Levanki

Uteliaskohannnnnnnnn

Huomasin tuossa unelmavenekeskustelussa asian, joka jäi askarruttamaan. Nimittäin levankivaunun sijoitus luoviessa. Siellä oli kaksi eri näkemystä siitä, missä kohtaa vaunu olisi luovilla. Minulle on joskus opetettu, että se kannattaa aina vetää mahdollisimman kauas tuulen puoleiseen reunaan, silloin olisi eniten "säätyvyyttä" ison skuutissa. Mutta tässä siis annettiin ymmärtää, että näin ei aina olisi, päinvastoin jäin siihen käsitykseen, että suositeltiin sen sijoittamista keskelle luovilla. Kieltämättä vendat olisivat noin helpompia, tuossa minun oppimassani tavassa tahtoo etenkin yksin seilatessa tulla vähän kiirus, että ehtii siirtää vaunun. Varsinkin kun se minun veneessäni ei ole mitään taljasysteemiä levankivaunun säätöön.

Olisiko tästä jotain kokemusperäistä ja/tai jotenkin muuten perusteltua näkemystä arvon raadilla esittää, kenties?

5

215

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Headwind

Levangin ja skuutin yhteistyöllä säädetään purjeen muotoa. Pääperiaatteena on, että kovalla tuulella voi levankivaunun vetää puomin alta tuulen puolelle ja löysätä vastaavasti skuuttia, näin purjeen yläpää kiertyy ja päästää tuulen ohi. Kevyellä tuulella taas koko purjeen saa vetämään, kun vaunu on puomin alla.

• A_33

Asia on monimutkaisempi, mutta asiantuntijat selittäköön tarkemmin.

• d33eeddadaf

Jos teet noin, isoon tulee pussia ja se ei ole hyvä asia millään tuulella. Osatakilassa isopurjeen yläosa kiertyy mastoa taivuttamalla. Jos isopurjeesta luovilla haluaa tehoja pois, parhaiten se tapahtuu päästämääl levankia suojan puolelle.

• LuuWartti

Kevyen tuulen kryssissä isoon saa twistiä siirtämällä levangin luuvartin puolelle. Maston taivutus latistaa tunnetusti isoa, ja sitähän kevyellä tuulella ei haluta.

• säätöä

Perusperiaate :
      Kevyessä tuulessa vaunu hieman tuulen puolelle ja isoon enemmän twistiä.
      Keskituulessa vaunu keskelle.
      Kovassa tuulessa vaunu suojan puolelle.
      Pääasiassa vaunun sijaintiin vaikuttaa apparenttituulen kulma, miikä kevyessä on tiukempi ja kovassa kasvaa yli kolmenkymmenen asteen, jolloin tilannetta kompensoidaan päästämällä isoa vaunulla suojanpuolelle. Ison puomin tulokulma apparenttivirtaukseen siis pidetään lähes samana läpi tuuliskaalan.

Hienosäätöä sitten tilanteen mukaan, sillä purjeala ei yleensä ole täysin optimaalinen, reivejähän otetaan pykälä kerrallaan eikä jatkuvana säätönä, samoin keulapurjeiden vaihdot pienempään. Toki jos rullareivaa keulapurjetta niin ...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa

Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k
      Maailman menoa
      38
      3555
    2. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      34
      2325
    3. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      80
      2253
    4. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      45
      2121
    5. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      21
      1548
    6. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      56
      1494
    7. Mitä kirjainta haluaisit

Ra kastella mahdottomasti?
      Ikävä
      74
      1396
    8. Kaunein nimi

Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?
      Ikävä
      69
      967
    9. Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?

Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?
      Ikävä
      49
      956
    10. Rakastan sinua hiljaisuudessa

Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi
      Rakkaus ja rakastaminen
      37
      823
    Aihe