Peräänanto !

Milkway

Olen hankkimassa ponia, ja olen ratsastanut jo 6 vuotta, mutta en saa vieläkään peräänantoon, tai en tiedä miten saada kun ratsastuksen opettajani ei neuvo minua tässä asiassa vaan muita ryhmäläisiäni, olen yrittänyt kuunnella mitä hän sanoo muille mutta ei se sitten koskaan ole onnistunut, pari kertaa ehkä. joten voisiko joku kertoa miten saisin peräänantoon ?

41

438

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Emmieller

Kukaan ei voi näyttää sinulle kädestäpitäen miten hevosen/ponin saa peräänantoon. Kun hevonen alkaa käyttää selkäänsä ja takajalkojaan tarpeeksi sinun ratsastuksesi ansiosta, niin kyllä se sitten alkaa onnistua. Vaikka olisit ratsastanut 10 vuotta, se ei silti tarkoita sitä, että saisit hevosen peräänantoon tuostanoin vain. Sen eteen täytyy tehdä paljon töitä. Ratsastuksenopettajat saavat sen näyttämään helpolta, kun itse ratsastavat, koska ovat tehneet monia vuosia paljon työtä. Ole kärsivällinen ja jatka harjoittelua. Työtä pitää tehdä yleensä pehmeällä kädellä, pohkeilla, istunalla jne. Muista harjoitella ja olla kärsivällinen! :)

• ainou123

Kannattaisiko kysyä opettajaltasi asiasta? :) Ei mielestäni ole tiettyä tietä saada hevosta peräänantoon, eikä tiettyjä ohjeita, jokainen hevonen menee siihen tavallaan ja tapoja on useita. Tämä ei kuitenkaan ole helppoa, se vaatii paljon työtä. Mutta edelleen kannatan ammattiratsastajan jututtamista :)

• Sandy¤

Pitää olla niin moni asia ekana kunnossa, että voi lähteä edes ajattelemaan hevosta alleen peräänantoon.

• Giiralea

Kun hevonen kulkee peräänannossa, se ei vain ole kaula kauniisti kaarella... Se työskentelee. Se käyttää selkäänsä, jalkojaan ja vaikka kuinka monia ruumiinosiaan. Minäkin sanon, että ei se kyllä ihan hetkessä onnistu

• hevostelija

No ei se nyt mitään rakettitiedettä sentään ole.

Ensinnäkin pitää muistaa että hevosta ei saa pakottaa peräänantoon kiskomalla ohjista ja runnomalla kylkiä, vaan oikeanlaisessa peräänannossa hevonen on rentoutunut ja herkkä avuille.

Helpoiten hevosen saa rennoksi ja peräänantoon ratsastamalla ympyrällä ravia tai laukkaa, jolloin hevonen pyrkii yleensä innokkaimmin eteenpäin. Sinun istuntasi tulee olla kunnossa eli istut syvällä satulassa, selkä suorana ja ryhdikkäänä, etkä pompi ja heilu siellä. Sinulla on normaali ohjastuntuma ja tuki hevosen ulko-ohjalla ja sisäohjalla asetat hevsen päätä sisällepäin sen verran kuin ympyrässä tarvitsee. Sitten myötäät sisäohjalla välillä ts. teet pieniä pidätteitä. Hevonen alkaa rentoutua ja mennä peräänantoon näiden pienten pidätteiden ja myötäämisten ansiosta.

Helpoiten hevoset menevät peräänantoon ratsastutuntien lopussa, kun niiden lihakset on mukavasti vetreytyneet ja lämmenneet. Sama tapahtuu ratsastajassa. Eli tunnin lopuksi vielä viisiminuuttia ympyrällä ravia tai laukkaa molempiin suuntiin niin veikkaan että kymmenessä kerrassa alkaa sujumaan. Etenkin jos ratsastaa päivittäin tai useita kertoja viikossa niin tuntuma löytyy aina kerta kerralta helpommin.

