Aloitteleva uudestikastaja kyselee

aloitteleva uudestik

Täällä palstalla tuntuu olevan paljon teitä kokeneempia veljiä, niin kysyn teiltä näitä asioita.

Olen luterilaisille innokkaille nuorille uskoville selittänyt Raamatun mukaista kastemallia, joka löytyy Apostolien Teoista. Aion alkaa järjestämään heille kastetilaisuuksia kotonani kylpyammeessa.

Minä olen itse syntinen ihminen ja uskoni horjuu joskus. Eihän se haittaa? Eikö hyvälle uskovien kasteelle riitä sekin, että yritän vain huolellisesti esiintyä hyvin hurskaana? Teeskentelen heille usein paljonkin hurskaampaa kuin oikeasti olen. Lupaan heille, että heistäkin tulee paljon pyhempiä ihmisiä, sellaisia kuin minä, kun he tulevat uudelle kasteelle. Toiminko oikein?

Miten suuren palkinnon minä saan jokaisesta, jonka olen saanut kastettua itselleni... eikä kun Jeesukselle ... seuraajaksi? Saako siitä ajallista siunausta ja kunniaa vai nousevatko ennen muuta taivaspisteet ja kasvaako valtani sitten tulevassa maailmassa?

Kun meidän raamatullista kastettamme sanotaan uskovien kasteeksi, niin haittaako se, että en voi olla aivan varma omasta uskostani ja kasteelle tulevien uskosta? Eikö kuitenkin ole pääasia saada kalliit sielut porttokirkosta pois? Kasteemme eivät välttämättä ole koskaan aivan päteviä uskovan kasteita... mutta ei kai se ole niin nöpönuukaa? Hyvä tarkoitus on pääasia?!

15

77

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Paroni Luulevainen

Siunausta hyvään asiaasi veli!

Älä vaan paljasta ikinä kenellekään, että emme me oikein kastetut ole todellisuudessa yhtään pyhempiä, tai parempia uskovia, eikä meillä ole suurempaa voimaa tai enempää armolahjoja kuin luterilaisillakaan.

Suuremman uskonvarmuuden saat, kun hankit sellaisen vain väkisin itsellesi! Tee kuten minä. Joka ilta huudan monta tuntia oikein suoraa huutoa ja käsken saatanaa pois. Sillain saa voimakkaamman olon.

Kannattaa myös valita Raamatusta vaikka kymmenen itselle mieluisinta jaetta, kuten "Lähtekää pois Baabelin kirkosta!." ja "Mitä viivyttelet! Ota kaste!" ja toistaa vain niitä valittuja kohtia itselle aamusta iltaan, niin usko vahvistuu. Tätä voi tehostaa lyömällä itseään ihan kirjaimellisesti raamatulla päähän.

Älä ala ajatella äläkä kyseenalaistaa, mitä olet oppinut. Kastetotuutta varsinkaan. Näin se sujuu.

• aloitteleva uudestik

Kiitos hyvästä ja asiallisesta vastauksesta, Paroni!

• jospa nyt aluksi

vain lakkaat provoilemasta. Ei sinun ole pakko kastetta ottaa varsinkaan jos et alkuunkaan usko Jeesuksenkaan. Ole ihan oma itsesi, vaikka tietysti on parannus myös sinulle Jumalan suurta armoa ja totuutta ja tulee myös aina tehdä ennen kastetta vedessä eikä Herra anna Henkeäänkään katumattomaan sydämeen.

• aamen just niin

Aloittaja vaikuttaa tosiaan luterilaiselta provoilijalta. Kaikki me oikeat kristityt tiedetään, ettei kukaan luterilainen ole milloinkaan Jeesukseen uskonut. Onneksi me erotetaan henget.

• aloitteleva uudestik
        aamen just niin kirjoitti:

Aloittaja vaikuttaa tosiaan luterilaiselta provoilijalta. Kaikki me oikeat kristityt tiedetään, ettei kukaan luterilainen ole milloinkaan Jeesukseen uskonut. Onneksi me erotetaan henget.

Kyllä ne tuntemani luterilaiset nuoret ovat aivan oikeasti uskoon tulleita, eivät vain ole vielä kastettuja mutta pian sekin kyllä korjaantuu! Ehkä heidän uskoontulossa on jotain pielessä, kun he olivat kuulleet evankeliumin luterilaisilta evankelistoilta. Mutta juuri sellaisia muutkin meikäläiset ovat kastealtaisiin koonneet. Kyllä heidät voi kastaa.

