Ero maataloudessa

olosuhteidenpakosta

Meillä tuli ero parinkymmenen vuoden jälkeen ja asioiden selvitys on aika vaikeeta.

Tila on minun ja meillä oli avioehto. Työni luonteesta johtuen vaimoni on käynyt kaikki kurssit ja hoitanut paperihommat ja eläimet.(hän on halunnut ehdottomasti pitää eläimiä ja minä en) Mitenkäs siis nyt mahtaa olla? Joudunko käymään jotain kursseja? Tila on siis luomukotieläintila. Ja mahdollisesti mitä kursseja joudun käymään?

23

309

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olosuhteidenpakosta

Sen verran tuohon edelliseen vielä lisäystä, että erossa ei ole mitään dramatiikkaa.
      Itse en ole koskaan ollut kiinnostunut maanviljelystä. Alun alkaen halusin vuokrata maat ja keskittyä omaan työhöni, mutta vaimoni halusi ehdottomasti harjoittaa maanviljelyä. En myöskään jättänyt vaimoani puille paljaille, vaikka hänellä ei ollut mitään taloudellisia vaatimuksia, vaan annoin hänelle asunnon, auton ja kesämökin, vaikka avioehdosta johtuen ei olisi tarvinnut antaa mitään. Myöskään se en ollut minä joka tahtoi erota, vaan vaimolta kuulemma vaan loppui rakkaus.

Mutta ongelma on siis se, että poikani on 15v ja haluaa ehdottomasti maanviljelijäksi ja nimenomaan karjatilalliseksi. Minun on siis kolme vuotta pyöritettävä tilaa, enne kuin poikani voi ottaa ohjat. Eli mitä vaatimuksia eu:lla on minun varalleni. Mitä koulutuksia joudun käymään? Vai riittääkö vaimoni koulutukset erosta huolimatta, koska emme ole erityisemmin riidoissa?
      Toinen kysymys koskee maatilan luovutusta pojalleni. Miten pystyn luovuttamaan maatilan pojalleni edullisimmin. Sukupolvenvaihdos ei ymmärtääkseni tule kyseeseen, koska olen alta viisikymppinen!?

Minkälaisia vahtoehtoja tällaiseen asiaan on?

• eikö se käy

Eikö se vaimo voisi hoitaa noi paperihommat siihen asti, että poika ottaa ohjat, mikäli oikein ymmärsin niin se on teidän yhteinen poika.

En usko että sinänsä tarvit mitään uusia kursseja, kesken sitoumuskauden, sinähän jatkat viljelyä kuten viljelysuunnitelmassa on.

• Tämä satuilija

työntää noita satujaan palstalle kuin kone, miettikää nyt vähän mitä vastaatte.

• olosuhteidenpakosta

Onpas siinä erikoinen kaveri. Mikähän häntä oikein närästää. Käsittääkseni tämä on maatalouden keskustelupalsta, jossa vaihdetaan tietoa alasta ja etsitään apuja ongelmiin.

Tässä on epävarmuus lähinnä luomutukien ja investointitukien osalta. Elikä parhaillaan on menossa pieni navetta remontti, mihin on tulossa vielä investointitukea ely-keskukselta. Noiden investointitukien ehtonahan on maatalousalan koulutus. Eli onko mahdollista, että en saa loppuja investointitukia ja että voinko joutua maksamaan jo maksetut tuet takaisin?
      Sama asia arveluttaa luomutuissa, koska en ole suorittanut luomukoulutusta ja se koulutushan on tuen ehto luomussakin. Maataloussihteerile lähetin kyselyn sähköpostilla, mutta mitään tietoa en asiasta vielä saanut.

• Närästäähän..

tuo, ensin ei kumpania saa millään ja kun saa erotaan, tukea työntää tosin joka väliin..

