Hyppykiikku?

hyppy

Kertokaa hyvät ja huonot puolet hyppy kiikusta? ja minkä ikäisenä sitä vois käyttää?

3

600

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jgdfk

Hetkellisesti voi viihdyttää vauvaa ja vapauttaa äidin kädet (vaikka edellyttää toki jatkuvaa valvomista). Liikaa tai väärin käytettynä lisää riskiä motorisen kehityksen pulmille, tapaturmille, huonon ergonomian aiheuttamille ongelmille (selkä, lonkat) ja lapsen turvattomuudelle (jos lasta viihdytetään tällaisin keinoin sen sijaan että katsottaisiin, koskettaisiin ja kuunneltaisiin).

Monessa mallissa taitavat suositella 6kk->, itse maalaisjärjellä (ilman asiantuntemusta!) ajattelisin että aikaisintaan kunhan lapsi alkaa varata jaloilleen kunnolla kannateltaessa (5-6kk->) ja istuu hyvin tuettuna selkä suorassa (6-7kk->). Tosin minun maalaisjärkeni sanoo myös että hyppykiikku on luonnoton, tarpeeton rahanreikä, joten olen väärä ihminen suosittelemaan :)

• elisabet79

meidän lapset ovat käyttäneet ja riemastuneet ja kehittyneet normaalisti, joskus puolivuotiaana aion tälle nuorimmalle sen taas viritellä, aivan ehdoton vekotin;)

• ------

Hyppykiikussa lukee, että 3 kk iästä eteenpäin. Siinä lapsi on toki hyvin tuettu, joten selkä ym. ongelmat eivät kohtuullisessa käytössä ole todennäköisiä. Yli puolivuotias siinä ei enää viihdy, sillä siinä iässä alkaa kiinnostaa enemmän liikkuminen kuin paikallaan pomppiminen. Meillä viisi lasta, joista viimeinen nyt viisi kk ja kaikki ovat nauttineet todella paljon hyppykiikkumisesta siinä 3-6 kk iässä.

Jotkut sanovat, että runsas hyppykiikkuminen saattaa aiheuttaa lapselle varvaskävelyä, eli ei osaa varata painoaan kantapäille kävelyä harjoitellessa. Meillä ei tuota ongelmaa ole kenelläkään ollut enkä usko tälle nuorimmallekaan tulevan, sillä hän jo nyt astuu koko jalalla maahan pompatessaan. Tietenkään lasta ei saa jättää kiikkuun yksikseen ja pitkiä aikoja, eli mitään turvattomuutta ei tule. Lapsi kyllä ilmoittaa, koska haluaa mieluummin syliin. Ja itse aika paljon leikin myös lapsen kanssa hänen ollessa kiikussa. Hän myös tykkää siitä, kun katson pomppimista ja kehun siitä, samalla voi esimerkiksi laittaa ruokaa tai siivota keittiötä.

Itse suosittelen kokeilemaan. Helpottaa paljon, kun pystyy aina hetken tekemään jotain ja lapsi viihtyy sen aikaa. Tietysti, jos haluaa ajatella, ettei hanki mitään, mikä on vain vanhempien helpottamiseksi, ei lapsen välttämätön etu, niin ei sitten kannata hankkia. Silloin ei varmasti käytä esimerkiksi vaippojakaan, sillä aikuista vartenhan ne ovat, kun ei tarvitse olla koko ajan siivoamassa, kuivaamassa ja vaihtamassa vaatteita. Lapsi ei vaipattomuudesta kärsi, ehkä jopa päinvastoin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      92
      1125
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      116
      938
    3. Uskaltaisitko vielä

Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      896
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      282
      685
    5. Keitä täällä on??

Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      77
      669
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      631
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      576
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      559
    10. Mitä toivot

Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe