Morjes!
Olen pennusta asti korjaillut pientä maksua vastaan kyläläisten pyöriä, mutta 16 vuotiaana menin sitten kesätöihin lähimmän kaupungin korjaamoon. Sieltä sai kyllä kohtuu hyvää palkkaa, mutta en kuitenkaan viihtynyt siellä kolmea kuukautta enempää. Syy oli asiakkaiden kusetus. Pyörän huolto tehtiin siellä välinpitämättömästi ja esimerkiksi vanhoja rasvoja ketjuista ei pesty pois vaan päälle laitettiin vain läheisestä autokorjaamosta ilmaiseksi saadut moottoriöljyt! Työstä otettiin reilusti ylihintaa.
Sieltä lähtien on jäänyt halu kirjoittaa selkokielinen ja kuvallinen pyöränkorjaus opas, joka voisi olla niin painettuna, kuin verkkoversiona. Tarkoituksena ei ole raha, vaan saada ihmiset tekemään itse korjaushommat. Silloin loppuisi asiakkaiden kusetus. Kysymys kuuluu:
Onko olemassa jo hyviä korjausoppaita Suomeksi?
Ja mitä luulette, olisiko ihmisillä kiinnostusta alkaa korjaamaan itse pyöränsä ja säästää reilu satanen vuodessa?
Pyöränhuolto kijoja?
3
135
Vastaukset
- alkup.tuna
Kyllähän tuota tietoa on saatavana, tuskin jää kellään siitä kiinni. Aktiivi harrastajat korjailee ja huoltaa pyöriään jo nyt, marketti mallilla polkevia tuskin korjailut kiinnostaa. Ainakin katukuvasta päätellen ei kiinnostusta ole ollut ja tuskimpa opaskirja asiaa muuksi muuttaa.
- poiuytpoiuyt
Kyllähän tuollainen ilmainen nettiopas kelpaisi ja olisi kiva. On vaan aika iso työ tuollainen tehdä varsinkin kuvallisena. Nimittäin alkaa erilaisia pyörän erikoisempia osia olla niin paljon erilaisia, että jo kuvien saanti kaikista työlästä. Esimerkiksi eri vaihteistomerkeillä omat juttunsa, sitten on napavaihteistot jne. Ja yleensä ne on juuri ne standardeista poikkeavat ratkaisut joihin sitä apua haluaisi hakea.
- wikiwiki
Ohjeita voit laittaa sopivalle wiki-sivustolle, esim. Polkupyöräwikiin http://www.polkupyoraily.net/wiki/Etusivu. Toki voi omankin perustaa. Yhdelle ihmiselle urakka on melkeinpä liian suuri, joten kannattaa käyttää "yhteisöä".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole192146Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi402045Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä181920Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma461357- 731297
Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?
Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?46863Kaunein nimi
Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?56772Farmi-Amski ja Jucci Hellström - Sydämiä satelee - Onko tässä jotain enemmän?
Amskidamski Anne-Mari Tarkkio ja Jucci Hellström olivat samaan aikaan Farmi Suomi -realityssä. Nyt somessa on nähty mat8721Rakastan sinua hiljaisuudessa
Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi32678- 50676