• ammattimies++

Voisiko ex-vaimosi olla mukana yrityksessä vielä siirtymäkauden ajan, jolloin homma menisi hänen koulutuksensa piikkiin kuten tähänkin asti? Sopivasta roolista voisi tietysti konsultoida viranomaisia, jolloin voisitte tehdä siitä erillisen sopimuksen.
        Jos tuleva jatkaja on noin nuori, pitää tietysti varautua vähän pidempäänkin siirtymäkauteen. Hänelle pitää ilman muuta antaa aikaa hankkia tarpeellinen koulutus ja kernaasti myös työkokemusta ennen tilan haltuunottoa. Luovutusmuoto sitten ratkeaa aikanaan. Se voi olla vuokraus, yhtymä, myynti tai lahjoitus aivan kuten muussakin sukupolvenvaihdoksessa. Se ero vain, että luopujien eläketurvasta ei tarvitse huolehtia, jos ne karttuvat muualta.

• avuliaalla aatulla
        ammattimies++ kirjoitti:

Voisiko ex-vaimosi olla mukana yrityksessä vielä siirtymäkauden ajan, jolloin homma menisi hänen koulutuksensa piikkiin kuten tähänkin asti? Sopivasta roolista voisi tietysti konsultoida viranomaisia, jolloin voisitte tehdä siitä erillisen sopimuksen.
        Jos tuleva jatkaja on noin nuori, pitää tietysti varautua vähän pidempäänkin siirtymäkauteen. Hänelle pitää ilman muuta antaa aikaa hankkia tarpeellinen koulutus ja kernaasti myös työkokemusta ennen tilan haltuunottoa. Luovutusmuoto sitten ratkeaa aikanaan. Se voi olla vuokraus, yhtymä, myynti tai lahjoitus aivan kuten muussakin sukupolvenvaihdoksessa. Se ero vain, että luopujien eläketurvasta ei tarvitse huolehtia, jos ne karttuvat muualta.

hyvät neuvot ja sitten tukea hakemaan

• olosuhteidenpakosta
        Närästäähän.. kirjoitti:

tuo, ensin ei kumpania saa millään ja kun saa erotaan, tukea työntää tosin joka väliin..

Eihän se minun vikani ole jos et naista itsellesi löydä. Itse olen ollut saman tytön kanssa yhdessä 16 vuotiaasta lähtien ja naimisissakin ehdittiin olemaan 22 vuotta.

• olosuhteidenpakosta
        ammattimies++ kirjoitti:

Tänään päivällä soittelin proagrian neuvojalle joka tekee veroilmoitukseni ja samassa yhteydessä kysyin häneltä tästä asiasta. Hän oli sitä mieltä, että minun pitäisi käydä kurssit. Koska hänen mielestään minun pitäisi perustaa yhtymä vaimoni kanssa, jos hänen "luvillaan" toimitaan. Mutta se on sellainen vaihtoehto johon en voi suostua. Ero kuitenkin kirpaisi senverran pahasti.

Kirjoituksestasi tuli mieleen, että voisinkohan tavallaan palkata vaimoni ja hän olisi tavallaan kuin ravintolapäällikkö jolla on anniskeluoikeudet.

• Et sitten
        olosuhteidenpakosta kirjoitti:

Eihän se minun vikani ole jos et naista itsellesi löydä. Itse olen ollut saman tytön kanssa yhdessä 16 vuotiaasta lähtien ja naimisissakin ehdittiin olemaan 22 vuotta.

ymmärtänyt ei ihme että akka lähti..

• En ymmärrä

Tänään päivällä soittelin proagrian neuvojalle joka tekee veroilmoitukseni ja samassa yhteydessä kysyin häneltä tästä asiasta. Hän oli sitä mieltä, että minun pitäisi käydä kurssit. Koska hänen mielestään minun pitäisi perustaa yhtymä vaimoni kanssa, jos hänen "luvillaan" toimitaan. Mutta se on sellainen vaihtoehto johon en voi suostua. Ero kuitenkin kirpaisi senverran pahasti.

