Wanha Biblia tuomitsi lapsen raiskaajat

Pilttejä pienoisia

Vanha kirkkoraamattu (Biblia):

"Jumalan valtakunnan perillisiä eivät ole siveettömyyden harjoittajat eivätkä epäjumalien palvelijat, eivät avionrikkojat, eivät miesten kanssa makaavat miehet, eivät varkaat eivätkä ahneet, eivät juomarit, pilkkaajat eivätkä riistäjät."

Se Wsi Testamentti (1548): "Eikö te tiedhe, ettei ne wäret pidhe Jumalan Waldakunda perimen? Älkätte andako teiden wietelle / eikä salawoteiset / eike epeiumalien palueliat / eikä hoorintekiet / eikä heikurit / eikä ne iotca piltien kanssa macauat..."

Mielenkiintoinen ja merkityksellinen ero ja juuri siinä kohtaa, mihin tämä keskustelu osuu? Piltti tarkoittanee lasta, eikä miestä?

(Sitaatti J.A:n blogin kommntista.)

28

241

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • piltti = lapsi

      Miksi tämä kohta on käännetty väärin Bibliaan?
      "eikä ne iotca piltien kanssa macauat..."

      Onko niin, että 1700 luvulla lasten kanssa makaamista ei pidetty vääränä?

      • tämä pitäisi tutkia

        Miksi kohtaa ei ole korjattu edes uuteen raamatun käännökseen.


      • tiedetään jo

      • hebreaa
        tiedetään jo kirjoitti:

        http://portti.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?t=468835&page=11

        Olisi hyvä saada tietää, miten se on alkukielisessä raamatussa.


    • asdsa

      Mitenkä tämä kohta menee alkukielisen vanhantestamentin mukaan? Onko tämän palstan lukijoissa alan harrastajia, jotka voisivat tarkastaa asian ja kertoa meille?Jos näin on, että tuossa kohdassa tarkoitetaan lapsia, niin kuinka se muuttaa käsitystä homouden synnillisyydestä?

    • Tarkoittaa

      Tarkoittaa miespuolista, miesvartaloista.

      (TC)

      • pieni lapsi

        (runokielessä) pieni lapsi

        Taivutus:
        yksikön genetiivi piltin
        yksikön partitiivi pilttiä
        yksikön illatiivi pilttiin
        monikon genetiivi pilttien
        monikon partitiivi pilttejä
        monikon illatiivi piltteihin


      • 3+15

        Mistäs tuollaisen tiedon kaivoit? Kertoiko joku salaripissä ja et voi paljastaa lähdettä? Miesvartaloinen joo, käykö nainenkin miesvartaloisesta jos ei ole "kurvit kohdallaan", mitä?


      • Tieto on
        3+15 kirjoitti:

        Mistäs tuollaisen tiedon kaivoit? Kertoiko joku salaripissä ja et voi paljastaa lähdettä? Miesvartaloinen joo, käykö nainenkin miesvartaloisesta jos ei ole "kurvit kohdallaan", mitä?

        Tieto on Raamatusta. Oliko yllätys?
        Beetlehemiin syntyi "piltti pienoinen", eli miespuolinen, miesvartaloinen lapsi.
        .
        (TC).


      • 3+15
        Tieto on kirjoitti:

        Tieto on Raamatusta. Oliko yllätys?
        Beetlehemiin syntyi "piltti pienoinen", eli miespuolinen, miesvartaloinen lapsi.
        .
        (TC).

        OK. Tämä ei siis koske naisia jotka makaavat naisten kanssa, jos vain miehistä Raamatussa puhutaan?
        No mikäs siinä. Eihän nainen voi edes laskea siementään maahan kuten Onan, mutta sehän on kokonaan toinen juttu...


      • dsasda
        Tieto on kirjoitti:

        Tieto on Raamatusta. Oliko yllätys?
        Beetlehemiin syntyi "piltti pienoinen", eli miespuolinen, miesvartaloinen lapsi.
        .
        (TC).

        Lapsille on Piltti-nimistä sosetta. Sitten on olemassa ainakin Piltti päiväkoti jne. Aika hauska ajatus, että sillä tarkotettaisiinkin miesvartaloa tai miespuolista.

        Jos raamatussa sanotaan että piltti pienoinen, niin yhtähyvin se voidaan ajatella olevan pieni poikalapsi, eikä vain pieni mies... Nykykielessä sana piltti yhdistetään aina lapseen, eikä miesvartaloon.

