Että tällai Ruotsissa, kohta myös Suomessa:
"Hudiksvall on päätynyt ratkaisuun, jossa jokaiselle oppilaalle ostetaan oma kannettava tietokone. Yhdestä tietokoneesta kunta maksaa vain 3 000 kruunua (337 euroa).
Syy läppäreiden halpuuteen on yksinkertainen. Kalliiden lisenssien ostamisen sijaan ne on varusteltu Ubuntu-käyttöjärjestelmällä. Alun perin kunnan projektivastaava Lars Furubom kokeili Suse Linuxia, mutta päätyi lopulta Ubuntuun.
Tämän jälkeen konsulttiyritys Redpill Linpro kehitti kunnalle oman käyttöjärjestelmävariantin, Hubuntun (Hudiksvall Ubuntu).
Ylläpitokustannusten jälkeenkin Hudiksvall selviää naapurikuntaansa puolta halvemmalla."
http://www.tietoviikko.fi/kaikki_uutiset/linuxkannettavat toivat jattisaastot ruotsissa/a765283
Linux-kannettavat toivat jättisäästöt Ruotsissa
30
223
Vastaukset
- Todella hienoa
Linux tuo säästöä kaikkialla, myös kotona :)
- joo toi on
totta, nyt vaan poistaa siitä sen linuxin ja asentaa tilalle jonkun oikean käyttiksen niin toimiva kone siitä tulee
- Lars Rundqvist
Lars Furubom ei tullut ajatelleeksi, että Hubuntua ei käytä kukaan muu. Siksi kyseisen käyttöjärjestelmän oppimisesta ei ole mitään hyötyä lapsukaisille.
- ????
Oppii käyttämään linux/mac ja windowsinkin graafinen puoli sujunee ok. Windows-komentorivi saattaa jäädä oudoksi.
- kluijy
"Lars Furubom ei tullut ajatelleeksi, että Hubuntua ei käytä kukaan muu. Siksi kyseisen käyttöjärjestelmän oppimisesta ei ole mitään hyötyä lapsukaisille."
Mitäs windowsissa oppii? klick, klick...
Erilaisuus lisää aivojen käyttöä ja vähentää kalkkeutumista.
- knm'
Oikea otsikko:
""Linux-kannettavat toivat jättisäädöt Ruotsissa""- heh ..
Et siis ole tutustunut koulujen windows painajaiseen, jossa koneisiin on asennettu mitä ihmeelisempiä ohjelmia, joita oppilaat eikä opettajat osaa käyttää. Tyyppillisiä ongelmia ovat videoiden toisto, PDF-tiedostojen käsittely ja yleinen hitaus ja jumittaminen.
- ubuntu-käyttäjä
heh .. kirjoitti:
Et siis ole tutustunut koulujen windows painajaiseen, jossa koneisiin on asennettu mitä ihmeelisempiä ohjelmia, joita oppilaat eikä opettajat osaa käyttää. Tyyppillisiä ongelmia ovat videoiden toisto, PDF-tiedostojen käsittely ja yleinen hitaus ja jumittaminen.
Mun kouluaikana Windows-koneet olivat varsinainen painajainen koko koululle. Ensinnäkin koneet olivat täynnä viruksia ja toiseksi mikään ei koskaan toiminut. Ddos-hyökkäykset opettajan konetta vastaan olivat jokapäiväinen jäynä.
Ei pc muutenkaan ollut kovin suosittu, kotona kaikilla oli käytössä Amiga tai jopa c64. Pc:tä ei ollut melkein kellään ja jos olikin niin sitä Windowsia ei ollut kenelläkään, kun dos oli vielä niin paljon toimintavarmempi.
Mutta tämän palstan Windows-peelot ovat niin nuoria, että eivät edes tiedä, että kerran oli aikakausi ennen Windowsia, ennen Microsoftin monopolia. Useimmat palstan kirjoittajista eivät ole koskaan nähneetkään C64:ää tai Amigaa, saati sitten käyttäneet sellaista. Teille nassikoille on isä aina ostanut sen Windows-pc:n.
Tällä palstalla kitisevät Windowsin "erinomaisuudesta" kakarat, jotka eivät ole parempaa nähneet eivätkä ole vaihtoehdoista kuulleetkaan. Osoittaa suoraan nykyisen kouluopetuksen alhaisen tason.
Kasvakaa nyt ensin aikuiseksi niin alatte tajuta miksi se linux on parempi kuin se Microsoftin paskasofta.
- windows 8
"Tämän jälkeen konsulttiyritys Redpill Linpro kehitti kunnalle oman käyttöjärjestelmävariantin, Hubuntun (Hudiksvall Ubuntu)."
