pukisin piispat ja papit pelkkiin mustiin viittoihin ja polttaisin felonit ym. kuusenkoristeet.
Poistaisin koruristit ja jakaisin kaikille puiset.
Poistaisin palkat ja jättäisin papille ja heidän perheilleen kohtuulliset ylläpitokorvaukset.
Papin ammatti on vakaumuksellinen ei rahasta hoidettava.
Poistaisin kolehtihaavin ja printtaisin lapun jossa on tilinumero minne voi tarvittaessa tiputtaa ylimääräiset rahansa.
Vähentäisin kirkollisia järjestjä vähintäänkin puoleen.Hirveä rahanhukka nuo voisivat toimia srk alaisina paikallistasolla.
Vaihtaisin 3 piispaa ja jättäisin i Arsenin.
Eriyttiäsin heti luostarin bisneksistä ja möisin välittömästi osuuspankkikeskuksen ja sijoittaisin sen toiminnot katedraalin yhteyteen.Iso holli tyhjillään...
Poistaisin tuollaiset pässin merkit, usko ei ole suorittamisen eikä kunnian asia..
Jos olisi mahdollisuus
12
115
Vastaukset
- T. Ollo
Jospa itse ryhtyisit papiksi mainitsemillasi ehdoilla? Älä vaadi muilta sitä mitä itse et ole valmis toteuttamaan.
- et silleensä
Tottakai ryhtyisin, miksi muuten ehdottaisin sellaista?Mutta vaatisin sitä myös kolleegoiltanikin myös.Tasa-arvo pitää olla.Ei maalliset asiat valta ja raha kuulu uskoon.Kumma kun kaikesta järkevästä saa aina tälläisiä epäileviä, nasevia, syyttäviä ja äksyjä vastauksia.Eivät kaikki maailmaa palvo.
- T. Ollo
et silleensä kirjoitti:
Tottakai ryhtyisin, miksi muuten ehdottaisin sellaista?Mutta vaatisin sitä myös kolleegoiltanikin myös.Tasa-arvo pitää olla.Ei maalliset asiat valta ja raha kuulu uskoon.Kumma kun kaikesta järkevästä saa aina tälläisiä epäileviä, nasevia, syyttäviä ja äksyjä vastauksia.Eivät kaikki maailmaa palvo.
Vastasinko syyttävästi ja äksysti? Mistä niin päättelet? Kai saan kysyä oletko tosissasi?
Jos olet, niin mikäpä siinä! - et silleensä
T. Ollo kirjoitti:
Vastasinko syyttävästi ja äksysti? Mistä niin päättelet? Kai saan kysyä oletko tosissasi?
Jos olet, niin mikäpä siinä!Se vain kuulosti siltä että epäilet minun vain trollaavan ja vaativan muilta ja että epäilet olenko itse sitli halukas tuollaisiin vaatimuksiin.Miksi en? En kai niitä huvikseni ehdottelisi.
Ihmiset elävät nykyisin vieläkin vähemmällä.Ainoa lohtu on että edes kirkossa saa käydä ja siellä käydessään irrouttautua maallisesta hyörinästä mikä jokapaikassa muualla tuntee vastaan.Kotonakin välillä.Vaikka eipä kirkossakaan välttämättä edes maallista uskonrauhaa edes saa.Sielläkin on maailman himoissa ja muissa himoissa tuskailevia ihmisiä eivätkä he välttämättä osaa pitää himojaan itsellään ja omana tietonaan vaan osallistuttavat niihin muitakin. - T. Ollo
et silleensä kirjoitti:
Se vain kuulosti siltä että epäilet minun vain trollaavan ja vaativan muilta ja että epäilet olenko itse sitli halukas tuollaisiin vaatimuksiin.Miksi en? En kai niitä huvikseni ehdottelisi.
Ihmiset elävät nykyisin vieläkin vähemmällä.Ainoa lohtu on että edes kirkossa saa käydä ja siellä käydessään irrouttautua maallisesta hyörinästä mikä jokapaikassa muualla tuntee vastaan.Kotonakin välillä.Vaikka eipä kirkossakaan välttämättä edes maallista uskonrauhaa edes saa.Sielläkin on maailman himoissa ja muissa himoissa tuskailevia ihmisiä eivätkä he välttämättä osaa pitää himojaan itsellään ja omana tietonaan vaan osallistuttavat niihin muitakin.Loppujen lopuksi ja alkujen aluksi lienee kuitenkin niin, että voimme muuttaa vain itseämme. Hyvä jos itseämme. Skeemaigumeni Johannesko sanoi: Luota itseesi vasta haudassa.
