Seuraava kehitysaskel valojen käytössä

Nyt on "lelut" valmiina, kunhan niiden käyttö vain järkiperäistettäisiin.
Takasumuvalon käyttö päiväajovalojen kanssa on tarpeen takana
tupruavan lumen ja vesisumun takia. Kysyin asiaa päivystävältä poliisilta ja hän pähkäili, että maalaisjärjen mukaan se olisi sallittua, sillä asetus sanoo, käyttö sallittu ajovalojen kanssa. (Mitähän erikoista tuossa maalaisjärjessä on?)

Takavalojen käyttö päiväajovalojen kanssa pitäisi tulla pakolliseksi.

Päiväajovaloilla varustettun auton tulisi käyttää niitä myös pimeällä hyvin valaituilla tieosuuksilla ja kaupungeissa, kun katuvalaistus ja näyteikkunat valaisevat tienoot liiankin hyvin. Jokainen voi testata
sammuttamalla valot kokonaan ja mitään eroa ei synny omaan näkemiseen, mutta päiväajovaloilla sinut nähdään varmasti.

Muutaman vuoden päiväajovaloilla ajaneena perä pimeänä olen tullut näihin ajatuksiin. Varsinkin nyt vesisateisena syksynä korostuvat nuo
ajovaloilla vastaan tulevat "valosaasteiset" autojonot kaupungeissa.

No, miksi ei ajeta sitten parkeilla. No siksi, että parkit osoitavat auton olevan pysähdyksissä.

Minulla toimii erilliskytkimellä ja merkkivalolla takasumuvalo päiväajo-
valojen kanssa. Seuravaksi muutan kytkentöjä siten, että takavalotkin
palavat.

Korostan, että asiasta kiinostuneena ajatukset ovat syntyneet etelän jatkuvissa vesisateissa, eikä missään Rukan lumilla.

9

151

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sama pää kesät talvet, tärkein unohtui.

      Hyvää Joulua ja vähemmän kivuliasta Uutta Vuotta kanssakirjoittajille ja lukijoille.

      Voisimme kai siistiä hiukan kieltämme tulevana vuonna ja sillä tavoin nostaa palstan tasoa.

    • EU:n hullutuksia

      Eikös nuo valot pelaa parhaiten automaattiasennossa jossa anturi haistaa valon määrän ja sytyttää riitttävvt valot autoon ihan ite.
      Ihmisten pitäsi vaan osta käyttää autoaan oikein ja lukea se ohjekirjakin läpi sen verran useasti, että oikein ymmärtäisikin sen.

    • hämärän rajalla

      Päiväajovalojen käyttöluvan perusteena oleva valaistus on epäselvä.

      Kaiken takana oleva 500 luksin vaatimus:
      http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/doc/2009/wp29gre/ECE-TRANS-WP29-GRE-61-34e.pdf

      Tässä on 1000 luksin raja, jonka alle ei DRL: saa syttyä. Austraaliassa.
      Toiminta suuntamerkkien kanssa on myös ollut puheena.
      Moottoripyörissä toisen puolen päiväajovalon vilkkuttaminen parantaa turvallisuutta.
      http://users.tpg.com.au/mpaine/drl.html

      Syy korkeisiin ympäristön valaistusvoimakkuuden, joka ei toimi Suomessa:
      http://ec.europa.eu/transport/roadsafety_library/publications/IR3_oct_2004.pdf

      Suomen talvessa on lumisena ja pilvisenä päivänä vain muutama sata luksia.
      Siksi kunnossa oleva automaattinen päiväajovalojen piiri ei sytytä.
      Kuljettajan käyttämän kytkimen sakkorajaa en tiedä.
      Päivän voisi ajatella olevan auringon nousun ja laskun välillä.
      Jotkut DRL-valaisimet häikäisevät paljon enemmän kuin normaali ajovalo.

      Suomeksi ei löydy näiden valaisimien käytön valaistuksen raja-arvoja.
      Valmistajakohtaisia tietoja voi olla, mutta ei lakeja tai direktiivejä.
      Siksi väärästä käytöstä on vaikea sakottaa.

      Takasumuvalo kirkkaalla säällä lumipöperössä ei vaaranna turvallisuutta,
      vaikka sitä käytettäisiin luvatta DRL-lyhtyjen kanssa.

