Luin jostain ohutnahkaisista narsisteista. Ovatko narsistin uhriksi joutuvat ihmiset tällaisia ohutnahkaisia narsisteja tai käänteisnarsisteja (tarkoittavat ilmeisesti samaa asiaa)?
Mistä ohutnahkaisen narsistin tunnistaa?
Uhrit ohutnahkaisia narsisteja?
33
645
Vastaukset
Voi olla tai voi olla ettei ole =)
Eiks ollut hieno vastaus ?
Mutta niin se menee. Joskus on, toisinaan sitten taas ei.
Ohutnahkainen on häpeäaltis versio (jos ajatellaan että narsisti on se häpeämätön versio) joka tavallaan suodattaa minuuden kokemuksensa sen toisen kautta ja jos vastapuolelle sattuu kaltoinkohtelija...voi arvata lopputuloksen - ei hjyvä.
Hän kokee helposti (turhaa) syyllisyyttä ja ottaa toisen tunnetiloja kantaakseen mitätöiden näin itseään. Ovat terapeuttisesti myös kovin vaikeasti lähestyttäviä ja herkkiä.
Pittäis hakee taas niitä linkkejä missä asiasta on ja onhan täälläkin ketju nimeltä käänteisnarsistit ja paljon muutakin varmasti, en nyt juuri muista äkkiseltään.- y8w4et
Eli ohutnahkaiset ovat läheisriippuvaisia.
- xcch
"Ovatko narsistin uhriksi joutuvat ihmiset tällaisia ohutnahkaisia narsisteja tai käänteisnarsisteja (tarkoittavat ilmeisesti samaa asiaa)?"
Aika harvoin, käänteisnarsiti tarkoittaa vastakota narsistia, eli ihmistä jolla ei ole narsimia edes omaksi tarpeeksi, on jopa ulkoistanut oman päätäntä vallan omista asioista muille. Näitä on harvassa, harvoin myös narsistin puolisoissa.
He ova harmittomia kilttejä ihmisiä jotka eivät erotu massasta toisin kuin naristit.
Ovat myös hyvin arkoja, eivät kirjoittele kokemuksiaan netissä ja harvoin edes kertovat kenellekään kaltoinkohtelustaan.
Ovat puolisolleen aina uskollisia, hyvää puoliso ainesta normaali ihmiselle, joka osaa arvostaa ja rohkaista heitä. Itse tunnen kaksi tällaista yhden miehen ja yhden naisen, kumpikaan ei ole parsuhteessa narsistin kanssa.
Voivat tosin joskus tulla jollain tavalla hyväksikäytetyksi myös ns. normaalisuhteessa, jossa toinen käyttää tilaisuutta hyväksi päättämällä kaikista asioista.- Ihanhaluaisintietää
"Näitä on harvassa, harvoin myös narsistin puolisoissa."
Laitapa linkki tuohon tietoon. (Onhan se tietoa, asiantuntijatietoa, jota yleensä aina niin innokkaasti lainaat?) - xcch
Ihanhaluaisintietää kirjoitti:
"Näitä on harvassa, harvoin myös narsistin puolisoissa."
Laitapa linkki tuohon tietoon. (Onhan se tietoa, asiantuntijatietoa, jota yleensä aina niin innokkaasti lainaat?)"Laitapa linkki tuohon tietoon."
Tutkin aluetta, pitää vähän perua puheita, sillä kirjoitin:
"Itse tunnen kaksi tällaista yhden miehen ja yhden naisen, kumpikaan ei ole parisuhteessa narsistin kanssa."
Ei sopinut ohut nahkaisen narsistin tarkempaan kuvaukseen kumpikaan, joten nyt en tiedä yhtään ohutnakaista narsistia.
Linkeissä ei mainita määriä, itse en ainakaan löytänyt. Harvinaisuudesta kielii sekin että suuri osa asiantuntijoista ei puhu heistä mitään. Asiaan voi vaikuttaa sekin että he ovat huomaamattomia, eivät aiheuta harmia ympäristössä toisin kuin nph narsistit. - Riiiiiight.
xcch kirjoitti:
"Laitapa linkki tuohon tietoon."
Tutkin aluetta, pitää vähän perua puheita, sillä kirjoitin:
"Itse tunnen kaksi tällaista yhden miehen ja yhden naisen, kumpikaan ei ole parisuhteessa narsistin kanssa."
Ei sopinut ohut nahkaisen narsistin tarkempaan kuvaukseen kumpikaan, joten nyt en tiedä yhtään ohutnakaista narsistia.