Aijjaa, no tämä konsulttiyritys teki varmaan tämän kaiken ilmaiseksi myöskin? =) Ja kaikki asennukset ja ylläpitotoimet, kun linux-boksea ei kukaan muu pysty ylläpitämään paitsi tämä rahan-ahne linux-yritys?
Pääsitte eroon "kalliista" Windows-lisenssimaksuista, tervetuloa vielä kalliimpi linux-tuki. :D- knm'
Hyvä puoli on, että koneet eivät kulu käytössä, kun ei sillä linuxilla voi oikein mitään tehdä.
- ................
Siis noita koneita pystyy ylläpitämään monikin, poikkeuksena Windows-puudelit jotka eivät hallitse tietotekniikkaa vaan ainoastaan "Windows-tekniikan". Ja monesti on todettu että linuxin ylläpitokulut ovat alhaisemmat kuin Windowsin ylläpitokulut, syynä lähinnä pienempi työmäärä kun linux-koneita ei tarvitse jatkuvasti olla virittämässä ja korjailemassa.
- E.V.O
knm' kirjoitti:
Hyvä puoli on, että koneet eivät kulu käytössä, kun ei sillä linuxilla voi oikein mitään tehdä.
Ai Windows-puudeli ei osaa käyttää kuin Windowsia ? Kumma että muut osaavat ja pystyvät tekemään linuxilla saman kuin Windowsilla.
- windows 8
E.V.O kirjoitti:
Ai Windows-puudeli ei osaa käyttää kuin Windowsia ? Kumma että muut osaavat ja pystyvät tekemään linuxilla saman kuin Windowsilla.
"Kumma että muut osaavat ja pystyvät tekemään linuxilla saman kuin Windowsilla. "
noh näytä mulle miten editoit videot ja saundit linuxilla, katot bluu rayt, pelaat windows-pelejä, esim. skyrimiä linuxilla jne jne noin tuhannen kohan verran?
Ja ai niin koodatessasikin varmaan analysoit koodin itse etkä anna ulkopuolisten softien analysoida sitä :D - windows 8
................ kirjoitti:
Siis noita koneita pystyy ylläpitämään monikin, poikkeuksena Windows-puudelit jotka eivät hallitse tietotekniikkaa vaan ainoastaan "Windows-tekniikan". Ja monesti on todettu että linuxin ylläpitokulut ovat alhaisemmat kuin Windowsin ylläpitokulut, syynä lähinnä pienempi työmäärä kun linux-koneita ei tarvitse jatkuvasti olla virittämässä ja korjailemassa.
"syynä lähinnä pienempi työmäärä kun linux-koneita ei tarvitse jatkuvasti olla virittämässä ja korjailemassa. "
Joo ja jäävät vanhentuneiksi versioiksi, kas kun päivitykset rikkoivat legendaarissti CentOS:nkin. Oletko koskaan ihmetellyt että miksi linux-servut on hakkeroiduimpia maailmassa ja linux-botnetit suurimpia?
windows se päivittelee itse itsensä eikä mene rikki päivityksistäkään. Sun juttus on ihan puhdasta satua, olet ehkä nähnyt serverin netissä korkeintaan. - E.V.O
windows 8 kirjoitti:
"Kumma että muut osaavat ja pystyvät tekemään linuxilla saman kuin Windowsilla. "
noh näytä mulle miten editoit videot ja saundit linuxilla, katot bluu rayt, pelaat windows-pelejä, esim. skyrimiä linuxilla jne jne noin tuhannen kohan verran?
Ja ai niin koodatessasikin varmaan analysoit koodin itse etkä anna ulkopuolisten softien analysoida sitä :DVideoita editoinut linuxilla jo kauan, tällä hetkellä työnalla erään VaPePa yhdistyksen oman koulutusvideon päivitys uudistetun kaluston osalta. Jossain välissä pitäisi päivittää myös muu koulutusmateriaali eli paperiversio oppaasta ja kouluttajille tehty esitysgrafiikka (Impressillä tehty, ei Powerpointilla).
Windows-pelejä en pelaa kuten en muitakaan (tietokoneelle on järkevämpääkin käyttöä kuin joidenkin pelin kanssa leikkiminen). Ja miksi jotain paskaa Windowspeliä pitäisi linuxilla pelata ? Jos jostain syystä haluaisin pelata hankkisin siihen sopivan laitteen, tosin ei näin aikuisena enää kiinnosta sellainen teinien puuhastelu.
Koodatessanikin ? Siis mitä koodatessani ? Pitääkö Windowsia käyttäessä koodata jotain ? Eipä onneksi tarvitse linuxilla koodata vaan voi keskittyä käyttämään. - /7\|/7\
windows 8 kirjoitti:
"Kumma että muut osaavat ja pystyvät tekemään linuxilla saman kuin Windowsilla. "
noh näytä mulle miten editoit videot ja saundit linuxilla, katot bluu rayt, pelaat windows-pelejä, esim. skyrimiä linuxilla jne jne noin tuhannen kohan verran?
Ja ai niin koodatessasikin varmaan analysoit koodin itse etkä anna ulkopuolisten softien analysoida sitä :D"Ja ai niin koodatessasikin varmaan analysoit koodin itse etkä anna ulkopuolisten softien analysoida sitä"
mitä tämä tarkoittaa? - /7\|/7\
windows 8 kirjoitti:
"syynä lähinnä pienempi työmäärä kun linux-koneita ei tarvitse jatkuvasti olla virittämässä ja korjailemassa. "
Joo ja jäävät vanhentuneiksi versioiksi, kas kun päivitykset rikkoivat legendaarissti CentOS:nkin. Oletko koskaan ihmetellyt että miksi linux-servut on hakkeroiduimpia maailmassa ja linux-botnetit suurimpia?
windows se päivittelee itse itsensä eikä mene rikki päivityksistäkään. Sun juttus on ihan puhdasta satua, olet ehkä nähnyt serverin netissä korkeintaan."Oletko koskaan ihmetellyt että miksi linux-servut on hakkeroiduimpia maailmassa"
sitä käytetään eniten, joten siihen suunnataan suurin määrä hyökkäyksiäkin.
- ubuntu-käyttäjä
Linuxiin siirtyminen tuo aina suuret säästöt, koska lisenssimaksun maksamisvelvollisuus poistuu, samoin kuin ohjelmistoista maksaminen loppuu kun vaihtaa Windowsin pois ja alkaa käyttää linuxia. Mä olen vuosien varrella säästänyt pelkissä ohjelmisto-, ja lisenssikuluissa niin, että voin mukavasti tehdä parikin pitkää ulkomaanmatkaa vuodessa tai ostaa jotakin muuta paljon järkevämpää kuin immateriaalia.
Kotioloissa Linux säästää vuositasollakin jopa tuhansia euroja rahaa ja sen lisäksi aikaa säästyy kun ei tarvitse taistella virusten ja haittaohjelmien kanssa, eikä palautella ja eheytellä Windowsia.
Mulla Ubuntu toi helpotuksen ja paljon aikaa elämään, kun loppui se Windowsin virittely ja sen kanssa taisteleminen.
Ruotsissa tehtiin viisas päätös, Linux säästää koulunkin mittakaavassa suuret summat rahaa kun ei tarvitse maksaa lisenssimaksuja ja koko Windows-puolen atk-tuelle voi suoraan antaa potkut. Fakta on se, että linuxia käyttävä kunta säästää 50% naapurikuntaan verrattuna kun naapurissa käytetään Windowsia. Linux on aina halvempi.- windows 8
"inuxiin siirtyminen tuo aina suuret säästöt, koska lisenssimaksun maksamisvelvollisuus poistuu, samoin kuin ohjelmistoista maksaminen loppuu kun vaihtaa Windowsin pois ja alkaa käyttää linuxia."
Miten niin? Lisenssihintahan on merkitysetön rahamäärä asennuksiin ja ylläpitoon, mitä pitää maksaa? Ja linuxia pitää ylläpitää enemmän.
"Kotioloissa Linux säästää vuositasollakin jopa tuhansia euroja rahaa ja sen lisäksi aikaa säästyy kun ei tarvitse taistella virusten ja haittaohjelmien kanssa, eikä palautella ja eheytellä Windowsia."
no enpä ole säästänyt itse euron euroa käyttäessäni linuxia, aikaa on mennyt kyllä virittelyyn ja säätämiseen, eikä siltikään vielä toimi kuten haluaisin ja kustomoitavuuskin on näköjään pelkkä myytti ja huomattavan vaikeammin toteutettavissa. Koomista että joudut vielä Vista-aikana taistelemaan virusten ja haittaohjelmien kanssa ja eheytellä windowsia :D Mitä ihmettä oikein säädät siellä windowsissa? Jotain laitonta kenties? Teen susta vihjeen KRP:lle.
Tiesitkös muuten että automaattisen eheytyksen esitoteutus oli jo xp:ssä? en ikinä eheyttänyt levyä seitsemän xp-vuoden aikana ja aina toimi yhtä nopeasti. En tiedä oikeastaan ketään kuka olisi eheytellyt levyä xp:ssä enää.