      • Niin, jonnekin ne rajat on vedettävä. Monta kertaa kyllä tulee mieleen, että kirjoituspöydän ääressä lukuja on heitelty. Valaistustekniikka kun ei ole niitä selvimpiä asioita rajojen laadinnassa. Näkemiseen ja näkymiseen vaikuttaa niin monet muut asiat. Tärkeimpinä on juuri häikäistyminen ja siihen oleellisesti liittyvä kontrastinäkeminen, eli mistä suunnasta katsotan ja mistä suunnasta valo tulee.

        Valovoimakkudet taas riippuvat lähes suoraan verrannollisesti ihmisen iästä. Tuo 500 lux on kova vaatimus, vastaa yleisesti toimistotilojen työpaikkavalaistusta. Kotona kun mitataan siitä keittiön pöydältä, niin aina ei löydy edes 50 luxia ja silti aamulehti tulee luettua.

        Valon värikin on paljon muuta kuin esteettinen kysymys. Noilla sinertävillä valoilla silmän erottelukyky on huono verrattuna oranssinkeltaiseen, joka näyttää kontrastit hyvin, mutta värit hyvin huonosti.

        Osa noista ansiokkaasti linkittämistäsi "pumakoista" lienee kiireessä tehty, oli osittain yliviivattukin.

        On merkille pantavaa, ettei minulle ole vilkuteltu valoja kertaakaan ajaessani päiväajovaloilla ihan kokeeksi vaan "syntisen" hämärässä.
        Kaipa se koetaan positiviseksi, ettei häikäise vastaantulijaa ajovaloilla.


    • . . .

      Taas täälläkin puhutaan päivävaloista, vaikka selvästikin kyse on huomiovaloista..
      Muuten kyllä ihan asiallista tekstiä.

      • väärinsanoen

        Kieli on ongelma.

        "Uusia yleensä LED-polttimoilla toteutettuja huomiovaloja nimitetään usein päiväajovaloiksi niiden englanninkielisen nimen "daytime running lights" takia. Kyseessä ei kuitenkaan ole mikään uusi valaisintyyppi vaan uusi kutsumanimi 1970-luvun lopulla käytöönotetuille vapaaehtoisille valaisimille. Kyseisten valaisimien tulee olla hyväksytty E-säännön 87 mukaisesti. Huomiovalojen tunnus hyväksyntämerkinnässä on RL."
        http://www.ake.fi/AKE/Ajankohtaista/Vuoden 2010 tiedotteet/Uusiin ajoneuvoihin tulossa enemmän valaisimia.htm

        Etuvalo, eli kansan kiellellä parkki, englannittuna frontlight eli LCD-näyttö:
        http://en.wikipedia.org/wiki/Frontlight

        Katsokaahan Googlella: DRL
        Daytime Running Light = Päiväsaikaan Juosten Kevyesti


      • väärinsanoen kirjoitti:

        Kieli on ongelma.

        "Uusia yleensä LED-polttimoilla toteutettuja huomiovaloja nimitetään usein päiväajovaloiksi niiden englanninkielisen nimen "daytime running lights" takia. Kyseessä ei kuitenkaan ole mikään uusi valaisintyyppi vaan uusi kutsumanimi 1970-luvun lopulla käytöönotetuille vapaaehtoisille valaisimille. Kyseisten valaisimien tulee olla hyväksytty E-säännön 87 mukaisesti. Huomiovalojen tunnus hyväksyntämerkinnässä on RL."
        http://www.ake.fi/AKE/Ajankohtaista/Vuoden 2010 tiedotteet/Uusiin ajoneuvoihin tulossa enemmän valaisimia.htm

        Etuvalo, eli kansan kiellellä parkki, englannittuna frontlight eli LCD-näyttö:
        http://en.wikipedia.org/wiki/Frontlight

        Katsokaahan Googlella: DRL
        Daytime Running Light = Päiväsaikaan Juosten Kevyesti

        Kun puhutaan päiväajovaloista, niin tarkoitetaan nimen omaan näitä uusia led-toimisia valoja. Tarkkaan ottaen ei voida puhua vain huomiovaloista, sillä niiden kytkentäsäännöt poikkeavat meidän 70-luvun huomiovaloista. Onko kumottu huomiovalojen sääntö, että takavalot eivät tarvitse palaa samaan aikaan.

        Varmaan puhutaan jotain mainitsemassasi kinkissä, mutta kun laiska oon, niin en viitsinyt vierailla siellä, kun ei ollut linkitettynä.


