Miksei äitiä saa sanoa huonoksi äidiksi?

larrissa

Miksi jollakin on tarve aina puolustaa huonoja äitejä? Miehiä voidaan kyllä sanoa huonoksi isäksi, jos toimii väärin tai huonoja puolisoita voidaan haukkua MUTTA onko äitiys ja huonot äidit edelleen tabu yhteiskunnassa. Onko äitiys niin hieno asia, ettei siihen voi liittyä muka huonoutta?

Onko niin että mihin kalikka kalahtaa, siellä koira älähtää??

"huonoja ovat ainakin ne äidit, jotka syöttävät lapselle ainoastaan valmisruokia eli purkista soseita lapsen ollessa vauva. Tietenkin joskus voi joutua antamaan purkkiruokaa esim. reissussa, mutta jos syöttää niitä koko lapsuuden on mielestäni TOSI HUONO ÄITI! "

Tämä on mielestäni (siis oma mielipiteeni) yksi merkki huonosta äitiydestä. Syyllistyykös nyt joku vai antaako ajattelun aihetta?

88

2460

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äitiniinjaniinmonen

Ööh, siis, minä olen siis huono äiti, koska olen syöttänyt lapsilleni purkkisoseita vauva-aikana?
      Eikö siihen äitiyteen kuuluu muutakin kuin ruoka?

• ElämänEhto

No ruoka sattuu olemaan aika olennainen osa pienen vauvan, kasvavan lapsen ja vielä aikuisen ihmisen elämässä.

Toisaalta, jos äiti ei ymmärrä ruoan tärkeyttä varsinkin kasvavan lapsen kehityksen turvaamiseksi, onko äiti silloin "huono äiti"? Tulisiko neuvolassa ohjata jokaista odottavaa äitiä ruoan tärkeydestä?

Tottakai jokainen äiti haluaa lapsensa parasta, eikä liian monet ymmärrä ruoan tärkeyttä. Tietämättömyys tekee kai huonoksi äidiksi. Jos äiti ei tiedä, hänen pitäisi ottaa selvää.

Pointti on se, että vauvan elämässä on tietyt perusasiat mistä vanhempien tulisi ottaa selvää. Syöminen on yksi niistä.

Ja muistakaa teollisia soseita syöttävät vanhemmat. Se mitä luulette tietävänne, estää teitä nyt oppimasta uutta. Olkaa avoimin mielin kun puhutaan ruoan tärkeydestä.

• Äiti..........
        ElämänEhto kirjoitti:

No ruoka sattuu olemaan aika olennainen osa pienen vauvan, kasvavan lapsen ja vielä aikuisen ihmisen elämässä.

Toisaalta, jos äiti ei ymmärrä ruoan tärkeyttä varsinkin kasvavan lapsen kehityksen turvaamiseksi, onko äiti silloin "huono äiti"? Tulisiko neuvolassa ohjata jokaista odottavaa äitiä ruoan tärkeydestä?

Tottakai jokainen äiti haluaa lapsensa parasta, eikä liian monet ymmärrä ruoan tärkeyttä. Tietämättömyys tekee kai huonoksi äidiksi. Jos äiti ei tiedä, hänen pitäisi ottaa selvää.

Pointti on se, että vauvan elämässä on tietyt perusasiat mistä vanhempien tulisi ottaa selvää. Syöminen on yksi niistä.

Ja muistakaa teollisia soseita syöttävät vanhemmat. Se mitä luulette tietävänne, estää teitä nyt oppimasta uutta. Olkaa avoimin mielin kun puhutaan ruoan tärkeydestä.

Moni äiti luulee olevansa hyvä äiti, usein koska jokin muu taho antaa heidän ymmärtää olevansa.

Mutta eihän kai äitiyden huonoutta voi yhdellä osa-alueella mitata, niinkuin ei voi myöskään äityden hyvyyttäkään.

Ihmiset ovat paljon moniulotteisempia kun "huono" tai "hyvä". On vain äitejä ja isiä. Äitejä, jotka ovat huonoja pistämään rajoja, mutta äitejä jotka tarkastaa lapsen läksyt ja jotka halaa illalla ennen nukkumaanmenoa. Isiä, jotka ovat liian paljon poissa, mutta jotka turvaavat lapsen elatuksen.

• huono, huonompi, h..

Minä se olen todella "huono"äiti en koskaan imettänyt, soseita olen syöttänyt, karkkia ostanut arkenakin....voi voi kyllä olen HUONO...miksi sitten lapsi on tasapainoinen nuori, hyvä koulussa ei koskaan terveysongelmia ei allergioita, hoikka tulevaisuuttaan ahkerasti suunnitteleva nuori. No kai siksi kun sen mutsi oli niin helvatin huono.....Tulipahan kirjoitettua kirjoitusten kaatopaikalle kerran minunkin.

• hyvästä huono

Oonko mieki huono öiti kun oon käyttänyt lapsillani toisten vanhoja vaatteita etten oo ostanu uusia?

• Kerro lisää

Että mä tiedän, olenko mä ollut huono. Kivaa, että joku tässä maailmassa osaa määritellä niin hyvin huonon äidin.

• larrissa

Ei se tietenkään tarkoita, että äiti olisi huono muilla osa-alueilla, mutta selkeästi äitiä ei saa missään asiassa sanoa huonoksi, koska heti hermostuitte!

• Ja ilmeisesti..

kuka tahansa on huono ihminen jos esim. ajaa autoa, koska se saastuttaa jne.?

Luuletko itse olevasi joku jumala?

Eiköhän jokainen äiti ole hyvä äiti jos lapsella on perusturvallisuus kunnossa ja lapsi saa rakkautta ja hyväksyntää.

• .........

Jos itse on täydellinen silloin voi arvostella muita, mutta kukaan meistä ei ole täydellinen. Et edes sinä vaikka se taitaakin olla tärkein tavoitteesi.

• Kolmen äiti,.---,

Ei kai ilman perusteluja saa ketään kritisoida huonoksi, mitä puppua oikein soperrat?

Minä olen onnistunut äitinä oikein hyvin, jos sitä mitataan sillä, millaisia lapsista on tullut. Joten ei kai haittaa, jos oletan, että sinun larissa, äitisi, on ollut huono kun on tullut tuollainen lapsi?

• "äiditön"
        Ja ilmeisesti.. kirjoitti:

kuka tahansa on huono ihminen jos esim. ajaa autoa, koska se saastuttaa jne.?

Luuletko itse olevasi joku jumala?

Eiköhän jokainen äiti ole hyvä äiti jos lapsella on perusturvallisuus kunnossa ja lapsi saa rakkautta ja hyväksyntää.

Olen samaa mieltä kanssasi. Minulla oli äiti joka pyrki kaikin tavoin lannistamaan minut haukkumalla ja nimittelemällä sisarusteni kuullen. Itse hän pitää itseään hyvänä äitinä, koska on ruokkinut ja vaatettanut. Yritän oman lapseni kohdalla aina muistaa millaista on sellaisen lapsen osa, jota ei rakasteta.

• uuuuuuuu125

Täälä liittyy joukkoon yks huono äiti!! En ole imettänyt, useimmiten vauvana sai purkkiruokaa, käytän kierrätysvaatteita, joskus hermosun kun lapsi kiukuttelee ja saatan jop ärähtää, kaipaan välillä olla yksin... mitähän tuosta pikkutytöstä tuleekaan...?!?

• larrissa

Olenko väittänyt olevani joku jumala? Itse olen myös huono äiti sillä osa-alueella, että huudan joskus lapsilleni ´, kun hermostun ja se on täysin väärä tapa toimia.

Miksi on niin vaikea myöntää olevansa joissan asioissa huono/hyvä. Tuntuu, että jos äiti kertoo olevansa huono joko sitä painaa tuhoton syyllisyys ja sitten muilta ihmisiltä haetaan myötätuntoa. Onko lapset meille myös "välineitä" korottaa omaa asemaa tai itsetuntoa?

iksei saisi olla joskus yksin? Miksi kierrätysvaatteet on "huono asia", miksi syyllistyt juuri noista asioista?

• On se

jotenkin eri asia tuntea itse syyllisyyttä tai huonoutta jostain asiasta kuin että joku sormella osoittelee että oletpa huono kun purkkiruokaa annat.Maailmassa on oikeasti huonoja äitejä joita ei kiinnosta edes lapsen perusturvallisuus tai ruokailut ollenkaan joten nää imetys/purkkimuona/huudan joskus jutut on aika älyttömiä..Toki jokainen voi peiliin katsoa ja yrittää parantaa erinäisissä asioissa mutta tekeekö ne sinut huonoksi äidiksi..