        Kiinnostaa kyllä kovasti, miten kohta menee oikeasti alkukielisessä raamatussa. Käännöksistä tehdyt käännökset voivat johtaa meitä hyvinkin harhaan, sillä siinä inhimillisten tulkintojen ja erehdysten määrä kasvaa.


      • Aiheeseen liittyvää
        dsasda kirjoitti:

        Lapsille on Piltti-nimistä sosetta. Sitten on olemassa ainakin Piltti päiväkoti jne. Aika hauska ajatus, että sillä tarkotettaisiinkin miesvartaloa tai miespuolista.

        Jos raamatussa sanotaan että piltti pienoinen, niin yhtähyvin se voidaan ajatella olevan pieni poikalapsi, eikä vain pieni mies... Nykykielessä sana piltti yhdistetään aina lapseen, eikä miesvartaloon.

        Kiinnostaa kyllä kovasti, miten kohta menee oikeasti alkukielisessä raamatussa. Käännöksistä tehdyt käännökset voivat johtaa meitä hyvinkin harhaan, sillä siinä inhimillisten tulkintojen ja erehdysten määrä kasvaa.

        Kirjoitin, "miesvartaloinen", eli sana on adjektiivi. Eihän lapsen vartalo ole miehen vartalo, vaan miesvartaloinen lapsi.

        Jeesus käytti opetuslapsistaan samaa "piltti"-sanaa, Hänen opetuslapsethan olivat kaikki miehiä. Nyt sanan merkitys on "miesvaraloinen" ja aikuinen.
        Jeesus "käytti" myös nimeä "sir", jota käytetään miestä merkitsevän nimen yhteydessä.
        Näin Jeesuksen puheet on tallennettu jälkipolville miestä kuvaavilla sanoilla.
        (TC)


      • Koskee naisia
        3+15 kirjoitti:

        OK. Tämä ei siis koske naisia jotka makaavat naisten kanssa, jos vain miehistä Raamatussa puhutaan?
        No mikäs siinä. Eihän nainen voi edes laskea siementään maahan kuten Onan, mutta sehän on kokonaan toinen juttu...

        "Tämä ei siis koske naisia jotka makaavat naisten kanssa, jos vain miehistä Raamatussa puhutaan?"
        Kyllä se koskee, se kieltää samaa sukupuolta olevien seksuaaliset suhteet.

        "Eihän nainen voi edes laskea siementään maahan.."
        Naisen sukusolut menevät maahan kysymättä.

        Kuten havaitset, Onanin synti ei ole siemenissä, vaan siinä, ettei Onan halunnut antaa jälkeläisiä veljensä sukuun.
        (TC)


    • Rakkauden tähden

      Joka tapauksessa homoseksuaalien lähimmäisten tuomitseminen on jumalatonta ja Jeesuksen opetuksen vastaista toimintaa.

      Mielenkiintoista kuitenkin on, mitä sana pilti tarkoittaa? Jos se ei tarkoita miestä, niin tästä seuraa, että Raamattua ei totisesti tule lukea pilkun tarkkuudella vaan ymmärtää ja omaksua Jeesuksen opetuksen ydin,mihin ei liity lähimmäistemme syntien laskeminen ja arvioiminen ja Jumalan valtakunnan avainten omiminen. Se on lähinnä Jumalan pilkkaa.

      • Äänestäjä P.

        Homous on luonnotonta ja oksettavaa!


      • Rakkauden tähden
        Äänestäjä P. kirjoitti:

        Homous on luonnotonta ja oksettavaa!

        Et ole tainnut omaksua Jeesuksen opetuksesta yhtään mitään.

        Jeesusta ei okseta yksikään, joka Häneen uskoo.

        Jos sinua kanssaihmiset oksettavat, niin se on nyt vain sinun pikku ongelmasi.


      • lue.
        Rakkauden tähden kirjoitti:

        Et ole tainnut omaksua Jeesuksen opetuksesta yhtään mitään.

        Jeesusta ei okseta yksikään, joka Häneen uskoo.

        Jos sinua kanssaihmiset oksettavat, niin se on nyt vain sinun pikku ongelmasi.

        1 moos 19.


      • lue.
        Rakkauden tähden kirjoitti:

        Et ole tainnut omaksua Jeesuksen opetuksesta yhtään mitään.

        Jeesusta ei okseta yksikään, joka Häneen uskoo.

        Jos sinua kanssaihmiset oksettavat, niin se on nyt vain sinun pikku ongelmasi.

        3 moos 18.
        ja
        Room 1:17-28


      • Että siis mitä
        Äänestäjä P. kirjoitti:

        Homous on luonnotonta ja oksettavaa!

        Punatukkaisuus on luonnotonta ja oksettavaa!