Kirkko ja varsinkin jumalanpalvelus on minullekin rauhan satama ellen itse omalla sisäisellä hälinälläni pilaa sitäkin.
- et silleesti
Eivät ne suostu siihen...koska olen nainen :) Ja jo korruptoituneessa systeemissä ei käännynnäisetpahemmin pääse valtahierarkiaa ei karjalaisina tai ei pappisukuna heiluttamaan.
- Ihme ja kumma
i Arsenin - tuo askeettien esikuva?
- Jos olisi mahdollisu
Passittaisin sinut jonnekin mahdollisimman kauas, Etelämantereelle tai kuuhun vielä mieluummin, ilman oikeutta paluulippuun.
- cigars
Sanoi persuhärö ponomari?
- Itsepalvelu?
Voisiko ajatella että kansalainen siirtyisi itsepalveluun suhteessa jumalaansa? Olisiko se mahdollista? Tarvitaanko siinä välttämättä välittäjiä? Sehän voisi olla tehokkaampaa ja kenties varmempaa.
- Näin on näreet!
Entäpä jos yksin vaeltaessa eksymisen mahdollisuus kasvaa jos kukaan ei ole neuvomassa: Varo, suuntasi on väärä!?
Miksi karttaa välittäjiä jos ylpeydessäni korotan itseni välittäjäksi?
- Piispoja tarvitaan
Eräs kunnon ortodoksi kirjoittaa hyvin itsepalveluasiasta:
"Voiko todella? Voiko yhdestä kalikasta tehdä nuotion? Miten opimme kilpailemaan toinen toistemme kunnioittamisessa jos emme kuulu mihinkään? On sanottu: lähimmäisessä on pelastuksemme. Siis pelastuksemme riippuu siitä miten kohtelemme lähiommäistämme. Laistammeko tästä vastuusta jos emme kuulu mihinkään? Entäpä jos juttu onkin niin, että toiset joutuvat sietämään enemmän kun sietävät minua? Eikä siis niin, että minä joudun sietämään paljon kun siedän muita?( Olisiko pitänyt käyttää rakastaa-verbiä?)"
Tämänkin kirjoituksen mukaan on välttämätöntä kuulua johonkin organisaatioon, yksin ei osaa pelastua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kenellä oli ryppyinen paita, josta Halla-aho mielensä pahoitti?
Ei ollut Keskisarja, jonka paita vain repsotti housujen päällä puolittain. Muistatteko tapausta?543138Miksi Halla-aho on niin hyvin menestynyt - mutta punavihreä ei?
Hyvin näkee kuinka punavihreää ottaa pahasti päähän kun Virta on taas töppäillyt pahasti. Ja kun punavihreä ei pärjää, n552325Ruoan arvonlisävero menee käytännössä tukijussille
Ilman juomia elintarvikkeiden myynti vuonna 2025 oli reilut 15 miljardia euroa. Tuolla tasolla arvonlisävero pyörii pari752230Vihreät REPEÄMÄSSÄ oijoijoi....Virran sekoilut on liikaa
Jo ennestään vihreiden kannatus on suossa vaikka puolue istuu oppositiossa, nyt tuli Virran temppu kun häipyi tuosta vaa1032127Poliisi tutkii keskiviikkoiltana Kiuruveden keskustassa tapahtunutta väkivallantekoa.
Itä-Suomen poliisi tutkii Kiuruveden keskustassa keskiviikkoiltana tapahtunutta epäiltyä väkivallantekoa. Tapaus on herä262068Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh711858Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr971613Mika Poutala salasi osallistumisensa Erikoisjoukkoihin
Poutala ryhtyi ministeriksi 13.6.2025 ja 5.8.2025 ilmoitettiin hänen olevan seuraavalla Erikoisjoukot-kaudella. http591374Siis HYI OLKOON! Ihmiset, eikö enää ole mitään rajaa?
https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/4142eeb2-a589-4109-a5d0-e8f341df585c "Susanna Penttilän seksibussi kauhistutta1411331Puuma Martina iski nuoren miehen
Martina ja Hajji Muhis oikealta nimeltään Muhammad Abdilrasoon hempeilivät Tallinnassa. Hajji 28 vuotias ja Martina pian1731180