• Huvittavaa!!!

Täh? Oletko täysi sekoboltsi, eihän kommenteissasi ole mitään järkeä?

• ............

No huh. Kyllä se huono äiti on jotain ihan muuta. Millä tavalla purkkiruoan antaja on huono äiti?

• matkaa_äitiyteen

Niinpä! Aloittaja puhuu vauvan purkkiruoasta kuin jostain saarioisten eineksistä..

Vauvanruoassa on kyllä niin kovat laatuvaatimukset että... ei säilöntäaineita tms. turhaa, vaan ravintorikasta perusruokaa valmiiksi soseutettuina.

Mutta aion tehdä itse vauvanruoat niin usein kuin mahdollista, koska se on hitusen ekologisempaa kun että ostaa erikseen vauvalle purkkeja. Soseuttaa vaan samaa kotiruokaa mitä itsekin syö, mutta tietysti vauvan osuutta ei mausteta yhtä paljon.

• larrissa

Entäs äidit jotka antavat lapselleen ainoastaan valmiita hampurilaisia ruuaksi?

Ihmettelenpä vaan miksi äidit eivät osaa/halua keittää itse tervellisiä peruna,porkkana soseita vaan antavat tehdasruokaa. Varsinkin kun äidit ovat vielä yleensä tässä vaiheessa lastensa kanssa kotona. Facebookissa on kyllä aikaa roikkua.

Tämä oli vain minun oma mielipiteeni. Enkä nimennyt ketään.

• 10+16

Minä nyt olen vain mies, mutta vähän tuntuu siltä että joku valmisruoka, jos lapsi pysyy terveenä, ei tosiaankaan ole sen kokoluokan juttu josta pitäis vetää johtopäätöksiä ja tuomioita.

TOSI HUONO ÄITI (tai ISÄ, miten vain) voisi mielestäni varata niille väkivaltaisille, persoonallisuushäiriöisille, päihdeongelmaisille jne. tyypeille. Niitäkin nimittäin on, sekä äideissä ja isissä.

• Tuota...

Minusta tuntuu että juuri tämä hyvä/huono äiti-ajattelu saattaa olla monella taustalla kun/jos iskee masennus jne...

Äitimyytti elää edelleen vahvana, onko sitten niin että hyvä äiti

imettää väh 6kk, mielellään 1v
      antaa lapsen nukkua vierellään
      ei käy missään, ettei lapsi joudu olemaan isän/isovanhemien/kummien jne hoidossa
      pysyy kotiäitinä kunnes lapsi on väh 3v (tottakai rahaa senverran säästössä että asutaan omakotitalossa eikä vuokralla kerrostalossa missä ei ole edes oma piha ja hiekkalaatikko)
      laittaa jokaisen aterian lapselle itse
      siivoaa, talo on puhdas aina
      tarjoaa lapselle virikkeitä (laulaa, askartelee, lukee satuja, leipoo yhdessä, ulkoilee)
      pysyy rauhallisena aina, ei korota ääntään

Riittääkö sitten se että joku näistä ei toteudu jotta voidaan leimata "huonoksi äidiksi"?

Huono äiti sitten
      menee töihin kun lapsi on vasta 9kk, koska on taloudellisesti pakko
      antaa purkkiruokaa koska ei ehdi kokkailla
      korottaa ääntään lapselle, saattaa jopa huutaa kun turhautuu
      asuu kerrostalossa
      tahtoo joskus jopa käydä vihteellä ystävien kanssa

• MAAILMANPARASÄITI

miten niin ei saa? Kaikkihan on huonoja äitejä, koko ajan joku haukkuu ja jokainen äiti saa nuo haukut edes kerran ylleen. Taitaa paremminki tuo hyvä äiti termi olla tabu kun äitejä koko ajan niin arvostellaan ja ollaan sitten niin huonoja että.
      Hyi saamari äitejä jotka antaa lapsille tarkoitettua purkkiruokia! Hävetkäää =)
      Alko naurattaa, heh...

Tääki alottaja alko haukkuu äitejä ja sitten vielä ihmettelee että miksi ei saisi sanoa huonoksi äidiksi =) saahan sitä sanoa, mutta muista, että teet sen vain jotta tuntisit itsesi paremmaksi ;)

itseäni kiinnostaa yhtä paljon kuin kilo p*skaa jos joku arvostelee minun tapaani ja valintojani lapsien kasvatuksen suhteen. Minä annoin lapsilleni myös kaupasta ostettuja purkkiruokia, enkä todellakaan ole huono sen takia, sanoipa kuka tahansa toisin. Sanoohan se järkikin että tuo ei tee kenestäkään huonoa äitiä :D

• erwerwerwe

koska se äitiys on naisille sisimmissään se tärkein juttu, vaikka olisivatkin ns. uranaisia. Mutta tottahan se on, että kaikki eivät ole yhtä hyvä äitejä, aivan samalla lailla kuin kaikki eivät ole yhtä hyviä työntekijöitä, ystäviä tai vaimoja, olisi naurettavaa sanoa samalla lailla että kaikki me olemme yhtä hyvä työntekijöitä, ystäviä, vaimoja/miehiä, vaikka näin ei ole. On ihan naurettavaa kun jotkut uraäidit väittää, että "ihan yhtä hyvä äiti minäkin olen kuin naapurin kotiäiti", vaikka näen lastani vain 1-2h illassa. Riittää, kun olen riittävän hyvä äiti, minulla on elämässä myös muita prioriteetteja äitiyden lisäksi. Ylpeä olen niistä asioista, joissa olen äitiydessä onnistunut: molempia imetin 6-7kk, olin kahden pienen kanssa kotona 3,5 vuotta, tein pääsääntöisesti ruoat itse ja tarjosin virikkeitä ja rakkautta lapsille, enkä vienyt esikoista 1,5 v tarhaan vaikka molemmat heräilivät öisin. Siitä en ole ylpeä, että olen sortunut huutamaan lapsille, olen joskus tukistanut esikoista ja nuorimmainen joutuu mielestäni liian aikaisin hoitoon (vajaa 2v on silloin) koska rahat ei enää riitä, mutta tiedän sisimmässäni, että olen parhaani yrittänyt äitinä. Ehkä se huono omatunto äideillä johtuu siitä, että he itse tietävät, että tekevät jossakin asiassa väärin lapsen kannalta tai että he eivät ole yrittäneet parhaansa.

• .............

Se huono omatunto johtuu ympäristön asettamista kriteereistä hyvälle äidille. Tulisi olla sitä ja tätä niin sitten vasta olet hyvä äiti.

• Riittävän hyvä?

Tuo purkkiruokaesimerkki on minusta ihan pöllö, mut periaatteessa oon samaa mieltä, että äiteihin kohdistuva kritiikki saa kyllä väen hämmentävän nopeasti takajaloilleen, kuin äitiys olisi jotain pyhää, toisin kuin esimerkiksi se isyys.

Tämä mantra "jokainen äiti on omalle lapselleen paras" on ihan kuvottava. Äitien valintoja äiteinä saa minusta kritisoida ihan siinä missä isien, vaimojen, aviomiesten, ystävien, työntekijöiden... jos nyt ylipäätään kenenkään valintoja tarvitsee kritisoida. Kun äitiä kritisoidaan, reaktio on usein hyvin vahva puolustus ("purkkiruoka on vähintään yhtä terveellistä", "pinnasänky on varmasti turvallisin". "kyllä 2-vuotias jo vaatii päiväkodin virikkeitä"), vaikka ehkä joskus voisi sanoa, että juu, ei tämä ehkä ole se kaikista ihanteellisin ratkaisu, mutta so what, ei tarvitse olla täydellinen ollakseen RIITTÄVÄN HYVÄ? Ei tarvitse puolustella sitä että huutaa lapselle, ei se sitä oikeaksi tee, voi todeta että nyt ei mennyt oppikirjan mukaan, en ole täydellinen, vaan riittävän hyvä. Ja ehkä ensi kerralla osaan hillitä itseni, yritän ainakin :)

• aika hyvä äiti

Minä ainakin haukun huonoiksi äideiksi ne, jotka eivät ole läsnä lapselle, vaan vievät liian aikaisin ulkopuoliseen hoitoon niin idiooottimaisen asian kun raha takia. Kenenkään ei todellakaan suomessa ole pakko mennä töihin vanhempainrahakauden jälkeen. Se on oma arvovalinta. Hengissä täällä selviää ne varhaisvuodet muutenkin, kukaan ei nälkään/ kylmyyteen tms suomessa kuole. Ja ei todellakaan voi olla hyvä äiti jos näkee pientä lasta pari tuntia illassa.. Nuo muut on sitten aina kompromisseja. Ei voi tehdä aina kaikkea täydellisesti. Joutuu valitsemaan mihin panostaa.

