Kysyisin vähän mielipiteitä, että uskaltaisiko 4- ja 5- vuotiaita lapsia jättää puoleksi tunniksi-tunniksi keskenään kotiin, katsomaan vaikka videoita, siksi aikaa että itse kävisi vauvan kanssa lenkillä? Tiedän että tyttö joka on viiden, osaa olla kunnolla yksin ollessaan, mutta poika joka on neljä, vähän mietityttää. Alan vaan oleen stressaantunu, kun pitäisi päästä joka päivä lenkille, mutta nää kaks tuppaa aina pilaamaan koko reissun, ennenku ees päästään pihasta. Toinen ku on kunnolla, niin toinen alkaa kiukuttelemaan. Ei enää kiinnosta ees keksiä mitään kivaa tekemistä, kun aina kaikki päätyy kiukkuun ja huutoon.
Me asutaan omakotitalossa, mut nyt kyllä tuntuu ku ois vankilassa. Lenkkeily on ainut asia mikä saa pääkopan pysymään kasassa, kun kolmen lapsen kans oon kotona, mies töissä.
Tai ehkä pihalle vois jättää leikkimään, ois ehkä turvallisempaa..
Moikka!
41
431
Vastaukset
- ....
Joo on tosi turvallista.. Jätä ehdottomasti pihaan leikkimään ja ties mistä löydät heidät takaisin tullessasi!
Järki käteen siellä.. Ei tuon ikäisiä tietenkään jätetä yksin.. Todella edesvastuutonta... Jos kuulisin jonkun noin tekevän, niin ilmoitus lastensuojeluun menisi välittömästi!- !!!!!!!!!
Mitä vittua?? kyl meillä ainaki mun 5-vuotiaat kaksosveljet osaa olla kotona yksin sen puolituntia! Ei ne ny enää mitää vauvoja oo! Kyl ne ny sen verran silti ymmärtää!!!
- ......
Minä olen kyllä jättänyt tuon ikäisiä yksin lenkin ajaksi katselemaan videoita tai pelaamaan tietokoneella. Itse tietysti tiedät, että uskallatko jättää. Jotkut lapset ehkä ovat taipuvaisia tekemään pahojaan, mutta minä luotin täysin siihen, että kun määrään heidät katsomaan niitä videoita, niin siinä pysyvät. Ja usein kävin lenkillä myös illalla, kun lapset olivat jo nukkumassa. Vauva toki mukaan, mutta isommille vain tiedotus, että jos jostain syystä sattuvat heräämään, niin äiti on lenkillä, voi jatkaa nukkumista ihan rauhassa.
Oman kokemukseni mukaan lapset käyttäytyvät huomattavasti vastuullisemmin silloin kun heille vastuuta antaa kuin silloin, jos on itse hengittämässä niskaan koko ajan.
Mutta joo, aina on myös niitä, jotka katsovat tarpeelliseksi puuttua kaikkiin asioihin lastensuojelun kanssa. Kun itse olin lapsi, niin oli ihan suhteellisen tavallista, että viisivuotiaat olivat esikoulun jälkeen iltapäivät yksin kotona, kun vanhemmat olivat töissä. Tuota minäkään en toki pidä hyvänä asiana, mutta kyllä ne tarvittaessa vähän aikaa pärjäävät. - yks äiti vaan
No ne täyttää 5 ja 6 keväällä. Itse olen tuon ikäisenä juoksennellut pitkin metsiä ilman vanhempia. Ja tää mein piha on iso ja vähän autoliikennettä. Itse aattelen näin, että pihalla lasten on turvallisempaa leikkiä, kuin yksin sisällä. Mut ajat on muuttunu. Oon ite 27v ja pikkumuksuna olen saanut ulkona mennä ja tulla eikä koskaan mitään sattunut. Nykyään ei lapsia uskalla pihalle päästää hetkekskää yksin, kun on joku heti soittelemassa lastensuojeluun. Näinkö?
No poikaa en ihan heti yksin jättäis. Se on kuitenki ehkä sen luonteinen, että saattaa keksiä jotain. Mut tyttö ymmärtää hyvin ja osaa olla nätisti.
