Palstalla on kolme perustyyppiä, jotka tappavat palstalla vuosia vallinneen luovan ilmapiirin ja ajavat kaikki asiantuntevat ja luovat kirjoittelija pois.
1. Uhriutujatyypit
2. Epäuskoiset
3. Kaikkitietävät
Uhriutujatyypit pitävät ongelmia toisten syynä sen sijaan, että pitäisivät niitä haasteina. Epäuskoiset eivät usko, että he voivat tehdä sen, kun voittajatyypit näkevät oivalluksien mahdollisuuksia. Kaikkitietävillä on harhakuvitelma jostain perimmäisestä tiedosta, joka lopulta asettuu oivallusten ja uusien ideoiden esiintulemisen esteeksi.
Michael Maddock ja Raphael Louis Vitón suosittelevat edellämainituille tyypeille bannia palstalle, jotta palsta säilyisi jatkossakin luovana pohdiskelupaikkana.
Mikäli edellisten annetaan vaikuttaa liikaa palstan kirjoitteluun, oivallukset jäävät jakamatta, sparraamatta ja lopulta saavuttamatta.
Kolme tyyppiä
38
315
Vastaukset
- 123..
Jeeeeee mullekin banaani! Mä oon noi kaikki tyypit :D
- 1320
Mullekki. Tunnustan kaiken. Olen estänyt temppuilijan & kumppaneiden luovuutta jo pidemmän aikaa. Kylläpä nyt hävettää!
- böööööööööööö
Temppuilija kirjoittaa:
"Palstalla on kolme perustyyppiä, jotka tappavat palstalla vuosia vallinneen luovan ilmapiirin ja ajavat kaikki asiantuntevat ja luovat kirjoittelija pois.
1. Uhriutujatyypit
2. Epäuskoiset
3. Kaikkitietävät
Uhriutujatyypit pitävät ongelmia toisten syynä sen sijaan, että pitäisivät niitä haasteina. Epäuskoiset eivät usko, että he voivat tehdä sen, kun voittajatyypit näkevät oivalluksien mahdollisuuksia. Kaikkitietävillä on harhakuvitelma jostain perimmäisestä tiedosta, joka lopulta asettuu oivallusten ja uusien ideoiden esiintulemisen esteeksi.
Michael Maddock ja Raphael Louis Vitón suosittelevat edellämainituille tyypeille bannia palstalle, jotta palsta säilyisi jatkossakin luovana pohdiskelupaikkana.
Mikäli edellisten annetaan vaikuttaa liikaa palstan kirjoitteluun, oivallukset jäävät jakamatta, sparraamatta ja lopulta saavuttamatta. "
Banni mullekki kun en osaa arvostaa tätä palstalla temppuilua!! Temppuilijalla on selvästi kova huoli palstan tasosta. :D - oldmetall
Kyllä muakin hävettää ja nolottaa kun olen ollut yksinkertainen metallimummo ja kansantajuisesti kirjoittanut omista kokemuksistani narsistin uhrina.
Olen ollut piikkinä näiden luovan ajattelun nerojen persiissä.- ??????????????
temppuilija kirjoitti:
eläpä heittäydy rähmälles, sä oot selviytyjätyyppiä
Varmaan on selviytyjätyyppi, mutta eikö meinaa tulla hoviis vaikka välillä nuoleskelet?
?????????????? kirjoitti:
Varmaan on selviytyjätyyppi, mutta eikö meinaa tulla hoviis vaikka välillä nuoleskelet?
pitäisi jotenkin olla enemmän kiitollisuutta siitä, että jaetaan täällä ideoita ja kokemuksia toisillemme jatkuvan kateuden sijaan
kommenttisi vain todistaa sen, että moninaisilla nikeillä kirjoitteleva kolmikko terrorisoi tätä palstaa aloituksen mukaisesti- ihminen vain
temppuilija kirjoitti:
pitäisi jotenkin olla enemmän kiitollisuutta siitä, että jaetaan täällä ideoita ja kokemuksia toisillemme jatkuvan kateuden sijaan
kommenttisi vain todistaa sen, että moninaisilla nikeillä kirjoitteleva kolmikko terrorisoi tätä palstaa aloituksen mukaisestiMinä ainakin osaan olla kiitollinen niille, joille kiitos kuuluu. Jotkut eivät ansaitse kiitosta.
ihminen vain kirjoitti:
Minä ainakin osaan olla kiitollinen niille, joille kiitos kuuluu. Jotkut eivät ansaitse kiitosta.
totta, että joidenkin ihmisten sielun pimeä puoli näyttää hallitsevan heidän toimintaansa, totta sekin, että heille ei kiitos kuulu
mutta, että heidän, näiden toisten ihmisten, aiheuttamalla pahalla mielellä on pakko olla jokin tarkoitus. Tuosta tarkoituksesta mielestäni olisi syytä olla kiitollinen -- varsinkin, jos joku on sellaisen löytänyt ja jakaa sen oivalluksenaan täällä muillekin.