"Linux säästää koulunkin mittakaavassa suuret summat rahaa kun ei tarvitse maksaa lisenssimaksuja ja koko Windows-puolen atk-tuelle voi suoraan antaa potkut"
Edelleen. Lisenssimaksu on merkityksetön koko systeemissä. Miten ajattelit säästää potkimalla windows-tuen pois ja palkkaamalla uudet ja kalliimmat linux-miehet tilalle? Tuo se vasta kallista on potkia ihmisiä pellolle! - /7\|/7\
windows 8 kirjoitti:
"inuxiin siirtyminen tuo aina suuret säästöt, koska lisenssimaksun maksamisvelvollisuus poistuu, samoin kuin ohjelmistoista maksaminen loppuu kun vaihtaa Windowsin pois ja alkaa käyttää linuxia."
Miten niin? Lisenssihintahan on merkitysetön rahamäärä asennuksiin ja ylläpitoon, mitä pitää maksaa? Ja linuxia pitää ylläpitää enemmän.
"Kotioloissa Linux säästää vuositasollakin jopa tuhansia euroja rahaa ja sen lisäksi aikaa säästyy kun ei tarvitse taistella virusten ja haittaohjelmien kanssa, eikä palautella ja eheytellä Windowsia."
no enpä ole säästänyt itse euron euroa käyttäessäni linuxia, aikaa on mennyt kyllä virittelyyn ja säätämiseen, eikä siltikään vielä toimi kuten haluaisin ja kustomoitavuuskin on näköjään pelkkä myytti ja huomattavan vaikeammin toteutettavissa. Koomista että joudut vielä Vista-aikana taistelemaan virusten ja haittaohjelmien kanssa ja eheytellä windowsia :D Mitä ihmettä oikein säädät siellä windowsissa? Jotain laitonta kenties? Teen susta vihjeen KRP:lle.
Tiesitkös muuten että automaattisen eheytyksen esitoteutus oli jo xp:ssä? en ikinä eheyttänyt levyä seitsemän xp-vuoden aikana ja aina toimi yhtä nopeasti. En tiedä oikeastaan ketään kuka olisi eheytellyt levyä xp:ssä enää.
"Linux säästää koulunkin mittakaavassa suuret summat rahaa kun ei tarvitse maksaa lisenssimaksuja ja koko Windows-puolen atk-tuelle voi suoraan antaa potkut"
Edelleen. Lisenssimaksu on merkityksetön koko systeemissä. Miten ajattelit säästää potkimalla windows-tuen pois ja palkkaamalla uudet ja kalliimmat linux-miehet tilalle? Tuo se vasta kallista on potkia ihmisiä pellolle!" Lisenssimaksu on merkityksetön koko systeemissä."
riippuu vähän. kattelin tuossa erästä tapausta:
koneissa on oletuksena parikymmentä ohjelmaa, joista osa ilmaisia ja osa maksullisia. lisenssi maksuja tulee n. 10 ohjelmasta ja windowsista.
sitten koneisiin on saatavilla lisäohjelmistoja n. 100 kpl ja niillä on jokaisella eri lisenssi hinnat. 100-5000€ ...
ja tällaisen kaltainen säätäminen ei tietenkään ole järkevää:
http://www.toadworld.com/Blogs/tabid/67/EntryId/144/Running-Toad-on-Linux.aspx
kyllä noista hintaa saa kertymään kun työasemia on 3000, mutta silti kustannus on varsin pieni.
it kulut raudan ja softan kanssa ovat aina mitättömiä ja kallista on ainoastaan henkilöstö. parhaat säästöt saa aikaan karsimalla työntekijöitä.
kokemuksesta kuitenkin tiedän, että windows järjestelmän ja verkon ym. ylläpitäminen on niin työllistävää, että vaihtamalla muihin alustoihin siellä missä pystyy voi antaa aika monelle potkut ja siitä tulee säästöjä ihan helvetisti.
yllä mainitussa tapauksessa se ei kuitenkaan ole mahdollista, koska on niin paljon win only softaa käytössä.
- ubuntu-käyttäjä
Windows 8, vedä tumppuus vitun Windows-peelo. Jos et sä ymmärrä, että ohjelman hinta on aina lisenssihinta niin vedä ittes hirteen. Mä en maksa 980 euroa vaikkapa laillisesta photoshopista vaan joko varastan sen ilmaiseksi piratebaysta tai sitten käytän linuxissa ilmaista vastinetta. Enkä maksa satoja euroja tietokoneen hinnassa Windows-lisenssistä. Käytän ilmaiseksi linuxia. Mä otan ilmaiseksi tavalla tai toisella, mutta mitään en maksa.
Ja mä vaihdoin linuxiin nimenomaan siksi, että Windows Vista oli vihoviimeinen painajainen käyttää. Siinä paloi sitä taistelua katsellessa hihat mun sen aikaiselta tyttöystävältäkin. Sä et taida käsittää millaisen painajaisen Vista teki mun elämästäni? Ubuntu toi todella helpotuksen ja säästi aikaa sekä vaivaa. Ja antoi yörauhan.
Windows on liian vaikea ylläpitää ja käyttää. Ubuntu on miljardi kertaa helpompi.- /7\|/7\
minä teen koodia työkseni ja sympatiat kääntyvät noiden kaupallisten softien tekijöiden suuntaan ja sanon, että toimintasi piratebayssa on alhaista.
- windows 8
"Jos et sä ymmärrä, että ohjelman hinta on aina lisenssihinta niin vedä ittes hirteen"
Edelleenkin, ei yritysmaailmassa mitään merkitystä, ja MS:n lisenssihinnat omaa kaikenlaisia ryhmäaleita, opiskelija-aleita jne. Luokkaa muutama kymppi. Se millä on merkitystä esim. yritysmaailmassa, on huolto ja huoltokustannukset, ja sehän on linuxilla kalliimpaa kun ei sitä rikkimennyttä linux-boksia kukaan osaa huoltaa, vaan pitää kallilla tilata taas se linux-firman ukko tunkkaamaan se heidän linuxboksi ylös.
"Mä en maksa 980 euroa vaikkapa laillisesta photoshopista vaan joko varastan sen ilmaiseksi piratebaysta tai sitten käytän linuxissa ilmaista vastinetta"
Sinulla ei ole photoshopilla mitään tekoa elämässäsi, perus valokuvien muokkaukset ja muuntelut onnistuu vaikka irfanviewillä mikä on ilmainen, tai sitten gimpillä. Ammattilaisfirmoille jollain photoshopin hinnalla ei ole mitään tekoa, he tekevät lisenssihinnat takaisin tyyliin muutamalla asiakastyöllä, ja sillä lisenssillä mennäänkin sitten pirun pitkään.
". Enkä maksa satoja euroja tietokoneen hinnassa Windows-lisenssistä"
En minäkään ole maksanut. Brutaali totuus oli se että win7 home premium maksoi 130 euroa josta olen asentanut kolmeen tietokoneeseen windowsin, 130 euroa jaettuna kolmella on muutama kymppi per kone. Vieläkö pitää enempi köyhäillä, työttömilä työnhakijoillakin tuntuu olevan enemmän rahaa kuin sinulla..Niin kerrohan että miksi sinne Amsterdamiin olit lähössä maanpakoon?
"Käytän ilmaiseksi linuxia."
Etkä käytä, sinä käytät ohjelmia, vai käytätkö sähkötuolejakin, sillä sun koneesihan toimii sähköllä?
"Mä otan ilmaiseksi tavalla tai toisella, mutta mitään en maksa.
"
No sittenhän sinut kannattaa ilmoittaa KRP:lle, ip-osotteesi yms yms.
"Ja mä vaihdoin linuxiin nimenomaan siksi, että Windows Vista oli vihoviimeinen painajainen käyttää."
Et vain osaa, perusmiehet ovat itselleen selvittäneet vistan salat ja koukerot. Sen mitä itse sitä käytin dualcorella ja 2 gig ramilla, ihan normaalisti tuo toimi, ja oikeastaan paljon paremiinkin kuin XP.
"Siinä paloi sitä taistelua katsellessa hihat mun sen aikaiselta tyttöystävältäkin"
Haha, mitäs taistelette, surffailkaa vaan iha normaalisti ja kuunnelkaa musaa sillä ja lopettakaa se taistelu ja säätö kun koko ajan selvästi yritätte ylittää itsenne.
"Sä et taida käsittää millaisen painajaisen Vista teki mun elämästäni?"
Olet melko onneton tapaus tietotekniikan saralla vissiin? Tuohan tänne se vista-koneesi niin laitan sen kuntoon ihan ilmaiseksi. Minä lupaan.
"Ubuntu toi todella helpotuksen ja säästi aikaa sekä vaivaa. Ja antoi yörauhan."
Vista tuli jo uniisi?
"Windows on liian vaikea ylläpitää ja käyttää."
Eihän sun tartte sitä ylläpitää kun kaikki on automatisoitu? Mitä ihmettä sä olet siellä oikein rävellellyt? Helmpompi käyttää kuin XP, ja 95% ihmisistä on mun kanssa samaa mieltä, mutta sulla pokeri vain pitää.- ubuntu-käyttäjä
Ja mitä kuvittelet poliisin löytävän asunnostani? Kolme tietokonetta joissa kaikissa on laillisesti ilmaiseksi ladattu Ubuntu ja siihen ilmaiseksi pakettivarastosta ladatut ohjelmat. Asunnossani ei ole mitään sellaista minkä perusteella poliisi voisi epäillä minkäänlaisesta rikoksesta. Ei huumeita, ei aseita, ei räjähteitä tai sellaisten valmistamiseen soveltuvia kemikaaleja, eikä varastettua tavaraa. Ei mitään.
Ubuntun käyttäminen ei ole rikos ja vaikka oliskin, poliisihan ei tule kotiin ilman kotietsintälupaa. Siihen taas tarvitaan suhteellisen kovan luokan rikoksesta epäily, pitää tulla nimittäin vähintään 6kk ehdotonta vankeutta ennen kuin poliisilla on pienintäkään perustetta kotietsinnälle. Ilman sitä lappua käännytän poliisit ovelta tiukasti mutta taipumattomasti.
Windows ajan piratismistani on kulunut niin pitkä aika, että joka ainoa teko on vanhentunut juridisesti siihen pisteeseen, että syyttämisoikeutta ei enää ole.
Että kerohan windows8 millä perusteella meinaat, että poliisi tulee kämppääni? Millä rikosnimikkeellä meinaat, että aikovat tulla hakemaan?
Tässä maassa kansalaisia suojelee poliisilta laki. Asuntoon ei tulla ellei ole suhteellisen kovan luokan rikoksesta epäily.
Voit sä huviksesi ilmoittaa mun ip-osoitteen poliisille, mutta kyllä niillä naama venähtää kun kerrot, että sulla ei ei ole varsinaisesti syytä epäillä mua lähivuosien aikana tehdystä minkäänlaisesta rikoksesta. Varsinkaan kun sulla ei ole minkäänlaista näyttöä mistään rikoksesta. Ja mun naapurit kertovat suoraan, että tässä asunnossa ei ole tapahtunut mitään rikokseen viittaavaa. Enkä ole edes metelöinyt kun en käytännössä ikinä ole kotonakaan, joten ei pääse siitäkään kukaan valittamaan tässä talossa. Suomessa on velvollisuus olla jossain kirjoilla, se ei tarkoita, että ko. paikassa olisi minkäänlaista läsnäolopakkoa. Ja pian olen muutenkin Amsterdamissa, joten poliisi löytää tyhjän asunnon.
On se poliisille helvetin mahtava saalis löytää kolme laillista ubuntu-konetta eikä mitään muuta mielenkiintoista sen lisäksi.
Ole hyvä, ilmoita poliisille jos siltä tuntuu. Kerro nyt kuitenkin mistä rikoksesta aiot epäillä? Otin Windowsiin piratebaysta viimeksi niin monta vuotta sitten, että joka ainoa imutus on juridisesti vanhentunut vitun kauan sitten. - windows 8
ubuntu-käyttäjä kirjoitti:
Ja mitä kuvittelet poliisin löytävän asunnostani? Kolme tietokonetta joissa kaikissa on laillisesti ilmaiseksi ladattu Ubuntu ja siihen ilmaiseksi pakettivarastosta ladatut ohjelmat. Asunnossani ei ole mitään sellaista minkä perusteella poliisi voisi epäillä minkäänlaisesta rikoksesta. Ei huumeita, ei aseita, ei räjähteitä tai sellaisten valmistamiseen soveltuvia kemikaaleja, eikä varastettua tavaraa. Ei mitään.
Ubuntun käyttäminen ei ole rikos ja vaikka oliskin, poliisihan ei tule kotiin ilman kotietsintälupaa. Siihen taas tarvitaan suhteellisen kovan luokan rikoksesta epäily, pitää tulla nimittäin vähintään 6kk ehdotonta vankeutta ennen kuin poliisilla on pienintäkään perustetta kotietsinnälle. Ilman sitä lappua käännytän poliisit ovelta tiukasti mutta taipumattomasti.
Windows ajan piratismistani on kulunut niin pitkä aika, että joka ainoa teko on vanhentunut juridisesti siihen pisteeseen, että syyttämisoikeutta ei enää ole.
Että kerohan windows8 millä perusteella meinaat, että poliisi tulee kämppääni? Millä rikosnimikkeellä meinaat, että aikovat tulla hakemaan?