Ehkä kuiteski keksin jonkun muun keinon, että pääsis liikkumaanki.- yks äiti vaan
Mutta haluan mielenkiinnosta kuulla, miten te muut tekisitte. Tietysti se aina riippuu lapsesta, toiset on niin paljon vilkkaampia, ettei tulisi mieleenkään jättää yksin:)
- parempi katsoa..kuin
mun on pakko kans puuttua.. en uskaltas jättää. vaikka lapset osais olla,mitä vaan voi tapahtua. mun tuuriin kuuluu se tuttu lause "ei ikin ennen ole käynyt näin!" siks en sodellakaan jättäisi lasta yksin. etsi joku siks aikaa että pääset.ei mun pää ainakaan latautuis ees jos joutusin kokoajan miettii Mitähän siel tapahtuu!
- voi Kiesus
- mitä jos syttyy tulipalo? (ja turha kysellä miten nyt tulipalo voisi syttyä, jopa ehjö tv voisyttyä palamaan)
-mitä jos lapsi hakee karkkia, leipää, hedelmää ja tukehtuu?
-tuntematon ihminen pimputtaa ovea ja lapsi menee avaamaan?
-lapsi menee vessaan, liukastuu ja lyö päänsä?
-SINULLE tapahtuu jotain kun olet lenkillä, humalainen autokuski ajaa esimerkiksi yli?
jne jne...
Minä voin omasta5 v. pojastani sanoa että uskaltaisin kyllä jättää hänet hetkeksi, jos esim kävisin hakemassa lähikaupasta 200 m päästä maidon, mutta juuri em. asioiden takia otan pojan ja pienemmän tytön ennemmin mukaan.
Ja vaikka hakisinkin sen maidon, niin en todellakaan jättäis noin pieniä yksin noin pitkäksii aikaa...Miehesi ei tee töitä 24/7 ja luulisi että hän jossainvaiheessa sinun hereillä ollessasi on kotona,mikset jätä miestä yksin lasten kanssa ja painele lenkillesi?
Kun teillä kerta onomakotitalo, niin lapset pihalle leikkimään ja ite seuraksi vaikka kahvakuulan tms kanssa...pakkoko siellä sisällä on kykkiä?? ja karu totuus on se. että olet lapsesi hankkinut ja tehnyt päätöksen että olet lasten kanssa kotona..
Tuon ikäisille on useassa kunnassa joko seurakunnan tai jonkun myyn järjestämää kerhotoimintaa..ainakin meillä oli yli 3-vuotiaille srk:n kerho 2 kertaa/vko ja 3h/kerta...silloin sinulla olisi lenkkihetki eikä tarttisi jättää edesvastuuttomasti lapsia yksin...
en epäile etteivätkö he katsoisi sitä videota, mutta se että jos tapahtuu jtn odottamatonta..tuskin antaisit itsellesi anteksi jos tällä välin jtn kävisi...
mitäs miehesi sanoo ehdotukseesi=? - ei tajuu!!!!!!!!!!!!
Hei,pikasen eriasia juoksennella 27 v. sitten metsissä lapsena kuin nykypäivänä jättää lapsi/lapset yksin pihalle!!
Oli meininki vähän eri silloin vuonna "kuuskytkuus"!
Vaikka lapsesi olisivatkin kiltisti ja pihalla leikkimässä,niin kuin olet heidät komentaneet tekemään. Luotatko siiihen että joku ventovieras aikuinen jolla on pahat mielessä,antaisi lapsesi olla rauhassa?
Uskomatonta että edes mietitään tuollaisia tässä hirveässä nykymaailmassa,missä naapuri voi tappaa omat lapsensa ja muiden mukuloita houkutellaan autoihin!
Ja vaikka olet kotona sisällä istuttanut lapsesi katsomaan telkkaa,mikä sanoo ettei voi syttyä tulipalo yms? He eivät osaa tehdä asian eteen mitään.
