Ärtynyt paksusuoli

aatsa124

Hei!
Sellaisesta aiheesta kuin ärtynyt paksusuoli/ainainen ripuli, kirjottelisin. Haluaisin tietää muiden kokemuksia. Mitä hoitoja/lääkkeitä käytetty? onko ollu jostain apua? miten olette pystyneet elämän tämän vaivan kanssa? kauan se on teillä ollut? jne. :)

Itselläni alkoi maha vaivata n.7 vuotta sitten. Aluksi se vaivasi vain silloin tällöin, sitten huomasin että esim. maitotuotteet saivat mahan ripulille, siirryin käyttämään laktoosittomia tuotteita. Sitten maha alkoi reagoimaan jännitykseen ja stressiin. Opiskelin tuohon aikaan ja varsinkin sellaiset tunnit missä piti vain kuunnella, ettei kamalasti tekemistä ollut, niin aiheuttivat vaikeuksia. Maha murahteli usein ja aloin jännittämään sitä aina tunneilla, joka aiheutti sitten sen että jouduin usein poistumaan vessaan kesken tunnin. Jossain vaiheessa alkoi ahistaa myös isot tilaisuudet koulun salissa, joissa vain istuttiin, aloin välttelemään niitä.

Kävin lääkärille puhumassa tästä vaivasta, kun jännitän niin että maha menee sekaisin, eipä siinä lääkäri paljoa kysellyt, löi vaan reseptin käteen ja niin alkoi mulla Cipralexin syönti. Eipä paljoa auttanut. Jossain vaiheessa söin propralia, ei apua. Koulun sain suoritettua jotenkuten ja siirryin työelämään. Toiset päivät oli hyviä, toiset huonoja. Kävin työpaikkalääkärin kanssa keskustelemassa asiasta, en muista enää mikä lääkkeen nimi oli, mutta joku paniikkihäiriölääke se oli mitä määräsi. Lääkäri sano että olis varmaan hyvä käydä juttelemassa asiasta jollekin, mutta sanoi ettei kannata työpaikkalääkärin kautta mennä, koska tieto menee pomolle ja sitä voidaan käyttää mua vastaan... niimpä sitten alotin vain lääkkeiden syömisen. Ei apua.

Lopulta kun tilanne oli niin paha, etten voinu enää olla muualla kuin kotona ja töissä, edes kauppaan en uskaltanut mennä, niin menin terveyskeskuksen lääkärin puheille. Se laitto mulle lähetteen psykologille kokeisiin joilla saatiin suljettua laktoosi-intoleranssi ja keliakia pois. Ei ollut kumpaakaan. Lääkäri epäili että jos mulla on ärtynyt paksusuoli. En ole käynyt tähystyksessä, koska ajatus inhottaa. Ja kun olen lukenut, että välttämättä tähystyksellä ei edes nähdä kyseistä vaivaa, ja kun ei edes mitään lääkitystä ole vaivaan ole. Ainoastaan voi saada helpotusta...

Puhuminen psykologille auttoi jonkun verran, pystyin taas vierailemaan esim. vanhempieni luona, tosin sekin oli välillä aika jännittävää. Psykologi laitto mulle ajan psykiatrian puolen lääkärille, määräsi masennuslääkkeet ja siihen kylkeen rauhottavia. Elämä alkoi taas näyttää paremmalta, terapiassa kävin n. 9kk. Ja masennuslääkkeet lopetin n. vuoden päästä alotuksesta, josta on nyt sitten se vuosi aikaa.

Noh, nyt on taas mahavaivat takasin... maitohappobakteereja syön joka päivä. Mutta eipä niistä oo kovin paljoa iloa ollut. Söin jossain vaiheessa myös lääkärin määräyksestä imocuria, aluks oli apua, mutta tuntu että suoli tottui siihen. Nyt olen sitten lukenut aiheesta paljon netistä (toki myös aiemmin :)), osalle on ollut apua Vi-siblinistä. Kävin tänään hakemassa apteekista, saa nähä auttaako. Tilasin myös Silica Tonicia joka lupaa "Helpotusta herkkävatsaisille,nestemäinen piivalmiste. Silica Tonic muodostaa vatsan sisäpinnalle suojaavan kalvon."

Maha menee siis sekaisin esim. mausteisista ruuista, tavallisesta maidosta, ruisleivästä, jos jännitän tai stressaan. Maha pitää usein murahtelevaa ääntä. Lisäksi ulosteen mukana on silloin tällöin limaa. Normaalistikin käyn jopa sen 2-3 kertaa päivässä isommalla, mutta jos oikeen jännitän niin saatan joutua käymään jopa 5-6 kertaa. Tulipas pitkä teksti :D

2

365

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aatsa124

ja lisättäköön vielä että poltin aikaisemmin tupakkaa ja se sai usein vatsan löysälle, varsinkin aamuisin. Ennen join myös kahvia, mutta sen jouduin lopettamaan kun maha kesti just ja just sen yhen kupin päivässä.

• mahavaivat RI

Mitä maitohappobakteereja käytit, jotka eivät auttaneet. Minäkin käytin erilaisia, mutta Probi-Mage, joka sisältää vain plantarium 299, on auttanut. Sillä lähtee kummasti myös kaikki tulehdukset pois, monella muullakin.
      Mun pitäisi mennä paksun suolen tähystykseen, mutta lykkään sitä kaiken aikaa. Se on tehty jo monta kertaa, kun ovat sanoneet, että pitää käydä joka vuosi, kun on suolessa divertikkeleitä, ja ne voi ärtyä syöväksi. Mene ihmeessä siihen tähystykseen. Minäkin yritän mennä tilaamaan aikaa ensi viikolla.
      Minun ystävättärellä oli paksunsuolen syöpä ja hänelle lääkäri määräsi myös Ruotsissa Probi-Magea, että pysyisi maha hyvänä. Kerrohan sitten taas, miten hoitosi edistyy. Minä pääsin koulussa jännityksistä eroon yksinkertaisesti: Hoin itselleni, että "nuo muut on ihan samanlaisia kuin minäkin, ei niitä kannata jännittää". 50 kertaa, niin johan meni päähän.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      112
      1199
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      117
      1034
    3. Uskaltaisitko vielä

Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      129
      926
    4. Keitä täällä on??

Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      95
      785
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      291
      734
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      75
      649
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      606
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      504
    Aihe