Palkkatuki/valmennus ja lupa tietojen antamiseen

Mitä ihmettä?

Törmäsin jokin aika sitten TE-toimistossa tällaiseen omituiseen (ja todennäköisesti laittomaan?) asiaan:

Olen kieltänyt tietojeni luovuttamisen ulkopuolisille henkilöille ja olen TYP:n "asiakas" (kyykytettävä olisi kyllä parempi ja totuudenmukaisempi termi). En ole suostunut siihen, että tietojani levitellään, koska tiedän omasta kokemuksesta mitä siitä voi seurata pahimmillaan.

Minulle todettiin pari päivää sitten kylmästi, että minulle ei voida tarjota palkkatukityötä, eikä työelämävalmennusta, vaikka olin jo löytänyt työnantajan, joka olisi ollut innostunut kummastakin vaihtoehdosta. Prosessi ei kuulemma voida käynnistää, koska olen TYP:n asiakas.

Eikös tämä ole laitonta? Koska tukityöpaikka on haettu ja työnantaja haluaa ottaa minut töihin, TE-toimistolla ja TYP:llä ei pitäisi olla mitään sanottavaa tässä asiassa.

Pitäisikö tässä asiassa mennä valittamaan suoraan TE-toimiston johtajalle vai pitäisikö mennä suoraan toiselle virkailijalle?

7

202

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 19

Jos olet kieltänyt tietojen levittämisen/antamisen, TE-toimiston täytyy kunnioittaa sinun tekemää valintaa, eikä TE-toimistolla ole lupa estää sinun työllistymistä. Jos TE-toimisto tai TYP yrittää vedota siihen, että sinua ei voida palkata, ennen kuin annat oikeudet tietojen levittämiseen, he syyllistyvät laittomuuksiin.

Jokaisella on oikeus työllistyä, eikä kenenkään tarvitse antaa lupaa tietojen levittämiseen, jotta TE-toimistosta saa palkkatukea tai työelämävalmennukseen tarvittavaa apua.

Sinun kannattaa valita toinen virkailija, koska kertomasi perusteella TE-toimisto yrittää kyykyttää sinua. Siihen ei pidä alistua.

• niih....

Mikä on TYP? Työelämän palvelukeskus, jonka tarkoitus on edistää työttömän, jonka työttömyys uhkaa pitkittyä, työmarkkinakelpoisuutta?

Mitä sinun tekstisi oikein tarkoittaa?

Onko tällainen TYP, joka TE-toimiston yhteydessä?

Niin, itsellä oli tässä äskettäin yhden työvoimaa vuokraavan firman kanssa haastattelutilanne, jossa haastattelija oli pyytänyt ottamaan tuoreimpia työtodistuksia jne. mukaan. No, siinä hän niitä katseli ja sitten sanoi, että käy skannaamassa ne koneelle, jotta muutkin työnvälittäjät heillä näkevät ne tarvittaessa. No, minä siinä sanoin, että haluan papereideni tulevan luottamuksellisesti käsitellyiksi. Siinä haastattelija sitten jättikin skannaamiset sikseen ja sanoi, että no, ota sitten paperit mukaan jos jonnekin työnantajan pakeille pääset.

Mutta siis! Jos on muutaman viikon työsuhteesta kyse, niin eikös se ole aika tarpeetonta näytellä niitä todistuksia, luulisi riittävän jos koneelle rekistereihin kirjataan jotain olennaisia tietoja niistä. Miksi se varsinainen työpaikka niitä papereita tarvitsee, eikö riitä, että vuokravoimaa välittävä on ne nähnyt?

Ja ihan samoin, kuin aloittajalla: huonoja kokemuksia kun papereitten tiedot levitellään ympäriinsä! SIinähän sitten on kaikki juopot vinkumassa - toisaalta, mitäs se kertoo, jos yhden työnantajan tiedonlevittäminen kohdistuu johonkin juoppolaumaan? Taitaa porukka istua illat pitkät kylän pahimmissa räkälöissä ja kannella mäyräkoiria ellei pahempaakin ympäriinsä! Että viitsivätkin. Ai niin, mutta siis joo, kaljoittelu on ihan ok nykypäivänä, mitä kosteampaa porukkaa, sitä sosiaalisempaa!

• 18

>Miksi se varsinainen työpaikka niitä papereita tarvitsee, eikö riitä, että
        >vuokravoimaa välittävä on ne nähnyt?

Totta... Samaa mieltä olen ja lainkin mukaan työttömällä on oikeus olla antamatta tietoja, koska on kyse yksityistiedoista. No... Ehkä joissakin TE-toimistoissa tulkitaan lakia sinne päin....

• outo termi.

No, mitäs jos se asia hoituisi TYP:n kautta? Jos sun tukiasioitten hoito kuuluu niille?

Mikä TYP on?

• 25

TYP = Työvoiman palvelukeskus.

(Minusta TYP on täysin turha palvelumuoto työttömille, koska olen itse saanut vain harmia TYP:stä. Kuten monet ovat jo todenneet, TYP:ssä yritetään työllistää ilman palkkaa, mikä on ihmeellistä ja jos siihen ei suostu, on "huono työnhakija" eli aletaan syyllistämään työnhakijaa.)

• EiLaitontaToimintaa

Kun on kyse tukiasioista ja työllistymisestä, työnhakijan ei tarvitse antaa lupaa tietojen levittämiseen. Tällaisissa tapauksissa työnantaja ei tee mitään TE-toimiston päässä olevilla tiedoilla, koska työnhakija vastaa itse tiedoistaan työnantajalle. Luulen, että kuka tahansa järkevä työnhakija antaa mielellään oikeat tiedot työnantajalle, eikä luota TE-toimistoon näissä asioissa (oman kokemukseni perusteella saa vain harmia, jos antaa luvan tietojen levittämiseen).

Olisi kyllä kiva tietää mitä ihmettä TE-toimistossa on mietitty, kun on sanottu, että pitää antaa lupa tietojen luovuttamiseen... Olen itse työllistynyt ilman luvan antamista, kun olen hankkinut harjoittelupaikan/valmennuspaikan. Minulla ei ollut mitään ongelmia TE-toimiston kanssa, vaikka olin kieltänyt tietojen luovuttamisen. Sinullakaan ei siis pitäisi olla ongelmia, mutta saat ongelmia, kyseessä on laiton asia, johon on hyvä puuttuu heti.

• EiLaitontaToimintaa

(KORJAUS: Sinullakaan ei siis pitäisi olla ongelmia, mutta saat ongelmia, kyseessä on laiton asia, johon on hyvä puuttuu heti. = Sinullakaan ei siis pitäisi olla ongelmia, mutta JOS saat ongelmia, kyseessä on laiton asia, johon on hyvä puuttuu heti.)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa

Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k
      Maailman menoa
      50
      3658
    2. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      38
      2361
    3. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      71
      2308
    4. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      60
      2198
    5. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      27
      1626
    6. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      65
      1550
    7. Mitä kirjainta haluaisit

Ra kastella mahdottomasti?
      Ikävä
      76
      1457
    8. Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?

Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?
      Ikävä
      55
      1003
    9. Kaunein nimi

Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?
      Ikävä
      68
      982
    10. Rakastan sinua hiljaisuudessa

Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi
      Rakkaus ja rakastaminen
      40
      869
    Aihe