Tässä maassa kansalaisia suojelee poliisilta laki. Asuntoon ei tulla ellei ole suhteellisen kovan luokan rikoksesta epäily.
Voit sä huviksesi ilmoittaa mun ip-osoitteen poliisille, mutta kyllä niillä naama venähtää kun kerrot, että sulla ei ei ole varsinaisesti syytä epäillä mua lähivuosien aikana tehdystä minkäänlaisesta rikoksesta. Varsinkaan kun sulla ei ole minkäänlaista näyttöä mistään rikoksesta. Ja mun naapurit kertovat suoraan, että tässä asunnossa ei ole tapahtunut mitään rikokseen viittaavaa. Enkä ole edes metelöinyt kun en käytännössä ikinä ole kotonakaan, joten ei pääse siitäkään kukaan valittamaan tässä talossa. Suomessa on velvollisuus olla jossain kirjoilla, se ei tarkoita, että ko. paikassa olisi minkäänlaista läsnäolopakkoa. Ja pian olen muutenkin Amsterdamissa, joten poliisi löytää tyhjän asunnon.
On se poliisille helvetin mahtava saalis löytää kolme laillista ubuntu-konetta eikä mitään muuta mielenkiintoista sen lisäksi.
Ole hyvä, ilmoita poliisille jos siltä tuntuu. Kerro nyt kuitenkin mistä rikoksesta aiot epäillä? Otin Windowsiin piratebaysta viimeksi niin monta vuotta sitten, että joka ainoa imutus on juridisesti vanhentunut vitun kauan sitten."Ole hyvä, ilmoita poliisille jos siltä tuntuu. Kerro nyt kuitenkin mistä rikoksesta aiot epäillä? Otin Windowsiin piratebaysta viimeksi niin monta vuotta sitten, että joka ainoa imutus on juridisesti vanhentunut ***** kauan sitten"
Pirate baytä ei ollut edes 14v. sitten jolloin rikos olisi vanhentunut. Näyttöä alkaa olemaan pikkuhiljaa sun tekemisistä, ja suomi24:n ylläpito tietää sinun ip-osoitteesi.
Mainitsit myös jonkun menneen tyttöystävän, ehkä harrastitte liian äänekästä seksiä tuolloin ja se on taas kotirauhan häirintää. Ilmoitukset siitäkin laitetaan vetämään. - ubuntu-käyttäjä
windows 8 kirjoitti:
"Ole hyvä, ilmoita poliisille jos siltä tuntuu. Kerro nyt kuitenkin mistä rikoksesta aiot epäillä? Otin Windowsiin piratebaysta viimeksi niin monta vuotta sitten, että joka ainoa imutus on juridisesti vanhentunut ***** kauan sitten"
Pirate baytä ei ollut edes 14v. sitten jolloin rikos olisi vanhentunut. Näyttöä alkaa olemaan pikkuhiljaa sun tekemisistä, ja suomi24:n ylläpito tietää sinun ip-osoitteesi.
Mainitsit myös jonkun menneen tyttöystävän, ehkä harrastitte liian äänekästä seksiä tuolloin ja se on taas kotirauhan häirintää. Ilmoitukset siitäkin laitetaan vetämään.Piratismin tai muun ei vakavan rikoksen vanhentuminen Suomen laissa
sakkoa tai enintään vuosi, syyteoikeuden vahnentuminen 2 vuotta.
Luovuin Windowsista paljon kauemmin kuin 2 vuotta sitten. Eli piratebayn sen aikainen käyttöni on juridisesti vanhentunut kauan sitten.
Sun kannattais windows8 tutustua lakiin eikä esittää tyhjiä poliisiin liittyviä uhkauksia. Piratismi ei sitäpaitsi ole rikos, jonka nojalla poliisi ylipäätään tulee kotiin, koska piratismi ei johda yleensä ensinnäkään vankeustuomioihin ja toiseksi se ei ole peruste kotietsinnälle, etenkin kun se on asianomistajarikos,eli loukatun tahon (tekijänoikeusjärjestö) pitäisi olla tehnyt siitä ilmoitus. Sinun ilmoituksellasi ei ole painoarvoa, koska sinulla ei ole näyttöä etkä kykene näyttämään että sinun tekijänoikeuttasi mihinkään olisi kukaan loukannut.
