Joku kirjoitti aiemmin:
"Palauttelin tässä mieleeni että kylän raitti ja tori päällystettiin 60-70 luvun taitteessa."
Pitääköhän paikkaansa? Kävin Hyrynsalmella 2000-luvun alkupuolella eräänä kesänä ja kyllä Hyryntie oli silloin vielä soratie, ihan saman näköinen kuin lapsuuteni muistojen 60-luvulla. Sitä oli vasta tuolloin alettu päällystää, työt alullaan. Muistan ihmetelleeni asiaa kovasti siihen malliin, että nytkö ne tien vasta päällystää vaikka koko kylä on jo lähes kuollut.
Onkohan kylään tullut uutta elämää päällystyksen myötä? Kuinka on käynyt?
Hyryntien muistoja 2
27
1009
Vastaukset
- rantalassa juuret
2003 kesällä kylänraittia laitettiin uuteen uskoon.
Kavennettiin sitä entistä "laajakaistaa" , joka oli viitostieltä asemalle saakka.
Ensimmäisessä vaiheessa jonnekin Kiviöntien risteykseen?
Siitä myöhemmin Puolangantien risteykseen?
Liikenneympyrä myös tehtiin tuolloin.
Ensimmäinen soratien päällystäminen lienee ollut kun Tiikkajansalmen silta valmistui 1967?
Katuvalot tulivat myös 60-luvulla?
(jos olet E***n jälkeläisiä. olet jotain sukua) - --
Nyt on kuitenkin uuden päällystyksen saamisen ehtona ollut yksi selvä ehto.
Se että kun kunta näivettyy kokonaan on viimeisen lähtijän rullattava asfaltti hyvälle rullalle Seo:n pihalle uuteen paikkaan viemistä varten ja sammutettava valot ja hävittävä paikalta vähin äänin.- HYVÄ VELI /SIRAR
OO OIKEES VELI / SISAR HYVÄ
- Ja lunta on
Ei heti rullata tartte, kun on kaikki laskettelupaikat ym. palvelut pelaamassa.
- äkkiä pois
Niin, ei tarvitse rullata asfalttia. On niin kova tuo ohikulkuliikenne hiihtokeskuksesta muualle maailmaan. Joku saattaa pysähtyä lähtiessään toisella puolella jokea, kun näkee paikkakuntalaistenkin suosivan sitä seutua.
- Paljon tarjontaa
Ravintola ja Iskun talokin on keskustassa, käykö lomalaiset tansseissa?
- tarjontaa>
aina täyttä, hyvä jos sekaan mahtuu...
- Voe mahotonta!
Kylläpä onnii palaveluo vaekka millä mitalla ja kun vähän vielä soapi ihteäsä etteenpäen revittyö niistä palavelukeitaesta niin jo on Saokkokangas eissä ja nokan peällä hiekkoa ettei paremmasta vällie.
Täyvven palavelun keidas-niminen kyltti vaen Iston pitkään niin alakaapa moailima keäntyö kohilleen kun ryssiin lisäksi etelän variksethi pakkaotuut väkisellä Hyrskälle.
Vituttaase kyllä alakuasukas-aekamiespoekoa sitten kun viepivät turistit vanahoja akkoja myöten naeset Iskulla vaekkei niiltä mittää oo ennenkään herunu ja viinat reppiit persieseen Hallassa kaopan peälle selekään antaat makimoelleen ja pirut vielä pitkäkseen meinovaat haotaosmoalle.
Mitähän vielä muita palaveluja siellä onkaan? - ite olin
Iso kinnunen on ansioitunut mies tänä päivänä . niinkuin muutkin
- e ei e ei
kiireesti ajavat kylän ohi. mitä ne tyhjän perässä.
- Menoksi nyt..
Me ollaan tulossa, parketti taitaa jo olla luistossaan.
- Suosittelen
Iskun talo on korjattu , hyvä tilat pitää tansseja, lattia on uusi ja luistava.
- TYÖSS Ä MKANA
kiitos korjailin aika paljon itsekkin mutta ISO KIITOS KUULU KUITENKIN TALKOOMIEHELLE KYLLÖSELLE ja miullekkin talkoolaisille
- kirjot näkemys
TYÖSS Ä MKANA kirjoitti:
kiitos korjailin aika paljon itsekkin mutta ISO KIITOS KUULU KUITENKIN TALKOOMIEHELLE KYLLÖSELLE ja miullekkin talkoolaisille
.