Uskomatonta että joku edes miettii tuollaista. Kouluikäisen vielä ymmärrän,mutta noin nuoret. Sääliksi käy,kun lapsia pitää hankkia mutta heistä ei jaksa huolehtia!! - Toinen äiti vaan
Kun omat lapseni olivat sen ikäisiä, että esikoinen oli 6, seuraava 3 ja kuopus 1v, enpä juuri lenkkiä kaivannut. Pienet lapset pitivät huolen siitä, että liikuntaa ja ulkoilua oli ihan riittävästi.
Kun sain lapset nukkumaan, olin jo ihan tyytyväinen siihen, että sain lueskella kirjaa tai katsella tv:tä kotona
Eikö tuollaisten 4-5 vuotiaiden vauvan kanssa tule ulkoilua päivän mittaan jo ihan riittävästi? Liikuntaahan saa myös jo lasten jälkien siivouksesta ja muista päivittäisistä askareista. Jospa keksisit jonkun muun jutun kuin lenkkeilyn, jolla saat pidettyä pääkopan kasassa? Tai miten olisi juoksumatto, jos vielä illalla on ylimääräistä energiaa? - yks äiti vaan
No enkö juuri kirjoittanut, että ennemmin ehkä antaisin pihalla leikkiä keskenään, kuin jättäisin sisälle??? Ja me ei asuta kaupungissa, niinku varmaan kuvittelette, vaan rauhallisella paikalla, missä ei pahemmin autoliikennettä oo.
No joo. Niinkuin kirjoitin, niin ehkä keksin jonkun toisen keinon päästä välillä sinne lenkille.
Ja kuule, enhän tässä muuta teekkää ku huolehdin lapsista. Mut kyllä oon välillä väsynytkin, varsinkin, jos yöllä heräilen useesti vauvan takia. vaikka väsymystä ei varmaan saa valitella, ku kerta iha ite oon lapseni tehny...Mut kyl mä siltiki jaksan huolehtia lapsistani ja muista kotitöistä :)
ja kuten kirjoitin, niin ajat on muuttunut. Ennen sitä sai lapset leikkiä pihoilla keskenään mut nykyään saa pelätä omaa varjoaanki ulkona ollessaan. Ties mikä karhu sieltä puskasta hyökkää...- yks äiti vaan
Niinhän sitä luulis, että sais liikuntaa. Mutta aina kun keksin jotain kivaa, niinku että pulkkamäkeen kauppareissun jälkeen, niin eikö seki suunnitelma mene siinä, että toinen isommista kiukkuaa ja tekee mahottomaks koko lähtemisen. En omista autoa, niin kaikki tehään kävellen jos jonnekki mennään.
No olen mä ulkona saanu lunta kolata ym. mut reipas lenkki piristää aina. Ja joo kyllä tästä vielä käveleen pääsee. Nyt on vaan pari kertaa menny mönkään suunnitelmat ku joutuu taisteleen jommankumman kanssa... - Onkohan kuitenkaan
yks äiti vaan kirjoitti:
Niinhän sitä luulis, että sais liikuntaa. Mutta aina kun keksin jotain kivaa, niinku että pulkkamäkeen kauppareissun jälkeen, niin eikö seki suunnitelma mene siinä, että toinen isommista kiukkuaa ja tekee mahottomaks koko lähtemisen. En omista autoa, niin kaikki tehään kävellen jos jonnekki mennään.
No olen mä ulkona saanu lunta kolata ym. mut reipas lenkki piristää aina. Ja joo kyllä tästä vielä käveleen pääsee. Nyt on vaan pari kertaa menny mönkään suunnitelmat ku joutuu taisteleen jommankumman kanssa...lasten vika, jos et pärjää niiden kanssa??
Kannattaisi nyt vaan opetella pärjäämään niiden omien lastensa kanssa, eikä laittaa heitä sen vuoksi pärjäämään keskenään!! - joooooooooooo
yks äiti vaan kirjoitti:
No olen mä ulkona saanu lunta kolata ym. mut reipas lenkki piristää aina. Ja joo kyllä tästä vielä käveleen pääsee. Nyt on vaan pari kertaa menny mönkään suunnitelmat ku joutuu taisteleen jommankumman kanssa...Hienoa, että sulla on munaa antaa lapsen valita kiukuttelulla.. Mulla ei oo koskaan ollu tarpeeks munaa jättää jokin asia tekemättä vaan, jos lapsi ei halua ja kiukkuaa..
