Tottahan se on, että jos ei ole kokenut, niin ei voi tietää ainakaan samalla tavalla kuin henkilö joka on kokenut. Mutta kun
* lapsettomalle sanotaan että "odotahan kun sulla on lapsia"
* äippälomailevalle että "odotahan kun yrität käydä samalla töissä"
* vauvan vanhemmalle että "odotahan kun tulee uhmaikään"
* kouluikäisen äidille "odotahan kun tulee murkuksi"
* yhden lapsen äidille että "odotahan kun niitä on kaksi"
* kahden lapsen äidille "mutta ajattelepa jos ne olis ollu kaksoset"
* ydinperheen jäsenelle että "ajattelepas jos yrittäisit pyörittää uusioperhettä" tai "ajattelepa jos olisit yksinhuoltaja" jne.
...niin siinä yhdellä vastaanpanemattomalla kommentilla mitätöidään sen "kokemattomamman" näkemykset, mielipiteet ja kokemukset. Kuka niin haluaa tehdä ja miksi? Riittääkö näillä ihmisillä keskustelukumppaneita, eikä juttu lopu lyhyeen?
Ja jännityksellä odotan tilannetta jossa itse höläytän ensimmäisen vastaavan kommentin =)
"Odotahan, sitten kun..."
6
268
Vastaukset
- ewtrwer
Toi on niin totta! Toinen yhtä ärsyttävä kommentti on "Sellaista se on". jos erehtyy valittamaan jostain. Raskausaikana kun olin uupunut kun nukuin puolen tunnin pätkissä ja sain kuulla "odotahan kun vauva syntyy". Kun sain kuopuksen, sanoi vanha hoitaja kuultuaan, että esikoinen oli vasta vuoden, että "ai kauheeta, kyllä siitä tulee aivan älyttömän vaikeaa". Minä siihen: kyllähän tuo toinen äiti pärjää kaksostenkin kanssa. Hoitaja vastas: ei ole ollenkaan sama juttu, paljon pahempi toi vuoden ikäero. Siitä tilanteesta sitten lähdin suoraan kotiin sairaalasta ja kaikki meni paljon paremmin kuin pelkäsin (kiitos muiden kannustavien puheiden).
- Cloetta...
Huh, onneksi olen säästynyt moisilta kommenteilta tai sitten joku on joskus jotakin vastaavaa sanonut mutten ole noteerannut moista mitenkään.
Ihmisiä on monenlaisia, toisten sammakoista ei kannata tehdä liian isoa numeroa. Jos niitä joku suoltaa jatkuvasti niin ota etäisyyttä tuollaiseen. - aivo-äiti
Ei kannata pyöriä liikaa facebookissa.Omilla aivoilla ajattelu on sallittu.
- Ap
Heh, varmasti totta tuokin, mutta aloittaja on outolintu jolla ei ole edes FB-tunnuksia, ei ole ollut eikä tähän tietoon tule olemaankaan :)
- NäinMeillä
Itse en ole tuohon koskaan sortunut, mielessäni kyllä ajatellut aika useinkin.Esim. yhdellä ystävälläni oli aikoinaan hyvin tarkkoja mielipiteitä vähän vanhempien lasten kasvatuksesta silloin kun hänellä itsellään oli vasta vauva. Ihmetteli suureen ääneen meidänkin lapsia kun en saanut heitä "kuriin", siis nelivuotiasta käyttäytymään kuin pieni aikuinen eli laittamaan aina heti käskemättä kaikki ulkovaatteet siististi naulakkoon yms. En silti alentunut tuota "sitten kyllä näet kun omasi..." lausetta sanomaan vaikka kyllä teki mieli.
No nyt ystävänikään ei enää taida ajatella ihan samoin kun omat lapsensa ovat kasvettuaan hyvinkin puuhakkaita ja omapäisiä ja takit lentävät ihan samalla tavalla vain lattialle sisään tullessa... - -------
Tuo on niin ärsyttävää! Ja tuolle edeltävälle vastaajalle, ettei varmaankaan ole nyt kysymys tuollaisesta tilanteesta, että oikeasti kokematon alkaa päsmäröidä asioissa, joista ei tiedä yhtään mitään. Heille kuuluukin sanoa, että sopii hieman odottaa ja katsoa sitten onko samaa mieltä. Mutta kun tuntuu, että aina jos erehtyy sanomaan jotain positiivista omasta elämäntilanteesta, kuinka hyvin nukutaan yöt, kuinka hyvin lapsi syö, kuinka yleensä jokin asia on hyvin, niin vastaus on tuo "odotahan vain..."
Ja niille kokemattomille rohkaisuksi viiden lapsen kokemuksella: Ei se ei ole totta. Elämästä ei suinkaan tule joka päivä ja viikko ja vuosi aina vain vaikeampaa ja kamalampaa, vaikka jotkut sellaisen kuvan antavatkin. Joskus voi olla vaikeampia aikoja, joskus helpompia, mutta kaikesta selviää ja suurimmasta osasta vieläpä ihan hyvin ja iloisella mielellä.
On muuten huvittavaa, kun kuljen vauvani kanssa kahden jossain ja joku tuntematon tulee antamaan asiantuntevia neuvoja "kokemuksesta tiedän, että sitten kun vauva on uhmaikäinen niin..." Joo, minulla on niitä uhmaikäisiä ollut jo neljä eikä silti ole välttämättä kenenkään kanssa ollut sellaisia kokemuksia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911087
- 123860
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa103825"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten275652- 68559
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait72553Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64552Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54526- 72483
- 50463