Linkeissä ei mainita määriä, itse en ainakaan löytänyt. Harvinaisuudesta kielii sekin että suuri osa asiantuntijoista ei puhu heistä mitään. Asiaan voi vaikuttaa sekin että he ovat huomaamattomia, eivät aiheuta harmia ympäristössä toisin kuin nph narsistit.Niin eli sinulla ei ole siis lähdettä tai linkkiä tuohon tietoon?
Eli ihan oma keksimäsi juttu?
"Voivat tosin joskus tulla jollain tavalla hyväksikäytetyksi myös ns. normaalisuhteessa, jossa toinen käyttää tilaisuutta hyväksi päättämällä kaikista asioista. "
Tykkäsin tästä kommentista!
Ja tämä 'tilaisuus tekee varkaan' - pieni narskupirulainen asusteleepi meissä jokaisessa.
Kaikki on narskuja...kyllä jämpti on niin ;)Kiinnitin samaan huomiota.
Onhan noissa asioita käsittelevissä teksteissäkin välillä mainittu, että taviskin saattaa alkaa tyrkkimään rajoja jos toinen on kovin... noh, en nyt keksi sanaa =)
Jotkut voivat jäädä suhteeseen kovin riippuvaisen ja epäitsenäisen ihmisen kanssa ihan säälistäkin, velvollisuudesta tms., mutta osaan hyvin kuvitella sen kuitenkin herättävän sitten jääjässä jonkinlaista halveksuntaakin.
Montaa erilaista on tapausta =)
Mutta nyt reenaamaan, see ya.lynett kirjoitti:
Kiinnitin samaan huomiota.
Onhan noissa asioita käsittelevissä teksteissäkin välillä mainittu, että taviskin saattaa alkaa tyrkkimään rajoja jos toinen on kovin... noh, en nyt keksi sanaa =)
Jotkut voivat jäädä suhteeseen kovin riippuvaisen ja epäitsenäisen ihmisen kanssa ihan säälistäkin, velvollisuudesta tms., mutta osaan hyvin kuvitella sen kuitenkin herättävän sitten jääjässä jonkinlaista halveksuntaakin.
Montaa erilaista on tapausta =)
Mutta nyt reenaamaan, see ya."että taviskin saattaa alkaa tyrkkimään rajoja jos toinen on kovin... noh, en nyt keksi sanaa"
Mahdollistaja? =)- Onhan noita termejä
yxex kirjoitti:
"että taviskin saattaa alkaa tyrkkimään rajoja jos toinen on kovin... noh, en nyt keksi sanaa"
Mahdollistaja? =)Tai jopa vastuun itseltään pois siirtävä mahdollistaja? Toisin sanoen heikkominäinen läheisriippuva? Huono itsetuntoinen ja itseluottamuksen puutteen omaava sijaiskärsijä?
- xcch
"Ja tämä 'tilaisuus tekee varkaan' - pieni narskupirulainen asusteleepi meissä jokaisessa."
Ehkä ero on kuitenkin siinä että jos tällainen kiltti ihminen nousee vastaan, niin tavallinen ihminen sinä vaiheessa voi ottaa lakin käteen nöyränä ja muuttaa tapojaan. Mutta nph narsisti pillastuu täysin, aivan kuin norsu hiiren nähtyään :)Nph on ihmis-addikti, jolle pitäisi/olisi pitänyt näyttää omat rajat, minkä yli ei tulla.
*en osannut itsekään*
*siksi täällä pohdinkin, kun vertaista seuraa tuntuu olevan* :)- petit mal
yxex kirjoitti:
Nph on ihmis-addikti, jolle pitäisi/olisi pitänyt näyttää omat rajat, minkä yli ei tulla.
*en osannut itsekään*
*siksi täällä pohdinkin, kun vertaista seuraa tuntuu olevan* :)Sinä sininuttuinen ukkeli, kunhan et itse vaan olisi nph ja ihmis-addikti. Siltä ainakin minusta näyttää. Ehkä saat täältä tarvitsemaasi lähdettä. En ole tavannut täällä ainoatakaan tositapausta ainoastaan keksittyjä ja feikkejä tarinoita.
- joo,
petit mal kirjoitti:
Sinä sininuttuinen ukkeli, kunhan et itse vaan olisi nph ja ihmis-addikti. Siltä ainakin minusta näyttää. Ehkä saat täältä tarvitsemaasi lähdettä. En ole tavannut täällä ainoatakaan tositapausta ainoastaan keksittyjä ja feikkejä tarinoita.
minustakin sen hennan jutut on aivan keksittyjä kaikki!
- hennat
joo, kirjoitti:
mistä niin päättelet?
petit mal kirjoitti:
Sinä sininuttuinen ukkeli, kunhan et itse vaan olisi nph ja ihmis-addikti. Siltä ainakin minusta näyttää. Ehkä saat täältä tarvitsemaasi lähdettä. En ole tavannut täällä ainoatakaan tositapausta ainoastaan keksittyjä ja feikkejä tarinoita.
Ei voi tietää :D
- Ehkä vitsejä
joo, kirjoitti:
"minustakin sen hennan jutut on aivan keksittyjä kaikki! "
tai pelkkää trollausta! eihän kukaan voi olla oikeasti sitä mieltä...
- Narsut heikkoja
Narsisti on aina ohutnahkainen itseensäottava pelkuri joka ei sano mitään suoraan, manipuloi muita asialleen, ei sano mitä tarkoittaa eikä tarkoita mitä sanoo!
Totuus sopii niille jotka sen kestää!- Ah ma nauran
Huvittavaa, kun et ole itse sitä koskaan kestänyt :DDD
- Heikot sortuu
Ah ma nauran kirjoitti:
Huvittavaa, kun et ole itse sitä koskaan kestänyt :DDD
Tunnetko kirjoittajan, olevinaan? :P Aika heikko loukkausyritys. Luulet tuntevasi, olet vainoharhainen.
- Kalikka kalahti
Heikot sortuu kirjoitti:
Tunnetko kirjoittajan, olevinaan? :P Aika heikko loukkausyritys. Luulet tuntevasi, olet vainoharhainen.
Ai sinä luulet tietäväsi, että olen vainoharhainen tuon perusteella? :DD
- hohhoiyaa
Kalikka kalahti kirjoitti:
Ai sinä luulet tietäväsi, että olen vainoharhainen tuon perusteella? :DD
No mutta sinähän olet mäntti, jonka mukaan aina kalikka kalahtaa, kun olet tyhjänpuhumassa hymiöriviesi kera.
- Uhri=mahdollistaja
"Ovatko narsistin uhriksi joutuvat ihmiset tällaisia ohutnahkaisia narsisteja tai käänteisnarsisteja"
Ovat. - Tunnista vihasi,uhri
Ohutnahkainen on luopunut itsestään ja pyrkii miellyttämään muita. Kun hän loukkaantuu, hän on ikään kuin mitään ei olisi tapahtunut, ettei tulisi hylätyksi. Hän tarvitsee muita ihmisiä tuekseen, eikä hän voi missään nimessä tunnistaa vihaansa, vaan se kääntyy usein häntä itseään vastaan ja saattaa sairastuttaa hänet esimerkiksi krooniseen masennukseen.
Näiden ihmisten omaa persoonallisuutta on vaikeaa nähdä ja vastaavasti heidän on vaikeaa solmia antoisia vastavuoroisia ihmissuhteita. He häpeävät herkästi ja kantavat toistenkin häpeää. Loukkaajiksi heistä ei ole, mutta yhteisöjen tasolla he eivät myöskään kovin herkästi osallistu yhteiseen keskusteluun, eivätkä tuo mielipiteitään esille. Vaikeneminen on yhteistyötä ja yhteisöllisyyttä murentava ilmiö.
- psykoterapeutti Merja Latva-Mäenpää- Samakuined.
Tuosta tekstistä jäi lainausmerkit eli alkuun " ja loppuun ".
Samakuined. kirjoitti:
Tuosta tekstistä jäi lainausmerkit eli alkuun " ja loppuun ".
Kiitos lainauksesta :) Tukenee omia käsityksiäsi?
Kiinnitin huomiota lauseeseen "Loukkaajiksi heistä ei ole, mutta yhteisöjen tasolla he eivät myöskään kovin herkästi osallistu yhteiseen keskusteluun, eivätkä tuo mielipiteitään esille."
Niin tämä paikka on erinomainen paikka harjoitella persoonallisuuden tuotakin puolta ja piirrettä.- 11+7
yxex kirjoitti:
Kiitos lainauksesta :) Tukenee omia käsityksiäsi?
Kiinnitin huomiota lauseeseen "Loukkaajiksi heistä ei ole, mutta yhteisöjen tasolla he eivät myöskään kovin herkästi osallistu yhteiseen keskusteluun, eivätkä tuo mielipiteitään esille."