- maalaisjärkeä..
jos oot väsyny kun lapsi huutaa öisin..niin miten viel meet lenkille? kyllä niitä mukuloita on mukava tehhä putkeen monta,mutta ongelmien tullessa sitten valitetaan kun ollaan väsyneitä ..jos lapsi pelleilee niin pahasti kävelylle lähtiessä etti lähtö onnistu kaikilta,miksi annat pelleillä?etkai laita lapsia kävelemään omassa tahdissasi?joku syy siihen on että menee tappeluksi.meillä ainakin ulkoilu on päivän kohokohta.aina. ja ukko on siinä tekovaiheessa varmasti ollut apuna,miksei hoitaisi iltaisin?ja onko sulla vauva mukana yöllä lenkillä??????ei jummarra..
- jnbghfcfugihojipopl
anna epattos adoptioon, kun on noin samperin vaikeeta. ksntsis miettiä etukäteen ennen kun jalkansa levittää ja alkaa sikiämään.
- jmgdmhjd
MLL suosittaa ettei alle kouluikäistä jätettäisi yksin kotiin. Lähtökohtaisesti kuulostaa minusta järkevältä (paitsi jos koulun alettua lapsi joutuu ja pystyy olemaan yksin kotona niin sitä pitää toki harjoitella). En jättäisi, tunti on tuon ikäisille hurjan pitkä aika. Ajantaju on nolla, ja hyvässä lykyssä viiden minuutin päästä lähdöstäsi ovat varmoja että olet kuollut kun et ole tullut takaisin.
- home alone
No kyllä mun ystävä on jättänyt 4-, 5- ja 8-vuotiaat lapsensa kotiin siksi aikaa keskenään kun on itse käynyt lenkillä, jossa mennyt max 1h ja kertaakaan ei ole mitään sattunut. Lapset ovat katselleet videoita sen ajan, tai joskus tuo keskimmäinen muksu on äitinsä mukana lenkillä.
Kyllä sitä itekki tuli oltua sisarusten kanssa kotona keskenään (vanhin saatto olla tyyliin eka luokalla sillo) ja hyvin pärjättiin.
Ei niistä lapsista tartte ihan uusavuttomia tehä :)
Jos tiiät että pärjäävät nii en näe estettä tälle. Tietenkin varmistat parhaasi mukaan, ettei vahinkoa pääse sattumaan.
Jos kyseessä olisi alle kolme vuotiata niin ei todellakaan yksin kotona. Mutta kyllä neljä vuotias hetken pärjää vanhemman sisarensa kanssa.. jos ei ole muutenkaan tapana leikkiä tulitikuilla!- home alone
edellinen jatkaa vielä sen verran, että lapsille PITÄÄ anyways kertoa, kuinka toimia esimerksiki tulipalon sattuessa yms vaaratilanteissa.
- näinkö nykyään?
Kyllä kyllä.. Kun kaverilla ei sattunut mitään, niin ei voi koskaan ikinä kenellekkään sattua mitään...
- En jättäisi
En jättäisi.
- rilla-milla
Onko paikkakunnalla avointa päiväkotia, lapsiparkkia , tai seurakunnan kerhoa , siellä olisivat turvassa ja olisi toimintaa . Mieti ulkopuolisia vaihtoehtoja , tuon ikäiset lapset tarvitsevat muutakin seuraa , jos mahdollista .
- yksin,kaksin,kaikki
ymmärrän pointtisi.ja maailma on tosiaan muuttunut :) vielä 20 v sitten jätin vauvan kyläkaupan pihaan vaunuihin jos nukkui,ja niin tekivät kaikki siihen aikaan..vaan eipä enää,nyt otetaan vauva vaunuineen kauppaan täällä maallakin--tosin silloin oli kauppa niin pienikin että ei sinne monet vaunut olisi mahtuneetkaan:)ja joo,en ehkä kuitenkaan jättäisi useampaa lasta keskenään,alle kouluikäisiä,omani ,olen 5 vuotiaana jättänyt,kun itse ilmaisi että hän kyllä pärjää..ja pärjäsi...ja maalla omakotitalossa lapset joutuvat olemaan yksin vaikka vanhemmat olisivatkin kotona,jos on esim maatalo,harvemmin lapsia raahataan navettaan...kai....
