Koulukiusatun pelko

aina pelkäävä?

Kirjoitan nyt tämän tänne, kun en parempaa paikkaakaan löydä. En voi puhua asiasta edes parhaalle ystävälleni, en ole koskaan sanonut näitä juttuja ääneen tai edes pystynyt kirjoittamaan paperille.

Minua on kiusattu ekaluokasta saakka. Kun olin pieni (80-luvun lopulla), isäni joutui lähtemään kodista alkoholiongelman vuoksi. Äiti ja minä muutimme toiselle puolelle kaupunkia ja aloitin pian ekaluokan. Pian koulun aloittamisen jälkeen luulin että samalla luokalla oleva poika olisi ystävä, sillä olin edellisessä asuinpaikassani ystävä naapurin samanikäisen pojan kanssa. En siis siinä iässä kokenut mitään outoa siinä, että olisin pojan kanssa hyviä ystäviä.

Pian tämä uusi poika tekikin ikävän tempun. Kouluni vieressä oli pieni villiintynyt koivikko, jossa lapset leikkivät joskus koulun jälkeen, mutta harvoin siellä kukaan kävi. Poika vei minut mukanaan koivikkoon. Siellä poika kaatoi minut selälleni ja veti housut jalastani, sitten huusi kavereilleen, jotka oli pusikon takana piilossa. Muistan kuinka pojat nauroivat ja huusivat minulle, kun pistin housut jalkaan ja juoksin itkien pois.

Kun seuraavina päivinä kävin koulussa, useampi ja useampi poika tiesi tapahtuneesta ja minulle huudeltiin välitunneilla. Koulun jälkeen minua seurattiin kotimatkalla, ja erityisen hauskaa pojilla tuntui olevan silloin, kun he hyppäsivät jostain piha-aitojen takaa ja tuuppasivat minut kumoon. Reppuani heiteltiin ja leviteltiin ajoteille ja ojiin.

Äidilleni en koskaan mitään kertonut, koska hän teki kahta työtä ja nukkui iltaisin. En saanut häiritä. Kun kerroin asiasta opettajalleni, hän kohautti olkapäitään ja sanoi, ettei voinut asiaan puuttua, koska koulumatkalla tapahtuneet asiat eivät kuulu kouluun. Opettaja ei halunnut puuttua asiaan, joka tapahtui hänen työaikansa ulkopuolella. Muutaman vuoden kuluttua pelkäsin kouluun menoa jo niin paljon, että pinnasin jatkuvasti koulusta. Äitini sai kuulla pinnauksesta ja vei minut sen jälkeen joka päivä kouluun, mutta siksi, että todella menisin kouluun, ei siksi, että hän tietäisi kiusaamisesta. Ja silloinkin jouduin kulkemaan yksin koulusta takaisin kotiin. En koskaan kulkenut samaa reittiä kahdesti, kiersin vaikka kilometrejäkin kiertoteitä.

Seuraavat viisi vuotta minun perääni huudeltiin missä vain ja kimppuuni hyökättiin missä vain. Eräs muutamaa vuotta vanhempi poika seisoi kerran bussipysäkillä ja alkoi huudella minulle ajaessani pyörällä ohi. Pysäkillä oli muitakin ihmisiä ja muistan vielä, miten minua hävetti, vaikka puheissa ei ollut mitään perää. Muistan miettineeni sitäkin, miksi ne muut ihmiset eivät voineet sanoa mitään, vaikka poika ihan selvästi kiusaa nuorempaa lasta.

Toinen poika yritti potkaista minua päähän, kun kävelin kotiin kaupasta. Hän tuli pyörällä minua vastaan ja jos ei olisi etukäteen alkanut huudella minulle, en olisi ehtinyt väistää.

Yksi taas soitteli minulle iltaisin. Hän pyysi minua aina "treffeille" johonkin etäiseen ja hiljaiseen paikkaan. Kieltäydyin ja muutaman minuutin päästä minulle soitti tyttö, joka teeskenteli olevansa sama poika, ja kysyi uudestaan. Kun sanoin tunnistavani hänen äänensä viereisluokan tytöksi, sain naurut ja luurin korvaan.

