Seuraava kehitysaskel valojen käytössä

Nyt on "lelut" valmiina, kunhan niiden käyttö vain järkiperäistettäisiin.
Takasumuvalon käyttö päiväajovalojen kanssa on tarpeen takana
tupruavan lumen ja vesisumun takia. Kysyin asiaa päivystävältä poliisilta ja hän pähkäili, että maalaisjärjen mukaan se olisi sallittua, sillä asetus sanoo, käyttö sallittu ajovalojen kanssa. (Mitähän erikoista tuossa maalaisjärjessä on?)

Takavalojen käyttö päiväajovalojen kanssa pitäisi tulla pakolliseksi.

Päiväajovaloilla varustettun auton tulisi käyttää niitä myös pimeällä hyvin valaituilla tieosuuksilla ja kaupungeissa, kun katuvalaistus ja näyteikkunat valaisevat tienoot liiankin hyvin. Jokainen voi testata
sammuttamalla valot kokonaan ja mitään eroa ei synny omaan näkemiseen, mutta päiväajovaloilla sinut nähdään varmasti.

Muutaman vuoden päiväajovaloilla ajaneena perä pimeänä olen tullut näihin ajatuksiin. Varsinkin nyt vesisateisena syksynä korostuvat nuo
ajovaloilla vastaan tulevat "valosaasteiset" autojonot kaupungeissa.

No, miksi ei ajeta sitten parkeilla. No siksi, että parkit osoitavat auton olevan pysähdyksissä.

Minulla toimii erilliskytkimellä ja merkkivalolla takasumuvalo päiväajo-
valojen kanssa. Seuravaksi muutan kytkentöjä siten, että takavalotkin
palavat.

Korostan, että asiasta kiinostuneena ajatukset ovat syntyneet etelän jatkuvissa vesisateissa, eikä missään Rukan lumilla.

9

135

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sama pää kesät talvet, tärkein unohtui.

      Hyvää Joulua ja vähemmän kivuliasta Uutta Vuotta kanssakirjoittajille ja lukijoille.

      Voisimme kai siistiä hiukan kieltämme tulevana vuonna ja sillä tavoin nostaa palstan tasoa.

    • EU:n hullutuksia

      Eikös nuo valot pelaa parhaiten automaattiasennossa jossa anturi haistaa valon määrän ja sytyttää riitttävvt valot autoon ihan ite.
      Ihmisten pitäsi vaan osta käyttää autoaan oikein ja lukea se ohjekirjakin läpi sen verran useasti, että oikein ymmärtäisikin sen.

    • hämärän rajalla

      Päiväajovalojen käyttöluvan perusteena oleva valaistus on epäselvä.

      Kaiken takana oleva 500 luksin vaatimus:
      http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/doc/2009/wp29gre/ECE-TRANS-WP29-GRE-61-34e.pdf

      Tässä on 1000 luksin raja, jonka alle ei DRL: saa syttyä. Austraaliassa.
      Toiminta suuntamerkkien kanssa on myös ollut puheena.
      Moottoripyörissä toisen puolen päiväajovalon vilkkuttaminen parantaa turvallisuutta.
      http://users.tpg.com.au/mpaine/drl.html

      Syy korkeisiin ympäristön valaistusvoimakkuuden, joka ei toimi Suomessa:
      http://ec.europa.eu/transport/roadsafety_library/publications/IR3_oct_2004.pdf

      Suomen talvessa on lumisena ja pilvisenä päivänä vain muutama sata luksia.
      Siksi kunnossa oleva automaattinen päiväajovalojen piiri ei sytytä.
      Kuljettajan käyttämän kytkimen sakkorajaa en tiedä.
      Päivän voisi ajatella olevan auringon nousun ja laskun välillä.
      Jotkut DRL-valaisimet häikäisevät paljon enemmän kuin normaali ajovalo.