- yks äiti vaan
Joo no onhan näillä tässä naapureissa kavereita. Ne vaan on päivisin päiväkodissa. Meiänki olivat aiemmin mutta sit kun muutettiin, ni halusin ja haluan edelleen pitää omat kotona. Tyttökin on sanonut, että tykkää olla kotona ennemmin, kuin päiväkodissa. Ja olkoot kotona nyt, kun tyttö kuiteski alottaa eskarin ens syksynä. Oonki ilonen et sinne on muutaman kilsan matka, niin siinä saan tehtyä aamu- ja päivälenkin samalla, kun vien tytön eskariin:)
Sen takia kyselin teidän mielipiteitä kotiin jättämisestä, koska meijät, siis mut ja mun viis muuta sisarusta on niin kasvatettu. En koskaan oo ajatellu, et mun vanhemmat olis toiminu väärin antaessaan meiän leikkiä ulkona ilman vahtimista. Meillä myös käytettin sillon vanhanaikasia kuritustoimenpiteitä. Tukistusta, luunappia, pyllynpäälle annettiin ku pompittiin kuralätäkössä vaikka kiellettiin. Suut pestiin saippualla jos rumia puhuttiin.
Mut nyt on nyt ja lapset pitää kasvattaa pumpulissa. Muuten tulee sossutäti ja vie lapsesi.
Ja joo, en jäänyt tuonne ulos pakkaseen ootteleen, että tyttö lopettaa kiukuttelunsa. Päätin, että neiti painuu päiväunille, kun ei mistään tullut mitään. Olis pitänyt meinaa reippaasti käydä siel kaupas, kun pakkasta oli ihan tarpeeks ja ajattelin, ettei vauvan tuu kylmä, vaikka sillä oliki hyvin päällä. Mutta päätin siis että jätetään kauppareissu ja pulkkamäki siinä samalla, kun asiat ei suju. - yks äiti vaan
Niin ja lisään vielä, että oon huomannut että joutuu ihan oikeesti miettimään ja suunnittelemaan enemmän, ku sillon ku isommat oli pieniä. Lähtemiset ei oo enää niin helppoja.
Isommil on alle vuos ikäeroa, ja sillon ku olivat pieniä, niin lenkil lähtö oli niin helppoa, kumpiki vaan rattaisiin istumaan ja eiku menoks. Ja kyllä me sillon liikuttiinki paljon. Ei ahistanu niin paljon ku oli ulkona ja liikkeessä.
Ja nyt, kun oon raskauden ja synnytyksen jälkeen saanu taas energiaa, niin jos vaan voisin, ni tekisin parin kolmen tunnin vaunulenkkejä, ihan vaan siks ku siitä saa taas uutta voimaa ja arkea jaksais paremmin. Mut eihän siinä, toiset tajuu mitä tarkotan, toiset taas ei :) - ..................
Ei missään tapauksessa keskenään kotiin. Edes siksi puoleksi tunniksi. MItenkäs, pääsisitkö sinne lenkille iltaisin, aloitusviestissäsi kerroit, että mies on töissä. Mutta sitten, kun hän tulee kotiin?
Ja ei, minulla on monta lasta, eikä heistä yksikään ole uusavuton taikka pilalle paapottu. Vaikka ei ole tuossa iässä olleetkaan yksin kotona. Itse aikanaan olin paljonkin kotona pienempien sisarusteni kanssa. Ilmeisesti vanhempani luulivat, että hyvin meillä meni. Mutta kun aina ei mennyt. Vaikka olimme paljon isompia kuin sinun lapsesi nyt. Kyllä siinä hommassa riskejä oli, ja kyllä pääsi sattumaan ja tapahtumaankin. Jos joku on niin hullu, että ajattelee voivansa luottaa viisivuotiaaseen, se kertookin jo paljon. Viisivuotias on niin pieni, ja osaamaton vielä, että ei millään kykene kantamaan vastuuta edes itsestään. Nimenomaan niissä tilanteissa, joissa jokin meneekin pahasti pieleen. Oli se koti sitten maalla taikka kaupungissa. Puhumattakaan siitä, että jättääkö se häneen jälkiä (turvattomuuden tunteita ym). Olisi eriasia, jos kävisit postilaatikolla, tai olisit vaikka pihapiirissä hommissa. Mutta että poistuisit kauemmas.
