Vasemmalle käännös ja takanatuleva

iIIuminatus

- Ihmetyttää kovasti moinen tapa, kun auto hidastaa vasemmalle, sivutielle kääntymistä varten : melkein pysähdytään omalla kaistalla ja siiittteeen käännytään lähes suorakulmatyyliin siinä paikallaan....-.vaikka näkyvyys on aivan selvä eikä ketään tule vastaan a) päätiellä, eikä b) sieltä sivutieltä.
Takanatulevan täytyy lähes pysähtyä itsekin tämän "kyngertäjän" käännähtämistä odotellen! No,nämä ovat kai tyypillisesti niitä paappoja ja mummuja.

Paljon voi joustavoittaa liikennettä, kun viistosti menee vastaantulevan kaistalle ja ajoissa vilkuttaen - kun sen turvallisesti voi tehdä, ja on toisen alta sutjakasti pois.
Uskon ,että olen tällä tavalla vähän tuottanut hyvää mieltä takanatulijalle, ja bensan ja jarrujen säästöä.

Mutta: saattaa hyvinkin olla ,että tämä on tieliikennelain vastaista, joten ei kai kannata suositella..:(

22

561

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 5+4=9

Yleensä tulee ajettua tien oikeaa kaistaa niinkuin laki velvoittaa.
      Eipä taida vastaantulevien kaistan käyttö ryhmittäytymiseen olla sallittu.

"Uskon ,että olen tällä tavalla vähän tuottanut hyvää mieltä takanatulijalle, ja bensan ja jarrujen säästöä" HAH! et voinut olla tosissas ?

• Ei ketään

Voisi olla aika vaikeaa selitellä poliisille ja vakuutusyhtiölle, jos jotain sattuisi, kun olet vastaantulijan kaistalla. Ei sieltä eilenkään ketään tullut.

• iIIuminatus

-tykkäätkö sinä melkein pysäyttää autosi turhaan ,että toinen kääntyy hitaasti edessä ???
        Kyllä minua ainakin ainakin hävettää olla tientukkona kun voi käyttää tervettä järkeä ja helpottaa toisen menoa. Tämän ikäisenä pitää pikkuisen hoksata:)

No ,eihän moni ymmärrä esim. sitäkään, kuinka turhaa on vilkuttaa ohituksen jälkeen palattaessa omalle kaistalle !

"HAH! et voinut olla tosissas "
        - en kyllä uskoisi ,että noinkin pikkusieluisen kommentin voi jöku vaivautua väsäämään. Pikkupunikkeja piisaa...:P

• sua kovempi jätkä
        iIIuminatus kirjoitti:

-tykkäätkö sinä melkein pysäyttää autosi turhaan ,että toinen kääntyy hitaasti edessä ???
        Kyllä minua ainakin ainakin hävettää olla tientukkona kun voi käyttää tervettä järkeä ja helpottaa toisen menoa. Tämän ikäisenä pitää pikkuisen hoksata:)

No ,eihän moni ymmärrä esim. sitäkään, kuinka turhaa on vilkuttaa ohituksen jälkeen palattaessa omalle kaistalle !

"HAH! et voinut olla tosissas "
        - en kyllä uskoisi ,että noinkin pikkusieluisen kommentin voi jöku vaivautua väsäämään. Pikkupunikkeja piisaa...:P

Vitun runkkupetteri. Mä hakkaan sut paskaks jos kohdalle satut, p u l u n n u s s i j a !

• keskitasoa enemmän
        sua kovempi jätkä kirjoitti:

Vitun runkkupetteri. Mä hakkaan sut paskaks jos kohdalle satut, p u l u n n u s s i j a !

Nyt päästiin asianytimeen jumaleissön! :D

• joaquinnj

mitäs väliä sillä vastaantulevien kaistalle menossa on kun porukat muutenkin ohittelevat jonoja kilometri tolkulla vastaantulijoiden kaistoja pitkin

• sepelaakyllä.,.,.

Ja sen voi tehdä niinkin että puoli-autoa vastaantulevien kaistalla, jolloin takaa tulevat pääsevät oikealta ohi.

• Menetän aikaa

Joo siis noissa tilanteissa haaskaantuu ihan saakelisti aikaa. Ainakin 4-6 sekuntia per tapaus! Koita tässä sitten säästää aikaa aikapankkiin, kun kaikenmaailman kääntyilijöitä pitää väistellä ja odottaa. Tili ei kasva kesää varten tarpeeksi jos joku hidastaa edessä ennen kääntymistä! On se perkele.

• uusavuttomuutta

No kerpele, kun osattaisiin edes RYHMITTYÄ vasemmalle käännyttäessä, mutta ei, siinä omalla kaistalla ja KESKELLÄ möllötetään vilkku päällä ja oikealta ei pääse sujuvasti ohi, liikennesäännöissä sanotaan, että vasemmalle käännyttäessä ryhmitytään keskiviivan oikeaan reunaan, että takanatulevalle jää tilaa ohittaa oikealta, muttä täällä peräpohjolassa ei sitäkään osata, pitäis varmaan olla sen kaistanvahdin ja pysäköintiavustimen lisäksi automaattinen ryhmitysavustin.

• Haisee hyvältä

Tämä on niitä perseessä kiinni ajavien ongelmia. Jätä sata metriä väliä, niin ei tarvitse heti olla jarrut pohjassa, kun jotain tapahtuu edessä.

• 100 metriä on noin 3 sekuntia maantienopeuksissa.

Jos edelläoleva nyt onnistuisikin hidastamaan melkein pysähdyksiin, lähtemään uudestaan liikkelle ja vielä ehtisi pois altakin tuon kolmen sekunnin kuluessa, niin en itse kyllä siltikään vetäisi 100 km/h nopeudella kohti luottaen siihen, että kyllä se varmaan menee siitä...