• ......

Ei kuole nälkään tai kylmään joo, mutta ulosottoon joutuu, jos raha ei riitä elämiseen. Mielestäni se jos kuka on huono äiti, joka tahallaan päästää luottotietonsa menemään ja muuttaa lapsineen jonnekin homeiseen vuokra-asuntoon kymmenien vuosien velkavankeuteen vain siksi, että ei mennyt töihin vaikka töitä olisi ollut ihan vain periaatteen vuoksi. Siellä sitten lapset elää alkoholistien keskellä ja leikkii narkomaanien lasten kanssa huumeneulojen täyttämillä hiekkalaatikoilla, kun kaikkensa antanut, masentunut äiti yrittää miettiä, miten selvitä seuraavasta päivästä.

Helppo on sellaisten sanoa, jotka jo ovat toimeentulotukiasiakkaita ilman omaisuutta. Ja sellaisten, joiden mies elättää.

• justjoo..

Kuule miten elät sillä 300€ kotihoidontuella,maksat laskut yms.?

• cisu77

Hei Larissa, oletko sinä itse äiti?

Kysyy äiti, joka syöttää pojalleen (n, 10 kk) kaupan soseita, koska poika ei syö itsetehtyjä soseita (kokeiltu on....) ja toinen lapsi tulossa (LA 15.1.2012).

• äideistä parhain

Hyvä cisu77 ! Sinun lapsistasi tulee taatusti hyviä ja terveitä kansalaisia kaupan soseista huolimatta, tai nimenomaan niiden ansiosta, niin on omistanikin tullut, nyt jo täysi-ikäisiä. Ei suostunut omanikaan syömään itse tehtyjä, vaikka kuinka yritin, itkin ja yritin, kunnes neuvolasta käskettiin rauhoittumaan ja huolehtimaan siitä, että lapsi saa riittävästi ravintoa, purkista tai omasta kattilasta.

Ei me huonoja äitejä olla jos me ruokitaan lapsemme, vaan vasta sitten kun jätetään ruokkimatta.

Onnea sinun elämääsi ja lapsillesi joilla on hyvä äiti.

• Ajattelun aihetta

Pitääkö muita sitten ryhmitellä huonoiksi ja vähemmän huonoiksi?
      Miksi me niin tekisimme?
      Harva äiti varmaan tarkoituksella hoitaa lapsensa huonosti. Siitähän kärsisivät kaikki.

• navettapiika

Kyllä äitejäkin saa arvostella. Minä olen huono äiti, taloustilanteen takia teen töitä kellon ympäri tarvittaessa, jääkaapista löytyy valmisruokia, pullaa ei ole leivottu kuukauteen, vanhin tyttäreni on ilmoittanut olevansa äiditön, siivous on rempallaan, pyykkiä löytyy pesemättä, kissanhiekkalaatikko on putsaamatta tältä päivältä, viikon pyykit on viikkaamatta, olen pistänyt lasten isän pihalle ja jättänyt sinne, en soita teinille joka päivä, poliisit pysäytti tien päällä, sosiaalitädit epäilevät käytöstäni...kuitenkin nuorimmainen sanoi illalla rakastavansa ja kömpi kainaloon nukkumaan. Elikkä ulkopuolisten silmissä olen huono äiti, mutta lasteni silmissä olen paras paitsi sen yhden, joka ei minua äidikseen tunnusta.

• Lasten oikeudet.

Miksi äitejä ei saa arvostella?

Isiä ja lapsia on syrjitty,naisvaltainen lastesuojelu järjestemän pitäisi kohdella vanhempia tasa-arvoisesti, mutta näin ei ole tapahtunut.

Suomessa tapahtuu noin 14.000 avioeroa vuodessa, jotka koskettavat n. 30.000 lasta vuosittain, jotka suurelta osin jäävät isättömiksi.

Avioeroissa lapset on annettu pääasiallisesti äideille, josta isät ovat valittaneet tasa-arvovaltuutetulle ja saaneet aikaan muutoksen

Isät ovat valittaneet asiasta ja saaneet aikan muutoksen.

Tasa-arvovaltuutettu Pirkko Mäkinen tiedote 16.2.2011.

Isälläkin on oikeus vanhemmuuteen- eron jälkeentin.

http://www.miessakit.fi/index.php?mid=297&a=viewItem&itemid=256
        -----

• aika hyvä äiti

Kyllä vuokra-asunnon saa ihan kelvollisesltakin alueelta. ja ihan tolkku ihminen minustakin tuli vaikka kerrostalovuokralähiössä kasvoinkin; ja kyllä siellä hissi haisi tuon tuo tuostakin kuselle.. ja pari kertaa piti soittaa poliisi naapuriin. jos elintaso on alunperin oikein mitoitettu eikä ole mitään isoja autolainoja tms kulutusluottoja taloutta rasittamassa kun lapsi syntyy niin on aika helppoa pienipalkkaisenkin perheessä jäädä kotihoidontuelle.. ja siihen asuntolainaan saa 2 vuodeksi helposti lyhennysvapaata. miksi lapsen pitäisi kärsiä siitä, että pitää olla 200 neliöinen lukaali ja 2 mersua pihassa? ja kerran vuodessa ulkomaille päästävä? (noin niiku kärjistetysti). Pienelle lapselle riittää perushoito, läsnäolo ja ilmaiset virikkeet.

• Surullista

Joo, onhan valmisruuat suorastaan myrkkyä lapselle, mutta jos äiti ei osaa edes laittaa ruokaa, (koska hänellä on ollut vielä huonompi äiti, joka ei ole mitään opettanut), niin onhan parempi, ettei lasta tapeta nälkään?

Minusta huono äiti on tunteeton ja kylmä. Sellaisen äidin hoivissa lapsi sairastuu ja jää yhteiskunnan elätettäväksi koko iäkseen.

Huono äiti on myös epätasapuolinen lapsiaan kohtaan. Esikoinen nostetaan jalustalle ja seuraava jätetään vaille huomiota, kun äiti ei enää jaksa "toistosta" innostua ja isäkin on mieluummin omilla teillään.

• Purkit riviin

Olisikohan aloitettava siitä päästä, että ensin harkitaan, millainen on "hyvä äiti" ja tutkitaan sitten naapureittemme käytös.
      Itse tietenkin tiedämme hyvän äitiyden vaatimukset, mutta jos ja kun paljastuu, että kaikilla ei tätä tietoa ole, niin leimaammeko heidät huonoiksi äideiksi tietämättömyyden perusteella?
      Otetaan vaikka ne valmisruuat. Jos äiti kuvittelee, että lastenruokapurkit todella sisältävät tutkitusta raaka-aineista valmistettuja lastenruoka-annoksia, joissa ei ole lisäaineita eikä liikaa suolaa, niin onko hän vain tyhmä kun uskoo mainostajia, vai onko huono äiti, koska syöttää oikeaksi luulemiaan ruokia lapsellensa?

Eikö tästä olekaan vastuussa tunnottomat valmisruokien valmistajat, jotka valehtelevat suoraan ja väittävät tekevänsä tutkittuja ruokia ja kirjoittavat tuoteselostuksiin puutaheinää? Kun asia on hyvien äitien tiedossa, niin eikö olisi oikein ja kohtuullista, että he alkaisivat kampanjoida valmisruokia vastaan ja järjestäytyisivät painostusryhmäksi ajamaan lasten asiaa ja valistamaan huonoja äitejä!

Monet äidit ovat huonoja tietämättään.

• äideistä parhain

Mistä sinä voit tietää paremmin kuin elintarvikkeita tarkastava virasto, että ne purkkiruoat ovat huonoja ? Minulla ainakin on hyviä ja terveitä lapsia purkista ruokittuina.

• Purkit riviin
        äideistä parhain kirjoitti:

Mistä sinä voit tietää paremmin kuin elintarvikkeita tarkastava virasto, että ne purkkiruoat ovat huonoja ? Minulla ainakin on hyviä ja terveitä lapsia purkista ruokittuina.