En lukenut viestiketjua läpitte. En siis tiedä millaista keskustelua on aikaisemmin käyty. Tämä vastaus on aloitusvietin perusteella kirjoitettu. - huh..
EI missään tapauksessa!!
- kyllä se on
kuule omassa asenteessa vikaa.Lasten kanssa pystyy ulkoilemaan juuri niin paljon kuin haluaa ja varmasti siinä keksii itsekkin puuhaa missä energia kuluu.Tiettyyn ikään kuuluu vaan tappelua sisarusten kanssa tai kiukkua yksinään mutta ei niille periksi voi antaa! Itsellä myös kolme lasta ja neljäs tulossa ja kyllä välillä kiukkua riittää mutta siitä huolimatta ulkoillaan kun niin päätän.Enkä todellakaan jättäisi ketään lapsistani yksin kotiin taikka vanhimman sisaruksen kanssa.
- 1+1
Jos tietäisin tuollaisen tapauksen ilmottaisin lastensuojeluun.
Luoja että olet itsekäs. Älä tee lapsia jos ne on niin kamalia.- äiti kolmelle
totta,lasten kanssa pystyy kuluttamaan energiaa ja tekemään vaikka mitä,mutta joskus kaipaa ihan omaa aikaa,vaikka se jostakusta kuulostaakin sitten itsekkäältä...ja jos olet touhunnut jo koko päivän lasten kanssa ja m ies tulee kotiin illalla,alkuillasta niin ei varmaan välttämättä jaksa lähteä aina sitten enää minnekkään,ehkä ne kotihommatkin odottaa tekijäänsä kun lastenhoito siirtyy hetkeksi toiselle...meitä on monia ja ymmärrän täysin että sitä pohtii kaikkia vaihtoehtoja..toivon että löydämme kaikki sopivat vaihtoehdot,lasten kanssa tai ilman,äidin mielenterveys on kuitenkin tärkeä osa perheen hyvinvointia...
- 1+1
äiti kolmelle kirjoitti:
totta,lasten kanssa pystyy kuluttamaan energiaa ja tekemään vaikka mitä,mutta joskus kaipaa ihan omaa aikaa,vaikka se jostakusta kuulostaakin sitten itsekkäältä...ja jos olet touhunnut jo koko päivän lasten kanssa ja m ies tulee kotiin illalla,alkuillasta niin ei varmaan välttämättä jaksa lähteä aina sitten enää minnekkään,ehkä ne kotihommatkin odottaa tekijäänsä kun lastenhoito siirtyy hetkeksi toiselle...meitä on monia ja ymmärrän täysin että sitä pohtii kaikkia vaihtoehtoja..toivon että löydämme kaikki sopivat vaihtoehdot,lasten kanssa tai ilman,äidin mielenterveys on kuitenkin tärkeä osa perheen hyvinvointia...
No kumma juttu että ainakin minä jaksan touhuta päivät kolmen lapsen kanssa, kotihommat tehdään jossain välissä, jos nyt vaikka lapset ja itse sairaina niin kotihommat jätetään vähemmälle ja keskitytään lapsiin. Muutaman kerran viikossa lähen illalla salille kun mies hoitaa lapset, tällä viikolla en taida päästä kun kaksi lasta ja mies sairaana. Mielummin olen heille läsnä.
Kuntoilua saan kyllä lastenkin kanssa ja kiukuttelut hoidetaan sitä mukaa kun tulevat vastaan (yksi lapsi uhmaikäinen), koskaan ei ole jäänyt mitään sen takia tekemättä että lapsella huono päivä.
Kyllä ensisijaisena on minulla lasten hyvät ja turvalliset olot eikä mun oma aika. Omaa aikaa on sillon kun on ja sillä selvä.
