AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

 /   /  /  / Hiluxin neliveto

Hiluxin neliveto

14 Vastausta 2 970 Lukukertaa
Oon hankkimassa neliveto Hiluxia. 89-96 mallia, sieltä loppupäästä. Vääntäkääs rautalangasta tyhmälle kuinka tuo Hiluxin neliveto toimii. Oon kuullut vähän ristiriitaistakin tietoa ja oon siitä hämilläni.

Kuinka voimansiirto on järjestetty? Onko perässä kitkalukko? Muut lukot? Milloin mikäkin pyörä vetää? Napalukkkojen toiminta?

Jos joku jaksaisi selventää mahdollisimman rautalankamallisesti, niin olisin todella kiitollinen!
Voimansiirron (pikkukepin) asennot ja vastaavat toiminnat ovat:
2H: nopea takaveto, etuvoimansiirron sakarakytkin auki, voima ei välity eteen
4H: nopea neliveto, etuvoimansiirto kytketty ja voima välittyy myös eteen JOS napalukot on kytketty
N: jakovaihteiston vapaa-asento, auto ei liiku vaikka päävaihteistossa olisi tilanne päällä
4L: hidas neliveto, jakovaihteisto hitaalla alueella (Hiluxissa 1:2,566 alennus). Hidasta aluetta käytettäessä etuveto on aina mukana. Hidas takaveto on mahdollinen vain jättämällä napalukot auki=KIELLETTY. Ylikuormittaa takavoimansiirtoa rankasti jos pyörät pitävät.

Taka-akselin tasauspyörästö:
Takana voi olla kitkalukko, riippuu vuosimallista ja 1.alkup.om lompakosta:
-banjon kopassa takapuolella tarra "LSD" (jos tallella) = kitkalukko.
-perä napsuu käännyttäessä = kitkalukko
-tyyppikilvessä A-koodissa on "xxx3" tai "xxx5" = kitkalukko
-Suomiautossa vuosimalli 1998 tai uudempi = kitkalukko

Muut lukot (paitsi napalukot):
-jakolaatikossa ei ole tasauspyörästöä eikä siten lukkoakaan, neliveto on 100% ON/OFF sakarakytkimellä.
-etutasauspyörästössä ei ole vakiona lukkoa
-jälkiasenteisena Hiluun saa monenlaisia kitka- ja könttälukkoja sekä eteen että taakse. Jos autossa on sellaisia, voidaan aavistella että autolla on jonkin sortin offitaustaa.

Napalukot:
Napalukko katkaisee etupyörän ja vetoakselin välisen kytkennän, kumpikin puolellaan. Jos napalukko on auki, vetoakseli ei välitä voimaa pyörälle tai toisinpäin.

AUTO SIIS YRITTÄÄ VETÄÄ NELJÄLLÄ PYÖRÄLLÄ VAIN, JOS MOLEMMAT ETUPYÖRIEN NAPALUKOT OVAT KIINNI. Elleivät ole, auto on takavetoinen auto jossa on hupia pyörivä etuvoimansiirto.

NELIVETOA KÄYTETTÄESSÄ MOLEMMAT NAPALUKOT PITÄÄ KYTKEÄ. Ellei, auto on edelleen vain takavetoinen, sillä etuperä pääsee tasaamaan vapaasti.

Napalukot kytkettynä voidaan autolla ajaa myös pelkällä takavedolla. Suositeltavaa kuitenkin on, että navat ovat auki, jos nelivetotarvetta ei ole näkyvissä. Kuluminen, melu ja polttoaineenkulutus ovat etuvoimansiirron levätessä pienemmät. Ja jos napalukon aukaiset, avaa sitten molemmat. Tai remontoit ja avaat.

Yleinen väärä uskomus: napalukoilla on jotakin tekemistä tasauspyörästön lukituksen kanssa. Ei ole. Kysymällä tätä asiaa myyjältä voit testata mitä hän autosta aivan tosiasiassa tietää. Jollei hän tätä asiaa tiedä, ei hän tästä autosta tiedä paljoa muutakaan.