Justiinhan tuo edellinen ja surullinen ihminen sen ilmoitti tiedoksemme, että valmisruuat ovat myrkyllisiä.
        Tietenkin hänellä on asiasta varma tieto, miksi hän muuten säikäyttäisi meitä valmisruookien käyttäjiä.
        En kuitenkaan allekirjoita ajatusta, että valmisruokien käyttäjät saman tien olisivat kylmiä ja tunteettomia äitejä.
        Minusta monet äidit näinä aikoina ovat todella kiinnostuneita lapsistaan ja ajattelevat heidän parastaan ihan toisella tavoin, kuin joitakin vuosikymmeniä sitten, jolloin lapset olivat avain kaulassa ilman mitään hoivaa päivät pitkät - tietysti hiukan vanhempina kuin vauvaiässä.

• Surullisempi
        Purkit riviin kirjoitti:

Justiinhan tuo edellinen ja surullinen ihminen sen ilmoitti tiedoksemme, että valmisruuat ovat myrkyllisiä.
        Tietenkin hänellä on asiasta varma tieto, miksi hän muuten säikäyttäisi meitä valmisruookien käyttäjiä.
        En kuitenkaan allekirjoita ajatusta, että valmisruokien käyttäjät saman tien olisivat kylmiä ja tunteettomia äitejä.
        Minusta monet äidit näinä aikoina ovat todella kiinnostuneita lapsistaan ja ajattelevat heidän parastaan ihan toisella tavoin, kuin joitakin vuosikymmeniä sitten, jolloin lapset olivat avain kaulassa ilman mitään hoivaa päivät pitkät - tietysti hiukan vanhempina kuin vauvaiässä.

Sanottiinko tuossa viestissä, että valmisruokien käyttäjät ovat kylmiä ja tunteettomia äitejä? - Minusta ei.

Tuossa valmisruokien myrkyllisyydessäkin oli minusta aimo annos ironiaa.

Kyllä surullinen oli sitä mieltä, että jollei lapselle äidin pöperöt maistu, niin antakaa hänelle sitä mitä hän syö.

• minustanäin

Mun mielestä äiti voi tietysti olla monella tavalla huono, mutta jos pääasiallisin huonous äidissä on valmisruokien käyttäminen, ja muut osa-alueet onnaa hyvin, niin semmoinen äiti on minusta loppupeleissä aikast hyvä äiti!!!

Elikkä minusta nyt aloittaja vähän turhaan asiaan takertuu...

• Vastausta odottava

Laajennetaan asiaa vähän:
      Miksei lähimmäistä saa sanoa huonoksi ihmiseksi?

Onko ihmisyys ja huonot ihmiset edelleen tabu yhteiskunnassamme? Onko ihmisyys niin hieno asia?

• Älä kyseenalaista

Kukaan ei ole rasisti.

Kukaan ei ole liian huono äidiksi.

Kaikki ovat yhtä älykkäitä.

Kaikki ovat keskimääräistä parempia kuskeja.

Poliisi on luotettava.

Humalaiset ovat hyviä jätkiä.

Suomalaiset ovat rehellisiä.

• ...
        Älä kyseenalaista kirjoitti:

Kukaan ei ole rasisti.

Kukaan ei ole liian huono äidiksi.

Kaikki ovat yhtä älykkäitä.

Kaikki ovat keskimääräistä parempia kuskeja.

Poliisi on luotettava.

Humalaiset ovat hyviä jätkiä.

Suomalaiset ovat rehellisiä.

Kyseenalaista vain, mutta teet itsestäsi hyvin tyhmän.

keskivertoinen ihminen tietää, että hyvyys ja huonous, oikein tai väärin, ovat moraaliset peruskysymykset, joihin on tasan yhtä monta oikeaa vastaajaa kun on filosofistiseen ajatteluun kykeneviä ihmisiä. Siksi heillä ei käy mielessäkään, että he voivat luokitella asioita hyviksi/huonoiksi, oikeiksi/vääriksi, missään muualla kuin omassa päässään ja niiden ajatusten julkituominen jonkinlaisena ylsiepätevänä faktana on äärimmäisen yleissivistymättömän ihmisen merkki. Ja harvemmat halauvat tudoa tuota sivistymättömyyttään juloki, vaikka kuvitelisivatkin fundamentalsitin tavoin, eli pitäisivät omaa arvomaailmaansa ainoana oikeana myös muille ihmisille. Suurin soa ihmisiä taas ei ole faundamentalisteja, eli ymmärtävät ihan lähtökohtaisesti,e ttä muilla ihmisillä on ihan oma henkilökohtainen arvomaailma, johon oma arvomaailma ei vaikuta millään tavoin.

meillä on myös yhteiset moraalisäännöt, normit, eli lait. Ja niitä saa ja kuuluukin kyseenalaistaa ja ne muuttuvat kyseenalaistuksen laajuuden mukana.

Aina siis jos joku esittää moraalisen arvon, se pitää kyseenalaistaa. Teetkö sen julkisesti vai teetkö omassa päässäsi taas on valinta kysymys, joka kuvastaa älykkyyttäsi.

• toooosi huono

Kyllä toista äitiä pitää saada sanoa huonoksi. Ihan vaan sen takia, että tuntisi itsensä edes jotakuta paremmaksi.

• lö,mklö

Ei saa sanoa, ettei äiti masennu ja tapa lapsiaan. Tästä käytetään nimitystä "laajennettu itsemurha". Jopa joku "asiantuntija" käytti tätä sanankuvotusta lehtihaastattelussa. Oksettavaa.

• ...

Nooo kokeillaan...

Mielestäni huonoja äitejä on sellaiset ihmiset jotka näkevät jonkinlaista tarvetta arvostella/luokitella toisten ihmsiten valintoja...

Katsotaan kolahtaako kalikka ja älähtääkö koira?

Ja tuo on muuten ihan rehellinen mielipiteeni, ksoka äiti omalla esimerkillään kasvatusvastuussa olevana antaa laspelleen esimerkin siitä, että muiden ihmisten elämiä on lupa arvostella ja luokitella oman moraalikäsityksen mukaisiin lokeroihin hyviksi tai huonoiksi.

• .............

Ei valmisruoat huonoa äitiä tee. Teillä ei oikeesti taida olla mitään kokemusta siitä minkälainen on oikeesti huono äiti /isä...

• Ihan hirveen huono

Kyllähän sitä saa haukkua vaikka koko ihmiskuntaa paskaksi yksilö kerrallaan, kuka kieltää?

Harvinaisen tyhmä sitä vaan saa olla, että vielä sen jälkeen ihmettelee, kun kaverin naama on kurtussa ja lähikaupassa ei tervehditä enää.

Sitä kun vaan sanoi rehellisen mielipiteensä! Eikö muka saa?

Kasvappa aikuiseksi, Larrissa. Aikuisuuteen ja hyvään äitiyteen kuuluu tietty nöyryys ja kyky nähdä metsä puilta.

Jos "tosi huonoon äitiyteen" riittää se, että syöttää lapsillensa purkkiruokaa, mitäs haukkumia olet varannut lapsensahakkaajia, pedofiileja, lapsensahylkääjiä, alkoholisteja ja narsisteja varten? Ihan mielenkiinnosta kyselen, oikeasti! Heitäppä muutama nimitys.

Ihan sikapaska-äidit?

Suurhirviö-äidit?

Jään jännityksellä odottamaan.

• Avohaava

Minulla on ollut huono äiti.
      Tämä ei ole provo. Tulen saamaan tonnikaupalla paskaa niskaani tästä, mutta olen vihdoinkin päättänyt että avaan suuni, vaadin saada tulla, ja tulen, näkyväksi!

Minun äidilläni (ja isällä, muttta nyt puhutaan äideistä) oli 7 lasta, 4 tyttöä ja 3 poikaa. Hän käytti seksuaalisesti hyväkseen minua ja kahta veljeä sekä yhtä siskoa. Yksityiskohtiin en mene, ne on privaatteja.
      Halusin vain sanoa että TODELLA HUONOJA ÄITEJÄ ON, on aina ollut ja ikävä kyllä tulee olemaan. Tämä asia on tabu. Ainahan se on isä, eno, setä isosisä jne joka käyttää tytärtään hyväksi, eihän aiti nyt tokikaan koskaan...!!!

Tiedän, että häntä itseään on hyväksikäytetty kun hän oli lapsi, mutta se ei oikeuta jatkamaan sitä omiin lapsiin! SE EI OLE MIKÄÄN ANTEEKSIPYYNTÖ!