- hävettää kyllä
On se hyvä, että tuollaista aitoa huolta palstan tasosta vielä esiintyy. Tuo pisti kyllä ajattelemaan, että ensin kiusasin monta vuotta puolisoani kun kun pystynyt ottamaan kaikkea vain haasteena, sitten jonkin aikaa olin epäuskoinen, enkä tiennyt mitä tehdä, mutta en silloin vielä ollut lukenut palstalla voittajatyyppien informaatiota ja sitten olin lopulta kaikkitietävyyden harhakuvitelmassa, kun jätin sen rentun. Ja sama täällä palstalla. Hyi hyi minua!
- 15+15
Temppuilija:
Mihin ryhmään itsesi laitat?... kamppailen tuota kaikkitietävyyttä vastaan ... haluaisin olla kuten oldmetall - selviytyjätyyppi ...
- M.B.
Mitä on perimmäinen tieto oivallusten ja uusien ideoiden esiintulemisen esteenä?
- no,
kun tietää jo kaiken täydellisesti ja oikein, ei tarvitse enää kuunnella muita, koska ei ole enää mitään uutta opittavaa. Silloin on mahdotonta nähdä, mitään uusia oivalluksia, koska eihän niitä ole edes olemassa.
Jotenkin näin minä ajattelisin asian. (Ja palstalla joitakin tämäntapaisia kyllä löytyy...) - M.B.
no, kirjoitti:
kun tietää jo kaiken täydellisesti ja oikein, ei tarvitse enää kuunnella muita, koska ei ole enää mitään uutta opittavaa. Silloin on mahdotonta nähdä, mitään uusia oivalluksia, koska eihän niitä ole edes olemassa.
Jotenkin näin minä ajattelisin asian. (Ja palstalla joitakin tämäntapaisia kyllä löytyy...)A-haa, tarkoitatko sellaista, että se perimmäinen tieto on omaa luuloa siitä, että tietää jo miten asiat ovat ja että siksi ei tarvitse ihmetellä asioita yhtään miltään toiselta kannalta.. Tai toisten kiinnostus asioihin tai mahdolliset oivallukset listataan helposti haihatteluksi, koska se oma tieto omasta tietävyydestä (yhdistettynä mahdollisesti johonkin) estää.. öö.. jonkun.. estää jotakin...
No joo, nukkuaikamatti..
T: "..mutta, että heidän, näiden toisten ihmisten, aiheuttamalla pahalla mielellä on pakko olla jokin tarkoitus. Tuosta tarkoituksesta mielestäni olisi syytä olla kiitollinen -- varsinkin, jos joku on sellaisen löytänyt ja jakaa sen oivalluksenaan täällä muillekin. "
Minä näkisin asian niin, että tarvitsemme tunnetilojen ääripäitä. Vaikka palstailijoiden kanssa keskinäinen pohdinta on mukavaa ja antoisaa, niin ehkei se yksinään kuitenkaan edistä meitä toipumis- tai eheytymisprosessissamme?
Postiiviset vaikutteet ja virikkeet ovat äärimmäisen tervetulleita. Kaikki negatiivisuus kuohuttaa ja sylettää, tekee mieli oksentaa sitä negaation värittämää ilmaa. Mutta tälläkin on tarkoituksensa.
Miten muuten oppisimme puolustamaan rajojamme, jos irl:ssä rajamme ovat vielä löyhässä? Emme pysty puolustamaan näkemyksiämme, oikeuksiamme ja mielipiteitämme? Kun kaikenmaailman kp:t tulevat ihollemme joille emme vielä ole oppineet sanomaan ei?
Kun selailee ketjuja, joissa palstakirjoittajat kiskovat sidoste-sukkaa; niin välillä yrjöttää, hirvittää, raivottaa mutta myös naurattaa. Tavallaan - tuokin - on ihan terveellistä. Mikäli pidättäytyy jossakin rajoissa. Sääntöjähän ei tietysti ole, mutta sivusta seuranneena huomioinut että jokainen osaa lopettaa ajallaan. Mutta miksi sitten samaa asiaa haarukoidaan, kaivellaan kirjoittajien nahkaa yhä uudelleen; sitä voi jokainen peilata omaan menneisyyteensä. Tämä keskustelumaailma on kuin bittikopio toisinaan noista irl-tapahtumien tunnevaikutuksista.Keskustelussa irl tuli esiin nämä elämän keskinäiset elementit:
maa, ilma, tuli ja vesi. Kuinka voisimme tulla toimeen ilman yhtäkään näistä?
