Kertoisiko joku että saako ykköstyypin diabeetikko jolla on munuaisvikai syödä Uotilan leipomon leipiä, siis ruislimppua, perunalimppua ja uusinta mallaslimppua ja mikä noista olisi paras valinta fosforin kannalta?
Uotilan leivät munuaisvikaselle diabeetikolle
5
556
Vastaukset
- nefropaatikko
Riippuu siitä miten pitkälle munuaisten vajaatoiminta on kehittynyt. Jos ollaan jo esim. predialyysivaiheessa, kannattaa kaikki ruisleipä ja kokojyvätuotteet muutenkin unohtaa, koska fosforin saantia on rajattava reilusti.
Mutta jos sinulle ei vielä ole annettu ruokavalio-ohjeita (proteiinin ja etenkin fosforin rajoitusta), niin en näe esteitä.
Paras vaihtoehto on minusta se, jossa ei ole ruista eikä muutenkaan kokojyväjauhoja eli tuoteseloste kertoo, peruna varmaan menee hyvin. Ja toki suolapitoisuuttakin kannattaa seurata...
Itse diabeettista nefropatiaa sairastavana en söisi noista mitään, mutta toki olenkin jo predialyysivaiheessa. - Fineli kertoo
Fineli kertoo jotakin:
Ruisleipä, uotilan maalaisruislimppu, fazer, täysjyväruisjauho
Fosforia 271.3 mg/100 g
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=31826&lang=fi
Sekaleipä, uotilan perunalimppu, fazer, täysjyväruis-, hiivaleipävehnäjauho
Fosforia 219.4 mg/100 g
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=31827&lang=fi
Noista kahdesta perunalimpussa on vähemmän fosforia.
Mallaslimppua ei löydy Finelistä. Tietoa ei varmaan saa kuin Fazerilta.
Jos leipää ajattelee energialähteenä, pitäisi tietysti katsoa, mistä saa vähiten fosforia kilokaloria kohti. Noiden Finelin linkkien avulla voi tämänkin laskea helposti halutessaan. - limppuja
Voihan prkl, mitä tässä enää voi syödä kun tuo ruisleipä on suurinta herkkua. Mulle on annettu noita rajoituksia mutta noudattaminen pätkii pahasti. Pitäis varmaan terästäytyä mut miten noita fosforeita jaksaa laskea jokasesta suupalasta. Mitä leipiä ja ruokia te syötte? Ja ihan yleensäkin mitä sitten voi syödä? Kertokaa mielellään ihan nimeltä niin ois vähän helpompi valikoida.
- uremmreu
Voihan räkä! Tuo ei ole yhtään mukava ruokavalio, mutta mitäpä sitä ei henkikultansa eteen tekisi. Oletko ollut ravitsemusterapeutin vastaanotolla? Sinne pitäisi jokaisen munuaisongelmaisen diabeeikon päästä. Pyydä lähtete, jos et ole ollut. Fosforin kanssa nyrkkisääntö on, että leivistä käyvät kaikkein vaaleimmat, ranskanleipätyyppiset. Maitovalmisteissa fosforia on myös runsaasti, siksi sitäkin rajoitetaan voimakkaasti. Monissa leikkeleissä ja lihavalmisteissa on myös fosfaatteja. Onko sinulla kalium-arvot nousseet?
- Fineli kertoo
Siltä varalta, että ei ole tuttu:
http://www.musili.fi/fin/ravitsemustietoa/
Pääsee ainakin alkuun.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1181157
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89874Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede18699- 74674
Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat276655- 88653
- 107604
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.49533- 26532
Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet102473