• ainakouluratsastaja

Niinkuin jotkut edellisistä vastaajista ovat jo sanoneet, myös minä painotan tässä asiassa sitä, että kääntyy valmentajan/ ratsastuksenopettajan puoleen. Kun opit ratsastamaan nätisti (käsi vakaa, pohkeet hiljaa hevosen ympärillä, käytät istuntaa) , on hevosen miellyttävä kulkea, jolloin se alkaa itse hakeutua peräänantoon. Ennen ponin hankkimista olisi kuitenkin tärkeää, että osaat nämä asiat. Nimittäin jos ponisi ei kulje oikein päin, sen selkä voi kipeytyä. Toki jos vanhempasi tietävät hevosista ja sinulla on mahdollisuuksia säännölliseen valmentautumiseen, ei ole este hankkia ponia, vaikka et osaisikaan ratsastaa poniasi peräänantoon, sillä kehittyä voit myös oman ponin kanssa! :)
      Onnistumisen hetkiä toivotellen

• häsmäääs

mikä hinku sitä on saaha heppa kulkeen jossei ees ymmärrä asiasta.se kyllä tullee sieltä sitte!ratsastat vaan mahd. nätisti ja pehmeesti.ei sitä voi pakottaa siihen. sitte ku oot pehmee ja ossaat istuu yms niin hepatki alkaa kulkeeen.huolehit oman ratsastukses kuntoon ja et heppas liikkuu reippaasti jne.peräänanto lähtee siit et takajalat työskentellee ei saa suuhun kajota olleskaan!ihan rauhas ny harjottelet ei oo mittää kiirettä!

• jjeab

peräänanto = hevonen polkee takajalat paremmmin alleen.tämä saavutetaan pohjeavuilla ja istunnalla.voima saadaan takaa eteen niin,että ratsastetaan tempoa vaihdellen ja tehdään paaaaaljon puolipidätteitä.peräänannos hevonen myötää niskastaan ns.muodos ja kantaa itseään tasapainoisesti.

mahdollisimman selkeästi,i hope so you understanding (;

• jjeab

ja tärkeää on myös,että et revi hevosta ohjilla edestä eestaas kasaan..hevonen rupeaa välttelemään kuolaimen vaikutusta ja menettää eteenpäinpyrkimyksensä!

• assi

Mää menin peräänantoa ihan vahingossa vaikka olin ratsastanut vain 21 kertaa

• _katherine_

assi //
      Peräänantoon ei hevosta saa vahingossa. Hevonen voi kulkea kaula kaarella, ilman että ratsastaja tekee mitään, mutta peräänannossa se ei kulje.

• assi

Hevonen totteli myös apujani paremmin.

• assi

MUN RATSASTUKSENOPETTAJANI SANOI NIIN ETTÄ ÄLÄ ALA SELITTÄÄ SE TIETÄÄ EHK VÄHÄ PAREMMPIN KUN SÄÄ!!

• lollllllllllllllllll

no wau assi.huomaa heti et siel on joku keskenkasvune wannaberatsasjalikka

• assi

:( Mua iha oikeesti alko itkettää toi sun kommentti.Pyydän anteeksi kaikilta ,että olen olemassa:(Olen myös pahoillani _katherine_:lle ,että kirjoitin noin.Olin elämässäni edes ylpeä yhdestä asiasta minkä tein,mutta sekin on vain tyhmä asia.En tiedä miksi olen näin tyhmä.

• assi

Olen niin tyhmä!! En koskaan tee mitään hienoa.Ajattelin ,että voisin vain kirjoittaa tänne ,että lopputunnista kun olin rentona niin sitten menin peräänantoa.Opettajani kehui minua ja sanoi ,että:Hyvä hyvä juuri noin.Olin tooodella innoissani et jee vihdoin tein jotain oikein!!Menin sitten tänne kirjottamaan sen ja sain haukut niskoilleni.Minua haukutaan ihan kaikkialla:koulussa,täällä kaikissa virtuaalimaailmoissa,omassa kodissani ja kaikissa harrastuksissani.Ja kun vihdoin ei haukuttu niin vähän ajan päästä PAM mua haukutaan.

• hebbbbbbbbba
        assi kirjoitti:

Olen niin tyhmä!! En koskaan tee mitään hienoa.Ajattelin ,että voisin vain kirjoittaa tänne ,että lopputunnista kun olin rentona niin sitten menin peräänantoa.Opettajani kehui minua ja sanoi ,että:Hyvä hyvä juuri noin.Olin tooodella innoissani et jee vihdoin tein jotain oikein!!Menin sitten tänne kirjottamaan sen ja sain haukut niskoilleni.Minua haukutaan ihan kaikkialla:koulussa,täällä kaikissa virtuaalimaailmoissa,omassa kodissani ja kaikissa harrastuksissani.Ja kun vihdoin ei haukuttu niin vähän ajan päästä PAM mua haukutaan.

Elämä potkii päähän minkäs tekkee...mutta se opettaa vahvaksi :3

• mmmmmmmn

elämä on paskaa.parempi totutella

• assi

Anteeksi pyyntö?? No newer minde.

• assi

Ja tiedoks vaa oon vast kymmenen-vuotiass.

• mietis vielä
        assi kirjoitti:

Ja tiedoks vaa oon vast kymmenen-vuotiass.

Assi, taidat olla tunteet pinnassa elävä tyttönen. Tunteethan on hyvä juttu, mutta joillakin ne heittelee ihan laidasta laitaan niin että niiden ihmisten kanssa on vaikea edes jutella.

Hieno juttu, että olit saanut kehuja ratsastusopettajalta! Saahan sen täällä sanoakin ja olla ylpeä itsestään.

_katherinen_ huomautus siitä, ettei peräänanto tarkoita vain kaulan kaarevuutta oli kuitenkin ihan aiheellinen. Tämä on hyvä muistutus mihin väliin vain, ihan juuri sen takia, että joko sinä, tai sitten ihan joku muu keskusteluja lukeva on voinut erehtyä asiasta. Sehän olisi kovin ikävä juttu niille hevosille, ja myös huono juttu ratsastajillekin, eikö vain?

Tuo sun ajatus siitä että kaikkialla aina kaikki haukkuu? Mietis vähän...

Jos sun kommentti on "MUN RATSASTUKSENOPETTAJANI SANOI NIIN ETTÄ ÄLÄ ALA SELITTÄÄ SE TIETÄÄ EHK VÄHÄ PAREMMPIN KUN SÄÄ!!"

niin siihen tuleva kommentti "no wau assi.huomaa heti et siel on joku keskenkasvune wannaberatsasjalikka" on yksi tapa kuvata sun käytöstäsi tuossa kommentissasi.

On olemassa haukkumista jonka saa niskaansa ihan syyttömänä, mutta on olemassa myös haukkumista johon antaa syyn omalla käytöksellään, ja kaikkea siltä väliltä.

Ennen kuin vaivut kokonaan itsesääliin niin mietis vielä, mikähän osa kaikkialla tulevista haukuista on syyttömästi saatuja, ja mihin haukkuihin voit ehkä omalla käytökselläsi vaikuttaa? Ei tarvi pyytää anteeksi koko olemassa oloaan, se on vähän ylidramaattista diivailua.

Tuo kaikki, tunteiden heittely, yliherkkyys, ylidramaattisuus, on varmastikin joku ikääsi kuuluva vaihe. Mutta mitä aikaisemmin siitä pikkuhiljaa pääset eteenpäin kehittymään, sitä helpompi muiden on tulla sun kans juttuun ja sitä kivempaa sulla itselläsikin on.

• lollllllllllll

Joo mut ku assi on vaa niin wannabe oikeesti ja mun mielestä se on ansainnu noi haukut vaikka se sanois jollekki huomenta niin sitä pitäis haukkua.

• mietis vielä

"vaikka se sanois jollekki huomenta niin sitä pitäis haukkua"

Nooo, mitähän erityisesti tuollainen käytös kertoisi sitten sinusta ja sinun ongelmistasi itsesi ja muiden kanssa? ;)

Vaikka ei jostakusta tykkäisikään, vaikka tykkäämättömyyteen olisi syytäkin, niin asialliseen käytökseen ( = "hyvää huomenta" ) vastataan asiallisesti tai sitten on itsessäkin jotain vikaa.

Vaan eipähän keskustelupalstalla tiedä kuka on mitäkin, mielikuvitusihmisten kanssa täällä enemmän tai vähemmän vaan jutellaan :)

• assi

Kiiti tyyppi mietis vielä:Ja muuten aivan sama jos mua pitäis haukkua ku mulle sanoo huomenta.

• 0358723895789027

Ootte kaikki vaa jotai alle 10 vuotiait likkoja joista on tosi jännää kirjottaa tänne ja haukkuu toisia

• assi

Mää oon kymmen-vuotias ja mää en oo haukkunu ketään.Ja minun mielestäni kymmen vuotiaat osaa jo kirjoitella ihan järkeviä juttuja.

• _katherine_

assi //

Moni 10-vuotias osaa kirjoittaa järkeviä, mutta sun jutut on kaukana järkevästä ja asiallisesta.

