Oma hevonen

Heppatytsy

Kannattaisiko vielä hankkia omaa hevosta tai miksei isoa ponia, vaikka onkin ratsastanut vasta 3 vuotta? Osaan kaikki askellajit ja niistä siirtymiset, (voltit, suunnan vaihdot, puolipidätteet/pysäytykset, rata poikki, halki, yms.) tiedän myös yleisimpiä hevosen sairauksia ja miten niitä hoidetaan, varusteet ja varusteiden hoito yms. ja hevosen ruokintakin on hallussa, mutta silti vähän arveluttaa... Kumminkin tiedän minten raskasta mutta palkitsevaa hepanhoio duuni on.

Olen 15 vuotias mutta äitini on myös hevosihmisiä joten hänestäkin on apua minulle. Olemme vasta muuttaneet maalle, meillä on ISO piha ja 2 omaa peltoa ja tekisimme itse oman pikkutallin. Ensi kesänä olisi minulle ja äidilleni haaveena se oma hevonen kisakäyttöön. Haluan olla varma kaikesta, minulle saa kertoa omia kokemuksia ensimmäisestä hevosesta

9

191

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Iida

Minusta sinun kannattaisi ensiksi ottaa vuokrahevonen ja jutella asiasta valmentajasi/ratsastuksen opettajasi kanssa(jos sellainen on) ja kysyä häneltä neuvoa. Mutta ehehdottomasti kannattaa ensiksi ottaa vuokralle tai ylläpitoon. Sitä kautta saat enemmän kokemusta ja varmuutta.

Jos otatte hepan sinne omaan pikkutalliin niin muistathan että hevonen on laumaeläin, joten tarvitsette sinne vähintään toisenkin hevosen. :)

• assi

eihän ne tarvii (kunhan vain on paljon hevosen kanssa niin ei tule ongelmia)

• tepahtus

No tokihan tuossa olisi puskaratsulle hyvä alku. Mutta kuka aikoo teitä valmentaa yms, jos asutte korvessa? Jos äitisi osaa ratsastaa ja opettaa sinua niin miksipä ei! :)

• dedadfg

Ei tarvitse välttämättä toista hevosta kaveriksi.. Meillä on kaksi lammasta kaverina lv:llä =D Ja vielä miksi ei kukaan tulisi valmentamaan "korpeen" kun onhan suurimmat osat talleistakin "korvessa" :):) Opetin kaverini kanssa (joka on käynyt lännenratsastuskurssilla omien hevostensa kanssa) ex-ravurille pari länkkäri temppua. Se seisoo paikallaan kun laskee riimunarun maahan ja tietää että ei saa lähteä(; ja kun kutsuu nimeltä se juoksee heti luokse( tämän osaa moni muukin)

• Oma hevonen :D

Nuorilla hevosilla on tapana jumittua jekutteluun ja väärinkäyttäytymiseen, jos sille annetaan mahdollisuus ihan vaikka omistajan tietämättä venkuilla ja ns. sanoa viimeisen sanan. Minun kokemukseni ovat aika hyvä esimerkki, mitä voi käydä nuoren ja kokemattoman ratsunraakileen kanssa. Ostin Vuonohevosruunan ensihevosekseni ponin ollessa 5-vuotias. Olin tällöin ratsastanut aktiivisesti 6 vuotta. Vaikka kokemusta löytyi koko elämän ajan, ponin kanssa oli vaikeuksia. Se pukitteli ja riehui, heitteli minua pitkin maneesin seiniä. Rodeoponi! Ammattivalmentajani kanssa kuntoutimme ponia hyvin, ja ruuna alkoi ymmärtämään pomouden merkit. Silti olin terveydellisesti huonossa kunnossa kaikkien alasheittojen jälkeen. Selkäni oli vakavasti vinksahtanut. Jossakin vaiheessa hädin tuskin pystyin kävelemään kovan kivun takia. Naarmuja ja haavoja on tullut, luita niksahdellut. Nykyään meillä menee hyvin ja hevonen käyttäytyy kuin unelma. Mutta silti voi käydä vaikka mitä: poni säikähti ollessan 6-vuotias metsään paenneita valkohäntäkauriita, ja siinä sitten mentiin. Nilkkani tärähtyi vakavasti, melkeinpä sairaalakuntoon, tippumisen voiman syynä. Lisäksi myöhemmin tippuessani valtavasta banaanipukista murjoin ranteeni rikki. Eli voisin hyvin suositella ensipolleksi yli 7-vuotiasta, kokenutta kulkijaa.

Nuoret hevoset vaativat myös fyysisesti paljon: ahkeran liikutuksen ja työn lisäksi nuorukainen vaatii isot tarhailutilat ja rodusta riippuen myös pihattopaikan. Runsas aktiviteettimäärä ja tekemistä. Se on rankkaa!

Riippuu toki paljon hevosrodusta ja kasvattajasta, minkä ikäinen on sopiva. Joillakin hevosroduilla ratsastusta aletaan harjoittelemaan jo 3-vuotiaana, mutta esim. vuonohevosilla vasta 4-vuotiaana totutetaan satulaan ja suitsiin. Myös kasvattajan tavoitteista ja taidoista riippuen. Edellisellä tallillani asusti 6-vuotias, iso ja tumma hevonen. Se oli kilpahevonen, ja oli oikea unelma. Maastossa kuin enkeli ja kenttätöissä kuin ihana tottelevainen nallekarhu

• Oma hevonen :D

Yllä oleva on kopioitu suoraan edellisestä vastauksestani viimekertaiselle avunhuutajalle :D Mutta tuossa tuli hieman neuvoja nuorista hevosista =) Ja jos ostatte yhden ponin, joudutte ostamaan toisenkin, ne ovat laumaeläimiä!! Ja minusta 3 vuotta ratsastanut on vielä liian kokematon vieläpä hankkimaan hevosen omaan pihaan! Siitä ei tule mitään... =)

• korallinn
        Oma hevonen :D kirjoitti:

Yllä oleva on kopioitu suoraan edellisestä vastauksestani viimekertaiselle avunhuutajalle :D Mutta tuossa tuli hieman neuvoja nuorista hevosista =) Ja jos ostatte yhden ponin, joudutte ostamaan toisenkin, ne ovat laumaeläimiä!! Ja minusta 3 vuotta ratsastanut on vielä liian kokematon vieläpä hankkimaan hevosen omaan pihaan! Siitä ei tule mitään... =)

Mun mielestä voisit hyvin hankkia hepan=))ite sain ekan ponini ku olin 5 ja ratsinu vuoden.äiti on heppa ihminen ja kaikki suju hyvin ku kiltti ruunapoika ostettii ja nyt oon 13 toista toinen poni ostettiin kisaamiseen ku olin 11 ja nyt hoidan ponit kokonaan ite ja ei oo mitään ongmaa.mut se kyl tarvis jtn seuraa esim. vaik lampait.jos teil on joku ttuttu jolla heppa tai hankkimas ni se kaveriks tai laittaa ilmotuksen vapaadta tallipaikast, ostaa vaik jonku shettiksen. Sen kaa voi tehä paljo maadtakäsittelyy tai jos ei niin paljo aika riitä voi ottaa sille vuokraajan :))

• teppo 3

kaikkiha tietää että ratsastajat himoitsee hevosen lerssistä ja on vittuuntuneita jos joutuu tammalla ratsastamaan, muistutan kumminkin että eläimiin sekaantuminen on rikos! ja tiedä mitä tauteja noin likasissaki elukoissa on! kävelevätki omassa paskassaan!! hyi! ettekä te heppatytöt sen puhtaampia ole! joten vaihda lajia, ratsastus on nolo laji kun nykyään kaikki tietää heppatyttöjen salaisuuden.

• akfdsmvm

Ota ensiksi itsellesi vuokraponi, tai ylläpitoponi / heppa, etenkin jos sinua arveluttaa. Niin pääset kiinni siitä, millaista hevosen omistaminen todellisuudessa on. Kokemustahan ei ikinä ole liikaa.

Ja tämä on tärkeää tietää : Hevoset ovat laumaeläimiä, ja tulevat surullisiksi, jos ne joutuvat eroon lajikumppaneistaan, ne ovat erittäin riippuvaisia toisistaan ja niille tulee helposti pahoja tapoja yksin ollessaan, esim pukittelu tms, varsinkin jos ne ovat edellisessä kodissaan olleet lajikumppaneiden kanssa.

Hevosia pitää AINA olla vähintään kaksi! Nimim. kokemusta on!
      Ja tuo sekava nimimerkki siitä syystä, että täällä ei tahdo mitään järkevää saada, koska kaikki ovat jo varattuja...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      43
      2478
    2. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      74
      2457
    3. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      73
      2352
    4. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      51
      2102
    5. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      25
      1837
    6. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      80
      1663
    7. Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista

Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      21
      1108
    8. Riikka runnoo! sähkön hinta +25 %, bensan hina +16 %

Euron bensa! Tuo legendaarinen persujen vaalilupaus. Sannan hallitus pudotti sähköenergan alv:n 10 prosenttiin, Riikka r
      Maailman menoa
      7
      1014
    9. Rakastan sinua hiljaisuudessa

Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi
      Rakkaus ja rakastaminen
      40
      979
    10. Eläköön kuningas, kuningas on kuollut

Heikki Nivala kaatui kuin mies. Kavaltaja käveli juuri edelliseen toukokuun kokoukseen hankkimansa puku päällä. Eläköön
      Kemijärvi
      55
      864
    Aihe