 ms tuulessa ei tarvitse purjehtia. Ne tilanteet ovat rutiinia ja kannattaa varautua.

    • 9o76

      "Turha levittää tietoa, ettei Itämerellä voi tuulla, sääennustukset ovat luotettavia tai 14 ms tuulessa ei tarvitse purjehtia. Ne tilanteet ovat rutiinia ja kannattaa varautua. "

      Kas kummaa, ettei lentokoneilla ole ongelmia sääennustuksen suhteen.

      http://www.flyingineurope.be/aviation_weather_maps.htm

    • seppomartti

      Lentokone lentää sääilmiöiden yläpuolella ja saa ajantasalla olevaa tietoa monestakin lähteestä. Ei juurikaan sivua purjehdusta. Itämerelleä olen useamman kerran purjehtinut 40kts tuulessa ja aina ollut lähtiessä tyyntä...

      • 00ookkjr

        "IIämerelleä olen useamman kerran purjehtinut 40kts tuulessa ja aina ollut lähtiessä tyyntä.."

        nih, ko ei sääennustukset kiinnosta. En ikinä kannata mennä sellaisen kipparin kyytiin. Joku 15 tonnia painava 40 ft kasari ior swani tms tietenkin alla ja yrjöttävää kyytiä luvassa.


      • 19

        Tuota on vähän vaikea niellä, että "useita kertoja" olisit ollut myrskyrajaa hipovassa tai sen ylittävässä tuulessa Itämerellä eikä koskaan olisi sääennuste siitä varoittanut. Muutama päivämäärä tekisi gutaa väitteesi uskottavuudelle.

        Aika lailla harvassa ovat ne kerrat, että toteutunut tuuli olisi ylittänyt merkittävästi ennusteet, ainakaan noin rajuihin lukemiin. Sitä paitsi Itämerellä tuulee normaalin purjehduskauden aikana melko harvoin ylipäätään noin kovaa. En tiedä, löytyisikö jostain koko Itämeren tilastoa, mutta Suomen merialueilla ei huhtikuu-lokakuu -aikana ole kuin keskimäärin vajaat 7 myrskypäivää; tuskinpa koko Itämerellä on hirveän paljon enempää.

        En väitä, etteikö Itämerellä ikinä voisi joutua yllättäen myrskyyn. Mutta jos se tapahtuu "useita kertoja", niin sitten on jotain vikaa kipparin osaamisessa ja asenteessa.


      • SEAL-72

        Ainoastaan pitkillä lennoilla lennetään sään yläpuolella, mutta noust, lähestymiset ja laskut pitää vielä nykytekniikalla tehdä vielä sään armoilla.


    • Oletko pelle?

      Märkäkorvat eivät ole paljoakaan merellä, koska väittävät selvää asiaa vastaan. Sääennustukset menevät toisinaan päin prinkkalaa, useita kertoja vuodessa.

      • =OOK""!##¤¤

        Tosi pieleen menee joo, esmes vor vene puma ja telefonica lähtivät melkein usaan asti hakemaan kovia tuulia matkalla välimereltä etelä-afrikkaan ja tulihan ne kovat tuulet sieltä ja puma on johdossa.

        http://www.volvooceanrace.com/en/home.html


      • 19

        Miten monta kertaa vuodessa Itämerellä sattuu, että sääennusteiden mukaan olisi siedettävä purjehdustuuli (alle 15 m/s) ja todellisuudessa onkin 20 m/s ja yli? Väitän, että keskiarvo jää alle kerran/vuosi.

        Kyllä komppaan niitä, joiden mielestä on varsin epätodennäköistä joutua Itämerellä yllättäen myrskyyn. Ei mahdotonta, mutta epätodennäköistä.

        Mikä sitten lienee se väitetty "useamman kerran" (3 kertaa? 7? 15?) ja miten pitkässä ajassa (30v? 50 v?)


      • fokka revennyt
        19 kirjoitti:

        Miten monta kertaa vuodessa Itämerellä sattuu, että sääennusteiden mukaan olisi siedettävä purjehdustuuli (alle 15 m/s) ja todellisuudessa onkin 20 m/s ja yli? Väitän, että keskiarvo jää alle kerran/vuosi.

        Kyllä komppaan niitä, joiden mielestä on varsin epätodennäköistä joutua Itämerellä yllättäen myrskyyn. Ei mahdotonta, mutta epätodennäköistä.

        Mikä sitten lienee se väitetty "useamman kerran" (3 kertaa? 7? 15?) ja miten pitkässä ajassa (30v? 50 v?)