- osa aika perukkal..
Palveluja löytyy tavan ihmisen tarpeisiin ,joka lähtöön , jos ei oo tarpeeksi , pyörähtää mutkin Kajaanissa . Muualla asuvana ja osa aika Hyrynsalmelaisena (kunnassa kirjoilla) käy jatkuvasti mielessä että on siellä hyvä olla ja elää rauhassa ilman joutavaa vouhtusta omana ihtenään. Minulle sieltä löytyy kaikki mitä tarvihen. Jos luullaan että kaupungissa on kaikkea hienoa ja siellä minä oon jotakin niin,painukaa ihteenne ja miettikää vähän.... Tietenkin kun ei löyvy töitä niin on PAKKO lähteä . Ei äitit kaikki rupea kehosta hautaan ruokkimaan .....tiiätte varmaan.
- nokka lasissa
Niinpä justiisa kun se kaikkein tärkein puutuu, eli työöö ! Eikä se auta asiaa, kun näyttää olevan hyrynsalmelaisilla jo tapana ostaa palvelut ja tuotteet naapuri kunnista. Tällä menolla loppuu ne vähäisetkin työpaikat tältä kylältä. Kussoot ommaan kiuluunsa. Ei sitä loputtomiin jaksa kauniita maisemiakaan ikkunasta ihailla.
- IHMISIKSI VAAN
NIMIMERKILLE "VOE MAHOTON". TIESITKÖ MUUTEN, ETTÄ NIIN METSÄ VASTAA KUN SINNE HUUTAA.EN IHMETTELISI JOS TULET SAAMAAN LÄTTYYSI JATKOSSAKIIN.ONPAHAN TYYLISI SEN KUULOINEN.INHI
- Woe mahotonta!
Alakaako alakuasukasperäkammaritumputtajalla ottaa pattiin?
- lumimies----
ei pidä paikaasa oli muute raitin remontti Hujasen jäljiltä, tuupas nytten näät tilaa täynnäahtaa kylän
- Lakerikengissä
Eiköhän kokeilla Iskun-talon lattiaa, kuuluu olevan jo hyvässä luistossa.
- kiskot veivät etelää
vuonna,68-70,kävin Iskulla tansseissa, josta lähdin mieli tyhjänä kotiin vaikka,
sain tanssia koko illan.Nyt kahdenvuoden sisällä olen käynyt kahteen otteeseen hengellisessä tilaisuudessa,ja olen saanut lähtenyt talolta kiitollisin mielin pois.
- läheltä seurannut
puhutaako viinan myynnistä hyryn raitilla, välillä tosi asioista hyrynraitilla jo kiinostaa kommentoi siitä varmaa riittä aihetta pitkäksi ja paksuksi romaaniksi juttua luulen että joka ikinen hyrynsalmelainen tietää ja suurin sa meistä on ollut asiakas ollut asiakas kuten nykyisin ilmaistaa. kirjoia kokemus perinteitähänon nämäkin miksi näitä ei kirjoitella kuin ... sivuseikkana
- kuihtunut oon
taisi käydtä kun uusi päällyste 03 kuivui niin kuivui koko kunta ja palvelu haihtui sen myötä.
- 34
Siis mikä...palveluko?
- turbokitderbisenda
se oli levottomia aikoja viime vuonna kun kukka hattu tädit kyyli tia katto sälekaihtimien välissä kun tehari terbillä ilman änkkää päästin menemään,metsä raiku kovemmin mitä pönttö rapula aamuna naapurin papalla
huh huh,onnex kukka hattu tädit on rauhottumaan päin - Hoitajat muualla
Onkohan Hyryllä seurakunnan palvelussa hautapaikkojen kastelu ja kukitus, en löytänyt seurakunnan sivulta?
- aatamin aikuinen
"meininki muuttuu aikojen saatossa"
"ennen muinoinkin hilpaistiin, sitä tätä ja tuotakin seurakunnan meiningissä"
"syötiin, juotiin kermat kahvepöydässä, kerjättiin ruustinnalle viemisiä"
"nykyään mm. vinokkaalla vi*jattiin, suurimmat puut pölkyiksi ja kotiin polttopuiksi"
yms. raadollisen kivaa ´, joka on muille "syntiä"
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️662348Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...
Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.1791986Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.431962Viulu vaiennut
Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣301688Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.
Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.1051573Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.
Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä1391293Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost1851273Kyllä tekee kipeää
Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬251166En mä tiedä mitä tapahtuu
siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.9982- 77969