On normaalia ihmisen käyttäytymistä antaa tuskallisia sähköiskuja toiselle ihmiselle.
Normaali
3
53
Vastaukset
Siitä oli hauska tutkimuskin joskus =)
- n.
Niin oli. Mä katsoin dokumentin aiheesta jokin aika sitten. Mieleen jäi se, että täysin tavalliset, väkivallattomat, kiltit ihmiset antoivat iskuja, vaikka uhri aneli armoa ja pyysi lopettamaan. Jotain 80% ihmisistä jatkoi loppuun saakka, koska auktoriteetti niin käski ja heille vakuuteltiin, että vastuu on kokonaan muilla, ei heillä itsellään. Pieni vähemmistö sitten pisti kampoihin auktoriteetille ja lopetti kesken. Tutkijat selittivät, että nämä oman päänsä pitäjät eivät muuten mitenkään eronneet muista, heillä vain oli kanttia sanoa ei. He olivat oppineet sen taidon aiemmin, mutta sen voi myös opetella.
Pitäisikö nuorisoakin vain kannustaa käymään auktoriteetteja vastaan? Miten opettaisi lasta pitämään kiinni omista arvoistaan? Miten itse oppisi.... Tällaisia siitä tuli mieleen. - M.B.
n. kirjoitti:
Niin oli. Mä katsoin dokumentin aiheesta jokin aika sitten. Mieleen jäi se, että täysin tavalliset, väkivallattomat, kiltit ihmiset antoivat iskuja, vaikka uhri aneli armoa ja pyysi lopettamaan. Jotain 80% ihmisistä jatkoi loppuun saakka, koska auktoriteetti niin käski ja heille vakuuteltiin, että vastuu on kokonaan muilla, ei heillä itsellään. Pieni vähemmistö sitten pisti kampoihin auktoriteetille ja lopetti kesken. Tutkijat selittivät, että nämä oman päänsä pitäjät eivät muuten mitenkään eronneet muista, heillä vain oli kanttia sanoa ei. He olivat oppineet sen taidon aiemmin, mutta sen voi myös opetella.
Pitäisikö nuorisoakin vain kannustaa käymään auktoriteetteja vastaan? Miten opettaisi lasta pitämään kiinni omista arvoistaan? Miten itse oppisi.... Tällaisia siitä tuli mieleen.Hyvä kysymys. Suurin osa tavallisista aikuisista ihmisistäkin on auktoriteettiuskovaisia. Se..on..varmaankin.. sukua ryhmäkäyttäytymiselle?
Ryhmäkäyttäytyminen koetaan turvallisena ja aitona. Poikkeavaa ja kyseenalaistavaa pidetään hankalana. Ja sen yksilön ruotuun laittaminen noudattaa aika pitkälti niitä menetelmiä, joita voisi kutsua narsistisen alistamisenkin välineiksi.. ja luultavasti iskee samoihin kohtiin ihmisessä.
Ryhmäkäyttäytymiseen helposti sujahtavat ihmiset ovat helpommin ohjailtavissa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1141259
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1221143- 1381013
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä45975- 99853
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten317802Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82704Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54636Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist49619Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64592