        Myrskyfokka on ollut itselläni hyväksi havaittu vaihtoehto jo alle 20 metrin tuulissa ja säästää muita purjeita.


      • epätodennäköistä?
        19 kirjoitti:

        Miten monta kertaa vuodessa Itämerellä sattuu, että sääennusteiden mukaan olisi siedettävä purjehdustuuli (alle 15 m/s) ja todellisuudessa onkin 20 m/s ja yli? Väitän, että keskiarvo jää alle kerran/vuosi.

        Kyllä komppaan niitä, joiden mielestä on varsin epätodennäköistä joutua Itämerellä yllättäen myrskyyn. Ei mahdotonta, mutta epätodennäköistä.

        Mikä sitten lienee se väitetty "useamman kerran" (3 kertaa? 7? 15?) ja miten pitkässä ajassa (30v? 50 v?)

        Riittääkö todella, että todennäköisesti selviää ehjin nahoin?


      • )))#""
        fokka revennyt kirjoitti:

        Myrskyfokka on ollut itselläni hyväksi havaittu vaihtoehto jo alle 20 metrin tuulissa ja säästää muita purjeita.

        Sulla onkin sitten naisia ja lapsia messissä;-)

        Jos ei ole, niin kannattaisi olla, säästyy vene, purjeet ja koko miehistö kippari mukaan lukien.


    • qwerty23

      Viimeksi Suursaari-racessakin kävi näin, tuuliennusteet eivät pitäneet kutiansa. Viime kesät on joka kerta yllättäen ollut ennustetta kovempia tuulia (ja päinvastoin).

      • f44rreee

        Nih ja suursaarikisassa ranta ja suojasatamat olivat tuhansien mpk:n päässä ,ettei päässyt pikku puhuria turvaan:-9


      • 21

        Kyllähän Suursaari racessa oli jo pari päivää ennen näkyvissä ennusteissa, että vähintään 16-18 m/s olisi luvassa. Ja ennen lähtöä oli ennusteet jo sellaiset, että todella moni jätti lähtemättä.


      • niinpä nih
        f44rreee kirjoitti:

        Nih ja suursaarikisassa ranta ja suojasatamat olivat tuhansien mpk:n päässä ,ettei päässyt pikku puhuria turvaan:-9

        Jos olit Suursaaren länsipuolella tuulen paukahtaessa kuin napista painaen, olisit toivonutkin olevasi mieluummin tuhannen mailin päässä. Siis jos ei veneestä löytynyt keliin sopivaa kerrastoa. Ilman sellaista siellä olisi löytänyt itsensä rannasta, siitä tuulen puoleisesta rannasta. Perjantaina ennen starttia ennuste oli vielä max 17 m/s.


      • on mikki nyt mer...
        niinpä nih kirjoitti:

        Jos olit Suursaaren länsipuolella tuulen paukahtaessa kuin napista painaen, olisit toivonutkin olevasi mieluummin tuhannen mailin päässä. Siis jos ei veneestä löytynyt keliin sopivaa kerrastoa. Ilman sellaista siellä olisi löytänyt itsensä rannasta, siitä tuulen puoleisesta rannasta. Perjantaina ennen starttia ennuste oli vielä max 17 m/s.

        ollaan sitä taas niin että mittalukupurjehtiaa. Ihan muuten vaan kun tulitiin viipurista kotkaan, niin yllättäen kirkkosaaren kohdalla vai mikä se nyt oli tuli leppaisasta aurinkoisesta 6 m/s spinnukelistä vartissa 22 m/s vastainen rintama. Ei ollut myrskyfokkaa messisä, seilit alas ja arvioitiin oliko pilvi vai rintama. Päädyttiin rintamaan ja pelkällä reivatulla isolla surffaten haminaan saunaan. Olipa vaarallista.


      • piece of cake
        on mikki nyt mer... kirjoitti:

        ollaan sitä taas niin että mittalukupurjehtiaa. Ihan muuten vaan kun tulitiin viipurista kotkaan, niin yllättäen kirkkosaaren kohdalla vai mikä se nyt oli tuli leppaisasta aurinkoisesta 6 m/s spinnukelistä vartissa 22 m/s vastainen rintama. Ei ollut myrskyfokkaa messisä, seilit alas ja arvioitiin oliko pilvi vai rintama. Päädyttiin rintamaan ja pelkällä reivatulla isolla surffaten haminaan saunaan. Olipa vaarallista.

        Sääennuste osasi erehtymättä täältä saadun erehtymättömän tiedon mukaan ennustaa sen rintaman tulon oikein jo kaksi päivää etukäteen.

