Törmäsin jokin aika sitten tietojenluovutuslupaan, kun aloitin asioinnin TYP:ssä. Ihmettelen suuresti tämän paperin ojentamista, koska minusta sen allekirjoittaminen rikkoo melkein kaikkia mahdollisia tietoturva-asioita (olen tietoturva-alan ammattilainen ja siksi tämä tuntuu erittäin kummalliselta touhulta). Olen sitä mieltä, että tämän paperin allekirjoittaminen saattaa vaarantaa työnhakijan tietoturvan todella pahasti, koska tietoja voi levittää vapaasti TYP:n sisällä (ja pahimmassa tapauksessa muuallakin, jos virkailijat eivät kunnioita lakia, kuten olen kuullut käyvän muutamissa paikoissa).
Minulle yritettiin myös tyrkyttää heti ensimmäiseksi työelämävalmennusta. Yritetäänkö työelämävalmennuksen avulla pakottaa työttömät heikentämään tietoturvaansa ja yritetäänkö työttömät pakottaa ilmaisiin töihin? Olen kuullut, että monet työnantajat käyttävät työttömiä häikäilemättömästi hyväkseen tällaisissa tapauksissa, joten miksi työelämävalmennusta tyrkytetään väkisin?
Toinen mielenkiintoinen asia, johon törmäsin TYP:ssä on se, että kun tiedustelin asiaa sähköpostilla, tiedusteluun ei vastattu ollenkaan. Minulle vain soitettiin puhelimella juuri ennen työpäivän loppumista, mutta kysymästäni asiasta virkailija ei puhunut sanaakaan. (Epäilen, että hän olisi ehkä pelännyt kirjoittaa jotain sähköpostissa, koska silloin olisi mustaa valkoisella, jos tulisi kirjoitettua esim. laittomuuksia, mutta on kummallista, ettei asiasta puhuttu edes puhelimessa.)
Epäilen, että kun kieltäydyin allekirjoittamasta tietoturva-asioiden kanssa ristiriidassa olevan paperin, minut luokiteltiin hankalaksi tapaukseksi. Jos tällaista kohtelua pitää sietää TYP:ssä, miksi TYP on olemassa?
Ovatko muut kokeneet tällaista?
Tietojenluovutuslupa ja muut kummallisuudet
6
233
Vastaukset
- 21
Joo. Mutta jos olet alan (tietoturva) ammattilainen, niin selitäppä.
Voisivatko toimia siten, että pyytäisivät sinulta itseltäsi tarvittavat tiedot?
Olisihan siinä erilaisia papereita joita joutuisit itse hakemaan ja toimittamaan. Toisaalta vetoavat siihen, että "tarvitsevat vain tarpeellisia tietoja...jne"
Toinen kysymys..Kyllä yrittävät pakottaa ihmisiä ilmaisiin töihin.
Unohdetaan nyt se tietojenluovutus lupa. Oleellisempaa on se, että noihin ilmaistöihin ei voi pakottaa (karenssin uhalla) jos ei ole allekirjoittanut semmoista aktivointi-/työnhakusuunnitelmaa.
Yhteenveto:
TYPissä tai tavallisessa työkkärissä ainoa mikä kannattaa allekirjoittaa on paperi jossa etsii PALKKAtyötä.
TYPissä kannattaa olla innokas allekirjoittamaan paperi jossa etsii PALKKAtyötä (eivät tee sitä paperia ilman sitä tieto lupaa)
TYPissä ei ole mitään semmoista PALKKAtyötä, jota ei olisi tavallisessa työkkärissä. - NoNameMan
No allekirjoititko tietojenluovutusluvan. Siis jos ei allekirjoita tietojenluovutuslupaa, niin sitä ei voi sanktioida esim. karenssilla.
- ölkhölkjh
Miksi sinä asioita TYP:ssa jos olet tietoturva-alan ammattilainen? Luulisi töitä löytyvän. Miksi se allekirjoittaminen riikkoo tietoturvaa?
Pitäisi sinun kuitenkin alan ammattilaisena tietää että nimenomaan tietoturvan takia sähköpostikyselyihin EI SAA vastata sähköpostilla! Tuo on jo vuosikaudet ollut ehdoton sääntö sosiaali- ja terveysalalla. Ainoastaan yleisluonteista neuvontaa ja ajanvarauksen voi antaa sähköpostilla mutta yksityiskohtaisia asioita ei sähköpostilla voi kommentoida.
Todellakin alan ammattilainen tietäisi tuon!- 29v
>Miksi sinä asioita TYP:ssa jos olet tietoturva-alan ammattilainen?
>Luulisi töitä löytyvän. Miksi se allekirjoittaminen riikkoo tietoturvaa?
Allekirjoittaminen antaa mahdollisuuden tietojen levittämiseen, mikä rikkoo tieturva-asetuksia yms. On ihmeellistä, että luvan pyytäminen sallitaan TYP:ssä.
>Pitäisi sinun kuitenkin alan ammattilaisena tietää että nimenomaan
>tietoturvan takia sähköpostikyselyihin EI SAA vastata sähköpostilla!
Kun kysytään yleisluontoisia asioita, niihin pitää saada vastaus.
- 19
"""Ainoastaan yleisluonteista neuvontaa ja ajanvarauksen voi antaa sähköpostilla mutta yksityiskohtaisia asioita ei sähköpostilla voi kommentoida. """
Sinä et voi tietää, että miten aloittaja muotoili kysymyksensä s-postissa. - IT-konsultti
>> Olen sitä mieltä, että tämän paperin allekirjoittaminen saattaa vaarantaa
>> työnhakijan tietoturvan todella pahasti, koska tietoja voi levittää vapaasti
>> TYP:n sisällä (ja pahimmassa tapauksessa muuallakin, jos virkailijat eivät
>> kunnioita lakia, kuten olen kuullut käyvän muutamissa paikoissa).
Olen täysin samaa mieltä tästä asiasta. Olen itsekin tietoturva-asioiden kanssa tekemisissä, eikä minulle tulisi mieleenkään allekirjoittaa tällaista paperia. Allekirjoittaminen voi heikentää työttömän tietoturvaa todella paljon.
Kukaan ei ole vielä onnistunut selittämään minulle miksi tämä paperi pitää allekirjoittaa, koska sen allekirjoittamiselle ei ole minkäänlaisia perusteita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh741943Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr971673- 1481240
- 59688
- 201675
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6646- 55571
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako192556- 46498
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337462