Niin tämä paikka on erinomainen paikka harjoitella persoonallisuuden tuotakin puolta ja piirrettä."Niin tämä paikka on erinomainen paikka harjoitella persoonallisuuden tuotakin puolta ja piirrettä. "
Niin, onko tämän palstan kirjoittajat tätä porukkaa eli ohutnahkaisia narsisteja..? Kuka uskaltaa vastata? - ääh,
11+7 kirjoitti:
"Niin tämä paikka on erinomainen paikka harjoitella persoonallisuuden tuotakin puolta ja piirrettä. "
Niin, onko tämän palstan kirjoittajat tätä porukkaa eli ohutnahkaisia narsisteja..? Kuka uskaltaa vastata?http://www.psykoterapia-lehti.fi/tekstit/hyrck106.htm
Minä jo ihan ajattelin, että voisinkin olla tuollainen, mutta ehkä sitten olenkin vain ihan tavallisen huono osallistumaan keskusteluun... - 4+9=13
juuuri näin kirjoitti:
http://www.ilkka.fi/arki-ja-elämä/loukkaaja-riisuu-itseaan-1.861765
Niin artikkelisi vastaa hyvin otsikon kysymykseen...mistä syystä juurkin narsistin uhrit ovat ns. ohutnahkaisia narsisteja...joita läheisriippuvaisiksikin kutsutaan...
"Ohutnahkainen pyrkii miellyttämään muita. Hän nielee loukkaukset, jotta ei tulisi hylätyksi"
Narsistin uhri/ohutnahkainen...sietää huonoa kohtelua varsin pitkään...uskottelemalla, että "kaikki" kääntyy vielä hyväksi...tai ei se toinen ole niin "paha"...ehkä hän itse on jotenkin syyllinen, ikäänkuin ansainnut sen huonon kohtelun...
Ero on suuri jos verrataan heitä ns. paksunahkaisiin narsiteihin, joita useimmat tarkoittavat puhuessaan narsiteista...
"Paksunahkainen narsisti sen sijaan ei tarvitse toisia eikä piittaa heidän tunteistaan. Hän saattaa solvata, loukata ja mitätöidä kanssaihmisiä häpeämättömästi.- Tämäntyyppinen käyttäytyminen ja persoonallisuus tuottaa usein kanssaihmisille pahaa mieltä.
Voimakas suojautuminen kaikilta tunteilta herättää yleensä vastapuolessa hämmennystä, ahdistusta ja pelkoa. Voimakkuus on kuitenkin vain rooli ja pintaa.
Latva-Mäenpää arvelee, että loukkaavasti käyttäytyvät eniten paksunahkaiset ja narsistisuuteen taipuvaiset. He ovat rakentaneet itselleen niin vahvan panssarin, että eivät tietoisella tasolla ota vastaan toisen ihmisen palautetta.
- Toisaalta elämän kolhuissa saattaa panssariin tulla aukkoja ja silloin myös he voivat herkistyä vastaanottamaan muiden palautetta. Tämä voi viedä jopa hallitsemattomaan raivon tunteeseen."
Että joo...on narsisteja ja narsisteja...kaikki eivät ole samanlaisia...yhteistä kaikille lie ns. terveen narsismin puute...
"- Oman itsensä ja elämänsä arvostaminen tekee mahdolliseksi toisten ihmisten elämän arvojen ja heidän tunteidensa kunnioittamisen.
Tarvitsemme tervettä itsekkyyttä, jotta voimme tuntea empatiaa muita ihmisiä kohtaan." - näin sekä noin
Ompahan se nuinnii, että vaikeneminen syö yhteisöllisyyttä. Toisaalta on niinkin, että kun yhteisössä häärää oikea pers'härö, toisten on joko vaiettava tai kompattava sekopäätä.
- 646
Narsistien elämänkumppanit saattavat olla ohutnahkaisia narsisteja, mutta muut uhrit ovat yleensä niitä, joita narsisti syystä tai toisesta kadehtii tai sisimmässään pelkää. Lisäksi on vielä niitä uhreja, joilta narsisti haluaa pummata jotain: rahaa, omaisuutta, rakkautta tai arvostusta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 503834
- 1053415
ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj342791Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️262428- 201869
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan51799- 1851746
Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh3861449- 271447
Huomenta kulta
En mä halunnut sulle ilkeillä,päinvastoin. Miks mä niin tekisin ku rakastan sua ❤️ mut anteeksi jos ilmaisin itseäni huo91228