• "SOS" hätähuutosi

huomioitu, rukoillaan asiasi puolesta.

• aloitteleva uudestik

Elä sinä luterilainen sekaannu asioihini.

• lakkaat
        aloitteleva uudestik kirjoitti:

Elä sinä luterilainen sekaannu asioihini.

provoilemasta, jos olet ymmärtäväinen.

• Tätä toivon

Mitäpä jos itse tulisit ensin siihen todelliseen Raamatulliseen Evankeliumin uskoon ja nöyryyteen ja antaisit kastaa itsesi... niin eiköhän se sitten siitä lähtis uskontie sinullakin kirkastumaan!

• aloitteleva uudestik

Näyttää vähän siltä, ettei teistä palstan kokeneemmista veljistä ole vielä muut uskoon tulleetkaan kuin Paroni. Rukoilen, että te muut minua syytelleet tulisitte oikeasti uskoon. Olette kyllä pettymys. No ehkä eepu*lta, jakovilta ja mathetesilta saan vielä myös ihan kunnollisia neuvoja, miten ohjaan luterilaisia ystäviäni, jotka tulen lähiaikoina kastamaan.

• lopetteleva uudest.
        aloitteleva uudestik kirjoitti:

Näyttää vähän siltä, ettei teistä palstan kokeneemmista veljistä ole vielä muut uskoon tulleetkaan kuin Paroni. Rukoilen, että te muut minua syytelleet tulisitte oikeasti uskoon. Olette kyllä pettymys. No ehkä eepu*lta, jakovilta ja mathetesilta saan vielä myös ihan kunnollisia neuvoja, miten ohjaan luterilaisia ystäviäni, jotka tulen lähiaikoina kastamaan.

Oletko "terence" vaihtanut nimimerkkiä>?

Sinähän voisit harjoitella tuota uudestikastamista vauvoilla. Hehän ovat kaikkein
        parhaita ottamaan kasteen vastaan!

• vauvakastettu lutku

Sinustakin näkee, että sinulla on lihalliset, itseäsi korottamaan pyrkivät motiivit. Sinut on pilannut uudestikastajien propaganda "porttokirkoista". Olet kyllä oikein mallikappale inhottavasta uudestikastajatyypistä! Annan tyylipisteet, että olet avoimesti noin röyhkeä ja omahyväinen. Sinun "kokeneemmat veljesi" yrittävät oman lihallisuutensa ja pahuutensa kätkeä vaikka eipä nuokaan sinua paremmin siinä onnistu! Ehkä onnistuvat huonommin! Fariseuksetkaan eivät nähneet itse lainkaan, miten sokeita olivat. Muut kyllä sen näkevät.

• aloitteleva uudestik

Kukas kissan hännän nostaa ellei kissa itse? Tule sinäkin luokseni uskovien kasteelle, kun pidät muutenkin minusta! :-)

• toinen Hega

>>Minä olen itse syntinen ihminen ja uskoni horjuu joskus. Eihän se haittaa? Eikö hyvälle uskovien kasteelle riitä sekin, että yritän vain huolellisesti esiintyä hyvin hurskaana? Teeskentelen heille usein paljonkin hurskaampaa kuin oikeasti olen. Lupaan heille, että heistäkin tulee paljon pyhempiä ihmisiä, sellaisia kuin minä, kun he tulevat uudelle kasteelle. Toiminko oikein?>>

Koska vielä tiedät olevasi syntinen, et voi olla täysin paatunut. Eli et tee tahallista syntiä, koska et väitä synnin tekemisen olevan oikein Jumalan silmissä.
      (muutoinhan parannuksen tekeminen ei ole mahdollista vrt. Mooses ja Faarao)

Voinemme päätellä, että sinä voit kastaa uskoontulleita ihmisiä, jos olet jo Jeesuksen opetuslapsi (eli olet itsekin USKOSSA ottanut kasteen), etkä ole luopunut uskostasi. (luopumnen tarkoittaa elämistä synnissä - synnin orjana)

Pyhitys tarkoittaa sitä että joku asia, esine tai vaikkapa ihminen on erotettu johonkin parempaan käyttöön.