Ihan järjestelykysymys. Eli kyllä ap saa lenkkiaikaa yksinään jos viittii järjestää. Ei sitä lasten terveyden kustannuksella tarvitse tehdä.
- Maalaistyttö oon
Minnekäs laitetaan maalaistalon lapset siksi aikaa, kun vanhemmat menevät muutamaksi tunniksi aamuin illoin navettatöille? Itse jouduin jo nelivuotiaana "hoitamaan" kahta nuorempaa sen aikaa, kun vanhemmat olivat navettatöillä. Tämä oli ihan normaalia eikä kukaan ajatellut lastensuojeluviranomaisia, pikemminkin maalla asumista pidettiin melkein ihanteellisena elämänmuotona!
- Karsinassa kasvanu
Ei kaupunkilaiset tiedä lypsytilan arjesta mitään.Mieluisin paikka nukkua pojalle on traktorin koppi.Lapset hoitavat hyvin paljon itsensä maatilalla.Mitenkä lapsen hoidon muuten järjestää esim navettatöiden ajaksi.
- mie vaan
Kyllä tuon ikäiset vielä liian pieniä jäämään ilman aikuisen valvontaa...Parempi ottaa varman päälle kuin, että jotakin ehtisi tapahtumaan..
- yks äiti vaan
Joo no en heitä yksin jätäkkään, ja nyt kun on näin paljon pakkasta, ni ulos ei mennä koko päivänä. Alan vaan heti ressaamaan, jos tiedän, etten pääse liikkumaan. En oo nyt viitsinyt jättää lapsia miehen hoidettavaks, kun sil on niin paljon muutakin. Kun se menee iltavuoroon, niin annan mieluummin sit levätä, että töissään jaksaa.
Jokainen lapsi on erilainen, ja mielestäni kyllä kuus vuotta täyttävä lapsi voi osata hyvinki olla nätisti yksin ollessaan.
Jos mä mietin, millanen ite olin kuus vuotiaana, niin olin paljon vilkkaampi kuin nyt meiän tyttö on. Silti sain mennä ja tulla ulkona.
Mies taas on sitä mieltä, että tyttö sais kulkea eskariin vaikka yksin, jos niin itse haluaa. Itse taas en päästäis häntä yksin kulkemaan paria kilometriä yksin.
Joo tunti on kyl liian pitkä aika lapsille olla itekseen. Kun tarkemmin ajattelee. Vaikka itestään tuntuuki et aika hujahtaa niin nopee, ettei sitä huomaakkaa.
En ala lapsia väkisin raahaamaan mukana lenkille, kun kerta se ei niin pakollinen juttu oo. Sen takia jätetään sit mieluummin lenkkeilyt väliin lasten kans, jos se tuottaa vaan pelkkää kiukkua. Eikä se ykstoikkonen jolkottaminen tylsällä tiellä varmaan lapsista kovin hauskaa ookkaa. Vaikka ite liikkumisesta nautinki:)
Mut hyvän päivän jatkot kaikille. En tule enää kirjottelemaan tästä aiheesta, kun on muutakin tekemistä, lasten kanssa :) - ++++++33
Voi että teidän äitien kanssa.. Hohhoijaa. Tuntuupa olevan niin hankalaa. Hitto, jos haluaa lenkille lähtee niin kyllä äidilläkin on siihen oikeus. Miksi pitää märehtiä 24/7 lasten kanssa... Ja monilla tuntuu olevan vielä silleen että kun mies tulee töistä niin monikaan mies ei edes vähän aikaa voi lasten kanssa olla että äiti sais v'ähän omaakin aikaa kuten esim käydä lenkillä.
Tuntuu että se on tuon äitien elämä yhtä helevettiä. Monesti kyl miettii että miten tollasta elämää voi jaksaa.
OMAA AIKAA TÄYTYY OLLA, MUISTAKAA SE !!!- Uudestaanko aloitt.?
Omaa aikaa ei tule olla lasten kustannuksella kummallakaan vanhemmalla!
Isässä se vika on jos ei äidillä sitä ole, ja lapsia ei siitä voi laittaa kärsiin, tai jättää yksin noin pienenä, se on heitteillejättö!
