Löytyykö täältä tietoa lihan pakastuksen kestävyydestä?
Meillä kasvatetaan pienimuotoisesti nautoja ja joka vuosi teurastetaan sonni omaan käyttöön.
Viime keväänä teurastettu sonni oli limousine. Nyt viime aikoina sekä paistit ja jauheliha on alkanut maistumaan jollain tapaa valjulta tekotavasta ja mausteista riippumatta. Äitini ja vaimoni mielestä maku johtuu siitä, että samaa lihaa tulee syötyä joka päivä. Itsekin olin ensin samaa mieltä, mutta viikonloppuna kävin steakhousessa kavereiden kanssa syömässä ja pihvit olivat vähintään yhtä hyviä kuin omista lihoista tehdyt pihvit vielä syksyllä.
Elikä pilaako pitkä pakastus lihasta jotain erityistä. Koska päälle päin lihassa ei ole havaittavissa mitään sen paremmin värin, koostumuksen kuin hajunkaan suhteen.
Aikaisempina vuosina ei ole ollut tällaista havaittavissa, mutta aiempina vuosina teuraat ovat olleet huomattavasti pienempiä ja lihat ovat loppuneet 3 - 4 kuukauden jälkeen. Nyt pakastus on kestänyt -32C lämpötilassa noin 7 kuukautta.
Lihan maku
4
562
Vastaukset
- Eräs emäntä
Riippuu ainakin siitä, mihin materiaaliin liha on pakastettu, jos pusseissa paljon ilmaa tai rikkoontuneet pakastamisen aikana tulee "pakastimen maku". Itse en ole huomannut vuodenkaan pakastusajan suuremmin vaikuttavan lihan makuun, kun ovat ilmatiiviissä vakuumipakkauksessa, joka teoriassa säilöön lihan viikkokausiksi ilman pakastustakin.
- näin se menee
Maku muuttuu rasvan härskiintyessä, mutta Limousinessa on aika vähän rasvaa, joten ei pitäisi muuttua, tosin taitaa olla sellainen sääntökin olemassa, että yli kaksi vuotta pakasteessa ollutta lihaa ei saa enää myydä.
Sialla aika on paljon lyhyempi, olikohan niin, että se oli puoli vuotta.- navettapiika
Meillä on ollut lehmä pakkasessa noin vuoden, eikä lihan maussa suurempia muutoksia ole ollut. Sikaa ei kyllä kestä yli vuoden pitää puolivuotta on ehkä sopivan mittainen maksimi säilytysaika. Nyt on roikkumassa aitoa lapikasta saa nähdä kuinka maistuvaa se on..
- Muamuija
Mikä on tuon -32 astetta tarkoitus, tavan pakastin kuitenkin vain noin -20 astetta? Pakastusnopeudella vaikutusta myös lihan laatuun, jos jäätyy hitaasti rikkoutui paljon lihassyitä, jotka sulaessa karkuuttaa nesteet pois lihasta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911097
- 125866
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa103835"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten275652- 69572
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait72553Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64552Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54526- 72483
Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist32473