Hilux: käsikäyttöiset napalukot olivat vakiona (Suomessa) LN170-mallin loppuun saakka eli ns. 6:n sukupolven loppuun, vuoteen 2005. Sitä uudemmat ovat jatkuvalla etuvetoakselien kytkennällä. Tuontiautoissa asia voi vaihdella.

Toivottavasti tästä oli apua ja asia oli ymmärrettävästi esitetty.
Loistavasti/tyhjentävästi vastattu! Kiitos! Tosiaan aika erilaisia vastauksia on tullut, kun on asioista ihmisiltä kysellyt. Tämä selventi kovasti.
Oletteko ajaneet hiluxin nelivedolla asfaltilla? Entä liukkaalla kelillä?
ajaisin nelikko päällä asfaltilla, liukkaalla puskee halukkaasti, mutta siltikin pyörä mikä ei vedä niin se jarruttaa.
Lähinnä näitä syksyn kelejä mietin... Välillä suolattua asfalttia, välillä liukasta... Oisko nelivedosta sitten enemmän haittaa. Köykänen perä on aikakin kokoajan irti takavedolla...
Valmistajan ohjeena Hilu kestää vaihtamisen nopean takavedon-nelivedon välillä 80 km/h nopeuteen saakka. Ehdoton edellytys on, että NAPALUKOT OVAT KIINNI jos autossa sellaiset on. Käytännössä, kytkentä kyllä onnistuu missä hyvänsä nopeudessa mitä Hilusta saa irti. Siten, maantiellä voi vallan hyvin ajaa takavedolla ja siirtyä nelivetoon, jos keli tai tien pinta huononee ja takaisin takatuuppaukseen kun olosuhteet paranevat.

Pitävällä pinnalla (= kuiva asfaltti) nelivedon käyttöä pitää ehdottomasti välttää. Suoralla tiellä vastus on vielä vähäinen eivätkä paikat heti hajoa, mutta marketin parkkipaikalla veivatessa meno on jo raakaa. Kesäkuumalla asfaltilla loppuu koneesta potku kun oikein solmuun vääntää.

Kitkaa on joka tapauksessa nelivedon ollessa kytkettynä pelissä aina enemmän ja sopannälkä siten vastaavasti suurempi.

Pieni lisäkikka: kytkettäessä nelivetoa (2H->4H) päälle voi sakarakytkimen toiminnan tuntea pikkukepin välityksellä. Mitä sievemmin kytkeytyy, sitä lähempänä renkaiden pyörintänopeudet ovat toisiaan. Jos tuntuu kohtuullinen juputus, kannattaa käydä tarkastamassa rengaspaineet. Tiheä naputus tarkoittaa, että alla on yksi erittäin paljon muita kuluneempi rengas. Hilussa ja muissakin keppilattiaisissa nelivedoissa tämä renkaiden kunnon reaaliaikainen valvonta on ollut jo kauan käytössä. Sähköisesti kytkeytyvät nelivedot jäävät tätäkin plussaa vaille. Ja Premium-sarjan henkilöautoissa rengaspainevalvontaa jaksetaan jopa yhä vielä mainostaa...
.

Vaikuttaako lukkoperän öljyjen vaihtaminen kitkalukon toimintaan mitenkään ratkaisevasti jos ei ole vuosiin vaihdettu?