Minulla on kaksi lasta joten voisin iskeä kynteni heihin ja sanoa että niin mutta kun muakin on kohdeltu näin! Tiedän, etttä hän oli syvästi sairas. Onneksi kuollut muutama vuosi sitten vaikka meillä ei ollut kontaktia kymmeneen vuoteen ennen hänen kuolemaansa. Hautajaisiin en mennyt enkä muistanut muutenkaan. Katkera en ole. Anteeksi en anna. Olen vain jotenkin ohitttanut hänet ja jättänyt sivuun. Hänestä ei ollut äidiksi. Se tekee uskomattoman kipeää, ja sitä tuskaa saan terapiassa käsitellä, onneksi.

Miksi isä ei puuttunut asiaan, on toinen jutttu. Halusin vain sanoa, että kyllä näitä kelvottomia äitejä löytyy.

• ihan hirveen huono

Hyvä Avohaava,

itseäni hyväksikäytti isä.

Pedofiiliäidit ovat vielä iso tabu yhteiskunnassamme ja olet erittäin urhea, kun tuot rohkeasti esille omat kokemuksesi. Olet varmasti tottunut saamaan kakkaa niskaasi, kun puhut lapsuudestasi.

Itselläkin on kokemusta tästä. Etenkin kristillisten kuuntelijoiden vakioreaktio on ollut pelästynyt ja täysin selkärangasta lähtevä:

"Sinun-pitää-antaa-sille-anteeksi!!"

En anna anteeksi, en koskaan. Sitä päivää ei tule. Anteeksiantamattomuus ei tarkoita katkeruutta, vaan tässä tapauksessa omanarvontuntoa. Ihminen, jota ei ole lapsena raiskattu, ei ole kelvollinen paasaamaan minulle anteeksiantamuksesta.

Tsemppiä sinulle!

• äideistä parhain

Ohhoh hoijaa ! Meillä Suomessa on purkkiruuatkin niin hyvin kontrollissa, että lapselle ei ole mitään vaaraa niistä, pääasiahan on, että lapsi saa ruokaa. Minulla nuorimmainen ei suostunut syömään muuta kuin purkkipöperöä kolmevuotiaaksi saakka. Kyse ei ollut keittotaidoistani tai viitseliäisyydestä, aina tarjosin ensin itse tehtyä. Hyvin on lasten kroppa ja päänuppi kehittyneet. Nykyään täysi-ikäiset lapseni kilvan tilailevat minun kokkauksiani kun tulevat perheineen kyläilemään, että kyse ei ollut taidoistani vaan jostain mitä ei osata selittää, mutta purkkiruoat ovat ihan hyviä ja terveellisiä.

En siis ole huono äiti, olenhan huolehtinut siitä, että lapseni saa riittävästi ruokaa päivittäin, jossain päin maailmaa lapset saavat korkeintaan desin riisiä päivässä ja se on vähän se.

• Äiti itsekin.

Olen aivan samaa mieltä asiasta.
        HUONOJA ÄITEJÄ EI OLE OLEMASSAKAN! Kaikki olemme omanlaisia.

• minävaan111

En ainakaan suosittele, että menet kenellekkään äidille sanomaan, että hän on huono äiti. Miksi niin pitäisi sanoa ja mitä ajattelet sen hyödyttävän? Jos haluat äidille huonon mielen, niin siinä tapauksessa, mutta miksi muuten? Isästä ihan sama. Itse kuukauden ikäisen pojan äitinä olen tuntenut ihan itse olevani huono ja epäonnistunut äiti. Ei siinä enää tarvita ketään ulkopuolista asiasta sanomaan. Synnytys ei onnistunut normaalisti, eikä myöskään imetys raastavista yrityksistä huolimatta.. kyllä, olen täysin epäonnistunut äitinä.... mutta kuitenkin maailman paras äiti minun lapselleni, niin kuin anoppi minulle sanoi. Äitiys on herkkä aihealua, joten kannattaa miettiä.

• ripiripi.

esikoisen aikaan näemmä olin huono äiti: lapseni sai pääasiassa ruuan purkista :) nyttemmin kuopuksen synnyttyä olen kokenut valaistumisen, ja tein kaikki ruuat ihan itse :)

näin sitä huonostakin voi hyvä tulla :)

• mietin vaan :D

eh tuota AP:ltä kysyn nyt vaan sen verran että meinasitkos että lapses pärjää pelkällä maidolla vauva aikana? jos soseet on kerta niin vaarallisis amitä annat ymmärtää niin miksi niitä on sitte kaupan hyllyillä? tai sitte tämä on ihan järkyttävän surkeasti onnisttunut PROVO

• Mummi

Yhtä hyvinhän mies voi valmistaa ruuan lapselleen, kun nainen hoitaa lasta,

Nuorilla äideillä on yleensä paljon töitä lasten tiimoilta.Työtä on myös ajatteleminen, miten lapsen olisi hyvä olla.Aivan turhaa syyllistää herkkiä äitejä, jotka valtaosin hoitavat ja huolehtivat hyvin lapsistaan.

• Happamanmakuinen

No voi nyt paskanmarjat! =D Jaa äitejä ei muka haukuta huonoiksi? Kyllä mut ainakin on tuomittu ja haukuttu paskaksi mutsiksi ihan mun oman elämäni takia. Olen nuoruudessani ollut tosi rasavilliteini, poliisien kanssa tekemisissä, ryypännyt itseni jokatoinen kerta putkaan, jokatoinen kerta sairaalaan. Olen seurustellut narkomaanin ja väkivaltaisen miehen kanssa, olen ollut spontaani ja lopettanut kahdet opinnot keskenkaiken kun ala ei ollutkaan "mun".

Nyt olen kolmekymppinen ja elämä tasapainossa vihdoin ja nuoruudeltani olen rauhoittunut paikoilleen. Vuosi sitten saimme mieheni kanssa esikoiseni ja kyllä sain heti jo kuulla ihan suoraan päin turpaa kuinka huono äiti olen koska nuoruuteni ollut hyvin villiä aikaa ja "vielä mä sen saman hulluttelun aloitan uudestaan". Kyllä mulle on sanottu ihan suoraan juuri näillä sanoilla monikin ihminen, sellaiset joita en ole nuoruusvuosien jälkeen nähnyt ja sitten sellaisilta jotka tietävät millaisen nuoruuden elin. Taisin kasvaa aikuiseksi vain liian nopeasti heidän silmiinsä ja etenkin kun äidiksi tulin. Siinä sitten haukkuvat, oma on heidän häpeä =) Ei viksu toista hauku ja arvostele ellei siihen hyvää syytä ole, ja tuolla joku soseiden syöttäminen (hehee) ei ole hyvä syy =) Aika huvittava topic, mutta olkoon! Nautitaan me huonot äidit elämästä ja lapsistamme ;)

• ukjiyuik
        Happamanmakuinen kirjoitti:

No voi nyt paskanmarjat! =D Jaa äitejä ei muka haukuta huonoiksi? Kyllä mut ainakin on tuomittu ja haukuttu paskaksi mutsiksi ihan mun oman elämäni takia. Olen nuoruudessani ollut tosi rasavilliteini, poliisien kanssa tekemisissä, ryypännyt itseni jokatoinen kerta putkaan, jokatoinen kerta sairaalaan. Olen seurustellut narkomaanin ja väkivaltaisen miehen kanssa, olen ollut spontaani ja lopettanut kahdet opinnot keskenkaiken kun ala ei ollutkaan "mun".

Nyt olen kolmekymppinen ja elämä tasapainossa vihdoin ja nuoruudeltani olen rauhoittunut paikoilleen. Vuosi sitten saimme mieheni kanssa esikoiseni ja kyllä sain heti jo kuulla ihan suoraan päin turpaa kuinka huono äiti olen koska nuoruuteni ollut hyvin villiä aikaa ja "vielä mä sen saman hulluttelun aloitan uudestaan". Kyllä mulle on sanottu ihan suoraan juuri näillä sanoilla monikin ihminen, sellaiset joita en ole nuoruusvuosien jälkeen nähnyt ja sitten sellaisilta jotka tietävät millaisen nuoruuden elin. Taisin kasvaa aikuiseksi vain liian nopeasti heidän silmiinsä ja etenkin kun äidiksi tulin. Siinä sitten haukkuvat, oma on heidän häpeä =) Ei viksu toista hauku ja arvostele ellei siihen hyvää syytä ole, ja tuolla joku soseiden syöttäminen (hehee) ei ole hyvä syy =) Aika huvittava topic, mutta olkoon! Nautitaan me huonot äidit elämästä ja lapsistamme ;)

noo katotaan parib vuoden päästä miten menny..ei pitäs niin varma itestään olla.

http://www.lasinenlapsuus.fi/Page/758dff71-f279-4c5e-b122-e8169836f7d5.aspx?groupId=ef5ec26a-0328-4770-8850-3ad46551895e&announcementId=f5b555e8-ec91-4e6d-82eb-cb21d31409f8

• tavallinenäiti

Voi härregyyd!