Kirjoituksestasi tuli mieleen, että voisinkohan tavallaan palkata vaimoni ja hän olisi tavallaan kuin ravintolapäällikkö jolla on anniskeluoikeudet.

ongelmaasi jos tila on sinun anna se vaikka jollekin etnisen vähemmistön edustajalle niin ongelma poistuu.

• näin se menee

Voit palkata vaimosi, ei se voi olla niin, että jos vaimo lähtee niin pitää tuet maksaa takaisin.
        Niinhän se on lääkäriasemillakin, joku sijoittaja omistaa sen, mutta palkatulla lääkärillä on luvat miten toimitaan ja missä laajuudessa.

• Lopeta
        näin se menee kirjoitti:

Voit palkata vaimosi, ei se voi olla niin, että jos vaimo lähtee niin pitää tuet maksaa takaisin.
        Niinhän se on lääkäriasemillakin, joku sijoittaja omistaa sen, mutta palkatulla lääkärillä on luvat miten toimitaan ja missä laajuudessa.

trollin vedättäminen.

• ammattimies++

Juu tämänlaista järjestelyä tarkoitin. Ja sitten kun poikasi on saanut "oikeudet", voit palkata hänet. Minun mielestäni yrityksen omistajalla ei tarvitse olla "oikeuksia", vaan pääasia on, että ne on jollakin yrityksessä työskentelevällä. Näin siis muualla maailmassa, Suomen byrokratia kannattaa vielä varmistaa byrokraateilta itseltään.

• Narsisti
        Lopeta kirjoitti:

trollin vedättäminen.

jälleen asialla.

• Lopeta
        ammattimies++ kirjoitti:

Juu tämänlaista järjestelyä tarkoitin. Ja sitten kun poikasi on saanut "oikeudet", voit palkata hänet. Minun mielestäni yrityksen omistajalla ei tarvitse olla "oikeuksia", vaan pääasia on, että ne on jollakin yrityksessä työskentelevällä. Näin siis muualla maailmassa, Suomen byrokratia kannattaa vielä varmistaa byrokraateilta itseltään.

trollin vedättäminen.

• Narsismi.
        Narsisti kirjoitti:

jälleen asialla.