        Tarkoitit varmaankin Kirkonmaata, mutta se siitä, asiaan. Itse olisi kyllä pudottanut ison kokonaan alas ja surffannut paljon leppoisammin Haminaan kolmosgenualla. Jopa tarpeeksi sisään rullattu rullapurjekin olisi toiminut mainiosti. Eihän tilanteessa ole mitään vaikeaa, jos tuulen alapuolella on tilaa ja nyt vielä satamakin, jossa kalja odotti ottajaansa huurteisena. Tuossa yläpuolella puhuttiinkin tilanteesta, jossa oli pitkästi kallioista rantaa siinä leen puolella, silloin ei myötätuuleen surffailu auta vaikka olisi millainen mittakirja tai ei mitään sellaista.

        Muistutetaanpa jälleen kerran alkuperäisestä Murphyn laista. Sehän kuului seuraavasti: "Jos jotain voi sattua, se voi sattua pahimmalla mahdollisella hetkellä." Murphy oli lentokoneinsinööri ja ajatteli, että esim. lentokoneen moottori voi sammua juuri nousussa. Se rintama tuulineen voi tulla vastaan myös pahimmassa mahdollisessa paikassa.


      • r444433
        piece of cake kirjoitti:

        Sääennuste osasi erehtymättä täältä saadun erehtymättömän tiedon mukaan ennustaa sen rintaman tulon oikein jo kaksi päivää etukäteen.

        Tarkoitit varmaankin Kirkonmaata, mutta se siitä, asiaan. Itse olisi kyllä pudottanut ison kokonaan alas ja surffannut paljon leppoisammin Haminaan kolmosgenualla. Jopa tarpeeksi sisään rullattu rullapurjekin olisi toiminut mainiosti. Eihän tilanteessa ole mitään vaikeaa, jos tuulen alapuolella on tilaa ja nyt vielä satamakin, jossa kalja odotti ottajaansa huurteisena. Tuossa yläpuolella puhuttiinkin tilanteesta, jossa oli pitkästi kallioista rantaa siinä leen puolella, silloin ei myötätuuleen surffailu auta vaikka olisi millainen mittakirja tai ei mitään sellaista.

        Muistutetaanpa jälleen kerran alkuperäisestä Murphyn laista. Sehän kuului seuraavasti: "Jos jotain voi sattua, se voi sattua pahimmalla mahdollisella hetkellä." Murphy oli lentokoneinsinööri ja ajatteli, että esim. lentokoneen moottori voi sammua juuri nousussa. Se rintama tuulineen voi tulla vastaan myös pahimmassa mahdollisessa paikassa.

        sivutuuleen mekin surffattin haminaan, tuuli oli lännestä. Sama juttu olisi varmaa ollut siellä suursaaren länsipuolella. Ihan yhtä kivikkoista on se kirkonmaan kohdalta menevä väylä haminaan, ei tilaa ole juurikaan leen puolella syvemmällä saaristossa.


      • hiukka eroa
        r444433 kirjoitti:

        sivutuuleen mekin surffattin haminaan, tuuli oli lännestä. Sama juttu olisi varmaa ollut siellä suursaaren länsipuolella. Ihan yhtä kivikkoista on se kirkonmaan kohdalta menevä väylä haminaan, ei tilaa ole juurikaan leen puolella syvemmällä saaristossa.

        Ja Kirkonmaa on jo saaristoa. Vilkaise hiukan karttaa ja arvioi eroa olosuhteissa länsituulella Kirkonmaan ja Suursaaren luona. Parikin venekuntaa jälkeenpäin kertoi, että olisivat olleet todellisessa pulassa pienemmillä veneillään ja asianmukaisin purjevarusteinkin, jos olisivat kerenneet kiertää eteläkärjen. Suursaaren takaa vielä pääsi kohtuullisen turvallisesti pois. Kirkonmaa on reilusti Haminan länsipuolella.


    • Suursaari

      Se muuten Suursaari kisassa nousi tuollaisesta vähän alle 10 metristä reiluun 20 metriin niin nopeasti että en ehtinyt venettä kääntää vaan mentiin spinnun kanssa nurin. Tiedettiin paria tuntia ennen että nousee rajummaksi ja todella nopeasti, mutta tuli kyllä "yllättäen ja odottamatta". Jos merellä purjehtii nin kovan kelin kamat pitää olla kunnossa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      92
      1135
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      116
      948
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      896
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      282
      694
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      78
      684
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      631
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      576
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      559
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe