Tosiaan. Oon ollut pitkään poissa koulun penkiltä masennuksen takia. Nyt sit ku oon jonku verran alkanut virkoamaan ja pääsemään elämän makuun niin iskee vanha pulma. Kun mikään opiskelu ei tunnu innostavan. Ei mikään ala. Ja turhanpäiten opiskelu jotain vaan niin..tuntuu sietämättömältä. Mulla ei ole työkokemusta. Tunnen itteni ulkopuoliseksi tässä tältä osin kun työ ja opiskelu ovat niin keskeisiä ja näkyviä asioita(eivät masennus ja hieman sisäänpäin suuntautunut elämä). Ei mulla ole kyllä mitää harrastustakaa mikä oikeesti kiinnostaa. Lueskelen välillä jotain kirjoja ja sit vähän kävelen ulkona päivittäin... Ja sit nautin joskus iha olemisesta, jopa.
Mieluiten opiskelisin, jos vaan tuntisi mikä on motivoivaa... Kyl mä välil tykkään tästä kaikesta mutta silti tuntuu että niin suuri osa puuttuu. Haluisin perheen perustaa, myös. Kun niin monet puurtavat ja jaksavat ja saavat siitä myös elämäniloa. Arvaan etten ole yksin tämmöisen asian kanssa mutta siltä se silti tuntuu. Ehkä mä tulevaisuudessa kiinnostun jostain alasta, mutta ainakaan tänään en siihen pysty.
Kun mikään opiskelu ei tunnu innostavan...
17
330
Vastaukset
- Tarkennuksia?
Missä/mistä päin ja kauanko lääkkeillä?
Olennaista mielessä että kannattaako auttaa jos ei ole paikan päällä taluttamassa - minävain...
Et todellakaan ole ainoa, jolla on tuollainen tilanne. Itsekään en oikein tiennyt mitä haluisin opiskella, mutta lähdin kuitenkin avoimin mielin kokeilemaan. Sunkin kannattaa lähteä vaan avoimin mielin kokeilemaan jotain mikä vaikuttaa susta edes vähän mielenkiintoiselta alalta. Jos se ei sovi sulle niin varmaan siinä herää ajatuksia mistä sitten tykkäisit. Kun saa jotain tekemistä elämään niin muutkin asiat alkaa vaikuttamaan kiinnostavilta.
- 16+16
Itselläni on hieman vastaavanlainen ongelma. Onnekseni olen vielä nuori, mutta valitettavasti minun pitäisi tässä seuraavan 2 - 3 vuoden aikana tehdä jonkinlainen päätös, koska työelämässä en tule vielä pärjäämään, enkä haluaisi jäädä valtion elätiksi. Saa nähdä keksinkö, mitä haluan opiskella.
PS Mielenkiintoinen aihe. Toivottavasti voisimme saada aikaiseksi keskustelua ja kunnolla. - Tulisi lama ja...
On mennyt aikoihin, kun pääpohdinta ihmisillä opiskelussa on, "sopiiko tää ala mulle ja onko opinnoissa kivaa". Ketään ei näköjään näytä kiinnostavan, työllistääkö ala, saako siitä sellaista palkkaa, jolla kykenisi elämään ja elättämään perheensä, sekä pääsisikö alalle opiskelemaan.
- pitääkiinnostaa
Mielestäni on tärkeää että ala kiinnostaa, että sitä hommaa jaksaa sitten kanssa tehdä monta kymmentä vuotta. En ainakaan itse katso heti mitä palkkaa saa ja elääkö sillä tms.
- pitääkiinnostaa
Lisään vielä että kyllä nyt työllä kun työllä elää jos sitä tekee.
- Huomautan vain
Tavallisille tallukoille, joilla ei ole erityisiä lahjoja yhtään mihinkään, on tärkeintä valita ala, joka työllistää. Tuollaisella alalla keskinkertaisuuksillakin on mahdollisuuksia saada töitä.
- 16+16
Huomautan vain kirjoitti:
Tavallisille tallukoille, joilla ei ole erityisiä lahjoja yhtään mihinkään, on tärkeintä valita ala, joka työllistää. Tuollaisella alalla keskinkertaisuuksillakin on mahdollisuuksia saada töitä.
"Tavallisille tallukoille, joilla ei ole erityisiä lahjoja yhtään mihinkään, on tärkeintä valita ala, joka työllistää."
Pitää paikkansa. Ei ole kuitenkaan yhtään mitään järkeä tehdä loppua elämästään työtä, jota vihaa ja halveksii suunnattomasti. Itse en koe elämistä itsessään millään tavalla arvokkaaksi. Elämä on mukavaa vain silloin, kun sillä on mielekästä sisältöä. Jos saisin nyt tietää, että joudun lopun elämääni tekemään jotain ihan järkyttävää työtä, niin luultavasti tappaisin itseni ennen kuin jatkaisin elämääni. Toisaalta sitten taas täytyy todeta, että vähemmänkin mielekästä työtä voisin tehdä ihan mielelläni, jos elämässä olisi jotain muuta sisältöä. Mutta entä jos elämä on monelta osin täysin tyhjää ja vastenmielistä? Entä jos ei ole harrastuksia, kavereita tai elämän kumppania? Nämä asiat nivoutuvat yhteen. Minä en aio tuhlata elämääni tehden typerää työtä, vain että saisin maksaa joidenkin toisten ihmisten loisimiset. - Huomautan vain
16+16 kirjoitti:
"Tavallisille tallukoille, joilla ei ole erityisiä lahjoja yhtään mihinkään, on tärkeintä valita ala, joka työllistää."
Pitää paikkansa. Ei ole kuitenkaan yhtään mitään järkeä tehdä loppua elämästään työtä, jota vihaa ja halveksii suunnattomasti. Itse en koe elämistä itsessään millään tavalla arvokkaaksi. Elämä on mukavaa vain silloin, kun sillä on mielekästä sisältöä. Jos saisin nyt tietää, että joudun lopun elämääni tekemään jotain ihan järkyttävää työtä, niin luultavasti tappaisin itseni ennen kuin jatkaisin elämääni. Toisaalta sitten taas täytyy todeta, että vähemmänkin mielekästä työtä voisin tehdä ihan mielelläni, jos elämässä olisi jotain muuta sisältöä. Mutta entä jos elämä on monelta osin täysin tyhjää ja vastenmielistä? Entä jos ei ole harrastuksia, kavereita tai elämän kumppania? Nämä asiat nivoutuvat yhteen. Minä en aio tuhlata elämääni tehden typerää työtä, vain että saisin maksaa joidenkin toisten ihmisten loisimiset."Minä en aio tuhlata elämääni tehden typerää työtä, vain että saisin maksaa joidenkin toisten ihmisten loisimiset."
Siispä pidän tarkkaan huolen siitä, etten vain vahingossakaan tee mitään sellaista, joka ei minusta tunnu mukavalta. Niitä typerän työn raatajia kyllä riittää maailmassa minutkin elättämään, vai? - 16+16
Huomautan vain kirjoitti:
"Minä en aio tuhlata elämääni tehden typerää työtä, vain että saisin maksaa joidenkin toisten ihmisten loisimiset."
Siispä pidän tarkkaan huolen siitä, etten vain vahingossakaan tee mitään sellaista, joka ei minusta tunnu mukavalta. Niitä typerän työn raatajia kyllä riittää maailmassa minutkin elättämään, vai?"Siispä pidän tarkkaan huolen siitä, etten vain vahingossakaan tee mitään sellaista, joka ei minusta tunnu mukavalta."
En sanonut noin, vaan totesin, että elämässä on oltava mielekästä sisältöä, esim. kaverit, parisuhde tai harrastukset, mutta jos ei ole mitään mikä toisi sisältöä elämälle, niin ei ole mitään järkeä tehdä epämielekästä työtä. Miksi kärsiä vain kärsimyksen itsensä vuoksi ja kamppailla kamppailun vuoksi?
"Niitä typerän työn raatajia kyllä riittää maailmassa minutkin elättämään, vai?"
Mistä ihmeestä sinä tuollaisen käsityksen sait? Ensimmäisessä viestissäni kirjoitin: "Onnekseni olen vielä nuori, mutta valitettavasti minun pitäisi tässä seuraavan 2 - 3 vuoden aikana tehdä jonkinlainen päätös, koska työelämässä en tule vielä pärjäämään, enkä haluaisi jäädä valtion elätiksi. Saa nähdä keksinkö, mitä haluan opiskella." Eikö tuo viesti kerro siitä, että vielä ei ole edes minun aikani tehdä työtä? Sitä paitsi minähän kirjoitin edellisessä viestissäni "Jos saisin nyt tietää, että joudun lopun elämääni tekemään jotain ihan järkyttävää työtä, niin luultavasti tappaisin itseni ennen kuin jatkaisin elämääni."
Kuulostaako tuo sinun mielestäsi siltä, että olen jäämässä loisimaan muiden rahoilla? Minun ensisijainen tavoitteeni on hankkia joko mukava työ tai sisältöä elämälleni jollakin muulla tavalla.
En halua olla epäkohtelias, mutta peräänkuuluttaisin luetun ymmärtämistä. Huomioi se, että minä olen käyttänyt koko tämän keskustelun ajan samaa nimimerkkiä, joka on 16 16.
- 27veemies_
Ompa tullut mukavasti ajatuksia. Hienoa nähdä. Mä en ruukaa väheksyä kenenkää omia henkilökohtaisia mielipiteitä vaikka ne ei minua henkilökohtasesti mielyttäisikään.
Mä ite mietin tota että sellane ihminen joka on ollut masentunut pitkään elämässä niin tuntuu että tarttisi tukea kun ei sitä tukea ole vanhemmilta saanut. On äärimmäisen vaikeaa lähteä hakemaan eri opiskeluihin(tai siis netissä on helppo osallistua mutta sitten se todellisuus on toista), mutta musta tuntuu että ei oo muuta vaihtoehtoa kuin kärsimyksen tie. Mun on pakko vaa ylittää mahdottomilta tuntuviakin esteitä. Kroppa pistää niin paljoo hanttiin ja mieli saa valtaan epätoivon. Jähmetyn. Tätä tarkotan sillä että pitäisi todella alottaa vaan kärsimyksen tie kun tälläistä lastia vastaan alkaa kamppailemaan. Näin varmaan on aina ihmiset joutuneet toimimaan.
Kun mietin lapsuutta niin mulla ei koskaan ollut mitään ammatti haaveita. Mun kiinnostukset tulivat kaikki vanhempien suusta. Se mitä he olisivat itse halunneet niin olisin jatkanut heidän haaveitaan.
Mun sosiaalisuus on pääasiassa netissä ja on tullut juuri ero niin sekin tuntuu varmasti tässä sopassa. Se on juurikin niin että nämä monet asiat nivoutuvat yhteen ja varmasti vaikuttavat.
Mut kyl mä aion selvitä. En mä aio jäädä tuleen makaamaan vaikka se välillä siltä tuntuukin. Olen tykännyt lukea hieman tietokirjallisuutta ja saa nähdä minne se mahdollisesti minua viekään. - stressi_nainen89
joo tuttu tunne! ite olen koittanut hampain kynsin käyvä ammattikoulua tässä 3 vuotta. Mutta taas tuntuu siltä että en tiiä! Perkele ku stressaan koulunkäynnistä ja sit ku stressaan niin en saa nukuttua ja koulunkäynnistä ei tule mitään. Olen tässä 3 vuotta kohta käynyt ammattikoulua ja nyt viimeisen vuoden aikana tullu semmonen olotila että mitä vittua minä täällä teen?! ja hupaisaa tässä on se että tää ala ei olekaan mulle tarkoitettu! mutta olen lopettanut kerran jo ammattikoulun. mutta opettajatki sanoi että tulee aika kiirus jos meinaan valmistua kevääseen mennessä. Ja toisaalta haluaisin keskeyttää koulun ja alkaa miettimään vakavasti mitä haluan elämältä ja toisaalta en halua, sen takia en haluaisi koska vanhimmat sisarukseni päkättäisi minulle asiasta :''Oisit nyt käynyt koulun loppuun! Mikset käyny?! Et sinä voi loppuelämää olla tekemättä mitään?! Loppusuoralla oli jo!''
Mut heei! ku oikeesti en oo halunnu keskustella kouluasioista kenenkään kanssa kun perkele alkaa ahistamaan ihan sairaasti. Ja enkä minä aio loppuelämääni olla mitään tekemättä! kunhan löytäisi sen alan mikä kiinnostaisi. Ja olen huomannu sen että oon enemmän käytännön ihminen kuin tunnilla istuja. Eli oisi pitäny aikoinaan oppisopimuksella kouluttautua. Huh tekipä hyvää avautua! :D- 27veemies_
Eipä sun tarvi kuunnella mitä muut ajattelee sun elämästä ja tekemisistä. Täs yhteiskunnas on helppo jäädä aina jalkoihin ku joku sanoo et: "Et sinä voi lopunelämää olla tekemättä mitään". Koska sellaset jotka tekee on muka vaan jotain mutta ne jotka ei tee ei mukamas olis arvokkaita sellaisenaan. Tekeminen on useimmiten itsestään selvyys, eikä niinkään oleminen.
Tää on tappeluu ittensä kanssa. Eli jotenki sitä että hyväksyis ne heikkoudet mitä on olemassa ja sit niiden kanssa alkais ettii sitä omaa tekemistä tulevaisuudessa.
Toivon sulle että saat aikaa miettiä sitä omaa juttua jos se on mahdollista. Eihän tulevaisuudesta voida tietää että tehdäänkö sillo jotain mut se on mahdollista että tehdään.
- toipunut
Oletko käynyt työkkärissä ammattinvalinnan ohjauksessa? Itse kävin ja kohdalleni sattui mukava ja ymmärtäväinen henkilö, joka jaksoi kuunnella ja neuvoa eteenpäin. Jonot voivat olla pitkiä, mutta soita ainakin ja kysy. Oletko tehnyt netissä ammatinvalinnan testejä? Niistä voi saada ideoita, jos mikään ei tunnu kiinnostavan.
Oletko kysynyt Kelasta tai työkkäristä onko sinulla mahdollisuutta päästä johonkin kuntoutukseen tai työharjoitteluun?
Olin itse kymmenen vuotta koulutustani vastaavassa työssä. Sitten sairastuin masennukseen ja olin pari vuotta sairaslomalla. Paluu vanhaan työhön oli mahdotonta. Pääsin Kelan tukemaan kuntoutukseen, jonka tarkoituksena oli palata takaisin työelämään. Siihen kuului työharjoittelu ja sain harjoittelupaikasta myöhemmin osa-aikaisen työn. Lopulta hain opiskelemaan täysin uutta ammattia ja ensi keväänä olisi tarkoitus valmistua.
Tsemppiä sinulle! Asioilla on taipumus järjestyä, vaikka se kliseeltä kuulostaakin. Itse kävin pohjalla, sairaalassakin masennuksen takia, mutta kaikki alkoi kuitenkin vähitellen järjestyä. Hitaasti, mutta varmasti. Ole rohkea! - Aida_85
Tuttua on. Mulla oli syömishäiriö johon liittyi masennus. Kävin ammattikoulua mutta ala ei kiinnostanut ollenkaan. Jouduin keskeyttämään sairastelun takia ja sitten tuli sellanen fiilis etten mene enää takasin.
Vähän yli vuoden olin oikeestaan tekemättä mitään, pelko oli kova että sairaus uusii ja tiesin olevani tosi huono kestämään stressiä. Sit kun tunsin olevani jo paremmassa kunnossa päätin mennä iltalukioon. Se oli oikeestaan hetken päähänpisto, mutta nyt oon käyny sitä vuoden ja ihan hyvin on menny vaikka en oo mikään huippuoppilas ja joudun välillä uusimaankin kokeita. Mutta seinä ei ole vielä tullut vastaan. Aion käydä lukion neljässä vuodessa, niin ei tule liian tiukkaa ja saan miettiä rauhassa mitä haluan tän jälkeen tehdä.
Elämänlaatu on parantunut hirveästi kun on jotain mielekästä tekemistä, tuntui suoraan sanoen hirveältä olla täysin yhteiskunnan ulkopuolella... Mutta toisaalta luulen että tuo täydellinen lepo oli toipumisen kannalta välttämätöntä.
Ja tämä on tärkeää: älä missään nimessä ala syyttelemään itseäsi, vaikka tulisi takaiskuja.- 27veemies_
Mä niin helposti syyttelen itteä enkä tiiä oikee mikä siihen avuksi ku se tulee niin pään sisältä "luonnostaan". Tietty aika auttaa ja se ku täs kasvaa kokoajan ittensä kanssa.
- apuaa
Täysin sama ongelma. Todella vaikea uskoa, että löytäisin sen "oman ammatin". Mitäs jos selllaista ei olekaan? Ei ole oikeasti mitään hajua mitä sitä lähtis opiskelmaan. Ahdistaa suunnattomasti ja tuntuu ettei tässä elämässä ole mitään mieltä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole422475Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi742447Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä732342Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.512102Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl251837Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma801663Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista
Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko211108Riikka runnoo! sähkön hinta +25 %, bensan hina +16 %
Euron bensa! Tuo legendaarinen persujen vaalilupaus. Sannan hallitus pudotti sähköenergan alv:n 10 prosenttiin, Riikka r71014Rakastan sinua hiljaisuudessa
Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi40969Eläköön kuningas, kuningas on kuollut
Heikki Nivala kaatui kuin mies. Kavaltaja käveli juuri edelliseen toukokuun kokoukseen hankkimansa puku päällä. Eläköön55864