      • peruskamaa
        Täpinä kirjoitti:

        Kun puhutaan päiväajovaloista, niin tarkoitetaan nimen omaan näitä uusia led-toimisia valoja. Tarkkaan ottaen ei voida puhua vain huomiovaloista, sillä niiden kytkentäsäännöt poikkeavat meidän 70-luvun huomiovaloista. Onko kumottu huomiovalojen sääntö, että takavalot eivät tarvitse palaa samaan aikaan.

        Varmaan puhutaan jotain mainitsemassasi kinkissä, mutta kun laiska oon, niin en viitsinyt vierailla siellä, kun ei ollut linkitettynä.

        Eikös uusien autojen valot ym. ole tyyppikatsastettu ja hyväksytty Suomen oloihin. Eli automaatilla ajaen ei pitäsi olla poliisilla sanomista.
        Eri asia on sitten mielekkyys ja todellinen näkyminen.


    • Juuri noin on asia. Tyyppikatsastus hyväksyykin ainakin kolme eri tapaa kytkeä mm. päiväajovalot toimimaan, Mersu, Audit ja ranskalaiset joita en tosin tarkemmin tunne. Vaihtelevat saman merkin eri autotyyppien kesken.

      Harrastajille tilanne on hyvä jälkiasennustapauksissa, voi valita mieleisensä käytännän ja insinööri konttorilla hyväksyy mukisematta.

      Mutta asian "pihvi" onkin siinä, että kyseenalaistetaan nykyiset käyttösäännöt, mielekkyys ja näkyminen, kuten osuvasti ilmaisit.
      Aina on tullut lisää vanhojen lisien päälle, voidaan puhua jo turhasta volosaasteesta. Kaikki nykyiset valot ovat kyllä tarpeen ja lisäävät turvallisuutta. Mutta pitäisi pystyä joustavammin valitsemaan tilanteen mukaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Päivän Sanna: Nvidia sijoittaa miljardi dollaria Nokian osakkeisiin

      Nvidia merkitsee osakkeet 6,01 Yhdysvaltain dollarin osakekohtaisella merkintähinnalla tavanomaisten toteutumisehtojen t
      Maailman menoa
      21
      4169
    2. Kylläpä on nautinnollista taas tämä palstan vassari valitus!

      Lähes jokainen avaus on vassareiden kitinää ja valitusta. Eikö se tarkoitakin, että silloin asiat menee maassamme parem
      Maailman menoa
      163
      3561
    3. Palkansaajilta kupattiin 27,5 mrd euroa työeläkkeisiin

      Jo pelkän himmelin toimintakulut olivat 400 miljoonaa euroa, jolla olisi mukavasti tuottanut myös sote-palveluja hyvinvo
      Maailman menoa
      41
      2911
    4. Suomessa Pohjoismaiden tyhmimmät demarit......aijaijai..

      Lasse Lehtinen sanoo suoraan, että Ruotsissa on fiksummat demarit kuin Suomessa. Ja Tampereella fiksummat demut kuin Hel
      Maailman menoa
      11
      2834
    5. HS: persujen v. 2015 turvapaikanhakijoista alle puolet töissä

      Aikuisina Suomeen tulleista ja myönteisen päätöksen saaneista vain 42 prosenttia oli vuonna 2023 töissä, vaikka he ovat
      Maailman menoa
      130
      2749
    6. Mikä kaivatussasi herätti mielenkiintosi

      Kun tapasitte ensi kerran? Ulkonäössä? Luonteessa tai olemuksessa? Kuinka nopeasti mielenkiinto muuttui ihastukseksi?
      Ikävä
      110
      1846
    7. Persut muuten hyväksyvät 2 + 8 mrd. euron maatalous- ja yritystuet

      Vaikka molemmat tukimuodot tiedetään haitallisiksi, koska ovat käytännössä pelkkää säilyttävää tukea, eivätkä kannusta k
      Maailman menoa
      86
      1560
    8. Nepotismi jytkyttää porvaristossa

      Taas uutisoidaan, että useampi perussuomalainen kansanedustaja on palkannut oman perheenjäsenensä eduskunta-avustajaksi
      Maailman menoa
      4
      1518
    9. Martina Aitolehti podcastissa: Ero

      Martina Aitolehti podcastissa: Ero Martina Aitolehti kertoi BFF-podcastin https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/696
      Kotimaiset julkkisjuorut
      227
      1396
    10. Valkoinen Golf

      Kukahan on tämä ukko, joka työkseen kyylää pienen ässän asiakkaita viikon jokaisena päivänä.
      Kuhmo
      21
      1365
    Aihe