Mitä aborttilaki paljastaa

TN1973:n puolesta

Täällä useat ovat tuoneet esiin, että abortti ei voi olla ihmisen
tappamista, koska abortti on Suomessa laillinen. Tutkitaanpa asiaa
hieman. Aborttilaki Suomessa on tai ainakin yrittää olla tiukka, eli
että abortin saa ennen 12 raskausviikkoa vain hyvin painavista syistä...
eli kun raskaus uhkaisi äidin terveyttä tai henkeä, kun syynä olisi
raiskaus tai insesti, kun raskaus olisi huomattava rasitus äidille
(tähän syyhyn lain mukaan tarvittaisiin sosiaaliviranomaisen tai muun
selonteko siitä, että naisen tilanne on todella hankala) jne.

Eli aborttia ei saa kevyin perustein. Miksi? Lapsen hankkiminen on niin
iso juttu ja melkeinpä elämänmittainen sitoumus, että jokaiselle luulisi
olevan oikeus kieltäytyä moisesta jos ei vain halua. Mutta laki ei salli
tällaista, jos hedelmöitys on jo tapahtunut. Lain laatijoilla on ollut
käytettävissä lääketieteelliset tiedot sikiön kehityksestä, ja he
TIETÄVÄT, että abortissa tapetaan jo kehittymässä oleva ihminen. Sen
takia abortin saa vain hyvin painavista perusteista.

Jos kyseessä olisi vain soluklöntin poistaminen, laki ei olisi näin
tiukka. Eihän nielurisojen poistamiseenkaan tai rasvaimun tekoon
(soluklönttiähän se on) tarvita kovin painavia perusteita tai kahden
lääkärin lausuntoa. Abortissa on siis kyse jostain isommasta, ihmisen
elämän päättämisestä, vaikka toimenpide onkin Suomessa laillinen.

2

158

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1977*

      Suomessa on rahattu abortti oikeus koska:
      -Tieteellinen näyttö osoittaa, että raskaudenkeskeytys on aina psyykkisesti helpompi naiselle mitä varhaisemmin se raskauden havaitsemisen jälkeen tehdään.
      -Raskauden kesksytyksen onnistuminen ilman fyysisiä komplkiaatioita on varmempaa mitä varhaisemmin keskeytys tehdään.
      -Olemme lähteneet lähtökohdista joissa abortit ovat olleet kokonaan kiellettyjä kristillisen valtauskontomme takia. Muutokset tapahtuvat aina askel kerrallaan, ei harppauksina.
      -Lääketiede on nykyisen lainlaatimisen aikaan ollut niin pitkällä, että sikiön poikkeavuuksien havaitseminen on ollut mahdollista ennen lain asettamaa rajaa. (Ja nyt kun lääketiede on edennyt lain tulisi muuttua mukana.)
      -Suomen terveydenhuollon turvallisuuden kannalta on tärkeää, että lääketieteelliset toimenpiteet tehdään viranomaistahon valvonnassa.

    • juupa juu...

      "tähän syyhyn lain mukaan tarvittaisiin sosiaaliviranomaisen tai muun
      selonteko siitä, että naisen tilanne on todella hankala) jne."

      Valehtelet. Ei pidä paikkaansa.

      "Jos kyseessä olisi vain soluklöntin poistaminen, laki ei olisi näin
      tiukka. Eihän nielurisojen poistamiseenkaan tai rasvaimun tekoon
      (soluklönttiähän se on) tarvita kovin painavia perusteita tai kahden
      lääkärin lausuntoa. "

      Esim. kuparikierukka on vapaa ja sen toissijainen mekanismihan perustuu juuri tsygootin kiinnittymisen estoon.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      58
      1685
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1344
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      127
      1260
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1064
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      907
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      339
      849
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      734
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      654
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      653
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      612
    Aihe