Purkkiruoat ja ei liity mitenkäään hyvään tai huonoon aitiyteen.

Hyvä äiti; yrittää parhaansa, hoivaa, ruokkii, rakastaa, opettaa, ohjaa...

huono äiti; ei välitä missä lapsi on ja kenen kanssa, ei välitä saako lapsi ruokaa, ajatelee VAIN itseään (jokainen saa joskusolla itsekäs olematta huono äiti), huono äiti on alkoholin suurkuluttaja (lapsilla aina turvaton olo alkoholin vaikutuksen alaisena olevan seurassa....

Äitiys on niin monisäikeinen juttu, joku äiti lämmittää purkkiruokaa (joissa muuten enemmän vitamineeja kuin tavallisessa ruoassa), jotta ehtii leikkiä lastensa kanssa.. Joku tekee oikeaa ruokaa koska tahtoo antaa lapsilleen ihanan makuelämyksen ja hoitaa lapsian näin. Minä teen oikean ruoan koska meillä ei ole edes varaa osta purkissa olevaa ruokaa tai muutakaan valmisruokaa..

Kyllä huonon äidin tunnistaa, mutta yksikään normaaliäiti ei ole huono, siihen tarvitaan vähän enemmän kuin purkkiruoan lämmitys.

• fsjgybnhu

Miehet ovat vaan kateellisia kun äidit on niin hyviä, ja itse ei ole. Mitäs lähdette lätkimään, siitäs saatte, kun jätätte lapset, ja luulette että muuall aon parempaa, mutta ei ole ie ole.

• Huono-kuono

Miksi ketään saisi sanoa HUONOKSI? Jokainen elää omaa elämäänsä.
      Kukapa tarkoituksella elää huonosti?

• --------------------

siksi ei saa sanoa huonoksi äidiksi, koska jokainen on varmasti jollain tavalla hyvä äiti. ei sitä voi mitata esim sillä, että antaako vauvalle kaupan soseita.

saan esikoiseni keväällä ja valmistaudun huonoon äitiyteen, kun aion syöttää kaupan soseita ;)

• ...

Enemmänkin sinun kannattaa miettiä sitä valmistuessasi äitiyteen, että mitä haittaa jos olet jonkun mielestä huono äiti, jos huono äitiys mitataan syöttämälläsi ruualla. Mitä ihmeen merkitystä elämällesi on jos joku muu pitää jotain tekoa vääränä, jos sinä et itse sitä pidä vääränä.

Itse olen kasvissyöjä, tunnen monia sekasyöjiä. Ei heitä häritse pätkän vertaa se että minä itse pidän sekasyöntiä vääränä ruokailutottumuksena. Minun valintani vaikuttaa vain omiin valintoihini. Itse en lihaa pistäisi suuhuni, koska minulle se olisi paha omantunnon paikka, en voisi elää asian kanssa jota minä itse pidän vääränä. Mutta vaikuttaako se jotenkin kenekään teidän muun elämään? Ei sitten pätkän vertaa...

• Äiti ihminen ja....

Eiköhän se ole niin, että me kaikki äidit ollaan niitä hyviä äitejä.Oma äitini oli aikanaan mulle paras äiti mitä voi olla ja tunnen , että mun tyttäreni on myös sitä mieltä, että olen paras äiti mitä hän voi saada. Äidinrakkautta ei voi mistään ostaa, se vain on olemassa. Rakkaus ja äiti ne ovat sama sana.!!!!!

• Helmi L

Tervehdys

Huonoja äitejä on, mutta joka päivä ei ehdi tehdä ruokaa.

Ystävällisin terveisin

Helmi L

• Noh noh

Perfektionisti ei ole hyvä äiti! Sitä tässä aloittaja nyt hakee, että äitien pitäisi olla perfektionisteja.

Hyvällä äidillä on elämän arvot ja maalaisjärki kohdillaan, hän rakastaa ja nauttii lapsistaan, sellainen äiti on hyvä, ennemmin kuin perfektionisti!!!

• 8 vääntänyt!

Onko?
      Onko huono äiti se, joka ei kykene alateitse synnyttämään?
      Onko huono äiti se, kenen rinnoista ei vuolaasti maito virtaa, eikä myyntiinkään riitä?
      Onko huono äiti se, joka pienimmällä äitispäivärahalla lapsen maailmaan laittaa?
      Onko huono äiti se, joka katsoo vaipoista edullisimman tarjouksen? Käyttää kertakäyttövaippoja?
      Onko huono äiti se, joka vauvalleen antaa purkkiruokaa, jos ei itse osaa/jaksa aina tehdä kotiruokaa?
      Onko huono äiti se, joka ei lapselleen osta luomuruokaa, luomuvaatteita?
      Onko huono äiti se, joka ei aina jaksa isälle hymyillä ja seurustelee pienen vauvansa kanssa tiiviisti?
      Onko huono äiti se joka isän päästää baariin kaljoille, vai se joka ei päästä?
      Onko huono äiti se, joka nukkuu päikkärit lapsen kanssa, vai se joka tekee suursiivouksen vauvan nukkuessa päiväunilla?
      Onko huono äiti se, joka kerää luonnosta marjoja perheen syötäväksi ollen pois perheen luota vai se joka ei kerää ollen kotona perheen kanssa?
      Tätä vois jatkaa loputtomiin aivan kaikesta!
      Olkaa hyvällä omalla tunnolla juuri sellaisia äitejä kuin olette, kun lapsi kasvaaja voi hyvin, silloin olette riittävän hyviä äitejä!

• sampaaakk

kylläpä omat tunnot kolkuttaa.. Päästän teidät pahasta: KYLLÄ TE KAKAROILLENNE KELPAATTE!

Onko ketään joka tekisi itse pääasiassa ruuat lapsilleen? (en ota mitään kantaa onko hyvä vai huono) Tuntuu vaan oudolta, että kaikki syöttävät vauvoille valmisruokaa.

• Äitä on pyhä lehmä

Tämän takia äitiä ei saa sanoa huonoksi äidiksi koska lastensuojelu, eli äidinsuojeluvirasto on niin päättänyt. Vika on aina miehessä oli niin taikka näin.

http://www.hs.fi/kotimaa/Nainen pahoinpiteli miestään ja vauvaansa Kuusamossa/a1305552496795

• purkki äiti

Kaikki ihmiset syövä joskus purkkiruokia. Purkissa on suolakurkut, punajuuret, joitakin pasta kastikkeita, hillosipulia, mehuja, olut on purkissa....olemme siis kaikki huonoja ihmisiä, kun käytämme purkissa olevia elintarvikkeita.

• tölkki mother

pää pointti taisi olla tämä huonot äidit ja heidän arvostelu ei niinkään se purkkiruoka joka oli kirjoittajan oma mielipide...

te jauhatte pelkästä purkkiruuasta.. onko huono omatunto??

• Kerppa-Jerppa

Samaa mietin kuin edellinen kirjoittaja. Ovatko äidit niin yksinkertaisia, etteivät he osaa keskustella asioista yleisesti, vaan tarttuvat johonkin purkkiruokaan?

• LolleRiiniT

Hakekaa provonne ny jo jostain muualta

• ganjaw

Lapsi saa sanoa äitiään huonoksi. Kuten myös isäänsä niin kuin oma lapseni tekee. Muilla ei pitäis olla sanavaltaa vanhemmuuden arvostelemisessa.

• vanhemmuudesta...

Kerrankin joku viitsii kyseenalaistaa tätä äitimyyttiä :)

Tuntuu, että yleinen ajatus on se, kaikki, joiden synnytyselimet osoittautuvat toimiviksi, olisivat hyviä äitejä. Näin ei ole, eikä jokainen äiti ole varmasti paras mahdollinen äiti lapselleen.