      Suomeksi ei löydy näiden valaisimien käytön valaistuksen raja-arvoja.
      Valmistajakohtaisia tietoja voi olla, mutta ei lakeja tai direktiivejä.
      Siksi väärästä käytöstä on vaikea sakottaa.

      Takasumuvalo kirkkaalla säällä lumipöperössä ei vaaranna turvallisuutta,
      vaikka sitä käytettäisiin luvatta DRL-lyhtyjen kanssa.

      • Niin, jonnekin ne rajat on vedettävä. Monta kertaa kyllä tulee mieleen, että kirjoituspöydän ääressä lukuja on heitelty. Valaistustekniikka kun ei ole niitä selvimpiä asioita rajojen laadinnassa. Näkemiseen ja näkymiseen vaikuttaa niin monet muut asiat. Tärkeimpinä on juuri häikäistyminen ja siihen oleellisesti liittyvä kontrastinäkeminen, eli mistä suunnasta katsotan ja mistä suunnasta valo tulee.

        Valovoimakkudet taas riippuvat lähes suoraan verrannollisesti ihmisen iästä. Tuo 500 lux on kova vaatimus, vastaa yleisesti toimistotilojen työpaikkavalaistusta. Kotona kun mitataan siitä keittiön pöydältä, niin aina ei löydy edes 50 luxia ja silti aamulehti tulee luettua.

        Valon värikin on paljon muuta kuin esteettinen kysymys. Noilla sinertävillä valoilla silmän erottelukyky on huono verrattuna oranssinkeltaiseen, joka näyttää kontrastit hyvin, mutta värit hyvin huonosti.

        Osa noista ansiokkaasti linkittämistäsi "pumakoista" lienee kiireessä tehty, oli osittain yliviivattukin.

        On merkille pantavaa, ettei minulle ole vilkuteltu valoja kertaakaan ajaessani päiväajovaloilla ihan kokeeksi vaan "syntisen" hämärässä.
        Kaipa se koetaan positiviseksi, ettei häikäise vastaantulijaa ajovaloilla.


    • . . .

      Taas täälläkin puhutaan päivävaloista, vaikka selvästikin kyse on huomiovaloista..
      Muuten kyllä ihan asiallista tekstiä.

      • väärinsanoen

        Kieli on ongelma.

        "Uusia yleensä LED-polttimoilla toteutettuja huomiovaloja nimitetään usein päiväajovaloiksi niiden englanninkielisen nimen "daytime running lights" takia. Kyseessä ei kuitenkaan ole mikään uusi valaisintyyppi vaan uusi kutsumanimi 1970-luvun lopulla käytöönotetuille vapaaehtoisille valaisimille. Kyseisten valaisimien tulee olla hyväksytty E-säännön 87 mukaisesti. Huomiovalojen tunnus hyväksyntämerkinnässä on RL."
        http://www.ake.fi/AKE/Ajankohtaista/Vuoden 2010 tiedotteet/Uusiin ajoneuvoihin tulossa enemmän valaisimia.htm

        Etuvalo, eli kansan kiellellä parkki, englannittuna frontlight eli LCD-näyttö:
        http://en.wikipedia.org/wiki/Frontlight

        Katsokaahan Googlella: DRL
        Daytime Running Light = Päiväsaikaan Juosten Kevyesti


      • väärinsanoen kirjoitti:

        Kieli on ongelma.

