Oon 15 vuotias poika ja kärsin unettomuudesta. Tuntuu että nukkumaan käydessä ajatukset ja koko keho käy 10 kertaisellz nopeudella ja ei väsytä vaikka kello olisi jo 5 aamulla. Joskus joudun valvomaan koko yön jos en saa unta kouluaamuina. Syyn taidan itse jo tietää. Minulla on jatkuva stressi jonka huomaan myös pään lihasten kireytenä ja vatsavaivoista. Lisäksi taidan olla hieman masentunutkin ja perheen kanssa on paljon riitaa. Olen koittanut rentouttavaa musiikkia ja jopa youtuben uni-hypnoosia tuloksetta. Hypnoosi jopa pahensi asiaa sillä seuravana päivänä olin aivan ajatuksissani ja poissaoleva ja yöllä en tuntenut väsymystä lankaan... Voisiko joku auttaa kun alkaa mennä jo epätoivoiseksi tämä. :(
Omituinen ylivireys nukkumaankäydessä
2
509
Vastaukset
- sensimilla ukko
Itselläni oli tuossa iässä täysin sama homma (niska hartia kivut sekä kallonpohjalihasten kireyttä)ja mikä pahinta en lähteny silloin hoidattamaan unettomuuttani. Jossakin vaiheessa alkoivat tulla sydämmen rytmihäiriöt ja muut ei toivotut ongelmat. Siihen aikaan opiskelut kärsivät kovasti yliaktiivisuudesta kun illalla piti mennä nukkumaan niin ukolla oli virtaa niin että olisi vaikka maratonin juossut. 10 vuotta myöhemmin hakeuduin lääkärille jo kroonisen unettomuuden takia, siellä kartoitettiin kaiken maailman syyt mistä unettomuus voisi johtua ja lopulta annettiin lievä ADHD diagnoosi. Lääkkeeksi sain Melatonin joka on ihmisen oma hormooni eikä aiheuta riippuvuutta tai muita huomattavia haittoja itselläni. Sekä Mirtatsapiini (masennuslääke) joka pienillä annoksilla auttaa nukahtamiseen (7,5mg) Mirtatsapiinillä on vain huono puoli siinä että se aiheuttaa aamu tokkuraa ja muita masennus lääkeen sivuvaikutuksia...Jossakin tapauksessa myös miedot rauhoittavat voivat auttaa unen tuloon mutta bentsodiatsepiinit aiheuttavat vahvan riippuvuuden jo pari kk säänöllisen käytön jälkeen joten en suosittele niitä ja harvoissa tapauksissa lääkäri määrää niitä alle 18 v. Myös luontaistuotteista löyttyy paljon rahoittavia kasveja jotka auttavat stressiin ja unettomuuteen osa tehokkaista yrteistä on vain suomessa laittomia enkä kehota niiden käyttöä.
Olet vielä aika nuori mutta suosittelen todellakin että tutkitat itsesi pitkään jatkuva unettomuus (tai nukahtaminen illalla) voi muuttua vakavaksi jos sitä kestää vuosia.
Voimia ja jaksamista et ole yksin unettomuutesi tai vikkautesi kanssa meitä on täällä tuhansia jos ei enemmänkin :) - Tituu
Heippa uneton insomnia!
Hienoa, kun olet lähtenyt hakemaan apua. Sinun ikäisesi ei pitäisi joutua kärsimään tästä ongelmasta, mutta koska näin on niin silloin kannattaa yrittää itseään auttaa. Kehon kohonnut kortisoli taso nostaa elimistön vireystilaa ja stressi lisää kortisolin eritystä ja nämä sitten ruokkivat toisiaan. Sinun pitäisi saada stressi ja kortisoli arvot alas, jotta kehosi pääsee lepotilaan. Sinä voisit saada apua ravontolisisätä esim. e-eba 2-3 kapselia päivässä, b- vitamiinia sekä magnesiumia (joka rahoittaa hermoja). E- eba on auttanut ainakin minua masennukseen ja rauhattomuuteen. Hanki ihmeessä apua ja jos taloudellisesti pystyt niin hankkiudu funktionaalista lääketiedettä edustavan lääkärin juttusille. Sieltä voisit saada suuren avun. Ja toki streessaavat ihmissuhteet ym. olosuhteet olisi hyvä saada kuntoon. Kaikkea hyvää sinulle :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911097
- 125866
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa103835"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten275652- 69572
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait72553Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64552Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54526- 72483
Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist32473