Miten tuollainen yhdistelmä onnistuu opiskelun ohella? En jaksa millään opiskella asumalla vanhempieni luona tai muuttamalla solu-asuntoon. Tarviin omaa rauhaa. Olen lukiossa viimeistä vuotta,ja tarkoitus mennä kaupalliselle alalle korkeakouluun tai toiseen asteen oppilaitokseen.
Töissä pitää selvästäkkin käydä opisjavascript:void(0);kelun ohella, mutta minkälaisilla työtunneilla/palkalla? Monet työnantajat tarjoavat 15/h viikossa, joka ilmeisesti suunnattu opiskelijoille. Pärjääkö tuollaisella työsopimuksella? Onko se liian raskasta opiskelun ohella tehdä,varsinkin korkeakoulun??
Kiinnostaisi vielä tietää missä te, jotka lukiosta olette edenneet jatko-opintoihin asutte?
Opiskelu + oma kämppä?
3
220
Vastaukset
- helsinkiläinen
Asun Helsingissä ja minulla on vuokra 520. On siis pakko käydä töissä. Jos saisin valita, en kävisi. Työssäkäynti on riesa. Olen itse töissä ruokakaupassa ja myöhäiset aukioloajat eivät suosi opiskelussa jaksamista. Työ on myös stressaavaa välillä ja syö siltäkin osin jaksamista.
Tienaamisissa sinun pitää noudattaa Kelan määrittelemiä tulorajoja, ellet halua palauttaa tukia. Riippuu tietysti vuokrasi suuruudesta, minkä verran sinun pitää kuukausittain ansaita, että pärjäät. Itse on pakko ansaita se korkein määrä, jonka saa ansaita kuukausittain eli 660, jotta elää.
Voit tietysti miettiä, voisiko kämppiksen kanssa asuminen toimia, et mahdollisesti joutuisi maksamaan yhtä kovaa vuokraa kuin yksiöstä eikä tarvitsisi murehtia siitä, että tienaa tarpeeksi. Varsinkin jos asut pk-seudulla, jossa yksiöiden kysyntä on kova ja vuokrat pilvissä, miettisin sinuna myös sitä mahdollisuutta, että opiskelee kirjastossa eikä kotona. - Valmistunut-2009
Asuin insinööriopintojeni ajan yksiössä Tampereella. Yksiöni oli n. 30m2 opiskelija-asunto, joka oli rakennettu 2000-luvulla, eli oli aivan siistikin. Ja vuokra n.250-270e. Sijainti oli toki Peltolammilla, josta on noin 10min matka bussilla keskustaan, mutta kuitenkin siellä oli pieni marketti, r-kioski ja biltema ihan lähellä, ja prismakin kilometrin päässä. Nykyään siellä on myös Ikea kivenheiton päässä! :) En tiedä millä tasolla vuokra on nykyään, muutin Peltolammilta pois jo pari vuotta sitten.
Mutta pointtini oli, että aivan hyvin pärjäili pelkällä opintotuella, ja kesällä toki olin kuukauden tai kaksi töissä. Vanhemmiltani en saanut koskaan rahallista tukea, mutta ruokaa kylläkin pari kertaa kuussa, yht n. 40-50e/kk.
Opintolainaa en ottanut penniäkään, päinvastoin: pystyin jopa opintotuesta/kesätyörahoistani säästämään hieman rahaa, vaikka tuli käytyä baareissa sillointällöin, ja pari kertaa laivalla, ja muutaman kerran erilaisissa opiskelijatapahtumissa hillumassa.
Sukulaisia auttelemalla tienasin pimeästi vuoden aikan ehkä 200-300e extrataskurahaa.
Jos aiot opiskella jossain kehä kolmosen sisäpuolella, tai vaadit ehdottomasti keskusta-asunnon yksityiseltä vuokranantajalta, niin ei tule onnistumaan ilman töitä vuokranmaksu. - molopää
rupea myymään itseäsi niin ei tarvii töissä käydä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole192196Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi392085Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä281980Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma471396- 741336
Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?
Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?46883Kaunein nimi
Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?56812Farmi-Amski ja Jucci Hellström - Sydämiä satelee - Onko tässä jotain enemmän?
Amskidamski Anne-Mari Tarkkio ja Jucci Hellström olivat samaan aikaan Farmi Suomi -realityssä. Nyt somessa on nähty mat8741- 52723
Rakastan sinua hiljaisuudessa
Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi32708