      • Viksu blondi
        Äänestäjä P. kirjoitti:

        Homous on luonnotonta ja oksettavaa!

        Albiino ihminen on luonnoton ja oksettava!


      • lue.
        lue. kirjoitti:

        3 moos 18.
        ja
        Room 1:17-28

        1 Kor 6:9

        ja

        Luuk 17


      • RAkkauden tähden
        lue. kirjoitti:

        1 moos 19.

        Lue evankeliumit ja ota esimerkkiä Jeesuksesta.


      • Sillä kirjoitettu on

        Sinäkö olet viisaampi ja taitavampi Jeesuksen ja Jumalan tuntija kuin Paavali??
        Valehteliko Paavali kirjoittaessaan tämän?

        "samoin miespuoletkin, luopuen luonnollisesta yhteydestä naispuolen kanssa, ovat kiimoissaan syttyneet toisiinsa ja harjoittaneet, miespuolet miespuolten kanssa, riettautta ja villiintymisestään saaneet itseensä sen palkan, mikä saada piti.
        Ja niinkuin heille ei kelvannut pitää kiinni Jumalan tuntemisesta, niin Jumala hylkäsi heidät heidän kelvottoman mielensä valtaan, tekemään sopimattomia.
        He ovat täynnänsä kaikkea vääryyttä, pahuutta, ahneutta, häijyyttä, täynnä kateutta, murhaa, riitaa, petosta, pahanilkisyyttä;
        ovat korvaankuiskuttelijoita, panettelijoita, Jumalaa vihaavaisia, väkivaltaisia, ylpeitä, kerskailijoita, pahankeksijöitä, vanhemmilleen tottelemattomia,
        vailla ymmärrystä, luotettavuutta, rakkautta ja laupeutta; "

        Jompi kumpi on oikeassa, toinen on saatanasta ja toinen Jumalasta, toinen on Paavali ja toinen nimimerkki "Rakkauden tähden". Lukija valitkoon kumpi on kumpi!


    • Brita Kajsa

      Hyvä, että siteerasit vanhaa Bibliaa.

      Tosin sokea Reettakin ymmärtää synnin synniksi jos on terve pääkopastaan. Käännös olkoon mikä tahansa.

      BK

      • Rakkauden tähden

        Voi hyvät hyssykät. Ettekö te vanhoillislestadiolaiset ymmärrä mitä eroa on rakkaudella ja irstaalla panemisella? Toisen hyväksikäyttö on panemista. Oman lapsen raiskaaminen on panemista. Onko rakkaus teille vain alapään vehkeet ja niiden toiminta.

        Yksikään Raamatun käännös ei kiellä rakkautta.

        Rakkauden kaksoiskäsky on lakien laki eikä yksikään kovapäinen vanhoillislestadiolainen tai SRK voi tätä totuutta muuttaa mieleisekseen, vaikka kuinka oksettaisi.


      • Brita Kajsa
        Rakkauden tähden kirjoitti:

        Voi hyvät hyssykät. Ettekö te vanhoillislestadiolaiset ymmärrä mitä eroa on rakkaudella ja irstaalla panemisella? Toisen hyväksikäyttö on panemista. Oman lapsen raiskaaminen on panemista. Onko rakkaus teille vain alapään vehkeet ja niiden toiminta.

        Yksikään Raamatun käännös ei kiellä rakkautta.

        Rakkauden kaksoiskäsky on lakien laki eikä yksikään kovapäinen vanhoillislestadiolainen tai SRK voi tätä totuutta muuttaa mieleisekseen, vaikka kuinka oksettaisi.

        Niin, rakkaus ei tee lähimmäiselleen mitään pahaa.

        Ensimmäisenä meidän tulee rakastaa Herraa, Jumalaamme.

        Anna minulle ymmärrystä noudattaa lakiasi,
        olla sydämestäni sille kuuliainen. Ps. 119: 34 .

        Give me understanding, and I will keep your law and obey it with all my heart.khttp://biblica.com/

        Greetings


        BK


    • Κέρβερος

      Pilttejä Pienoisia
      Valitsit turhan aiheen. Raamatunkäännöksillä tms. ei ole väliä, kunhan mukuloita saa sorkkia ja homoja vihata. Näillä kuule menään ja selitykset vaihdetaan tarvittaessa ihan millaisiksi vaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi

      Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh
      Maailman menoa
      251
      2053
    2. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      84
      1238
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      90
      1067
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      1055
    5. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      123
      850
    6. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      87
      847
    7. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      101
      809
    8. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      122
      779
    9. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      124
      716
    10. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      23
      701
    Aihe