- qwaise
Kyllä mielestäni voisi jättää pieneksi hetkeksi. Tuon ikäisenä menin jo yksin kouluun toiseen kaupunkiin (olin 6v.). Jopa koulusta saapuessa koti saattoi olla tyhjillään, kun vanhemmat olivat töissä. Sitten elukoitakin piti vähän hoitaa. Ei mitään hirveän raskasta kumminkaan. 5- vuotiaana kotini oli lähellä eskaria ja kyllä mä kotiin kävelin. Ihme turhan paniikin lietsontaa. Aina voi käydä jotakin, jopa vanhempien läsnäollessa. Nykyäänhän on kännykätkin, mitä ennen ei ollut. Ainakaan lapsilla. (olin siis penska 90-luvulla) Ehkä tämä melkein 6-vuotias kykenisi sulle soittamaankin, jos tulee hätä.
- ei ymmärrä ny
En jättäisi. Meillä on 4-vuotias tyttö, jota en kyllä jättäisi yksin kotiin edes vartiksi. Hän on yksin kotona vain silloin kun käyn viemässä kuopuksen ulos päiväunille, kestää viitisen minuuttia. Eskari-ikäisen voisin jättää puoleksi tunniksi kotiin, kun käväisen esim. lähikaupassa, koska seuraavana vuonna hän on jo koululainen ja silloin täytyy joskus kuitenkin olla yksin kotona. Eli harjoituksen vuoksi eskarilaisena jo. Mut ei aiemmin. 4-vuotias voi vielä pelästyä jotain ääntä, loukata itsensä, keksiä jotain tosi hölmöä (vaikka muuten en sen sorttinen olisikaan). Toki jokainen tuntee omat lapsensa, mutta silti...
Ja toi on kyllä musta todella tyhmää, ettei äiti voi lähteä lenkille vaikka isä on kotona! Herrajjestas, jos ajattelet että lapset pärjäisivät yksin kotona sen aikaa kun olet lenkillä, niin ei kai niistä isällekään niin kauheasti vaivaa ole, etteikö hän jaksaisi lapsiaan katsoa sen aikaa, vaikka olis mikä työvuoro tulossa... Voithan sä laittaa sen videon pyörimään ja isä voi rötvätä sohvalla, mutta lapsilla olis kuitenkin aikuinen seurana. - Mameoliini
Ymmärrän kyllä tarpeesi mennä sinne lenkille mutta missään nimessä et voi jättää tuon ikäisiä lapsia yksin sisälle tai pihallekaan!!!!
Ihan päivän selvä juttu tämä!
Jos jotakin tapahtuu niin et anna ikinä itsellesi anteeksi ja tuskin voisit lenkillä olla edes rauhassa. Voi olla että menis vaan miettiessä että onkohan siellä kaikki kunnossa ja juosten varmaan tulisit kotiin jossakin vaiheessa! - ...
Ihan kaikkea en lukenut.
Mutta kuitenkin jo sinua mietityttää, niin varmaan silloin ei kannata jättää. Jos sinulla ei ole koiraa tms. pakkoa mennä lenkille, niin harkitse joinakin päivinä muita urheilumuotoja itsellesi.
Nyt kun on kovat pakkaset enkä pääse lenkkeilemään lapsen kanssa, minä itse mm. joogaan sisällä päivittäin, minulla on myös hyppynaru, jota ei montaa minuuttia tarvitse hyppiä, niin vipinät jaloista lähtee sillä kertaa. Käyn lapsen päivunien aikaan pihalla hyppimässä, niin töminä ei häiritse unta. - pikkumyy
Ei ikimaailmassa noin pieniä yksin hetkeksikään. Mieti, vai pystytkö siihen. Ei äiti jättäisi noin pieniä ilman valvontaa ikinä. Etkö todellakaan saa reippailua riittävästi tuon ikäisten kanssa päivittäin, pitäisi vielä lähteä juoksentelemaan ja jättää lapset oman onnensa nojaan. Haloo---!!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911097
- 125876
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa103835"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten276657- 70595
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait73573Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64562Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54526- 72483
Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist33483