2 Kysymystä: vessapaperin anto ja koivunoksien pureskelu

KaniFani

Eli voisiko kanini (saan tammikuussa) pureskella koivunoksia? Jos antaisin sille "leikkikaluksi", niin voiko se nielaista sen kuorta yms?
Ja entäs voiko kanille antaa vessapaperirullan? Kun eikös se voi niellä sitä pahvia ja tukehtua?
Kiitos jos vastaisitte!

17

4224

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tania78

Älä anna vessapaperia.

Tuoreet oksat ovat parasta kanien hampaille ! Kani saa rauhassa syödä niitä.
      Koivu ei ehkä ole sitä kaikkein maukkainta...
      Kokeile pajunoksia ! Voit vaikka kokeilla laittaa pariksi päiväksi maljakkoon ja kun siihen tulee silmuja ovat ne suurta herkkua. :)
      Kokeile myös haapaa ja esim: mustikan varpuja.

Pidä tarjolla aina kovaa purtavaa.

Olethan jo selannut kaniyhdistyksen sivut ? Sieltä saat hyviä vinkkejä ja neuvoja.

• KaniFani

Jos ottaa pajunoksia niin eikö se haittaa, jos kani syö niitä silmuja?
      Kiitos, myös kun vastasit Tania78.

• 2pupuu

Ei haittaa´,ne vain maistuvat hyviltä :) Meidän kaneille annan vessapaperinrullia,mutta ne vain jyrsivät niitä eivätkä syö niin ei niistä pitäisi olla haittaa.

• KaniFani

Tajuaako pieni kani sellaista, ettei syö sitä? Kun en millään haluaisi ottaa riskiä. ;s

• tania78

Vessapaperirullia on mielestäni turha antaa. Hampaitakaan tuollainen pehmeä purtava ei kuluta.

Kanille voit antaa oksia lehtineen päivineen. Muista myös tarjota muuta tuoretta riittävästi. Kesällä vihreää löytää vaikka kuinka paljon pihaltakin.
      Talvella voi tarjota porkkanat, salaatit, omenat ja yrtit kaupankin hyllyntä.

Muista kuitenkin aina totuttaa uuteen ruokaan varovasti. Ei siis keväällä koskaan kahta kourallista voikukanlehtiä kerralla vaan vähitellen, ettei mene masu sekaisin.

• Vaikka mielestäsi vessapaperirulla on turha eikä kuluta hampaita, niin se on kanille virike. Moni kani nauttii vessapaperi rullan heittämisestä ja repimisestä. Sinne sisälle voi myös piilottaa herkkuja.

• höspö kanin omistaja

Kanille voi antaa koivunoksia ja tyhjiä vessapaperin rullia minulla on 2 kania ja kanit pureskevat pahvia mutta eivät syö niitä

• KaniFani

Pitääkö porkkanan kuori ottaa pois? Voiko kani syödä porkkanan kuorineen päivineen?

• kaninimun

Kyllä meillä syö kani porkkanat kuorineen, omenat myös... :) Se syö myös muuten pois heitettävät kys kasvin ja hedelmän kuoret. Kanini on jo melkein 11-vuotias, niin eipä ainakaan meillä oo tuosta koskaan mitään haittaa ollu. :D

• KaniFani

Kun kaverini leikkaa ne kuoret, ettei tukehdu niihin kuoriin?

• MinunUrosKani

Olen antanut kanilleni vessapaperin rullia. Se ei ole lainkaan kiinnnostunut niistä. Jos minun kani vaihtaa oleskelu paikkaa ja vessapaperirulla on siinä, niin se on nostanut sen hampaillaan pois tieltä tai työntänyt etutassuillaan tai sitten se on ensimmäisenä järsinyt sitä. Se on joko niellyt palat, tai sitten jättänyt maahan lojumaan.

• KaniFani

Mutta jos kanini syö sitä vessapaperia, niin eikö se tukehdu? :)

• Sedä

Tuskin sentään. Kyllä se osaa nakertaa sen tarpeeksi pieneksi ja pahvikin sulaa suolessa. Luultavasti ei edes niele, silppuaa vain :)

• ruska-herra

Voi antaa vessapaperi-rullan mutta ei missäännimessä ( vessapaperia !).
      Eikä kannata antaa koivun-oksia mieluummin pajun-oksia.

• kanikas

Meidän pupusten suurta herkkua on pajunoksat. Syövät pienet ohkaset latvaoksat kokonaan ja jyrsivät paksummista oksista kuoret. Itse olen kasvattanut nyt ikkunalaudalla itse ohranversoja,persiljaa ja sokeriherneenversoja. Tulee halvemmaksi kuin kaupasta ostettuina. Ajattelin kesällä kokeilla porkkanan kasvattamista parvekkeella. Salaattia en ole antanut sen ravintoköyhyyden vuoksi.

• Miksi mieluummin pajua kuin koivua? Mun kani kuorii ja popsii kaikki sallitut puunoksat innolla :)

kanikas: Kannattaa kokeilla porkkanan versoja ikkunalaudalla! Leikkaa porkkanoista kantapala irti, ja laita lautaselle matalaan veteen. Se kasvattaa herkulliset versot. Kaninkakka on myös kuulemma loistavaa lannoitetta :D Mulla on ikkunalaudalla persiljaa, basilikaa, valkosipulinversoja ja herneenversoja, ja ohraa pitäisi taas laittaa.

• tietoa.kaneista1

Suosittelen kuusenoksia, pajunoksia, männynoksia, pihlajanoksia, pajunoksia, männynoksia, koivunoksia...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1097
    2. Uskaltaisitko vielä

Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      866
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      835
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      275
      652
    5. Keitä täällä on??

Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      69
      572
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      72
      553
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      552
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      526
    9. Mitä toivot

Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      32
      473
    Aihe