5 vuotias tyttäreni on puhunut jo pitkään haluavansa vaihtaa kutsumanimensä Sofieksi. Aluksi suhtauduin asiaan ohimenevänä oikkuna mutta koska itsepintaisesti asiasta on jaksanut puhua jo yli puoli vuotta olen alkanut pohtimaan olisiko sittenkään aivan mahdoton asia lisätä tytön toivoma nimi tämän hetkisen kahden nimen jatkoksi. Kutsumanimekseen voisi sitten ottaa käyttöön sen kolmannen nimensä.
Uuteen päiväkotiin on lähdössä ensi syksynä ja kouluunlähtöönkin on vielä aikaa joten tilaisuus olisi tähän vaihtoon aika sopiva.
Lapsi on perustellut nimi asiaa sillä ettei halua tulla kutsutuksi tän hetkisellä luontoaiheisella "merkitysnimellään" koska pelkää että nimelle nauretaan. Nimi on ihan kalenterinimi mutta ei niin yleinen n. 80kpl saanut sen nimekseen viimevuonna väestörekisterin mukaan. Toinen nimi on yleisempi muttei kutsumanimeksi tytön mielestä sopiva. En haluaisi että lapseni joutuisi kärsimään omasta mielestään nimensä vuoksi. Mitään kiusaamista ei nimen vuoksi ole tähän asti ollut.
Alkuperäinen nimi siis säilyisi ja kolmanneksi nimeksi lisäisimme työn ihaileman Sofie nimen. Olen sanonut tyttärelleni jos että me vanhemmat tulisimme kutsumaan (ja sukulaiset varmasti myöskin) häntä alkuperäisellä nimellään mutta päiväkoti- ja koulumaailmaan siirtyessään hän voisi sen kolmannen nimensä ottaa käyttöön. Kysehän on kuitenkin vain nimestä.
Rajojen ja vanhemmuuden kanssa emme ole hukassa joten sen sorttiset neuvot voi osoittaa toisille foorumeille. Aluksi ajatus oli omasta mielestänikin aivan älytön, mutta nyt olen alkanut kääntää kelkkaani. JA Sofiehan on kaunis ns. normi nimi eikä mikään sadusta bongattu Cinderella yms..Kertokaahan mielipiteitänne/kokemuksianne samanlaisista tilanteista jos niitä löytyy.
Lapsen nimen vaihtaminen
7
219
Vastaukset
- okei_
Laita kolmanneksi nimeksi kun se on kerran niin tärkeä hänelle..
Ihan hyvä idea mielestäni toimia näin koska kyllä monet muutkin käyttävät toista/kolmatta nimeään kutsumanimenäään.
Ja Sofie on hieno nimi.
Mikä se alkuperäinen nimi on jos se on kerran niin hirveä? - niminimi
Se on Kirsikka. Kirsikka Siiri Sofie olisi sitten nimi.
- Vierailija90
Sofie sopii hyvin nimen jatkoksi, vaikka muissa nimissä ei ole mitään vikaa. Mutta jos tyttö kokee tilanteen huonoksi, niin mielestäni yhden nimen lisääminen on oikea ratkaisu.
- 909
Hyvä esimerkki vanehmille, jotka "viljelevät" nykyään nimiä, kuten Omena, Kiivi (tämäkin on bongattu), Aurinko ect. Lapset eivät ole innoissaan tällaisista nimistä. Kirsikka on vanhimpia merkitysnimiä, eikä sekään näköjään miellytä lasta.
- omakokemustäällä
Itse nimeni alle 10 vuotiaana vaihtaneena voin sanoa että tyttäresi olisi aivan riemuissaan jos saisi tän tahdon läpi. :) Itse tosin aloin vain käyttämään toista nimeäni, mutta melko samanlainen tilanne joka tapauksessa. Varoitan kyllä siitä että vaikka vanhemmat halusivat jatkaa ekan nimeni käyttämistä, aloin kai jossain vaiheessa inttämään että oon nyt vain Anna, et byebye eka nimi. Se tietty riippuu miten siin käy loppujen lopuksi.. Mut todellakin suosittelen, nimi on tosi tärkeä osa ihmistä ja itelleni oli hirveä helpotus saada vaihtaa nimeä!! Sofie on muutenkin ihana nimi niinkuin sanoit.
- kesäntyttönen80
Kannatan tytön ajatusta. Sofie on kaunis nimi ja perustelut järkeviä.
Muutenkin ihmiset voisivat olla rohkeampia nimenvaihdon suhteen. Osa kärsii nimistä ikuisuuden, mutta ei vaihda sitä.
Voin tunnustaa, minäkin haluaisin vaihtaa nimeni, mutta en uskalla, nyt aikuisena. Pelkään reaktioita. - 12
Minä olisin lapsena myös halunnut vaihtaa kutsumanimeni erikoisemmasta ensimmäisestä nimestäni (joka ei löydy kalenterista) tavalliseen toiseen nimeeni. Äitini ei tuolloin antanut periksi ja näin aikuisena olen hänelle siitä erittäin kiitollinen. Pidän nimestäni erittäin paljon ja minusta persoonallinen, harvinainen nimi on ihana osa minua ja identiteettiäni.
Mitä kiusaamisen pelkoon tulee: lapset ja nuoret löytävät aina syitä kiusaamiseen, oli nimi kuinka tavallinen tai hieno tahansa eli tämä ei minusta ole erityisen hyvä syy, MUTTA kuten sanottu Sofie on toki kaunis nimi :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911107
- 125886
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa103855"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten276667- 71617
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait73593Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64562Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54536Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist33493- 72483