Onko rikkoutuneisuutemme sitä, että osa noista elementeistä on piilotettu jonkin toisen alle?
Onko eheytymisemme lähtökohta löytää jälleen nuo neljä kokonaisuutta; asetellen ne sisäisiksi huoneiksi omaan kokonaisuuteen; kävellen/aktivoituen, hengittäen/eläen, saaden/jakaen lämpöä/tuntea ja opetellen uimaan/tunnistaen kehomme, mielemme liikkeet tuossa kokonaisuudessa sulassa sovussa?Juuri mainitsemasi sisäisen eheyden löytäminen, neljässä elementissä eläminen ja niihin luottaminen, tuonee itsetuntemuksen, ja sisäisen rakkauden. Eheys ehkäisee rikkomasta meitä...rikkojia riittää maailmassa...mutta olemalla vastuussa omasta eheydestämme, samalla huolehdimme itsestämme.
Olemme suojelijoita.
Rikkojilla on käsittelemättömiä asioita itsensä kanssa, mutta meidän ei tarvitse heidän taakkaansa kantaa oman eheytemme kustannuksella. :)
- 7676766776
"Onko rikkoutuneisuutemme sitä, että osa noista elementeistä on piilotettu jonkin toisen alle?"
Taitavastihan sinä runoilet ja kuljetat lukijan ajatuksia.
Mutta jos palataan ihan realiteetteihin/maan pinnalle ja kun olemme palstalla jossa käsitellään narsisteja niin eiköhän asian voi sanoa yksinkertaisesti, uhrit ovat rikkonaisia lähinnä sen vuoksi, että narsistit ovat rikkoneet heidät sairaalla kohdelullaan ja sairaalla tunne-elämällään? :D- oho,
olipa hieno käytännön esimerkki aloituksessa kuvatusta tyypistä!
"..niin eiköhän asian voi sanoa yksinkertaisesti.."
No kun ei aina voi. Tiedät illuusion, harhamaailman, sen usvan ja sumun missä kuljemme ahdistuneina ja tunnistamatta omia tunteita; tiedostaen vain pahan olon osaamatta nimeä asioita?
Minun lähtökohtani alkaa tunnistamaan näitä asioita oli alkaa kirjoittaa niistä tunnetiloista. Asiolle ei aina osaa sanoa nimeä; pelolle, syyllisyydelle, häpeälle, ahdistukselle, vihalle jne. Sanoittamalla nuo tunnetilat ensin, vertauskuvien kautta, opin ymmärtään enemmän itsestäni. Ja tiedän jo lapsuuden ajan kokemusteni kautta, miten asioille ei ole nimeä, ei ole sanoja, millä puhua.
Minun kirjoittamiseni alkoi tästä. Ja jos minusta on helpompaa selittää asia näin, teen sen. Tiedän että monen muunkin puhumattoman on ehkä helpompi sisäistyä tunnemaailman kautta todellisiin merkityksiin, koska ei ole vielä kyennyt nimeämään niitä.
Mistä sitten se oma rikkonaisuus kenelläkin johtuu; onko narsistin aiheuttamaa, kaltoinkohtelijan, oman sisäisen maaailman käsittelemättömyyttä tai mitä; ei voi koskaan yleistää. Narsismipalsta voi olla monelle muullekin häiriöpiirteen uhriksi tai sen aiheuttajaksi silmiä avaava paikka; ei voida olettaa etukäteen, että tietää satavarmasti juuri NPH:n aiheuttaneen kaikkia ongelmia ihmisen elämässä. Kun on paljon muutakin, mitä on, ei vain se yksi narsisti, joka ehkä on ollut alkusysäys tapahtumien kululle, mutta ihmisyyden kokonaisuus ei kulje sen yhden narsistin taskussa.
Meillä on lupa rakentaa tuota maailmaamme kokonaisemmaksi. Jokainen tekee sen tavalla, minkä havaitsee itselleen hyväksi. Tämä on minun tapani, osoitan pahoitteluni, jos se ei miellytä, mutta en pyri kuitenkaan ketään vahingoittamaan sillä."uhrit ovat rikkonaisia lähinnä sen vuoksi, että narsistit ovat rikkoneet heidät sairaalla kohdelullaan ja sairaalla tunne-elämällään" - 7676766776
Jos ajatellaan vauvaa, jonka primääriä narsismin häirinnässä vanhemmat epäonnistuvat, lauseesi pitää paikkaansa.