.
Kyllä vaikuttaa. Kitkaperässä öljyt joutuvat koville ja ne (oikeastaan niiden lisäaineet) vanhenevat käytössä nopeammin kuin tavallisessa tasauspyörästössä.
Kitkalukkoperässä saa käyttää ainoastaan siihen tarkoitettua öljyä. Tavallinen GL-4/5 hypoidiöljy ei toimi oikein ja kitkalevyjen kuluminen on epänormaalia. Hyvä vailinta on BMW-suosituksen mukainen lukkoperäöljy, sillä lukkovaikutus on aika pehmeä ja tavallista naputusta ei pahemmin kuulu.
Missä vika, kun yhtäkkiä ei mene vaudista neliveto päälle? Kun yrittää vaihtaa, niin rutisee kuin yrittäis vaihdetta silmään ilman kytkintä. Paikallaan saan kyllä kepistä nelivedon päälle ja hitaankinpuolen, mutta eturenkaat ei lähde silti vetämään. Napalukot on kyllä kiinni, kokeiltu monta kertaa. Onko kallis huolto edessä vai mikä?
Taitaa jompi kumpi olla napalukko rikki = kytkentärengas jumissa. Nostapa keulaa nurkka kerrallaan ylös ja katso pyöriikö vetoakseli, kun ratasta pyörittelet. Tai, jos neliveto on päällä, rattaan ei pitäisi pyöriä, vaan tunnet, kuinka voimansiirto estää liikkeen, pieni välys on normaalia. Huomaa, että toisen etupyörän sekä molempien takapyörien pitää olla maassa. Jos neliveto kytkettynä ratas pyörii tai napsuu ja pyörii, vika löytyi. Napalukko.

Napalukko hajoaa usein siten, että kytkentärengas katkeaa. Joskus myös ramppijousi voi mennä poikki. Napalukon kannesta vain kuusi (M6) ruuvia auki ja kansi nuppeineen irti. Sieltä vika selviää katsomalla, yksinkertainen peli. Helppo työ, käy tasamaalla, ilman erikoisvehkeitä. Tunkata ei tarvitse eikä edes pyörää irrottaa, ellei autossa ole jotain ihme-erikoisvanteita.

Jos koko lukon joutuu vaihtamaan, niin sitten vähän lisää puuhaa ja rahaa. Lukon rungon irrottaminen oma askareensa. Alkuperäisosia saa, samoin kokonaisia tarvikelukkoja.

Katsopa vaikka tätä linkkiä, systeemi selviää:
http://www.4x4wire.com/toyota/maintenance/front_end/hub_rebuild/
Kiitos nopeasta, sekä asiantuntevasta ja tarkasta vastauksesta. Hienoa, että toiset jaksaa auttaa täälläkin palstalla!
Tietääkö joku mistä noita jousia sais erikseen ostettua? Mulla meni napalukosta sellainen poikki ja paikallinen toyota-liike ois tärkeänä myyny mulle koko napalukkoa...
Aisin-napalukkojen uusien irto-osien osien saanti on kehnoa.

Käypä seuraavalla foorumilla: http://forums.offipalsta.com/
Liity mukaan ja pistä ostoilmoitus. Jannuilla on melkoisesti tuota roipetta tallien nurkissa. Puolitoimivaa, puoliksi rikkinäistä. Mutta kyllä sieltä löytyy, kun valkkailee.
Myös Lankuissa ja monissa muissakin (japanilaisissa) nelivedoissa on käytetty saman mallin lukkoja. HUOM: korkeusmitoissa ja laipoissa ON eroja.

Uusia (kokonaisia täydellisiä) alkuperäismallia myy esim. Marlin Crawler, USA (http://www.marlincrawler.com). Paikallinen hinta on 199 USD/ kipale.

Suomessa Marlinia edustaa mukavasti Valkeaskoskella toimiva Tamgears Oy, puh 0400-512887 (www.tamgears.fi), sähköposti "myynti@tamgears.fi".
Puhelinsoitto kannattaa. Löydät samasta firmasta paljon muutakin kiinnostavaa.
...perässä kitkalukko,mutta etuperässä onko minkäänlaista lukkoa?
 /   /  /  / Hiluxin neliveto

Asiantuntijat

  • SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku



Lisää keskusteluja aiheesta

Tietoa mainosten kohdentamisesta