Teknologiateollisuudessa tyydyttiin jälleen kerran siihen vähään mitä tarjottiin. Kiinteistöalalla PAM ajoi jäsentensä asiaa ja otti tuplakorotukset. PAMin tuplakorotus pysyi KITU-TUPOn sisällä.
http://www.pam.fi/fi/uutiset/Sivut/kiinteistoalansovintoesityshyvaksyttiin.aspx
Teknologiateollisuuden korotukset on edelleen perustaso, johon muiden ammattialojen ei kannata tyytyä.
PAM tuplasi teknon saamat korotukset
13
517
Vastaukset
- 12+17
Jess.
Kiitti!
Vaikka en kuulu liittoon saan saman! - pammpampamela
Kerrotko aloittaja EUROINA nuo PAMin tuplakorotukset kiinteistöalan palkkoihin?
Kerrotko aloittaja EUROINA nuo Teknologia-alan korotukset?
POHJAPALKOISSA lienee SUURI ero, ei ne PROSENTIT vaan ne EUROT! - Ja perustelut oli?
Teknologiateollisuudessa sovittiin 1.10.2011 lukien 2,4 % yleiskorotus, jos paikalliseen sopimukseen ei päästä. 1.1.2012 maksetaan 150 euron kertaerä. 1.11.2012 maksetaan 1,9 % yleiskorotuksena ellei paikallisesti muuta päätetä.
PAM:n sopparissa korotetaan taulukkopalkkoja vähän reilummin, mutta se koskee aika harvaa sillä useimmat saavat enemmän kuin taulukkopalkat. Lisäki PAM:n sopimuksessa korotukset tulevat myöhemmin, joka on merkitsevää kun muistetaan että rahalla on myös aika-arvo.
Perustelisitko siis miten PAM sopi näistä paremmin?- UILYTNAKAVA HÖPÖHÖPÖ
PAM 2012: 2,4 % 2,5 % 0,03 e/h 150 e
PAM 2013: 1,9 % 3,5 % 0,03 e/h
Lisäksi Tupo-korotukset lisiin ja luottamusmiespalkkioon 5 %.
Mitä merkitystä on korotusten kannalta on sillä että PAM-jäsenet palkkataso on alhaisempi kuin Teknologiateollisuuden työntekijöillä? Ammattialoilla on erilainen palkkataso ja se on elämän realiteetti.
Olennaista on että PAM ajoi jäsentensä asioita ja - ei saanut - vaan otti enemmän kuin tuplakorotukset Teknologiateollisuuteen nähden. Yllättäen tuplakorotukset olivat Tupon mukaisia. Tupo ei siis rajoitakaan korotuksia 2,4 % ja 1,9 %:iin. Teknon sopimus on edelleen TES-korotusten pohjataso.
- Tietoa on
Yleiskorotus ja taulukkopalkkojen korotus korotus eivät ole yhteydessä toisiinsa.
Taulukkopalkan korotus tarkoittaa sitä, että ainoastaan niitä palkkataulukoiden vähimmäispalkkoja nostetaan 2,5 %. Se vaikuttaa niihin, jotka nyt työskentelevät taulukkopalkalla. He eivät saa sen päälle enää 2,4 % yleiskorotusta.
Ne jotka ansaitsevat enemmän kuin taulukkopalkan verran, saavat 2,4 % yleiskorotuksen.
Teknossa luotiin lakolla pohja sille, että raamia noudatetaan ja siitä pohjasta nauttii nyt moni muukin ala. Raami ei määrää korotusten suuruutta vaan se määrää kustannusvaikutuksen, joka sopimuksessa saa olla. Myös tämä PAM:n sopimus on raamin mukaisen kustannusvaikutuksen piirissä. - en nyt tajuu
Siis eikö tule taulukkokorotusta ja yleiskorotusta yhteensä molempia?
- Kylä näin o
Ei tule. Taulukkopalkat nousevat sen 2,5 %. Jos saat taulukon mukaista palkkaa, niin silloin palkkasi nousee 2,5 %. Jos taas saat isompaa palkkaa kuin mitä palkkataulukko määrittelee, niin palkkasi nousee yleiskorotuksen verran 2,4 %.
- .............
tolla logiikalla metalin palkat palkatkin nousi 2.4% 2.4%. eli yleiskorotus 2.4% ja Taulukkopalkkoihin korotus 2.4%.
- pampampamela...
Eli saanko nyt euroissa ne Pamin neuvottelemat TUPLAkorotukset ja vastaavasti Teknon korotukset euroina. Vaikkapa esimerkiksi otteena taulukkopalkkojen alapäästä.
- Pamilainen,
mitä ihmeen höpnää täällä taas on ? Kyllä Pamin korotukset tulevat juuri niinkuin on sovittukin eli 2,5 % taulukkopalkkoihin, se on osa ansionkehitysohjelmaa ja yleiskorotus 2,4 % on asia erikseen. Eli nuo molemmat korotukset tulevat niille joille maksetaan taulukkopalkkaa. Noiden lisäksi tulee se 3 senttiä tuntipalkkaan sekä 150 euroa kertakorvausta
- .
Meillä maksettiin vain yleiskorotus, kun palkanlaskijan mielestä molempia ei voi saada. Mitä mieltä on ansionkehitysohjelmalla ellei se kuulu kaikille? Oli pieni yllätys.
- onneksi olkoon
Aivan, TAULUKKOPALKKAA, joka on......perseestä. 1584€/kk- alkaen 2. kalleusluokassa ja erikoismyyjillä. Kukahan haluaa roikkua Pamin peruspalkalla???
II Kalleusluokka
Palkka- Palvelusvuodet
ryhmä 1. 3. 5. 8.
A 1514 9,46 1557 9,73 1647 10,29 1729 10,81
B1 1583 9,89 1624 10,15 1720 10,75 1798 11,24
B2 1599 9,99 1649 10,31 1745 10,91 1824 11,40
C1 1687 10,54 1738 10,86 1845 11,53 1928 12,05
C2 1710 10,69 1763 11,02 1875 11,72 1966 12,29
D 1804 11,28 1858 11,61 1977 12,36 2121 13,26 - Mimmu,
ei kenekään tarvitsekkaan roikkua peruspalkalla, lisää voi pyytää niinpaljon kuin sielu sietää.
Taulukkopalkat ovat perälauta eli raja, jonka ALLE ei saa maksaa, sen päälle jokaisella on oikeus pyytää ihan vapautuneesti euroja..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi
Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh2512053- 841238
- 901067
Jani Wickholm on kuollut
Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm1171055- 123850
J-mies, miten voit olla niin varma siitä
että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp87847Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa101809- 122779
Alan pikkuhiljaa olemaan sinut
sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante124716- 23701