Hei
Kerro minulle polkupyörän levyjarruista mitä etuja levyjarruissa on, ja onko mitenkä kuluvia osia ja mitenkä huollettava ?
Onko kokemusta tai/ja tietoa ?
Levyjarruista
6
203
Vastaukset
- Börje 321
Lyhyesti miksi levyjarrut ovat paremmat:
Palat kestävät pidempään->Tässä mielessä huoltovapaammat
Palojen/levyjen materiaalista levyjen sijainnista johtuen tehokkaammat erityisesti huonossa oloissa ja pitkissä jarrutuksissa
Vanteiden reunat eivät kulu->Vannekehiä ei tarvitse tämän vuoksi uusia
Eivät tarvitse normaalikäytössä juurikaan säätöä (pl. vaijerilliset alussa)
Miksi vannejarrut ovat paremmat:
Edullisemmat
Kevyemmät
Tavikselle helpompi säätöiset
Hydraulisten levyjarrujen kanssa, jos tulee ongelmia mihin ei perussäätäminen auta (erittäin harvoin, itsellä ei vielä 5 vuoden aikana kertaakaan) niin helpompi viedä huollettavaksi
Kuluvia osia levyjarrussa:
Vaijeri (mekaaniset levyjarrut)
Levy (en ole henkilöhtaisesti vielä kohdannut loppuunajettua jarrulevyä, mutta teoriassa mahdollista)
Jarrupalat
Vannejarrussa:
Jarrupalat
Vaijerit
Vannekehä (sadekelillä saattaa päivittäisessä käytössä kulua kohtuu nopeasti- werwerwerwe
>Miksi vannejarrut ovat paremmat:
>Edullisemmat
ei välttämättä
>Kevyemmät
O rly?
>Tavikselle helpompi säätöiset
ei välttämättä, melko v-mäisiä ne voivat olla, kun taas uusimmat levyjarrut ovat oikein helppoja - Börje 321
werwerwerwe kirjoitti:
>Miksi vannejarrut ovat paremmat:
>Edullisemmat
ei välttämättä
>Kevyemmät
O rly?
>Tavikselle helpompi säätöiset
ei välttämättä, melko v-mäisiä ne voivat olla, kun taas uusimmat levyjarrut ovat oikein helppojaOlet hieno mies kun tarttuit kaikista "oleellisimpiin" tuosta viestistä. Not! Annoin yleisellä tasolla tietoa mitkä pitävän paikkansa. Itse tartuit poikkeuksiin, joilla ei normaalikäyttäjän kannalta ole tippaakaan merkitystä. Tiedän kyllä että esim. pelkät Dura-Ace-tason jarrulänget maksavat 240e pari (ja tähän vielä vivut päälle) kun halvan mekaanisen levyjarrusetin saa reilulla satasella kahvoineen ja levyineen ( levyjarrukiekkoihin voi joutua toki inventoimaan). Hydrauliset levyjarrut on toki helppo säätää, mutta jos tulee ongelmia niin sillo ollaan suuremmassa pulassa. Halpojen levyjarrujen säätämistä hankaloittaa usein jo uutenakin hieman kierot levyt. Mekaanisissa levyjarruissa muutenkin tuo säätöprojekti on huomattavasti hankalampi kuin hydraulisissa.
Tässä kiuitenkin pari jatkokysymystä sinulle:
Kerrotko miksi kaikkein halvimmissa pyörissä on vannejarrut tai "jalkajarru"? Kerrotko samalla miksi suuri osa kilpailijoista käyttää edelleen cyclocross-puolella vannejarruja? Levyjarrutkin on nyt toista kautta jo UCI:n sallimat ja ei noilla tiimikuskeilla kuitenkaan rahasta ole kiinni, joten varmasti käyttäisivät levyjarrullisia jos haluaisivat. - pyöräajelija
Börje 321 kirjoitti:
Olet hieno mies kun tarttuit kaikista "oleellisimpiin" tuosta viestistä. Not! Annoin yleisellä tasolla tietoa mitkä pitävän paikkansa. Itse tartuit poikkeuksiin, joilla ei normaalikäyttäjän kannalta ole tippaakaan merkitystä. Tiedän kyllä että esim. pelkät Dura-Ace-tason jarrulänget maksavat 240e pari (ja tähän vielä vivut päälle) kun halvan mekaanisen levyjarrusetin saa reilulla satasella kahvoineen ja levyineen ( levyjarrukiekkoihin voi joutua toki inventoimaan). Hydrauliset levyjarrut on toki helppo säätää, mutta jos tulee ongelmia niin sillo ollaan suuremmassa pulassa. Halpojen levyjarrujen säätämistä hankaloittaa usein jo uutenakin hieman kierot levyt. Mekaanisissa levyjarruissa muutenkin tuo säätöprojekti on huomattavasti hankalampi kuin hydraulisissa.
Tässä kiuitenkin pari jatkokysymystä sinulle:
Kerrotko miksi kaikkein halvimmissa pyörissä on vannejarrut tai "jalkajarru"? Kerrotko samalla miksi suuri osa kilpailijoista käyttää edelleen cyclocross-puolella vannejarruja? Levyjarrutkin on nyt toista kautta jo UCI:n sallimat ja ei noilla tiimikuskeilla kuitenkaan rahasta ole kiinni, joten varmasti käyttäisivät levyjarrullisia jos haluaisivat.Hydraulisista jarruista en tiedä, mutta kyllähän mekaanisten levyjarrujen säätö on melkoisen helppoa hommaa, säädetään paloja lähemmäs pykälä kerrallaan kunnes alkaa hangata, sitten pykälä takaisin. Aika usein niitä saa kyllä kiristää, mun ajossa n. 500 km välein. Palat kestää ehkä jotain 5000 km.
- Börje 321
pyöräajelija kirjoitti:
Hydraulisista jarruista en tiedä, mutta kyllähän mekaanisten levyjarrujen säätö on melkoisen helppoa hommaa, säädetään paloja lähemmäs pykälä kerrallaan kunnes alkaa hangata, sitten pykälä takaisin. Aika usein niitä saa kyllä kiristää, mun ajossa n. 500 km välein. Palat kestää ehkä jotain 5000 km.
Hydrauliset jarrut ovat vastaavasti asenna ja unohda tyyliset.. Helppoa niin kauan kun ei tule ongelmia. Itsellä ei ainakaan ole ollut vielä tähän mennessä.
- mörökölli
kannattaa kaikissa vaijerivälitteisissä jarruissa välillä vetää vaijerin kuoresta näin takaat et oli kallis tai halpa vanne tai levy niin mikään ei jarruta kunnolla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi
Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh2352028- 841228
- 891044
Jani Wickholm on kuollut
Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm1141041J-mies, miten voit olla niin varma siitä
että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp87847- 123840
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa98794- 119764
Alan pikkuhiljaa olemaan sinut
sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante124706- 23701