Esimerkki: pyhäpuku tai kengät voi olla "pyhitetty" juhlakäyttöön, eli et käytä niitä esimerkiksi puutarhatöissäsi. Tai et käytä samaa hammasharjaa, jolla peset hampaasi,vaikkapa mopon kaasuttimen puhdistukseen

Samoin ihminenkin voi antaa itsensä Jumalan käyttöön, jolloin Jumala voi pyhittää hänet. Tällöin ihmistä ei käytetä enää paholaisen tarkoitusperiä tai tavoitteita varten.

Jumala on luvannut kakille peltomiehille saman palkan, kunhan olivat pellolla.
      Palkka on sisäinen rauha ja ilo siitä, että saa tehdä töitä Jeesuksen kanssa.
      (= kuninkaan kanssa).
      Eikö siinä ole palkkaa tarpeeksi, että saa nähdä kaveritkin taivaassa?

Kasteelle tulevan tarvitsee ymmärtää evankeliumi (tämänhän Filipposkin varmisti kysymällä hoviherralta - hänen tuli opettaa hoviherraa ja kastaminen oli luvallista, vasta kun hoviherra sai evankeliumin opetusta ja oli ymmärtänyt kuulemansa).

Lisäksi kastettavan täytyy kääntyä syntielämästään, ettei pilkkaisi Jumalaa.
      Uutta kastetta ja samalla uudestisyntyneen täysin puhdasta omaatuntoa ei voi enää saada toista kertaa. (uudesti kastaminenhan ei ole mahdollista).

Maailmassa kulkiessa jalat kyllä likaantuvat, mutta siihen Jeesuksella oli lääke: jalkojen pesu matkakaverilta! Se tarkoittaa syntien tunnustamista ja niiden anteeksi pyytämistä Jumalalta Jeesuksen sovitustyöhön turvautuen. Rukoile ystäväsi puolesta, voit pelastaa hänen elämänsä!

Tärkein asia kastettavalle on että tunnustaa uskonsa jukisesti. Miksikö? No siksi että Jeesus on luvannut tunnustaa Isälleen ja enkeleiden edessä ne, jotka hänet tunnustavat. Tähän liittyy myös lupaus - se että saa voiman ylhäältä! Pyhän Hengen voitelu, jolloin ihminen saa voiman tulla Jeesuksen todistajaksi!!
      Tätä kutsutaan Raamatussa Jeesuksen kasteeksi, tai Pyhän Hengen kasteeksi.
      Pyhän Hengen kaste ilmenee armolahjoina kuten kielillä puhumisena tai profetoimisen armolahjana. On myös muita armolahjoja, ja Raamatussa kehoitetaan tavoittelemaan niitä. Armolahjat auttavat uskovia maallisen vaelluksen aikana.

Kasteen pätevyydestä ei kannata pitää huolta, sillä jos olet kasteessa kokenut saaneesi uuden sydämen (kivisydämesi on vaihtunut liha sydämeksi), niin voit olla huoletta: Kasteesi on pätevä.
      Eli kaste joko toimii, tai sitten ei toimi luvatulla tavalla.

Pääasia on että kastettava menee kasteelle vilpittömin sydämin, ilman taka-ajatuksia - se on kaikki, tai ei mitään. Välimuotoa ei ole.
      Joukkue on valittava ja siitä on pidettävä kiinni: Jumala tai paholainen.

Valitse sinä voittajan joukkue (= Jeesus), niin Jumala valitsee sinut!

• Hyvin sää vedät.

Oikein olet ymmärtänyt asiat! Jatka vain.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      41
      2470
    2. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      74
      2447
    3. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      73
      2342
    4. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      51
      2102
    5. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      25
      1837
    6. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      80
      1663
    7. Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista

Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      21
      1098
    8. Riikka runnoo! sähkön hinta +25 %, bensan hina +16 %

Euron bensa! Tuo legendaarinen persujen vaalilupaus. Sannan hallitus pudotti sähköenergan alv:n 10 prosenttiin, Riikka r
      Maailman menoa
      7
      1014
    9. Rakastan sinua hiljaisuudessa

Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi
      Rakkaus ja rakastaminen
      40
      959
    10. Eläköön kuningas, kuningas on kuollut

Heikki Nivala kaatui kuin mies. Kavaltaja käveli juuri edelliseen toukokuun kokoukseen hankkimansa puku päällä. Eläköön
      Kemijärvi
      55
      864
    Aihe