Sen sijaan jos edelläoleva tekee tilaa (kuten itse tietysti pyrin tekemään), voi hurauttaa 100 km/h oikealta ohi.

• ....
        The_Rat kirjoitti:

100 metriä on noin 3 sekuntia maantienopeuksissa.

Jos edelläoleva nyt onnistuisikin hidastamaan melkein pysähdyksiin, lähtemään uudestaan liikkelle ja vielä ehtisi pois altakin tuon kolmen sekunnin kuluessa, niin en itse kyllä siltikään vetäisi 100 km/h nopeudella kohti luottaen siihen, että kyllä se varmaan menee siitä...

Sen sijaan jos edelläoleva tekee tilaa (kuten itse tietysti pyrin tekemään), voi hurauttaa 100 km/h oikealta ohi.

Aina ei ole tilaa. Keskiviivaa en ylitä ennen kuin lähden käännökseen ja käännetään rattia vasta siinä vaiheessa kun oikesti käännyn/lähden liikkeelle, ihan niin kun on opetettu.

• .... kirjoitti:

Aina ei ole tilaa. Keskiviivaa en ylitä ennen kuin lähden käännökseen ja käännetään rattia vasta siinä vaiheessa kun oikesti käännyn/lähden liikkeelle, ihan niin kun on opetettu.

Näin toimin itsekin.

Tosin saatan — tilanteesta riippuen — lähteä käännökseen jo kymmeniä metrejä ennen risteystä. Toki vain silloin kun kaikki seuraavista täyttyvät:
        1) kukaan ei ole tulossa vastaan useamman sekunnin näkyvyydellä
        2) takana on jonoa
        3) tilaa ei ole päästää jonoa oikealta ohi omalla kaistalla pysyen
        4) tieltä jolle käännyn ei ole ketään tulossa usean sekunnin näkyvyydellä
        5) takaatulija on ollut riittävän kohtelias minua kohtaan, että haluan sujuvoittaa hänen matkantekoaan sinänsä laittomalla käännöksellä

Harvoin toteutuu alle 300 kilometrin etäisyydellä pääkaupungistamme.

• ....

Kaikissa risteyksissä pitäisi kääntyä enemmän "suorakulmatyyliin". Vituttaa moiset urpot jotka oikaisevat vastaantulijan kaistan kautta.

• keltainen viiva

Melko usein on ja onkin sellainen keltainen viiva kätevästi maalattu keskiviivan oikealle puolelle. Että silleen. Piruillessani kirjoitin näin koska tiedän että rotan mielestä ei ole.

• vddvdv

Niin ja jos onkin vastaantulija niin ryhmitytään ja käännetään autonkeula
      siihen 10cm päähän vastaantulijasta eli ajamalla jo hieman yli keskiviivan.

Yleensäkin jos vaan tietää että aikoo kääntyä kohta niin vilkku päälle
      ajoissa kertomaan takana tulevalle että kohta hidastetaan vauhtia.

• dippadai

Tämähän on yksi selekimmistä asioista mitä autokoulussa opetetaan. Mikä siinä on ihmeellistä. Vilkkua peliin ajoissa pari kolmesataa metriä ennen liittymää. Eikä käännetä etupyöriä valmiiksi.
      Jos epäröit, aja seuraavaan liittymään ja käänny takaisin.
      Nykyisin on myös pahimpiin paikkoihin laitettu kiertotiet ihan tätä varten ettei tarvi vasemmalle kääntyä.

• Autoileva nainen

Kun se tuo vasemmalle kääntyminen on teille niin saamarin vaikeaa niin miksi ette laittaisi jotain lakiehdotusta vetämään, jossa vasemmalle kääntyminen kiellettäisiin kokonaan ja ohjausjärjestelmä lukittaisiin kokonaan, jolloin renkaat kääntyisivät ainoastaan oikealle.

Tämän ansiosta kaikenlainen nysverötoiminta puolittuisi.

• Oppi mennyt perille

"Eikä käännetä etupyöriä valmiiksi."

Jepulista. Perusoppihan tuo on autokoulussa. Käännetään rattia vasta siinä vaiheessa kun lähdetään liikkeelle. Noinhan sitä opetetaan ja tuo pätee joka risteyksessä.

• Keskisuomessa kerran

oli auto kääntymässä vasemmalle ja joutui odottamaan vastaantulijoita ja sen perään pysähtyi 4 muuta autoa jotka oli menossa suoraan vaikka oli ohituskaista tai levike vai mikä se onkaan suoraan menijöitä varten. Menin normaalinopeudella koko letkasta oikealta ohi niin johan alkoi valot vilkkua ja torvet soida. Olen usein huomannut että vaikka vasemmalle kääntyjän sopisi hyvin ohittamaan oikealta niin silti pysähdytään sen kääntyjän taakse.

• tuossa aika usein

Jää huomioimatta:
        -- Pientareen kautta ei saa koukata ollenkaan
        -- Usein siinä on vielä suojatie, jonka eteen yksi noista autoista on pysähtynyt

• tuossa aika usein kirjoitti:

Jää huomioimatta:
        -- Pientareen kautta ei saa koukata ollenkaan
        -- Usein siinä on vielä suojatie, jonka eteen yksi noista autoista on pysähtynyt

Pientareen kautta ei saisi koukata, mutta "oli ohituskaista tai levike vai mikä se onkaan suoraan menijöitä varten".

Ja maanteillä noita suojateitä on aika harvoin. Kaupungeissa taas aika usein.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      73
      1920
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1663
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      147
      1207
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      198
      652
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      636
    7. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      191
      553
    8. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      54
      547
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      488
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      462
    Aihe