        "Uusia yleensä LED-polttimoilla toteutettuja huomiovaloja nimitetään usein päiväajovaloiksi niiden englanninkielisen nimen "daytime running lights" takia. Kyseessä ei kuitenkaan ole mikään uusi valaisintyyppi vaan uusi kutsumanimi 1970-luvun lopulla käytöönotetuille vapaaehtoisille valaisimille. Kyseisten valaisimien tulee olla hyväksytty E-säännön 87 mukaisesti. Huomiovalojen tunnus hyväksyntämerkinnässä on RL."
        http://www.ake.fi/AKE/Ajankohtaista/Vuoden 2010 tiedotteet/Uusiin ajoneuvoihin tulossa enemmän valaisimia.htm

        Etuvalo, eli kansan kiellellä parkki, englannittuna frontlight eli LCD-näyttö:
        http://en.wikipedia.org/wiki/Frontlight

        Katsokaahan Googlella: DRL
        Daytime Running Light = Päiväsaikaan Juosten Kevyesti

        Kun puhutaan päiväajovaloista, niin tarkoitetaan nimen omaan näitä uusia led-toimisia valoja. Tarkkaan ottaen ei voida puhua vain huomiovaloista, sillä niiden kytkentäsäännöt poikkeavat meidän 70-luvun huomiovaloista. Onko kumottu huomiovalojen sääntö, että takavalot eivät tarvitse palaa samaan aikaan.

        Varmaan puhutaan jotain mainitsemassasi kinkissä, mutta kun laiska oon, niin en viitsinyt vierailla siellä, kun ei ollut linkitettynä.


      • peruskamaa
        Täpinä kirjoitti:

        Kun puhutaan päiväajovaloista, niin tarkoitetaan nimen omaan näitä uusia led-toimisia valoja. Tarkkaan ottaen ei voida puhua vain huomiovaloista, sillä niiden kytkentäsäännöt poikkeavat meidän 70-luvun huomiovaloista. Onko kumottu huomiovalojen sääntö, että takavalot eivät tarvitse palaa samaan aikaan.

        Varmaan puhutaan jotain mainitsemassasi kinkissä, mutta kun laiska oon, niin en viitsinyt vierailla siellä, kun ei ollut linkitettynä.

        Eikös uusien autojen valot ym. ole tyyppikatsastettu ja hyväksytty Suomen oloihin. Eli automaatilla ajaen ei pitäsi olla poliisilla sanomista.
        Eri asia on sitten mielekkyys ja todellinen näkyminen.


    • Juuri noin on asia. Tyyppikatsastus hyväksyykin ainakin kolme eri tapaa kytkeä mm. päiväajovalot toimimaan, Mersu, Audit ja ranskalaiset joita en tosin tarkemmin tunne. Vaihtelevat saman merkin eri autotyyppien kesken.

      Harrastajille tilanne on hyvä jälkiasennustapauksissa, voi valita mieleisensä käytännän ja insinööri konttorilla hyväksyy mukisematta.

      Mutta asian "pihvi" onkin siinä, että kyseenalaistetaan nykyiset käyttösäännöt, mielekkyys ja näkyminen, kuten osuvasti ilmaisit.
      Aina on tullut lisää vanhojen lisien päälle, voidaan puhua jo turhasta volosaasteesta. Kaikki nykyiset valot ovat kyllä tarpeen ja lisäävät turvallisuutta. Mutta pitäisi pystyä joustavammin valitsemaan tilanteen mukaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävöin sinua kokoyön!

      En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      53
      3846
    2. KALAJOEN UIMAVALVONTA

      https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar
      Kalajoki
      89
      2196
    3. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

      Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      45
      1882
    4. Älä mahdollisesti ota itseesi

      En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      22
      1743
    5. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

      Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      28
      1496
    6. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

      Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
      Kalajoki
      21
      1353
    7. Joku hukkui Hyrynsalmella?

      Oliko mökkiläinen taas?
      Hyrynsalmi
      15
      1122
    8. Metsästysmökki

      Metsästyskortti saapui. Lisäksi metsästysmökki varata!
      Kuhmo
      31
      1108
    9. Emme voi elää velaksi, sanoi Riikka

      Valtionvelan odotetaan nousevan 86,3 prosenttiin bruttokansantuotteesta vielä kuluvan vuoden aikana. https://www.iltale
      Perussuomalaiset
      79
      1002
    10. Mitä sinä mietit

      Mies?
      Ikävä
      104
      984
    Aihe