Miten tahansa äänekästä seksiä saa harrastaa kotonaan. Naapureilla ei ole mahdolisuuksia näyttää toteen, että seksin aikainen ääni häiritsee millään tavalla. Sitäpaitsi kerrostalo-oloissa ilmoitustie ei ole poliisi vaan isännöitsijä ja ennen sitä käydään ihan henkilökohtaisesti sen meteliä pitävän naapurin ovella sanomassa, että josko viitsit olla hiljempaa. kotirauhan häirintä ei sitäpaitsi sisällä metelöintiä, kotirauhan häirintä alkaa vasta kun toisen kämppään mennään häiritsemään sitä korirauhaa.
Sä olet vähän vitun tyhmä idiootti etkä tunne lakia pätkän vertaa. Mä olen lukenut lakia ja osaan käyttää sitä varsin sujuvasti myös poliisia vastaan. - ubuntu-käyttäjä
ubuntu-käyttäjä kirjoitti:
Piratismin tai muun ei vakavan rikoksen vanhentuminen Suomen laissa
sakkoa tai enintään vuosi, syyteoikeuden vahnentuminen 2 vuotta.
Luovuin Windowsista paljon kauemmin kuin 2 vuotta sitten. Eli piratebayn sen aikainen käyttöni on juridisesti vanhentunut kauan sitten.
Sun kannattais windows8 tutustua lakiin eikä esittää tyhjiä poliisiin liittyviä uhkauksia. Piratismi ei sitäpaitsi ole rikos, jonka nojalla poliisi ylipäätään tulee kotiin, koska piratismi ei johda yleensä ensinnäkään vankeustuomioihin ja toiseksi se ei ole peruste kotietsinnälle, etenkin kun se on asianomistajarikos,eli loukatun tahon (tekijänoikeusjärjestö) pitäisi olla tehnyt siitä ilmoitus. Sinun ilmoituksellasi ei ole painoarvoa, koska sinulla ei ole näyttöä etkä kykene näyttämään että sinun tekijänoikeuttasi mihinkään olisi kukaan loukannut.
Miten tahansa äänekästä seksiä saa harrastaa kotonaan. Naapureilla ei ole mahdolisuuksia näyttää toteen, että seksin aikainen ääni häiritsee millään tavalla. Sitäpaitsi kerrostalo-oloissa ilmoitustie ei ole poliisi vaan isännöitsijä ja ennen sitä käydään ihan henkilökohtaisesti sen meteliä pitävän naapurin ovella sanomassa, että josko viitsit olla hiljempaa. kotirauhan häirintä ei sitäpaitsi sisällä metelöintiä, kotirauhan häirintä alkaa vasta kun toisen kämppään mennään häiritsemään sitä korirauhaa.
Sä olet vähän vitun tyhmä idiootti etkä tunne lakia pätkän vertaa. Mä olen lukenut lakia ja osaan käyttää sitä varsin sujuvasti myös poliisia vastaan.Ai niin, Suomi24.fi ei muuten tiedä ip-osoitettani, koska käytän anonyymiteettiin johtavia tor-verkkoja, jolloin mun ip-osoitteeni on ollut koko ajan jossain vinku intiassa, tai vaihtunut nopeasti USA:han, sitten esimerkiksi Venäjälle ja niin pois päin. Siksi toiseksi ip-osoite ei enää nykyisin todista yhtään mitään, koska se vaihtuu randomisti joka kerta kun sammutat modeemilaitteen muutenkin.
Siksi toiseksi olen kirjoittanut palstalle suurimman osan kirjoituksistani muualta kuin kotoa. Olen kotona minimaalisen vähän ylipäätään. - hei älä nyt
ubuntu-käyttäjä kirjoitti:
Ai niin, Suomi24.fi ei muuten tiedä ip-osoitettani, koska käytän anonyymiteettiin johtavia tor-verkkoja, jolloin mun ip-osoitteeni on ollut koko ajan jossain vinku intiassa, tai vaihtunut nopeasti USA:han, sitten esimerkiksi Venäjälle ja niin pois päin. Siksi toiseksi ip-osoite ei enää nykyisin todista yhtään mitään, koska se vaihtuu randomisti joka kerta kun sammutat modeemilaitteen muutenkin.
Siksi toiseksi olen kirjoittanut palstalle suurimman osan kirjoituksistani muualta kuin kotoa. Olen kotona minimaalisen vähän ylipäätään.noin pienestä pillastu, kyllähän me kaikki arvataan missä se sun telttas on missä sä kesät talvet palelet
- kkhhkkkjju
Hubuntu? Eikö swedubuntu kelvannut? Linux hieman erilaisille miehille.
- 181
Erilaisille. Haavistolaisille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911107
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa110891- 125886
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten278675- 76648
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait73603Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64572Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54546Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist38510- 72483