Hyvää äitiyttä on se, että tuntee lapsensa, ja osaa kasvattaa lapsen tukien tämän yksilöllistä kehitystä. Hyvään äitiyteen mahtuu minun mielestäni myös valtava määrä virheitä, jotka tarvittaessa osaa myöntää myös lapselleen ja pyytää anteeksi lapselta silloin, kun asiaan olisi aihetta.

Vanhemmuus ei ole kiinni siitä, miten paljon tai vähän käyttää aikaansa lapsen kanssa, vaan siitä, miten merkityksellistä se lapsen kanssa vietetty aika on.

Esimerkki:
      Äiti lähtee lastensa kanssa lomalle. Vuokrataan mökki jostain järven rannasta, jotta lapset pääsevät uimaan. Ostetaan vähän parempaa ruokaa, kuin normaalisti syödään.
      Sitten äiti kutsuu muutaman kaverinsa mökille koko viikoksi, äiti ja kaverit vetää räkäkännin joka päivä, äiti avautuu lapsilleen siitä miten raskaita he jaksavat aina olla ja käskyttää lapsia tekemään ruokaa kun on sitä kovalla rahalla ostanut.
      Lapset pysyttelevät järvessä, että äiti saa uskoa että lapsilla on ihan *****tin kivaa. Reissun lopuksi äiti kyselee että kai kaikilla nyt oli kivaa, ja kertoo tuhannetta kertaa miten älyttömän kallis mökki oli. Lapset ihastelevat äidin panostusta, koska niin kuuluu tehdä, mutta huokaisevat sisäänpäin että onneksi sekin koetus on nyt ohi.

Sitten tulee lasten vuoro lomailla isän kanssa. Isä on koko kesän kiireinen, mutta talvella on sitten aikaa lomaillakin. He lähtevät päiväksi laskettelemaan. He näkevät harvoin laskettelun lomassa, mutta aina törmätessään heitetään huulta ja naureskellaan. Isä pysyy vesiselvänä koko päivän. Eväitä on pakattu reissuun mukaan, mutta isä vie lapset laskettelukeskuksen ravintolaan syömään, kun kerran on reissuun lähdetty. Lapset saavat valita vielä karkkipussitkin. Vitsiä heitetään joka välissä, perheen sisäisiä "inside" juttuja. Kaikkia naurattaa, ja hymy pysyy korvissa vielä seuraavallakin viikolla.

Äiti kuluttaa aikaa lastensa kanssa kyllä, koska se on "hyvää äitiyttä". Isä taas on läsnä, vaikkakin vähemmän aikaa kerrallaan.

Kumpi loma kuulostaa kivemmalta?

Minusta isi voittaa :)

Ja se nyt oli vain yksi esimerkki, samoin kuin se purkkiruoka, älkää takertuko. Ei kenenkään elämä ole koskaan pelkkää lomaa juu, tuo vain osoittaa hyvin sen miten kyseiset vanhemmat panostivat lapsiinsa.
      Isillä oli kiire töissä, että tulee leipää pöytään ja lapsille vaatteet päälle. Kuitenkin hän oli läsnä lapsilleen aina, kun oli paikalla. Äiti taas oli kyllä aina paikalla, mutta ei koskaan läsnä.

• kaikkea sitä.......

Hyvä larrissa rakas,
      purkkiruokako tekee huonon äidin? Kaikki lapset eivät suostu edes muuta syömään, vaikka kuinka yrittäisit. Ja vaikka olet yrittänyt, tekee tämä sinun logiikkasi, myös siitä toisia vaihtoehtoja kokeilleista äideistä huonoja äitejä, vain koska omat soseet eivät lapsesta alas menneet, mutta purkkiruoka maistui....

Minä olen nähnyt huonoja äitejä, otetaan esimerkkejä minun mielestäni huonoista äideistä/vanhemmista:
      Vanha naapurini. Molemmat lapsen vanhemmista täysin alkoholisoituneita. Vaimo ja lapsi joutuu henkensä kaupalla lähtemään väliin pariksi päiväksi pakoon. Joka kk poliisit selvittelemässä perheriitoja yömyöhällä, jolloin se ala-aste ikäinenkin poika vain toikkaroittee ihmettelemässä vanhempiensa ja poliisien toimia....
      Aikoinaan nuori naisenalku, teki ensimmäisen lapsensa 17 vuotiaana, hommasi rikkaan miehen, joka sitten lähti, kun se kolmas lapsi olikin jo jonkun muun... Ikinä tämä äiti ei ole itseään kouluttanut mitenkään, töitä ei ole tehty päivääkään. Lapsia on se 3, mutta koskaan heitä ei näy. Ala-ikäinen poika vahtii kakaroita, sillä välin kun nainen on "tienaamassa" makuuhuoneessa vähän ylimääräistä... Sitten voikin ottaa auton alle, mennä paikalliseen. Juoda muutaman ja lähteä autolla ajamaan kotia päin. Elätetään itsensä ja lapsensa valheilla, säälillä ja huoraamalla.

Nämä on niitä tapauksia, mihin tekisi mieli puuttua, sillä kyseessä on oikeasti huonot ja välinpitämättömät vanhemmat. Mutta edes sosiaaliviranomaiset eivät suostu mitään tekemään...

Joten onko vielä purkkiruokaa syöttävä saatana-äiti pahasta, vai onko hän vain rakastava äiti, joka parhaansa yrittää. Oma äitini ainakin oli juuri tuo rakastava, vaikka meille purkkiruokaa vauvana syötti, myöhemmällä iällä olikin sitten jo jokapäiväinen oikea kotiruoka, mutta pitänee mennä sanomaan äidille kuinka huono hän on ollut aikoinaan kaikkien meidän neljän lapsen kohdalla, vaikkakin kaikista meistä sisaruksista on tullut täysin järkeviä nuoria aikuisia, joilla elämä on hyvällä mallillaan. KIITOS ÄITI!

• 4h3yh

Olen ollut 2 vuotta ja 6 kuukautta äiti. Olen tullut siihen tulokseen, että HYVÄ äiti on utopiaa. Aina löytyy joku, jonka mielestä tekemisesi ja valintasi ovat väärin. Jos sinä voit koko äiti urasi tehdä kaikki kaikkien silmissä oikein ja saat vain kiitosta, onnittelen!

• Tee minkä voit

Minun lapsilla on aina ollut kotiruoka pöydässä, tarkat nukkumaanmenoajat, iltapuuro, iltapesu ja iltasatu, harrastukset on mietitty tarkkaan ja hoidettu yhdessä, olen tuntenut kaverit, opettanut kotitöitä, on ollut sopivasti vastuuta ja paljon huolenpitoa. Molemmat polttaa vaikka meillä ei tupakoida, kumpikin on tullut monesti kännissä kotiin ja nyt jo aikuiseksi tullut lopetti koulun kesken. Olen pettynyt, enkä tiedä mihin, kun kaikki piti olla hienosti. Jos soseet muuttaisi oikeasti asioita paremmaksi, se oliskin hienoa. Lapset tietysti tarvitsee kaiken parhaan mitä kukin voi antaa mutta ne lopuksi valitsee itse. Kyllä ne kuulemma arvostaa äitiä, kiitos siitä.

• provosoiduin...

Olen huono äiti. Ainakin jos nyt annan aloittajan provosoida itseäni, kuten nyt kävikin. :)
      Olen kahden lapsen yksinhuoltaja, 2 ja 4 vuotiaat.
      Lapseni ovat vauva-aikana syöneet korviketta ja purkkiruokia. Kaksi vuotiaani saattaa vieläkin saada sellaisen kiireisenä päivänä, joskus jopa ihan siitä perkista suoraan. :O
      Meillä ei ehkä olla joka päivä ulkoiltu klo 10-11.30, vaan saatettu viettää koko päivä sisällä. (siis kauheaa...)
      Lapsillani ei ole suurinkaan osa vaatteista uusia, vaan kirpputoreilta, ystäviltä ja sukulaisilta saatuja/ostettuja.
      Lapseni eivät ole käyneet perhekerhoissa, muskareissa tai muissa semmoisissa. (eivät siis harrasta JO jotain...)
      Meillä katsotaan päivittäin tv:tä ja dvd:eitä, joskus enemmän joskus vähemmän mutta siltikin.
      Päiväunet nukutaan yleensä yhdessä, äitin sängyssä, kaikki omiin viltteihin kääriytyneenä.
      Eikä meillä ole kovinkaan usein kliinisesti puhdasta...
      Isompi lapsi on muutaman päivän viikosta päiväkodissa. Niin aatelkaa, minä olen silti kotona. hui....