- 76767676767
No mutta pidä hyvänäs! ilosi että oivalsit moisen jutskan :D
Sekin kertoo jotain minusta varmaankin, kun minä huomasin (kateellinen ja omahyväinen uhri?), että matkit tuossa minun käyttämääni "heittoa" kun kirjoitin tuossa kaksoisidosviesti ketjussa että aloituksen alapuolella on sitten käytännön esimerkkejä kaksoissidosviestinnästä. :D- 7676776767676
Kommentti ei ollut "elisaketullE" vaan nimimerkille "oho"
- oho,
kiitos!
- pöpejä joka lähtöön
Kuka teistä käyttää toisinaan nimimerkkiä psykiatri? Tunnustakaa.
Temppu, munsta tuntuu että henna on lätkässä sunhun ;-D
temppuilija kirjoitti:
M'oon miettinny sitä samaa. Tai sitten mä oon sen varjo.
Tai sit voihan olla, et m'oon lätkässä siihen ... tiedät sillai alitajuisella tasolla.. se sellanen narsistinen kietoutuminen ja sillee.
Mut lahjan sain siltä joskus vuosi sitten talvella:
Nine Inch Nails - Only
Tot' meinaan oon pohtinnu jo pidempään iteksein sen jälkeen ... aina aamukaffella tulee mieleen.
Noh... eipä sitä oikein toisiin ihmisiin voi vaikuttaa =)
Mutta samaa mieltä siitä, että löytäneenä absoluuttisen totuuden, sulkee silmänsä totuudelta.
Se estää myös luovuuden.
Se estää näkemästä ja kuulemasta muita.
Se estää kehitystä ja avartumista.
Se pysäyttää ihmisen. Stop !
Eikä sillä ole mitään tekemistä vuorovaikutuksen kanssa.- xcch
"Palstalla on kolme perustyyppiä, jotka tappavat palstalla vuosia vallinneen luovan ilmapiirin ja ajavat kaikki asiantuntevat ja luovat kirjoittelija pois.
1. Uhriutujatyypit
2. Epäuskoiset
3. Kaikkitietävät"
Minusta kaikken hankalimpia on ne joilla on pakonomainen tarve analysoida kaikkea, olipa avaus mikä tahansa niin se hyvin äkkiä hyytyy analysoimiseksi.
Siis siten vielä, että itse avauksen sisältö menettää merkityksensä ja koko keskustelu karkaa sivuraiteille. Eiköhän se tapa luovuuden jos joka keskustelu menee samanlaiseksi, on kohta aivan sama minkä ketjun aukaiseen niin avausta lukuun ottamatta se on samaa analysointia on lähes alusta loppuun.
Paitsi niissä jossa uhria mollataan oikein kunnolla vastuuttomaksi pösilöksi, joka on metsänyt narsun saadakseen siitä jotain masokistista tyydytystä. Siitäkin huolimatta että uhri kertoo olleensa suhteessa esim. yli 10 vuotta, mutta tajuneensa puolison narsismin vasta nyt.
Silloin se uhri sanan ruoskaa vasta saakin. Kyllä sinä olet käänteisnarsisti joka sairastat uhriutuvuutta ja olet ollut sitä jo ennen suhdetta, tutki vain itseäsi ja mene psygolookille tomppeli äläkä turhaan valita. Jos uhri vielä kirjoittaa jotain, niin tulee miinusta, mutta kiusajille tulee plussaa sitä enenmmän mitä räikeämpi uhria mollaava kirjoitus on.
Onko kenelläkään muulla samoja havaintoja?Analysointi tuo näkökantoja ja koska olemme tänne kerääntyneet, ehkä onkin ihan kiva vaihtaa ajatuksia ?
IRL se ei toimi (ei edes narsismidiagnoosia tehdessä) =)
Sivuraiteet...tuo eri näkökantoja. Jossain vaiheessa et ollut noin jyrkkä niille mutta jotain on tapahtunut.
Siis tosiasiahan on se, että jos toinen on narsisti, niin jätä se ja ota vastuu elämästäsi. Niin on moni uhri tehnyt kuten itsekin kirjoitat.
Mutta, tiedän myös, ettei se ole helppoa. Ei mitenkään. Mutta se on kuitenkin tosi.
Eli ehkä keskustelun ääripäisyys tuo sitä vain liikaa esille ?
Mielestäni kärjistät tuon käänteisen liikaa. Ehkä.
Puhuit sijaisriippuvuudesta ja se liippaa hyvin läheltä käänteistä. Se ei ole mikään häpeän asia, ei ollenkaan.