Itsekeskeinen. Hänen tarpeensa ovat kaikkein tärkeimmät.
        Ei katumusta virheiden tai väärintekojen jälkeen.
        Epäluotettava, kykenemätön sitoutumaan.
        Ei piittaa tekojensa seurauksista.
        Projisoi vikansa muihin. Kova syyttämään, ei koskaan hänen vikansa.
        Omatunto vajavainen tai olematon.
        Epäherkkä toisten tarpeille ja tunteille.
        Hyvä julkisivu (yksi tai useampia) jolla tehdä vaikutus ja saada valta.
        Huono stressinsietokyky. Herkkä suuttumaan ja raivoamaan.
        Oikeutettu manipuloimaan ihmisiä täyttääkseen tarpeensa.
        Järkiperäistää helposti. Elää järjellä. Vääntää keskustelun omaksi edukseen toisen kustannuksella. Jos joutuu ansaan, jatkaa puhumista, vaihtaa aihetta tai suuttuu.
        Piintynyt valehtelu.
        Valtava tarve kontrolloida tilanteita, keskusteluja ja muita ihmisiä.
        Ei todellisia arvoja. Opportunisti. Arvot vaihtuvat tilanteen mukaan.
        Antaa itsestään usein empaattisen ja ymmärtäväisen vaikutelman jotta voisi manipuloida muita.
        Vihaisia ja ailahtelevia tunnetiloja.
        Käyttää seksiä kontrolloimiseen.
        Ei jaa omia ajatuksiaan, motiivejaan eikä tunteitaan.
        Kontrolloi keskusteluja. Täytyy sanoa ensimmäinen ja viimeinen sana.
        Hyvin hidas antamaan anteeksi. Roikkuu katkeruudessa.
        Salainen elämä. Piilottaa rahansa, ystävänsä ja aktiviteettinsa.
        Pitää muiden ärsyttämisestä. Pitää kaaoksen ja hajaannuksen luomisesta ilman syytä.
        Ailahtelevat tunteet - muuttuu hetkessä mukavasta vihaiseksi ilman merkittävää syytä.
        Epäonnistuu usein taloudellisten asioiden hoitamisessa.
        Ilmaisee harvoin arvostusta.
        Suureellinen. Vakuuttunut siitä että hän tietää enemmän kuin muut ja tekee kaiken oikein.
        Ei kykene näkemään omaa osuuttaan suhteessa toisiin ihmisiin. Puolustautuu nuhdeltaessa. Ei koskaan hänen vikansa.
        Voi näyttää herkältä ja kyynelehtiä. Tämä on näyttelemistä tai turhautumista mutta ei surua.
        Rikkoo ihmisten sydämet tehdäkseen heistä hänessä riippuvia.
        Tarvitsee uhkauksia tai painostusta saadakseen muut pysymään lähellään.
        Sabotoi kumppania. Haluaa tämän olevan onnellinen vain itsensä kautta. Ei salli kumppanille ulkopuolisia tuttavia eikä kiinnostuksen kohteita.
        Hyvin ristiriitainen.
        Vakuuttava. Täytyy vakuuttaa muut tulemaan hänen puolelleen.
        Kätkee todellisen itsensä. Aina "päällä".
        Ystävällinen vain jos saa sinulta sen mitä hän tahtoo.
        Hänen on oltava oikeassa, voitettava ja näytettävä hyvältä.
        Ilmoittaa, ei keskustele. Kertoo, ei kysy.
        Ei puhu avoimesti. Salaiset motiivit.
        Kontrolloi muiden rahoja mutta käyttää itse vapaasti.
        Jatkuva "Olen OK ja voin hyvin, eikä minun tarvitse kuunnella sinun näkökantojasi tai ajatuksiasi".
        Kokee olevansa aina väärinymmärretty.
        Tunnet olosi kurjaksi hänen lähellään. Hän kuluttaa sinua.
        Ei kuuntele koska ei välitä.
        Hänen tunteistaan puhutaan mutta ei kumppanin.
        Ei ole kiinnostunut ongelmien ratkaisemisesta.
        Erittäin hyvä lukemaan muita, jotta voisi manipuloida heitä.

• et sitten sinäkään
        Et sitten kirjoitti:

ymmärtänyt ei ihme että akka lähti..

No eipä voi sinunkaan ymmärrystä kehua ...

• Mitä en
        et sitten sinäkään kirjoitti:

No eipä voi sinunkaan ymmärrystä kehua ...

ole ymmärtänyt ?

• et sitten sinäkään
        Mitä en kirjoitti:

ole ymmärtänyt ?

Et oikein mitään.

• Ei minun

Et oikein mitään.

akka ole lähtenyt ???

• et sitten sinäkään
        Ei minun kirjoitti:

akka ole lähtenyt ???

Vielähän tuo ehtii ...

• Noinkohan..

Vielähän tuo ehtii ...

vielä on rahat riittänyt ja kanki löytynyt omasta talosta..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      43
      2478
    2. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      74
      2457
    3. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      73
      2362
    4. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      51
      2112
    5. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      32
      1857
    6. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      82
      1681
    7. Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista

Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      21
      1123
    8. Riikka runnoo! sähkön hinta +25 %, bensan hina +16 %

Euron bensa! Tuo legendaarinen persujen vaalilupaus. Sannan hallitus pudotti sähköenergan alv:n 10 prosenttiin, Riikka r
      Maailman menoa
      7
      1014
    9. Rakastan sinua hiljaisuudessa

Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi
      Rakkaus ja rakastaminen
      41
      985
    10. Eläköön kuningas, kuningas on kuollut

Heikki Nivala kaatui kuin mies. Kavaltaja käveli juuri edelliseen toukokuun kokoukseen hankkimansa puku päällä. Eläköön
      Kemijärvi
      55
      874
    Aihe