2

72

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aina pelkäävä

Jatkan, kun viestistä tuli liian pitkä:

Pahinta näissä tapauksissa on se, etten itse tuntenut ketään näistä huutelijoista. Jokainen vastaantuleva poika saattoi yllättäen käydä kiinni tai huudella hävyttömyyksiä. Pelkäsin jokaista. Pelkään edelleen sen ikäisiä poikia, vaikka tapahtuneesta on jo yli 20 vuotta.

Tuon pojan tempun takia minulla on nyt kolmikymppisenä paniikkihäiriö. Mietin itsemurhaa usein iltaisin, vaikka minulla ei ole siihen enää mitään järkevää syytä. Olen käynyt psykologeilla yläasteelta lähtien, mutta se ei ole auttanut. Pelkään vain kaikkea. Olen joutunut aikuisena työpaikkakiusatuksi. Opiskelussa olen kyllä onnistunut, sillä yläasteen jälkeen pystyin opiskelemaan kaksi ammattia. Kunnon työpaikkaan en pysty hakeutumaan, en pärjää haastatteluissa.

Eniten kärsin siitä, etten varmaan koskaan tule luottamaan keneenkään mieheen niin paljon, että pystyisin seurustelemaan, tai menemään naimisiin, tai hankkimaan lapsia. Se satuttaa enemmän nyt, kun omat ystäväni ovat aloittaneet perheensä. Satuttaa, että minulta vietiin se pois. Ironista, että minua haukuttiin ekaluokalta lähtien huoraksi, jakorasiaksi ja vaikka miksi, enkä ole koskaan pystynyt olemaan miehen kanssa.

En ole juurikaan muistellut kouluaikojeni tapahtumia viimeiseen kymmeneen vuoteen. Olen ollut tyytyväinen siitä, että saan olla nykyisin rauhassa. En liiku missään enkä uskalla riskeerata kauan odottamaani näkymättömyyttäni. Olen vaihtanut nimenikin.

Nyt viime viikolla työpaikallani törmäsin mieheen, joka tunnisti minut, tiesi, missä olin asunut. Kaikki pelko tuli yhtäkkiä takaisin, alkaako tämä taas? Kertooko hän kavereilleen, tuleeko joku huutelemaan työpaikalleni? Seuraako joku minua kotiin? Mitä voin tehdä, jos kiusaaminen alkaa taas?

Minulla ei ole niin läheistä ihmistä, jolle pystyisin kertomaan tästä, joten olisin hyvin kiitollinen, jos joku voisi tarjota ulkopuolisen näkökulman.

• Väsynyt opiskelija

Olen myös koulukiusattu, paitsi ei näin pahasti, minua nimiteltiin, lyötiin ja tavaroita vietiin. Valitettavasti opettajat ovat voimattomia myös kiusaamiselle koulussa. Olen kyllä kohdannut osan kiusaajista lukiossa ja he olivat jo sen verran kasvaneita ihmisinä, että oli ihan mukava keskustella neutraaliasioista. Vaikka sisimmässä tunnen vieläkin kaunaa heitä kohtaan ja olen nyt vähän päälle parikymppinen mies.
      Entisistä kiusaajista voin sanoa sen verran, että he tuskin enää tulevat kiusaamaan sinua ja jos kiusaaminen tapahtuu, niin se on jo poliisi asia (niin kuin itse asiassa oli myös koulu-iässäsi), eli soita poliisille. Mutta todennäköisesti he vaan haluavat keskustella entisen koulukaverin kanssa. Ainoa asia mihin kannattaa valmistautua, on vanhan "lempinimen" lausuminen, mikä tapauksessasi voi olla hyvin ärsyttävä ja tuoda vanhoja muistoja mieleen. Muista kuitenkin, etteivät he enää tarkoita sitä loukkaavana, vaan muistelevat lapsuuttaan.
      Kiusaajat, niin kuin suurin osa terveistä ihmisistä kyllä kasvavat ihmisinä aikuistuessa, mutta suurin osa ei ikinä ymmärrä, millaisia vaikutuksia heidän lapsuudella oli muihin. Muista, ettei sinun tarvitse sietää heitä enää, jos et halua. Sinulla on kaikki oikeudet pitää heitä etäisyydellä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Keitä täällä on??

Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      120
      1185
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      874
    3. Mitä sanoisit

juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      85
      741
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      699
    5. Mitä hyvää

Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      91
      675
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      276
      675
    7. Ei enää kauaa rakkaani

Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      107
      614
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      29
      555
    9. Oletko miettinyt sitä

Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      533
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      110
      497
    Aihe