• myhhh

niimpä...

• assi

Ole jo hiljaa mää en oo haukkunu sua kertaakaan,joten mitä sää sitte alat tollee???Mää pyysin jo sulta anteeks!!

• assi
        myhhh kirjoitti:

niimpä...

Ja samoin sinä...:(

• myhh
        assi kirjoitti:

Ole jo hiljaa mää en oo haukkunu sua kertaakaan,joten mitä sää sitte alat tollee???Mää pyysin jo sulta anteeks!!

niimpä niin.taas vauhdissa

• assi
        myhh kirjoitti:

niimpä niin.taas vauhdissa

Ole hiljaa ja hanki elämä!

• hohhoijjaakkaaaaa
        assi kirjoitti:

Ole hiljaa ja hanki elämä!

Todellakin näkee kuinka asiallista tekstiä sulta taas tulee. Järkevä ja asiallinen assi tosiaankin...hahahaha...

• hohhoijjakkaaaaaaaaa
        hohhoijjaakkaaaaa kirjoitti:

Todellakin näkee kuinka asiallista tekstiä sulta taas tulee. Järkevä ja asiallinen assi tosiaankin...hahahaha...

Täs keskustelussa oli kyse jostain muusta kuin assin draamailusta.Ehkä olis aika lopettaa kaikkien ja siirtyä muualle!

• assi

No olin ajatellut ihan samaa:DJoten sain sen hevosen peräänantoon(jonka todellakin sain-_-)Niin minun jalkani olivat tooooodella rentoina:D Tämä kyseinen hevonen menee aina todella reippaasti.Silloin hevonen vähän hidasti.Minä jotenkin menin sen mukana satulassa ylös ja alas.Ratsastus oli todella mukavaa:)Tämä hevonen totteli apujanikin paaljon paremmin.
      P.SNe jotka on ratsastanut Jkl:llän ratsastuskoululla tietää Riitan.Ja,että se on todella reipas:)

• assi

Joten laita jalat pitkiksi ja rennoiksi.Ja yritä mukautua mahdollisemman hyvin hevosen liikkeisiin.Ohjatkin todella rennoiksi.

• minä vain...........

Assi hei, ei millään pahalla, mutta taidat olla aika moinen draamakuningatar. Voisit myös miettii kannattaako sun neuvoa muita ihan kauheesti jos et ole itsekkää saanut hevosen kuin kerran peräänantoon... Tälläsiä mietin.

Itse opin saamaan hevoseni peräänantoon käymällä säännöllisesti tunneilla. Kun omat taidot kehittyvät niin se käy ihan huomaamatta. Parhaiten onnistuu kun saa hevosen/ponin vetreäksi ja lämmittelee sen hyvin. Erillaiset kiemura-urat ovat hyviä, myötää hyvin käsillä äläkä unohda ulko-ohjaa. : )

• peräänanto

peräänannon saa vain ainoastaan ratsastamalla. Hevonen ratsastetaan kevyeeksi edestä (herkkä suustaan/ "hyväksyy" kuolaimen) ja takapää enemmän alle eli astuu pidempää askelta. Se tulee vain oikein ratsastamalla joten älkää turhaan yrittäkö jos ette osaa kunnolla ratsastaa.

• assi

Joo..Mut kyllä noi kaikki on totta joita mä neuvoin..

• assi

Vai eikö ollu:DJos ei ollu niin saa korjata otan neuvoja vastaan:)

• hämmästynyt lukia

huhhu:D nyt taidetaa olla vähä poikettu aiheesta ;)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      43
      2488
    2. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      74
      2467
    3. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      73
      2362
    4. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      51
      2122
    5. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      32
      1867
    6. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      84
      1685
    7. Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista

Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      21
      1133
    8. Riikka runnoo! sähkön hinta +25 %, bensan hina +16 %

Euron bensa! Tuo legendaarinen persujen vaalilupaus. Sannan hallitus pudotti sähköenergan alv:n 10 prosenttiin, Riikka r
      Maailman menoa
      7
      1014
    9. Rakastan sinua hiljaisuudessa

Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi
      Rakkaus ja rakastaminen
      41
      995
    10. Eläköön kuningas, kuningas on kuollut

Heikki Nivala kaatui kuin mies. Kavaltaja käveli juuri edelliseen toukokuun kokoukseen hankkimansa puku päällä. Eläköön
      Kemijärvi
      56
      876
    Aihe