Mutta kuitenkin, lapsillani on joka päivä ollut ruokaa pöydässä, useampaankin otteeseen. ;) He ovat puhtaita ja ehjissä vaatteissa, eivätkä palele ulkona. He tutustuvat innolla uusiin ihmisiin ja asioihin ja paikkoihin.He ovat tyytyväisiä ja iloisia ja tasapainoisia. Meillä saattaa olla sotkuista, mutta meillä rakastetaan. Meillä tavataan ystäviä ja sukulaisia, iloitaan yhdessä. Meillä näytetään tunteet, ilot surut pettymykset, nauretaan ja itketään, ja kyllä, meillä myös huudetaan. Meillä ollaan yhdessä, viis siitä vaikka saarioisten äidit ois tehny tän päivän ruuan ja muutama villakoira juoksentelee karkumatkalla ja pyykito vat unohtuneet koneeseen eilen. Ja kyllä minä väsyn joskus, ja laitan lapset mummolaan hoitoon, ja niistä hetkistä nauttivat kaikki, erityisesti lapset. Ja kyllä minä kiroan joskus, kun menee hermot. Tai pakenen parvekkeelle savukkeelle jos kirosanatkaan eivät auta.
      Mutta minä olen läsnä

• kissikissi

Oikeasti huonoja vanhempia on ja sekin on inhimillistä. kenestäkään meistä ei saa täydellistä vanhempaa. Mutta purkkiruoan antaminen on todella pieni "paha" asia. Joskus koen että vanhemmat kyllä huolehtivat kaikesta ulkoisesta mutta se henkinen puoli jää nollaksi. Itse pidän tärkeänä sitä puolta ja suhdetta lapsiini... onko se avoin ja voimme puhua asioista ym.

Vähän kuten edellä kerrotaankin.

"Huono" vanhemmuus on mielestäni sitä, että juo ja jättää lapset heitteille, on tunnekylmä, huutaa ja meuhkaa, on pelon ilmapiiri kotona, turvaton olo.

• p...rle

Se on se kuuluisa äitimyytti, jonka mukaan kaikki äidit on jotain h...vetin sankareita, hyviä ihmisiä, sädekehä pään päällä.

Just uusimmassa Eeva-lehdessä Katriina Honkanen kertoon kuinka oma äiti murensi hänen itsetuntonsa.

Siksihän niitä lapsia ilmeisesti tehdään, että omat traumat saadaan siirrettyä lapsille.

• TÖTTÖRÖÖ

JOKAINEN ÄITI ON JOSKUS MYÖS HUONO ÄITI. JA SE ON IHAN ELÄMÄÄN KUULUVA ASIA.
      SAIRAASEEN TÄYDELLISYYDEN TAVOITTELUUN KUULUU JUURI SE AJATTELU ETTÄ TÄLLAISETKIN HÖLMÖYDET ON PAKKO OTTAA ESILLE KUN EI OLE MUUTA MISTÄ KEKSII SANOMISTA.

• onneton purkki

Mua kiinnostaisi tietää miten se purkkiruokien syöttäminen (joka oli aloittajan suurin paheksunnan aihe) näkyy näiden lasten elämänlaadussa, kun he ovat aikuisia. Ovatko he fyysisesti tai henkisesti sairaampia kuin kotisoseella syötetyt? Ovatko he onnettomampia, epäonnistuvatko he ihmissuhteissaan, ajautuvatko he itsemurhiin? Onko heillä huonompi suuntavaisto, likinäköä, normaalia runsaampaa kainalohikeä, lukihäiriö, ummetusta tai lohkeilevat kynnet? Tuleeko heistä empatiakyvyttömiä narsisteja, alkoholisteja, narkkareita, kouluampujia tai sosiaalipummeja?

Mihin kaikkeen HUONO ÄITI ajaakaan lapsensa, kun hän syöttää tälle purkkiruokaa? Mikä tieteellinen tutkimus kertoisi meille sen?

• Burkki

Miten niin purkkiruoka olisi huonoa? Uskoisin, että ne on tutkittua tavaraa. Onko itse tehty perunamuussi ravinteikkaampaa kuin purkkiruoka?

Kilpailu on niin kovaa, että epäterveelliset ruuat tipahtaisivat markkinoilta hyvin nopeasti. Uskoisin, että juuri lastenruuat ovat viranomaistenkin tarkassa valvonnassa.

Purkkiruuat on tarkoitettu lasten ravinnoksi. Ei niiden käyttäminen tee kenestäkään "huonoa äitiä".

• Äiti.

Jokainen äiti on hyvä ja ainoa paras äiti lapselleen :)
      Silloinkin kun luopuu lapsestaan tämän parhaaksi..

• ei-täydellinen äiti

On eri asia olla oikeasti huono äiti -- tai tehdä vain joitain asioita eri tavalla kuin muut.
      On eri asia tehdä huonoja asioita jotka haittaavat suoraan lapsen hyvinvointiin, tai tehdä vain asioita jotka eivät vaikuta suoraan, ja johon lapsi voi itse vaikuttaa isompana..
      Suoraan vaikuttavat, huonot äidit:
      - alkoholismi
      - väkivalta
      - henkinen kiusaaminen
      - hyljeksintä, syrjintä tms..

Ei suoraan, ei vakavia:
      - syöttääkö valmisruokaa vai ei (toki olisi hyvä ettei syöttäisi aina valmisruokaa)
      - pukeeko mekon aina vai vain housut
      - syöttääkö itse vai antaako lapsen syödä sormillaan

jne.. mielipidetekijät.

Nykyiset vauvanruoat ovat kuitenkin niin terveellisiä, että jos purkkivauvanruoasta sairastuisi, olisi Suomessa sairaita lapsia paljon..

Huonoksi äitiksi sanominen on todella tunteisiin käyvää, ja sellaista pitäisi välttyä sanomasta viimeiseen asti.

Sitäpaitsi jokainen voi muuttaa tapansa ja saada anteeksi, ne huonot äiditkin.
      Ja jokaisen täydellisen äidin pitäisi tajuta, ettei olekaan täydellinen vaan tekee itsekin jotakin väärin... väkiselläkin:)

• ei-täydellinen äiti

Ja mitä tulee purkkiruokintaan, meidän vanhin sai aikoinaan eniten purkki/valmis ruokaa ja on tervein meistä, vähiten sairastellut ja varmaan muuten syö nyt aikuisena terveemmin kuin me muut ja on itsekin ahkera kokkaaja:)

• Mielestäni ei saa puhua hyvästä ja huonosta, on vain asioita jotka kaipaavat parannusta, itsensä kehittämistä.

Jos aletaan ajatella kärjistetysti niin olisin varmaan megahuono äiti..
      Sain lapsen 16-vuotiaana, en ollut käynyt koulua, oma kasvu kesken, olen yhteiskunnan armoilla taloudellisesti,, lista jatkuu.

Jos ajatellaan toiselta kantilta olen oikein hyvä äiti. Tyydytän lapseni perustarpeet, annan rakkauta, läheisyyttä, rajoja ja hyväksyntää parhaani mukaan. Käyn koulua uhmaikäisen lapsen kanssa eläen, jotta pääsisin töihin ja saisin ansaittua rahani itse. Menetän ehkä joskus malttini enkä aina jaksa olla parhaani, se on elämää ja sen hyväksyn. Enpä minä mikään muumimamma olekkaan..

Kumminko on, sano sinä.. Muistakaa ettei kaikki ole aina mustavalkoista.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      20
      2242
    2. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      76
      2195
    3. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      41
      2069
    4. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      52
      1438
    5. Mitä kirjainta haluaisit

Ra kastella mahdottomasti?
      Ikävä
      74
      1366
    6. Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?

Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?
      Ikävä
      46
      893
    7. Kaunein nimi

Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?
      Ikävä
      63
      892
    8. Farmi-Amski ja Jucci Hellström - Sydämiä satelee - Onko tässä jotain enemmän?

Amskidamski Anne-Mari Tarkkio ja Jucci Hellström olivat samaan aikaan Farmi Suomi -realityssä. Nyt somessa on nähty mat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      8
      781
    9. Arvaa sattuuko se

Että teen töitä siihen että unohdan sinut. Mitä muutakaan voin
      Ikävä
      52
      753
    10. Rakastan sinua hiljaisuudessa

Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi
      Rakkaus ja rakastaminen
      33
      744
    Aihe