PAM tuplasi teknon saamat korotukset

UILYTNAKAVA

13

517

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 12+17

      Jess.
      Kiitti!
      Vaikka en kuulu liittoon saan saman!

    • pammpampamela

      Kerrotko aloittaja EUROINA nuo PAMin tuplakorotukset kiinteistöalan palkkoihin?

      Kerrotko aloittaja EUROINA nuo Teknologia-alan korotukset?

      POHJAPALKOISSA lienee SUURI ero, ei ne PROSENTIT vaan ne EUROT!

    • Ja perustelut oli?

      Teknologiateollisuudessa sovittiin 1.10.2011 lukien 2,4 % yleiskorotus, jos paikalliseen sopimukseen ei päästä. 1.1.2012 maksetaan 150 euron kertaerä. 1.11.2012 maksetaan 1,9 % yleiskorotuksena ellei paikallisesti muuta päätetä.

      PAM:n sopparissa korotetaan taulukkopalkkoja vähän reilummin, mutta se koskee aika harvaa sillä useimmat saavat enemmän kuin taulukkopalkat. Lisäki PAM:n sopimuksessa korotukset tulevat myöhemmin, joka on merkitsevää kun muistetaan että rahalla on myös aika-arvo.

      Perustelisitko siis miten PAM sopi näistä paremmin?

      • UILYTNAKAVA HÖPÖHÖPÖ

        PAM 2012: 2,4 % 2,5 % 0,03 e/h 150 e
        PAM 2013: 1,9 % 3,5 % 0,03 e/h

        Lisäksi Tupo-korotukset lisiin ja luottamusmiespalkkioon 5 %.

        Mitä merkitystä on korotusten kannalta on sillä että PAM-jäsenet palkkataso on alhaisempi kuin Teknologiateollisuuden työntekijöillä? Ammattialoilla on erilainen palkkataso ja se on elämän realiteetti.

        Olennaista on että PAM ajoi jäsentensä asioita ja - ei saanut - vaan otti enemmän kuin tuplakorotukset Teknologiateollisuuteen nähden. Yllättäen tuplakorotukset olivat Tupon mukaisia. Tupo ei siis rajoitakaan korotuksia 2,4 % ja 1,9 %:iin. Teknon sopimus on edelleen TES-korotusten pohjataso.


    • Tietoa on

      Yleiskorotus ja taulukkopalkkojen korotus korotus eivät ole yhteydessä toisiinsa.

      Taulukkopalkan korotus tarkoittaa sitä, että ainoastaan niitä palkkataulukoiden vähimmäispalkkoja nostetaan 2,5 %. Se vaikuttaa niihin, jotka nyt työskentelevät taulukkopalkalla. He eivät saa sen päälle enää 2,4 % yleiskorotusta.

      Ne jotka ansaitsevat enemmän kuin taulukkopalkan verran, saavat 2,4 % yleiskorotuksen.

      Teknossa luotiin lakolla pohja sille, että raamia noudatetaan ja siitä pohjasta nauttii nyt moni muukin ala. Raami ei määrää korotusten suuruutta vaan se määrää kustannusvaikutuksen, joka sopimuksessa saa olla. Myös tämä PAM:n sopimus on raamin mukaisen kustannusvaikutuksen piirissä.

    • en nyt tajuu

      Siis eikö tule taulukkokorotusta ja yleiskorotusta yhteensä molempia?

      • Kylä näin o

        Ei tule. Taulukkopalkat nousevat sen 2,5 %. Jos saat taulukon mukaista palkkaa, niin silloin palkkasi nousee 2,5 %. Jos taas saat isompaa palkkaa kuin mitä palkkataulukko määrittelee, niin palkkasi nousee yleiskorotuksen verran 2,4 %.


      • .............

        tolla logiikalla metalin palkat palkatkin nousi 2.4% 2.4%. eli yleiskorotus 2.4% ja Taulukkopalkkoihin korotus 2.4%.


    • pampampamela...

      Eli saanko nyt euroissa ne Pamin neuvottelemat TUPLAkorotukset ja vastaavasti Teknon korotukset euroina. Vaikkapa esimerkiksi otteena taulukkopalkkojen alapäästä.

    • Pamilainen,

      mitä ihmeen höpnää täällä taas on ? Kyllä Pamin korotukset tulevat juuri niinkuin on sovittukin eli 2,5 % taulukkopalkkoihin, se on osa ansionkehitysohjelmaa ja yleiskorotus 2,4 % on asia erikseen. Eli nuo molemmat korotukset tulevat niille joille maksetaan taulukkopalkkaa. Noiden lisäksi tulee se 3 senttiä tuntipalkkaan sekä 150 euroa kertakorvausta

      • .

        Meillä maksettiin vain yleiskorotus, kun palkanlaskijan mielestä molempia ei voi saada. Mitä mieltä on ansionkehitysohjelmalla ellei se kuulu kaikille? Oli pieni yllätys.


    • onneksi olkoon

      Aivan, TAULUKKOPALKKAA, joka on......perseestä. 1584€/kk- alkaen 2. kalleusluokassa ja erikoismyyjillä. Kukahan haluaa roikkua Pamin peruspalkalla???

      II Kalleusluokka
      Palkka- Palvelusvuodet
      ryhmä 1. 3. 5. 8.
      A 1514 9,46 1557 9,73 1647 10,29 1729 10,81
      B1 1583 9,89 1624 10,15 1720 10,75 1798 11,24
      B2 1599 9,99 1649 10,31 1745 10,91 1824 11,40
      C1 1687 10,54 1738 10,86 1845 11,53 1928 12,05
      C2 1710 10,69 1763 11,02 1875 11,72 1966 12,29
      D 1804 11,28 1858 11,61 1977 12,36 2121 13,26

    • Mimmu,

      ei kenekään tarvitsekkaan roikkua peruspalkalla, lisää voi pyytää niinpaljon kuin sielu sietää.
      Taulukkopalkat ovat perälauta eli raja, jonka ALLE ei saa maksaa, sen päälle jokaisella on oikeus pyytää ihan vapautuneesti euroja..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi

      Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh
      Maailman menoa
      251
      2053
    2. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      84
      1238
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      90
      1067
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      1055
    5. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      123
      850
    6. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      87
      847
    7. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      101
      809
    8. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      122
      779
    9. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      124
      716
    10. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      23
      701
    Aihe