Itsensä tutkiminen voi olla myös
- mitä elämältä haluan
- olenko nyt tyytyväinen elämääni
- jos en, mitä voisin itse tehdä odottamatta toiselta (ehkä mahdottomalta) muutosta
- mitä tarvitsen siihen että kykenen
- missä haluan olla 5 vuoden päästä
- kuka minä olen
- mitkä ovat tunteitani
Jne
Eli ei vain negatiivisessa valossa =)
Miinukset tulee varmaan muuttuneesta asenteestasi.
"Mollaaminen" voi olla se totuus joka on siellä matkan päässä lopulta =)
Hyvä aloitus!
Sait näköjään alussa hiukan vähättelevää leikinlaskua(?) osaksesi, mutta se kai oli odotettavissakin palstalla jossa on vähintään 1 mainitsemistasi perustyypeistä.
Onneksi positiivisia perustyyppejä on enemmän. :)- LK
Onko Michael Maddock ja Raphael Luis Viton ottanu kantaa tähän palstaan?
Mut nii. Luovuus ilman sitä että joku tarkastelee vähän sen tuotosta aikaisemman tiedon pohjalta ei kaikissa asioissa oikein tuota mitään hyödyllistä tulosta. Valtaosa satunnaisista ideoista on roskaa (jos joku harrastaa taidealoja, tietää tämän). Se vaatii myös sen helmien suodattamisen sieltä.LK; olen monesta kirjoittamastasi samaa samaa mieltä. Tästä olen eri mieltä.
Tai en ymmärtänyt mitä tarkoitit.
Luovuus ja mielikuvitus; näiden avulla ehkä saamme sanoittettua juuri sen kivun joka sisimmässämme on; ilman tietttyjä, oikeita sanoja kokemallemme.
Olen elänyt ilman sanoja. On vain paha olo. Miten sen voi nimetä ?? Sanoittamalla mielikuvituksen ja luovuuden turvin voi löytää realismin; kuten realismin kautta voi löytää satumaailman. Olen myös ollut kuuro ja sokea ja näitä kykyjä edelleen minun täytyy edelleen harjoittaa.
Ehkä tuottamani on roskaa, kaikki mitä tuotan, mutta ei se haittaa, mutta vaikutan silti; olen olemassa. Olen lopulta kuitenkin vain elämänhaluinen ihminen. Niin kuin me jokainen :)- lk
elisakettu kirjoitti:
LK; olen monesta kirjoittamastasi samaa samaa mieltä. Tästä olen eri mieltä.
Tai en ymmärtänyt mitä tarkoitit.
Luovuus ja mielikuvitus; näiden avulla ehkä saamme sanoittettua juuri sen kivun joka sisimmässämme on; ilman tietttyjä, oikeita sanoja kokemallemme.
Olen elänyt ilman sanoja. On vain paha olo. Miten sen voi nimetä ?? Sanoittamalla mielikuvituksen ja luovuuden turvin voi löytää realismin; kuten realismin kautta voi löytää satumaailman. Olen myös ollut kuuro ja sokea ja näitä kykyjä edelleen minun täytyy edelleen harjoittaa.
Ehkä tuottamani on roskaa, kaikki mitä tuotan, mutta ei se haittaa, mutta vaikutan silti; olen olemassa. Olen lopulta kuitenkin vain elämänhaluinen ihminen. Niin kuin me jokainen :)En tarkoittanut että kaikki luovuuden tuotos on roskaa, vaan että vaatii muutakin että sen hyvän saa sieltä hyödynnettyä. Samoin kuin pelkkä ideointi ei vie mihinkään ilman kriittistä tarkastelua ja realistista toteuttamista.
Ja ettei tulisi väärinkäsityksiä, se luova vaihe on minun suosikkini kyllä. - joo,
mutta siinä hommassa ei auta tyyppi 1 eikä tyyppi 2 eikä se kolmaskaan.
- ensankuka
MÄ kuulun tuohon kakkoseen ja kolmoseen....Epäuskoiset ja Kaikkitietävät, mutta Uhriutujaksi minusta ei ole.
Miten minusta tuntuu, että täällä ei silti muita olekaan kuin nuita kolmea sorttia ;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole192206Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi392085Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä301989Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma471396- 741336
Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?
Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?46883Kaunein nimi
Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?56812Farmi-Amski ja Jucci Hellström - Sydämiä satelee - Onko tässä jotain enemmän?
Amskidamski Anne-Mari Tarkkio ja Jucci Hellström olivat samaan aikaan Farmi Suomi -realityssä. Nyt somessa on nähty mat8751- 52733
Rakastan sinua hiljaisuudessa
Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi32708